Victron Energy

markok

Aktiivinen jäsen
Juuri tämän välilehden asetuksista on kyse. Nyt en kyllä ulkoa muista onko minulla valittuna tuo VE.Bus BMS. Onkohan tämä ratkaiseva valinta sen suhteen mistä jänniterajat tulevat?

Eli @Hoymilettäjä lataat akun kerran viikossa tuohon absorption voltage rajaan ja muuten tuohon float voltage rajaan?
 

negge

Jäsen
VE.Bus BMS ei pitäisi olla ruksittuna.

Kun akku on kytketty Victron GX-järjestelmään ja DVCC on aktivoitu, DVCC asetukset yliajavat kaikki muut mitä on VE.Configurella säädetty. Jos akku ei kykyne ilmoittamaan että "mene nyt float moodiin" niin silloin se ei tapahdu - jos näin käy niin Cerbossa näkyy joko Bulk tai Absorption mutta ei ikinä Float.

Netissä löytyy kyllä enemmän tietoa tästä. On aika harvinaista että "älykkäät" akut pystyvät ilmoittamaan erillinen float voltage, ainakin minun käsittääkseni.
 
JK-BMS on itsellä ja kyllä siellä näkyy välillä myös Float tilaa olleen. En ole aikaisemmin kyllä kiinnittänyt asiaan mitään huomiotakaan. (Saattaa olla että puhun eriasiasta, kun en nyt saa päähäni mikä tuo DVCC on.)

Näyttökuva 2025-03-08 115602.png

Ajastettu "lataus" on vaan aina keskeyttänyt tuon Float tilan ja näkyy "Bulk" tilana (Float tilan perässä) vaikka oikeasti invertteri ei tee mitään, kun ajastin laitettu 5% lataukseen (Ainoa tyyli jonka olen keksinyt, jolla saada käsin säädettyä invertteri tilaan ettei se lataa eikä pura.)

Eli @Hoymilettäjä lataat akun kerran viikossa tuohon absorption voltage rajaan ja muuten tuohon float voltage rajaan?
Ei mulla mitään järkevää syytä tuohon ole, jotenkin vaan jäänyt vanhoista akuista kuva, että eivät tykkää olla liian täynnä tai tyhjinä, siksi lataus ja purku ollut säädettynä välille 5-95% (Talviaikaan). Nyt aurinko lataa sitten tarvittaessa täyteenkin asti.
 
DVCC asetukset löytyvät Remote Consolista ja siellä voi mm. rajoittaa lataus virtaa ja jännitettä.
Eipä ollut käytössä tämä DVCC näköjään, en tiedä sitten pitäiskö olla ja toimiiko edes JK:n BMS:llä. Kaikkea tarvittavaa pystynee muuttamaan muutenkin, joten täytyy joskus tutustua asiaan.

Tässähän tuosta löytyi tietoa (Ohjekirjassa ei juuri mitään mainintaa asiasta, niin mennyt ohi):
 

negge

Jäsen
Jos sinulla on "Managed CAN-bus battery" niin kannattaa yleensä käyttää DVCC. Idea on että akku tietää itse parhaiten millä jännitteellä ja virralla pitäisi ladata ja purkata. Toisaalta tämä vaatii sen että akku pystyy oikeasti raportoimaan oikeat/järkevät arvot GX-laitteelle, ja kaikki eivät tähän kykene. Vahva YMMV, ei oikein ole mitään "one size fits all" ratkaisu.

Sanoisin että jos et kaipaa DVCC:n ominaisuudet (sillä pystytään esim. rajoittamaan invertterilaturien latausvirta, mikä voi olla tärkeä asia automaatiossa) niin ihan hyvin voi jatkaa ilman.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Victron on julkaissut suosittusta Multiplus II Green Edition malliston

1743527309345.png
 
Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Löytyykö näistä jostain lisätietoa, kun en Googlella löytänyt mitään eikä VE:n nettisivuillakaan ole mainintaa uutisissa eikä tuotteissa?
Tais julkistus koskea vain tätä päivää mutta ihme ettei löydy Victronin sivuilta.
 

