Aurikovoimalapaketti K-Raudasta

Ryystäjä

Aktiivinen jäsen
Paneeleiden asentamiseen on monia syitä ja yritin tuoda kirjoituksessa esille että rahallisen tuoton osalta se ei ole ehkä omakotitaloon niin kannattavaa kuin ehkä ajatellaan. Muita syitä asentamiseen kyllä on. Esim harrastuneisuus, talon arvonnousu, ympäristösyyt ja kaikista paras eli ajatus että riistosähköyhtiö saa vähemmän rahaa. :)

Jos on suorasähkötalo, ei siihenkään ole pakko sitä ilppiä lämmityksen vuoksi asentaa. Kuitenkin moni tekee niin ja ottaa sen jatkuvan puhkumisen ja sulatusäänet. Varmasti aika harva tekee sen ympäristösyistä. Eiköhän se suurin syy ole sähkön, eli rahan säästäminen. Lisäksi ilp on yli tuplat kannattavampi investointi kuin paneelit. Ohessa saa myös kesällä jäähdytystä jos on tarpeen. Minullakin on ilp puhisemassa ja olen tyytyväinen sillä säästää ihan kivasti sähkölaskussa.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Esim harrastuneisuus, talon arvonnousu, ympäristösyyt
Nouseeko talon arvo paneeleista? Lämpöpumpun, varsinkin MLP, ymmärrän, mutta paneeleita en heti usko. Säästö on kuitenkin aika vaatimaton ja harvemmin paneelit kaunistavat kattoa.

Mahtaako myöskään ympäristön kannalta pieni kattovoimala olla kokonaisuudessaan positiivinen?
 

Mikki

Hyperaktiivi
Talon arvoon voi hyvin vaikuttaa toteutuneet ostosähkön määrät. Jos on näyttää että on mennyt vaikka 5MW ostosähköä, niin kyllä osaava välittäjä osaa markkinoida sitä.
 

roots

Hyperaktiivi
Nouseeko talon arvo paneeleista? Lämpöpumpun, varsinkin MLP, ymmärrän, mutta paneeleita en heti usko. Säästö on kuitenkin aika vaatimaton ja harvemmin paneelit kaunistavat kattoa.

Mahtaako myöskään ympäristön kannalta pieni kattovoimala olla kokonaisuudessaan positiivinen?
MLP on semmonen Bull ja paneelit Bear eli hetken huuma rahassa, paneeleista voi tulla ajan kans haitake...vaikkakaan niiden purku ja takasi viskely nyt mikään hirvee juttu oo.
Ja pysytään siinä OK mittaluokassa, unohdetaan Cittarit-abc-koulut yms.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Ja pysytään siinä OK mittaluokassa, unohdetaan Cittarit-abc-koulut yms.

Kun katsoo julkistettuja kustannuksia näistä isoista kentistä niin eipä siinä näytä mittakaavasäästöjä syntyvän, pikemmin päinvastoin. Ehkäpä näille jaetaan jotain tukia / kulut saa vähentää... tai kilpailua ei ole riittävästi.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Voi tietysti olla myös markkinointia noi markettien aurinkopanelit. Toisaalta ne saanevat kulutettua kaiken sähkön itse kylmälaitteisiin ja jäähdytykseen.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Näissä isoissa jäähdytyskohteissa saattaa TMA olla niin lyhyt, että ei ole tarpeen kilpailuttaa verille. Ja kannattaa ostaa laadukkaat vehkeet.

Tiedän yhden hotelli/kylpylän jossa kiinteistön tekninen päällysmies sanoi että 5-6v oli TMA. Harmitteli vain että katolle ei mahdu enempää, kun jokaikinen watti paneeleista menisi omaan käyttöön vaikka niitä olisi triplasti lisääkin.
 
