Yleinen kotiautomaatioketju

japuusti

Jäsen
Vs: Yleinen kotiautomaatioketju

VesA sanoi:
Moisen muistikortin teko ei lopulta ole kovinkaan pitkä tai ihmeellisiä kykyjä kaipaava temppusarja, ohjeita piisaa. Valmiita kortteja saa netistä. Noissa aloituspaketeissa on mukana nyyppä-muistikortti jonka kanssa pääsee heti leikkimään, mutta edelleen pitää olla näyttö ( vaikka telkkari) hiiri ja näppis omasta takaa.
Eikös Raspin käyttäminen SSH Clientin (esim. Putty) kautta onnistu myös omalla koneella . Silloin ei tarvitse vaihtaa hiirtä ja näppistä koneesta, saati ostaa uusia.

Youtubesta löytyi mielestäni hyvä, seikkaperäinen video Domoticz:n asennusksesta Raspiin
https://www.youtube.com/watch?v=QIPk3i6lDkU&t=1117s

D

Deleted member 1344

Vieras

japuusti sanoi:
Miten tuo Blocklyn tekeminen käytännössä menee. Peurstuuko tuo jotenkin Pythoniin, vai ymmärsinkö väärin Wikisivulta :p

Blockly näyttää ihan tavalliselta (proseduraaliselta) ohjelmointikieleltä, ero on vain siinä että koodin kirjoittamisen sijaan vedetään hiirellä koodipalikat paikalleen. Minä saan sellaisesta vain jännetuppitulehduksen ja päänsäryn :)

pamppu

Hyperaktiivi

Aiemman keskustelun pohjalta muutamia omia havaintoja. Itselläni raspberry on headlessinä, eli verkon varassa. Ihan jees, mutta on syytä varautua että siihen joskus saa näytön ja näppiksen kohtuuvaivalla, jos tulee ryssineeksi koneen verkosta. Periaatteessa kaikki päivitykset ja muut on hoidettu kyllä ihan etänä.

Mulla vanhempi raspi ja razberry. Razberryn antenni on todellakin kelvoton. Löytyy ohjeita kyllä sen jatkamiseenkin. Mulla on muutaman metrin säteellä kolme routtaavaa Z-Wave-laitetta ja näiden ansiosta mulla ei kuitenkaan mitään ongelmia ole perusantennillakaan. Sähköön kytketyt palovaroittimet on hyviä range extendereitä, kun ovat hyvällä hollilla katossa.

blocky on saman tyyppistä graafista koodausta kuin monissa kaupallisissa. Alusta tuottaa tietyt palvelut ja niistä raahaa-pudota ja muutamia ehtoja lisäilemällä saadaan asioita tehtyä. Jos on vähänkään ohjelmointivikaa, niin aika äkäisesti siirtyy siitä lua-scriptauksen puolelle. Itse luovutin ensimmäisten kokeilujen jälkeen ja olen tehnyt luaa sen jälkeen.

Jos ei tykkää luasta tai blockystä mutta osaa jotakin kieltä X, niin ei ole mikään temppu tehdä ohutta kerrosta, jonka läpi käyttää ihan mitä lystää, paikallisesti tai vaikka internetskistä.

Ja foorumeita ja googlea kannattaa käyttää ennenkuin hankkii mitään laitteita. Esim jotkut uudemmista Z-Wave -laitteista ovat ongelmallisia domoticzin kanssa tai toimivat vain osittain. Sama tosin tuntuu vaivaavan kaupallisiakin laitoksia.

Virtalähteeksi suosittelen lämpimästi laadukasta järeätä USB-virtalähdettä. Itselläni Anker 60W 6-porttinen USB-latausasema, josta lähtee virtaa:
- Kahdelle Raspille
- Yhdelle gigabit-kytkimelle (pienen hakemisen jälkeen löytyi 5 voltilla pelaava, säästyi yhdeltä muuntajalta siinäkin)
- Erikseen syöttää vielä 1-wireen virtaa.
- Toisen raspin takana on vielä mokkulakin varayhteyttä pystyssä pitämässä.
Eii ole ollut kaatumatautia, eikä sekoilevia muistikortteja tai virta-ongelmia, saati kuumenevia pieniä kikkareita.

