Wifi-shelly-rele ohjaamaan vanhahkoa boileria

DtiJ

Jäsen
No tuossa tapauksessa kannattaa ottaa shellyssä jossa on ongelmaton verkkoyhteys shellyn oma wifi range extender käyttöön ja 3EM vaihtaa liittymään tuohon tukiaseman sijaan .

Jooh, kokeilin tätä ja lopputuloksena 3EM:stä tuli verkonpaino. Rikkinäisiä/puolikuntoisia shellyjä alkaakin olemaan jo ihan kokoelma... En tiedä oliko syynä se että tein samalla päivitykset laitteelle, wifi ap:eiden vaihtelu vai mikä, mutta ei herää enää edes resetointiin tehdasasetuksille siitä päällä olevasta napista. Ja mitenkään ei pääse enää siis käsiksi siihen, kun ei se tee AP:ta. Hyviä laitteita ...

jamseil

Aktiivinen jäsen
Ei tuossa tarvita kuin yksi kappale 3pro shelly JOS vastusten tähtipisteeseen on KYTKETTY myös nollajohdin tällöin kytketään 230 voltin jännitettä ON OFF
Eikös vastusten tähtikytkentä ole 400V kahdella ja kolmella vaiheella vaikka nollajohto on kytketty?
Ei siinä nollassa pitäisi ainakaan virtaa liikkua, muutenhan se sulaisi kolminkertaisella kuormalla vaiheisiin nähden.

230V vasta yhdellä vastuksella?

Jule

Vakionaama
Eikös vastusten tähtikytkentä ole 400V kahdella ja kolmella vaiheella vaikka nollajohto on kytketty?
Ei siinä nollassa pitäisi ainakaan virtaa liikkua, muutenhan se sulaisi kolminkertaisella kuormalla vaiheisiin nähden.

Mä sanoisin että yleisimmin lämminvesivaraaja on 400v, oli se sitten tähdessä tai kolmiossa. Aika usein tähteen kytkettynä niissä ei ole nolla sisäisesti kytketty.

Jos nolla on tähdessä kytketty silloin se on 230v.

tet

Hyperaktiivi

Ilman nollaa kahdella vaiheella yhden vastuksen yli vaikuttaa 200 V jännite, koska kaksi vastusta on sarjassa vaiheiden välissä. Tällöin teho on kahdella vaiheella puolet kolmen vastuksen tehosta. Jos nolla on kytketty, niin silloin kummankin vastuksen yli on 230 V jännite, ja teho on 2/3 täydestä tehosta.

Sipuli

Jäsen
Minulla on tuommoinen Shelly Pro 1 ohjaamassa lattialämmityksen vastusten kontaktoreita ja siihen on asennettu tuo spot-hinta.fi minimal heating script. Torstaina vaimo soitti, että sisällä on 17 lämmintä niin jostain syystä tuo ei ollut mennyt enää päälle. Liekko tipahtanut pois verkosta ja jäänyt jotenkin jumiin, kun sovelluksesta sai kuitenkin päälle, mutta sript ilmoitti Websocket is closed. Kotiin päästyä päivitin shellyn ja latasin varuilta scriptin uudelleen. Tänään aamulla tsekkasin sovellusta niin luki Device offline. Käytin pannuhuoneen ryhmäkeskuksesta pääkytkimen pois niin taas alkoi toimimaan, mutta kun avasi scriptin niin siellä Websocket is closed (error 1006), joka viitannee huonoon yheyteen. Siirsin tp-linkin wifi laajenninta hieman lähemmäksi pannuhuonetta, jos saisi paremman yhteyden jolloin Websocket is open.

Tähän varmaan olisi jotain fiksujakin ratkaisuja, mutta olen vielä melko surkea näiden käytössä niin saisikohan tuohon sovellukseen mistään ilmoitusta, jos laite tippuu offline-tilaan? Olisi sitten hetki aikaa reagoida.

