Kattoremontti

jmaja

Hyperaktiivi
Onkos käsitystä hintatasosta ja kunnollisista tekijöistä Espoossa? 300 m2 aumakattoa asbestia sisältävällä mineriitillä pitäisi vaihtaa tiileen tai peltiin. Tarjoukset ovat menneet toistaiseksi niukasti yli 30 tonnin pellillä, tiili muutaman tonnin kalliimpi. Onko tosiaan noin kallista? Purku asbestityönä ei kai ole kummoinenkaan homma, kun on ehjiä levyjä ja ulkotyötä? Muutama tunti ja levyt ehjänä lavalla? Sitten kuljetus ja jätemaksu, joka on Ämmassuolla kai 250 tonni ja katetta pitäisi olla nelisen tonnia eli tonni menee jätemaksuun.

Aumakatto tietysti teettää lisätyötä, varsinkin kun on L-muotoinen. Muuten katolla ei paljoa ole. Ei savupiippua ja vain yski hormi IV:lle ja toinen viemärin tuuletukselle. Ei tikkaita, turvatuotteita tai lumiesteitä. Kiirekään ei ole, tosin olen maininnut, että tältä vuodelta on vielä kotitalausvähennys käyttämättä (virhe?).

Mistä tuo hinta tulee? Onko tuossa joku kartelli vai onko oikeasti vaan noin kallista?

fraatti

Hyperaktiivi
Onkos käsitystä hintatasosta ja kunnollisista tekijöistä Espoossa? 300 m2 aumakattoa asbestia sisältävällä mineriitillä pitäisi vaihtaa tiileen tai peltiin. Tarjoukset ovat menneet toistaiseksi niukasti yli 30 tonnin pellillä, tiili muutaman tonnin kalliimpi. Onko tosiaan noin kallista? Purku asbestityönä ei kai ole kummoinenkaan homma, kun on ehjiä levyjä ja ulkotyötä? Muutama tunti ja levyt ehjänä lavalla? Sitten kuljetus ja jätemaksu, joka on Ämmassuolla kai 250 tonni ja katetta pitäisi olla nelisen tonnia eli tonni menee jätemaksuun.

Aumakatto tietysti teettää lisätyötä, varsinkin kun on L-muotoinen. Muuten katolla ei paljoa ole. Ei savupiippua ja vain yski hormi IV:lle ja toinen viemärin tuuletukselle. Ei tikkaita, turvatuotteita tai lumiesteitä. Kiirekään ei ole, tosin olen maininnut, että tältä vuodelta on vielä kotitalausvähennys käyttämättä (virhe?).

Mistä tuo hinta tulee? Onko tuossa joku kartelli vai onko oikeasti vaan noin kallista?

Kyllä nuo rokottaa osaa. Samaa ihmettelin silloin ku rakensin ja kuulin muiden hintoja. Jos peltiä harkitset niin katso Metehen tarjonta. Sain sieltä itse rivipeltikaton pellit halvemmalla kuin mitä ruukin työntekijä olisi saanut henkilökuntahinnalla. Asensin nuo itse.

pökö

Kaivo jäässä
On noissa hintaa, taitaa olla katettakin.
2007 omaan aumakattoiseen taloon perinteisen konesaumakaton hinnat oli 25 tuhatta tai yli, rannilan tiilikaiset halvempia mutta sellaista en tietenkään edes ajatellut.
Konesaumakate tuli silloin maksamaan kaikkine tarpeineen 4000 e kun sen vanhemman pellisepän kanssa paikalleen hakkasin.

jmaja

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
Pelti tai tiilihän tuossa on halpaa kuin makkara. Ruukin sivuilla on laskuri, joka antoi hinnaksi hiukan yli 6 tonnia sisältäen rännit, hormit ja kattoturvatuotteet, mutta ilmeisesti ei aluskatetta ja puutavaraa. Tuskin laskuri mitään halpaa hintaa antoi.

Yksi myyjä kertoi, että verottaja hyväksyy 57% laskusta työksi. Siis 18 tonnia! Sillähän pitäisi pystyä palkkaamaan yrityksestä kaksi miestä kuukaudeksi. Kuitenkin puhuvat 3-4 päivän hommasta 3-4 miehellä eli n. puoli miestyökuukautta.

