Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Lisäksi kierto tuppaa muuttamaan suuntaansa eli väliajan vapaakierto voi kulkea toisin päin kuin latauskierto
Olen itse suunnitellut että laittaisin kesäksi vaihtoventtiilien ja erillisen pienen puskurivaraajan kanssa putket talon läpi joka kerrokseen, ja 4kpl puhallinkonvektoreja. En tarvitse kesällä länintä mihinkään niin nuo siirtoventtiilit voisi olla jopa ihan käsin käännettävät.
Noita konvektoreja saa taas sieltä kiinan mailta ihan edukkaasti. Olen katsellut sellaisia mallrja, joissa on pumppu kondenssivedelle.
Muistaakseni sitä puskuria on suositeltu myös viilennykseen. Tästä VILP viilentämisestä on aika vähän vielä tietoa täällä kotimaisilla foorumeilla. Maalämmössä on jo kokemuksia. Jossain päin maailmaa näitä samoja vehkeitä kuitenkin käytetään viilennykseen paljonkin, kun VILP laitteissa yleensä tuo toiminne löytyy. Ja maailmalla tosiaan hyvä valikoima noita konvektorejakin. Itse ajattelin että jonkin pikkuisen 100-200l puskurin olisin saanut mahtumaan tuonne pannuhuoneeseen. Mutta voipi olla että en nyt vielä 2024 aikana saa edes tätä viilennyspuolta vietyä eteenpäin. Katsotaan miten muut remonttiproggigkset ym vie aikaa ja energiaaJoo, konvektorit olis kova sana. Nyt vaan pumppu tulisi ulkorakennuksen seinälle, ja päätalolta menee ulkorakennukselle lämpökanaali, jossa on kuuma käyttövesi (kierrolla) ja lattialämmitys meno/paluu.
Vois tietysti haaroittaa lattialämmitysputket molemmissa päissä, ja käännellä käsiventtiileillä kesäksi kylmänsiirtoon konvektoreille. Tartteeko tää sitten vielä sen puskurivaraajan, mieluummin ei.
Minulla ei ole Ultimate- versiota, vaan tuo Power World R290, jossa on pumppu valmiiksi.Millaisen kiertovesipumpun @Markush hommasit siihen (ja mistä). Täähän pitäisi olla nyt aika lähelle sama pumppu, eri kylmäaineella vaan.
KÄytännössä taitaa olla nuo R290 laitteet tosiaan Ikäänkuin uudempaa mallisarjaa. Hinnassakin tietty voittaa vielä, jos tilaa suoraan tuolta Power Worldilta. Veikkaan että mahdolliset varaosajutut hoituu myös ihan samalla aikataululla suoraan tehtaan kanssa. Mutta jos Ultimatella on pumppu varastossa, niin ero voi olla niin pieni että sen säästää jo kun saa laitteen toimimaan nyt lämmityskaudella vielä. Puolensa kaikella. 6-8 viikkoa se rahti vie Kiinasta. Minähän se hullu koekaniini olin, kun lähdin näitä koittamaan ensinJaahas, ovat sitten saaneet katetta ylös riisumalla varustusta.
Ihan 230v, ohjaa on-offMillaista ohjausta kiertopumpun pitäisi ymmärtää? Olis yksi iso Wilo yonos maxo tiedossa, mutta olisko se yhteensopiva?
Tuota ohjetta ( https://www.ultimatemarket.com/WebR...6DB2/2E71/0A28/1011/789C/UEnergy_ohje2022.pdf ) olen yrittänyt tavata, mutten ymmärtänyt että se säätää on-off.Ihan 230v, ohjaa on-off
Lataa käyttöohje ultilta
Minulla on 3 ilpin sisäyksiköstä modattua puhallinkonvektoria, Ne on toistaiseksi käsiventtiilillä muutettava jäähdytykselle.Tästä VILP viilentämisestä on aika vähän vielä tietoa täällä kotimaisilla foorumeilla.
Harmillisia aikoja eletään tosiaan. Mutta sen verran raisu vaikutus tuolla kimppatilauksella näkyy olevan tuohon rahtihintaan, että siinä on juuri siksikin järkeä. Laitteen ostohinta kestää aika raisun rahtikulun, ja on silti aivan omalla luokallaan tässä kun vertailee ihan mihin vaan.Rahtihinnan lasku hukkuu Afrikan ympäriseilaamiseen jos/kun tuo punaisenmeren tilanne pitkittyy. Container -lInerit käyttävät tilausuutta hyväkseen ja hilaavat tappiollisien reittien hintaa ylös ja kapasiteettia alas.
Pojalla kävi semmoinen idea, jos käyttäiskin 3000L varaajaa kylmänkin varastoimiseen. Kesällä lämmitystä ei kumminkaan tartte, ja aurinkosähköä on yllin kyllin, eli ei niin haittaa vaikka vähän valuisi hukkaankin. Oumannin pitäisi vaan ymmärtää päästää kylmä vesi läpi.Muistaakseni sitä puskuria on suositeltu myös viilennykseen. Tästä VILP viilentämisestä on aika vähän vielä tietoa täällä kotimaisilla foorumeilla. Maalämmössä on jo kokemuksia. Jossain päin maailmaa näitä samoja vehkeitä kuitenkin käytetään viilennykseen paljonkin, kun VILP laitteissa yleensä tuo toiminne löytyy. Ja maailmalla tosiaan hyvä valikoima noita konvektorejakin. Itse ajattelin että jonkin pikkuisen 100-200l puskurin olisin saanut mahtumaan tuonne pannuhuoneeseen. Mutta voipi olla että en nyt vielä 2024 aikana saa edes tätä viilennyspuolta vietyä eteenpäin. Katsotaan miten muut remonttiproggigkset ym vie aikaa ja energiaa.
konvektorien hinnoista joku kysyi aiemmin... Olen vasta raapaissut asiaa, mutta Alibabasta tonkimalla fan coil- hakusanalla, noita löytää nopsaan. HInnat on sitä luokkaa kuitenkin että noitten konvektorien hinnasta se projekti ei jää kiinni. Enempi siinä on sitä työtä niiden putkitusten kanssa pitkin taloa. Jos sen työn saa itse tehtyä, niin homma voi noin tarviikkeiden puolesta olla kannattavaa.
Talosta kiinni sitten minkälainen savotta se on. Minulla tuo olisi aika kova työmaa. Edellyttäisi katon purkua siellä sun täällä. Tosin, jouduin jo purkamaan kattoa parista paikkaa kun vedin ryhmäkeskus noususjohdolle suojaputkea aiemmin. Sekin on ihan ihmisten tehtävissä olevaa hommaa.