IVLP harkinnassa - tuli Panasonic 9 kW T-CAP split

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Noilla ohjeilla olen koitanut mutta ei ole vielä onnistunut,stoppaa aina jossain vaiheessa,ei onnistu kaapelilla eikä sillä kun tekee se jutun että pitäisi yhdistyä WLANIlla,kokeilen taas kunhan tulee inspis.

r290

Aktiivinen jäsen
Pitää hommata eristettä kun kaikki on käytetty että saan eristettyä ne ulkoyksikön anturit,varmaan joku 15 mm putkelle olisi sopivaa..

Oletteko eristäneet ulkoyksikön pohjaa millään,sitä olisi sitä samaa kuin putkieristekkin liimattavana levynä,pysyisiköhän,hankala paikka kun pohjassa pitäisi pysyä.

Tuskin haitannee jos füllaisi konehuoneta enemmänkin!

1632551954545.png

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Pari päivää siitä kun tein neuvottuja säätöjä,nyt on kerinnyt lämmöt tasaantua ja vähän liikaa vaikutti varaajan lämpöön.Varaajan lämpö putosi 42 asteesta 31 asteeseen joka oli vähän liian alhainen joten korjasin käyrän säätöjä,40 °C → 42 °C joka siellä oli muistaakseni aikaisemmin ja -15 °C → -13 °C,aiemmin myös muutin pystyakselilla olevan 34 °C → 25 °C:seksi mitä en nyt muuttanut,korjaisiko nämä muutokset nyt varaajan lämpötilan vaikkapa 34 °C:seksi.Edellisen säädön huomasi hyvin kulutuksen,tuoton ja COPin "pylväissä".

Mitä nämä kaksi alimmaista kuvan säätöä tarkoittaa,mitä niiden muuttaminen vaikuttaa. Lämmitin ON : Ulkolämpötila ja Lämmitin ON : ΔT

Säätö..jpg

Eristin myös löytämäni kaksi anturia ulkoyksiköstä.

... (2).jpg
....jpg

Pretor

Aktiivinen jäsen
Moro

Pari päivää siitä kun tein neuvottuja säätöjä,nyt on kerinnyt lämmöt tasaantua ja vähän liikaa vaikutti varaajan lämpöön.Varaajan lämpö putosi 42 asteesta 31 asteeseen joka oli vähän liian alhainen joten korjasin käyrän säätöjä,40 °C → 42 °C joka siellä oli muistaakseni aikaisemmin ja -15 °C → -13 °C,aiemmin myös muutin pystyakselilla olevan 34 °C → 25 °C:seksi mitä en nyt muuttanut,
Ei sillä ole mitään väliä mihin se varaajan lämpötila tipahtaa, jos sieltä tulee lämmitykiertoon silti tarpeeksi lämmintä ja kämppä on tasaisen lämmin. Jos sulla on lattialämmitys, niin sulla pitäisi olla varaa tiputtaa vielä enemmänkin sitä lämpötilaa. Pidä se 42'c siinä -15'c. Turhaan sitä on säätää -13'c, jos se sama 42'c riittää vielä alle -20'c pakkasissakin.

Meillä on patteritalo ja varaajassa on tällä hetkellä noin 32'c (ja sekin vain kellarin takia, koska kellarin kiertoon menee kylppärin takia min.29-30'c), joten ei lattialämmitystalossa voi tuota lämpöisemmälle olla tarvetta (paitsi jos haluaa esilämmittää käyttövettä korkeammassa lämpötilassa).

Edellisen säädön huomasi hyvin kulutuksen,tuoton ja COPin "pylväissä"
Niin... nyt näet selvästi myös itse sen, että kuinka paljon sillä on negatiivista vaikutusta "liikalämmittää", eli turhaan liian kuuman veden tekeminen ei ole missään olosuhteissa kannattavaa.

MarkkuJ sanoi:
Mitä nämä kaksi alimmaista kuvan säätöä tarkoittaa,mitä niiden muuttaminen vaikuttaa. Lämmitin ON : Ulkolämpötila ja Lämmitin ON : ΔT
Ensimmäinen on vastuskäytön lämpötila, eli missä lämpötiloissa otetaan vastus avuksi, jos pumppu ei itse jaksa tehdä tarpeeksi lämmintä.

Lämmityksen deltaT vaikutuksesta kirjoitin aikaisemmin:

Tässä on ihan kohtalaisen hyvät ohjeet laitoksen säätöihin yms.

