VILP öljyn tilalle, järkevä ratkaisu?

Arisoft

Hyperaktiivi
On vielä yksi asia, mikä näissä vilp-vertailussa ja myymisissä hämää. Ja se on SCOP vs SPF. Kaikki valmistajat ja myyjät toitottavat tuota scop:ta, joka on helposti yli neljän lukemissa. Mutta eihän tuo kerro sitä lopullista hyötysuhdetta, joka on sitten tuo SPF. Käsittääkseni SCOP ei ota huomioon käyttöveden lämmitystä?

Nyt lukemat ovat hyvin harhaanjohtavia. Silloin kun lämpöä tuotetaan paljon COP voi olla lähellä kahta. Nyt kun lämpöä tarvitaan vain nimeksi COP on helposti 5.

Jos teet kannattavuslaskelmat sillä kaavalla että puolet sähköä säästyy pumpun ansiosta niin olet varmalla pohjalla.

BBF

Vakionaama
Jos teet kannattavuslaskelmat sillä kaavalla että puolet sähköä säästyy pumpun ansiosta niin olet varmalla pohjalla.
Tämän olen myös omalla kohdalla todennut enkä sen tarkemmin ole sitä lähtenyt edes mittailemaan. Vuoden sähkönkulutuksesta sen näkee.

jrz

Aktiivinen jäsen
Katos tämmönen vaihtoehto: https://lampopumput.info/foorumi/threads/kaisai-vilpejä-puolasta-halvalla.38249/

Itse myös Porista. Laitettiin tutun putkimiehen kanssa 14kw split, öljykattila jäi ilman poltinta puskurivaraajaksi. Rahaa meni muistaakseni 8800€ kaikkineen. Elyltä sain 4000€ joten maksettavaa jäi alle 5000€.
Itseänikin houkuttaisi vastaava ratkaisu. Kauankohan näiden nykykattiloiden elin-iäksi voi olettaa? Mulla on Jämä (Jäspi) Nova 17-kattila, jolla on ikää 20 vuotta, mutta öljyä on poltettu vain noin 800 litraa vuodessa. Toki pelkkä sähkökäyttö voinee kestoa lyhentääkin, ehkä.

Aurinko Aarne

Aktiivinen jäsen
Itse tekisin aloittajan housuissa niin että investoisin sähkövastuksen ohjaukseen (Shelly) ja ottaisin pörssisähkön. Ajaisin kattilaa sähkövastuksella aina kun hinta on edullinen ja huiput öljyllä. Kustannukset vain joitain satasia. Porissa halvat siirtohinnat.

Itse tekisin aloittajan housuissa niin että investoisin sähkövastuksen ohjaukseen (Shelly) ja ottaisin pörssisähkön. Ajaisin kattilaa sähkövastuksella aina kun hinta on edullinen ja huiput öljyllä. Kustannukset vain joitain satasia. Porissa halvat siirtohinnat.
Pörssisähkölle en itse lämpene en sitten lainkaan.
Enkä tiedä onko mielekästä vanhaa kattilaa ajella öljyllä silloin tällöin. Kattilan häviötkin on melkoiset. Lisäksi jos näillä öljyn hinnoilla mennään, niin tuolla ratkaisulla olisi lämmitys aina kallista.
Sähkövadtustahan meillä ei entuudestaan ole eli pitäisi semmoinen hankkia. Taitaa yksinään maksaa useita satasia.

Arisoft

Hyperaktiivi
Pörssisähkölle en itse lämpene en sitten lainkaan.

Ei tarviikaan mutta talo sillä lämpenee. Sähkö on öljyä halvempaa suurimman osan ajasta. Toki kiinteällä sopimuksella se on kaiken aikaa halvempaa kuin öljy.

Sähkövadtustahan meillä ei entuudestaan ole eli pitäisi semmoinen hankkia. Taitaa yksinään maksaa useita satasia.

