Sitra, pystymme pysäyttämään ilmaston lämpenemisen 1,5 asteeseen, jos ...!!!

tet

Hyperaktiivi
Pariisinsopimuksella jos kiillotais haitaria niin problem solved. Tossakin siis perusteet ovat enempi huhupuhetta kuin faktaa :(
Ja nyt varmasti kerrot kuka on se sinun lahkosi guru, joka tietää tämän asian paremmin kuin noin 99% ilmastoa tutkivista asiantuntijoista?
 

Mikkolan

Vakionaama
Ja nyt varmasti kerrot kuka on se sinun lahkosi guru, joka tietää tämän asian paremmin kuin noin 99% ilmastoa tutkivista asiantuntijoista?
Muutama kotimainen: Kari Mielikäinen, Mauri Timonen, Jyrki Kauppinen, Boris Winterhalter, Kalevi Mursula, Antero Ollila, Simo Ruoho, Antero Järvinen ....

Tarkoitit kaiketi 97 % ;) , hassua että noillakin takki tuntuu vaihtuvan kulloisenkin tarpeen mukaan ja vanhoja takkeja häpeillen piilotellaan.

Maailmalla on aika paljon ilmastoa tutkivia asiantuntijoista, jotka eivät ota osaa konsensukseen ;)

Alarmistien valheisiin perustuva propaganda teki minusta "denialistin"
 
Viimeksi muokattu:

bungle

Vakionaama
Alarmistien valheisiin perustuva propaganda teki minusta "denialistin"
On selvää, että olet valinnut ns. häviäjien leirin, jonka ääni katoaa taustakohinaan. Sen ovat monet denialistit jo myöntäneet. Osa jatkaa taistelua tuulimyllyjä vastaan, mutta suurin osa on luovuttanut tai on siirtynyt muille taisteluareenoille. Joudumme odottamaan pitkään, että pääsette sanomaan: "mitä minä sanoin". Siinä vaiheessa taas ketään ei enää kiinnosta. Tsemppiä. Itse vähän tällainen keskitien kulkija. En usko kovin radikaaleihin muutoksiin, enkä usko että ne toimisivat, mutta pidän tilannetta hälyyttävänä. Sinänsä pidän ikävyyksiä ihmiselle ihan ansaittuina.
 
Viimeksi muokattu:

VesA

In Memoriam
Maailmalla on aika paljon ilmastoa tutkivia asiantuntijoista, jotka eivät ota osaa konsensukseen
Niistä tyypeistä valitettavasti hyvin harva on edes minkään lähialan asiantuntija, saati sitten ilmaston vaan nuo puoskaroivat osaamisalueen sijasta uskomusalueellaan vaikka esiintyvät sillä muulla alalla hankkimallaan vakuuttavalla tittelillä. Näissä jutuissa on vähän sama kuin THL:n ja ministeriön välisessä tiedotuskiistassa - eivät ne oikeat tiedemiehet sano julkisuudessa juurikaan mitään vaan julkisuuteen tullaan ajamaan jotain asiaa käyttäen tarkoituksenmukaisesti niitä tiedemiesten tuloksia.

Itse asiasta kisaaminen olisi helppoa - esittää vaan paremman mallin joka laulaa suohon nykyiset, mutta koska nämä 'asiantuntijat' eivät ole alalla niin vasta-argumentitkin ovat aika heppoisia. Ei siitä kauan ole kuin joku noista esitti että kaikki ilmaston muutokset voidaan selittää ilmankosteudella - mutta ei sieltä sellaista mallia irronnut johon havainnot olisivat sopineet kun syötteenä on ilmankosteus ja homma hiljeni aika äkkiä.
 

