Uusi VILP omistaja ilmottautuu - Nibe Polar 12

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Hiukan aihetta lainaten niin kävin oman pumppuni noutamassa tukusta. On se vaan aika iso järkäle, tuossa kuvassa toki vielä kuormalavan päällä mutta kuitenkin.

Nähtäväksi jää saadaanko se huomenna nostettua paikoilleen vai meneekö pidemmälle. Riippuu pitkälti nosturiauton kiireistä ja aikataulusta.

Toki putketkin ovat vielä vaiheessa joten eipä tuota vielä tulille saa vähän aikaan. Joskohan viimeistään kuun vaihteeseen olisi valmis käyttöönotettavaksi.
 

Liitteet

  • F2120-16.jpg
    F2120-16.jpg
    175,2 KB · Katsottu: 458

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Hiukan aihetta lainaten niin kävin oman pumppuni noutamassa tukusta. On se vaan aika iso järkäle, tuossa kuvassa toki vielä kuormalavan päällä mutta kuitenkin.

Nähtäväksi jää saadaanko se huomenna nostettua paikoilleen vai meneekö pidemmälle. Riippuu pitkälti nosturiauton kiireistä ja aikataulusta.

Toki putketkin ovat vielä vaiheessa joten eipä tuota vielä tulille saa vähän aikaan. Joskohan viimeistään kuun vaihteeseen olisi valmis käyttöönotettavaksi.
Me kannettiin ja nostettiin paikoilleen tuo minun 12:nen ulkoyksikkö 4 miehen voimin ja ihan nätysti meni. Sinulla tais olla 16:nen ja hivenen painavampi vielä.
 

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Kyllä tuonkin varmaan muuten neljä kaveria kantaisi, eihän painoeroa tosiaan ole kun 20kg mutta reitti on hankalahko kun pitäisi kiivetä jyrkähköä kalliota ylös jotta pääsee asennuspaikalle.

Nosturiauton kanssa sen saa toivottavasti paikoilleen ilman sen suurempia vaaratilanteita. Olisi ikävä takaisku projektille jos joku kantajista liukastuisi kalliota kiivettäessa ja koko hoito pumppuineen miehineen päätyisi vauhdilla alas.
 

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Kyllä tuonkin varmaan muuten neljä kaveria kantaisi, eihän painoeroa tosiaan ole kun 20kg mutta reitti on hankalahko kun pitäisi kiivetä jyrkähköä kalliota ylös jotta pääsee asennuspaikalle.

Nosturiauton kanssa sen saa toivottavasti paikoilleen ilman sen suurempia vaaratilanteita. Olisi ikävä takaisku projektille jos joku kantajista liukastuisi kalliota kiivettäessa ja koko hoito pumppuineen miehineen päätyisi vauhdilla alas.
Joo, ilmanmuuta tuommosissa olosuhteissa nosturi. Minulla ei matkaa ollut kärrystä kuin muutama metri ja ihan tasa maata.
 

pamppu

Vakionaama
Okei. Pitääpä keskustella sähkärin kanssa miksi jätti pois.

Kiitos vastauksesta!

Tilanteesta riippuen voi olla vähän vaikea saada noita muuntimia näkemään koko sähköliittymän kuormaa. Esimerkiksi mulla se tarkoittaisi niiden laittamista autotallin seinässä olevaan pääkeskukseen. Toki jos se nyt näkee talonkin kuorman, esim. sähkökiukaan, niin saa jo säädettyä kohtalaisesti.
 

MasaTku

Jäsen
Itse pidän noita virrantunnistimia liki välttämättöminä ainakin omassa torpassani kun ne minun pääsulakkeet ovat vain 3 x 25A jolloin se Nibe osaa ottaa tarvitsemansa tehonsa samalla huomioiden muun samanaikaisen kulutuksen säädellen siten omaa toimintaansa talon ehdoilla.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Jokaiseen allekirjoittaneen kautta menneeseen Nibeen ne on asennettu. Yhdestä MLP:sta puuttuivat kuormasta, Nibe järkkäsi asian kuntoon.

