Uusi VILP omistaja ilmottautuu - Nibe Polar 12

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
En oo tuota sulatusvesien kytkentää vielä kerennyt sen enempää tutkimaan, porasin vaan 75mm reiän suurinpiirtein oikeaan kohtaan seinää ja pannuhuoneeseen. Kuvittelin jotenkin lapsellisesti että tuo KVR menisi suoraan tuon putkinatsan päälle ja klemmarilla kiinni.

Onko noissa yleisesti vaihdettu tuo sisäinen johdonsuoja vikavirtasuojaksi silloin kun on laitettu tuota KVR putkea? En meinannut laittaa itse pumpulle vikavirtasuojaa tauluun enkä ihan täysin ymmärrä miksi tuo sulatusvesien lämmityskaapeli tarvis vikavirtasuojan kun se on kuitenkin vedetty muoviputken sisälle.

Jolberious

Vakionaama
Kuvittelin jotenkin lapsellisesti että tuo KVR menisi suoraan tuon putkinatsan päälle ja klemmarilla kiinni.

Onko noissa yleisesti vaihdettu tuo sisäinen johdonsuoja vikavirtasuojaksi silloin kun on laitettu tuota KVR putkea?
Se KVR on vähä sellanen tingentangeli- viritelmä, kurttuputki ja eriste lentää roskikseen yleensä.

Sähkäri on kiroillut tuota vikavirtasuojausta, se kun laukeaa niin samalla nyykähtää ulkoyksikkö myös pois päältä. Samoinkun se, että kuka osaa kuitata vikiksen laitteen sisältä..
Ymmärrän varmaan, mitä haen takaa ;)

Muista siinä sulanapitokaapelissa, että lämmittävä osuus on kärjestä vain mustaan raitaan asti.

vwg4

Vakionaama
Se KVR on vähä sellanen tingentangeli- viritelmä, kurttuputki ja eriste lentää roskikseen yleensä
Niin lenti täälläkin. Biltemasta löytyy jäykkää 40mm viemäriputkea ja suppari 40-32. Myös armacell.

Mulla muuten on joutilaana F2040/AMS10/Jäspi Air kvr sarja(40mm lähtö, tulppia, 3m kaapeli ja sille sulake. Edit:saattaa löytyä 1m kurttuputki/eriste myös

Viimeksi muokattu:

Jolberious

Vakionaama
Mua on pitkään ihmetyttänyt noi 40mm kondessiyhteet... miksi ei 50 tai 32mm kelpaa laitevalmistajille.
Kaikkialla ei ole suomalaiset standardit.

Vähän sama, kun brittipistoke on erilainen kuin eu, britit pitävät meidän suojamaadoitettua ihan paskana, siinähän nolla ja vaihe saattavat menmä ristiin.

Jenkkien jännitteestä en mainitse mitään.

Putkipuolelta, jenkit pitää meidän viemäriputkia aivan surkeina, kun niitähän ei edes liimata kasaan.

roots

Hyperaktiivi
Mua on pitkään ihmetyttänyt noi 40mm kondessiyhteet... miksi ei 50 tai 32mm kelpaa laitevalmistajille.
Paremminkin, miksi Suomessa ei tuota ole kun muualta se löytyy... ehkä ei niinkään tarvita sinänsä mutta näitä kama-ongelmia sitten tulee kun niitä kumminkin on ja kaupasta ei löydy...

MasaTku

Jäsen
Omalta kohdaltani en ollenkaan syyllistä sitten mitenkään tuota KVR 30:tä kun oli kohtuu hyvä upottaa sinne betonijalustan sisään ja liittä sadevesiviemäriputkeen tuo haitariletku.
Valoin betonista viettävälle kalliolle kunnon jalustan Nibeltä saamieni tietojen pohjalta ja siinä heti alkuvaiheessa pujotin tuon sulanapitokaapelin sinne muottiin mukaan (vetolanka putken suulla) jonka jälkeen vain jätin asentajille riittävät katkaisuvarat putken josta saivat sitten aloittaa omat duuninsa.
Tietenkin sen lauhdeveden johtaminen sisäviemäriin on mielekkäämpää kuin tuo minun tapa oli mutta, kaikki vain ei ole aina mahdollista, etenkin jos koittaa johtaa vettä ylämäkeen ja on hiukan ahtaat välit olemassa jäykkää putkea ajatellen ;-)

Liitteet

• jalka.jpg
    jalka.jpg
    70,8 KB · Katsottu: 502

Espejot

Hyperaktiivi
Kaikkialla ei ole suomalaiset standardit.

