Valokuidun kaivamista

pökö

Kaivo jäässä
Silloin kun kaupunki kaivaa jotain infraansa niin taivastellaan jos joku nurkka avataan toisen kerran. Nyt kun kyseessä on valokuitu kaikki ovat vaan iloisia mitä useammin koneet käy kadulla. Naapurilla nyt 6m leveä asvaltoitu ja kivetty portinläpi aivan kuin urkrainassa, sitä ei taatusti ennalleen saada.

vmakela

Vakionaama
;DSilloin kun kaupunki kaivaa jotain infraansa niin taivastellaan jos joku nurkka avataan toisen kerran. Nyt kun kyseessä on valokuitu kaikki ovat vaan iloisia mitä useammin koneet käy kadulla. Naapurilla nyt 6m leveä asvaltoitu ja kivetty portinläpi aivan kuin urkrainassa, sitä ei taatusti ennalleen saada.
22v sitten meinattiin asfaltoida piha. Oli se vaan hyvä että jätettiin tekemättä ja laitettiin soraa Nyt saavat tonkia naapureiden opto-piuhat ihan vapaasti:sille:

vmakela

Vakionaama
Säästävät 5g kapaa niille joilla ei ole kaapelia (tai eivät sitä halua)?
Ei kait sentään. Kyllähän mä voin tästä vaikka omasta puhelimestani jakaa 5G:tä koko kodille, eikä tarvita edes ulkoantennia, sen verran hyvät desibelit näyttää cellmapper. Ihan periaatteesta mulle riittää se ILP:n poraus seinän läpi, että joku tulis taas porailemaan mun seiniä ulkoantennin takia. Juuei.

pAy

Vakionaama
Meillä ei ole ikinä ollut minkäänlaisia ongelmia Telian 4G-mobiililiittymän kanssa. Vauhtia on aina ollut todella hyvin. Paikkakuntakohtaisia eroja varmaan on.
Sama meillä elisan mobiililaajakaistalla, aina tulee liittymän maksimi 200M, hinta vaihdellut 9,90-14,90kk 14 vuoden ajan. Muutaman kerran olen testannut 5G nopeutta, ensin nousee 800M ja tippuu sitten liittymän rajoitukseen 600M.

Arisoft

Hyperaktiivi
Valokuitusen myyjä teki kaupat jo viime vuonna ja nyt se kävi kyselemässä uudestaan ovella. EIkö niillä ole listaa mihin ovat jo liittymän myyneet? Mua kiinnostais enemmän milloin sen asentavat.

Hempuli

Töllintunaaja
Infran kaivuut useaan kertaan on vuosikymmeniä sitten tiedostettu ongelma ja siihen on kuntapuolella haettu ratkaisua, mutta kun sitä ei saada toimimaan, niin ei saada. Siinä on vähän samaa kuin kasa-asutuksen kolmen tai useamman ok-talon rakentaminen niin, että tehdään perustat, runko, katto, sähköt ja vedet yhtäaikaa samoilla urakoitsijoilla. Sitten Penan pesue lähtee lomalle, Simon pankki vitkuttelee rahoja ja Sanna haluaa muuttaa vielä piirustuksia. Kaikkien aikataulut kusevat ja hommat tehdään kuitenkin eri aikoihin.

Infran kaivuut useaan kertaan on vuosikymmeniä sitten tiedostettu ongelma ja siihen on kuntapuolella haettu ratkaisua, mutta kun sitä ei saada toimimaan, niin ei saada. Siinä on vähän samaa kuin kasa-asutuksen kolmen tai useamman ok-talon rakentaminen niin, että tehdään perustat, runko, katto, sähköt ja vedet yhtäaikaa samoilla urakoitsijoilla. Sitten Penan pesue lähtee lomalle, Simon pankki vitkuttelee rahoja ja Sanna haluaa muuttaa vielä piirustuksia. Kaikkien aikataulut kusevat ja hommat tehdään kuitenkin eri aikoihin.

