Näillä ohjeilla ainakin helppo laittaa HA pystyyn:kun en osaa laittaa Raspberrylle Home Assistanttia.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Näillä ohjeilla ainakin helppo laittaa HA pystyyn:kun en osaa laittaa Raspberrylle Home Assistanttia.
Pitää hommata eristettä kun kaikki on käytetty että saan eristettyä ne ulkoyksikön anturit,varmaan joku 15 mm putkelle olisi sopivaa..
Oletteko eristäneet ulkoyksikön pohjaa millään,sitä olisi sitä samaa kuin putkieristekkin liimattavana levynä,pysyisiköhän,hankala paikka kun pohjassa pitäisi pysyä.
Ei sillä ole mitään väliä mihin se varaajan lämpötila tipahtaa, jos sieltä tulee lämmitykiertoon silti tarpeeksi lämmintä ja kämppä on tasaisen lämmin. Jos sulla on lattialämmitys, niin sulla pitäisi olla varaa tiputtaa vielä enemmänkin sitä lämpötilaa. Pidä se 42'c siinä -15'c. Turhaan sitä on säätää -13'c, jos se sama 42'c riittää vielä alle -20'c pakkasissakin.Moro
Pari päivää siitä kun tein neuvottuja säätöjä,nyt on kerinnyt lämmöt tasaantua ja vähän liikaa vaikutti varaajan lämpöön.Varaajan lämpö putosi 42 asteesta 31 asteeseen joka oli vähän liian alhainen joten korjasin käyrän säätöjä,40 °C → 42 °C joka siellä oli muistaakseni aikaisemmin ja -15 °C → -13 °C,aiemmin myös muutin pystyakselilla olevan 34 °C → 25 °C:seksi mitä en nyt muuttanut,
Niin... nyt näet selvästi myös itse sen, että kuinka paljon sillä on negatiivista vaikutusta "liikalämmittää", eli turhaan liian kuuman veden tekeminen ei ole missään olosuhteissa kannattavaa.Edellisen säädön huomasi hyvin kulutuksen,tuoton ja COPin "pylväissä"
Ensimmäinen on vastuskäytön lämpötila, eli missä lämpötiloissa otetaan vastus avuksi, jos pumppu ei itse jaksa tehdä tarpeeksi lämmintä.MarkkuJ sanoi:Mitä nämä kaksi alimmaista kuvan säätöä tarkoittaa,mitä niiden muuttaminen vaikuttaa. Lämmitin ON : Ulkolämpötila ja Lämmitin ON : ΔT
Näitä tarinoita kun täällä lukenut, niin itse miettinyt samaa. Minusta puu on jotenkin materiaalina viehättävämpi ja sitä kiva työstää (kun on hyvät koneet).Itse päädyin just samaan, oli hauska puuhasteluprojekti ja eipä se ruskeasta tavarasta tehty ruma mielestäni ole. Painekyllästettyä (A) ruskeaa, ruostumattomia ruuveja ja ulkokäyttöön tarkoitettua erikeepperiä väleihin vielä lisäksi. En tiedä tuliko hyvä, mutta eiköhän se kestä.
Mulla on oma näyttö Raspberry Pi:lle eli ihan oma systeeminsä tulisi IVLPun seurannalle ja raspissa on muistitikulla Raspbian ohjelma ja Micro SD kortilla Home Assistant jonka olen kortille Balena Etcher ohjelmalla asentanut,luulisin että tähän asti kaikki on OK vai onko.
Onko HomeAssistantilla nyt pääsy verkkoon muistitikun ohjelman kautta? Vai pitäisikö tämä my network juttu vielä tehdä tälle HomeAssistant ohjelmalle vai pitäisikö raspi kytkeä verkkoon johdolla.Pitäisikö jatkossa HomeAssistantin sitten toimia WLANin kautta kun tehdään tämä my network ohjelma lisäys.
Saako tuon istuutumaan vanhalle läppärille winukka 10:lle?2. Asennat HomeAssistent Operating Systemin, joka on valmis HomeAssistant-tiimin paketoima käyttöjärjestelmä ja HomeAssistant helposti asennettavassa pakkauksessa.
Tuo HomeAssistant Operating System on Raspberry Pi:lle tehty valmis paketti, eli ei tarvita Windowsia silloin. Jos haluat pyörittää HomeAssistentia vanhalla Windows-koneelle on vaihtoehtona ajaa sitä virtuaalikoneessa: https://www.home-assistant.io/installation/windows/Saako tuon istuutumaan vanhalle läppärille winukka 10:lle?