VesA

In Memoriam

japuusti sanoi:
Eikös Raspin käyttäminen SSH Clientin (esim. Putty) kautta onnistu myös omalla koneella . Silloin ei tarvitse vaihtaa hiirtä ja näppistä koneesta, saati ostaa uusia.

Youtubesta löytyi mielestäni hyvä, seikkaperäinen video Domoticz:n asennusksesta Raspiin
https://www.youtube.com/watch?v=QIPk3i6lDkU&t=1117s

Koska olen aina inhonnut puttya ja winscptä Itse suosisin MobaxTerm -ohjelmaa. Sillä saa myös sen Raspin graafisen näytön ikkunoita PC:lle ilman erityistä jumppaa ( ihan vaan käynnistämällä ko softan siitä ssh-ruudusta) jos sellaisia käyttöliittymiä joutuu soveltamaan. Ja tiedostot siirtyvät eestaas hiirellä ilman winscp:tä.

D

Deleted member 1344

Vieras

Teamviewer on myös ihan toimiva ratkaisu ja sillä saa kaupan päälle etäkäytön ilman mitään VPN-tunneleiden tms. virittelyjä.

Mulla on Raspbian Jessie käytössä, siihen Teamviewer asentuu näin:
Koodi:
wget http://download.teamviewer.com/download/linux/version_11x/teamviewer-host_armhf.deb
sudo gdebi teamviewer-host_armhf.deb
Tuon jälkeen pitää vielä Raspin puolella (graafisessa käyttöliittymässä) hyväksy lisenssi. Lisäksi jos haluaa pysyvän salasanan, niin se hoituu klikkaamalla rattaan kuvaa -> Security -> aseta tuolta salasana ja ota vaihtuva numerokoodi pois. Toisessa päässä pitää tietysti olla myös Teamviewer, ja pitää tietää toisen pään numerotunnus ja salasana.

Myös remot3.it on varsin pätevä, mutta se korvaa porttiohjauksen. Domoticzin osalta voi myös ottaa käyttöön my.domoticz.com -palvelun.

mk

Aktiivinen jäsen

Tarpeen vaatiessa voin osallistua avoimen järjestelmän tuotekehitykseen.
En kuitenkaan koordinaattorina tai raudan räplääjänä.

nimim.
online-vaatimus on saatanasta.

Toni sanoi:
Teamviewer on myös ihan toimiva ratkaisu ja sillä saa kaupan päälle etäkäytön ilman mitään VPN-tunneleiden tms. virittelyjä.

Myös remot3.it on varsin pätevä, mutta se korvaa porttiohjauksen. Domoticzin osalta voi myös ottaa käyttöön my.domoticz.com -palvelun.

Hieno jos tw toimii, minulla se onkin jo kaikissa muissa laitteissa.
Mikäli verkon yli ohjaaminen onnistuu jopa minulta niin sen pitäisi riittää, tosin tuollainen pieni kylkeen tökättävä näyttö voisi olla aika ajoin hyödyllinen.
Kalliita ne ei ainakaan ole, ja tiedä vaikka jos vielä innostuu että härpäkkeitä ilmestyy lisääkin. ;D

Tuohon portforwardiin kaatui aikoinaan minun webcam haaveet, en vaan saanut sitä näkymään wlanin ulkopuolelle.
Oli staattista ip.tä porttia, sun muuta hepreaa... Ohjeilla tein työtä monta iltaa mutta silti homma kusi ja foscam lensi jorpakkoon... :-[
Pelottaa jo ihan mikä ip helvetti on edessä tämän kanssa. Riittää jos pääsen konffaamaan omassa verkossa mutta jokin itsenäisesti tunnelin kaivava appi olisi oltava etäkäyttöä varten.

Hei, nyt tarvitsisin pikaisesti jeesiä pariin asiaan että saadan tilaukset sisään.

1. tässä olisi https://thepihut.com/ ostoskori enteriä vaille. ONKO OK vai vaihdetaanko jotakin?
http://imgur.com/rlAL2aH

2. Olen etsinyt yhdistelmäilmaisimia savu/häkä toiminnolla ja z-wave lähettimellä, niin että laitteen saisi vielä 230v kiinni reitittäväksi.
Muita ideoita ilmaisimeksi? Niitä tulisi aika monta...