Se on juuri näin.
Kaunis ajatus, että yksi kaivu ja samaan monttuun vesi, paska, sähkö, kuitu, koksi, poksi jne, mutta käytännössä homma menee vain monimutkaiseksi ja kalliiksi.

juukeli

Aktiivinen jäsen
Se on juuri näin.
Kaunis ajatus, että yksi kaivu ja samaan monttuun vesi, paska, sähkö, kuitu, koksi, poksi jne, mutta käytännössä homma menee vain monimutkaiseksi ja kalliiksi.

Vielä suurempi ongelma on saada kilpailevat valokuitufirmat laittamaan piuhansa yhtäaikaa samaan ojaan. Sehän tarkottaisi käytännössä sitä ettei yksikään operaattori saisi alueelle sitä etulyöntiasemaa jonka saa kun kaivaa ensin.

puuteknikko

Vakionaama
Meillä sattui juuri pihan asfaltointi alueen kuiturakentamisen kanssa samaan aikaan. Oli siinä pientä säätöä kun kotiin tulee kaksi kuitua (Global Connectilla yhteys ja Valoolta valmius myöhempää ajatellen) ja pihan vetojen kaivuut oli vielä tekemättä kun asfalttiporukan vetäjä soitteli että voisi aloitella pohjien tekemisen seuraavana päivänä :eek:

No, Valoon pihaurakoitsija ihan sattumalta soitti samana päivänä ja tuli iltasella vetämään kuidun tontin rajalta seinärasiaan asti. Global Connectille soitin aspaan ja sain alueen urakkaa Ruotsista käsin johtavan kaverin numeron ja yhdellä puhelulla homma hoidettu, kävivät tekemässä rasian kytkennät niin ei tarvitse rikkoa uutta asfalttia.

Onneksi en ollut esimerkiksi lomareissussa, melkoinen sekamelska kaikkiaan.

pökö

Kaivo jäässä
Meillä on katu taas kiinni. Metkaa on että molemmat kuitufirmat ottaa sorat ja mullat samoista kasoista

Espejot

Hyperaktiivi
Valokuitusen myyjä teki kaupat jo viime vuonna ja nyt se kävi kyselemässä uudestaan ovella. EIkö niillä ole listaa mihin ovat jo liittymän myyneet? Mua kiinnostais enemmän milloin sen asentavat.
Meillä kävi GC jannu tänään... sanoin että olen GC:n kanssa kerran jo kaupat solminut mutta ei päästy yhteisymmärykseen ehdoista niin kauppa peruuntui. Syys siis oli että halusin poistaa ehdoista kohdan missä GC:llä on lopulinen päätäntävalta mitä reittiä kuitu vedetään. Myyjä sanoi että ovat poistaneet kysein kohdan ehdoista.

pökö

Kaivo jäässä
Meillä kävi GC jannu tänään... sanoin että olen GC:n kanssa kerran jo kaupat solminut mutta ei päästy yhteisymmärykseen ehdoista niin kauppa peruuntui. Syys siis oli että halusin poistaa ehdoista kohdan missä GC:llä on lopulinen päätäntävalta mitä reittiä kuitu vedetään. Myyjä sanoi että ovat poistaneet kysein kohdan ehdoista.
GC tyyppejä on 3 käynyt meillä. Myynti on ollut niin agressiivista ja kusettavaa ettei kaupat voi syntyä GC ja minun kesken millään ehdoilla, olen mielummin ilman.

-Teme-

Vakionaama
Tuliko nyt kaupat?

Jule

Vakionaama
Vielä suurempi ongelma on saada kilpailevat valokuitufirmat laittamaan piuhansa yhtäaikaa samaan ojaan. Sehän tarkottaisi käytännössä sitä ettei yksikään operaattori saisi alueelle sitä etulyöntiasemaa jonka saa kun kaivaa ensin.
Aika monessa kunnassa ovat rakennusvalvonnassa tajunneet laittaa lupaehtoihin että joutuvat tekemään yhteisen kaivuun.