Itselle en asentanut... eikös noi tule sähkökeskukseen? En tosin ole noita kaivannu.

Ei siis viitsitä asentaa.

Jos niitä ei tarvita niin silloin turhaa työtä. Urakkassa noi varmaan kuluu asentaa, tuntityönä kannattaa jättää pois jos ei koe tarvitsevansa. Asentajan kyllä olisi hyvä kysyä.
 

Jolberious

Vakionaama
Itselle en asentanut... eikös noi tule sähkökeskukseen? En tosin ole noita kaivannu.
Kyllä, sinnehän ne.
MLP kanssa ei ihan niin kriittiset, kun ne yleensä mitoitetaan siten, että kompura hurisee aina ja iänkaikkisesti. IVLP taas kun ulkoyksikkö sammuttaa itsensä ja siirrytään kokonaan vastuskäytölle, niin 3x25A pääsulakkeet on tiukoilla kun ruvetaan saunomaan samalla kertaa.

Sähkäri on kuitenkin temunut keskuksen kimpussa päivän, niin ellei sisäyksikkö sijaitse toisella puolella kiinteistöä, niin ei se nyt kova homma olisi noita ollut kytkeä..

Noista olen antanut muuten kehitysehdotuksen valmistajalle sellaisista klipsimallisista, ei tarvi enää piuhoja pujottaa läpi, vaan painelee klipsit vain kiinni.
 

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Tuotekehittelynä voisi ehkä ajatella avattavat virtamuuntimet, olisivat huomattavasti nopeampia ja helpompia asentaa. Nuo umpinaiset vaativat aina johtimen irroittelua jommasta kummasta päästä. En ole itse päättänyt asennanko meille nuo ko anturit vai ei. En ajatellut laittaa sähkövastusta SMO:n ohjattavaksi joten voi olla et jätän ne asentamatta ainakin alkuun. Kokonaissähkönkulutuksen ja vaihekohtaiset kuormat saan muutenkin sähkömittarista loggeriin. Jahka nyt jossain vaiheessa saa tuon loggerin käyttöön.

muoks: Jolberious ehtikin ensin tuon kehitysehdotuksen kanssa. Mutta sama ajatus täällä.
 

MasaTku

Jäsen
Selvittelin asiaa ja sain vastaukseksi, ettei noita asenneta juuri koskaan.
Minulle heräsi vastauksestasi sellainen kysymys mieleeni että kysyitkö ko. asiaa laitteistosi asennusfirmalta vai Nibeltä?
Tosin, kyllä tuolta Nibeltäkin kyseltäessä välillä saa hyvin summittaisia sekä ristiriitaisia vastauksia joihin sitten tarvitee palata toisella täydentävällä kyselyllä kun eivät ole oikein halukkaita antamaan suoraa vastausta.

Minulla on ollut se käsitys että on enemmän pääsääntönä että nämä virrantunnistimet asennetaan kuin se että jätettäisin asentamatta.
 

pamppu

Vakionaama
Mulla on sähköovalin muuntimet talon taulussa, koska se voi yövarausasennossa napata 16,25kW. Ne nyt reagoi sentään saunaan (9kW), vaikkei näekään koko kiinteistön kulutusta. Ilman noita voisi hetkellinen teho helposti hypätä helposti liki 30kW tietämiin.

Mutta jos on laite joka ottaa maks jatkuvan tarvittavan tehon, eli esim. 6-7kW max lämmitykseen ja ehkä käyttövesikin päälle, niin 3x25A liittymälläkin voinee seilata kyllä tuurillakin, eikä saunakaan ehdi laukoa nalleja. On niissä sen verran varoja.

Jos olisi puukiuas, ei olisi senkään vertaa väliä.

Olis se silti hyvä tapa asentaa kun kerran mukana tulee ja laite osaa säätää tehojansa niiden mukaan.
 