3. jos kaikkea ei voi saada... niin saako NEST palo/co ilmaisimet kiinni domoticsiin tai yleensä raspiin?

japuusti

Jäsen

mk sanoi:
En ymmärtänyt.
Palovaroitin 230V sähkönsyötöllä, jolloin palovaroitin voi toimia z-wave verkossa viestin välittäjänä. Siten gatewayssa ei tarvitse olla niin hyvä signaalin kantama.

Ismo67

Vakionaama

japuusti sanoi:
Palovaroitin 230V sähkönsyötöllä, jolloin palovaroitin voi toimia z-wave verkossa viestin välittäjänä. Siten gatewayssa ei tarvitse olla niin hyvä signaalin kantama.

Tässä yksi vaihtoehto:
http://www.zwave-shopping.com/en/alarm-units/popp/4420-popp-netzteil-pope004100-0019962004100.html

mk sanoi:
En ymmärtänyt.

Ollessaan jatkuvassa virrassa useat z-wave laitteet toimivat "Mesh Network" ekstendereinä.
Näille paloilmaisimille otan 230v syötöt jokaiselle ja näin saisin koko talon kattavan verkon muille patterikäkättimille.

Ismo67 sanoi:
Tässä yksi vaihtoehto:
http://www.zwave-shopping.com/en/alarm-units/popp/4420-popp-netzteil-pope004100-0019962004100.html

Eli tuolla powerilla saisi POPP ilmaisimen reitittäväksi. Hintaa /palopommi tulee reilut 80€...

Näissäkään ei ole sitä häkävaroitinta, mutta kiitos vinkistä. Tuolta lähtee tulemaan muutama "Aeon Labs Door/Window Sensor 6" koska ovat edullisia.

Fibaron FGSS-001 johon saa 24vdc mutta sen valmistus taitaa olla loppu.

Ismo67

Vakionaama

AimoPamaus sanoi:
Fibaron FGSS-001 johon saa 24vdc mutta sen valmistus taitaa olla loppu.
Joo se oli se vanha malli, johon sai patterin viereen/tilalle työnnettyä riviliittimen.
Muutama vanha malli meni mulla roskiin ja vaihtoon, ei toiminut luotettavasti.
Uudet on toimineet hienosti, mutta niissä ei ole ulkopuolisen virtalähteen liitintä.
https://www.youtube.com/watch?v=4WoncyW0H14
Entäs Aeon Labsin multisensor 6, jotka saa kätevästi laitettua halogeenilampun reikään kattoon erillisellä kehyksellä?
Minulla on niitä useita sähköissä kiinni -patterittomana.
http://smarthome.fi/fi/tillbehor/266-aeon-labs-recessor-for-multisensor-6.html
http://smarthome.fi/fi/253-aeotec-multisensor-6.html

Häkävaroittimet minulla toistaiseksi erillisiä varoittimia:
https://www.aliexpress.com/item/CO-Carbon-Monoxide-Poisoning-Smoke-Gas-Sensor-Warning-Alarm-Detector-Kitchen-Home-Safety/32649298172.html?spm=2114.13010608.0.0.RQ9C7O

Liitteet

• Aeotec Multisensor 6 kattoasennus.jpg
    Aeotec Multisensor 6 kattoasennus.jpg
    164,3 KB · Katsottu: 460

;D
Juuri noita aeon antureita onkin jo ostoskorissa, testailen ensin kantaman pinta asennettuna ja sitten vasta harkitsen upotusta.
Kiinteän sähkön saisin osaan noista... Voiko olla paristo varmennuksena, sekä usb virrat yhtä aikaa?
Paloilmaisimilla sähkö olisi ihan vieressä, liiketunnistimille parhaat näkymät saisi juuri niistä kulmista joissa ei kovaa sähköä lähellä.

Ja samanlaisen CO anturin nakkasin roskiin jokin aika sitten kun alkoi sekoilemaan.
Haluan ainakin kaksi co anturia z-wave mallisina... nimimerkillä hiljattain webasto pöhisi tallissa kun en muistanut poistaa vapaa arkipyhänä ajastusta...