Viimeksi muokattu:

korsteeni

Vakionaama
Vielä ihmetyttää kun hiukka vajaa 3kw paketti maksaa noin 1500€ ilman asennuksia eikä siinä ole sen jälkeen mitään käyttökustannuksia, aiheuttaa edes keskustelua vertaamalla sitä esmes rahastosijoituksiin, heikoilla on tuleva jos tuon summan sijoittamalla aikoo jotain mainittavaa tulevaisuudessa saada. En yksinkertaisesti ymmärrä myöskään arvonalenema keskustelua, otetaampa vaikka telkkari esimerkiksi, aika tarkkaan samoissa hinnoissa eikä kait nyt kukaan mieti mikä sen myyntiarvo on 20 vuoden päästä tai mikä sen tma on
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
En yksinkertaisesti ymmärrä myöskään arvonalenema keskustelua

Käytännössä kaikki mitä talon rakenteisiin kiinnitetään, on saman tien arvotonta, valmiiksi irrotettuna roinasta voi saada parhaimmillaan murto-osan uuden hinnasta mutta sekin edellyttää irrottelun lisäksi vielä jonkinlaista myyntityötä. Sellaista paikkaa en ole tavannut, missä vanhaa tavaraa voisi tiskin yli rahaksi vaihtaa. Irtaimisto ei ole paljon parempi, ellei ole umpi kultaa. Tietyissä piireissä on vain tavoitteena aina nostaa se MLP ainoaksi oikeaksi ja kannattavaksi, joka tuottaa voittoa niin käytettäessä kuin lopulta taloa myytäessä.
 

Tulihäntä

Vakionaama
Jos kaikesta pitäisi aina laskea kokonaishinta, takaisinmaksuaika, tuotto ja mitä omasta taskusta lähtee, niin kannattaa hakea raksoilta kävellen ilmaiseksi kuormalavoja ja risoja pressuja. Tekee niistä sitten metsään majan ja asustaa siellä. Ei maksa kun vaivan ja sijoitetun pääoman määrä 0€. Siitä ei TMA juuri enää lyhene.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Vielä ihmetyttää kun hiukka vajaa 3kw paketti maksaa noin 1500€ ilman asennuksia
Tuossa hinnassa ei ole kyllä edes asennustarvikkeita ja enintään hyvin halpa invertteri. Taitaa sentään n. 1 €/Wp tulla hintaa itse asennettunakin yleensä.

Telkkarista on iloa käytössä ja en ymmärrä tonnin telkkarin ostoa kuin hyviä valtavan kokoisia saa halvemmalla.

Mitä muuta hyötyä paneeleista on kuin mahdollinen säästö?

Kauankohan paneelit oikeasti kestävät? Veneestä hajosi juuri 7-vuotias paneeli. Antaa virtaa vain aamulla ja illalla hetken.

Ei minulla mitään paneeleita vastaan ole. Veneeseen tilaan uuden isomman tilalle ja kotiin harkitsen niitä. Ehkä kuitenkin kotiin odotan vielä hintojen laskua tai sähkön kallistumista.
 

korsteeni

Vakionaama
Tuossa hinnassa ei ole kyllä edes asennustarvikkeita ja enintään hyvin halpa invertteri. Taitaa sentään n. 1 €/Wp tulla hintaa itse asennettunakin yleensä.

Kuten kirjoitin, on luettavissa yhä edellä, "ilman asennuksia ", asennustarvikkeet, kiinnikkeet yms. ovat hyvin tapauskohtaisia, joissain tapauksisaa niitä ei tarvita juurikaan, esim minulla oli katolla 32 panelia kolmen laudan estäessä niitä valumasta alas katolta, ainuttakaan ei lähtenyt tuulen mukaan, nyt ovat kukin kahdella 4.2*55 ruuvilla kun alla ei ole katetta
Hinnoista senverran että 32*270W (8800Wp)= 3200€, ovat jo nykyisin tehokkaampia
2*4200W invertteri = 1250€
Rahteineen yht 4450€
Jos tarvitsee kaapeleita, tokmanni myy edullisesti, 6m² MMJ taitaa olla edullisinta mikä vielä notkuu, satasella saa jo aikamoisen kiepin, maakaapelia vielä isomman kiepin
Eikä niitä kattotiiliä ole pakko rikkoa ja puhkoa peltejä, voi ne panelit asentaa ihan simppeliin vaikkapa purkulaudasta tehtyyn telineeseen, se panelipuolihan siitä paraatipuolelle vain näkyy
 

roots

Hyperaktiivi
Onkos sitä tullut ruoteetkin ihan turhaan naulattua :D
Kyllä jäis paneelit asentamatta jos ne pelkän pyhänhengen varaan pitäs jättää...mutta kukin tyylillään.
Ehkä ne kunnolliset diy vermeet 1€/Wp saa hankittua, ehkä allekin kun vähän venyttää hankinta-aikataulua ja kerää soivia tarjouksia, mutta tässä aloittajalla ei nyt ainakaan alkuviestin perusteella se ole tavoitteena vaan avaimet käteen tarjous on paremminkin mielessä.

