VILPillä täydennystä lämmitysarsenaaliin

Markush

Aktiivinen jäsen
Hmmm... Niin... Tosiaan se voisi olla isolta osin sitä varaajan vettä kuitenkin. Tässä kohtaa en osaa kyllä varmaksi sanoa.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Eihän se mitenkään voi saada varaajalämpöistä vettä jos siihen putkeen tulee myös kylmää paluuvettä. Lisäksi kierto tuppaa muuttamaan suuntaansa eli väliajan vapaakierto voi kulkea toisin päin kuin latauskierto kiertopumpun voimalla. Latauskierron pitäisi olla aina suurempi kuin lämmönjaon.

APuuVa

Jäsen
Alkaa vaikuttaa siltä, että on syytä teurastaa varaaja, ja laittaa poika hitsaamaan. Tämä saa odottaa keväämmäksi, mutta onpa paremmin aikaa pähkäillä pumpun kanssa muuten.

Markush

Aktiivinen jäsen
Mikäs varaaja sinulla on? Minäkin luulin että yhteet on kaikki käytössä, mutta siellä eristeiden alla oli vielä käyttämättömiä yhteitä kun vaan keksin tonkia. Jäspiläisissä ainakin niitä on tosi paljon aina.

APuuVa

Jäsen
Se on Akvaterm 3000 EK. Liitynnät menee suunnilleen näin uusissa, mulla on 2008 mallia.

1702461584549.png

Markush

Aktiivinen jäsen
Ota otto siitä puukattilan ottoputkelta haaroittamalla. NIin minulle tehtiin kanssa, ja hyvin toimii. Paluulle voisi laittaa tuohon ylävastuksen yhteeseen, kjun sinulle jäisi nuo alavastukset sitten varalle. Silloin se paluu tulisi hyväksi havaitun tavan mukaan keskelle varaajaa.

APuuVa

Jäsen
Se puukattilan yhde voisi olla mahdollinen. Silloin kun pumppu toimii, ei pitäisi olla tarvetta puilla lämmittää. Sähkövastusten reiät on kaikki käytössä (aurinkokerääjän otto, käyttöveden esilämmitys ja Lämpöparooni). Paluun voisi ehkä laittaa lattialämmityksen ottoon (yläliityntään). Tuossa kuvassa näkyy muuten lattialämmityksen systeemit
1702547835493.png

Markush

Aktiivinen jäsen
Joo, toimii. Olen testannut niinkin että laitan tulet kattilaan pumpun ollessa käynnissä. Se huomaa jossain vaiheessa että varaaja lämpiää yli sen pyyntilämmön, niin sammuu ja jää odottelmaan vuoroaan. Kun varaaja viilenee taas alle pyynnin, niin pummpu jatkaa.

Minulla olisi sulut tuolle kattilalle , että sen voisi sitten poistaa tuosta piiristä siloin sitä ei käytä, mutta en halua niitä sulkuja renailla. Näin kaikki toimii helposti. Varmaan varaajan lämpö hiukan kiertää luonnokierrolla kattilassa, ja menee pannuhuoneen lämmitykseen hukkaan, mutta en välitä. Niin hyvin kaikki pelaa näinkin.

Markush

Aktiivinen jäsen
Piti hommata itse. Mutta sitä oli hyllyssä sillä putkifirmalla, joka teki minulle huo yhteet tuohon varaajaan. Se oli hieno juttu, kun toivat tuota kiepin liittimineen, ja sanoi että ota se mikä tarviit, niin he sitten vie loput hyllyyn takaisin. Putkifirman kaverit teki myös timantilla minulle reijät seinään. Se on aurinkokeräimien RST putkea, mutta tuntuu toimivan hyvin myös VILP käytössä. Nuo liittimet oli näppärät DIY mielessä kun eivät tarvitse mitään tyssäyksiä. Tavallisella putkileikkurilla vaan letku sopivaksi, ja tuossa liittimessä on helmiliitos. Näkyy pitävän.

Markush

Aktiivinen jäsen
lattialämmitysten ottoon kun laitttaa sen tulon, niin se siinä on että sulatusten aikaan sinne menee kylmää vettä. Mutta onko tuo ongelma sen muutman minuutin ajan niin en tiedä. Lattialämppä nyt tuskin alkaa ääntämään niinkun patterit.