Ihmettelin ku on oudon näköinen laite sisältä, mutta sullahan oliki split-kone.

Viimeksi muokattu:

eliel

Aktiivinen jäsen
Jaa tää olikin splitti kone, mitenköhän se vaikuttaa noihin coppi laskentoihin ja anturointeihin. Monoblockissa ne anturit olivat lisälämmittimessä oleva ja lämmönvaihdinta ennen oleva anturi jotka COPiin vaikutti. Splitti koneessa nämä kaiketi sisä-yksikössä, eli niihin ei ulkolämpötila pitäisi liiemmin vaikuttaa.

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

No ompahan anturit nyt eristetty,tuskin eristeistä haittaakaan on,vai onko.

Vähän muutin vielä säätöjä ja varaajassa on nyt 33 °C,se aiempi 31 °C mun mielestä pudotti vähän kylppärin lattian lämpötilaa kun sinne on pitkä matka laitehuoneesta,sen takia ajattelin vähän lämpösempää.

Nyt odotellaan ja katsellaan ja nyt kun olen pikkuhiljaa "hajulla" mitä mikin säätömuutos vaikuttaa niin helpompi sitten tehdä oikeampia säätöjä.

Lämmitin ON : Ulkolämpötila saa ilmeisesti olla siinä 0:ssa missä nytkin on ja
Lämmitin ON : ΔT siinä 4:sessa

Itse päädyin just samaan, oli hauska puuhasteluprojekti ja eipä se ruskeasta tavarasta tehty ruma mielestäni ole. Painekyllästettyä (A) ruskeaa, ruostumattomia ruuveja ja ulkokäyttöön tarkoitettua erikeepperiä väleihin vielä lisäksi. En tiedä tuliko hyvä, mutta eiköhän se kestä.
Näitä tarinoita kun täällä lukenut, niin itse miettinyt samaa. Minusta puu on jotenkin materiaalina viehättävämpi ja sitä kiva työstää (kun on hyvät koneet).

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Tuli inspis jälleen yrittää saada toimimaan tota HomeAssistanttia mutta ei se vaan onnistu multa joten jospa joku ystävällinen sielu minua jelppaisi.
Mulla on oma näyttö Raspberry Pi:lle eli ihan oma systeeminsä tulisi IVLP:pun seurannalle ja raspissa on muistitikulla Raspbian ohjelma ja Micro SD kortilla Home Assistant jonka olen kortille Balena Etcher ohjelmalla asentanut,luulisin että tähän asti kaikki on OK vai onko.
Onko HomeAssistantilla nyt pääsy verkkoon muistitikun ohjelman kautta? Vai pitäisikö tämä my network juttu vielä tehdä tälle HomeAssistant ohjelmalle vai pitäisikö raspi kytkeä verkkoon johdolla.Pitäisikö jatkossa HomeAssistantin sitten toimia WLANin kautta kun tehdään tämä my network ohjelma lisäys.

Taisi tulla liikaa kerralla kysymyksiä mutta jos näillä pääsisi alkuun.

Olen ohjeiden mukaan yrittänyt asennusta siinä onnistumatta :mad:

Laitanko kuvan mihin asti HA vain menee?

olli_tr

Jäsen
Mulla on oma näyttö Raspberry Pi:lle eli ihan oma systeeminsä tulisi IVLP:pun seurannalle ja raspissa on muistitikulla Raspbian ohjelma ja Micro SD kortilla Home Assistant jonka olen kortille Balena Etcher ohjelmalla asentanut,luulisin että tähän asti kaikki on OK vai onko.
Onko HomeAssistantilla nyt pääsy verkkoon muistitikun ohjelman kautta? Vai pitäisikö tämä my network juttu vielä tehdä tälle HomeAssistant ohjelmalle vai pitäisikö raspi kytkeä verkkoon johdolla.Pitäisikö jatkossa HomeAssistantin sitten toimia WLANin kautta kun tehdään tämä my network ohjelma lisäys.

Terve,

Sullahan on periaattessa ainakin kaksi vaihtoehtoa:

1. Asennat Raspbian-käyttöjärjestelmän, jonka jälkeen asennat siihen dockerin ja HomeAssistentin dockerin päälle. Tämä vaatii hieman Linux-osaamista.
2. Asennat HomeAssistent Operating Systemin, joka on valmis HomeAssistant-tiimin paketoima käyttöjärjestelmä ja HomeAssistant helposti asennettavassa pakkauksessa.