Kyllä se hieman maksaa siitä ei pääse ympäri, mutta parissa kuukaudessa saat säästöillä sen hinnan maksetuksi.

SIkäli outoa ettei vastutusta ole kun se on ollut melkolailla vakiona varalämmöksi kattiloissa.

Kattilan häviötkin on melkoiset.

MIten olet tuohon tulokseen päätynyt?

Aurinko Aarne

Aktiivinen jäsen
Kattilaan lisättyjen vastusten lisäksi tietty joku 8kW:n paneelisto katolle, jota sitäkin on helppo ohjata Shellyllä niin että saat ilmaiseksi talon lämpimäksi kunhan aurinko paistaa. Lisäksi ILP puhkumaan jolla tuon kokoinen talo lämpenee 9kk vuodesta.

Ei tarviikaan mutta talo sillä lämpenee. Sähkö on öljyä halvempaa suurimman osan ajasta. Toki kiinteällä sopimuksella se on kaiken aikaa halvempaa kuin öljy.

Kyllä se hieman maksaa siitä ei pääse ympäri, mutta parissa kuukaudessa saat säästöillä sen hinnan maksetuksi.

SIkäli outoa ettei vastutusta ole kun se on ollut melkolailla vakiona varalämmöksi kattiloissa.

MIten olet tuohon tulokseen päätynyt?

Niin. Olen sitä mieltä, että pörssisähkö on niille, jotka tykkäävät harrastaa hintojen kyttäystä. Itse en tykkää. 7 sentin kiinteä on meillä ollut hyvä. Ja unohtuipa tuosta siirrosta sanoa, että suurimmassa osaa Poria on halpa siirto. Meillä ei, kun asumme Carunan alueella.

Joku on kyllä väärässä paikassa pihistänyt kun ei ole vastusta asennuttanut, paikka sille olisi.

Kyllähän se taitaa olla niin, että 40 vuotta vanhassa kattilassa on aika heikot eristeet ja sitä kautta häviöt on suuret. Siitäkin sen huomaa, että kun näillä keleillä lämmitetään öljyllä pelkkää käyttövettä, niin aika usein tuo poltin tuppaa silti käynnistymään.

Arisoft

Hyperaktiivi
Siitäkin sen huomaa, että kun näillä keleillä lämmitetään öljyllä pelkkää käyttövettä, niin aika usein tuo poltin tuppaa silti käynnistymään.

Täysin totta. Itsellä käyttövesi lämpenee sähköllä. Se lämmittää vain kattilan yläosan kuumaksi toisin kuin öljy, niin häviöt on pienemmät.

Juuri nyt laitoin VILPin lämmittämään käyttövettä kattilassa kun sähkökin on kallista ja katolta tulee vain reilu kilowatti. Sillä saa kumminkin kuumaa vettä lämmitettyä pikku hiljaa.

Carunan alueella öljy ei välttämättä olekaan enää kalliimpaa kuin sähkö. Riippuu millä hintaa sitä on saanut tankkiin.

Käyttövettä varten voisit hankkia erillisen sähkölämmitteisen varaajan. Näin lämpimän ajan öljylasku olisi nolla ja sähköä kuluisi tosi vahän. Tuollainen kapine ei ole edes kovin kallis. Maksaa itsensä jo ekana kesänä. Talvella voisit vaikka lämmittää edelleen öljyllä.

Nyt on sitten myönteinen tukipäätös saatu ja kaupat tehty. Meille tulee Midean 8kw split laite. Tuen jälkeen jää itselleni maksettavaa 6700 euroa. Tähän päälle öljysäiliön käytöstä poistamisen kulut.

Katsotaan miten tässä käy. Hintaa pidän hyvin edullisena ja urakan suorittaa paikallinen liike jonka myyntitapahtumaan ja yhteydenpitoon olin hyvin tyytyväinen.

Odotuksena on että 3-4 vuodessa investointi maksaisi itsensä takaisin.

Back
Ylös Bottom