Mikkolan

Vakionaama
On selvää, että olet valinnut ns. häviäjien leirin, jonka ääni katoaa taustakohinaan. Sen ovat monet denialistit jo myöntäneet. Osa jatkaa taistelua tuulimyllyjä vastaan, mutta suurin osa on luovuttanut tai on siirtynyt muille taisteluareenoille. Joudumme odottamaan pitkään, että pääsette sanomaan: "mitä minä sanoin". Siinä vaiheessa taas ketään ei enää kiinnosta. Tsemppiä. Itse vähän tällainen keskitien kulkija. En usko kovin radikaaleihin muutoksiin, enkä usko että ne toimisivat, mutta pidän tilannetta hälyyttävänä. Sinänsä pidän ikävyyksiä ihmiselle ihan ansaittuina.
Mistä lie tullut tapa puolustaa vähemmistöä ja tuoda esiin vastakkaisten ryhmien mielipiteitä. Siitä sitten seuraa se että vasemistolaiset pitää mua oikeistolaisena ja oikeistolaiset vasemmistolaisena enkä ole kenenkään kaveri :( Sama ilmiö näissä ilmastoasioissa. Jotenkin hämmentää ja harmittaa tuo äärilaitojen fanaattinen ärhäkkyys toisiaan vastaan.

Ilmastosta senverta että melkoista bullshittiä lätkämailamallit ja että Grönlanti sulaa 2013 mennessä ja merenpinta nousee liki 100 metriä.
 

bungle

Vakionaama
Itse asiasta kisaaminen olisi helppoa - esittää vaan paremman mallin joka laulaa suohon nykyiset
Se ei ole kovin helppoa. Siihen on myös vaikea löytää uskottavaa vertaisarviointia. Pitäisi olla näyttää jotain, mikä olisi täysin yksiselitteistä ja mahdotonta kieltää tai tieteillä vastakkaiseksi kehitykseksi. Olen samaa mieltä, että denialismi on pitkälti persuilua. Näytöt on pitkälti muiden tutkimusten kritisointia.
 

Mikkolan

Vakionaama
IPCC vetelee jo jarruja mutta vertaisarvioivat konsensusmiehet edelleen myyvät medialle kauhuskenaarioita, jotka ei ipcc:lle kelpaa. Tietyt tahot niitä sitten käyttävät tukeakseen agendaansa.
Median luoma kuva on aikalailla vääristynyt, jos jaksais noita oikeita ipcc:n raportteja lukea niin olis hiukan paremmin kartalla.

Tuossa erään suomalaisen eturivin tulevaisuudentutkijan tieteellisiin faktoihin perustuvia ennusteita.


Linturi on pystynyt luomaan tarkan ilmastokatsauksen aina vuoteen 2015 saakka ja pidemmällekin. Ilmastopäästöt ovat vuoden 1998 jälkeen kiihtyneet odotettuakin enemmän, joten sallittakoon Linturille pieni aliarviointi ilmaston lämpenemisen nopeudessa.

2002: maapallon keskilämpö noussut 0,5 astetta vuodesta 1990
2007: maapallon lämpötila noussut asteen vuodesta 1990
2010: meren pinta noussut 10 cm, Malediiveista jäljellä 40 prosenttia
2012: maapallon lämpötila noussut 1,5 astetta
2016: maapallon lämpötila noussut 2 astetta, 20 prosenttia etelänavan ja pohjoisnavan jäästä sulanut
2017: meren pinta noussut 20 cm, Malediiveista jäljellä 25 prosenttia, Hollanti suureksi osaksi meren alla

 

fraatti

Hyperaktiivi
Tuossa erään suomalaisen eturivin tulevaisuudentutkijan tieteellisiin faktoihin perustuvia ennusteita.
Linturin juttuja on tullut seurattua jonkinverran. Tuntuu olevan varsin herkkähipiäinen jos joku muu on asioista eri mieltä, enkä tarkoita ainoastaan tuota asiaa. Sopivan kuulijakunnan saa kun blokkaa muut. Tosin tuo aihe on sellainen että siitä voi väitellä vaikka hautaa saakka jos haluaa.
 
