Tämmöisiä pohdittu jo aikaisemminkin, joten lainaillaas tämä tänne omaan projektiin, niin ei sekoiteta muiden keskusteluja:
Öljykattila läpivirtauslämmittimeksi, vilpin lisälämmönohjauksesta relesyöttö öljypolttimelle.
Keep it simple
Keep it simple -ratkaisuhan olisi laittaa VILP ohjaamaan releellä Hybridivaraajan 6kw vastusta (sellainenkin kun on lojumassa nurkissa).
Jäisi ylimääriset putkityöt tekemättä ja €uroja säästyisi

Enemmän mua siis mietityttänyt, että millaiset kytkennät pitäisi tehdä välille kattila <-> hybridivaraaja. Mutta en siis ole poissulkenut tuota vastuksella ajoakaan.
Mikä olisi Jolberiousin kytkentätapa tässä "Keep it simple" -tapauksessa?
Alkaa olemaan taas aika napsauttaa VILP pikkuhiljaa päälle 3kk tauon jälkeen.
Kesä ohi ja hybridivaraaja asentamatta edelleen

Öljysäiliön sain kellarista pilkottua, joten nyt on tilaa varaajallekin. Öljykattila siis jää toistaiseksi ainakin paikalleen varalämmönlähteeksi ja nyt pitäis suunnitella kytkentöjä. Varaajaan tulee 6kw vastus varalle
a) Käsikäyttöiset sulut ->öljy päälle ainoastaan tarvittaessa
b) Öljy päälle/pois automaattisesti ja lämmittää varaajan vettä
c) Öljy päälle/pois automaattisesti antamaan kiertoon lisälämmintä
d) Öljykattilan hävitys ja käyttää tarvittaessa varaajan vastusta
e) Jokin muu toteutus...
Tuolle hybridivaraajaan tulevalle vastukselle mulla on kontaktori valmiina ja sitä pystyy ohjaamaan VILPillä (tosin niin pystyy myös öljypolttimen käynnistystäkin tarvittaessa, mutta siihenkin mulla on palikat valmiina).
Periaatteessa yksinkertaisin/edullisin tapa houkuttaa, toisaalta taas automaattisuus houkuttaa.
Periaatteessa öljykattilaa ei tarvitse välttämättä ollenkaan, mutta toisaalta taas öljy on aika hyvä varalämmönlähde ja poistaa juuri kovien pakkasien sähköpiikkejä... niitä päiviä tosin etelässä on ihan pari-muutama per talvi.
Öljy on tällä hetkellä 200l tynnyrissä ja uutta säiliötä ei ole näillä näkymin tarkoitus hankkia.
Mulla on ylimääräisenä 3-tieventtiili, toinen kiertovesipumppu, sekä toinen lämmönsäädin. Noilla suunnitelin tekeväni kellarille oman kierron.
Joka tapauksessa hankintalistalla toinen 3-tieventtiili, vai ottaako 4-tie bivalent? Tarviiko kolmannen kiertovesipumpun, jos käyttää öljykattilaa varaajan lämmittämiseen... ja sit tarvis jo termostaattiventtiliäkin väliin. Selviääkö yhdellä paisuntasäiliöllä.
Iso kasa mietittävää ennen kuin pääsee ees asentamaan.