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Minulle heräsi vastauksestasi sellainen kysymys mieleeni että kysyitkö ko. asiaa laitteistosi asennusfirmalta vai Nibeltä?
Tosin, kyllä tuolta Nibeltäkin kyseltäessä välillä saa hyvin summittaisia sekä ristiriitaisia vastauksia joihin sitten tarvitee palata toisella täydentävällä kyselyllä kun eivät ole oikein halukkaita antamaan suoraa vastausta.

Minulla on ollut se käsitys että on enemmän pääsääntönä että nämä virrantunnistimet asennetaan kuin se että jätettäisin asentamatta.
Asennus firmalta kysyin.
 

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Mulla on 3*25A pääsulakkeet. Saunan kiuas 6kW ja sitten tuo Nibe Polar 12 laitteisto jossa 9kW sähkövastus joka astuu peliin kun laite ei itse enää tuota. En itse osaa sähköstä mitään, mutta taitaa olla sitten järkävämpi olla saunomatta kun pakkaset alkaa huitomaan alle - 25, jottei pääsulakkeet kyrvähdä.
 

pamppu

Vakionaama
Mulla on 3*25A pääsulakkeet. Saunan kiuas 6kW ja sitten tuo Nibe Polar 12 laitteisto jossa 9kW sähkövastus joka astuu peliin kun laite ei itse enää tuota. En itse osaa sähköstä mitään, mutta taitaa olla sitten järkävämpi olla saunomatta kun pakkaset alkaa huitomaan alle - 25, jottei pääsulakkeet kyrvähdä.

Tuossa ei ole mitään ongelmaa edes vielä. Sen paremmin kiuas kuin vastus ei ole koko aikaa edes päällä ja vaikka olisikin, niin siltikin saa vielä paistaa joulukinkkua huoletta lisäksi.
 

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Meilläkin 3*25A liittymäkoko.

Saunassa 10,5kW sähkökiuas, lämmityksen hoitanut nyt Multiheater ja pari kpl ILP sekä öljykattilan 6kW vastus. Lämminvesivaraaja 3~ 3kW. Saunoessa nyt talvella kokonaisteho nousee aika herkästi tuonne 20kW nurkille ja ylikin kun 10,5 + 3 + 6 + noin 1-2 (valaistus ja Multiheater sekä ILP:t). Sen verran nuo kuitenkin vuorottelevat ettei vielä ole tarvinnut yhtään pääsulaketta vaihtaa. Mutta ei noilla tehoilla enää ruveta sitten juurikaan kokkailemaan, kasvaa kuorma herkästi liian isoksi jonkun vaiheen osalta.

Tuo 6kW:n vastus kun saa vaihdettua VILP:n niin pitäisi tilanne parantua ja marginaalitkin kasvaa.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Miten se turhuus päätetään, ja kuka sen tekee. Voi varoventtiilitkin olla turhia mutta ne laitetaan silti.

Niin, ei tämä ole mielipide- tai ei ole tapana -kysymys vaan raakaa suunnittelua. Meillä on niin isot nallit ( 3*63A) ettei tarvitse miettiä, mutta kyllä ne pakkasella kuluvat sähköt kannattaa miettiä ihan inhorealistisesti - siellä voi olla autoa narun päässä, lisälämppäri jossain tilapäishommassa näiden saunojen / kinkkujen sun muiden lisäksi. Se mistä sähkö sitten katkeaa voi toki olla joku muukin kuin Nibe, mutta lämmityksen katkomista tai hillitsemistä ei juuri huomaa, siksi se on hyvä kandidaati. On meillä heinäkuussa saatu aika 12kW tuntikulutus. Ei ole sähkösaunaa.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Sähkäri pitänyt joko tarpeettomina tai työläinä asentaa kun ei ole niitä laittanut.

Olisihan tuossa melkoinen homma ainakin omassa tapauksessani. Pannuhuone ja nousujohto ovat aivan vastakkaisissa päädyissä taloa - etäisyyttä vähän päälle 20 m. Jotenkin pitäisi luovia johdotus noiden välille. Sinällään sympaatista, että nuo tulee kapineen mukana ja tuo kuormantarkkailu on jo sisäänrakennettu.
 