Viimeksi muokattu:

bungle

Vakionaama
Linturin juttuja on tullut seurattua jonkinverran.
Paljoa häntä enemmän itseään täynnä olevaa ihmistä on aika vaikea löytää. Muistan kerran, kun hänet raahattiin tv:een johonkin ajankohtaisohjelmaan. Anti oli niin sekavaa hörhöilyä, että tuskin on saanut sen jälkeen kutsuja.
 

BBF

Vakionaama
Hiukan on Linturin ennusteet menny metsään :cool: no ennustaminen on aina vaikeaa. Sähköautoista ei muuten sanonut mitään vaikka "40 hehtaarin sähköbambumetsä vastaa tuotoltaan n. 9000 asunnon sähköntarvetta." Sähköbambu ja tuolitkin kasvaa valmiiksi pelloilla ja metsät korjuukypsiksi viikossa... sellasta tulevaisuudentutkimusta.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Yhdysvallat ja Kiina hierovat kumppanuutta ilmastonmuutoksen torjumisessa – Ilmastolähettiläs John Kerry vierailulla Shanghaissa

"San Franciscosta toimivan Global Energy Monitor -ajatushautomon mukaan Kiina otti käyttöön viime vuonna enemmän uutta hiilivoimaa kuin muu maailma sulki."

 

Lappanen

Hyperaktiivi
Nyt se jo tappaakin helteillä.

Sekä sisällä että puutarhassa...

Ainakin viilennysratkaisujen myyjät saavat tästä tutkimuksesta hyvää materiaalia markkinointiinsa. Olisi ollut mielenkiintoista lukea minkälainen virhemarginaali tuossa tuloksessa on, mutta se ei olekaan maksuton julkaisu.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Täyttä skeidaa.

"Suomesta tutkimuksessa oli mukana aineistoa pääkaupunkiseudulta. Sen perusteella korkeaan lämpötilaan liittyvistä kuolemista 42 prosenttia selittyi tarkastelujaksolla ilmastonmuutoksen vaikutuksilla, eli luku oli jonkin verran kansainvälistä keskiarvoa suurempi."

Millähän tavalla tässä on otettu rakennuskulttuuri ja juuri tuo jäähdytyksen käyttö huomioon. Siellä missä on oikeasti lämmintä jäähdytyslaitteilla on ihan erilainen merkitys.

On taas tehty uutinen mieleisestä aiheesta, kun tiheällä täikammalla satuttu löytämään ulkomailta pohjatyö, mitä käyttää viitteenä. Toki sekin voi olla suomalaisten verorahoilla tehty.
 

bungle

Vakionaama
"Suomesta tutkimuksessa oli mukana aineistoa pääkaupunkiseudulta. Sen perusteella korkeaan lämpötilaan liittyvistä kuolemista 42 prosenttia selittyi tarkastelujaksolla ilmastonmuutoksen vaikutuksilla, eli luku oli jonkin verran kansainvälistä keskiarvoa suurempi."

Aikaisemmin sai pelätä, että kansa sammuu katuojaan talvella. Nyt saa pelätä, että sammuu kesällä.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Samansuuntaista korrelaatiota olen löytänyt mm. jäätelönmyynnin ja ilmastonmuutoksesta johtuvasta lämpötilan noususta:

"Suomesta tutkimuksessa oli mukana aineistoa pääkaupunkiseudulta. Sen perusteella korkeaan lämpötilaan liittyvästä jäätelönmyynnistä 42 prosenttia selittyi tarkastelujaksolla ilmastonmuutoksen vaikutuksilla, eli luku oli jonkin verran kansainvälistä keskiarvoa suurempi."
 

tet

Hyperaktiivi
Samansuuntaista korrelaatiota olen löytänyt mm. jäätelönmyynnin ja ilmastonmuutoksesta johtuvasta lämpötilan noususta:

"Suomesta tutkimuksessa oli mukana aineistoa pääkaupunkiseudulta. Sen perusteella korkeaan lämpötilaan liittyvästä jäätelönmyynnistä 42 prosenttia selittyi tarkastelujaksolla ilmastonmuutoksen vaikutuksilla, eli luku oli jonkin verran kansainvälistä keskiarvoa suurempi."
Varmaan ihan yhtä paikkansa pitävä väittämä, ei siinä mitään. Itse perusasiaahan se ei muuta, eli sitä, että sekä lämpökuolemien että jäätelön myynnin kasvu johtuu ilmastonmuutoksesta. Se ei tietenkään tarkoita, että ainoa mahdollinen korjausliike noihin olisi ilmastonmuutoksen suunnan kääntäminen, lämpökuolemiin ainakin auttaa paljon esim. ilmastointilaitteen hankkiminen. Toisaalta ilmastointilaite kuluttaa energiaa, jonka tuotanto voi sitten huonoimmassa tapauksessa kiihdyttää ilmastonmuutosta, eli mennään ojasta allikkoon. Toki tänä päivänä onneksi ilmastoystävällistä energiaa rakennetaan sitä vauhtia, että lisäkulutuksen pystynee sillä kattamaan.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Varmaan ihan yhtä paikkansa pitävä väittämä, ei siinä mitään. Itse perusasiaahan se ei muuta, eli sitä, että sekä lämpökuolemien että jäätelön myynnin kasvu johtuu ilmastonmuutoksesta. Se ei tietenkään tarkoita, että ainoa mahdollinen korjausliike noihin olisi ilmastonmuutoksen suunnan kääntäminen, lämpökuolemiin ainakin auttaa paljon esim. ilmastointilaitteen hankkiminen. Toisaalta ilmastointilaite kuluttaa energiaa, jonka tuotanto voi sitten huonoimmassa tapauksessa kiihdyttää ilmastonmuutosta, eli mennään ojasta allikkoon. Toki tänä päivänä onneksi ilmastoystävällistä energiaa rakennetaan sitä vauhtia, että lisäkulutuksen pystynee sillä kattamaan.

No ei aivan noinkaan. Vaan lämpökuolemat että kuvitteellinen jäätelönmyynti "selittyy ilmastonmuutoksen vaikutusilla". Ilmastonmuutos taas johtuu jostakin jota on tapahtunut monia monia kertoja ennenkin maapallon historiassa.
 

tet

Hyperaktiivi
No ei aivan noinkaan. Vaan lämpökuolemat että kuvitteellinen jäätelönmyynti "selittyy ilmastonmuutoksen vaikutusilla". Ilmastonmuutos taas johtuu jostakin jota on tapahtunut monia monia kertoja ennenkin maapallon historiassa.
En ala väittelemään kanssasi ilmastonmuutoksen syistä, nyt on vuosi 2021 ja maapallo on muutamia denialisteja lukuunottamatta jo kartalla siitä asiasta. Mutta itse väittämäni on mielestäni oikein: lämpökuolemat ja jäätelön kasvanut kysyntä johtuvat helteiden lisääntymisestä, joka puolestaan johtuu ilmastonmuutoksesta. Minusta käyttämäsi termi "selittyy" ja minun termini "johtuu" tarkoittavat samaa asiaa.

Ja tähän voimme tosiaan lopettaa, tätä seuraavien steppien kausaliteeteista en ala väittelemään. Niistä ollaan hyvin selvillä jo pallomme joka kolkassa, mikä on saanut aikaan tämän kolmannen teollisen vallankumouksen, jonka keskellä nyt elämme.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Jep, sovitaan niin että maapallon ilmasto ei ole ikinä muuttunut sykleissä vaan se nyt reilu 100 vuotta sitten tapahtui ensimmäisen kerran kun ihminen sitä keksi alkaa muuttamaan ja vieläpä lämpimäån suuntaan. Uskonasioista ei sovi kiistellä.

Ainiin, lisätään vielä että "selittyy" käytetään silloin kun ei ole ihan faktaa tarjota josta laittaisi päänsä pantiksi. Kun taas "johtuu" käytetään silloin kun muita vaihtoehtoja ei ole eli jokin asia johtuu tästä piste. Jostain syystä ilmastosaarnaaja käytti sanaa "selittyi" eikä "johtui".....
 