B12

Aktiivinen jäsen
Pari päivää sitten oli jotakin ongelmia, koska shellyt tippuivat yksitellen pilvestä ja kytkeytyivät satunnaisesti takaisin. Reitittimeltä katsottuna olivat wifi verkossa, mutta sovelluksessa offline. Ilmeisesti shelly cloudin päässä jotakin häikkää. Liekö venäjä asialla.

Mikki

Hyperaktiivi
Minulla on tuommoinen Shelly Pro 1 ohjaamassa lattialämmityksen vastusten kontaktoreita ja siihen on asennettu tuo spot-hinta.fi minimal heating script. Torstaina vaimo soitti, että sisällä on 17 lämmintä niin jostain syystä tuo ei ollut mennyt enää päälle. Liekko tipahtanut pois verkosta ja jäänyt jotenkin jumiin, kun sovelluksesta sai kuitenkin päälle, mutta sript ilmoitti Websocket is closed. Kotiin päästyä päivitin shellyn ja latasin varuilta scriptin uudelleen. Tänään aamulla tsekkasin sovellusta niin luki Device offline. Käytin pannuhuoneen ryhmäkeskuksesta pääkytkimen pois niin taas alkoi toimimaan, mutta kun avasi scriptin niin siellä Websocket is closed (error 1006), joka viitannee huonoon yheyteen. Siirsin tp-linkin wifi laajenninta hieman lähemmäksi pannuhuonetta, jos saisi paremman yhteyden jolloin Websocket is open.

Muutama ehdotus miten tilannetta voi parantaa:

- Shellyn firmware kannattaa päivittää jos ei ole jo päivitetty. Ja sen jälkeen Shellyn boottaus. Versio on nyt 1.1.0 mikä Shellyssä pitäisi olla.

- Wifi reitittimestä kannattaa asettaa kiinteä Wifi-kanava, koska automaattinen kanavahyppely on myrkkyä joissain tapauksissa Shellyjen Internet-yhteydelle

- Onhan skriptin kohdalla "liukukytkin" päällä? Se varmistaa että jos Shelly boottaa, skripti käynnistyy automaattisesti

- "BackupHours" parametriin kannattaa laittaa tunteja myös iltapäivälle

- "SmartMonitoring" skriptillä voit monitoroida että varsinainen ohjausksipti pyörii ja voi myös monitoroida internet-yhteyden toimivuutta. Skripti boottaa automaattisesti Shellyn jos yhteyttä internettiin ei saada halutun ajan sisällä.

Shellyn oma pilvi on harmillisen epäluotettava, ne kipuilee kasvunsa kanssa ja ei varmaan ihan helppo rasti olekkaan kun kokoajan tulee linjoille hurjia määriä uusia laitteita.

tk-

Aktiivinen jäsen

Tähän varmaan olisi jotain fiksujakin ratkaisuja, mutta olen vielä melko surkea näiden käytössä niin saisikohan tuohon sovellukseen mistään ilmoitusta, jos laite tippuu offline-tilaan? Olisi sitten hetki aikaa reagoida.
Jos haluaa ilmoituksen kun Shelly ei syystä tai toisesta ole netissä, niin yksi mahdollisuus on Pörssärin käyttö. Meillä saa serverillä asetettua päälle yhteysvahdin, eli jos Shelly ei syystä tai toisesta kysele palvelinta, niin palvelimelta lähtee Telegram-yhteyskatkoviesti.

Lisäksi Pörssärin skripti on siinä mielessä vikasietoinen lyhyille nettikatkoille, että laitteeseen tallennetaan aina ohjaustieto niin pitkäksi aikaa kun hintatietoa on saatavilla. Periaatteessa siis riittää kun Shelly saa kerran vuorokaudessa yhteyden palvelimelle klo 14-24 välillä. Toki käytännössä se saa uuden ohjaustiedon tunnin välein ja kyselyyn onko päivitetty ohjaustieto saatavilla noin 5min välein.

Lattialämmityksen ohjaukseen meillä on tarjolla ulkolämpötilaan perustuva tarvelaskenta, mitä kehitellään tässä seuraavan parin kuukauden sisällä painottamaan lämmitystä aiempaa paremmin edullisiin jaksoihin verrattuna tiedossa olevien tulevien jaksojen hintaan.