Vähän sama, kun brittipistoke on erilainen kuin eu, britit pitävät meidän suojamaadoitettua ihan paskana, siinähän nolla ja vaihe saattavat menmä ristiin.

Jenkkien jännitteestä en mainitse mitään.

Putkipuolelta, jenkit pitää meidän viemäriputkia aivan surkeina, kun niitähän ei edes liimata kasaan.

Ihan samaa standardia DN40 on kuin DN32 ja DN50 mutta harvinainen koko Suomessa joka supataan tai laajennetaan lähes aina koska noi 40mm putkiosat ei ole hyllytavaraa. Esim Rahaulla on myös DN40/90/125 koot... että ihmetelen vaan edeleenkin perustetta että mikä kuningasajatus tossa mitotuksessa on. Mutta tämä tästä...

Viimeksi muokattu:

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Laitoin jo tuonne Cop ketjuun, mutta pysyttelen tästälähtien tässä omassa ketjussa, niin kaikki tietää, että odotettavissa on ihan peruskäyttäjän "hieman" vajaavaistakin tietoa ihan siitä syystä, kun tietoa ja taitoa ei ole :D

Mutta joo, eli tammikuun kulutus on ollut Polarilla 568 kWh ja tuotto 2260.4 kWh. Ja laitteiston käynnistyksestä lähtien 5.12 kulutus 1088 kWh ja tuotto 4182.2 kWh. Laitteistolla tuotettu kaikki talon lämpö ja lämminvesi ilman takkaa tms. Sisälämpö 21 - 22 C°. Sauna lämpiää väh 2 krt viikossa, jolloin tietenkin suihkutellaan, mutta suihkua käytetään huomattavasti useammin saunapäivien lisäksi. (Talossa vielä yksi teinityttö, eli vesiä ei säästellä ;).)
Alla kuvankaappaus vallitsevista ulkolämpötiloista kyseiseltä ajalta, eli kovin kylmäähän ei ole ollut, mutta sitäkin tuulisempaa täällä pohjanmaan rannikolla on ollut.
Screenshot_20200131_203701_com.nibeuplink.android.jpg

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Mahtava on tulos, jos veden lämmityksen kanssa on saatu tammikuussa COP 4,0 ja alusta saakka myös COP 3,8. :D

Tammikuun keskilämpötila näyttäisi olleen nollan paikkeilla. Plussan puolella olevaa aikaa enemmän kuin pakkasella olevaa, mutta aika jolloin on pärjätty kokonaan ilman sulaksia, ei lopulta varmaan montaa päivää ole ollut tammikuussa. Koetahan lukea joku pakkasjakso erilleen, semmoinen edes muutaman päivän mittainen. Ei tässä vielä kesä tule kuitenkaan.

Kyllähän tuo melkoinen maalämmön tappaja taitaa olla.

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Mites olette tuon lämmityskäyrän kanssa toimineet. Oletteko lähtenyt "tehdasvalmiista" käyrää hienosäätämään jyrkkyyttä yms. muuttamalla, vai oletteko ottaneet omakäyrä asetuksen käyttöön ja lähtenyt ihan puhtaasti sillä hienosäätämään.

Minulla on nytten tehdasvalmis käyrä käytössä jyrkkyys asetukselka nro 3, ja se vaikuttaa suht ok:lta. Olen nolla kelin tietämillä tiputtanut yhden pykälän lämpötilapistettä ja olevinaan, tuntuu, että kun pakkaset menee sinne - 10 paikkeelle, niin ei haittaisi, vaikka ei ihan niin lämmintä sisällä olisi, koska viimeeksi lämpötila nousi +23 asteeseen. Toki on hieman haastavaa täällä rannikolla ihan justiin saada lämpötilan pysymään assteen tarkkuudella, koska tuulet vaihtelee aika voimakkaasti.