markok

Aktiivinen jäsen
Victron on julkaissut OS 3.62:n. En ole itse vielä päivittänyt tähän tasoon, mutta seuraava kommentti Change Log:ssa kiinnitti huomion:

  • Remove support for Shelly grid meters on the CCGX. To save a bit of CPU and memory resources. Shelly as a grid meter has never been supported officially, and supporting Shelly for a grid metering in an ESS system is also not planned at at the moment. (there are other plans for Shelly, more on that later)
Miten tuo Shelly tuki pitäisi tästä ymmärtää? Onko myös nykyisin käytössä olevat epäviralliset Shelly integraatio tavat poistettu käytöstä ja koskeeko tuo muita kuin CCGX laitteita? Mitähän tuo viimeinen lause tarkoittaa? Millaista yhteensopivuutta Shellyn kanssa on suunnitteilla?
 

-Teme-

Vakionaama
Uskoisin että tulevat tarjoamaan Shelly releiden ohjauksia suoraan. Niitä tukevia valmistajia on ollut lisääntyvä määrä viime aikana
 

markok

Aktiivinen jäsen
Uskoisin että tulevat tarjoamaan Shelly releiden ohjauksia suoraan. Niitä tukevia valmistajia on ollut lisääntyvä määrä viime aikana
Näin voi olla. On kyllä ihme miksi eivät halua tarjota tukea energiamittarille. Toivottavasti nuo vanhat epäviralliset tavat Shellyn energiamittarin integroimiseksi kuitenkin säilyisi jatkossakin.
 

-Teme-

Vakionaama
Tuo tuen poisto on kuitenkin vain CCGX koskeva, eli Venus OS ja Cerbo GX sen tuen ilmeisesti säilyttää?
Color Control GX only: Increase system performance by removing the Shelly grid meters integration. Shelly grid meter integration was never officially announced, not tested and it is also not planned to be officially supported in the future, there are sufficient other types of grid meter already available. Even when not actively used, the Shelly integration consumes a little bit of valuable CPU and memory resources, especially on a CCGX – therefore remove it.
 

negge

Jäsen
Käsittääkseni se mitä on poistettu on https://github.com/victronenergy/dbus-shelly, eli nippanappa toimiva D-Bus ajuri Shelly laitteisiin mikä käyttää WebSocketit. Kokeilin joskus tätä mutta se toimii sen verran huonosti etten ihmettele että Victron eivät halua tukea sitä jatkossa.

Laajensin viime vuonna VenusOS:än Modbus ajuria tukemaan Shellyn Pro 3EM mittaria (ainoa malli silloin missä oli Modbus-tuki), toinen tyyppi jatkokehitti sitä ja se toimii loistavasti: https://github.com/victronenergy/dbus-modbus-client/pull/7. Tämä tuki ei ole millään tavalla poistettu uusimmassa VenusOS versiossa, eli toimii edelleen.
 
Kun en tuosta koodaamisesta mitään ymmärrä, niin itselläni on käytössä 4 kpl Shellyjä taloa/aurinkoa lukemassa ja seuraavat koodit:

Talon kokonaiskulutusta lukee vanha Shelly 3EM:
2973217_88257ecf959d.png




Hoymiles 3-vaihe mikroja lukee kaksi tälläistä Shelly 3EM-63W Gen3:
4759355721.jpg


Hoymiles 1-vaihe mikroja:

Hyvin nuo on toiminut ja näyttää seuraavalta:
Näyttökuva 2025-06-26 125542.png


Lopettaakohan nuo nyt sitten toimimasta, jos päivittää? Menee kyllä koko järjestelmä sitten uusiksi ja sepä kivalta tuntuukin sitten...
 

