Monet.fi/Konkurssihuutokauppa.fi
Suomen halvin sähköauto, hieman projektia jollekin? Akku tuossa näyttää aika räpellykseltä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eikö tästä juuri keskustella mitä käytettyjä autoja on tarjolla kun nykyiset uudet sähköautot vanhenevat sen 10-15 vuotta. Onko noin vanha sähköauto vaihtoehto. Aika näyttää mihin käytettyjen autojen kauppa suuntautuu. Bensa ja dieseli tulee ennen tuota maksamaan yli 3€ niin menee mielenkiintoiseksi seurata millä Suomalaiset liikkuu. Bensa ja diesel autolla ei ole varaa ajaa ja sähköautoa ei ole varaa ostaa.Harva tuntuu uhraavan yhtään ajatusta sille tosiseikalle, etteivät tällä hetkellä ostettavat käytetyt autot määrää sitä, millaista kalustoa on tulevaisuudessa käytettynä ostettavissa. Sen määräävät uuden autot, ja niistä tällä hetkellä jo kolmasosa on ladattavia (eli sisältää lataushybridit).
Ensiksi on saatava sähköautojen hinnat samalle tasolle kun esim. Ruotsissa. Se että hinnat ovat nykyisin luokkaa n. 10000 € kalliimmat Suomessa, ei edistä autokannan vaihtumista ilmastoystävällisempiin autoihin.
No 2000e on kuitenkin paljon vähemmän kuin 20000e, joka tuntuu olevan yleinen käsitys akkurempan arvosta.No tässä pimeni just dieselistä ECU. Mikä lie halpa vika sekin. Ehkä kylmäjuotos, ehkä halpa 50 centin komponentti. Ei tämmöistä pitäisi tapahtua, mutta tapahtuupa vaan. Melkein kaks tonnia oli se keikka, koska ei niitä vehkeitä saa ohjelmoitua autoon sopiviksi, eli romikseltakaan ei voi osaa ottaa.
On joitakin pajoja jotka yrittää noita korjata. Hinta on silti korjausyritykselle useita satoja, auto on sen aikaa telakalla ja sitten kalvaa epäily siitä että jääkö sen kanssa tielle, jos ylipäätään tulee kuntoon.
Veikkaan että useimmiten sähköautonkin tulee pysäyttämään tämmöinen halpa vika, johon ei kuitenkaan tarjota halpaa korjausta, tai se ei ole mahdollista sen takia että kaikki mahdollinen on DRM shitillä liimattu olemaan kavereita. Kuten tuo ECU, sitä ei voi vaihtaa toisesta autosta.
Ja yksi hajoava uusi osuus voi olla lisääntynyt kestovoitelu, kun moottorin laakereista lähtien kaikki on kertakäyttöä. Voi olla halpa laakeri, mutta kallis remontti.
Tässä voi käydä niin että polttikset ovat hyvinkin halpoja - koska niiden pitäminen on tehty kalliiksi erilaisilla veroilla ja muilla maksuilla - tai Japanin tyyliiin jollain kummalisella katsastusrituaalilla - tai ajaminen hankalaksi erilaisilla rajoituksilla ( Saksa ) . Maailmalla siis on jo uudempia ja vanhempia esimerkkejä erilaisista konsteista joilla vanhan auton pitäminen tehdään kalliiksi tai hankalaksi - eiköhän niitä saada tännekin.Toistaiseksi sähköautojen ja ladattavien hybridien hinnat ovat olleet huomattavan kovia käytettyinä. Mikä on tilanne 12 v päästä? Onko silloinkin tuo muutaman tonnin autoluokka edelleen puhtaasti polttiksia tai romukuntoisia sähkiksiä?
Pakkohan ecu on voida vaihtaa merkkihuollossa - kuten tuossa, mutta merkkihuollon konstien pitää olla kaikkien halukkaiden tiedossa/käytössä EU-pykälien mukaan. Teslakin joutui siihen alistumaan. Sitä kuinka hankalaksi tai kalliiksi moisen kyvyn voi jollekin H.Hartikaisen pajalle tehdä on sitten oma asiansa.Käytännössä sen ecun voi kyllä vaihtaa toisesta autosta, mutta se oitää koodata siihen uuteen autoon, ja jos ihan oikeasti alla on auto johon ecua ei saa ohjelmoitua sen voi korvata yleismallisella
No ehkei 70-luvun tyyliin, mutta onhan monissa autoissa ruosteongelmia jo 10-15 v. Katsastus on myös tehnyt korjaamisen vaikeaksi eli monia kohtia ei saa hitsata, vaan pitää vaihtaa vaikkapa koko apurunko.Nykyiset korit eivät edes ruostu kuten ennen vanhaan.
Näin on. On erilaisia ratkaisuita. Kuitenkin on mahdollista suunnitella pitkäikäisiä rakenteita, joiden ruostuminen on hidasta. Esimerkiksi minulla on käytössä 2001 mallin Opel Astra, ajettu 350 tkm, eikä vielä ole yhtään tarvinnut hitsata. Kyse on suunnittelusta.No ehkei 70-luvun tyyliin, mutta onhan monissa autoissa ruosteongelmia jo 10-15 v. Katsastus on myös tehnyt korjaamisen vaikeaksi eli monia kohtia ei saa hitsata, vaan pitää vaihtaa vaikkapa koko apurunko.