Oletan, että olet valinnut ylläolevista kakkosvaihtoehdon. Eli nyt ajatus on, että kun käynnistät Raspberry Pi:n, se käynnistää ensin käyttöjärjestelmän, nostaa ylös verkkoyhteydet ja sitten käynnistää HomeAssistent ohjelman (hieman yksinkertaistettuna). Verkkoyhteys on alkuun tapahduttava kaapelin kautta. Eihän tuo systeemi muuten tiedä, että mihin WiFi-verkkoon sen pitäisi ottaa yhteyttä ja millä tunnuksilla, jollet sitä sille jotenkin kerro. Kun olet sen kaapelilla verkkoon kytkenyt, voit nyt avata miltä tahansa lähiverkkosi koneelta yhteyden:

TAI
http://123.123.123.123:8123/ (vaihda 123:ien tilalle Raspberry Pi:n kotiverkkosi reitittimeltä saama IP-osoite)

Ensimmäinen osoite ei toimi aina, riippuu verkosta ja käyttöjärjestelmästä.

Mikäli edelleen tökkii, niin pistä toki kuvia.

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Mä olen nyt pahasti hakoteillä kun ei onnistu.Kumpikaan http:// osoite ei mene mihinkään ja tähän toppaa raspilla.

IMG_20211101_143135.jpg

olli_tr

Jäsen
Näyttää siltä, että kaikki on suhteellisen hyvin. :)

Kokeilitko siis avata http://LAITA_TÄHÄN_TUO_ETH0_IPv4_OSOITE:8123/ jollain toisella tietokoneella? Nuo homeassistant.local -osoitteet eivät välttämättä toimi - se riippuu kotiverkostasi toimiiko ne suoraan vai ei. Eli jos tuossa nyt lukisi:

IPv4 address for eth0: 192.168.0.65

Niin kokeile avata http://192.168.0.65:8123/ .

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Ei aukea tämä omalla IP adressilla ei eikä vaikuta vaikka palomuuri poistetaan käytöstä,ei vielä mee hermo.

SJT

Aktiivinen jäsen
Onhan tuo IPv4 osoite sisäverkon osoitteita, eli sinun reitittimen jakamia osoitteita, ettei julkinen? Mistä välistä otit palomuurin pois käytöstä?

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Hain tuon IPv4 osoitteen ja kokeilin mutta ei onnistu.

Luovutan:(

Täytyy etsiskellä joku :help: ja jos sitten saisi HA:n pelittämään mutta kiitos neuvoneille:)

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Sain HA:tin avautumaan windowsissa mutta en saa siellä yhteyttä heishamoniin eli en löydä kuinka WLAN:in saa päälle :mad:

olli_tr

Jäsen
Saako tuon istuutumaan vanhalle läppärille winukka 10:lle?
Tuo HomeAssistant Operating System on Raspberry Pi:lle tehty valmis paketti, eli ei tarvita Windowsia silloin. Jos haluat pyörittää HomeAssistentia vanhalla Windows-koneelle on vaihtoehtona ajaa sitä virtuaalikoneessa: https://www.home-assistant.io/installation/windows/

Sain HA:tin avautumaan windowsissa mutta en saa siellä yhteyttä heishamoniin eli en löydä kuinka WLAN:in saa päälle :mad:
Tämä voi olla hieman hankala neuvoa näin etänä, mutta onko tilanne nyt siis se, että sinulla on HA asennettuna siihen Raspberry Pi:hin ja pääset kirjautumaan Windows-koneeltasi sen HA:n hallintasivulle? Mikäli näin, niin hyvä, nyt HA on asennettuna ja toimii. Sillä ei ole väliä käyttääkö HA kaapelia vai WiFiä, kunhan se toimii. Jos kuitenkin välttämättä haluat liittää HomeAssistantin lähiverkkoosi WiFilla, on siihen ohje täällä: https://community.home-assistant.io...-os-to-wifi-or-other-networking-changes/98768

Suosittelisin kuitenkin pitäytymään nykytilanteessa toistaiseksi, jos pääset kiinni siihen hallintasivulle sillä se tarkoittaa, että HA on kiinni lähiverkossasi.

