VILP öljyn tilalle, järkevä ratkaisu?

Arisoft

Hyperaktiivi
On vielä yksi asia, mikä näissä vilp-vertailussa ja myymisissä hämää. Ja se on SCOP vs SPF. Kaikki valmistajat ja myyjät toitottavat tuota scop:ta, joka on helposti yli neljän lukemissa. Mutta eihän tuo kerro sitä lopullista hyötysuhdetta, joka on sitten tuo SPF. Käsittääkseni SCOP ei ota huomioon käyttöveden lämmitystä?

Nyt lukemat ovat hyvin harhaanjohtavia. Silloin kun lämpöä tuotetaan paljon COP voi olla lähellä kahta. Nyt kun lämpöä tarvitaan vain nimeksi COP on helposti 5.

Jos teet kannattavuslaskelmat sillä kaavalla että puolet sähköä säästyy pumpun ansiosta niin olet varmalla pohjalla.
 

BBF

Vakionaama
Jos teet kannattavuslaskelmat sillä kaavalla että puolet sähköä säästyy pumpun ansiosta niin olet varmalla pohjalla.
Tämän olen myös omalla kohdalla todennut enkä sen tarkemmin ole sitä lähtenyt edes mittailemaan. Vuoden sähkönkulutuksesta sen näkee.
 

jrz

Aktiivinen jäsen
Katos tämmönen vaihtoehto: https://lampopumput.info/foorumi/threads/kaisai-vilpejä-puolasta-halvalla.38249/

Itse myös Porista. Laitettiin tutun putkimiehen kanssa 14kw split, öljykattila jäi ilman poltinta puskurivaraajaksi. Rahaa meni muistaakseni 8800€ kaikkineen. Elyltä sain 4000€ joten maksettavaa jäi alle 5000€.
Itseänikin houkuttaisi vastaava ratkaisu. Kauankohan näiden nykykattiloiden elin-iäksi voi olettaa? Mulla on Jämä (Jäspi) Nova 17-kattila, jolla on ikää 20 vuotta, mutta öljyä on poltettu vain noin 800 litraa vuodessa. Toki pelkkä sähkökäyttö voinee kestoa lyhentääkin, ehkä.
 

Aurinko Aarne

Aktiivinen jäsen
Itse tekisin aloittajan housuissa niin että investoisin sähkövastuksen ohjaukseen (Shelly) ja ottaisin pörssisähkön. Ajaisin kattilaa sähkövastuksella aina kun hinta on edullinen ja huiput öljyllä. Kustannukset vain joitain satasia. Porissa halvat siirtohinnat.
 
Itse tekisin aloittajan housuissa niin että investoisin sähkövastuksen ohjaukseen (Shelly) ja ottaisin pörssisähkön. Ajaisin kattilaa sähkövastuksella aina kun hinta on edullinen ja huiput öljyllä. Kustannukset vain joitain satasia. Porissa halvat siirtohinnat.
Pörssisähkölle en itse lämpene en sitten lainkaan.
Enkä tiedä onko mielekästä vanhaa kattilaa ajella öljyllä silloin tällöin. Kattilan häviötkin on melkoiset. Lisäksi jos näillä öljyn hinnoilla mennään, niin tuolla ratkaisulla olisi lämmitys aina kallista.
Sähkövadtustahan meillä ei entuudestaan ole eli pitäisi semmoinen hankkia. Taitaa yksinään maksaa useita satasia.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Pörssisähkölle en itse lämpene en sitten lainkaan.

Ei tarviikaan mutta talo sillä lämpenee. Sähkö on öljyä halvempaa suurimman osan ajasta. Toki kiinteällä sopimuksella se on kaiken aikaa halvempaa kuin öljy.

Sähkövadtustahan meillä ei entuudestaan ole eli pitäisi semmoinen hankkia. Taitaa yksinään maksaa useita satasia.

Kyllä se hieman maksaa siitä ei pääse ympäri, mutta parissa kuukaudessa saat säästöillä sen hinnan maksetuksi.

SIkäli outoa ettei vastutusta ole kun se on ollut melkolailla vakiona varalämmöksi kattiloissa.

Kattilan häviötkin on melkoiset.

MIten olet tuohon tulokseen päätynyt?
 

Aurinko Aarne

Aktiivinen jäsen
Kattilaan lisättyjen vastusten lisäksi tietty joku 8kW:n paneelisto katolle, jota sitäkin on helppo ohjata Shellyllä niin että saat ilmaiseksi talon lämpimäksi kunhan aurinko paistaa. Lisäksi ILP puhkumaan jolla tuon kokoinen talo lämpenee 9kk vuodesta.
 
Ei tarviikaan mutta talo sillä lämpenee. Sähkö on öljyä halvempaa suurimman osan ajasta. Toki kiinteällä sopimuksella se on kaiken aikaa halvempaa kuin öljy.



Kyllä se hieman maksaa siitä ei pääse ympäri, mutta parissa kuukaudessa saat säästöillä sen hinnan maksetuksi.