Tuoltakin voi vilkuilla valmiiden settien hintoja ja tarjoajia:

Näköjään jotain 1.3€/Wp on lähtöhinnat, en sen tarkemmin katellut sisältöä...
 
Viimeksi muokattu:

korsteeni

Vakionaama
^
Aivan, roots, siksi onkin hyvä tuoda esille erilaisia vaihtoehtoja, esimerkiksi jokainen terve ja työkykyinen ihminen voi latoa panelit katolle ilman kiinnikkeitä, alimmaiset ja reunimmaiset vain reunoista kiinni, kaksi vuotta olivat näin eikä niitä mikään siirrellyt vaikka puitakaaneita myrskyjäkin oli useampia. Oletko koskaan kuullut että tuuli vei lumet katolta?
Ihan harrastuksen vuoksi laitoin altatuulettuviksi telineisiin, mitään mainittavaa taloudellista hyötyä siitä ei ole enkä mitään kannattavuutta sillä hakenut, näillä keleillä tulee ~10% enempi tuottoa.
Lisäksi moni luulee, kun näitä palstoja lukee ettei mitään saa tehdä itse, se ei likimainkaan pidä paikkaansa.
 

Mikkolan

Vakionaama
TMA:aa on vispattu moneen suuntaan, on verrattu autoon ja televisioon jne. Entä verkkosähkön tma?

Joskus laskeskeltiin akkusähkön hintaa eli akuston hinta jaetaan akuston eliniässä varastoiman energian määrällä, päädyttiin 15 - 20 cnt / kWh tuntumaan.
Jos samalla periaatteella laskee paneelien hinnan ja elinaikana tuottaman sähkön niin päädyin n. 6 - 10 cnt/ kWh .
Itellä verkkosähkö maksaa n. 15 cnt / kWh, siirtoineen, veroineen ja viivästysmaksuineen.
Ensimmäinen johtopäätelmä on että paneeleilla on edullista korvata ostosähköä. Enemmät johtopäätökset menee hankaliksi kun muuttujia tulee niin monia ja ne kaiki on yksilöllisiä, kaikilla hiukka erilaiset olosuhteet.

Näköjään jotain 1.3€/Wp on lähtöhinnat, en sen tarkemmin katellut sisältöä...
Jos paneelit maksaa 0,30 €/Wp, niin aika paljon tulee muuta kulua ennenkuin sähkö alkaa kulkea. En ihmettele että eräs tekee kaiken muun itse.
 

Tulihäntä

Vakionaama
Kiinnikkeitä saa niin halvalla, että ei niitä sen takia kannata jättää ostamatta. Omat tiilikaton schletterit oli alle 6€/kpl. Väli- ja päätykiinnikkeet 1€/kpl. Noista nyt ei montaa kymppiä tule.
 

korsteeni

Vakionaama
Nähny monta kertaa, ne on tuuli vieny toiselle lappeelle tai muualle pois...
Paras vitsi aikoihin....miksi valitetaan että paneleiden päälle tulee lunta.....sulaa vasta keväällä jos ei poista, heh
Väittämäsi mukaan paneleita ei tarvitse puhdistella kun tuuli vie lumet toiselle lappeele ne, heh
 

roots

Hyperaktiivi
Paras vitsi aikoihin....miksi valitetaan että paneleiden päälle tulee lunta.....sulaa vasta keväällä jos ei poista, heh
Väittämäsi mukaan paneleita ei tarvitse puhdistella kun tuuli vie lumet toiselle lappeele ne, heh
Joskus aina silloin tällöin käy puhureita, riittävän usein, etten jättäis paneeleiden kiinnitystä pelkän pyhän hengen varaan.
Joskus niitä lumia jää paikoilleen useimmiten mutta joskus ei kun tuuli vie, eikä se tarvii tapahtua kun kerran kun kuulemme "korsteenin paneelit tukki Muurmannin radan" tyyppisen uutisen. Eikä tarvii olla lunta, syssylläkin tuulee tai koska vaan oli lunta tai ei.

Menee vähän lapsellisuuden puolelle väittää ettei katolle asennettavia vermeitä pantais kunnolla kiinni, mutta useimmilla kuitenkin järki riittää tehdä jollain tapaa asianmukaisesti. Taidetaan sitä jopa valvoakin jollakin tasolla, eikä jossain taajamassa ollenkaan haitaksi. Taajamassa riskit seuraamuksista muutenkin isommat hutaisemalla laitetuille systeemeille.
 
