Vihattu vero kommentit

Muukalainen

Aktiivinen jäsen
Jotkut sanovat:

Korkeat ovat eläkkeet ja palkat, jos on kysymys 47 000,00 eur brutto vuositulosta. Mihin niin paljon tarvitsee? En ymmärrä. Eläkeläisellä kai on kaikki mitä tarvitsee eikä varmaan velkaa, en ymmärrä mihin tarvitaan niin paljon rahaa.

ja toiset:

RAIPPAVERONA TUNNETTU SOLIDAARISUUSVERO ON TODELLA KOHTUUTON ELÄKELÄISILLE: (1) prosentti on kaksinkertainen ansiotulon saajiin verrattuna, (2) rajatulo on lähes puolta alempana, (3) rajaan ei ole tehty korotusta kuten ansiotuloissa, (4) se on pysyvä vero toisin kuin ansiotuloissa.

K

korsteeni

Vieras
enempi minua närästää se kun toinen on
- koko ikänsä tehnyt töitä, maksanut verot ja eläkemaksut eikä saanut mitään tukia
verrokki taasen
- ei tehnyt koskaan mitään rehellistä työtä joten ei maksanut eläkemaksuja, saanut kaikenlaisia tukia, terve henkilö

töitä tehnyt saa vajaan tonnin työeläkettä ja kela siihen reilun satkun päälle, 1100€/kk
töitä vieroksuva lusmu asumis- yms tuet ja kelan eläke 1600€/kk

minusta tämä ei ole oikeudenmukaista saatika tasapuolista

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Tokihan myös (liian suurista) eläkkeistä maksetaan solidaarisuusveroa ;D

Ns. solidaarisuusvero on valtion tuloveroasteikon ylimmän portaan kahden prosenttiyksikön korotus, joka säädettiin ensimmäistä kertaa vuodelle 2013. Tuolloin väliaikaiseksi päätettyä kahden prosentin solidaarisuusveroa perittiin 100 000 euron ylittävistä verotettavista ansiotuloista. Myöhemmin rajaa on laskettu ja veron voimassaoloaikaa jatkettu. Vuonna 2021 solidaarisuusveroa maksetaan 80 500 euron ylittävistä verotettavista ansiotuloista kaksi prosenttia (ilman korotusta valtion tuloveroasteikon ylin veroprosentti olisi 29,25 %).

pelzi_

Vakionaama
enempi minua närästää se kun toinen on
- koko ikänsä tehnyt töitä, maksanut verot ja eläkemaksut eikä saanut mitään tukia
verrokki taasen
- ei tehnyt koskaan mitään rehellistä työtä joten ei maksanut eläkemaksuja, saanut kaikenlaisia tukia, terve henkilö

töitä tehnyt saa vajaan tonnin työeläkettä ja kela siihen reilun satkun päälle, 1100€/kk

minusta tämä ei ole oikeudenmukaista saatika tasapuolista
Saahan työeläkeläinenkin eläkkeensaajan asumistuen. OKT:hen se on hämmästyttävän antelias vrt. tavalliseen asumistukeen.

K

korsteeni

Vieras
Saahan työeläkeläinenkin eläkkeensaajan asumistuen. OKT:hen se on hämmästyttävän antelias vrt. tavalliseen asumistukeen.

pitäs olla ihan persaukinen.......vai muka antelias......on kyllä just noille loisijoille

Hempuli

Töllintunaaja
Tutkivan journalismin huipputuote otsikkona: Tämä vihattu vero...
Kansakoulussa otsikon piti kertoa, mikä on aihe. Tämä-sanalla ei voinut viitata mihinkään kertomattomaan asiaan. Ehkä nykykoulu opettaa somettamisen myötä klikkiotsikointiin.

Ilman yliopistojen nollatutkimuksia arvaan, että eläketulon lisäverosta ei tykkää ne, jotka sitä maksavat. Toisille asia lienee suloisen yhdentekevä. Tai peräti kannatettava, koska muiden pitää maksaa veroja veronmaksukykynsä mukaan.