Se mitä nä olen ihmetellyt että miksi sähköyhtiöt eivät vetäneet samassa yhteydessä kuituja kun ovat kaivaneet sähköjä maahan. Itse kaapeli ja sen asennus sähkön yhteydessä ei maksa mitään, ja tuon alueellisen kuitukaapeloinnin, vaikka päättämättömänäkin olisi saanut myytyä voitolla nettibisneksestä kiinnostuneelle.

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Meillä Elisa myi jokunen vuosi sitten tuon 5G paketin modeemeineen ja MESH-routereineen 495;- avaimet käteen asennettuna. No nyt on tulossa Elisa valokuitu tuolla ihan samaisella 495;- hinnalla samalla tavalla avaimet käteen, mutta tässä ei ole kuin se kuitupääte ilman mitään muita laitteita. Ja pienenä lisähyötynä kuitu + Elisa Viihde pakettina niin tuo kk-hintakin tuosta muistaakseni 10;- verran laskee nykyisin käytössä olevaan 5G + Viihde vrt.

Se mitä nä olen ihmetellyt että miksi sähköyhtiöt eivät vetäneet samassa yhteydessä kuituja kun ovat kaivaneet sähköjä maahan. Itse kaapeli ja sen asennus sähkön yhteydessä ei maksa mitään, ja tuon alueellisen kuitukaapeloinnin, vaikka päättämättömänäkin olisi saanut myytyä voitolla nettibisneksestä kiinnostuneelle.
Tai jos ei niitä kuittujakaan, niin edes 2-3kpl noita punaisia 110mm putkia sinne maahan valmiiksi ja näin olisi valmista reittiä sille kuituoperaattorille mihin ne omat kuituröörinsä tunkee ilman kaikkien katujen aukikaivamisia.

kanke

Jäsen
Näitä kokemuksia taitaa olla foorumilla jo reilusti, mutta täältä yksi lisää: Viime syksynä revittiin meidän kadulta ojat ja tienpäät auki kun vedettiin valokuidut ojanpohjille. Jättivät tienpään paikkaamatta ja huonoon kuntoon koko talven ja kevään ajaksi, ja lopulta alkukesästä eri firma kävi tekemässä tienpään kuntoon. Kylvivät ojiin mullat ja tasoittivat tosi siististi, kylvivät nurmikonsiemenet ja kaikki, huolellista ja siistiä työtä.

Nyt, eilen, on ilmestynyt pikkukaivuri ojaan, samasta firmasta mitä viime vuonna, ja taas vedetään sitä saatanan valokuitua, eri toimittajalta vaan. Eli taas tienpäät ja ojat ja kaikki auki, olihan se tienpää siistillä asvaltilla jopa 2 kk ajan.

Kyllä kaivurifirmankin miehet pudisteli päätään touhulle, kun kävin haastattelemassa.

Hempuli

Töllintunaaja
Aika monessa kunnassa ovat rakennusvalvonnassa tajunneet laittaa lupaehtoihin että joutuvat tekemään yhteisen kaivuun.

Yhteinen kaivuu lupaehdoissa on kyllä rationalisointia ja kuntalaisten etujen valvomista.

Meilläpäin sähköyhtiön aliurakoitsija veti maakaapeloinnin yhteydessä Valokuitusen (Telia) kuitua tilanneille. Arvaan, ettei keskinäisessä sopimuksessa haluttu muita kuiduttajia mukaan, jolloin olisi menetetty ensimmäisen kullankaivajan etu.

