Pasikookoo
Aktiivinen jäsen
Eikö siihenkin sais mlp:n helposti kytkettyä?Sama se on minun paljuelämä. Kyllä siinä viime viikoloppunakin tuli lilluttua mutta sen lämmittäminen ja ylläpito on paljon kivempaa kesällä kuin lumihangessa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eikö siihenkin sais mlp:n helposti kytkettyä?Sama se on minun paljuelämä. Kyllä siinä viime viikoloppunakin tuli lilluttua mutta sen lämmittäminen ja ylläpito on paljon kivempaa kesällä kuin lumihangessa.
Eikös tuossa ole vielä maapiiri erona? Paljonko olet siitä saanut ilmaisenergiaa?Täällä nousi viime vuodesta 800kWh tammi-helmikuu yhteensä.
Laskin että noin 400W keskiteholla sai tuosta energiaa helmikuulla. Mutta paljonko se säästi sähköä on toinen juttu.Eikös tuossa ole vielä maapiiri erona? Paljonko olet siitä saanut ilmaisenergiaa?
Maaliskuu-21 sähköä 1046 kWh josta lämpöön ja veteen 467 kWh kaikki pumpaten 3,4 copilla.Maaliskuu 1022 kWh josta lämpöön ja veteen 335 kWh, vettä kului 16m3
(Pumppauksen cop 4,26)
Tekee se huomattavasti yli 50.Oletko pökö mittaillut minkä lämpöistä vettä pumppusi tekee, kun se säädetään tekemään 50asteiseksi varaajan, varsinkin jos virtaukset eivät ole suuret? Tuskin se 50ast vettä sinne tekee?
Näin arvelinkin. Koekäytin tuota omaa vanhusta lataamalla 400ltr varaajaa,koska patteriverkko on pahoin vaiheessa. En ole oikeastaan varma pumpun tehosta ,että onko se 12kw vai 10kw. Jokatapuksessa maasta tuli 13,5c joten tehoa oli varmaan tarjolla. Pumppuun meni sisään 11c ja tuli vähän alle 60ast pihalle grundfos alphan 25-4 ollessa potikasta 1/3 maximista. Puolessa välissä potikkaa tulo oli noin 55ast. Mutta kai tuo paluulämpötila enemmän coppiin kuitenkin vaikuttaa....Tekee se huomattavasti yli 50.
Lähemmäs 60 asteista tulee pumpulta jos pyynti on 50.
Meillä tippui veden kulutus lähes puoleen, kun eka tytär muutti kotoo. Toisen jälkeen taas puoleen...
Vettä kulunut vain 10 m3, tätä seurataan. Vedenkulutuksen romahdukseen syynä on lomien loppu, koulun alku ja tyttären muutto.
Suunnitteilla paluu tulistusvaraajan käyttäjäksi.
Meillä tippui veden kulutus lähes puoleen, kun eka tytär muutti kotoo. Toisen jälkeen taas puoleen
Emäntä ku lähtis, saisin vesilaitokselta kiitoskortin ja palautusta reilusti.![]()
Eikö se tulistusvaraajasta luopuminen ollutkaan hyväksi?Syyskuu 2021 yht 665 kWh. Vettä kulunut vain 10 m3, tätä seurataan. Vedenkulutuksen romahdukseen syynä on lomien loppu, koulun alku ja tyttären muutto.
Suunnitteilla paluu tulistusvaraajan käyttäjäksi.
Nuo on pumppauksen coppeja. En pysty juuri nyt tulistusta mittaamaan kun teen sen 900 litran varaajan yläosassa 6 kW vastuksella. Sillä kuumennetaan yläosa n 55 asteeseenTuossa on useampikin viesti edellä missä puhutaan pumppauksen COPista ja toisaalta lämpöpumppu otti ja antoi. Jotain tulisteluakin on suorarasähköllä harrastettu. Paljonko tuo tulistelu on kuluttanut ja onko se mahdollisesti mukana ja jos niin miten laskettuna?
Olen havainnut saman asian - COP ei korreloi kulutusta.Tämä COP-juttu on sikäli metka että nyt minulla kun on minimipyynti 37 niin lämpöpumppu käy huonommalla copilla kuin lämpökäyrällä mutta sähköä kuluu vähemmän.
Olisko pidemmät käyntiajat ja vähemmät startit, jos nyt oli pelkkä koneen cop kyseessä...Tämä COP-juttu on sikäli metka että nyt minulla kun on minimipyynti 37 niin lämpöpumppu käy huonommalla copilla kuin lämpökäyrällä mutta sähköä kuluu vähemmän.