markok

Aktiivinen jäsen
Laajensin viime vuonna VenusOS:än Modbus ajuria tukemaan Shellyn Pro 3EM mittaria (ainoa malli silloin missä oli Modbus-tuki), toinen tyyppi jatkokehitti sitä ja se toimii loistavasti: https://github.com/victronenergy/dbus-modbus-client/pull/7. Tämä tuki ei ole millään tavalla poistettu uusimmassa VenusOS versiossa, eli toimii edelleen.
Kiitos tiedosta. Onko tämä nyt tällä hetkellä paras tapa lisätä Shelly 3EM Pro Victroniin? Omassa laitteessa Shellyt ovat toimineet hyvin, mutta OS versio taitaa edelleen olla 3.30. Eilen yritin asentaa toiseen Victron järjestelmään aikaisemmin asennetun ja edelleen toimivan grid meterin lisäksi solar meteriä, mutta tätä en saanut toimimaan. OS versio tuossa oli 3.55. Pitäisikö tämän linkin version toimia kaikissa OS versioissa?
 

markok

Aktiivinen jäsen
Minun mielestäni kyllä, tuo tapa on pommivarma. Pitäisi toimia myös 3.55 versiolle, käytännössä se riippuu siitä päivittääkö Victron tuo kyseinen palikka (dbus-modbus-client) kuinka usein. Nyt on ollut vähän aikaa samassa versiossa. Mutta varmuuden vuoksi päivittäisin ensin VenusOS uusimpaan.

https://github.com/victronenergy/dbus-modbus-client/pull/7#issuecomment-3012164186 siellä on tuoreet ohjeet.
On kyllä tosi hienoa että porukka on tehnyt tämän ylipäätään mahdolliseksi. Harmi vaan kun oma osaaminen ei vielä riitä muuhun kuin valmiin skriptin ajamiseen niin ongelmatilanteiden selvittely on hankalampaa.

Luin vielä ajatuksella tuon linkkaamasi ketjun alusta loppuun ja tuli mieleen, että onkohan Shellyn ModBus oletuksena päällä? Tuota en ole vielä tarkastanut. Tämä kyseinen laite (Multiplus II GX) toimii muutenkin hieman oudosti. Remote Consolen asetukset saattavat välillä hävitä ja esimerkiksi Large ohjelmistoversiota ei saa päälle ollenkaan. Laite kävi tämän takia jo korjauksessa, mutta edelleen toiminta on samanlaista. Voisiko kyseinen vika vaikuttaa myös tähän Shelly integraatioon?
 

negge

Jäsen
En usko, tämä vain lajentaa jo olemassa olevan palikan toiminnallisuutta.

Voi olla ettei Modbus ole oletuksena päällä, kannattaa varmistaa
 
On kyllä tosi hienoa että porukka on tehnyt tämän ylipäätään mahdolliseksi. Harmi vaan kun oma osaaminen ei vielä riitä muuhun kuin valmiin skriptin ajamiseen niin ongelmatilanteiden selvittely on hankalampaa.

Luin vielä ajatuksella tuon linkkaamasi ketjun alusta loppuun ja tuli mieleen, että onkohan Shellyn ModBus oletuksena päällä? Tuota en ole vielä tarkastanut. Tämä kyseinen laite (Multiplus II GX) toimii muutenkin hieman oudosti. Remote Consolen asetukset saattavat välillä hävitä ja esimerkiksi Large ohjelmistoversiota ei saa päälle ollenkaan. Laite kävi tämän takia jo korjauksessa, mutta edelleen toiminta on samanlaista. Voisiko kyseinen vika vaikuttaa myös tähän Shelly integraatioon?
Samaa mieltä että on mahtavaa kun jengi tekee näitä koodeja jakoon imaiseksi kaikille. Omakaan osaaminen ei riitä millään selvittämään ongelmia, jos ei toimi lähes suoraan koodilla.

Jostain syystä tuo 3EM Gen3 toimii vain pro koodeilla, mutta Pro laitehan se ei ole. Meinasi mennä vaikeaksi jotta sai kaksi kpl asennettua, kun piti ronkkia jotain koodia, joka olisi jäänyt tekemättä, jos ei olisi löytynyt (lopulta) ohjeita hakukoneella.

Itselläni kanssa käytössä Multiplus II sisäinen GX laite, nyt firmis 3.55. tässä kyllä toimii "Large" versiokin ja muutenkin mielestäni kaikki on saanut loogisesti toimimaan. Varalla on raspi, mutta en sitä ole ottanut ollenkaan käyttöön vielä.
 