Luulisin että voit palauttaa tuon myös kattilan tuloyhteen kanssa samaan? Silloin ehkä pitäisi pelata sulkuventiilin kanssa että ei kovin kierrä kattilassa pumpun kierto... En tiiä. Mutta ainakin tämä tapa kyllä tasaa sen sulatusvaiheen jutut noin isossa varaajassa, vaikka tuleekin ylös.

APuuVa

Jäsen
Hyvä tietää. Oumanni saattaa heitellä vähän ees-taas, kun yrittää sekoittaa tarvittavaa lämpötilaa, jos välillä tuleekin kuumasta raanasta kylmää. Muuten se ei varmaan haittaa.

Markush

Aktiivinen jäsen
EI muuta kun pumppu kiinni, ja sitten voi kesällä optimoida tuota lisäyhteellä jos on tarvis. Se otto nyt pelaa taatusti hienosti sen kattilan kanssa ainakin, ja ylös voi tarvittaessa tehdä kokeilua parhaan tuloksen löytämiseksi. Etenkin noiden kurttuputkien kanssa se on kohtuu helppokin siirtää yhdettä. Sulkuja vaan aina joka väliin niin että kaikki sujuu niks ja naks.

APuuVa

Jäsen
Siinä pumpussa näyttäisi olevan jäähdytystoimintokin. Voiko/kannattaako sillä jäähdyttää lattiaputkistojen kautta? Nyt ei ole mitään jäähdytintä talossa, ja toisinaan olisi mukava saada kesällä pudotettua sisälämpötiloja. Varpaat siinä varmaan jäätyy.

Markush

Aktiivinen jäsen
Olen itse suunnitellut että laittaisin kesäksi vaihtoventtiilien ja erillisen pienen puskurivaraajan kanssa putket talon läpi joka kerrokseen, ja 4kpl puhallinkonvektoreja. En tarvitse kesällä länintä mihinkään niin nuo siirtoventtiilit voisi olla jopa ihan käsin käännettävät.

Noita konvektoreja saa taas sieltä kiinan mailta ihan edukkaasti. Olen katsellut sellaisia mallrja, joissa on pumppu kondenssivedelle.

Nihan

Aktiivinen jäsen
Olen itse suunnitellut että laittaisin kesäksi vaihtoventtiilien ja erillisen pienen puskurivaraajan kanssa putket talon läpi joka kerrokseen, ja 4kpl puhallinkonvektoreja. En tarvitse kesällä länintä mihinkään niin nuo siirtoventtiilit voisi olla jopa ihan käsin käännettävät.

Noita konvektoreja saa taas sieltä kiinan mailta ihan edukkaasti. Olen katsellut sellaisia mallrja, joissa on pumppu kondenssivedelle.

Millaisissa hinnoissa ovat esim. kattokasettimalliset?

APuuVa

Jäsen
Joo, konvektorit olis kova sana. Nyt vaan pumppu tulisi ulkorakennuksen seinälle, ja päätalolta menee ulkorakennukselle lämpökanaali, jossa on kuuma käyttövesi (kierrolla) ja lattialämmitys meno/paluu.

Vois tietysti haaroittaa lattialämmitysputket molemmissa päissä, ja käännellä käsiventtiileillä kesäksi kylmänsiirtoon konvektoreille. Tartteeko tää sitten vielä sen puskurivaraajan, mieluummin ei.

Markush

Aktiivinen jäsen
Joo, konvektorit olis kova sana. Nyt vaan pumppu tulisi ulkorakennuksen seinälle, ja päätalolta menee ulkorakennukselle lämpökanaali, jossa on kuuma käyttövesi (kierrolla) ja lattialämmitys meno/paluu.