P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras

Legendaarisia Esson baarista kuultuja lukuja.
Totuus onkin sitten hieman toinen.

Suomessa lanseerattiin erityisesti Sipilän hallituksen aikana ajatus siitä että kaikki työnhakijat ovat "töitä vieroksuvia lusmuja".
Ne oikeat lusmut onkin sitten marginaalissa.

Mutta suomessahan on asiat niin hyvin, että henkilö joka on saanut ikänsä olla töissä, on kateellinen esim.
työttömälle, alkoholistille, ja muille heikoimmille jätetyille. Niin hyvin meillä hemmotellaan ko. ihmisiä että kateellinen pitää olla.

K

korsteeni

Vieras
Legendaarisia Esson baarista kuultuja lukuja.
Totuus onkin sitten hieman toinen.

pystyn antamaan nuo vaikka paperilla tiliotteista, siis juuri nyt elettyä elämää.
korostan vielä että kummallakaan ei ole sairauksia mitkä vaikuttaisivat eläkkeeseen

cool

Jäsen
pystyn antamaan nuo vaikka paperilla tiliotteista, siis juuri nyt elettyä elämää. korostan vielä että kummallakaan ei ole sairauksia mitkä vaikuttaisivat eläkkeeseen

Taulukko 2. Suomessa asuvat omaan työuraan perustuvaa eläkettä saaneet 31.12.2020 ja vuonna 2019 työeläkkeelle siirtyneet sekä keskimääräinen työeläke eläkelajeittain

Työeläkettä saaneet, lukumääräTyöeläkettä saaneet, €/kkTyöeläkkeelle siirtyneet, lukumääräTyöeläkkeelle siirtyneet, €/kk
Vanhuuseläke*1 293 0001 66942 9001 870
Työkyvyttömyyseläke129 0001 09920 1001 062
Maatalouden erityiseläke8 4007062001 235
Kaikki1 421 4001 61763 2001 611

Kelan maksama takuueläke taitaa olla hieman alle 900€ kuukaudessa, siis henkilölle jolla ei ole työhistoriaa.

jmaja

Hyperaktiivi
Mistä johtuu alle tonnin työeläke? Jos on täysi työura, pitää keskisansion olla enintään n. 1600 €/kk nykyrahassa. Missä duunissa jää alle 10 €/h palkkaan? Yrittäjä voi tuossa onnistua maksamalla minimi-YELit.

Ei tuollsisesta palkasta ole verojakaan juuri maksettu. Joku 800 €/kk saa nykyään tienata veroitta. Loppuosasta menee sitten kunnallisvero.

pökö

Kaivo jäässä
Mutta suomessahan on asiat niin hyvin, että henkilö joka on saanut ikänsä olla töissä, on kateellinen esim.
työttömälle, alkoholistille, ja muille heikoimmille jätetyille. Niin hyvin meillä hemmotellaan ko. ihmisiä että kateellinen pitää olla.
Tätä kateutta just en voi ymmärtää. Onhan meillä kaikilla mahkut ruveta "lusmuksi", miksi kateelliset ei rupea?

Olis parempi kun kaikki elelee rauhassa omalla tyylillään eikä vaivaa päätään muiden elämäntavalla.

sulo_s

Vakionaama
Niinkin "arvostettu" työ kuin sairaanhoitaja oyksissa, yli 40v ja kas, eläkettä napsahti n. 1300€
On se vaan hyvä työmaa :)

K

korsteeni

Vieras
naurakaa vain, 46 vuotisen työyran saavutus, ei päivääkään työttömänä, siloin kun oli lypsykarjaa 340 vuorokautta /v töissä vähintään 12 tuntia/vrk, ei viikonloppuja. suoraansanoen ette tiedä työnteosta mitään. 3000€/vuosi tasolla maksettu eläkemaksua. repikää siitä. saa olla kateellinen, en pahastu.
1632503449903.png