Viimeksi muokattu:

Arnold

Amatöörimäinen puuhastelija
Aikaisemmin sai pelätä, että kansa sammuu katuojaan talvella. Nyt saa pelätä, että sammuu kesällä.

Muistelen lukeneeni jostain tutkimuksesta, että kylmään kuolee moninkertaisesti enemmän ihmisiä kuin lämpimään.
Sikäli voisi yksinkertaisempi maallikko nyt päätellä, että ilmastonmuutoksen myötä lämpötilasta johtuvien kuolemien kokonaismäärä vähenisi.
 

bungle

Vakionaama
Muistelen lukeneeni jostain tutkimuksesta, että kylmään kuolee moninkertaisesti enemmän ihmisiä kuin lämpimään.
Sikäli voisi yksinkertaisempi maallikko nyt päätellä, että ilmastonmuutoksen myötä lämpötilasta johtuvien kuolemien kokonaismäärä vähenisi.

Tutkimuksia löytyy kaikkiin suuntiin:

Kannattaa huomata, että ihmiset myös sopeutuu näihin tai kehittävät asioita, joiden avulla on mahdollista elää rankemmissa olosuhteissa.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Tämä kesä on ollut kuumin yli 100 vuoteen osassa Suomea – katso 20 paikkakunnan tiedot Helsingistä Utsjoelle

Kesä–heinäkuu on ollut ennätyksellinen lähes kaikilla Ilmatieteen laitoksen mittauspisteillä: koskaan aiemmin ei vuorokauden keskilämpötila ole ollut alkukesällä niin korkea kuin nyt.

 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Tutkimus: pieni ”supersaastuttajien” joukko tuottaa 73 prosenttia maailman päästöistä

Tutkimuksen mukaan päästöt voitaisiin puolittaa keskittymällä pahimpien saastuttajien hiilen sieppaamiseen tai siirtymällä kivihiilestä pois.

 

BBF

Vakionaama
Tutkimus: pieni ”supersaastuttajien” joukko tuottaa 73 prosenttia maailman päästöistä

Tutkimuksen mukaan päästöt voitaisiin puolittaa keskittymällä pahimpien saastuttajien hiilen sieppaamiseen tai siirtymällä kivihiilestä pois.
"Voimalaitosten saastuttavimmat 5 prosenttia tuottavat jopa 73 prosenttia maailman sähköntuotannon hiilidioksidipäästöistä, selviää uudesta tutkimuksesta." Aika harhaanjohtava otsikko taas...
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
"Polttoaineen vaihtaminen hiilestä tai öljystä maakaasuun taas laskisi päästöjä 30 prosentilla "

Tämäkin on vähän laiha tulos. Kun vaihtaisi biokaasuun putoaisi 100% ;D
 

mstr

Aktiivinen jäsen
Potsdamin instituutin tutkijoilta vakava varoitus Golf virran kehityksestä, en yritä arvioida mitä tai miten on havaintoja tehty vaan otan varoitukset todesta.


Pätkän tekstiä saa kai lainata:
"The research found “an almost complete loss of stability over the last century” of the currents that researchers call the Atlantic Meridional Overturning Circulation (AMOC). The currents are already at their slowest point in at least 1,600 years, but the new analysis shows it may be nearing a shutdown.

Such an event would have catastrophic consequences around the world, severely disrupting the monsoons that billions of people depend on for food in India, South America and West Africa; increasing storms and lowering temperatures in Europe; and pushing up the sea level in the eastern US. It would also further endanger the Amazon rainforest and Antarctic ice sheets."
 