Viimeksi muokattu:

-Teme-

Vakionaama
Samaa mieltä että on mahtavaa kun jengi tekee näitä koodeja jakoon imaiseksi kaikille. Omakaan osaaminen ei riitä millään selvittämään ongelmia, jos ei toimi lähes suoraan koodilla.

Jostain syystä tuo 3EM Gen3 toimii vain pro koodeilla, mutta Pro laitehan se ei ole. Meinasi mennä vaikeaksi jotta sai kaksi kpl asennettua, kun piti ronkkia jotain koodia, joka olisi jäänyt tekemättä, jos ei olisi löytynyt (lopulta) ohjeita hakukoneella.

Itselläni kanssa käytössä Multiplus II sisäinen GX laite, nyt firmis 3.55. tässä kyllä toimii "Large" versiokin ja muutenkin mielestäni kaikki on saanut loogisesti toimimaan. Varalla on raspi, mutta en sitä ole ottanut ollenkaan käyttöön vielä.
se wanha DIN liitäntäinen 3EM on ensimmäisen sukupolven (gen1) laite. Sen jälkeen kaikissa shellyissä muuttui kommunikaatio, pro, plus, gen3 ja gen4 kaikki käyttävät samaa "kieltä"
Uusi 3EM gen3 ei ole pro laite, koska siinä ei ole eth liitäntää mutta kommunikaation kieli on silti ihan sama kuin pro laitteessa
 

markok

Aktiivinen jäsen
Itselläni kanssa käytössä Multiplus II sisäinen GX laite, nyt firmis 3.55. tässä kyllä toimii "Large" versiokin ja muutenkin mielestäni kaikki on saanut loogisesti toimimaan. Varalla on raspi, mutta en sitä ole ottanut ollenkaan käyttöön vielä.
Minulla on pari muutakin samanlaista GX laitetta ja niissä myös toimii Large OS. Tuossa kyseisessä laitteessa on edelleen vikaa vaikka kerran jo kävi takuuhuollossa.

Alkanut itseäkin kiinnostamaan asentaa Venus OS Raspille niin saisi hyvän harjoitus ympäristön. DESS:iä ei vaan taida saada toimimaan tässä mitenkään jos siihen ei ole liitettynä ESS conffattua laitetta?
 

Espejot

Hyperaktiivi
Tänne vois pistää talteen Victron ja Pi asiaa niin löytyy
 

markok

Aktiivinen jäsen
Osaisitko @negge neuvoa vielä seuraavanlaisessa ongelmassa? Sain liitettyä kaksi Shelly 3EM Prota Victroniin jakamasi linkin ohjeilla. Remote Consolissa molempien mittareiden näyttämät näyttää hyvältä, mutta nyt kun sain tuon laitteen liitettyä VRM portaaliin niin molemmat mittarit kyllä näkyy, mutta ne näyttävät samaa arvoa. Tässä tapauksessa Grid mittariksi määritellyn laitteen lukema näkyy myös Solar mittariksi määritetyllä laitteella. VRM instance numero on molemmilla eri (40 ja 41), mutta Remote Consolissa Product ID on sama. Onko tämä syynä tähän ongelmaan ja onko tähän joku ratkaisu?
 

markok

Aktiivinen jäsen
Vielä lisäystä edelliseen. Vaihdoin Venus OS 3.55:n ja ajoin puhtaalle asennukselle scriptin uudestaan. Tällä OS versiolla mittareita ei saanut näkyviin. Päivitin Venus OS:n uusimpaan 3.62 versioon. Edelleenkään mittari ei tullut suoraan näkyviin, mutta tällä ohjeella sain sen toimimaan:

  1. Remount the root filesystem so you can write to it: mount -o remount,rw /
  2. Put shelly.py in /opt/victronenergy/dbus-modbus-client
  3. Modify /opt/victronenergy/dbus-modbus-client/dbus-modbus-client.py and add import shelly somewhere near the top of the file (e.g. after import victron_em).
  4. Reboot
Ongelma ei kuitenkaan poistunut. Edelleen Grid Meterin arvo kopioituu toiseen mittariin. Sellainen muutos tässä tuli aikaisempaan, että enää Solar Meter ei näy ollenkaan VRM:ssä. Remote konsolin Device valikossa arvot näkyvät edelleen molemmissa mittareissa oikein, eli tieto kyllä välittyy Shellyltä Victronille oikein, mutta Victron ei osaa käsitellä sitä.
 

negge

Jäsen
Noista kannattaa kysyä jeesiä Githubilla, itsellä ei ole lainkaan kokemuksia monista mittareista eikä muista mittarityypeistä kun grid meter.