Kysynpä täällä kun aihetta on sivuttu aiemmin: (jos tämä aihe sopii jonkin toisen otsikon alle niin siirtäkää pois sinne)

Minulla on kiinteistössäni 25 vuotta vanha ja aivan toimiva öljylämmitys. Laitteessa on myös 6 kW vastukset varalla joita en ollut käyttänyt vuosien varrella kuin aivan muutamia kertoja. Viime aikoina olen kokeillut että vastuksilla voi pitää talon lämpimänä ainakin pikkupakkasilla ja ainakin yhden lämpimän suihkun voi aamulla ottaa. Ajatuksena olisi nyt säätää vastukset lämmittämään vaikka tasolle 90°C ja öljy vaikka 70°C eli kääntää nykyinen ajologiikka ympäri. Lämmitys toimisi pörssisähkön ohjauksella jollain skritillä vaikka niin että esim jos hinta olisi vaikka alle 5 snt/kWh sähköt olisi kytketty. Eli paljon käyttövettä käytettäessä tai korkean sähkönhinnan aikaisena öljy olisi lämmönlähde.

Joku Shelly tai vastaava voisi olla sopiva mutta kysymys kun en ole lainkaan sähköihminen: sähkövastuksia näyttäisi olevan kolme rinnakkain ja ne on sähkökaapissa omien 10 A sulakkeiden takana (kaikki omalla vaiheella?) . Miten nuo Shellyt toimivat, ovatko ne kuin releitä eli pitääkö tässä olla joku kolmevaiheinen (kallis) vekotin vaiko vain yksivaiheinen josssa kolme erillistä relettä? Vai millainen? Haluaisin tajuta systeemiä paremmin ennen kuin kutsun sähkömiehen paikalle. MIkä olisi toimiva ja kohtuuhintainen ratkaisu tähän kohteeseen

Liitteet

• sähkökaappi.jpg
    sähkökaappi.jpg
    131,2 KB · Katsottu: 49
  • Sähkökaappi1.jpg
    Sähkökaappi1.jpg
    297,7 KB · Katsottu: 52

maanma

Vakionaama
Sähkömies hoitaa homman. Sinun pitää päättää minkä valmistajan ohjauksia lähdet käyttämään.

Etäohjaus vaatii jatkuvan verkkoyhteyden

Mikki

Hyperaktiivi
Tämmöinen kontaktori:

Ja sitten vaikka Shelly Pro 1 ohjaukseen, senkin sähkäri laittaa tuonne kaappiin. Ihan hyvä keino olisi tosiaan säästää öljyä, kun ajaisi vastuksia silloin kun sähkö + siirto + verot on halvempaa kuin öljyllä lämmitys.

Mikki

Hyperaktiivi
Kiitos tästä ja muistakin vastauksista. Eli tarvitaan siis Shelly (tai vastaava) +kontaktori toimiakseen. Wlan verkkoyhteys onkin paikalla jo nyt
Kontaktori on se oikea tapa pätkiä tosiaan sähköjä vastuksilta. WLAN yhteys on ainakin minulla toiminut ihan mainiosti Shellyn kanssa, eikä pätkimistä ole ollut. Sähkökaapin sisällä toki voi olla heikompi yhteys ja näin jos vain piuhalla saa yhteyden niin aina parempi.

Shelly Pro vehkeissä on siis Ethernet piuhalle paikkansa.

mobbe

Vakionaama
Kysynpä täällä kun aihetta on sivuttu aiemmin: (jos tämä aihe sopii jonkin toisen otsikon alle niin siirtäkää pois sinne)

Minulla on kiinteistössäni 25 vuotta vanha ja aivan toimiva öljylämmitys. Laitteessa on myös 6 kW vastukset varalla joita en ollut käyttänyt vuosien varrella kuin aivan muutamia kertoja. Viime aikoina olen kokeillut että vastuksilla voi pitää talon lämpimänä ainakin pikkupakkasilla ja ainakin yhden lämpimän suihkun voi aamulla ottaa. Ajatuksena olisi nyt säätää vastukset lämmittämään vaikka tasolle 90°C ja öljy vaikka 70°C eli kääntää nykyinen ajologiikka ympäri. Lämmitys toimisi pörssisähkön ohjauksella jollain skritillä vaikka niin että esim jos hinta olisi vaikka alle 5 snt/kWh sähköt olisi kytketty. Eli paljon käyttövettä käytettäessä tai korkean sähkönhinnan aikaisena öljy olisi lämmönlähde.