Vois tietysti haaroittaa lattialämmitysputket molemmissa päissä, ja käännellä käsiventtiileillä kesäksi kylmänsiirtoon konvektoreille. Tartteeko tää sitten vielä sen puskurivaraajan, mieluummin ei.
Muistaakseni sitä puskuria on suositeltu myös viilennykseen. Tästä VILP viilentämisestä on aika vähän vielä tietoa täällä kotimaisilla foorumeilla. Maalämmössä on jo kokemuksia. Jossain päin maailmaa näitä samoja vehkeitä kuitenkin käytetään viilennykseen paljonkin, kun VILP laitteissa yleensä tuo toiminne löytyy. Ja maailmalla tosiaan hyvä valikoima noita konvektorejakin. Itse ajattelin että jonkin pikkuisen 100-200l puskurin olisin saanut mahtumaan tuonne pannuhuoneeseen. Mutta voipi olla että en nyt vielä 2024 aikana saa edes tätä viilennyspuolta vietyä eteenpäin. Katsotaan miten muut remonttiproggigkset ym vie aikaa ja energiaa:).

konvektorien hinnoista joku kysyi aiemmin... Olen vasta raapaissut asiaa, mutta Alibabasta tonkimalla fan coil- hakusanalla, noita löytää nopsaan. HInnat on sitä luokkaa kuitenkin että noitten konvektorien hinnasta se projekti ei jää kiinni. Enempi siinä on sitä työtä niiden putkitusten kanssa pitkin taloa. Jos sen työn saa itse tehtyä, niin homma voi noin tarviikkeiden puolesta olla kannattavaa.

Talosta kiinni sitten minkälainen savotta se on. Minulla tuo olisi aika kova työmaa. Edellyttäisi katon purkua siellä sun täällä. Tosin, jouduin jo purkamaan kattoa parista paikkaa kun vedin ryhmäkeskus noususjohdolle suojaputkea aiemmin. Sekin on ihan ihmisten tehtävissä olevaa hommaa.

APuuVa

Jäsen
Se voi olla syytä jättää hautumaan, kunhan ei tule suljettua pois muilla valinnoilla. Ala- ja yläkertaan olis kyllä selkeät putkilinjat ja kondenssiviemäröinnit.

Pannuhuone on kanssa jo aika täynnä, mutta seinälle voisi ehkä saada ripusteltua alle 1.5m korkean varaajan (300L paisarin päälle).

APuuVa

Jäsen
Varmaankin tulee kumminkin myös 22 kW pumppu Ultimatemarketin kautta (4100€ verollisena kotiin tuotuna ja vaimennintassuilla). On sitten ainakin joku vähän lähempänä, jota pääsee kurmuuttaan, jos ei homma toimi.

Millaisen kiertovesipumpun @Markush hommasit siihen (ja mistä). Täähän pitäisi olla nyt aika lähelle sama pumppu, eri kylmäaineella vaan.

Markush

Aktiivinen jäsen
Jaahas, ovat sitten saaneet katetta ylös riisumalla varustusta.
KÄytännössä taitaa olla nuo R290 laitteet tosiaan Ikäänkuin uudempaa mallisarjaa. Hinnassakin tietty voittaa vielä, jos tilaa suoraan tuolta Power Worldilta. Veikkaan että mahdolliset varaosajutut hoituu myös ihan samalla aikataululla suoraan tehtaan kanssa. Mutta jos Ultimatella on pumppu varastossa, niin ero voi olla niin pieni että sen säästää jo kun saa laitteen toimimaan nyt lämmityskaudella vielä. Puolensa kaikella. 6-8 viikkoa se rahti vie Kiinasta. Minähän se hullu koekaniini olin, kun lähdin näitä koittamaan ensin:). Olen ollut tyytyväinen toistaiseksi.

Näkyi olevan myös noista PHNX- merkkisistä pumpuista aika sopivan hintaisia tarjouksia ihan täällä Soomessa. Hyvä että näitä vaihteohtoja nyt on. Niitähän on Cooper & Hunter merkillä ollut täällä myynnissä jo pitkään.

Ville-Veikko

Aktiivinen jäsen
Saattaa tuo punaisen meren tilanne nostaa konttirahtien aikaa ja hintaa merkittävästi kun kaikki isot linerit ovat ilmoittaneet että eivät toistaiseksi liikennöi Suezin kautta.

APuuVa

Jäsen
En laittanut vielä maksuun, vaikka laskun jo laittoivat. Mutta se tulisi Kiinasta asti kanssa, ja tuo Ville_veikon kommentti koskisi tietysti myös tätä lähetystä (onneksi hinta on sovittuna).

APuuVa

Jäsen
Millaista ohjausta kiertopumpun pitäisi ymmärtää? Olis yksi iso Wilo yonos maxo tiedossa, mutta olisko se yhteensopiva?