Tietysti yrityksenkin pitää tehdä voittoa ja julkisten tietojen valossa kattofirmat eivät ole mitään kultakaivoksia, vaan tekevät 5-10% tulosta.

puuteknikko

Vakionaama
Kattoremonttien hintahaarukka voi olla aikamoinen. Hommahan ei ole mitään rakettitiedettä, joten kannattaa kilpailuttaa kunnolla ja kysellä myös jotain ihan muita kuin perinteisiä kattofirmoja tekemään työtä.

Vertailuna omalla kohdalla suorakaiteen muotoisen ~200 m2 tiilikaton uusiminen vuonna 2009; kyselin tarjouksia ja isompien firmojen hintahaarukka oli 14-22 tuhatta euroa. Tiilet ja muut tarvikkeet maksoi muistaakseni viitisen tonnia, ja maksoin remontin tekijälle toiset viitisen tonnia (ihan verollinen hinta, mistä sain vähennykset).

jmaja

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
On noissa hintaa, taitaa olla katettakin.
2007 omaan aumakattoiseen taloon perinteisen konesaumakaton hinnat oli 25 tuhatta tai yli, rannilan tiilikaiset halvempia mutta sellaista en tietenkään edes ajatellut.
Konesaumakate tuli silloin maksamaan kaikkine tarpeineen 4000 e kun sen vanhemman pellisepän kanssa paikalleen hakkasin.
Paljonkos tuossa oli kattoneliöitä? Oliko 4000 tarvikkeiden hinta vai sisälsikö se myös tuon peltisepän.

Onko tuollainen muotokate jotenkin kelvoton? Sileässä pellissä, kuten konesauma, arveluttaa äänet. Tuo varttikate on äänetön ja kuulemma tiiliprofiilipelti on selvästi hiljaisempi kuin konesauma tai lukkopelti.

Mistäs kelvollisen peltisepän löytäisi? Pariin firmaan olen soittanut ja 35 tonnista ovat puhuneet konesaumalle.

jmaja

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
Tuo 14-22 kuulostaa jo mielekkäämmältä. Toistaiseksi saamani tarjoukset ovat olleet lähes identtisiä eli tonnin sisällä, mikä saa epäilemään kartellia. Bitumikatteissa ja asfalttitöissä sellainen paljastui jokunen vuosi sitten.

puuteknikko

Vakionaama
Ilmeisesti firmoilla on edelleen pk-seudulla riittävästi töitä, tai etelähelsinkiläiset kotiutettu ja tilannetta sopeutettu niin hinnat saadaan aika helposti samalle riittävän korkealle tasolle.

pökö

Kaivo jäässä
Paljonkos tuossa oli kattoneliöitä? Oliko 4000 tarvikkeiden hinta vai sisälsikö se myös tuon peltisepän.

Onko tuollainen muotokate jotenkin kelvoton? Sileässä pellissä, kuten konesauma, arveluttaa äänet. Tuo varttikate on äänetön ja kuulemma tiiliprofiilipelti on selvästi hiljaisempi kuin konesauma tai lukkopelti.
4000e kaikki.
Kaikenmaailman rannilat soi kirkkaammin sateessa kuin konesauma joka 0,6mm pellistä kunnolla tehdään.
Muotokatteet ei muutenkaan tule kyseeseen kun konesaumakatto syntyy omissa käsissä.

Mikki

Hyperaktiivi
Se on se sana "asbesti", mikä hintalapun nostaa kolmosella alkavaksi.

Antavat purun alihankintana asbestifirmalle, joka antaa oman rasvaisen hintansa pohjalle. Hyvä etteivät huputa koko taloa.

jmaja

Hyperaktiivi
Kyllä nuo yleensä kehuvat, että on omat asbestiluvat ja mineriitin purku on niin arkipäiväistä, että lisäkuluja siitä ei tule. Toisaalta yksi tekijä sanoin Omakotimessuilla, että purku maksaa 35 €/m2. Eihän tuo ulkotyönä vaadi mitään huputuksia. Henkilöiden pitää suojautua ja levyt pakata muoviin lavalla. Käsittääkseeni riittää yksi lavalla oleva muovi.

roots

Hyperaktiivi
Kai tommosen kattorempan joku on halukas tulla tekemään kauempaakin että välttyy pk-seudun hinnoista...