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Olisihan tuossa melkoinen homma ainakin omassa tapauksessani. Pannuhuone ja nousujohto ovat aivan vastakkaisissa päädyissä taloa - etäisyyttä vähän päälle 20 m. Jotenkin pitäisi luovia johdotus noiden välille. Sinällään sympaatista, että nuo tulee kapineen mukana ja tuo kuormantarkkailu on jo sisäänrakennettu.
Joka kohteessa tietty omat edellytykset ja haasteensa mutta monesti pannuhuoneen tai teknisen tilan keskukseen on kuitenkin koottu nuo suurimmat kuluttajat. Eli vaikka muualla olisikin erillinen alakeskus / -keskukset niin kohtuu hyvän tilannekuvan kuormituksesta saa kyllä jo pelkästään seuraamalla tuota pannuhuoneen keskusta. Muissa on yleensä paljolti valaistusta ja pistorasioita vaihtelevalla ja pienehköllä kuormalla, toki liesi monesti otettu edellä mainittujen kautta.

Itsekin pidän positiivisena tuo että nuo virtamuuntajat tulevat toimituksessa mukana ja ohjaus pystyy niitä hyödyntämään.
 

jmaja

Hyperaktiivi
800 kWh ja keskimääräinen 40% käyttövedestä kuumaa tarkoittaisi vain 10 K lämmitystä huomiomatta varaajahäviöitä. Ilmeisesti teillä ei kulu läheskään 40%, sillä tuskin esilämmitys tuottaa 45 C keskimäärin ja onhan ne varaajahäviötkin kai satoja kWh tyypillisesti.

Unohtui aurinkovaraajasi, jolla saat kuumaa kesällä.

Oisko edes Kellarinlämmittäjän vajaat 2000 kWh tulistukseen tyypillinen arvo? Hänelläkin taisi olla erikoisjärjestelyjä, kuten haaleaa kylmää vettä suihkuun, mikä vähentää tulistusta.
 
Viimeksi muokattu:

Hempuli

Töllintunaaja
Itsekin pidän positiivisena tuo että nuo virtamuuntajat tulevat toimituksessa mukana ja ohjaus pystyy niitä hyödyntämään.
Meillä sähkäri laittoi virtamuuntajat oikeastaan siksi, että kiinteinä rinkuloina jälkiasennus on työläämpää. Puukiuas ja vähäinen sähkönkulutus ei olisi niitä vaatinut. Itse asiassa kytkentä on niin, että alkavat mitata sähkönkulutusta vasta, kun maakaapeloinnin myötä mittauskeskus siirtyy talossa vastakkaiselle nurkalle varmaan tämän vuoden kuluessa. Muun asennuksen yhteydessä muutama minuutti virtamuuntajien kanssa tuhraantui, jälkiasennuksena vaivaa on enemmän.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Oisko edes Kellarinlämmittäjän vajaat 2000 kWh tulistukseen tyypillinen arvo?

Joo, on haalistus ja haalean jakelu. Se pudottaa aika tavalla tulistusvaraajan kulutusta mutta toki se haalistus kuluttaa myös pumppaussähköä. Haalistuksen COP on varmaan parempi kuin lämmityksen, koska vettä käytetään kesällä (siksi COP 3,5).

Eli tuossa taulukossa suorasähkövaraaja 4038 kWh/a, haalistuksen kanssa 1853 kWh/a => erotus 2185 kWh/a
Pumppaussähkö huomioiden säästö haalistuksella vuodessa 1347 kWh olettaen, että WC veden haalistus menisi hukkaan mutta mielestäni se ei mene hukkaan ainakaan kokonaan. Tuolla haalistuksella on myös merkitystä sikäli, että pärjää pienemmällä varaajalla, jonka häviöt ovat myös pienemmät - joskaan tuo minun varaaja ei ole mikään EC -malli.