Se että et saanut toimimaan VenusOS 3.55 versiolla johtuu luultavasti siitä että koodi on hiljaittain päivitetty tukemaan vain uusinta versiota. Tulee aina välillä ilmoitus Githubista että jotain siinä pull requestissä on muuttunut.
 

markok

Aktiivinen jäsen
Kun en tuosta koodaamisesta mitään ymmärrä, niin itselläni on käytössä 4 kpl Shellyjä taloa/aurinkoa lukemassa ja seuraavat koodit:

Talon kokonaiskulutusta lukee vanha Shelly 3EM:
2973217_88257ecf959d.png




Hoymiles 3-vaihe mikroja lukee kaksi tälläistä Shelly 3EM-63W Gen3:
4759355721.jpg


Hoymiles 1-vaihe mikroja:

Hyvin nuo on toiminut ja näyttää seuraavalta:
katso liitettä 107520

Lopettaakohan nuo nyt sitten toimimasta, jos päivittää? Menee kyllä koko järjestelmä sitten uusiksi ja sepä kivalta tuntuukin sitten...
Nyt vasta tajusin, että tässähän on käytössä vastaava systeemi mitä itse olen yrittänyt saada toimimaan eli kaksi 3em prota. Olet siis käyttänyt tuota funkmaster86 scriptiä, mutta miten olet saanut siihen yhdistettyä kaksi laitetta? Config.ini:ssä saa käsittääkseni määriteltyä vain yhden laitteen? Muistaakseni joskus yritin tuota myös siten, että purin paketin kahteen eri kansioon ja niihin omat määritykset, mutta ei silti toiminut.
 
Nyt vasta tajusin, että tässähän on käytössä vastaava systeemi mitä itse olen yrittänyt saada toimimaan eli kaksi 3em prota. Olet siis käyttänyt tuota funkmaster86 scriptiä, mutta miten olet saanut siihen yhdistettyä kaksi laitetta? Config.ini:ssä saa käsittääkseni määriteltyä vain yhden laitteen? Muistaakseni joskus yritin tuota myös siten, että purin paketin kahteen eri kansioon ja niihin omat määritykset, mutta ei silti toiminut.
Tämän mukaan tein, eli piti muokata sitä run tiedostoa, muuten näkyi vaan toinen mittari tai sitten näytti mittarit samaa.

Piti tietysti asentaa erinimillä eri kansioon tuo ohjelma alkuun.

 
se wanha DIN liitäntäinen 3EM on ensimmäisen sukupolven (gen1) laite. Sen jälkeen kaikissa shellyissä muuttui kommunikaatio, pro, plus, gen3 ja gen4 kaikki käyttävät samaa "kieltä"
Uusi 3EM gen3 ei ole pro laite, koska siinä ei ole eth liitäntää mutta kommunikaation kieli on silti ihan sama kuin pro laitteessa
Toimisikohan tuo ei pro laite mahdollisesti sitten tuolla neggen tekemällä/linkittämällä modbus-client koodilla, vai onkohan joku perustavaalaatua oleva ero ettei saa näkyviin modbus valikon kautta tätä versiota?
 

markok

Aktiivinen jäsen
Tämän mukaan tein, eli piti muokata sitä run tiedostoa, muuten näkyi vaan toinen mittari tai sitten näytti mittarit samaa.

Piti tietysti asentaa erinimillä eri kansioon tuo ohjelma alkuun.

Kiitos! Aika monta GitHub:n ketjua olen näistä lukenut, mutta tuo on mennyt ihan ohi. Pitääpä testata tuossa testi ympäristössä miten tuo toimii.
 
Back
Ylös Bottom