Tuoltakin voi katsoa jos joltain löytyy paremmin aikaa, sehän on suurin hinnan korottaja jos kädet täynnä töitä:

ErkkiXC

Jäsen
Ite asentelin rm-taloon+laajennukseen pellit Poimukatteen PK20:sta, n 164m², pellit maksoi 2885€ pihaan tuotuna sisältäen seinätikkaat 2,7 ja 3,3m, lapetikkaat 4,2m, kattosiltaa 3m, lumiesteet 3m, paloluukun ja kolmet läpiviennit iv-putkille. Vesivekin kaveri kävi myöhemmin ottamassa mitat räystäskourutarjousta varten ja tuli siinä samalla juttua tuosta laittamastani katosta. Sanoi tuon kokoiselle katolle heidän hintansa asettuisi jonnekin 18k€ kieppeille.
Tuossa aiemmin laiteltu hintoja yli kymmenenkin vuotta sitten tehdyistä asennuksista, ei liene enää vertailukelpoisia???
Muuten eikös siinä laskussa pidä näkyä työn osuus erikseen ja se summa laitetaan kotitalousvähennyksiin, jota saa max 2400€/nenä. Taitaa monet firmat "hiukan" ylimainostaa ko vähennystä, eihän sitä toki koko työn osuuden verran saa, näin ainakin mulle jotkut yrittäneet mainostaa tarjoustaan.

Wespa

Aktiivinen jäsen
Kuten muutama muukin jo totesi, laita konesaumakatto, jos itse pystyy jotain tekemään, edes purkutöitä, niin säästää jo pitkän pennin. Älä laita muovipinnoitettua, vaan maalaamaton jonka sitten parin vuoden päästä asennuksesta maalaat niin sinulla on ihan eri lailla kestävä ja huollettavissa oleva katto kuin joku profiilipeltihirvitys.

puuteknikko

Vakionaama
Tiilikaton kanssa pystynee tekemään vielä enemmän itse töitä. Asbestin takia olisi varmasti paras ratkaisu purkaa omin kätösin, vaikka työtähän siinä on pirusti ja levyjä täytyy käsitellä varoen. Naapurilla on tuollainen L-mallinen katto ja muistaakseni siinä remppafirma puuhasi pari päivää mineriittilevyjen parissa.

Wespa

Aktiivinen jäsen
Joillekin tiilikaton äänettömyys on tärkeää, mutta itse ainakin tykkään kuunnella peltikaton ääniä, myös kovalla sateella. Peltikatto on kuitenkin huimasti tiilikattoa vähemmän hoitoa tarvitseva, ei käy kateeksi pariakin tuttavaa jotka saavat vähintään kerran vuoteen olla pesemässä sammalta ja muuta kuonaa tiilikatoiltaan pois ties millä myrkyillä. Ja ihan 2000-luvun taloista kyse, ei mistään sodanaikaisista.

fraatti

Hyperaktiivi
Joillekin tiilikaton äänettömyys on tärkeää, mutta itse ainakin tykkään kuunnella peltikaton ääniä, myös kovalla sateella. Peltikatto on kuitenkin huimasti tiilikattoa vähemmän hoitoa tarvitseva, ei käy kateeksi pariakin tuttavaa jotka saavat vähintään kerran vuoteen olla pesemässä sammalta ja muuta kuonaa tiilikatoiltaan pois ties millä myrkyillä. Ja ihan 2000-luvun taloista kyse, ei mistään sodanaikaisista.

Tästä olen itsekin kuullut että moni jättäisi laittamatta juuri näiden hommien takia. Tiilet halkeilee ja sammaloituu.

Täällä sateesta ei ole ollut koskaan mitään haittaa tai mihinkään ääneen ei ole kukaan kiinnittänyt huomiota. Jos vettä tulee kuin saavista kaatamalla niin siloin ääntä kuuluu sisälle mutta hyväksyn sen ja silloin saakin kuulua. Ääni ei ole kohinaa kummempaa kuitenkaan. Hyvät kokemuksen rivipeltikatteesta 0,6 pellillä ja korkeimmalla reunuksella...

lmfmis

Vakionaama
Tuossahan on tuo ”Espoo” ;D

Asbestipurku tuossa on vain se että kerää tiilet omalla lavalle ja sorttiasemalle.

itse sain kanssa normitarjoukset kaikki 16-18t eur haarukkaan varmaan ...kymmenen firmaa laittoi reippaan nuorenmiehen (yksi nainen).... tai tarjosivat suoraan puhelimessa kun katsoivat KUVAN googlemapsista ...tämä oli parasta.

....suunnilleen kaikki kuitenkin lupasivat että remontti ohi noin kahdessa päivässä. Tästähän saa työtunnit näppärästi.