Olen ohjelmistosta katsonut nykyisen jyrkkyyden ja aste asetukset ja siirtänyt samat luvut omaan ohjelmaan, joten tuntuisi houkuttelevalta ottaa se käyttöön, niin pystyisi sitä sitten ehkä hieman tarkemmin säätää omanlaiseksi ajan kuluessa.

Hempuli

Töllintunaaja
Mites olette tuon lämmityskäyrän kanssa toimineet.
Vilpin tehdaskäyrän jyrkkyyttä ja lämpötilasiirtoa on säädetty kohdilleen ja viritelty suurinpiirtein samalle jyrkkyydelle kuin lämmitysverkon Ouman. Kun huonelämpöön vaikuttaa muut tekijät kuin ulkolämpö (tuuli, aurinko, takka, televisio, hiiltynyt puoliso, tms.), niin huonelämmön anturilla kompensointi lienee oikea vaihtoehto hienosäätöön.

roots

Hyperaktiivi
Vilpin tehdaskäyrän jyrkkyyttä ja lämpötilasiirtoa on säädetty kohdilleen ja viritelty suurinpiirtein samalle jyrkkyydelle kuin lämmitysverkon Ouman. Kun huonelämpöön vaikuttaa muut tekijät kuin ulkolämpö (tuuli, aurinko, takka, televisio, hiiltynyt puoliso, tms.), niin huonelämmön anturilla kompensointi lienee oikea vaihtoehto hienosäätöön.
Hiiltyneen puolison vaikutus on lyhytaikaista ;)

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Täällä talossa on sen verran lämpiävää sorttia oleva emäntä, että ihme, jotta tarvii lämmitystä huusholliin ollenkaan :D

Minullahan on tämä Niben wwm 320 R sisäyksikkö ja ihmettelen, että mitä tuo vesi on joka ohjataan yksikön viereen olevaan vesiämpäriin. Onko se kondenssia jostain, vai onko se paisuntasäiliön vettä, no tuskin se sitä on. Sehän tulee yksikön takaa olevasta putkesta jonka alle on laitettu keruu suppilo ja siitä letku vesiämpäriin.

Jolberious

Vakionaama
Täällä talossa on sen verran lämpiävää sorttia oleva emäntä, että ihme, jotta tarvii lämmitystä huusholliin ollenkaan :D

Minullahan on tämä Niben wwm 320 R sisäyksikkö ja ihmettelen, että mitä tuo vesi on joka ohjataan yksikön viereen olevaan vesiämpäriin. Onko se kondenssia jostain, vai onko se paisuntasäiliön vettä, no tuskin se sitä on. Sehän tulee yksikön takaa olevasta putkesta jonka alle on laitettu keruu suppilo ja siitä letku vesiämpäriin.
Varoventtiilien kautta tiputtelee, todennäköisesti käyttövesipuolelta.

Edit: täsmennetään vielä, miksi näin.
Käyttövettä kun lämmitetään, se laajenee. Kun lasket kuumaa vettä hanasta, varaajaan päästetään vastaava määrä vesijohtoverkko-kylmää vettä, vaikka 6bar paineella.
Vesi laajenee lämmetessään ja suljetussa piirissä nostaa painetta yli10bariin, jolloin Varoventtiilien kautta tulee ylimääräiset ulos. Ulos tuleva määrä on lähes sama, kuin veden laajenemismäärä kylmästä lämpöiseksi.

Viimeksi muokattu:

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Tässä on jonkinlaisen 4 vuorokauden pakkasjakson tiedot. Vähän nyt on epätarkka tuo lämpötilakäppyrä, mutta jotain nyt kuitenkin.

Aikajaksolta 3.2 klo: 12.00 - 6.2 klo: 12.00 kulutus 85kWh ja tuotto 287.5 kWh.

Yhtenä päivänä suihku ei ollut käytössä, eli lämmintä vettä on käytetty jonkin verran.
Screenshot_20200206_121420.jpg

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Epäilen, että tuossa lämpötila käppyrässä tuo vaakatasossa kulkeva jakso ennen tuota alle miinus kymmenen asteen sukelluksessa on jonkinlainen virhe, koska on niin epäillyttävän tasainen ja todellisuudessa sen pitäisi laskea hieman erillailla tuonne kylmemmälle ajanjaksolle.