Viimeksi muokattu:

kaihakki

Vakionaama
Laskeskelin noita aurinkopaneelisysteemeitä viime talvena monipuolisesti. TMA laskenta on out, täysin viraton malli. Sen sijaan voi laskea sijoitetun pääoman tuottoa, joka on aina enemmän kuin nolla. Eli jos on joutilasta tilillä, niin paanelit on ok. Toisaalta sillä rahalla voi tehdä myös jotain muita hankintoja. Mutta lopulta päädyin siihen, että paneeliostajalla pitää olla planeetan pelastustavoite ykkösprioriteettinä. Elikkä jos tienaa sen verran, että pystyy hankkimaan paneelit ja hommaa myös, niin saa nimensä planeetan pelastajien potrettiin.
 

korsteeni

Vakionaama
Laskeskelin noita aurinkopaneelisysteemeitä viime talvena monipuolisesti. TMA laskenta on out, täysin viraton malli. Sen sijaan voi laskea sijoitetun pääoman tuottoa, joka on aina enemmän kuin nolla. Eli jos on joutilasta tilillä, niin paanelit on ok. Toisaalta sillä rahalla voi tehdä myös jotain muita hankintoja. Mutta lopulta päädyin siihen, että paneeliostajalla pitää olla planeetan pelastustavoite ykkösprioriteettinä. Elikkä jos tienaa sen verran, että pystyy hankkimaan paneelit ja hommaa myös, niin saa nimensä planeetan pelastajien potrettiin.

En puolustele enkä kehota ketään hankkimaan paneleita, olen vain liiallisen realistinen hyväksymään oletukset/laskelmat, ainoastaan todistetut luvut/käytännön näyttö uppoaa minuun.
1,5 vuoden aikana panelistoni on tuottanut keskimääräisen sähkön siirron ja sähkön hinnan mukaan, mikä on myös minun reali hinta >2000€
homma tullut maksamaan alle 5000€, kaikki sähkö käytetty itse.
Miksei se kannata?
 

roots

Hyperaktiivi
Laskeskelin noita aurinkopaneelisysteemeitä viime talvena monipuolisesti. TMA laskenta on out, täysin viraton malli. Sen sijaan voi laskea sijoitetun pääoman tuottoa, joka on aina enemmän kuin nolla. Eli jos on joutilasta tilillä, niin paanelit on ok.
Oletko muistanut tuota ajatellessa että ne vehkeet, kuten ketjussa monasti jo todettu, on periaatteessa arvottomat kun ne on saatu tuottamaan eli kyllä sitä tuottoa hyvästi pitää tulla jotta on kannattavaa sijoitusmielessä.
Kyllä ne harrasteena ihan kelpovehkeitä ja halpoja on sinänsä...taaskin kun puhutaan ok taloista.
 

roots

Hyperaktiivi
En puolustele enkä kehota ketään hankkimaan paneleita, olen vain liiallisen realistinen hyväksymään oletukset/laskelmat, ainoastaan todistetut luvut/käytännön näyttö uppoaa minuun.
1,5 vuoden aikana panelistoni on tuottanut keskimääräisen sähkön siirron ja sähkön hinnan mukaan, mikä on myös minun reali hinta >2000€
homma tullut maksamaan alle 5000€, kaikki sähkö käytetty itse.
Miksei se kannata?
Tämä on nyt puolestaan aikamoinen vitsi, realismi on tipotiessään, varmaan ymmärrät ihan itse kun mietit mitä se tuottamasi sähkö tekee/korvaa...
 

kaihakki

Vakionaama
En puolustele enkä kehota ketään hankkimaan paneleita, olen vain liiallisen realistinen hyväksymään oletukset/laskelmat, ainoastaan todistetut luvut/käytännön näyttö uppoaa minuun.
1,5 vuoden aikana panelistoni on tuottanut keskimääräisen sähkön siirron ja sähkön hinnan mukaan, mikä on myös minun reali hinta >2000€
homma tullut maksamaan alle 5000€, kaikki sähkö käytetty itse.
Miksei se kannata?
Ei oikein aukea sinun ajattelusi. Selitä hieman tarkemmin. Eli paljonko on panelit tuottaneet ja paljonko niistä maksoit.
 