Seuraavaksi sinun pitäisi asentaa MQTT-broker lisäosa HA:han, jolloin se alkaa kuuntelemaan MQTT-viestejä, jota muut laitteet sille mahdollisesti lähettävät. https://learn.adafruit.com/set-up-home-assistant-with-a-raspberry-pi/mqtt-setup on yksi ohje - itse en tätä ole tehnyt, sillä oma setuppini on hieman erilainen - toivottavasti tuo ohje toimii.

Ja viimeinen steppi on HeishaMonin asetusten tekeminen niin, että se lähettää MQTT-viestit HA:n MQTT-brokerille. Jos tämä ei ole tehty, niin kirjoittelin juuri aiheesta täällä: https://lampopumput.info/foorumi/th...9kw-t-cap-kokemuksia.29219/page-4#post-493778

HeishaMon ottaa yhteyttä lähiverkkoosi aina wifillä, mutta sillä ei ole merkitystä onko HA kytkettynä lähiverkkoosi wifillä vai kaapelilla - samassa verkossa ne laitteet ovat kuitenkin.

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

HeishaMon näkyy lähiverkossa.

Kokeilin vaan HA:ta windiwssille,ei ole tarkoitus sillä sitä pyörittää.

Raspberry Pi:llä olisi tarkoitus HA:ta pyörittää mutta hyvistä ohjeista huolimatta en sitä ole osannut sitä asentaa ja avata.

WiFi jutun olen lisännyt HA:n ohjelmaan että se toimisi jatkossa etänä mutta asennattaessa olen käyttänyt kaapelia kuten neuvotaan.

Jos sen saa joskus asennettua ja toimimaan olisi se Grafana hieno lisä.

Pretor

Aktiivinen jäsen
Raspberry Pi:llä olisi tarkoitus HA:ta pyörittää mutta hyvistä ohjeista huolimatta en sitä ole osannut sitä asentaa ja avata
Kaikesta päätellen olet kyllä asentanut sen oikein ja se toimii, mutta et ole päässyt käyttöliittymään käsiksi oikealla ip-osoitteella.
Jos se RPi on kaapelilla kiinni modeemissa/reitittimessä ja täten samassa kotiverkossa muiden laitteiden kanssa, niin kyllä sen toimia pitäisi.
Onko siis HA:n käynnistyttyä tuossa aikaisemmin postatussa kuvassa sutattuna oleva (IPv4/eth0) IP 192.168.** alkuinen?
Sen osoitteen pitäisi löytyä myös modeemin/reitittimen asetuksista, kun sieltä katsoo minkä osoitteen se modeemi/reititin on sille RPi/HA:lle antanut.

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Onko siis HA:n käynnistyttyä tuossa aikaisemmin postatussa kuvassa sutattuna oleva (IPv4/eth0) IP 192.168.** alkuinen?
On

Sen osoitteen pitäisi löytyä myös modeemin/reitittimen asetuksista, kun sieltä katsoo minkä osoitteen se modeemi/reititin on sille RPi/HA:lle antanut.
Ei ole,muistelisin että joskus oli??????????

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Kun en ole vieläkään saanut HA:ttia toimimaan tossa Raspissa niin ihan manuaalisesti olen viikottain laittanut kulutuksia paperille ja nyt kun on vuoden tämä Pana ollu toiminnassa tein muutaman kalkulaation näistä muistiinpanoistani.

Huushollin kokonaissähkönkulutus on ollut 10445 kWh josta IVLP on kuluttanut 5364 kWh,vastukset ovat pannussa olleet päällä 86 kWh:n edestä (tässä luvussa on alun testaukset ja sitten nyt kesällä oli vastukset päällä joskus kunnes laskin vastuksien termarin säätöä) ja lämminvesivaraaja on kuluttanut 882 kWh.
Huushollin taloussähköksi jää näin ollen 4113 kWh,tämä on vähän isompi kuin muutama edellisenä vuonna mutta tähän on selityksenä se että olin viime talvena tallissa normaalia enemmän kun entisöin NSU Supermax 250 moottoripyörän.

Onko tämä kulutus nyt sitten linjassa kun lämmitykseen ja käyttöveden lämmitykseen on mennyt 6332 kWh ja ennen öljyä paloi se suunnilleen 1400 l.

Onhan sitä säästöä tullut ihan mukavasti kun öljyn hinta on noussut ja meillä on sähkösopimus jossa kWh:n hinta on jotain 4,8 snt.