APuuVa

Jäsen
Hyppään ves_ku kimppakyytiin ja vaihdan Ultin PW060seen. Siinä on kumminkin kiertovesipumppu valmiina, ja todennäköisesti ei sen pitempi toimitus, kun molemmat tulee kumminkin suoraan tehtaalta, ymmärtääkseni.

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
Tästä VILP viilentämisestä on aika vähän vielä tietoa täällä kotimaisilla foorumeilla.
Minulla on 3 ilpin sisäyksiköstä modattua puhallinkonvektoria, Ne on toistaiseksi käsiventtiilillä muutettava jäähdytykselle.
Jäähdytyslinjassa on 60 litran eristetty säiliö ja rinnankytkettynä nämä 3 puhallinta.
Jäähdytyksessä käsiventtiilillä erotetaan iso pönttö pois ja panan pumppu hoitaa kierron. Panassa saa minimissä 5C vettä
jolla kyllä jäähtyy talo, tosin niin kylmää ei tarvi. Jäähtymistä säädetään puhalluksen voimakkuudella ja veden lämmöllä.
Talvella puhaltimia voi käyttää lämmityksessä patterien rinnalla, ovat pattereihin verrattuna tehokkaita jo näillä 30-40C vesillä.
Haittana sama kuin ilpeissäkin eli patterit viilenee niissä huoneissa joihin puhallus ei yllä.
On tarkoitus muuttaa putkikytkentöjä ja automatisoida niin että kun pana käännetään jäähdytykselle niin moottoriventtiili
hoitaa virtausmuutoksen. Kun jäähdytystä tarvitaan niin iso pönttö todennäköisesti lämpiää aurinkokeräimillä.
Viimekädessä 100 litran striimaus hoitaa lämpivän veden.

Markush

Aktiivinen jäsen
Mahtavaa että noita kimppatilauksia saadaan aikaiseksi. Omalla perehtymisellä ja vähän vaivaa näkemällä saa kyllä käytetylle ajalle aikamoisen palkan. Näissä se rahtihinta tulee vielä tutisten alas kun tilaa useampia.

Ville-Veikko

Aktiivinen jäsen
Rahtihinnan lasku hukkuu Afrikan ympäriseilaamiseen jos/kun tuo punaisenmeren tilanne pitkittyy. Container -lInerit käyttävät tilausuutta hyväkseen ja hilaavat tappiollisien reittien hintaa ylös ja kapasiteettia alas.

Markush

Aktiivinen jäsen
Rahtihinnan lasku hukkuu Afrikan ympäriseilaamiseen jos/kun tuo punaisenmeren tilanne pitkittyy. Container -lInerit käyttävät tilausuutta hyväkseen ja hilaavat tappiollisien reittien hintaa ylös ja kapasiteettia alas.
Harmillisia aikoja eletään tosiaan. Mutta sen verran raisu vaikutus tuolla kimppatilauksella näkyy olevan tuohon rahtihintaan, että siinä on juuri siksikin järkeä. Laitteen ostohinta kestää aika raisun rahtikulun, ja on silti aivan omalla luokallaan tässä kun vertailee ihan mihin vaan.

APuuVa

Jäsen
Muistaakseni sitä puskuria on suositeltu myös viilennykseen. Tästä VILP viilentämisestä on aika vähän vielä tietoa täällä kotimaisilla foorumeilla. Maalämmössä on jo kokemuksia. Jossain päin maailmaa näitä samoja vehkeitä kuitenkin käytetään viilennykseen paljonkin, kun VILP laitteissa yleensä tuo toiminne löytyy. Ja maailmalla tosiaan hyvä valikoima noita konvektorejakin. Itse ajattelin että jonkin pikkuisen 100-200l puskurin olisin saanut mahtumaan tuonne pannuhuoneeseen. Mutta voipi olla että en nyt vielä 2024 aikana saa edes tätä viilennyspuolta vietyä eteenpäin. Katsotaan miten muut remonttiproggigkset ym vie aikaa ja energiaa:).

konvektorien hinnoista joku kysyi aiemmin... Olen vasta raapaissut asiaa, mutta Alibabasta tonkimalla fan coil- hakusanalla, noita löytää nopsaan. HInnat on sitä luokkaa kuitenkin että noitten konvektorien hinnasta se projekti ei jää kiinni. Enempi siinä on sitä työtä niiden putkitusten kanssa pitkin taloa. Jos sen työn saa itse tehtyä, niin homma voi noin tarviikkeiden puolesta olla kannattavaa.