Vuoden päästä Dna kaivoi seudulla ja kunta pakkoluvitti yksityisen maille uuden kaivuun yhteiskunnallisen edun nimissä, kun tämä itse ei antanut lupaa kaivaa uudestaan tonttia ruvelle.

sulo_s

Vakionaama
Täytyy tässä itsekkin avautua tästä kaivuu hommelista.
Tämä meidän omakotialue on 70-/80-luvun taitteessa rakennettu.
Kolme vuotta sitten tuli vesilaitos ja uusi talojen sulkuventtiilit ja tarkisti viemäriliitynnät.
2kk siitä tuli sähkölaitos ja laittoi katuvalot ja talojen liittymäpiuhat maahan.
Molemmat "korjasi jälkensä kohtuullisesti".
Seuraava keväänä tuli kuituporukka, eikun taas kaikki auki ja jälkien jonkinsortin korjaus.
Pari kuukautta ja tuli paikallinen kaukolämpö ja veti muutamalle asiakkaalle putket, eli taas kaikki auki.
Ja viimeisenä vuoden päästä uusittiin kevyen liikenteen väylät perusteellisesti.

Eli on tässä nähty kaivinkoneita ihan kohtuulliseti.
Tää alue on kovaa savimaata => meillä yhden olohuoneen ikkunan kolmikertaisesta ikkunasta keskimmäinen meni tässä viimeisessä keississä halki, mitähän nämä hommelit on tehny vanhoille kivijaloille, huoh!

pökö

Kaivo jäässä
Kun kadut on kolmesti avattu on kuitukiepit vasta tontin rajalla. Kaivurit tulee taas kun liitetään kuitu taloon

pökö

Kaivo jäässä
:)

Liitteet

• Screenshot_20240716-173304.png
    Screenshot_20240716-173304.png
    480,3 KB · Katsottu: 125

mobbe

Vakionaama
Lounea ainakin teki täällä siistiä jälkeä.Edelleen ihmettelen kuka tuon lystin oikeasti maksaa laskin että oman liittymäni vuoksi on tehty jo yli 20 työtuntia eikä vielä ole päästy kuituhitsaukseen ja liittymän käyttöönotton.

Jule

Vakionaama
Ei, sanoin että annetaan Elisan yrittää. Annan Elisalle vuoden aikaa sen jälkeen irtisanon jos homma ei etene ja katson paljonko valokuidun asentaminen maksaa silloin.
Eikös elisa ole yleensä sanonut ihan suoraan että toimitus on 2-4 vuoden päästä? Siis näillä valmiilla alueilla joita päivitetään kuidulle. Uusilla "omilla" alueilla niillä on joskus kuodut jo valmiina tyhjän tontin laidalla
Lounea ainakin teki täällä siistiä jälkeä.Edelleen ihmettelen kuka tuon lystin oikeasti maksaa laskin että oman liittymäni vuoksi on tehty jo yli 20 työtuntia eikä vielä ole päästy kuituhitsaukseen ja liittymän käyttöönotton.
Asiakkaathan sen lopulta maksavat, vuosien tai vuosikymmenten aikana. Ei infrarakentamisella kuitenkaan mitään pikavoittoja voi tehdä.

tet

Hyperaktiivi
Mutta miten kävisi nopeuksien jos sillä alueella kaapelissa roikkuvat nettiyhteydet siirtyisikin 5g:hen?

Täällä meidän asuinalueella on siitä hyvä tilanne, että alueelta on kupariverkot purettu jo pois. Kaikki ovat siis tällä hetkellä mobiilin varassa, joten jokainen kuidun ottava vähentää ruuhkaa mobiiliverkoissa.

Vaan entäpä, kun alueelle tulee kaksi kuituverkkoa yhtä aikaa. Kumpikaan ei ole ensimmäinen, joten voisivat hyvin laittaa samaan ojaan. Mutta eivät toki laita.

kkk

Aktiivinen jäsen
Minulla yksi työkaveri juuri viime viikolla sanoi, että "oli muuten kiva kämppä, mutta ei ole saatavilla valokuitua, niin ei tehdä edes tarjousta". Ei sekään lämmitysmuodosta puhunut.
Kannattaa laittaa etuoven hakukenttään "valokuitu" niin ei turhaan kiertele, kun se kerran on kaupan päättävä asia
Talon arvoa nostavan maassa olevan putken käyttötarkoitus muuttunut...

pökö

Kaivo jäässä
Vaan entäpä, kun alueelle tulee kaksi kuituverkkoa yhtä aikaa. Kumpikaan ei ole ensimmäinen, joten voisivat hyvin laittaa samaan ojaan. Mutta eivät toki laita.
Meille kuituja tulee samaan aikaan ja samoihin ojiin 3 eri kuitua, ehkä jopa neljä. Kukakohan noista on se joka hoitaa asvalttityöt kun kaivuut on ohi.