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Nyt on 6 päivän vaihtelevasta ja viimaisesta pakkas jaksosta seurantaa.
Eli 3.2 klo: 12.00 - 8.2 klo: 12.00
Kulutus. 134kWh
Tuotto. 455kWh
Sisälämpötila 21 - 22 C°
Talon lämmitys ja käyttövesi on tuotettu yksistään VILP:llä ja suihkuteltu ollaan kaikkina päivinä kyseisenä ajanjaksona, yhtä päivää lukuunottamatta.
Screenshot_20200208_121924.jpg

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Kyllä siinä mielessä ainakin vaikuttaa lupaavalta, että käyttökustannukset ei ainakaan näytä tätä menoa nousevan pellettilämmityksen yli, joka oli noin 1300 € vuosi (5000kg).

Kaikki sen alle on tietenkin plussaa, vaikka itse en laisinkaan lähtenyt tähän ratkaisuun takaisinmaku edellä ajattelulla, mutta ehkä tein ratkaisun näin jälkikäteen hieman pikaisesti ja olisin voinut harkita myös maalämpöä ratkaisuksi. Jotenkin vain tämän toteuttaminen tuntui niin helpolta ja nopealta, mitä se toden totta olikin kun ei tarvinnut ahtaaseen pihaan alkaa raijaamaan porakalustoa ym. Jos sattuu, että ei tule suurempia teknillisiä ongelmia pitkään aikaan, niin silloin olen tähän ratkaisuun enemmän kuin tyytyväinen ja toistaiseksi kaikki on toiminut yli odotusten (vajaa 3kk :D).

Jännää näitten talojen lämmityksessä kuinka valtavaan, jopa ratkaisevaan rooliin takaisinmaksu aika mielletään. Ei oikeastaan missään muussa ostossa ajatella asiaa näin vakavasi ja intohimoisesti. Kun ostetaan auto, tai vene, niin jäis nekin ja lähes kaikki muukin ostamatta, jos niillä olis samat kriteerit kuin lämmityslaitteiden ostossa. Itse en suhtaudu niin intohimoisesti lämmityslaitteiden takaisinmaksu aikaan, enkä pidä sitä niin varallisena vaikka se ei ikään maksa itseään takaisin :).
Suhtaudun myös talooni siten, että se on minun koti ja aion asua tässä niin kauan kun terveys antaa myöden, enkä murehdi pätkääkään siitä, että mikä sen arvo on sitten joskus kun luopumisen aika tulee. Laitan rahaa talooni aina tarpeen tullen, jotta tämä pysyy kunnossa ja, että tässä on viihtyisää ja turvallista asua.

Espejot

Hyperaktiivi
Jännää näitten talojen lämmityksessä kuinka valtavaan, jopa ratkaisevaan rooliin takaisinmaksu aika mielletään. Ei oikeastaan missään muussa ostossa ajatella asiaa näin vakavasi ja intohimoisesti. Kun ostetaan auto, tai vene, niin jäis nekin ja lähes kaikki muukin ostamatta, jos niillä olis samat kriteerit kuin lämmityslaitteiden ostossa. Itse en suhtaudu niin intohimoisesti lämmityslaitteiden takaisinmaksu aikaan, enkä pidä sitä niin varallisena vaikka se ei ikään maksa itseään takaisin :).
Suhtaudun myös talooni siten, että se on minun koti ja aion asua tässä niin kauan kun terveys antaa myöden, enkä murehdi pätkääkään siitä, että mikä sen arvo on sitten joskus kun luopumisen aika tulee. Laitan rahaa talooni aina tarpeen tullen, jotta tämä pysyy kunnossa ja, että tässä on viihtyisää ja turvallista asua.
Näin se vaan on... kun asioita täytyy jollakin perustella niin takaisinmaksuaika on helppo laskea. Itse olen jälkikäteen laskenut TMA:n kun sitä on kyselty... lisäilin verrokkiin kulusarakeseen rivejä tarpeen mukaan :p ja unohdan sopivasti jotkut yllätävät kulut. Ensin tietty pitää kysyjältä tiedustella että mikälaisen lukeman hän haluasi kuulla ;D