Mjh76

Jäsen
Jatkan tähän ketjuun, kun samasta laitteesta kyse. Eli 9kw T-cap split tulossa Akvaterm Solar 750 hybridivaraajaan.
Millaisen kytkennän tuolle kannattaa tehdä? Onko lisäkortti ja anturi varaajalle pakollinen vai saako sen pelittään ilman?
Nykyinen kytkentä siten vastuksilla lämmitetty ja käyttövesi menee alakierukasta jatkaen yläkierrukkan kautta.
Kannattaako vaihtoventtiilillä ajaa yläosaan kuumempaa vai tulistaa vastuksilla?
Talossa lattialämmitys.

SISÄYKSIKKÖ WH-SXC09H3E8
ULKOYKSIKKÖ WH-UX09HE8

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Olen huolestunut COP:in pienuudesta,tässä kuvia tämänhetkisestä ja vuoden takaisesta,vuosi sitten marra-joulukuun vaihde oli aikalailla samanlainen kuin nyt viikko takaperin tähän päivään mutta COP on lähes puoliintunut.
Onko laitteeseen tullut jotain vikaa ja onko noi mun säädöt yhtään sinneppäinkään,systeemihän on Panan splt 9 kW kytkettynä vanhaan öljykattilaan joka toimii varaajasäiliönä?

Tämä on vuodentakainen tilanne.
9.1. Jouluk.png
lämp.png

Tässä kooste nykyisistä säädöistä mitkä olivat myös vuosi sitten käytössä.
kooste.png

Pretor

Aktiivinen jäsen
Minkä ihmeen takia öljykattilaan tehdään 20'c liian lämmintä vettä? Aivan järjetöntä touhua. Yli vuosi sitten jo neuvottiin tuosta liian kuuman tekemisestä, mutta olet siirtynyt entistä kuumemman tekemiseen.
Ei COP kovin kummoinen voi noilla +55'c vesillä ollakaan.

Pelus

Aktiivinen jäsen
Sattuiko vain kuvanottohetkeen juuri tuollainen tilanne että kompuran taajuus on 0Hz, vai onko pysyvämpikin olotila? Jos pysyvä niin vastuksillahan tuo sitten lämmittää ja Cop ei voi oikein muuta ollakaan kuin 1. Mikäli oikein tulkitsen niin kammottavan kuuman veden kanssa pana värkkää, vai onko nuo veden lämpötilat jotakin muuta kuin todellisia? Olisiko mahdollista nipistellä tuosta työsäiliön lämmöstä asteita pois, auttaisi varmasti coppiin. Kun katselin tuota vuosipäivän kalkulaatiota, niin mitättömällä kulutuksella on vuosi mennyt kuitenkin. Sattuisiko sinulla olemaan ylhäällä tuon vuosipäivän kokonaiskäyntiaika ja off-on laskurin arvot, niistä voisi kait päätellä miten kompressori on hommissa ollut vuosipäivän jälkeen.

eliel

Aktiivinen jäsen
Startteja melkein 2.5 kertaa enemmän mitä käyntitunteja. Näyttäisi vielä olevan buffer tank kytkennällä, niin yrittääköhän tehdä 58 asteista vettä ja 55 asteen jälkeen avittelee vastuksella? Laita nyt ainakin pyynnit alas ensimmäisenä.

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

En huomannut että pyyntilämpötila on noin iso,on muistaakseni ollut 40 tai 41°,en mielestäni ole muuttanut asetuksia no nyt on palautettu 40 °:seen.Mikä olis voinut muuttaa sitä pyyntilämpötilaa?

Laite oli pysäytettynä kun otin kuvan sen takia 0 Hz,ei ole ylhäällä vuosipäivän muita tietoja ellei laitteen historiasta ilmene,pitää katsoa.

Ulkoyksiköstä kuuluu käynnin aikana joskus hirveä ulina,ihan kuin olisi laakeri menossa tai voisko olla jostain venttiilistä kuuluva,laakeriääneen en usko olis jo näyttänut varmaan muitakin merkkejä.

Kiitos neuvoista,en oikein ole vielä sinut laitteen kanssa,esim. tämä Näyttäisi vielä olevan buffer tank kytkennällä ,onko joku muu parempi vaihtoehto.

eliel

Aktiivinen jäsen
Buffer tank kytkennällä tekee vielä pyynnistä pari astetta lämpimämpää, eli jos 55 pyynti, niin yrittänyt sitten tehdä 58 asteista. Itse laitoin juuri tänään asetuksista tuon työsäiliö liitännän OFF asentoon, ihan vaan mielenkiinnosta. Itse en ole huomannut juuri muuta eroa käytöksessä, kuin sen, että vesipumppu on off, kun kompressori ei käy.