Joku Shelly tai vastaava voisi olla sopiva mutta kysymys kun en ole lainkaan sähköihminen: sähkövastuksia näyttäisi olevan kolme rinnakkain ja ne on sähkökaapissa omien 10 A sulakkeiden takana (kaikki omalla vaiheella?) . Miten nuo Shellyt toimivat, ovatko ne kuin releitä eli pitääkö tässä olla joku kolmevaiheinen (kallis) vekotin vaiko vain yksivaiheinen josssa kolme erillistä relettä? Vai millainen? Haluaisin tajuta systeemiä paremmin ennen kuin kutsun sähkömiehen paikalle. MIkä olisi toimiva ja kohtuuhintainen ratkaisu tähän kohteeseen
Mulla oli viime talvena tuo systeemi ja ihan hyvin toimi .Vastuksen termostaatin hystereesi on suuri mutta 90 on sopiva ja polttimen termostaatin korkeintaan 70 astetta että eivät mene samanaikaisesti päälle verkoston painetta kannattaa myös tarkkailla ja varoventtiilin toiminta varmistaa ettei tule yllätyksiä,tarvittavat hilut tulikin tuossa ylhäällä esitellyksi.

Harrastelija

Vakionaama
Lisäksi tarvitaan joku scripti sinne shellylle pyörimään joka karsii ne liian kalliit hinnat. Mitä scriptiä @mobbe käyttää?
spot-hinta? Pörssäri? Oma? Käsipelillä?

Kontaktori voisi olla sellainen ettei aiheuta jännitepiikkejä shellylle. Tai vastaavasti käyttää snubberia. Tai molemmat.

mobbe

Vakionaama
Lisäksi tarvitaan joku scripti sinne shellylle pyörimään joka karsii ne liian kalliit hinnat. Mitä scriptiä @mobbe käyttää?
spot-hinta? Pörssäri? Oma? Käsipelillä?

Kontaktori voisi olla sellainen ettei aiheuta jännitepiikkejä shellylle. Tai vastaavasti käyttää snubberia. Tai molemmat.
Molempia on tullut käytettyä ja ajavat asian.Tuo hurinaton hager ei tarvitse snubberia.

jarkko_h

Vakionaama
Käyttöjännite kyllä, ohjaus menee suoraan.

Kiitos. Shelly Suomen sivuilta
"Muista sulake tai johdonsuoja. Ennen käyttöjännitettä ja kytkettävälle kuormalle. Shellyssä ei ole sulaketoimintoa, sillä ei voi korvata johdonsuojaa. Käyttöjännitteelle voi suositella 2A sulakekokoa. C2 on hyvä johdonsuojavaihtoehto. Samasta johdonsuojasta voi kytkeä myös mahdollisen kontaktorien ohjausjännitteen Shellyn läpi."

jussipa

Aktiivinen jäsen
"Muista sulake tai johdonsuoja. Ennen käyttöjännitettä ja kytkettävälle kuormalle. Shellyssä ei ole sulaketoimintoa, sillä ei voi korvata johdonsuojaa. Käyttöjännitteelle voi suositella 2A sulakekokoa. C2 on hyvä johdonsuojavaihtoehto. Samasta johdonsuojasta voi kytkeä myös mahdollisen kontaktorien ohjausjännitteen Shellyn läpi."
Sorry, väärin vastasin. Piti kuvasta tarkastaa niin juuri noi mulla tulee. Eli samalta johdonsuojalta käyttöjännite ja ohjaus. Onneksi tuli kuva napattua kytkennästä, niin ei tarvinnut keskusta ruveta aukomaan :)