Ruotsalaiset sahasivat kolariautoja paloiksi - ehkä se rapsa jostain löytyy - ja lopputulos oli se että vaikka autot on saatu pysymään päällepäin ruosteettoman näköisinä niiden korirakenteet lahoavat piilossa tavalla joka kyseenalaistaa jo selvästi alle 10 vuoden ikäisten autojen kolarikunnon... ehkä sitä korin pehmenemistä voisi jollain ristiriipunnalla mitata. Tai itse sillä miten ovet/luukut käyttäytyvät kun autoa nostaa tunkilla yhdestä nurkasta.Esimerkiksi minulla on käytössä 2001 mallin Opel Astra, ajettu 350 tkm, eikä vielä ole yhtään tarvinnut hitsata. Kyse on suunnittelusta.
Minä onnistuin aikanaan käräyttämään omasta käyttöautosta ecun korjatessani katkennutta anturin johdinta. Homma selvisi niin, että tilasin ebaystä briteistä samalla osanumerolla purkuauton ecun (~50e). Paikallinen lastutuspaja kloonasi vanhan ecun ohjelman ja poltti sen uuden ecun piirille. Hinta noin 200e. Toiminut moitteitta jo useamman vuoden. Tämä tietysti edellyttää sitä, että ecun muistipiiri tms. ei ole kärähtänyt, jotta sen sisältö voidaan vielä lukea. Merkkihuollosta en edes kysynyt, mutta joku ecujen korjauksen "erikoispaja" antoi puhelimessa hinta-arvion, joka oli luokkaa pari tonnia.Käytännössä sen ecun voi kyllä vaihtaa toisesta autosta, mutta se oitää koodata siihen uuteen autoon, ja jos ihan oikeasti alla on auto johon ecua ei saa ohjelmoitua sen voi korvata yleismallisella, mutta eihän tuo tietenkään ilmaista ole, jolloin tullaan siihen kysymykseen mikä on auton käyttöarvo vs auton romuarvo?
Jarrulevyjen kulumiseen täyssähköautossa en usko. Ruostumiseen kylläkin.Jarrulevyt luokkaa 15,- euroa
Yhtä Opel Astraa olen tekohengittänyt.No tässä pimeni just dieselistä ECU. Mikä lie halpa vika sekin. Ehkä kylmäjuotos, ehkä halpa 50 centin komponentti.
Kuuden vuoden kokemuksella töpselihybridillä väittäisin että ei juuri eroa normiautoista. Amperassa jarrupoljin on yhdistetty regeniin niin että kevyessä jarrutuksessa jarrut eivät edes aktivoidu, vaan hidastus tehdään sähkömoottorilla. Nyt kohta kymmenen vuoden ja 170000 km jälkeen etujarrulevyt ja palat ovat kuin uudet. Takajarrulevyt paloineen on kertaalleen vaihdettu ruostumisen vuoksi.Jarrulevyjen kulumiseen täyssähköautossa en usko. Ruostumiseen kylläkin.
Jos akkujen uudistaminen saadaan jotenkin järkevään hintaan, esim. leasing periaatteella, voisi elinikä olla esim. 50 vuotta tai enemmän. Olisi todellinen ympäristöteko.
Leasing tai vastaava olisi sikäli hyvä, että uuden auton saisi hinnalla ilman akkua ja sen jälkeen olisi kuukausittainen akun kulumista vastaava maksu. Tällä tavalla voi helposti ostaa käytetyn sähköauton. Kun taas nykysysteemillä ensimmäiset ostajat kuluttaa akun ja musta pekka jää käteen jollekin jossain vaiheessa.Miten leasing pidetää akun kestoikää? Se on rahoitusinstrumentti. En keksi miten vaikuttaa ympäristöön sinällään - ainakaan positiivisesti.
En näe että akuissa on ongelmaa jota usein kuvataan. Kokemusta lähes 100 000 pienakkuisella Leafilla. Ajetaan reilu muutama satatuhatta ja sitten vaihdetaan. Yllättävän pitkäänhän nuo näyttää kestävän.
Tämän ymmärrän. Mutta miten poikkeaa normaaliautosta. Moottori, vaihelaatikko, DSG jne kestävät johonkin saakka, ja sitten kun menee rikki niin menee rikki.Leasing tai vastaava olisi sikäli hyvä, että uuden auton saisi hinnalla ilman akkua ja sen jälkeen olisi kuukausittainen akun kulumista vastaava maksu. Tällä tavalla voi helposti ostaa käytetyn sähköauton. Kun taas nykysysteemillä ensimmäiset ostajat kuluttaa akun ja musta pekka jää käteen jollekin jossain vaiheessa.