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Näin se vaan on... kun asioita täytyy jollakin perustella niin takaisinmaksuaika on helppo laskea. Itse olen jälkikäteen laskenut TMA:n kun sitä on kyselty... lisäilin verrokkiin kulusarakeseen rivejä tarpeen mukaan :p ja unohdan sopivasti jotkut yllätävät kulut. Ensin tietty pitää kysyjältä tiedustella että mikälaisen lukeman hän haluasi kuulla ;D
Joo, en tarkoittanut etteikö nämä olisi mielenkintoisia asioita ja ettei niitä tarvitsisi tehdä. Tämähän on monelle ammattiin liittyvää toimintaa ja monelle myös ihan harrastuskin, ja silloinhan asiaan kuuluu, että asiat halotaan ja pilkotaan osiin, sekä tarkastellaan kaikista mahdolisista näkökulmista.

Kyllä itseänikin kiinnostaa lukea ja sada tietoa näistä asioista :)

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Itse ainakin olen mieltänyt, että taloon laitettua rahaa ja aikaa ei oikein saa takaisin. Kyllä se melko lopullisesti on menetettyä joskin saattaahan jälkikasvua jäädä myös taloa hyödyntämään asumistarkoituksessa. Nyt kun vielä pystyy, on hyvä korjailla.

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Noniin, helmikuun ja 3kk tilastotietoa. Nyt on helmikuussa ollut oikein kunnon pakkaspäiviäkin, lähellä - 20 käyty yöpakkasissa ja on ollut ilo huomata, että Polar kykenee ilman ongelmia hoitamaan nuo ja ilman lisävastuksia. Kovista pakkasista huolimatta käy suurinpiirtein samanlaisia jaksoja kuin lauhemmalla, mutta tietenkin kompressorin taajuus korkiammalla, mutta en ole vielä nähnyt sen käyvän ihan täysillä.

Helmikuussa 1.2 - 29.2 kuluttanut 595kWh ja tuottanut 2201kWh
Screenshot_20200229_210410_com.nibeuplink.android.jpg

Koko käyttöjaksolla 3kk 5.12 - 29.2 kulutus 1683kWh ja tuotto 6383kWh
Screenshot_20200229_210410_com.nibeuplink.android.jpg

Liitteet

• Screenshot_20200229_210339_com.nibeuplink.android.jpg
    Screenshot_20200229_210339_com.nibeuplink.android.jpg
    51,4 KB · Katsottu: 282

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Tappoiko maalämmön?:hmm:
No se ei ollut minulla valintakriteerinä vaikka niin mainostavatkin. Ei varmaankaan päihitä, tai pääse edes samaankaan kuin tehokkaimmat maalämmöt, mutta jos edes lähelle kuin mitä heikoimmat, niin hyvä niin. Tärkeintä minulle on, että olis edes laadukkaimpien pumppujen kastissa ja se, että lämmitysmuoto on helpompaa ja mielellään halvempaa kuin mitä pellettillä lämmittäminen oli ja kyllä nyt vaikuttaa siltä, että molemmat noista kriteereistä täyttyy kirkkaasti.

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
Tappoiko maalämmön?:hmm:
Meidän osalta taas ei uskaltanut juomavesikaivon takia porata uutta reikää maalämpöä varten. Huomenna voinee lukea ensimmäisen vajaan kuukauden tulokset. Eivät varmaan pärjää nykyaikaiselle MLP:lle mutta ovat mitä todennäköisemmin kuitenkin keskiverto VILP asennusta parempia. Ja meillä kuitenkin seka järjestelmä eli sekä lattia- että patterilämmitystä.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Me molemmat se nyt tiedetään ettei se tapa, ei se vilppi nyt vaan mitenkään sitä tee kun se ei sitä coppia vitoseen nosta.
Kun siihen vitoseen ei vilp pysty kunnolla kesällä niin ei se pysty siihen talvellakaan.

Tuo 5 tuskin on mikään nälkäisen maalämmön raja. Sen saman 4:n COPin kuin sinäkin olen saanut puhki täällä pohjoisempana puolen vuoden ajan. Nyt kun ei keskitalvellakaan olla oltu kuin hiumpun alle COP3:ssa, on hyvät eväät loppuvuodelle. Lounais-Suomen rannikolla on varmaan päästy pitkät pätkät ilman sulatuksia. Odotukset ovat korkealla !

Back
Ylös Bottom