Aquarea H-sukupolvi, 9kW T-CAP kokemuksia

Lates

Jäsen
Tällainen pumppu sieltä löytyy, akseli oli jumissa. Eli nyt sitten odotellaan varaosaa. Täytyy itsekin laittaa magneetteja mutasihtiin, mulla olisi yksi iso rikkinäinen lennokin harjaton moottori, siinä olisi aivan julmetun tehokkaita neodyymimagneetteja
katso liitettä 80773
Mulla oli kanssa jumissa mutta huoltomies avasi sen ja herkisteli sen pyörimään.

Ton1A

Vakionaama
No siis pumpun asentanut kaveri oli aamulla käymässä, otettiin vesipumppu irti ja auki. Akseli siinä on jumissa, tai siis pyörii todella tahmeasti. Tuossa on vähän saman tyylinen harjaton moottori mitä ILP:n puhallusrummussa, tosin akseli on kiinteä ja magneetti/pumpun siipi pyörii. Laakeri on siis vesitilassa. Moottori ei nyt jäänyt mulle, joten en pääse sitä tuon tarkemmin tutkimaan.

pökö

Kaivo jäässä
No siis pumpun asentanut kaveri oli aamulla käymässä, otettiin vesipumppu irti ja auki. Akseli siinä on jumissa, tai siis pyörii todella tahmeasti. Tuossa on vähän saman tyylinen harjaton moottori mitä ILP:n puhallusrummussa, tosin akseli on kiinteä ja magneetti/pumpun siipi pyörii. Laakeri on siis vesitilassa. Moottori ei nyt jäänyt mulle, joten en pääse sitä tuon tarkemmin tutkimaan.
Tuo ongelma toistunee. Laita magnetiittiä nappaava suodatin.

Juha1964

Aktiivinen jäsen
Mun koneeni on H-sarjaa, J-sarjassa on vissiin jo sisäänrakennettu magneettifiltteri:

Mulle vasta tulossa H-sarjan laite. Onko tuo erottimen rakenne sellainen että tuo J-sarjan magneetti ei siihen mahdu. Tietty tuo Puuilon malli on vain kymmenesosan hinnasta.
Onko tuossa vaaraa että menee tulpaksi kanavaan?

Ton1A

Vakionaama
Täsmälleen sama vika on näköjään aikaisemminkin raportoitu foorumilla: https://lampopumput.info/foorumi/threads/panasonic-t-cap-9kw-h20-virhe.30148/#post-429260

Juttelin asentajan kanssa, hän oli putsannut pumpun akselin ja se pyörii taas kevyesti. Panasonicin tuki sanoi että siinä on vesivoideltu keraaminen liukulaakeri, todennäköinen vika on magneettisen rautamössön kerääntyminen moottoriin.

Pitänee laittaa AW-A2W-MGTFILTER tilaukseen, se on Panasonicin H-sarjaan tarkoitettu magneettinen suodattimen pohja, vakiona siinä on vastaava musta muovinen osa ilman magneettia. J-sarjassa pitäisi olla magneetti.

1664634984284.png

Ton1A

Vakionaama
Toimii taas, pumpun keraaminen akseli oli niin jumissa että se piti naputella varovasti irti roottorista. Puhdistettuna se on niin väljä että putoaa suoraan läpi. Panasonic on tuon suhteen varsin huoltoystävällinen, ainoa tarvittava työkalu oli ristipääruuvimeisseli. Kaikki pumpun sisäiset vesiliitokset ovat O-renkailla, samalla tavalla kuin tuo suodatinkuppi.

Ensiavuksi suodatikuppiin meni tuollainen 16mm magneetti (vaikka paketissa lukeekin 20mm). Alkuun vähän ihmettelin 22mm ulkohalkaisijaa, mutta se olikin irrallinen metallirinkula jota magneetti tietysti piti lujaa paikallaan. Se pois ja magneetti sopi suoraan tuohon kupin pohjalle.

1664698884786.png

iqo

Vakionaama
Mitäs maksoi tuo Cyclone? Itsekin pitkään miettinyt tuollaisen vaihtamista tavallisen "roskasihdin" tilalle, mutta kyllähän levari taitaa olla jo kauttaaltaan saastunut melkein 6 käyttövuoden aikana, joten ei taida juuri olla enää järkeä.

Juha1964

Aktiivinen jäsen
Ottaako tuo Cyclone tehokkaammin likaa pois kuin magneettisihti -yhdistelmä?
Teillä kokemusta onko tää magneettinen suodatus lisättynä järjestelmään takuuehto Panan 5 vuoden tehdastakuulle? Jonkin merkin osalla myymälässä sanottiin, että heillä on sillai että se tulee automaattisesti mukaan jos vanhaan verkkoon pumppu asennetaan. (Vähän kuin ilotulitteet ja silmäsuojaimet.)

Viimeksi muokattu:

Ton1A

Vakionaama
Cyclonen laskua ei ole vielä tullut. Ainakin se näyttää tehokkaalta, on sekä sykloni- että magneettifiltteri. Helppo tyhjentää roskat pois pohjan korkista.