-Teme-

Vakionaama
tuo on suositus, koska kontaktorin (ja useamman) ohjaukseen riittää hyvin C2 johdonsuoja. Pari laitetta (pro EM50, Pro EM Add-on) on jossa tuo 2A johdonsuoja on suoraan valmistajalta. Wall Display kohdalla releelle annetaan 5A max virta.
Johdonsuoja kuitenkin pitää mitoittaa siten miten määräyksissä on

jarkko_h

Vakionaama
Pari laitetta (pro EM50, Pro EM Add-on) on jossa tuo 2A johdonsuoja on suoraan valmistajalta

Tarkoititko että integroituna laitteeseen? Shelly Pro EM50 kotelon kyljessä olevassa piirikaaviossa on kuvattuna 2A ulkoiset suojat. Maahantuoja suosittelee ulkoiseksi suojaksi 2AC käyrän suojaa. Tuskin laukeaisi turhaan nopeammallakaan suojalla.

Viimeksi muokattu:

-Teme-

Vakionaama
Tarkoititko että integroituna laitteeseen? Shelly Pro EM50 kotelon kyljessä olevassa piirikaaviossa on kuvattuna 2A ulkoiset suojat. Maahantuoja suosittelee ulkoiseksi suojaksi 2AC käyrän suojaa. Tuskin laukeaisi turhaan nopeammallakaan suojalla.
Ei ole integroituna, vaan kytkeä erillisen johdonsuojan kautta ja suosituksena tarkoitin että käyttää C 2A suojaa kuorman ohjauksessa.
Olin epäselvästi ilmaissut asian

jarkko_h

Vakionaama
Onkos kukaan käskyttänyt vielä Enston sähköpatterien poissa kotona -toimintoa shellyllä?
Tuolla saisi kohtuu edullisesti sähköpattereihin pörssisähköohjauksen. 2 asteen lämpötilantioutus esim 6 kalleimman tunnin aikana.

Enston pattereissa kyseessä lienee vähävirtainen ohjaussignaali. Jos näin ehkä uskaltaisi käyttää suoraan shelly pro 1 plussaa. Poissa kotoa menee päälle kun ohjauslinja kytkettynä.

ihmemies

Tulokas
Minulla on vesivaraajassa 3-vaihevastus tähteen kytkettynä. Ajatuksena on ostaa Shelly 1p Pro ja Hagerin FSC425 kolmivaihekontaktori. 1-vaihesähköjen kanssa olen puljannut mutta 3-vaiheen kanssa hyvin vähän.

Meneekö kuvanmukainen kytkentä oikein? Eli ottaisin yhdeltä vaiheelta Shellylle käytttösähkön?

Eikai mitään haittaakaan ole, jos kytken kontaktorin neljänteen "kontaktin" nollan johdolta vastukselle?

Kytkennät teen varsinaisen sähkökeskuksen ulkopuoliseen DIN-koteloon, johon tulee vaan tämä vastuksen kolmivaihejohto.

kytkentä.jpg

-Teme-

Vakionaama
Minulla on vesivaraajassa 3-vaihevastus tähteen kytkettynä. Ajatuksena on ostaa Shelly 1p Pro ja Hagerin FSC425 kolmivaihekontaktori. 1-vaihesähköjen kanssa olen puljannut mutta 3-vaiheen kanssa hyvin vähän.

Meneekö kuvanmukainen kytkentä oikein? Eli ottaisin yhdeltä vaiheelta Shellylle käytttösähkön?

Eikai mitään haittaakaan ole, jos kytken kontaktorin neljänteen "kontaktin" nollan johdolta vastukselle?

Kytkennät teen varsinaisen sähkökeskuksen ulkopuoliseen DIN-koteloon, johon tulee vaan tämä vastuksen kolmivaihejohto.

katso liitettä 99032
Suosituksena esim 2A johdonsuoja ennen Shellyä.
Ja tuossa asennuksessa tulee käyttää sähkäriä

ihmemies

Tulokas
Kiitokset nopeista vastauksista.
Suosituksena esim 2A johdonsuoja ennen Shellyä.
Ja tuossa asennuksessa tulee käyttää sähkäriä
Olisiko tässä riittävä ratkaisu yksinapainen suoja, 1.vaiheen (ruskea) ja Shellyn väliin?