Kiitos fibaro kokemuksesta, saa suositella luotettavaa hardwire mallin Z-wave paloilmaisinta.

Toinen vaihtoehto olisi vaihtaa osa antureista zigbee... pitää tutkia lisää...

pamppu

Hyperaktiivi

Mulla on Fibaron palovaroittimia, toinen patterilla ja toinen kiinteällä virralla, vaatii muistaakseni 12V virtalähteen. Nuljua on se, että noissakin on sitten jompikumpi, eli patteria ei voi jättää varaksi kiinteän sähkön rinnalle.

Molemmat toimii mulla lisäksi lämpömittarina, patteritoimisen olen säätänyt niin että se lähettää lämpötilan vain 2 tunnin välein tai yli 0.5 asteen muutoksesta. Muuten se imee patterin tyhjäksi tosi nopeasti, tuon muutoksen jälkeen on kestänyt. Fibaron säätömahdollisuudet tuntuis olevan laitteessa kuin laitteessa hyvät.

Ei kyllä suoraan sanottuna hirveästi houkuta pelkät patterilaitteet, mutta taitanee olla pakko tyytyä paskaan tilapäisesti kun aika ei ole vielä valmis.

Olin jo tavallaan päättänyt ottavani fibarot joissa ulkoinen jännitesyöttö paristovarmennuksella, senkun oli vaan laittanu pikku 12-24v powerit...
Sitten selvisi että uneksin, eihän noihin saa kahta sähköä.. temppuilevatkin vielä, ja koko valmistus lopetettu.... :-\
Kiitos selvennyksestä silti etukäteen. ;D

Jos luotettavan paloilmoitinjärjestelmän haluaisi niin sähkötukusta x kpl radiolink kantoja joihin optiset tai monikriteri ilmaisimet ja co:t, sitten radiolink releeltä kärkitietona eteenpäin... Mullekin pikkumökin kamat kustantaisi pari tonnia eikä ne edes routtaa, saati lähetä sitä lämpötilatietoa. :-[

Tän systemin piti ehkäistä harmaita hiuksia...

pamppu

Hyperaktiivi

Vaikkei noi tuppaa tuota patterivarmistusajatusta ymmärtämään, niin voihan sille taata 12V akkuvarmistetun syötön mikroups tyyppisellä viritelmällä. Siloin se myös reitittää varavoimalla ollessaan.

VesA

In Memoriam

Senverran kuin olen uusiin kerrostaloihin muuttaneita tuttavia kuullut.. ovat nämä verkkovirtakäyttöiset palovaroittimetkin vielä aika herkkää tavaraa kaikenmoisille ihmeellisille vastoinkäymisille.. kaipa nekin pitää koittaa liian halvalla saada.. ja sitten tehdään syötöt / uudestaan, vaihdetaan mallia.. mitä missäkin.

Ismo67

Vakionaama

Fibaroita aloin alkuaikoina suosimaan monen muun Zwave laitteen epämääräisemmän toiminnan ja epäyhteensopivuuden vuoksi.
Lisäksi Fibarossa on paljon säätöjä mitä pääsee muuttelemaan.

Nyt talo on täynnä pääasiassa Fibaro wall plugeja ja releitä, hyviä kun ovat :):
https://www.scribd.com/document/194512106/Fibaro-Wall-Plug-Z-Wave-Safety-Quality-Report

Eilen lähestulkoon aikaisemmin käyttämättömässä pistorasiassa alkoi lämpöpumpun liitäntäjohdon päässä oleva Fibaro kuumenemaan niin että poikkaisi sähköt itsestään pois(turvatoiminto). Eikä menneet sähköt päälle ennenkuin Fibaron tulppa jäähtyi, siis ei edes Fibaron tulpassa olevasta mekaanisesta kytkimestä (huom. rasia taikka johto ei kuumentunut, kyse ei ole myöskään huonosta kosketuksesta rasiassa tai vioittuneesta pistotulpasta.). Eilen aloin sitten metsästämään uutta Fibaron pistorasiatulppaa tilalle. No, se on "out of stock" lähestulkoon kaikkialla. Ebay:n kautta sain vielä viimeisen tilattua erääntä myyjältä, joka oli myynyt noita siihen mennessä 24kpl vuorokauden sisällä. Hieman alkaa hälytyskellot soida. Fibarotulppa kuumeni tulikuumaksi ja tulpan sisällä oleva muovitarra oli muuttanut muotoaan kuumudessa.