SIkäli outoa ettei vastutusta ole kun se on ollut melkolailla vakiona varalämmöksi kattiloissa.



MIten olet tuohon tulokseen päätynyt?

Niin. Olen sitä mieltä, että pörssisähkö on niille, jotka tykkäävät harrastaa hintojen kyttäystä. Itse en tykkää. 7 sentin kiinteä on meillä ollut hyvä. Ja unohtuipa tuosta siirrosta sanoa, että suurimmassa osaa Poria on halpa siirto. Meillä ei, kun asumme Carunan alueella.

Joku on kyllä väärässä paikassa pihistänyt kun ei ole vastusta asennuttanut, paikka sille olisi.

Kyllähän se taitaa olla niin, että 40 vuotta vanhassa kattilassa on aika heikot eristeet ja sitä kautta häviöt on suuret. Siitäkin sen huomaa, että kun näillä keleillä lämmitetään öljyllä pelkkää käyttövettä, niin aika usein tuo poltin tuppaa silti käynnistymään.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Siitäkin sen huomaa, että kun näillä keleillä lämmitetään öljyllä pelkkää käyttövettä, niin aika usein tuo poltin tuppaa silti käynnistymään.

Täysin totta. Itsellä käyttövesi lämpenee sähköllä. Se lämmittää vain kattilan yläosan kuumaksi toisin kuin öljy, niin häviöt on pienemmät.

Juuri nyt laitoin VILPin lämmittämään käyttövettä kattilassa kun sähkökin on kallista ja katolta tulee vain reilu kilowatti. Sillä saa kumminkin kuumaa vettä lämmitettyä pikku hiljaa.

Carunan alueella öljy ei välttämättä olekaan enää kalliimpaa kuin sähkö. Riippuu millä hintaa sitä on saanut tankkiin.

Käyttövettä varten voisit hankkia erillisen sähkölämmitteisen varaajan. Näin lämpimän ajan öljylasku olisi nolla ja sähköä kuluisi tosi vahän. Tuollainen kapine ei ole edes kovin kallis. Maksaa itsensä jo ekana kesänä. Talvella voisit vaikka lämmittää edelleen öljyllä.
 
Nyt on sitten myönteinen tukipäätös saatu ja kaupat tehty. Meille tulee Midean 8kw split laite. Tuen jälkeen jää itselleni maksettavaa 6700 euroa. Tähän päälle öljysäiliön käytöstä poistamisen kulut.

Katsotaan miten tässä käy. Hintaa pidän hyvin edullisena ja urakan suorittaa paikallinen liike jonka myyntitapahtumaan ja yhteydenpitoon olin hyvin tyytyväinen.

Odotuksena on että 3-4 vuodessa investointi maksaisi itsensä takaisin.
 

Maamies

Tulokas
Olen katsellut lämpöpumppuja mm. KAISAI KHC-14RY3-B +KMK-160RY3 VILPiä. Onko kellään kokemuksia, että riittäkö tuo n.200m2 talon lämmittämiseen ja käyttöveteen. Vesikiertoinen lattialämmitys. v.2000n rakennettu talo.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Vesikiertoinen lattialämmitys. v.2000n rakennettu talo.

Lähtökohta ainakin on hyvä kun on lattialämmitys. Nyt vain kaivelet esille vanhat energiankulutustilastosi niin selviää riittääkö pumppu tähän rakennukseen tällä kulutuksella mihin olet tottunut.

Kun otat pumpun nimellistehosta vain puolet huomioon ja vertaat sitä vaikka tammikuun kulutukseen niin selvinnee nopeasti riittääkö.
 

Ton1A

Vakionaama
Panasonic Aquarea T-CAP 9 kW on Kaarinan leveysasteilla riittänyt täysin pohjaltaan 150 m2 1½-kerroksisen talon lämmitykseen. Tämäkin on vm. 2000 ja lattialämmitys. Tosin käyttövedessä mulla on vaan esilämmitys, priimaus suorasähkövaraajalla.
 

Jule

Vakionaama
Kannattaa huomioida että Panasonic tuottaa tuon tehonsa eri tavalla kuin moni muu, niin että esim Kaisai 9kW ei tuota pakkasella lähellekään 9kW toisin kuin tuo pana.
 

Ton1A

Vakionaama
Millä muulla tavalla tuo pitäisi huomioida kuin sillä, että tuo on oikeasti 9 kW tehoinen vielä -20 asteen ulkolämpötilassakin. Meillä tosiaan viiden talven ennätyspakkanen on edelleen -24 astetta, eikä tuo sammu eikä tarvitse apuvastuksia. Kompressori toki ottaa sen ~5 kW sähköä tuottaessaan ~9 kW noilla pakkasilla.
 