Ton1A

Vakionaama
RJTecin (saksalainen pana-myyjä jolla informatiivinen blogi) yksityiskohtainen kuvaus pumpun putsauksesta.
Erinomainen tarina, just noin se pitää tehdä. Tuossa pumpussa siis roottori pyörii, keraaminen akseli ei. Laakerina on vesi keraamisten pintojen välissä.

stenfsa

Jäsen
Moron, tuollainen 9kW AIO pyörinyt nyt viikon päivät. Kompensaatiokäyrän kanssa en päässyt vielä koneen kanssa yksimielisyyteen. Pääseekö x-akselin arvoja (se -15C) muuttamaan jollakin itse?

stenfsa

Jäsen
Ok, kiitos tiedosta. Miten tuo sitten käyttäytyy. Onko käyrä kumminkin lineaarinen ylöspäin samassa kulmassa tuon -15C jälkeen vai toppaako lämmön tulo pirttiin sitten kun oikein on pakkasta?

MetaX

Aktiivinen jäsen
Se toimii niin että se pyynti alle -15C lämmössä sama kuin se asetuspiste siinä -15C kohdalla. Näitä päiviä on ollut niin vähän tässä neljän vuoden aikana mitä oma H-sarjalainen on käyny etten ole kokenut ongelmana. Siitä saa kuitenkin paneelista helposti säädettyä käyrää ylös tai alaspäin 1 .. 5C.

lmfmis

Vakionaama
Haluaako joku paperisena H sarjan servicemanuaalin. Melkein riisi paperia. Espoo

Liitteet

• 1664980757660470386589672885186.jpg
    1664980757660470386589672885186.jpg
    101,9 KB · Katsottu: 146

Rasse226

Jäsen
Pari viikkoa on nyt ollut tuo 9kw monblocki käytössä ja tänään aamulla kun oli ensimmäiset pakkaskelit huomasin että coppi oli melko huono. Pari minuuttia katselin hetkellistä coppia panasonicin näytöstä ja lukema oli 1,5-1,8, otto oli 1,8kw ja anto 3kw. Tuloveden lämpötila oli 32 ja meno 36 astetta. Aiemmin kun on ollut n. 8 astetta lämmintä ulkona on coppi pyörinyt 4-4,5. Mulla on quiet mode 3 päällä ja virtauksen olen asettanut 18l/min. Kenno oli ihan puhdas kun nopeasti vilkaisin sitä.

Mistähän tämmöinen voi johtua?

Ton1A

Vakionaama
Taitaa olla tästä kysymys, koko viime talvi ihmeteltiin laitteen huonoa starttia pakkasella. Ei ole vieläkään löytynyt ratkaisua.

eliel

Aktiivinen jäsen
Pari viikkoa on nyt ollut tuo 9kw monblocki käytössä ja tänään aamulla kun oli ensimmäiset pakkaskelit huomasin että coppi oli melko huono. Pari minuuttia katselin hetkellistä coppia panasonicin näytöstä ja lukema oli 1,5-1,8, otto oli 1,8kw ja anto 3kw. Tuloveden lämpötila oli 32 ja meno 36 astetta. Aiemmin kun on ollut n. 8 astetta lämmintä ulkona on coppi pyörinyt 4-4,5. Mulla on quiet mode 3 päällä ja virtauksen olen asettanut 18l/min. Kenno oli ihan puhdas kun nopeasti vilkaisin sitä.

Onko lämpötila-anturit eristetty ja kalibroitu? Eristämättömillä antureilla nuo lukemat voivat olla ihan mitä vaan.

Pretor

Aktiivinen jäsen

Olet sattumoisin katsonut lukemia just samaan muutaman minuutin aikaikkunan aikaan, kun pumppu on herännyt tauolta.
Turha stressata. Tuo "käynnistyminen" kestää kovemmalla pakkasella hieman pidempään. Tai "hieman ja hieman", sillä menee sellaiset 15-40min hitaasti nousevalla käyrällä.
Tosin suosittelen myös @eliel :in mainitsemia toimenpiteitä antureiden suhteen.

Tässä oman pumpun käynnistyminen aamulla ja tuossa on ihan parin minuutin kankeus käynnistyksessä -1'c kelissä (tai jos ihan pilkun tarkkoja ollaan, niin noin 10-15min tuossakin menee):
Tänään tuli myös syksyn eka sulatus aamulla.

PansuStart.jpg

Juha1964

Aktiivinen jäsen
Koskeeko tuo anturien lisäeritykset myös näitä Split teknologiaa olevia malleja? Onko niissä myös samoja antureita ulkona?

Ton1A

Vakionaama
Mun mielestäni tää näkyy tuon alemman graafin ympyröitynä alueena. Vasta jossain -5C paikkeilla mun taloni vie aina niin paljon lämpöä että kone käy koko ajan, jolloin ei ole tuota starttiongelmaakaan. Edellisen pumpun COP-käyrässä oli huomattavasti vähemmän hajontaa tuossa nollan ympärillä.