Espejot

Hyperaktiivi
Eikös elisa ole yleensä sanonut ihan suoraan että toimitus on 2-4 vuoden päästä? Siis näillä valmiilla alueilla joita päivitetään kuidulle. Uusilla "omilla" alueilla niillä on joskus kuodut jo valmiina tyhjän tontin laidalla
No, minä maksan päivän hinnan jos menee yli vuoden... pitäis alkaa puhumaan valokuitu futuurista. Ehkä pitäisi kilpailutaa kaikki kolme toimijaa uudestaan.

jiikoo

Vakionaama
Meidän alueella piilotetaan nyt valokuitua maahan, Lounea ja Globaconnect.

Empä olisi uskonut että nykypäivänä kadut avataan kahteen kertaan, on kyllä uskomattoman tyhmää touhua.
En usko että asvaltteja tullaan ikinä korjaamaan vaan se jää kaupungin murheeksi.

Kannattanee se ainakin selvittää, että saisiko alueella kaivavilta operaattoreilta sen kuituvarauksen maksutta tai pienellä maksulla.

Eli siis se, että kaivavat kuidun tai mikroputken samalla omalle talolle asti ja siitä se on sitten helppo kytkeä myöhemmin halutessaan käyttöön.

Sitä en tiedä saako noilta kahdelta operaattorilta sitä kuituvarausta maksutta.

Itse ottaisin samantien kuidun jos sen saa vaikka 24 kuukauden sitoutumisajalla 40 euron kk maksulla. Hinnaksi tulisi silloin 960 euroa. Siitä jos vähentää mokkulanetin 24 kk maksut vaikka 15-20 euroa kuussa, niin ei tuo paha diili ole. Sitten se kuitu on siinä ja helppo ottaa taas käyttöön jos siirtyy taas mokkulanettiin ja kuidulle tulee myöhemmin tarvetta.

puuteknikko

Vakionaama
Itse otin Valoolta (ilmaisen) kuituvalmiuden juuri siitä syystä, että se lisää kilpailuttamisen mahdollisuuksia. Tässä kun on vielä DNA:n kaapelinettikin käytettävissä niin on oikeastaan kolme, keneltä hakea tarjoukset aikanaan. Ajattelin, että sama kai se on vaikka seinässä on kaksi peltikoteloa yhden sijaan.

Husky

Hyperaktiivi
Kannattaa laittaa etuoven hakukenttään "valokuitu" niin ei turhaan kiertele, kun se kerran on kaupan päättävä asia
Vai on jotakin pelaajia jo talon ostajien joukossa niin paljon, että pitäisi talon myynti-ilmoituksessa heti lukea onko kuitu, ohhoh, luulisi olevan sitä väkeä jotka eivät omista taloa.

Tässä on asuntoja katsottu ja myös taloja, niin eipä ole tullut mieleen mitään kuitua pohtia. Jotenkin kummasti vaan salaojat ja katto ja märkätilat kiinnostaa hitusen enempi
No oho. Voivoi kun täällä ei ole ollut aivot mukana. Ei tässä päättömässä kaivelussa ole järkeä, kun ei ole tilaa lukemattomille turhille piuhoille (jos kerta kuidussa piisaa kapasiteettia, niin miksi hitossa niitä pitää olla monta pienellä omakotialueella jossa ehkä yksi kymmenestä ottaa kuidun).

