mistä se mitataan.. sitähän se vahtii ettei oteta liikaa. Eli jos Niben mittaus in siellä 25A johdossa niin sitten sen mukaan.Tuonko voisi siis nostaa vastaamaan talon pääsulakekokoa 25A?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
mistä se mitataan.. sitähän se vahtii ettei oteta liikaa. Eli jos Niben mittaus in siellä 25A johdossa niin sitten sen mukaan.Tuonko voisi siis nostaa vastaamaan talon pääsulakekokoa 25A?
F470:ssa on säädettävä pääsulakkeen koko 1-300+A. Koneeseen laitetaan oman talon PÄÄSULAKKEEN koko. Eli 25A =3x25A, 35A=3x35A, jne. Virrantunnistimet kytkentään päänousuun ja ne mittaa koko talon kulutusta.Onko F470:ssä asetus pääsulakkeiden koolle? Jos siellä on nyt esim 16A?
Tai onko kuorma tasainen vaiheiden välillä? Tuo 17kW on kaikki vaiheet yhteensä. Yksittäinen vaihe on max ~6kW (25A). Pesukoneet vie hetkittäin 2kW (jopa 3 niin kuin itsellä) mutta tuo on vain hetkittäin. Lähinnä kun otetaan uutta vettä.
Onko jotain yksivaiheista lämmitinä tai muuta laitetta joka on koko ajan päällä?
Tuli mieleen että onkohan kiukaan kuormanrajoitus kytketty F470:een? Tuleeko vastuksille oma sähkönsyöttö? Kun laittaa kiukaan päälle niin vastukset tiputetaan pois? Tällöin ei liittyisi noihin virtavahteihin mitenkään. Virrasta riippumatta vastukset tippuvat pois.
Sähkölämmitystaloissa yleensä pitää tiputtaa vastuksia pois päältä kiukaan tehon verran kun kiuas on päällä. Kiukaissa on tätä varten ohjaus.
Kyllä ne vaan on. Kiuas on hyvin todennäköisesti 3-vaiheinen ja F470:aa ei juuri muuna Suomesta saa kuin 3-vaiheisena. Harvaan taloon tulee 6-vaihetta.Tässä tapauksessa varmaankin on talojohdossa jos kiuas sammuttaa vastukset (f470 ja kiuas tuskin ovat samassa johdossa). Eli tuo 25A on varmaankin oikea valinta.
Et tainnut ihan ymmärtää mun pointtia.Harvaan taloon tulee 6-vaihetta.
Et tainnut ihan ymmärtää mun pointtia.
Tiedän kyllä miten tuota on ajateltu käytettävän ja 99,9% on varmasti niin asennettukin tai tunnistimet on kokonaan asentamatta. Mutta kun asentajia on laidasta laitaan ja asennuspaikkoja erilaisia niin välillä löytyy ihme virityksiä.
Tottakai laitteet ovat saman (3-vaihe) pääsulakkeiden takana. Mutta miten ryhmäsulakkeet? Normaalisti ovat eri sulakkeilla mutta kuten sanoin, asentajia on laidasta laitaan ja asennuspaikkojakin erilaisia.
Siis minua epäilyttää hieman sähkökytkennät jos asentaja on sitä mieltä että 16A on oikea. Joko ei ymmärrä mitä mitataan tai sähköt on kytketty jotenkin oudosti.
No ei tietenkään jos se on ainoa laite sen sulakkeen takana.Virrantunnistimesta ei ole mitään hyötyä laitten omassa syöttökaapelissa.
No ei tietenkään jos se on ainoa laite sen sulakkeen takana.
Miten muuten kytket tunnistimet jos ne pääsulakkeet ja mittari on toisessa rakennuksessa esim 30m päässä? Vaikka autotallin yhteydessä.
Ei tässä nyt oikeasti ole mitään useaa tapaa tehdä asia oikein. Ne virrantunnistimet kytketään nimenomaan tulevaan syöttöön. Asennusohje, sivu 23, ”Virran mittausta varten on asennettava virtatunnistin kuhunkin kiinteistön sähkökeskukseen tulevaan vaihe- johtoon. Tämä on suositeltavaa tehdä sähkökeskuksessa.” Jos joku laittaa tuon jotenkin toisin, niin väärin meni. Virrantunnistimesta ei ole mitään hyötyä laitten omassa syöttökaapelissa. Kyllä se F470 tietää paljonko se itse käyttää virtaa. Tehdasasetuksena valikon 5.1.12. Varokekoko on 16A. Tämä tulee muuttaa virrantunnistimien asennuksen yhteydessä kiinteistön pääsulakkeen mukaisiksi.