Mahdollinen syy saattaa olla ettei ole missään varastossa on laatuongelmat noissa plugeissa?
1764,70W jäi viimeiseksi lukemaksi, kunnes napsautti itsensä pois päältä.

Liitteet

• Fibaro Wall Plug Settings at Zipabox.JPG
    Fibaro Wall Plug Settings at Zipabox.JPG
    58,4 KB · Katsottu: 444
  • 1877W oli liikaa Fibaron 2500W plugille.JPG
    1877W oli liikaa Fibaron 2500W plugille.JPG
    50,2 KB · Katsottu: 429

mk

Aktiivinen jäsen

AimoPamaus sanoi:
Ollessaan jatkuvassa virrassa useat z-wave laitteet toimivat "Mesh Network" ekstendereinä.

Hämmennystä aiheutti reititettävä sähköverkko.

Näille paloilmaisimille otan 230v syötöt jokaiselle ja näin saisin koko talon kattavan verkon muille patterikäkättimille.

Itse en kyllä laittaisi rakenteisiin mitään vähänkään aktiivista ja verkkosähköistä.
Korkeintaan jotain suojajännitteen puolikasta.

Mikä estää 9V patterin rinnalle laittamasta toista jännitesyöttöä.
9V regulaatoreita ja pieniä releitä on maailma pullollaan.
Samalla voi sen syöttöjännitteen toteutuksen keskittää paloturvallisempaan paikkaan.

mk sanoi:
Itse en kyllä laittaisi rakenteisiin mitään vähänkään aktiivista ja verkkosähköistä.
Korkeintaan jotain suojajännitteen puolikasta.
Sähköasetajana itse laitan lähes päivittäin

Mikä estää 9V patterin rinnalle laittamasta toista jännitesyöttöä.
9V regulaatoreita ja pieniä releitä on maailma pullollaan.
Samalla voi sen syöttöjännitteen toteutuksen keskittää paloturvallisempaan paikkaan.
Saattaapa tavallinen paristo kypsyä jo minuuteissa.

mk

Aktiivinen jäsen

Mikäköhän väärin ymmärrys nyt on kyseessä.

Edellisessä viestissä "rinnalle" ei ole galvaaninen vaan toiminnallinen.
Mihin sitä relettä muuten tarvittaisiin.

mk sanoi:
Mikäköhän väärin ymmärrys nyt on kyseessä.

Edellisessä viestissä "rinnalle" ei ole galvaaninen vaan toiminnallinen.
Mihin sitä relettä muuten tarvittaisiin.

Hitto, rele meni ohi, nythän mää hokasin ;D
Hieman koitan vältellä omia virityksiä, mutta taitaa olla sama kun aina, ite tehtävä mieleiseksi.

Tällä rele poweri virityksellä saisi ilmaisimen 230v mutta edelleen se "ei tiedä olevansa" jatkuvassa sähkössä, koska sitä ei ole siihen suunniteltu.
Tiedon päivitys on edelleen harvaa ja ei Mesh Network toimintoa. Näitäkin ilman pärjäisi jos saisi edes savu/co yhdistelmänä...

Eipä muu auttanut kun tilata kokeeksi 5 kpl fibaroja.
Pitää etsiä ladattavat akut noihin ja jos rinnalle saisi laturin...

lehikjo1

Jäsen

Noniin - taas on se vuodenaika, että pitää kuluttaa energiaa kotiautomaatioon...

Mikä on tämän hetken suositus, jos vaiheessa 1. halutaan tilat valvotuiksi lämpö, kosteus ja co2 ja myöhemmin noiden tietojen perusteella ohjaamaan huipparia & jäähdytyskonetta. Wifi on käytössä. Itse en osaa tehdä, edes lukemani perusteella oikein eroa värkkien välille. Plussaa on, jos anturit ovat edes todennäköisesti siirtokelpoisia tuleviin järjestelmiin, eli jotain standardia noudattavia.

lehikjo1 sanoi:
Noniin - taas on se vuodenaika, että pitää kuluttaa energiaa kotiautomaatioon...