K

korsteeni

Vieras

Kelan maksama takuueläke taitaa olla hieman alle 900€ kuukaudessa, siis henkilölle jolla ei ole työhistoriaa.
tästä tulee se verrokki, lusmu joka ei ole tehnyt mitään eikä maksanut 900€ + asumistuki + toimeentulotuki 1600€/kk. eikä ole eläissään tarvinnut pistää ns tikkua ristiin
onko tämä kateutta vai epäoikeudenmukaisuutta?

pelzi_

Vakionaama
Aivan samat tuet voit itse hakea, lisäksi on hyvin tiedossa että MELAan syydetään valtion rahaa kasapäin, muut alat maksavat eläkkeensä itse.

K

korsteeni

Vieras
Aivan samat tuet voit itse hakea, lisäksi on hyvin tiedossa että MELAan syydetään valtion rahaa kasapäin, muut alat maksavat eläkkeensä itse.
älä puhu paskaa, muija terveydenhoitopuolella maksoi samaan aikaan eläkemaksua 600€/v samasta työtulosta kun maksoin yrittäjänä 3000€/v
nästä löytyy myös nuo tiliotteet

pelzi_

Vakionaama

Valtion osuus rahoituksesta noin 75 prosenttia
Maatalousyrittäjien eläke- ja sosiaalietuusjärjestelmä on vahvasti valtion tukema. Valtion rahoitusta on tarvittu koko Melan olemassaolon ajan maatalouden voimakkaan rakennemuutoksen vuoksi.

pamppu

Vakionaama
Kukaanhan ei maksa omia eläkkeitään vaan nykyinen polvi maksaa edeltäjiensä eläkkeitä. Koska maa on ollut maatalousvaltainen ja eläkkeensaajia on paljon ja taasen nykyään viljelijöitä on enää kourallinen, niin aika mahdotonta olisi kai tällaisen alan selvitä itse eläkkeiden maksusta.

Tuohon on sentään selvä oikeutus kun on peräsuoli pitkänä painettu ympäri pyöreätä päivää.

jmaja

Hyperaktiivi
3000€/vuosi tasolla maksettu eläkemaksua.
Tuohan lienee oma valinta? Vai miten on maatalousyrittäjällä? Tavallinen yrittäjä voi käytännössä vapaasti valita YEL-työtulonsa väliltä 8 000- 180 000 €/v, josta tulee vuodessa YEL-maksua 2 000 - 43 000 €/v.

3000 €/v on siis todella pieni maksu.

Palkkatyössä olevan eläkemaksut maksaa pääosin (ennen kokonaan) työnantaja. Aivan yhtä suuria ne kokonaisuudessaan on kuin yrittäjän itselleen maksamat.

K

korsteeni

Vieras
ei voi, jos on yrittäjä, ei saa mitään, jos on oma koti, saa vai bonuksena maksaa kiinteistöveron ja menettää samalla kaikki tuet

pelzi_

Vakionaama
Yrityksen voi lopettaa jos niin halajaa toimeentulotukea, vaikka se onkin epäkohta että lain vastaisesti jatkuvasti sitä ei myönnetä yrityksen takia, jos tuloja ei ole niin yritys ei saisi vaikuttaa, toimeentulotuki ei ole työttömyysetuus.

K

korsteeni

Vieras
Tuohan lienee oma valinta? Vai miten on maatalousyrittäjällä? Tavallinen yrittäjä voi käytännössä vapaasti valita YEL-työtulonsa väliltä 8 000- 180 000 €/v, josta tulee vuodessa YEL-maksua 2 000 - 43 000 €/v.

3000 €/v on siis todella pieni maksu.