Ps kuidun ovikauppiailla oli sen verta ketunhäntää kainalossa, että meni maku koko systeemiin

kapo

Jäsen
En ymmärrä, miten meillä koko rojekti ovella myynnistä toimivaan yhteyteen sujui, kuin se ns. tanssi. Vaikka toimittajana on täälläkin parjattu Valokuitunen. Suunnittelupalaveri kesti palttiarallaa 2 min. Minä näytin suunnittelijalle, että tuosta suoraan talon seinään, siitä läpi, ja sisälle siihen kohti se sisäkikkare. Asia oli selvä, suunnittelija vaan huokas, että olispa joka katselmus yhtä helppo / sujuva... Sitten tuli ukko semmosen moottorishan tapasen, vähän timanttisahaa muistuttavan koneen kanssa ja ajo uran kuituputkea varten, laitto sinne jonkun suojaputken, tasotti jäljet ja heitti vielä nurtsin siemenet päälle. Tiesin, että robotin rajalangat menee poikki tässä työvaiheessa. Sanoin ukolle, että mene vaan seuraavaan paikkaan, minä eläkeukkona joudan korjaamaan langat ite. Poika oikein helpottuneena kiitti ja läks jatkamaan. Minkäänlaista jlälkeä ei enää nurtsilla näy. Sitten vaan kaivuuporukka kaiveli katujen varsia auki ja leikkeli asfalttia sieltä täältä, monta tien ylitystä tekivät sillä alitustsydeemillä, missä putki tökätään tien ali ja sinne sit laittoivat, mitä laittoivat. Kun kaivuut ja putkitushommat oli tehty, korjasivat jälkensä kyllä siistiin kuntoon koko kylällä, myös asfaltoinnin. Sit vaan puhalsivat kuidun suojaputkeen ja tekivät seinään reiän, sekä asensivat sisäyksikön. Siitä muutaman päivän jälkeen aukes linjat internetin ihmeelliseen maailmaan. Koko kuituhomma tähän pisteeseen maksoi mulle nimellisen kuukausihinnan seuraaviksi viideksi vuodeksi eteenpäin, maksoin kerralla, eli nyt ei muita kuluja, kuin yhteyden kuukausimaksu. Ja netti toiminut ilman minkäänlaisia katkeiluja tai hidasteluja. Sen verran olen tässä vuosien varrella oppinut, että asiat voi hoitaa monella eri tavalla. Olisin voinut tämänkin hankinnan tehdä toisella tavalla.... ja olisin edelleen tahmaavan, hitaan, katkeilevan mobiilinetin ärtynyt tyytymätön asiakas. Sen sijaan olen oikeasti tyytyväinen kuituyhteyteeni tällä hetkellä, ei toki ole elämää suurempi asia, mutta kuitenkin.

• Tykkää
Reactions: Ode

-Teme-

Vakionaama
Vai on jotakin pelaajia jo talon ostajien joukossa niin paljon, että pitäisi talon myynti-ilmoituksessa heti lukea onko kuitu, ohhoh, luulisi olevan sitä väkeä jotka eivät omista taloa.
En tiedä minkälaisia ajatuksia tai oletuksia pelaavista henkilöistä on, mutta tiedän n.40 vuotiaiden omistavan asuntoja ja samasta ryhmästä löytyy myös pelaavaa porukkaa niin vanhemmista kuin heidän lapsista

K

korsteeni

Vieras
kylvävät kuitukaaapeleita miten sattuu, tässä jo pari kertaa jatkokappale hitsattu ja nyt tienvartta niittäessä ottanut taas hieman kipeää
onhan siinä sentään punaista maalia kun tuonne tulee sähköt maihin niin merkattu ettei vaan vahingossa kaivurihenkilö satuta

Liitteet

• IMG_20240717_130511.jpg
    IMG_20240717_130511.jpg
    1,1 MB · Katsottu: 161
  • IMG_20240717_130544.jpg
    IMG_20240717_130544.jpg
    751,4 KB · Katsottu: 163
Back
Ylös Bottom