Mikä on tämän hetken suositus, jos vaiheessa 1. halutaan tilat valvotuiksi lämpö, kosteus ja co2 ja myöhemmin noiden tietojen perusteella ohjaamaan huipparia & jäähdytyskonetta. Wifi on käytössä. Itse en osaa tehdä, edes lukemani perusteella oikein eroa värkkien välille. Plussaa on, jos anturit ovat edes todennäköisesti siirtokelpoisia tuleviin järjestelmiin, eli jotain standardia noudattavia.

Z-wave plus järjestelmäksi, jokin sitä tukeva simppeli hubi.
Itse otan Aeon tech multisensorit, mutta noissa ei ole co2 joten niille vielä erilliset...

lehikjo1

Jäsen

Kiitos - Z-wave taitaa olla monipuolisin tarjonnaltaan.

http://www.vesternet.com/what-is-z-wave-plus

Nyt kun vielä keksi mihin noita alkaa kytkemään. Plussaa olisi kk maksuton softa, joka toimii myös silloin kun netti katkeaa. Tai siten on yhteydessä nettiin vain päivitysten ajan. Lienee utopiaa vaade käytössä ilmaisesta / toimintavarmasta värkistä? Kertasijoitus toki pitää tehdä.

Kun teillä on kokemusta niin ottaisitteko nykytiedoillanne saman vai onko jonkun muun toimijan välineet alkaneet vihertää siellä aidan toisella puolella?

hemaris

Aktiivinen jäsen

lehikjo1 sanoi:
Kiitos - Z-wave taitaa olla monipuolisin tarjonnaltaan.

http://www.vesternet.com/what-is-z-wave-plus

Nyt kun vielä keksi mihin noita alkaa kytkemään. Plussaa olisi kk maksuton softa, joka toimii myös silloin kun netti katkeaa. Tai siten on yhteydessä nettiin vain päivitysten ajan. Lienee utopiaa vaade käytössä ilmaisesta / toimintavarmasta värkistä? Kertasijoitus toki pitää tehdä.

Kun teillä on kokemusta niin ottaisitteko nykytiedoillanne saman vai onko jonkun muun toimijan välineet alkaneet vihertää siellä aidan toisella puolella?

Itsellä zipato mutta jos pitäisi puhtaalta pöydältä lähteä niin harkitsiin jotain stand-alone purkkia esim Fibaron HC2:a. Aika kallis se on mutta ei ainakaan tarvitsisi kärsiä pilvipalvelun katkoista. Zipatolla pilvipalvelun katkot ja muu härö tuntuu pikemminkin yleistyvän kuin harvenevan. Varmaan nuo Rasperry pi-pohjaiset systeemit ovat myös hyviä. Niiden omistajat voinevat kommentoida että kuinka helposti saa pystyyn toimivan systeemin.

roots

Hyperaktiivi

hemaris sanoi:
Itsellä zipato mutta jos pitäisi puhtaalta pöydältä lähteä niin harkitsiin jotain stand-alone purkkia esim Fibaron HC2:a. Aika kallis se on mutta ei ainakaan tarvitsisi kärsiä pilvipalvelun katkoista. Zipatolla pilvipalvelun katkot ja muu härö tuntuu pikemminkin yleistyvän kuin harvenevan. Varmaan nuo Rasperry pi-pohjaiset systeemit ovat myös hyviä. Niiden omistajat voinevat kommentoida että kuinka helposti saa pystyyn toimivan systeemin.
Täällä kanssa tuo ominaisuus painaa vaakakupissa paljon, lisäksi tuplattu nettiyhteys vaikka USB simillä jos talon verkko pois...että kulkee ne hälytykset myös sillo kun tarvii...
Tuo Celotron supreme vai mikä se olikaan olis varmaan hyvä noissa mielissä mutta toisaalta taas niin suljettu ettei mitkään Z-wave kikkulit kelpaa...
Äkkiä en löytänyt onko tossa kalliissa Fibaro HC2:ssa varmennus jo mukana?