Kakkosautona sähköauton akku ei tosiaan lopu kilometrien takia ennen kuin auto on jo muuten läpimätä. Jos akku tuollaisessa käytössä hajoaa, se hajoaa muusta syystä kuin tasaisen kulumisen takia.Ja tuo 2-versio tapahtuu hitaasti. Ei auto ei mene rikki, vaan sen ajomatka laskee. Eli 2 autona huonollakin akulla on käyttöarvoa paljon. Muistetaan että ajomatkat ovat usein lyhyitä - niitä Lapinmatkoja ei päivittäin tehdä.
Ja akun kunto on todettavissa ja mitattavissa - toisin kuin moottorin, vaihelaatikon ja kytkimen. Ne on enemmän arpapeliä. Tietty esim. kytkintä voi laskeskella että 200tkm välein voisi vaikka vaihtaa levyn.
Harvemmin nuo hajoavat korjauskelvottomaksi, kolariautoista saa osia, tarvikeosiakin saa, maa on täynnä noita tekeviä korjaamoja ja itsekin voi tehdä.Tämän ymmärrän. Mutta miten poikkeaa normaaliautosta. Moottori, vaihelaatikko, DSG jne kestävät johonkin saakka, ja sitten kun menee rikki niin menee rikki.
Sinulla on bensiininkulutus 1,4 L/100 km, minulla talviajossa 2,3-2,4 L/100 km. Kulutusero selittyy hyvin pitkälti siitä, että minun auton akku on 8,8 kWh, sinulla 16 kWh. Olen kaivannut hivenen suurempaa akkua. Minun Priuksen hybridi ominaisuudet ovat hyvät, talivikulutus kun akku on tyhjä on n. 4 L/100 km, kesällä voi mennä n. 3 L/100 km kun akku on tyhjä.Mä olen kovasti ihmetellyt sitä, että miten '12 Amperan akku kestää ja kestää. 170 000 km mittarissa, 80% kaikista kilsoista välillä 90 000 - 170 000 km ajettu sähköllä ja tuota ladataan 10 kWh eli suuruusluokkaa 50 km kerralla. 80 0000 km / 50 km = 1600 sykliä, 80% siitä on 1280. Eli reilusti yli tuhat sykliä jo pelkästään mun käytössäni. Todellinen kapasiteetti on 16 kWh, se on aika vähän autolle jonka sähköinen ajoteho on kuitenkin maksimissaan 110 kW ja regen-teho 60 kW.
Amperan käytössä oleva kapasiteetti on noin 10 kWh. Prius kieltämättä menee pienellä bensakäytössä, Ampera haukkaa helposti 5.5 - 6.5 litraa satasella bensa-ajossa.Kulutusero selittyy hyvin pitkälti siitä, että minun auton akku on 8,8 kWh, sinulla 16 kWh
:O Härregud, akut Hobbykingin halvimpia RC-lipo-akkujaMonet.fi/Konkurssihuutokauppa.fi
www.konkurssihuutokauppa.fi
Suomen halvin sähköauto, hieman projektia jollekin? Akku tuossa näyttää aika räpellykseltä.
Vai tarkoitatko e-2008, joka on hullujen päivien tarjouksessa 28 000 € tai 250 €/kk?Hauska kyllä seurata keskustelua muilla foorumeilla tuosta Pökötin e-208 -tarjouksesta. Kova on hinku saada sähökulkine persiin alle. Mikä tahansa kelpaa kun "halvalla" saa.
Joo, tuota juuri tarkoitin. Onhan se hyvä tarjous, jos vuoden jälkeen tosiaan palauttaa. Kai se halpuus perustuu siihen, että luottavat riittävän monen kuitenkin pitävän sen auton vuoden jälkeenkin, jolloin rahoituksen "koukerot" alkavat purra. Kyllä se 2000e hankintatuki on tuohon sisään leivottu. Rahoitettava kokonaissumma taisi olla jotain vähän alle 30ke ja korko & kulut tavanomaisella tasolla.Vai tarkoitatko e-2008, joka on hullujen päivien tarjouksessa 28 000 € tai 250 €/kk?
Minä ostin juuri auton. Liikkeissä kierrellessä alkoi vahvistua ajatus että ihan sama mikä keulamerkki siinä on. Päädyinkin merkkiin jota en ikinä olisi kuvitellut ostavani. Aikaisemmin on ollut kaikenlaisia periaatteita, mistä ei nyt sen enempää. Nyt tuttujen kanssa jutellessa oikeastaan kaikki olivat samaa mieltä että jos 10:kin vuotta vanhan auton vaihtaa uuteen, niin ei se oikein huonompaan päin voi mennä. Oletuksella että nyt suunnilleen samassa kategoriassa pysytään. Iän tuomia etuja varmaan tällainen suvaitsevaisuus.Se tuossa lähinnä huvittaa, että moni joka ei ole ikinä edes harkinnut ko. automerkkiä ostavansa, tilaa tuollaisen näkemättä.
Näin on, olen tämän itsekin todennut. Myös esim. julkinen liikenne on monelle ekaa kertaa koittaessa ihan uusi maailma.sähköauto kun on ainakin ekaa kertaa koittaessa ihan uusi maailma