VesA

In Memoriam
Golfvirta koostuu aika monesta eri pätkästä, mutta tuosta sulavesiongelmasta on ollut juttua jo pitkään. Nyt sitä varmaan aletaan seurata tarkemmin.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Vähän vaikea ymmärtää näitä sulamisvesijuttuja. Jos jäätikkö todella on pienentymässä tai sulamassa kokonaan pois, sulamisvesimäärä tuskin silti kauheasti muuttuu, koska tasapainotilanteessakin siellä on aina sulaneet ne kaikki talven aikana sataneet lumet ja päälle vielä kesän sateet. Nyt tähän voi sitten tulla jokin pienen pieni ero ja tase kääntyy sulamisen puolelle ja sen seurauksena jääpeite voi alkaa menettää hitaasti massaansa.
 

VesA

In Memoriam
Vähän vaikea ymmärtää näitä sulamisvesijuttuja. Jos jäätikkö todella on pienentymässä tai sulamassa kokonaan pois, sulamisvesimäärä tuskin silti kauheasti muuttuu, koska tasapainotilanteessakin siellä on aina sulaneet ne kaikki talven aikana sataneet lumet ja päälle vielä kesän sateet. Nyt tähän voi sitten tulla jokin pienen pieni ero ja tase kääntyy sulamisen puolelle ja sen seurauksena jääpeite voi alkaa menettää hitaasti massaansa.
Ongelma kai tulee siitä että sitä sulaa liian paljon yhtäkkiä - ei se vuosikeskiarvo. Gönlannista on raportoitu ennätyksiä.. 'suli vuorokaudessa 10 Miljardia tonnia jäätä' -tyyppisiä otsikoita löytyy. Sitä mahtaako virta kuitennii startata uudelleen vaikka stoppaisi ei ole arvailtu.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Otsikoita joo, mutta eiköhän noita sulamisia ole joka kesä tapahtunut. Tonnimääristä ei tietoa. Onhan nämä jäätiköt kuitenkin alueilla, missä se lämpötila on mahdollistanut sen jäätikön hyvinvoinnin.

Grönlantiakin ympäröi etelän puolelta sula rannikko, jonne täytyy tulla näitä sulamisvesiä suurina jokina. Luulisi näistä olevan konkreettisia mittauksia. Epäilen vahvasti, että muutokset näissä sulamisvesivirtaamissa eivät ole suuria vuosi tasolla.

Suomessakin lumet sulaa välilä vauhdilla ja sitten tulee kylmemmät tuulet ja sulaminen pysähtyy. Vaihtelun olemassa oloa en epäile.
 
Viimeksi muokattu:

kotte

Hyperaktiivi
Sitä mahtaako virta kuitennii startata uudelleen vaikka stoppaisi ei ole arvailtu.
Fysikaalisessa mielessä meren pinnalle sulanut makea vesi on jännä juttu. Massanahan se käyttäytyy ikään kuin jää, eli samalla, kun merijääpeite vetäytyy, tilalle tulee tavallaan laajempi makean jään vyöhyke, tiheyssuhteiden mielessä. Juuri merivirtoja käyttävän energian kannalta tilanne on tuon mukainen, eli vaikka merijää vetäytyy, tilalle tavallaan tulee entistä laajempi makean veden jäätä vastaava tilanne. On tuo aikamoinen haaste myös mittausteknologialle, kun sula vesi ei tutkittavan prosessin kannalta oikeastaan olekaan nestemäistä vettä vaan pikemminkin jäätä, vaikka päältä muulta näyttää.