Jule

Vakionaama
Millä muulla tavalla tuo pitäisi huomioida kuin sillä, että tuo on oikeasti 9 kW tehoinen vielä -20 asteen ulkolämpötilassakin. Meillä tosiaan viiden talven ennätyspakkanen on edelleen -24 astetta, eikä tuo sammu eikä tarvitse apuvastuksia. Kompressori toki ottaa sen ~5 kW sähköä tuottaessaan ~9 kW noilla pakkasilla.
Siis pitää huomioida että jos ottaa jonkun muun kuin panasonicin, niin se 9kW malli ei tuota 9kW enää pakkasella.

Pana on tavallaan ainoa joka ilmoittaa tuon tehon niin kuin se pitäisikin ilmoittaa.
 

BBF

Vakionaama
Pana on tavallaan ainoa joka ilmoittaa tuon tehon niin kuin se pitäisikin ilmoittaa.
Niin, se nimenomaan on se suurin ero että ne ilmoittaa rehellisen minimitehon, muuta maksimin. 9kW Pana on oikeasti n.18kW pumppu. Ihan samaan pääsee jos ottaa jonkun muun 18kW laitteen. Periaate ja fysiikan lait on samat kaikissa.
 

Jule

Vakionaama
Niin, se nimenomaan on se suurin ero että ne ilmoittaa rehellisen minimitehon, muuta maksimin. 9kW Pana on oikeasti n.18kW pumppu. Ihan samaan pääsee jos ottaa jonkun muun 18kW laitteen. Periaate ja fysiikan lait on samat kaikissa.
Joo periaatteessa, mutta se pana ei kuitenkaan sitä 18kW tehoa anna koskaan, vaan tehoja rajoitetaan kun on lämpimämpää.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Joo periaatteessa, mutta se pana ei kuitenkaan sitä 18kW tehoa anna koskaan, vaan tehoja rajoitetaan kun on lämpimämpää.

Tässä lista kohteista, missä lämmitystarve kasvaa ulkolämpötilan kohotessa:
-
-

Panasonic on tosiaan ainoa tiedossa oleva merkki, jonka mallimerkintä pitää paikkaansa.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Pana on tavallaan ainoa joka ilmoittaa tuon tehon niin kuin se pitäisikin ilmoittaa.

Toisaalta Pana ilmottaa sitten kuuman veden tuoton maksimiksi 65 astetta mihin se ei sitten välttämättä pääsekään.

Paras tapa ilmoittaa teho olisi taulukko missä on tehokäyrä eri ulkolämpötilioille.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Niin mitä en oikein ymmärrä miksi.

Voi olla esim lämmönvaihdin joka ei pysty isompaan tehoon jos se on mitoitettu just tuohon. Tai syy voi olla ihan niin simppeli, että COP kärsii, jos tehdään kuumempaa. Ainakin omassa pumpussa panin merkille että nyt lämpimällä saa paremman hyötysuhteen pudottamalla tehoa.
 

pökö

Kaivo jäässä
Voi olla esim lämmönvaihdin joka ei pysty isompaan tehoon jos se on mitoitettu just tuohon. Tai syy voi olla ihan niin simppeli, että COP kärsii, jos tehdään kuumempaa. Ainakin omassa pumpussa panin merkille että nyt lämpimällä saa paremman hyötysuhteen pudottamalla tehoa.
Ei tarvi tehdä yhtään kuumempaa jotta max teho tulee ulos
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Ei tarvi tehdä yhtään kuumempaa jotta max teho tulee ulos

Oma kiinapumppuni toimii niin, että jos pistän sen lämpimällä täysille, niin pian se jo pudottaa kierroksia, kun kompressorin syöttötehomaksimi tulee vastaan. Kylmällä näin ei käy koska höyrystimeltä tulee vähemmän höyryä.

Oletan että Panassakin on jokin tekninen syy miksi se rajoittaa tuottoa. Ei insinööri rakenna rajoitinta laitteeseen vain siksi ettei sen tarvitse tuottaa niin paljoa, jos siitä ei ole haittaa.
 

Jule

Vakionaama
Ainakin kirjan mukaan se tuotto on täysin viivasuora, eli se on tietokoneella myös tarkoituksella rajoitettu sellaiseksi. Voi toki olla että myös tekniset syyt rajoittavat tehoa, mutta täysin suoraksi sitä käyrää ei saa kuin ohjelmoimalla se sellaiseksi.
 

harrastaja

Aktiivinen jäsen
Juu varmasti näinkin, katotaan kun saan koneen kytkettyä niin pääsee tutkimaan paremmin. Esim tää 9kw kone niin 1.6kg kylmäainetta ni mutulla heitän et tolla määrällä ei vaan esim 18kw antotehoihin pääse vaik höyrystin ja kompura tähän kykenisi.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Esim tää 9kw kone niin 1.6kg kylmäainetta ni mutulla heitän et tolla määrällä ei vaan esim 18kw antotehoihin pääse vaik höyrystin ja kompura tähän kykenisi.

Miten se määrä ja teho ovat muutoin rinnakkaisia kuin että höyrystimeen mahtuu enemmän tavaraa höyrystymään? Pienemmän määrän tarvii vain kiertää nopeammin.
 
Back
Ylös Bottom