korsteeni

Vakionaama
Oletko muistanut tuota ajatellessa että ne vehkeet, kuten ketjussa monasti jo todettu, on periaatteessa arvottomat kun ne on saatu tuottamaan eli kyllä sitä tuottoa hyvästi pitää tulla jotta on kannattavaa sijoitusmielessä.
Kyllä ne harrasteena ihan kelpovehkeitä ja halpoja on sinänsä...taaskin kun puhutaan ok taloista.
Kyllä ne ovat tuottaneet siitä lähtien kun piuhat pisti kiinni eikä panelit ole arvottomaksi muuttuneet. Tuotko uudet ja maksat erotuksen niin laitan myyntiin, nähdään onko vermeet arvottomat.
 

korsteeni

Vakionaama
Tämä on nyt puolestaan aikamoinen vitsi, realismi on tipotiessään, varmaan ymmärrät ihan itse kun mietit mitä se tuottamasi sähkö tekee/korvaa...
Nyt ei minulle aukene, ei panelisähkö ole yhtään erilaista, 235V AC, mitähän oikein höpiset. Panelisähkö tekee ihan saman kuin IVO sähkökin ja on yhtä tehokasta, mitataankin samoilla laitteilla
 

jmaja

Hyperaktiivi
1,5 vuoden aikana panelistoni on tuottanut keskimääräisen sähkön siirron ja sähkön hinnan mukaan, mikä on myös minun reali hinta >2000€
Siis sulla oli 32x270 W eli vajaat 9 kWp, jolla voi saada tuotettua 7 000 kWh/a eli 1,5 vuodessa 10 000 kWh. Tosin suoraan katolle asennettuna tuottaa vähemmän. Sekö maksaisi ostettuna yli 2 000 €?

Ja kaiken saat järkevästi käytettyä? Mihin menee 60 kWh/vrk kesällä?
 

Mikkolan

Vakionaama
En nyt ihan varma ole mutta luulen: korsteenin ostosähkön määrä on niin pieni että laskussa on perusmaksun osuus on senverta suuri että ostetun kilowatin hinnaksi tulee reilusti yli 20 cnt. Silloin 10000 kWh:n arvo on yli 2000 €.
Sikäli paradoksin ainekset koossa että mitä vähemmän korsteeni käyttää ostosähköä sen kalliimmaksi kWh:n hinta nousee.

Niin, jossain tuulee ja jossain sataa enemmän. Mullakin on umpimetsässä 100 m2 peltikattoa, ohjeen mukaan ruuvattuna, mutta silti olen parikertaa joutunut rullalle kääntynyttä peltiä uudelleen paikalleen pistämään. Kotonurkalla aukeella paikalla suulin kattopelti on lepattanut ja vuosia, ehkä ensivuonna käyn sinne ruuvin lisäämässä.
Noita korsteenin juttuja on hiukka vaikea ymmärtää, lieneekö haluttomuutta vai kyvyttömyyttä lukijoissa?
 

kaihakki

Vakionaama
Korsteenin tapaus on mielenkiintoinen. 5000 euron investointi ja vuosituotto 0,67 x 2000 = 1340,-. Eli sijoitetun pääoman tuotto on huikeat 1340/5000 x 100 = 27 % !!!! Ei kuulosta todelta. Jossain kohtaa laskelmia mättää. Jos kesäkaudenkin kaikki tuotto saadaan käytetyksi itse, pitää olla jotain erityistä sähkönkäyttöä.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Eli sijoitetun pääoman tuotto on huikeat 1340/5000 x 100 = 27 % !!!! Ei kuulosta todelta.

Jotain matoja tuossa täytyy olla, sen voi todellakin päätellä jo lopputuloksesta.
Jos tuotto on 7000 kWh vuodessa, sen arvo ei voi ylittää 800 €, vaikka miten käyttäisi. Todennäköisesti sähkölaskua pienentävä vaikutus jää reilusti alle 500 €:n. Tuolloin tuotto olisi jotain max 10% luokkaa, joka sekin olisi perin hyvä.

Tässä on nyt tämä tarkastelutapa siinä mielessä virheellinen, että kiinteä maksu nostaa tuota kWh hintaa.
sähkön hinnan ja verot+oheiskustannukset, poksataa minun tapauksesa tuo 20snt rikki
Pitäisi keksiä keinot, että liittyästä pääsisi kokonaan eroon. Silloin nuo kiinteät kulut voisi laskea tuotoiksi. Oletan, että nykyisellään tuo paneelistokin edellyttää toimiakseen sähköliittymän. Elämä on kovaa ja siirtoyhtiöt vielä kovempia tulostavoitteissaan.