Lämpötasapaino on sitten kokonaan toinen juttu. Kiinteän jään vetäytyminen vähentänee samalla lumen peittämän jään keskimääräistä pinta-alaa, mutta lisännee pilvisyyttä (koska ajoittainen korkeapaineinen säätila ei talvella päästä avointa vettä kylmenemään lumipeitteisen pinnan tapaan, jolloin ilmakaan ei tuolloin kuivu; mutta eipä sitten ole inversiotakaan ja lämpöä korkealle vievien sadepilvien lämpöä avaruuteen hukkaavalle konvektio- ja sadantakierrolle on paremmat edellytykset useammissa säätilanteissa. Kesällä sula vesi yksiselitteisesti imee enemmän auringon säteilyä kuin lumipeitteinen meren jää, mutta navoilla auringon lämmittävä vaikutus on muutenkin osuudeltaan vähäinen verrattuna etelämpää virtausten mukana kulkeutuvaan ja avaruuteen talvella säteilevään lämpömäärään verrattuna. Tätä kokonaisuutta sitten on laskelmillakaan vaikea tyhjentävästi selvittää, mutta siitähän toiset alan tutkijat leipänsä tienaavat.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Yksiselitteisin tapa mitata tuommoisen jäätikön sulamista tai hyvinvointia on mielestäni sen pinta-ala ja korkeus. Luulisi näiden mittaamisen löytyvän pätevät keinot. Käsittääkseni jäätiköistä mitataan myös lämpötiloja sen sisältä. Pohjalla lämpötila on painetta vastaavassa jään sulamislämpötilassa, joka ei käytännössä nollasta poikkea. Ylempänä jäätikön lämpötila saattaa olla pakkasen puolella.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Ilmaston lämpeneminen tuskin pysähtyy tavoiteltuun 1,5 asteeseen – kansainvälinen ilmastopaneeli luo hälyttävän kuvan uudella raportillaan

Juuri julkaistu ilmastoraportti esittää uusia arvioita siitä, mitä 1,5 asteen lämpenemisestä seuraa maailmanlaajuisesti. Lisäksi se toteaa, että ilman välittömiä päästövähennyksiä maapallon keskilämpötilan nousun pysäyttäminen 1,5:een tai edes kahteen asteeseen ei ole mahdollista.

 

SON

Vakionaama
IPCC: n raportista
kirjoitetaan nyt paljon . Ohein linkki on vain eräs niistä. Jos joitain yksityiskohtia poimii kirjoituksesta niin tämä kiinnostaa:


– Raportti osoittaa, että Suomessa ollaan oikealla tiellä ilmastopolitiikassa. Se, että päästään omiin tavoitteisiimme, mahdollistaa sen, että meillä on myydä ratkaisuja myös muualle maailmaan, koska näitä ratkaisuja nyt etsitään, Mikkonen toteaa.

Osaako kukaan kertoa mitä Suomella on myydä jota muilla maailman mailla ei jo ole? Jos nyt sattuu olemaankin noin niin mitäs sitten kun niitä ei sitten ostetakkaan tai vaikkapa kiinalaiset kopioivat ratkaisut ja valtaavat markknat edullisuudellaan? :hmm: Niin no; onhan meillä erittäin korkea energiaverotus muihin nähden mutta se ei liene vientituote. ;D

Toinenkin asia askarruttaa. Mikähän on maailmanlaajuinen lämpötila(muutos) kun Suomi on hiilineutraali vuonna 2035? :hmm:

Kolmaskin asia vielä. Miksiköhän Suomen osalta ei nähdä tai uutisoita ilmaston lämpenemisessä mitään hyvää. Monet kulut kuten lämmityskulut ja sitä myötä päästötkin alenevat.

:grandpa:
 
Viimeksi muokattu:

kaihakki

Vakionaama
Jossain vaiheessa oli mediassa raporttia, että LUT (Lappeenrannan teknillinen yliopisto) on kehittänyt systeemin, jolla ilmasta tehdään dieseliä. Tämähän olisi maailman luokan keksintö, jolla Suomi pääsisi maailmankartalle. Ei ole viime aikoina kuulunut mitään aiheesta.

Maailmassa öljynkulutus on kasvussa, eikä loppua näy. Samoin kivihiilivoimalat, joita rakennetaan täyttä päätä ympäri maailman. Taisi Kiinassakin olla työn alla lähes 10 hiilivoimalaa. Suomen kansa on alle promille planeetan väestä, joten ei taideta pelastaa planeettaa.
Markkinatalous painaa eteenpäin ja siinä prosessissa ei ilmastoasiat paljoa paina.
 
Back
Ylös Bottom