Pelus

Aktiivinen jäsen
Näyttäisi vielä olevan buffer tank kytkennällä ,onko joku muu parempi vaihtoehto.
Aina vaan olen sitä mieltä että kannattaisi perehtyä ulkolämpötilaohjattuun käyräajoon. Silloin lämmintä tehtäisiin vain tarpeeseen. Se miten tuo järjestelmässäsi otetaan käyttöön on sitten panaa paremmin tuntevien jopi kertoa.

Pretor

Aktiivinen jäsen
Aina vaan olen sitä mieltä että kannattaisi perehtyä ulkolämpötilaohjattuun käyräajoon. Silloin lämmintä tehtäisiin vain tarpeeseen. Se miten tuo järjestelmässäsi otetaan käyttöön on sitten panaa paremmin tuntevien jopi kertoa.
Käyrähän siellä on käytössä (keskimmäisen rivin vasen kuva), mutta minimi 35'c ja yläpää 55'c, joka taitaa alkaa jopa 0'c kohdilta (vai -5'c). Eli tuolla tehdään jo lähes 30'c liian kuumaa nollakelissä?
Kaiken lisäksi tais olla lattialämmitys, jolloin olettaisi 35'c vedelläkin pärjäävän jo aika pitkälle.
Säädöt on siis aivan päin h*******ä.

Positiivista tässä on ainoastaan se, että on sentään alettu ihmettelemään onko kaikki ok. Kuinkahan moni vetelee autuaan tietämättömänä pumpun sielunelämästä ja voivottelee, kun ei säästöä synny.
Erinäisiä keskusteluryhmiä seuraavana hyvinkin moni.

Viimeksi muokattu:

Pelus

Aktiivinen jäsen
Käyrähän siellä on käytössä (keskimmäisen rivin vasen kuva), mutta minimi 35'c ja yläpää 55'c. Kaiken lisäksi tais olla lattialämmitys, jolloin olettaisi 35'c vedelläkin pärjäävän jo aika pitkälle.
No niinpä tosiaan näyttää olevan! Pitääkö tuota kuvaa lukea nyt sitten niin, että jo -5°C ulkolämmössä pyydetään tuo 55°C kuumaa vettä ja vastaavasti +15°C ulkolämmössä menovesi olisi vielä tuo 35 °C ? Hui! Nyt ilmeisesti pumppu ei sekaannu lämmittämiseen ollenkaan kun pumpulle tulevan veden ja sieltä lähtevän veden deltat vain asteen verran, ei taida pumpusta irrota paukkua noilla lämmöilla, vaan mennään puhtoisesti vastuksilla.

Lääkehän on tuohon copin korjaamiseen kovin yksinkertainen. Käyrän alaraja +15 asteessa tuonne 25°C ja yläraja -15°C luokkaa 32-35°C , Jos ei tuo riitä pitämään tupaa lämpimänä niin astetta kerrallaan lisää yläpäähän.

Juha1964

Aktiivinen jäsen
Heitänpä minäkin tässä uudehkon pumpun omistajana kuvan kompensaatiokäyrän oletusasetuksista, jotka itse tosin muutin kun ihmettelin että ei kai sentään. Asentanut taho tosin totesi, että Pana toimii hyvin näillä oletusasetuksilla pateritaloudessa , ettei niitä tarvitse muuttaa. Mutta muutinpa kuitenkin.

Alla siis kuva käyrästä sellaisena kuin se käynnistettiin. Nyt siis toinen tilanne :)

20221025_124439.jpg

Kuvahan on kuin Markun koneesta.

Veksi

Jäsen
Heitänpä minäkin tässä uudehkon pumpun omistajana kuvan kompensaatiokäyrän oletusasetuksista, jotka itse tosin muutin kun ihmettelin että ei kai sentään. Asentanut taho tosin totesi, että Pana toimii hyvin näillä oletusasetuksilla pateritaloudessa , ettei niitä tarvitse muuttaa. Mutta muutinpa kuitenkin.