Kysyin myös ukkoja ja kalustoa. Neljä oli maksimi, nostoauto tms yleensä kaikilla.

Täytyy tehdä itse niin saa kevyen kymppitonnin tuhlattavaa muuhun.

Wespa

Aktiivinen jäsen
Täytyy tehdä itse niin saa kevyen kymppitonnin tuhlattavaa muuhun.

Tää pätee omakotitaloasujalla lähes kaikkeen, työn teettäminen on vaan niin kallista. Aina kauhistellaan että omakotitalossa asuminen on niin kauhean kallista, no varmasti onkin jos kaiken teettää avaimet käteen -tyylillä ja vielä sen enempiä kilpailuttamatta..

puuteknikko

Vakionaama
Tästä olen itsekin kuullut että moni jättäisi laittamatta juuri näiden hommien takia. Tiilet halkeilee ja sammaloituu.
Riippuu varmaan vähän tiilestä ja sitten siitä, minkälaista kasvustoa on talon ympärillä. Olen itse vaihtanut ehkä yhteensä parikymmentä tiiltä kymmenessä vuodessa. Kaksi viimeisintä oli kunnolla säpäleinä kun lumiesteen raudat oli saaneet painaa riittävän monta vuotta. Muuten niissä on ollut lähinnä kulmasta lohjennut palanen ongelmana, ja luulen että on vaan saanut vähän osumaa kuljetuksessa tai kun nosteltiin nippuja katolle. Tiilikaton kanssahan on aluskate se tärkein juttu. Katontekijäkin sanoi, että tiilet on vaan helvetin kallis koriste :)

Talon lähellä on enimmäkseen mäntyjä niin puhtaanapito sujuu harjaamalla roskat pois kerran-pari vuodessa. Lehtipuiden kanssa olisi varmaan enemmän pulassa. Sammalta on nyt vähän, tarttuu tiilen päätyyn mielellään.

MetaX

Aktiivinen jäsen

Mulla on alkuperäinen tiilikate vuodelta -82 ja aiemmalla omistajalla (rakentajalla) oli talon ympärys täynnä puita. Puut on nyt kaadettu niin roskaa tulee katolle merkittävästi vähemmän. Tiiliä ei juuri halkeile, olenkohan alle 5 vaihtanut nyt viiden vuoden aikana. Tänä keväänä pesetytin ja pinnotin katon (kulut 2k€ vähennysten jälkeen) ja nyt pitäisi katon kestää taas sammaloitumatta monta vuotta. Varatiiliäkin on vielä parikymmentä jäljellä, joten eiköhän tuo katto tuossa vielä 20 vuotta ainakin mene. Tiilin laadulla on merkitystä kestävyyteen, kaikista huokoisin ja halvin tavara ei tietenkään kestä samalla tavalla...

jmaja

Hyperaktiivi
Kuten muutama muukin jo totesi, laita konesaumakatto, jos itse pystyy jotain tekemään, edes purkutöitä, niin säästää jo pitkän pennin. Älä laita muovipinnoitettua, vaan maalaamaton jonka sitten parin vuoden päästä asennuksesta maalaat niin sinulla on ihan eri lailla kestävä ja huollettavissa oleva katto kuin joku profiilipeltihirvitys.

Kyllähän sitä kaikenlaista osaan tehdä ja varmasti saisin tuon katonkin tehtyä (ehken konesaumattua). Tämä nyt vain oli sellainen selkeä kokonaisuus, jonka kovittelin saavan järkevästi teetettyä ja on tosiaan vielä mun ja vaimon kotitalousvähennyskin käyttämättä kuluvalta vuodelta. Paljon on muutakin hommaa itse tehtäväksi.

Kovasti täällä haukutaan tuota profiilipeltiä. Mikäs siinä oikeasti on niin kamalaa? Kaikilta tuntuu löytyvän vaihtoehto, jolle luvataan 25 vuoden takuu ulkonäölle ja 50 v rakenteelle. Ainakin väittävät, että pinnoitteen haalistuessa tai repsottaessa joku tulee hoitamaan tuon kuntoon.

Ruukin tekninen neuvonta (ja myös kattomyyjä) väitti, että profiilipelti on selvästi hiljaisempi kuin konesaumaa matkiva lukkopelti johtuen muodosta, jonka avulla pelti on jäykempää ja vesipisarat eivät osu tasopinnalle. Kuulostaa ihan loogiselta.