Sitten vielä tuo celotronin manuaali puoli ei vakuuttanut, äkkiä kun silmäili niin jäi olo että paljon on jäänyt sanomatta ja luettavuus/ulkoasukin sotkuista, niinku ylesesti kaikilla kotimaassa tehdyillä vehkeillä.
Peruspalikat maksaa siinäkin heti >500€ eli saman verran kuin Fibaro HC2 ilman lisukkeita.

roots

Hyperaktiivi

HeTi sanoi:
Vera julkaisi juuri CES2017 messuilla VeraSecure tuotteen.
Akkuvarmennus ja 3G varayhteys, zwave, zigbee,Bluetooth,wifi jne.
http://getvera.com/verasecure-announce/

Hinnasta ja saatavuudesta ei ole tietoa (toimitukset alkaa helmikuussa)
Kuulostaa hyvältä listalta jos vaan pelaa 'stand alone'...

EDIT: Vilkasun jälkeen näyttäis vieläkin oivalta peliltä...hinta vaan epäselvä.

K

koowee

Vieras

lehikjo1 sanoi:

Itseltä löytyy kokemuksia Tellduksesta, Fibaro HC2:sta ja Domoticzistä Raspberry Pi:ssä.

Näistä on tällä hetkellä käytössä kotona HC2 ja se on toiminut kaiken kaikkiaan hyvin erilaisten Z-wave rojujen kanssa, Nestin palovaroittimien, Netatmon sääaseman ja muutaman kameran kanssa. Seuraavaksi olisi tarkoitus testata miten Philipsin Hue toimii yhteen tämän kanssa. Kokonaisuutena olen ollut erittäin tyytyväinen tähän kokoonpanoon... Ehkä kaipaisin Fibaron omaan käyttöliittymään vihdoinkin jotain päivitystä :)

Mökillä on käytössä Domoticz tai oikeastaan parikin (master / slave).. Päädyin siihen pääasiassa sen takia, että teki mieli viritellä enemmän ja sitten oli kasa 433 yms. rojuja. Raspberry Pi:ssä pyörii Domoticz ja siinä on kiinni RazBerry, RFXtrx433E / RFLink 433MHz varten, 1-wireä , wlanin kautta ESP8266:a ja kameroita ja jotain tietoja parsitaan netistä. Seuraavana olisi tarkoituksena testata miten Xiaomin Yeelight toimii ko. kokoonpanossa.

Näistä parista voin todeta, että HC2 on helppo ottaa käyttöön jne., mutta ei Domoticzinkään virittäminen mitenkään paha ollut.. Vaati ehkä enemmän yrityksen ja erehdyksen kautta eteenpäin menoa ja aikaa. Molempiin olen ollut ihan tyytyväinen. Omalla kohdalla oli ehkä parempi, että otin ensin käyttöön HC2:sen. Sen kanssa pääsi helpommin alkuun ja siitä saatujen kokemusten perusteella Domoticzin virittely oli helpompaa

Noniin leikki alkakoot.
Domoticz asennettu pclle näin aluksi jolla meinasin tutustua, ja sitten vasta alkaa raspberry taisto.

Mikkok

Aktiivinen jäsen

Varaa todellakin siihen aikaa ja hermoja. B+ raspilla käytännössä menee asennuksiin kolme päivää...ja sinä aikana sillä raspilla ei voi tehdä mitään muuta.
Ja päivityksen päivityksiä ja puuttuvia osia,ristiriitoja, muistin loppumista, compile erroreita ja äärimmäisen turhauttavia hetkiä, "mitä?! Vasta 24% tehty". Backuppia kannattaa ottaa sd kortista aina "onnistumisen" jälkeen.

Ps: yksikään domoticzin asennusohje raspille ei toimi täysin, aina löytyy joku virhe tai vastaava mikä vaatii paluuta takaisin asennuksessa tai lisäasennuksia..juu..sai aikaan turhautumista :)

timop

Aktiivinen jäsen

Onkohan jotain muuttunut kun itse asentelin pari vuotta sitten domoticzin raspbianin päälle ja se meni kyllä ongelmitta.ladattiin vain zippi joka purettiin ja asenusta readmen mukaan.. nyt näkyvät tarjoavan valmista skriptiä
https://www.domoticz.com/wiki/Installing_and_running_Domoticz_on_a_Raspberry_PI
Edit: asennuiset tehty b ja b+ malleille..