Tai siis virrantunnistimet.No niin tää ratkes, eli oltiin vaan jätetty tuo tehdasasetus tuonne päälle, virtakytkimet on kytketty mittarikeskukselle niinkuin pitääkin. Nyt on varokekoko nostettu 25A kiitos kaikille.
Juuri näin. Itsellä 3x35 A liittymä, pääsulakkeet tonttikeskuksessa, jossa myös 3 x 16 A sulakkeet autolaturille. Niben 3 x 16 A sulakkeet teknisessä tilassa ja näin ollen Niben asetuksissa varokekoko 20 A (close enough…)Jos sen tallin haluat mukaan, niin yksi jippo on selvittää tallin maksimivirrankulutus ja vähentää se F470 asetetusta pääsulakkeiden virta-asetteluarvoista. Jos se talli käyttää 4 A per vaihe, niin laita F470 asettelu vaikka 21 A jos pääsulakeet ovat 3x25 A.
Tulkitsenko siis oikein, että itse määritellyllä lämpökäyrällä tuo siis toimisi oikeammin?Tuo alin menolämpötila on se joka aiheuttaa RN1 vääntämistä, koska sen lämmönvaihtimen lämmitys ei seuraa enää lämpökäyrää (se saa myös 28C vettä vaikka lämpökäyrän perusteella odottaisi jotain viileämpää).
Lämpökäyrän mukaisesti lämmittämällä tuo RN1 säätö pysyy aika hyvin paikallaan eikä siihen tarvitse hirveästi koskea. Onhan noita jokunen ihan perinteinen termostaatti tuohon asennettu, ei siihen kai sen kummallisempaa automatiikkaa tarvitse.
Helpoin ja edullisin lienee ihan tavan patteritermostaatti. Meille asennettiin helmikuussa liikkeen toimesta, kustannus n. 170€.
Toimii paremminn, tuo 28°C vesi on turhan lämmintä säätöä ajatellen. Meillä menee n. 26 asteinen 0°C kelissä, tuo 28°C menee vasta n. -20°C lämmöissä. Minkälainen käyrä teillä muuuten on.Tulkitsenko siis oikein, että itse määritellyllä lämpökäyrällä tuo siis toimisi oikeammin?
Jep, käytännössä sen patteriventtiilin virtaus kyllä riittää. Siitä kun ei ollut varmuutta niin laitatin niin kuin laitatin, mutta sen jälkeen kun kokemusta oli, sanoisin että turhaa. Suoraan siihen paikalle vaan ja vanha säätö roskiin.Itse ajattelin, että suoraan korvaamalla menee hyvin ja on ainakin toistaiseksi toiminut. Alkuperäisen kaltaisen toiminnan saa aikaan irroittamalla termostaattiosan ja pelaamalla patteriventtiilin esisäädöllä. Ainakin tämä tapa toimi helmikuun pakkasilla muutaman päivän OK ennen oikean termostaatin saamista.
Tuossa kuva, jälkiasennuksena, LVI-Viva asennusliike, jonka toimintaa voi varauksetta kehuaTehtiinkö ns jälkiasennuksena? Olisiko mahdollista laittaa kuvaa asennuksesta? Tätä voisin harkita itsekin.
Kiitos! Hyvinhän tuo termari tuohon mahtuu. Jos suoraan menee käsisäätöventtiilin tilalle niin eiköhän tuo menisi paikalleen ilman putkariakin. Hamppu ja tahnaa kierteisiin.Tuossa kuva, jälkiasennuksena, LVI-Viva asennusliike, jonka toimintaa voi varauksetta kehua
Luulen että tulihännän neuvo ratkaisee asian. Minulla on anturi ja myös tuloilma auringon puolella ja vielä tumma seinä. Lämmityksen pysäytys taitaa olla sen +40. Toimii, ei tule hälytyksiä. Toki tulo-ilma on hankala kun nyt päivällä ei haluaisi sitä ollenkaan lämmitettävän kun aurinkokin kuumentaa sitä ja yöllä taas pitää lämmittää. No, hommaanpa itselle tuommoisen jokunen viesti sitten mainitun patteriventtiili-hässäkän niin pääsee säätämisestäKokeilepa laittaa joku varjostin anturille. Sitten nostat lämmityksen pysäytyksen +40C ja laitat alimmaksi menovedeksi alkuun vaikka 25-26C. Nyt sen pitäisi tuutata tuon lämpöistä vettä koko ajan kiertoon. Myös sinne tuloilmakennolle.