Aumakaton tapauksessa myös tuuletus on otettava tarkasti huomioon. Konesaumassa käsittääkseeni harjat ja aumajiirit ovat ummessa kun taas profiilipellillä ne tehdään tuulettuvaksi. Konesaumassa siis ilmeisesti pitäisi laittaa reilusti hormeja katon tuuletukseen? Joissain ohjeissa mainitaan 2 promillea katon pinta-alasta eli 0,6 m2, joka on varsin paljon. Nyt katolla on kaksi n. 0,2*0,25 m hormia pelkästään katon tuuletukseen. Mutta nuohan ovat vasta 0,1 m2 yhteensä.

Nykyinen mineriitti on ollut huoleton. Ei ole kertaakaan pinnoitettu ja isän halvaannuttua myös puhdistus on ollut tekemättä. Onhan se nyt jo pahan näköinen ja kattotuoleissa on myös lahoa paikallisesti vaatien katon avaamista. En usko, että tuon pitäminen on vaihtoehto.

jmaja

Hyperaktiivi
Tuo mineriitti varttikate on sinänsä kestänyt hyvin. Ei siellä ole levyjä rikki. Sammalta on, mutta ei tuolle ainakaan 10 vuoteen ole tehty yhtään mitään.

Onko tiili sitten suurempi riesa mineriittiin verrattuna? Peltikatto kai on aika helppohoitoinen ainakin ensimmäiseen pintakäsittelyyn saakka.

lmfmis

Vakionaama
Kovasti täällä haukutaan tuota profiilipeltiä. Mikäs siinä oikeasti on niin kamalaa? Kaikilta tuntuu löytyvän vaihtoehto, jolle luvataan 25 vuoden takuu ulkonäölle ja 50 v rakenteelle. Ainakin väittävät, että pinnoitteen haalistuessa tai repsottaessa joku tulee hoitamaan tuon kuntoon.

Köh.....myyntipuheita.

Ennen tuota 25 takuuvuotta pinnoitettu pelti on pitkään surkean näköinen kun maalipinta himmenee ja palaa epätasaiseksi. Ruma ei kuulu takuun piikkiin.

Silloin kaipaa huoltomaalausta kovasti. Hintaakin tulee.

Varmaan joku tulee laittamaan kuntoon :p

Wespa

Aktiivinen jäsen
Ja ilmeisesti peltikattomaalin pysyminen tuollaisen pinnoitteen (joka vielä repsottaa sieltä täältä) päällä ei ole mikään ihan läpihuutojuttu. Siksi laitettaessa vähän työläämpi ja kalliimpi maalaamaton konesaumakatto voi pitkässä juoksussa kuitenkin tulla edullisemmaksi ja vaivattomammaksi. Onkos tässä puheena olevassa kohteessa tarkoitus asua pitkäänkin vai laittaa ns. myyntikuntoon? Jos jälkimmäinen niin sitten voinee hyvin laittaa profiilipellinkin, eipä tyypillinen ostaja juuri osaa arvostaa kuin korkeintaan tiilikaton hiljaisuutta.

Tuon profiilipellin 50 vuoden teknisen käyttöiän (joka on kyllä jokseenkin optimistinen) voi huoletta tuplata konesaumakaton kohdalla. Maalata toki pitää useamman kerran, mutta se on ihan mukavaa puuhaa kunnon välineillä ja jos kattokulma on edes vähän maltillisempi kuin vaikkapa omassa rintsikassani.. ;D

Mikki

Hyperaktiivi
Eiköhän tästä päivästä eteenpäin vaikka 30v päästä ole pinnoitteet taas kehittyneet, että ehjän peltikaton pinnoitus potkaisee uusimisvälipurkkia ainakin 30v eteenpäin.

Nyt jo pinnoitteet on tosi hyviä JOS pinnoitukset tekee riittävän ajoissa.

jmaja

Hyperaktiivi
Tarkoitus on asua tuossa niin kauan kuin fyysisesti pystytään. Toivottavasti yli 25 vuotta. Ja sitten ehkä myydään lapselle. Vaari tuon rakennettu eläkekodikseen ja vanhempani ostivat heiltä.

Esim. Ruukki lupaa pelleilleen 25 v esteettisen takuun, joka kattaa pinnoitteen lohkeilut ja epätasaisen haalistumisen. Autokatos talon vieressä on profiilipeltiä. Se taitaa olla yli 30-vuotias. Onhan tuo haalistunut, mutta ei mitenkään pahan näköinen. Tuskin tuolloin oli 25 vuoden takuuta.