En tosiaan ole sähkäri. Homma toimii minulla niin, että teen asennukset ja tuttu (oikea sähkäri) tarkastaa ja "ottaa ne nimiimsä". Aina ei ole mennyt ykkösellä läpi vaan olen joutunut purkamaan ja tekemään uusiksi. Tällä metodilla opin uutta ja säästän. Paino enemmän uuden oppimisella. Ja siksi kyselen täällä, etten joutuisi hirveästi purkamaan:)

Ei ole haittaa. Pikemminkin hyötyä mahdollisessa vianhaussa, jos siellä syötössä on vikavirtasuoja, joka haistaa vuotovirran vastuksessa.
Näin ajattelinkin, harvoin olen vaan nähnyt itse nelinapaista kontaktoria (tai oikeastaan mitään kotaktoria).

Palaan tuohon Shellyn L-tuloon ja Inputtiin: Onko siis ok ottaa 3-vaihejohdon yhdelta vaiheelta virrat liittimiin?

Arisoft

Vakionaama
Näin ajattelinkin, harvoin olen vaan nähnyt itse nelinapaista kontaktoria (tai oikeastaan mitään kotaktoria).

Itsellä on nelinapainen mutta se neljäs omassa mallissa toimii käänteisesti. Käytin sitä lisäkosketinta öljypolttimen ohjaamiseen niin, että kun sähköt vastukseiin on päällä, niin poltin ei mene päälle. Kannattaa tarkastaa että se neljäs kontakti on mitoitettu samoin kuin ne kolme muuta. Joissain voi olla apukontakti, joka on pienemmälle virralle.

Palaan tuohon Shellyn L-tuloon ja Inputtiin: Onko siis ok ottaa 3-vaihejohdon yhdelta vaiheelta virrat liittimiin?

On oikein, suositus siis on että siihen väliin tulisi oma pienivirtainen sulake. Sen avulla saat myös helposti sammutettua tai resetoitua shellyn, jos siihen on tarvetta.

ihmemies

Tulokas
Vielä Shellyn sulakkeesta: Onko 2A riittävän pieni sulake/johdonsuoja? Pienempää en enää löytänyt DIN-mallisena kaupasta. Äkkiseltään ajateltuna kahden ampeerin virtakin kuulostaa isolta tuohon väliin...

Entä mitäpä mieltä olette, tarvitseeko tuohon kelan A1-A2 väliin RC-piiriä vai onko turhake? Shellyltähän löytyy valmis 0.1µF/100Ω snubber.

Arisoft

Vakionaama
Onko 2A riittävän pieni sulake/johdonsuoja? Pienempää en enää löytänyt DIN-mallisena kaupasta.

DIN Rail Fuse Holder​

Eiköhän tuollaiseen saa ihan minkä kokoisen sulakkeen tahansa. Itse olen sitä mieltä että jos siihen sulakkeen laittaa niin 2A on tosiaan liian iso eli menee hukkaan koko investointi. 100mA varmaan menisi.

ihmemies

Tulokas

DIN Rail Fuse Holder​

Eiköhän tuollaiseen saa ihan minkä kokoisen sulakkeen tahansa. Itse olen sitä mieltä että jos siihen sulakkeen laittaa niin 2A on tosiaan liian iso eli menee hukkaan koko investointi. 100mA varmaan menisi.
Kiitos vinkistä, täytyypä harkita tuota. Sulakekoon arviointi on osaltani pelkää mutuilua, kun en tarkemmin ole ottanut selvää miten Shelly on sisäisesti toteutettu. Mutta hurjalta ylipäätään kuulostaa kytkeä kolmivaihejohdon yksi vaihe noin pieneen kojeeseen. Onhan siellä kuitenkin aivoina jotain pintaliitokomponentteja, kontrolleria, muistipiirä yms...

Hituvirtapuolella, joka on itselleni tutumpi, liikutaan monesti maksimissaan sadassa-parissa milliampeerissa.

Back
Ylös Bottom