Alla siis kuva käyrästä sellaisena kuin se käynnistettiin. Nyt siis toinen tilanne :)

katso liitettä 82847

Kuvahan on kuin Markun koneesta.
Meikäläisella taidettiin rullata tuon "käyrän", eli Panasonicin suoran yläraja sentään -15 asteeseen mutta tiputin sen suosiolla samantien 40 asteeseen ja nyt haetaan sitten sopivaa lämpötilaa. Minkäslaisilla arvoilla lämmittelet omaa patteristoa tällä hetkellä näillä ~-10 pakkasilla ja minkälaisissa lukemissa on COP pyörinyt?

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Olisko Pelus nämä hyvät arvot käyrälle,mitä tarkoitat tällä luokkaa 32-35°C ?

läpötilojen korjaus.png

En edelleenkään ymmärrä mikä on muuttanut käyrän arvot sellaisiksi kuin olivat,olen varma että itse en ole niitä muuttanut????

Juha1964

Aktiivinen jäsen
Meikäläisella taidettiin rullata tuon "käyrän", eli Panasonicin suoran yläraja sentään -15 asteeseen mutta tiputin sen suosiolla samantien 40 asteeseen ja nyt haetaan sitten sopivaa lämpötilaa. Minkäslaisilla arvoilla lämmittelet omaa patteristoa tällä hetkellä näillä ~-10 pakkasilla ja minkälaisissa lukemissa on COP pyörinyt?
Moro kyllä täällä tämä optimointi on kesken itselläkin se täytyy myöntää, mutta josko vuoden päästä olen viisaampi asian suhteen. Tiettyjä asioita kokeilen ja tiettyyn talo mukautuu tai perhe.

Mulla tuolla käyrä puolella on tällä hetkellä -15... 52 +15...31. Käyrän lämmin pää säätämättä kun uusitu järjästelmä ei ole ollut kuin lokakuusta käytössä, mutta tarkkallaan. Suuntaissiirrolla olen tasoa vähentänyt -3. Vielä pari pykälä varaa siis laskea tai sitten vaikka käydessä nostaa + 5 käyrän arvoasta. Jos säätövara ei riitä niin sitten vaihdan lukemat tohon kompensointikäyrään. Tämä siksi etten nyt halua vain tuon vuoksi sammuttaa läitetta.

Lämmityksen delta T on mulla Panassa 8, ja QM2 nyt käytössä. Noilla hieman suitsii toisaalta Panaa sekoittamasta vettä varaajassa ja myöskin koneen tehoa. Aina kun tulee olosuhteiden muutos tarkkailen, ettei vastuksilla lähde avittamaan. Tai ennakoin jos tulee kylmä yö esim. Ei ole vielä tarvinnut lisäapuja. Kyllähän tämä uusi harrastus - pumppaaminen ja lämmityksen säätäminen - vie melkoisesti aikaa asian opiskelun kun siihen lisää. :)).

Kävin kurkkaan äsken että näillä -8 lämpötiloilla patteriverkko vaatisi Oumannin mukaan noin 49 vettä, tainnut tulla lämmitysvelkaa joku kymmenys. Mutta koska 45 astetta tuntuu riittävän pitämään huonelämmön 20.0 asteessa emmekä lisää lämpöä astetta alemmas hengen vallitessa kaipaa, niin sinne sitten pumpataan 45 vettä, joka palaa 37 asteisena.. Virtaama noin 0,4 m3/h. Energiamittari näytti että verkko vie noi 3,5 kw. Samassa yhdeydessä pumpun tuotto on noin 3,9.. 4,0 kw veteen ja kwh mittarin mukaan nappaa 1,7 kw. Cop noin 2,3. Vesi kiertää pumpulta varaajaan noin 1 m3/h. Veden lämpötilat 41/45. Edelleen odotelen putkaria ja patterikierron paluun yhdistämistä vilpin imuun kuten useammakin kirjoituksella olen todennut. Aika näyttää.

Tässä jotain hiukkase pomppivaakin ajatusa asian tiimoilta.

Juha1964

Aktiivinen jäsen
En edelleenkään ymmärrä mikä on muuttanut käyrän arvot sellaisiksi kuin olivat,olen varma että itse en ole niitä muuttanut????
Ei mikään laitteen virrattomuus tai virtapiikki tee tällaista ? Esim. mahdolliset sähkökatkot. Aina kun pumpun käynnistää, kertoo alustavansa. Mutta ei kai sentään näin syvältä ala prosessia. Hankala olis.

Back
Ylös Bottom