Talosta kiinni sitten minkälainen savotta se on. Minulla tuo olisi aika kova työmaa. Edellyttäisi katon purkua siellä sun täällä. Tosin, jouduin jo purkamaan kattoa parista paikkaa kun vedin ryhmäkeskus noususjohdolle suojaputkea aiemmin. Sekin on ihan ihmisten tehtävissä olevaa hommaa.
Pojalla kävi semmoinen idea, jos käyttäiskin 3000L varaajaa kylmänkin varastoimiseen. Kesällä lämmitystä ei kumminkaan tartte, ja aurinkosähköä on yllin kyllin, eli ei niin haittaa vaikka vähän valuisi hukkaankin. Oumannin pitäisi vaan ymmärtää päästää kylmä vesi läpi.

Nähdäänkö tällaiseen mitään estettä tai haittoja?

Markush

Aktiivinen jäsen
Kun ei vaan se iso varaaja hikoilisi kovin? Ajattelin itse että huurtuminen eristeen ja rautavaraajan väliillä olisi ainakin minun varaajassa ihan selvää. Siinä kun on semnoiset päälle liimatut foam eristeet..

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
Mikäli yhteet ja mahdolliset käyrät yhteistä on tehty mustalla raudalla niin kun monesti ovat niin ovat kyllä hyvinkin taipuvaisia hikoilemaan ja sitä myöten ruostumaan. Saa ne toki oikeilla materiaaleilla eristettyä ulkoilmasta mutta aika työlästä tuo on. Tuon hiukoiluilmiön huomaa hyvin kun täyttää ison varaajan asennuksen jälkeen kaivo- tai vesijohtovedellä, vesi kun on tuolloin yleensä noin 6C niin nuo yhteet ja tulpatkin hikoilevat siihen asti että varaajan lämpötilan saa lähemmäksi huoneenlämpöä.
En yrittäisi kylmentää tuota isoa pyttyä, valitsisin siihen kyllä mieluummin pienemmän puskurin.
Muoks: Ylipäätään en käyttäisi kovinkaan paljon paukkuja tuohon VILP:llä jäähdyttämiseen, laite ensin paikalleen ja lämmittämään se lienee primääri tarve ja sen jälkeen voi sit arpoa onko sitä jäähdytystä mielekästä tehdä.

APuuVa

Jäsen
Tässä pakkasta pidellessä ja pumppua odotellessa on sopivaa aikaa miettiä, mikä olisi paras kytkentä lämpimälle ja käyttövedelle. Nythän systeemi on sellainen, että on
  • ~35 kW puukattila ja 3000L varaaja ulkorakennuksessa (~18m lämpökanaali Uponorin Quattro yhteydellä päärakennukseen)
  • varaajassa on käyttövesikierukka + esilämmitys (oma tekele kuparikieppi pohjalla) ja käyttöveden kierto päärakennukseen
  • aurinkokeräimet ~5 kW max ja ~1800 kWh/vuosi kytkettynä levylämmönvaihtimella varaajaan
  • aurinkopaneelit 9 kWp etelään ja WattRouter, jolla on ohjattu ylijäämää tarpeen mukaan varaajan 9 kW vastukseen
Ilmeisesti tulevalla PW060 (22 kW) VILPillä kannattaa tehdä ensisijassa isoon varaajaan lattialämmityskelpoista vettä, jotta COP pysyisi hyvänä. Käyttövettä varten tarvittaisiin siis erillinen varaaja, jota tuo VILPpi ilmeisesti osaisi silloin tällöin lämmittää, vaikka johonkin 70°C.
Pari kysymystä:
  • Mikä olisi riittävä koko käyttövesivaraajalle, jos LKVn kierrättää ensin nykyisissä kierukoissa esim 40°C isossa varaajassa? Isoin käyttö varmaankin olisi satunnaisesti max 6hlön saunomisen aikaan, normaalisti 2hlö. Riittääkö 100L? Tietysti voisi aina kun on isompaa käyttöä tiedossa täräyttää isonkin varaajan kuumemmaksi VILPillä tai puilla.
  • Mistä kannattaisi tuollaista pikkuvaraajaa kysellä?

Back
Ylös Bottom