Mutta jos viidellä tonnilla saa paneliston, joka voi tuottaa 7000 kWh vuodessa, kyllähän tuo jo todellakin kannattaa, jos sille sähkölle vaan on oikeasti tarvetta omasta takaa. Kiinteähintaisella saattaisi täällä päin saada sähköä nyt ~11 s/kWh marginaalihinnalla. Spot -sopimuksella päiväsaikaan tuskin yhtään halvemmalla.

Meillä sähkön kulutus näkyy olleen nyt kesäkuussa keskimäärin 27 kWh/vrk. Tarvittaessa tuon voisi siirtää käytännössä kokonaan päivälle eikä tuosta yölle yrityksestä huolimatta paljon edes osukkaan. Vain sauna ja kuumanveden varaaja näkyvät nostavan kulutuksen ajoittain yli 3 kW:n, joten aika pieniin menisi omalla kohdalla nämä omatuotantomahdollisuudet.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Eihän tuota @korsteeni säästöä voi niin laskea, että laskee kWh-hinnan nykyisellä olemattomalla kulutuksella sisällyttäen kuukausimaksut kWh-hintaan. Järkevä säästölaskelma olisi sillä kokonaishinnalla mikä sähkölle tulisi ilman paneeleita.

Lisäksi pitää tarkastella olisiko kulutus sama ilman paneeleita eli tuleeko kesällä jonnekin (sähkövastuksilla varaajaan?) tungetut kWh:t täysimääräisesti hyödynnettyä.

Pitäisi myös miettiä millainen kulu ja haitta varaaja on.
 

roots

Hyperaktiivi
Eihän tuota @korsteeni säästöä voi niin laskea, että laskee kWh-hinnan nykyisellä olemattomalla kulutuksella sisällyttäen kuukausimaksut kWh-hintaan. Järkevä säästölaskelma olisi sillä kokonaishinnalla mikä sähkölle tulisi ilman paneeleita.

Lisäksi pitää tarkastella olisiko kulutus sama ilman paneeleita eli tuleeko kesällä jonnekin (sähkövastuksilla varaajaan?) tungetut kWh:t täysimääräisesti hyödynnettyä.

Pitäisi myös miettiä millainen kulu ja haitta varaaja on.
Juu ei voi tuolla tavalla sähkönhintaa maximoida, sähköhän maksaa luokkaa 11-13c/kWh tällä hetkellä sopparista riippuen, eikä niille säästyneille polttopuille voi ajatella sitä samaa korkeata kuviteltua kWh-hintaa....näinhän tämä herra nyt tämän taitaa laskea... ;D

Sähkösäästöö näkyy tuleen luokkaa 1200-1300kWh/a noiden paneelien myötä ja puita on säästynyt polttamasta ehkä sitten ~6000kWh edestä mikä maksaa jotain...jos ne pottopuut on jotain jalopuuta niin sitten "säästö" potentiaalia on, mutta epäilen ettei ole teak tai tammee tjms ;).
Vaivansäästö on toinen asia mikä tässä tapahtuu kun ei kesällä tarvii poltella kattilaa, mutta siitähän tässä ei ole kysymys vaan rahan säästöstä.

1592814847998.png

 
Viimeksi muokattu:

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
On tuossa kuitenkin semmoinen puoli, että yhdessä puukattilan kanssa tuo on ihan järkeen käypä vaihtoehto esim. maalämpöjärjestelmälle. Tarjoaa kokonaisuudessaan edullisemmat käyttökulut ja pienemmällä investoinnilla, joskin puoli vuotta se puukaattila jollakin tapaa työllistää. Kaupan päälle saa hiukan omavaraisuutta. Jos joskus yksi paneeli hajoaisikin, sen voinee itse käydä helposti vaihtamassa.
 

jmaja

Hyperaktiivi
On tuossa kuitenkin semmoinen puoli, että yhdessä puukattilan kanssa tuo on ihan järkeen käypä vaihtoehto esim. maalämpöjärjestelmälle.
Jos on ilmaiset puut, voi olla vaihtoehto. Tosin silloin ei ole paljon iloa aurinkosähköstä, kun sitä ei saa tuhlattua kuin lähinnä lämmitykseen, joka olisi lähes ilmaista puillakin. Ja kesällä ei edes lämmitykseen.
 
Back
Ylös Bottom