Palkkatyössä olevan eläkemaksut maksaa pääosin (ennen kokonaan) työnantaja. Aivan yhtä suuria ne kokonaisuudessaan on kuin yrittäjän itselleen maksamat.
kyse on siitä että saako kolmella tonnilla saman kuin maksamatta mitään. eikö se ole jo petos, siis valtion taholta

jmaja

Hyperaktiivi
Eläkemaksut ovat nykyään n. 25% palkasta. Siis 3000 €/v tarkoittaa vain 12 000 €/v palkkaa eli 1000 €/kk. Ei kai sellaisesta voi yli tonnin eläkettä jäädä!

jmaja

Hyperaktiivi
kyse on siitä että saako kolmella tonnilla saman kuin maksamatta mitään. eikö se ole jo petos, siis valtion taholta
No takuueläke ja toimentulotuki ovat molemmat samaa luokkaa kuin tuo 3000 €/v eläkemaksua vastaava palkka ja siitä saatava eläke.

En tiedä miten maatalousyrittäjillä asia on, mutta tavalliset yrittäjät usein laittavat eläkemaksut minimiin, vaikkei se kirjaimellisesti laillista olekaan. Tuloksena on sitten tuo. Jos määrittäisivät YEL-työtulonsa lain mukaisesti eli maksaisivat alkaen 6 000 €/v eläkemaksua, olisi eläkekin aivan muuta kuin tonni. Itse maksan kirjaimellisesti lain mukaista YEL-maksua, joka on jotain aivan muuta kuin 3000 €/v.

K

korsteeni

Vieras
Jää, kun valtio rahoittaa, ja silti ei kelpaa.
valtio rahoittaa tuon toisen esimerkin , joka ei ole koskaan maksanut mitään, eläkkeet kokonaan, kui takerrut tuohon myeliin, sehän maksaa eläkkeensaajalla samalla sapluunalla

K

korsteeni

Vieras
No takuueläke ja toimentulotuki ovat molemmat samaa luokkaa kuin tuo 3000 €/v eläkemaksua vastaava palkka ja siitä saatava eläke.

En tiedä miten maatalousyrittäjillä asia on, mutta tavalliset yrittäjät usein laittavat eläkemaksut minimiin, vaikkei se kirjaimellisesti laillista olekaan. Tuloksena on sitten tuo. Jos määrittäisivät YEL-työtulonsa lain mukaisesti eli maksaisivat alkaen 6 000 €/v eläkemaksua, olisi eläkekin aivan muuta kuin tonni. Itse maksan kirjaimellisesti lain mukaista YEL-maksua, joka on jotain aivan muuta kuin 3000 €/v.
pointti on yhä minulla siinä että joka on maksanut, ei voisi saada vähemmin kuin siipeilijä
tai siipeilijälle ei pitäisi maksaa enemmän kuin sellaiselle jolla on täysi työura ja maksanut taulukon mukaiset eläkemaksut

pamppu

Vakionaama
Sitä perustuloahan on joskus kaavailtu sosiaaliturvan tilalle. Sitten olis varmaan peruseläkekin. Ja kaikki mitä tienaa olisi molempiin päälle. Työtä tekemätön saisi minimin, kaikki muut ainakin vähän enemmän. Silloin työnteko kannattaisi aina. Pätkätyöt ja huonompipalkkaisetkin.

Tulovero pitäisi sitten vaan koventua.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Onhan meillä kaikilla mahkut ruveta "lusmuksi", miksi kateelliset ei rupea?
On semmoisiakin, jotka eivät halua edes sitä ilmaista rahaa vaan duunaavat jotain pikku firaabelia ja elävät sillä ja ovat onnellisia.

Sitten on ihan organisaatioista, jotka elävät sillä että ne kaikki mahdollisuudet kartoitetaan ja rahat jaetaan "tarvitsijoille"joille ne myös oikein hyvin kelpaavat.

jmaja

Hyperaktiivi
pointti on yhä minulla siinä että joka on maksanut, ei voisi saada vähemmin kuin siipeilijä
tai siipeilijälle ei pitäisi maksaa enemmän kuin sellaiselle jolla on täysi työura ja maksanut taulukon mukaiset eläkemaksut
Ymmärrän pointtisi. Nykyään kuitenkin 1000 €/kk on niin vähän ja yhteiskunta on rakennettu siten, ettei ketään jätetä pulaan. Oli syy sitten sairaus, onnettumuus, laiskuus tms.

jmaja

Hyperaktiivi
Maatalousyrittäjät maksavat näköjään muita pienempää eläkemaksua aina 44 000 €/v tuloon, mutta saavat kuitenkin saman eläkekertymän. 28 000 €/v tuloon saakka maksu on vain n. puolet muista yrittäjistä tai palkansaajista. Siis 3 000 €/v vastaakin 23 000 €/v tuloa. Kyllä siitä pitäisi yli tonnin työeläke tulla.