VesA

In Memoriam

Asiat voi tehdä linuxeissa aina monella tavalla. Jos ei halua hifistellä niin kutakuinkin aina löytyy asennuspaketti joka asentaa koko hoidon isompia kyselemättä jollain oletuksilla.. versio voi kyllä olla vähän vanha ja oletukset itselle sopimattomia, niitä pääsee sitten ihmettelemään. Ja sitten voi mennä softan daily release-haaraan ja asentaa kaiken kääntäen kauliten, erilaisia buidioptioita valikoiden. Softan omilla sivuilla ei mitenkään välttämättä ole niitä asennuspaketteja kaikenmaailman käyttiksille vaan noita diy-nörttisettejä.. raspinkin valmiit paketit ehkä ovat jossain raspipaikassa.

roots

Hyperaktiivi

Mikkok sanoi:
Varaa todellakin siihen aikaa ja hermoja. B+ raspilla käytännössä menee asennuksiin kolme päivää...ja sinä aikana sillä raspilla ei voi tehdä mitään muuta.
Ja päivityksen päivityksiä ja puuttuvia osia,ristiriitoja, muistin loppumista, compile erroreita ja äärimmäisen turhauttavia hetkiä, "mitä?! Vasta 24% tehty". Backuppia kannattaa ottaa sd kortista aina "onnistumisen" jälkeen.

Ps: yksikään domoticzin asennusohje raspille ei toimi täysin, aina löytyy joku virhe tai vastaava mikä vaatii paluuta takaisin asennuksessa tai lisäasennuksia..juu..sai aikaan turhautumista :)
Hyvinkin uskottavaa, siksi tuo yhtenä syynä omassa systeemissä en lähde tuolle tielle...itsellä palo+murto+vesivuoto (vahingon esto) pääasillisena virikkeenä, jos muuta hifiä niin siinä sivussa sitten lisäharrastetaan kotona-poissa-yövalo yms 'turhaa' :cool:

pamppu

Hyperaktiivi

Domoticzista kannattaa raspille ehdottomasti ladata valmis raspbian image. Siinä on kaikki tarvittava ja asennukseen menee 3 päivän sijaan 3 minuuuttia.

Toki sitä pikku säätöä riittää sen jälkeenkin riippuen mitä haluaa tehdä, mutta ei mitään tarpeetonta mekaanista näpertämistä ja riippuvuuksien ratkontaa tarvi tehdä alkuunkaan.

VesA

In Memoriam

pamppu sanoi:
Domoticzista kannattaa raspille ehdottomasti ladata valmis raspbian image. Siinä on kaikki tarvittava ja asennukseen menee 3 päivän sijaan 3 minuuuttia.

Toki sitä pikku säätöä riittää sen jälkeenkin riippuen mitä haluaa tehdä, mutta ei mitään tarpeetonta mekaanista näpertämistä ja riippuvuuksien ratkontaa tarvi tehdä alkuunkaan.

Niin, asennuspaketit ja apt-get, yum jne kalut hoitavat kyllä yhdessä kaikki dependenssit jos niitä voi/haluaa käyttää. Dependenssien ratkominen ihmisvoimin vaatii aikaa ja kokemusta.

Mikkok

Aktiivinen jäsen

Itse olen epätoivoisesti nyt yrittänyt lisätä NRF24l01 langattoman linkin Raspberryn ja arduinon välille mutta en vaan saa sitä näkymään tuolla Domoticzissa mitenkään. En itse asiassa tiedä mitä siellä oikeasti pitäisi näkyä. NRF24l01 on kytketty suoraan raspberryyn. Ohjeita löytyy kyllä miten tuo kytketään, mutta se miten sen saa domoticzissa näkymään niin...ei onnaa. MySensors serial gateway USB kyllä löytyy..onko tämä nyt se? Sehän on kytketty suoraan GPIOon eikä USB...huoh... En taida vaan osata.

Arduinossa kyllä toinen vastaava lähtee lähettelemään..pitänee vissiin vain tyytyä rakentelemaan arduinon päälle kaikki automaatio ja unohtaa tuo RPi ja domoticzin elämä.

Back
Ylös Bottom