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen
Kovasti moni täällä kirjoittelee muovipinnan repsottamisesta mutta eihän niissä mitään repsottavaa ole ollut puralin keksimisen jälkeen eli tulikos se joskus noin -95. Laita vaan ruukin valmistama profiilipelti jos se silmää miellyttää.
Minusta eliitti/tiilikainen on paljon tyylikkäämpi kuin konesaumakatto mutta mutta, makuasioita.
Ja aloituksessa mainittava katto kyllä maksaa teetettynä sen 30000€ ja silloin on jo edukas. Harkitse sitä teslan kattoa jos sitä vielä saa. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla.

jmaja

Hyperaktiivi
Minusta eliitti/tiilikainen on paljon tyylikkäämpi kuin konesaumakatto mutta mutta, makuasioita.
Ja aloituksessa mainittava katto kyllä maksaa teetettynä sen 30000€ ja silloin on jo edukas. Harkitse sitä teslan kattoa jos sitä vielä saa. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla.

Jotenkin minuakin miellyttää tuo feikkitiili enemmän kuin konesauma ulkonäöllisesti.

Mistä se 30 000 muodostuu, kun tarvikkeet eivät maksa edes 10 000 ja työ tehdään muutamassa päivässä?

Teslan katto?

VesA

In Memoriam
Mistä se 30 000 muodostuu, kun tarvikkeet eivät maksa edes 10 000 ja työ tehdään muutamassa päivässä?

Teslan katto?

Se muodostuu urakkahinnasta jonka alle ei kukaan lähiseudun porukoista mene - ei sen tarvitse mihinkään tuntihintoihin perustua :mad:
Ei nämä porukat pysty täyttä viikkoa painamaan vuotta ympäri - urakoilla mennään.

Riippuen nyt vähän pohjasta voi siinä olla ammattitaitoa vaativaa työtäkin.. vaikkapa tiilikaton saaminen siistin näköiseksi vaatii jonkinlaista osaamista kun siinä on joka suuntaan niitä linjoja joista kieroudet paistavat, vaikka ne tiilet periaatteessa osaa latoa kuka vaan. Näitähän usein kaupitellaan referensseillä - jos tekijä ei oikein halua edellisiä kohteitaan mainita voi olla syytä harkita seuraavaa ukkoa.

jmaja

Hyperaktiivi
Se muodostuu urakkahinnasta jonka alle ei kukaan lähiseudun porukoista mene - ei sen tarvitse mihinkään tuntihintoihin perustua :mad:
Ei nämä porukat pysty täyttä viikkoa painamaan vuotta ympäri - urakoilla mennään.

Tuntuu noilla olevan aika hyvä työllisyystilanne, vaikka kaikki sanovat talvella olevan vähemmän töitä. Yksi ei pysty tekemään ennen tammikuuta, toisella oli kaksi tiimiä, joista toisella oli yksi vapaa viikko ennen joululomia jne.

Tietysti se 30 000 on urakkahinta. Luulisi kuitenkin löytyvän tekijöitä, joille kelpaisi tarvikkeet + jätemaksut + jotain alle 100 €/h, jolloin pitäisi olla alle 20 000. Vai onko jotain kuluja mitä en ole ymmärtänyt?

VesA

In Memoriam
Luulisi kuitenkin löytyvän tekijöitä, joille kelpaisi tarvikkeet + jätemaksut + jotain alle 100 €/h

Ei niitä varmaan ole kun kallimmallakin voi myydä.. kilpailu taitaa olla aika maltillista. Itse yritin saada tänä vuonna mökille ukkoa korjaamaan konesaumakattoa - ei sellaiseen pikkuhommaan ollut mainittavaa kiinnostusta, jäi tällä erää tekemättä.

juhanahm

Aktiivinen jäsen
Minulla on kohta 52v vanha konesaumakatto, johon sauma tehty käsin eikä rissalla ilman aluskatetta. Hyvin tuntuu toimivan ja pitää vettä. Joskus 8v sitten maalailin sen. Uusi maalikin pysynyt kauttaaltaan. Kuistin katto on kyllä maalaamatta johon tuli 0,9 pelti, josta peltiseppä ei oikein tykännyt. Josko ensi kesänä maalaisi. Kuistin katolle taisi tulla hintaa 800e. Peltiähän ei mennyt paljon mutta rivejä oli 8metrin edestä

Back
Ylös Bottom