Ilmeisesti yksi maataloustuen muoto?

burmanm

Vakionaama
Olis parempi kun kaikki elelee rauhassa omalla tyylillään eikä vaivaa päätään muiden elämäntavalla.

Kyllä, miten se onnistuisi? Voisin luopua vaikka muiden eläkkeiden maksamisesta, muiden sosiaalitukien maksamisista ja muista vastaavista turhista maksuista. Antaisivat mun elää omaa elämääni omalla tyylilläni.

pamppu

Vakionaama
Kyllä, miten se onnistuisi? Voisin luopua vaikka muiden eläkkeiden maksamisesta, muiden sosiaalitukien maksamisista ja muista vastaavista turhista maksuista. Antaisivat mun elää omaa elämääni omalla tyylilläni.
Muutto jenkkilään? Siellhän se on enempi noin. Toki jos sairastut, eikä vakuutukset olleetkaan kunnossa, niin joudut sillan alle tai painat jotain duunia vielä 90 vuotiaana hengen pitimiksi…

Onhan tää sosiaaliturva ja terveydenhuoltojärjestelmä eräänlainen vakuutus. Aikamoisen lastin fyrkkaa siihen vuosittain joutuu kippaamaan, mutta siltikin ihan ok, koskaan ei tiedä mitä huominen tuo mukanaan.

pökö

Kaivo jäässä
Muiden?
Kattaako maksamisesi edes omaa eläkettäsi ja kelakorvauksiasi?

K

korsteeni

Vieras
maksan oikein mielelläni verot, olen aina maksanut, paitsi kiinteistövero on mielestäni epäoikeudenmukainen
elän oikein hyvin tonnin eläkkeellä, en ole valittanut sen suuruudesta, siihen olisi hieman voinut vaikuttaa mutta nyt olen hyvilläni etten ole nostanut maksuja mahdollisuuden rajoissa tappiin koska nyt saisin hieman enemmän työeläkettä, kela vähentäisi sen reilun satkun pois elikkä lopputulos olisi aivan sama. sitten jos olisin maksanut vieläkin enemmän elikkä maximit niin vero nousisi ja tulisi esmes ylevero jne. elikkä olisin taasen käteenjäävän suhteen samoissa. minulla on kaikkea minkä tarvitsen, olen tottunut tulemaan vähällä toimeen
sitä vain en ymmärrä että pistämättä tikkua ristiin saa enempi eläkkeellä vs joka on maksunsa maksanut
minulle oli täysi yllätys että sosialipummi saa eläkkeellä enempi käyttöönsä rahallisesti yhteiskunnan taholta kun normaalisti eläkemaksunsa maksanut

jmaja

Hyperaktiivi
elän oikein hyvin tonnin eläkkeellä
Tuossa kai se kiteytyy? Suomessa ei yleisesti pidetä mahdollisena elää tonnilla hyvin. Vuokrakämpässä menee vuokraankin vähintään 500 € useimmilla paikkakunnilla. Omistusasunnossa taloytiössä yhtiövastike on helposti tuon myös, rahoitusvastikkeen kanssa usein paljon enemmänkin, jos on linjasaneeraus tms. suurempaa tehty ja vielä maksamatta.

Tuo reilu tonni on nykyään se perustaso, jonka saa kai aika helposti. Työtä tekemällä tai kunnolla eläkettä kerryttämällä pitäisi sitten päästä helposti 1500 € yläpuolelle.

Back
Ylös Bottom