Tämä voi olla hieman hankala neuvoa näin etänä, mutta onko tilanne nyt siis se, että sinulla on HA asennettuna siihen Raspberry Pi:hin ja pääset kirjautumaan Windows-koneeltasi sen HA:n hallintasivulle? Mikäli näin, niin hyvä, nyt HA on asennettuna ja toimii. Sillä ei ole väliä käyttääkö HA kaapelia vai WiFiä, kunhan se toimii. Jos kuitenkin välttämättä haluat liittää HomeAssistantin lähiverkkoosi WiFilla, on siihen ohje täällä: https://community.home-assistant.io...-os-to-wifi-or-other-networking-changes/98768Sain HA:tin avautumaan windowsissa mutta en saa siellä yhteyttä heishamoniin eli en löydä kuinka WLAN:in saa päälle![]()
Kaikesta päätellen olet kyllä asentanut sen oikein ja se toimii, mutta et ole päässyt käyttöliittymään käsiksi oikealla ip-osoitteella.Raspberry Pi:llä olisi tarkoitus HA:ta pyörittää mutta hyvistä ohjeista huolimatta en sitä ole osannut sitä asentaa ja avata
OnOnko siis HA:n käynnistyttyä tuossa aikaisemmin postatussa kuvassa sutattuna oleva (IPv4/eth0) IP 192.168.** alkuinen?
Ei ole,muistelisin että joskus oli??????????Sen osoitteen pitäisi löytyä myös modeemin/reitittimen asetuksista, kun sieltä katsoo minkä osoitteen se modeemi/reititin on sille RPi/HA:lle antanut.
Aina vaan olen sitä mieltä että kannattaisi perehtyä ulkolämpötilaohjattuun käyräajoon. Silloin lämmintä tehtäisiin vain tarpeeseen. Se miten tuo järjestelmässäsi otetaan käyttöön on sitten panaa paremmin tuntevien jopi kertoa.Näyttäisi vielä olevan buffer tank kytkennällä ,onko joku muu parempi vaihtoehto.
Käyrähän siellä on käytössä (keskimmäisen rivin vasen kuva), mutta minimi 35'c ja yläpää 55'c, joka taitaa alkaa jopa 0'c kohdilta (vai -5'c). Eli tuolla tehdään jo lähes 30'c liian kuumaa nollakelissä?Aina vaan olen sitä mieltä että kannattaisi perehtyä ulkolämpötilaohjattuun käyräajoon. Silloin lämmintä tehtäisiin vain tarpeeseen. Se miten tuo järjestelmässäsi otetaan käyttöön on sitten panaa paremmin tuntevien jopi kertoa.
No niinpä tosiaan näyttää olevan! Pitääkö tuota kuvaa lukea nyt sitten niin, että jo -5°C ulkolämmössä pyydetään tuo 55°C kuumaa vettä ja vastaavasti +15°C ulkolämmössä menovesi olisi vielä tuo 35 °C ? Hui! Nyt ilmeisesti pumppu ei sekaannu lämmittämiseen ollenkaan kun pumpulle tulevan veden ja sieltä lähtevän veden deltat vain asteen verran, ei taida pumpusta irrota paukkua noilla lämmöilla, vaan mennään puhtoisesti vastuksilla.Käyrähän siellä on käytössä (keskimmäisen rivin vasen kuva), mutta minimi 35'c ja yläpää 55'c. Kaiken lisäksi tais olla lattialämmitys, jolloin olettaisi 35'c vedelläkin pärjäävän jo aika pitkälle.

Meikäläisella taidettiin rullata tuon "käyrän", eli Panasonicin suoran yläraja sentään -15 asteeseen mutta tiputin sen suosiolla samantien 40 asteeseen ja nyt haetaan sitten sopivaa lämpötilaa. Minkäslaisilla arvoilla lämmittelet omaa patteristoa tällä hetkellä näillä ~-10 pakkasilla ja minkälaisissa lukemissa on COP pyörinyt?Heitänpä minäkin tässä uudehkon pumpun omistajana kuvan kompensaatiokäyrän oletusasetuksista, jotka itse tosin muutin kun ihmettelin että ei kai sentään. Asentanut taho tosin totesi, että Pana toimii hyvin näillä oletusasetuksilla pateritaloudessa , ettei niitä tarvitse muuttaa. Mutta muutinpa kuitenkin.
Alla siis kuva käyrästä sellaisena kuin se käynnistettiin. Nyt siis toinen tilanne
katso liitettä 82847
Kuvahan on kuin Markun koneesta.
Moro kyllä täällä tämä optimointi on kesken itselläkin se täytyy myöntää, mutta josko vuoden päästä olen viisaampi asian suhteen. Tiettyjä asioita kokeilen ja tiettyyn talo mukautuu tai perhe.Meikäläisella taidettiin rullata tuon "käyrän", eli Panasonicin suoran yläraja sentään -15 asteeseen mutta tiputin sen suosiolla samantien 40 asteeseen ja nyt haetaan sitten sopivaa lämpötilaa. Minkäslaisilla arvoilla lämmittelet omaa patteristoa tällä hetkellä näillä ~-10 pakkasilla ja minkälaisissa lukemissa on COP pyörinyt?
Ei mikään laitteen virrattomuus tai virtapiikki tee tällaista ? Esim. mahdolliset sähkökatkot. Aina kun pumpun käynnistää, kertoo alustavansa. Mutta ei kai sentään näin syvältä ala prosessia. Hankala olis.En edelleenkään ymmärrä mikä on muuttanut käyrän arvot sellaisiksi kuin olivat,olen varma että itse en ole niitä muuttanut????