Tämä voisi olla lähellä omaa tilannetta. Meillä vettä on kulunut noin 100 m3 / vuodessa (~11 kk:ssa)

Veden haalistuksen merkitys.jpg

Edit. taulukko
 
Viimeksi muokattu:

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Näyttäisi marraskuussa tulleen ohjelmistopäivitys laitteestoon, mutta kun yritän siirtää sitä usb muisti tikun avulla sisäyksikön lukijaan, niin se ei reagoi siihen mitenkään. Tikku on 64g ja olen alustanut sen ennen ohjelmiston imppaamista siihen. Onko vinkkejä mitä teen väärin, ilmeisesti jotain asetuksia pitää muuttaa ohjelman imuroinnissa tikulle, jotta laite ymmärtää lukea sitä?
 

Averell

Jäsen
Näyttäisi marraskuussa tulleen ohjelmistopäivitys laitteestoon, mutta kun yritän siirtää sitä usb muisti tikun avulla sisäyksikön lukijaan, niin se ei reagoi siihen mitenkään. Tikku on 64g ja olen alustanut sen ennen ohjelmiston imppaamista siihen. Onko vinkkejä mitä teen väärin, ilmeisesti jotain asetuksia pitää muuttaa ohjelman imuroinnissa tikulle, jotta laite ymmärtää lukea sitä?
Olisiko sama vika kuin minulla oli auton navigaattoria päivitettäessä eli usb tikku pitää olla alustettuna FAT32 formaattiin, jossa tikun koko saa olla max 32gb. Tuota isommat tikut alustuvat yleensä NFTS formaattiin, mutta kikkailemalla (vaatii oman ohjelman) isommankin tikun alustus kyllä onnistuu FAT32 formaattiin.
 

MasaTku

Jäsen
Näyttäisi marraskuussa tulleen ohjelmistopäivitys laitteestoon, mutta kun yritän siirtää sitä usb muisti tikun avulla sisäyksikön lukijaan, niin se ei reagoi siihen mitenkään. Tikku on 64g ja olen alustanut sen ennen ohjelmiston imppaamista siihen. Onko vinkkejä mitä teen väärin, ilmeisesti jotain asetuksia pitää muuttaa ohjelman imuroinnissa tikulle, jotta laite ymmärtää lukea sitä?
Kuten jo tuossa ylempänä Averell meni toteamaan niin alusta se USB-tikku ensin muotoon FAT32 niin pitäisi toimia.

Nimittäin, itsekin tietämättömänä alkuun menin tökkäämään VVM320:n usb-reikään NFTS-formaatissa olevan tikun jolloin se sisäyksikkö buuttasi itsensä käynnistyen sitten uudelleen ja vuorokauden päästä kädessäni oli tyhjä tikku ihmeteltävänä ;-)
Kun sitkeästi selailin noita asentajankäsikirjoja niin jostakin poimin tuon FAT32:n jollaiseksi sen tikun sitten muutin jolloin olikin jo sitä dataa tilkulla olemassa.
 

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Kiitoksia! Pitää ensi työkseen etsiä laatikon pohjilta pienempi tikku ja sitten katsoa tuo formatointi muoto oikiaksi, jos osaan sitäkään :D
 

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Aika erikoinen juttu tapahtui eilisen ohjelmisto päivityksen jälkeen. Kiertovesipumppu alkoi käymään katkokäyntiä, kun se ennen päivitystä kävi tasaisesti noin. 60 % tehoilla. Voisi kuvitella, että pumpun pitäisi olla päällä koko ajan, sen sijaan, että pysähtyisi aina välillä. Alla kuvankaappaus pumpun historia tiedoista päivän ajalta. Päivityksen jälkeen kun käynnistyi uudelleen, niin kävi ensin melkoisilla kierroksilla kuten käppyrästä näkyy. Pitääköhän minun palauttaa edellinen ohjelmisto, vai mitä olette mieltä asiasta.
Screenshot_20200118_083700_com.nibeuplink.android.jpg
 

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
No kun Niben uplink sivulla tarjottiin uutta paivitystä ja kuvittelisi kyllä, että tuotekehityksen myötä aina kannattaa pitää laitteistossa viimeinen päivitys.
 
Back
Ylös Bottom