1665658517456.png

Rasse226

Jäsen
Olen kalibroinut ja eristänyt tulo ja meno vesianturit, ei ollut heittoa kuin 0,5 astetta toisessa. Ongelma on varmaan se mistä Ton1A puhui että startin jälkeen kestää melko kauan ennen kuin coppi muuttuu hyväksi. Pikkupakkasilla mun kone varmaan käy 30-45min ja sen jälkeen huilii vähän aikaa ennen kuin taas lähtee käyntiin. Olen tähän asti antanut koneen tehdä 35 astetta ilman mitään kompensointikäyrää. Olisi hyvä jos delta t voisi säätää vaikka 10 asteeseen niin se vetäisi vähän pidempää pätkää, mutta en ole löytänyt sellaista asetusta. Joku delta asetus kuitenkin löysin jonka kokeilin laittaa 15c mutta se ei vaikuttanut mitenkään.

Ton1A

Vakionaama
ΔT on kiinteä 5 astetta, sitä ei voi säätää koneesta. Mä viritin HeishaMonin ja Node-REDin avulla automaation jossa nostetaan pyyntilämpöä aste kerrallaan aina kun ollaan saavuttamassa piste jossa kone sammuisi. Tuolla mennään 5 astetta korkeammalle, jolloin efektiivinen ΔT on 10 astetta. Ei sekään tätä ongelmaa ratkaise, mutta käyntijaksot ovat vähän pidempiä.

Pretor

Aktiivinen jäsen
Pikkupakkasilla mun kone varmaan käy 30-45min ja sen jälkeen huilii vähän aikaa ennen kuin taas lähtee käyntiin.
Tää on vähän sellaista kompromissien hakua varaajan kanssa. Pätkäkäyntiä tulee aika pakostikin. Periaatteessa suoraan kiertoon ajamalla voisi osasta turhaa pätkäkäyntiä päästä pois. Jos mä katselen esim. viime yön käyntejä, niin suoraan kiertoon ajamalla voisi päästä lähes jatkuvaan käyntiin, koska kone kuitenkin taipuu tonne 1-1.2kW ottotehoihin.
Toisaalta ajelen varaajaan vähän ylilämmintä, vaikka käyrällä mennäänkin, koska varaajassa esilämpeää käyttövesikin kahdessa kierukassa.
Mulla on toi itse tehty buffer-anturi, joka on "jaettu" kahteen osaan (ylä- ja keskiosassa varaajaa), jonka ansiosta saa hieman pidennettyä käyntijaksoja.
Sulatukset 2kpl näkyy hyppyinä graafissa.

Pansupatka.jpg

Auvinen

Tulokas
Pystyisikö joku auttamaan. Asennettiin WH-SXC12H9E8 sisäyksikkö ja WH-UX12HE8 ulkoyksikkö sekä näille tietysti CZ-NE3P pohjavastus. Vilp on kytketty ainoastaan hallin lattialämmityskiertoon, jossa on n.60 l glycolia. Käytän sisäyksikön näyttöyksikköä huonetermostaattina. Jos säädän lähtevän veden esim 28c tai mihinkä tahansa alle sen niin vesi lämpenee yli tuon pyydetyn 28c ja kiertovesipumppu lisää kierroksia ja sitten lämmitys katkeaa. Kiertovesipumppu jää pyörimään. Tämän jälkeen vesi ei enää lämpene ennen uudelleen käynnistystä. Jos säädän lähtevän veden vaikka 30c tai sen yli niin kaikki tuntuisi toimivan normaalisti. Mistä kyseinen ongelma voi johtua?

Auvinen

Tulokas
Kovin pieni määrä 12 kW (jos on 12 kW) koneelle? Joku valmistaja sanoi 20 litraa/kilowatti olevan minimi. Paluuvesi ehkä jää pyyntiin nähden liian lämpimäksi ja siksi kone ei anna lisää lämpöä
Valittiin 12kw, koska siinä on 9kw sähkövastus. 9kw koneessa vain 3kw. Tila on 4,6m korkea. Outoa, että kuitenkin kovemmalla kähtevän veden lämpötilalla kuitenkin toimii. Lämpö paluuveden jakotukin mittarissa ei kerkeä nousta ollenkaan ennen kuin laite lopettaa lämmittämisen.

TeacDance

Aktiivinen jäsen
Pystyisikö joku auttamaan. Asennettiin WH-SXC12H9E8 sisäyksikkö ja WH-UX12HE8 ulkoyksikkö sekä näille tietysti CZ-NE3P pohjavastus. Vilp on kytketty ainoastaan hallin lattialämmityskiertoon, jossa on n.60 l glycolia. Käytän sisäyksikön näyttöyksikköä huonetermostaattina. Jos säädän lähtevän veden esim 28c tai mihinkä tahansa alle sen niin vesi lämpenee yli tuon pyydetyn 28c ja kiertovesipumppu lisää kierroksia ja sitten lämmitys katkeaa. Kiertovesipumppu jää pyörimään. Tämän jälkeen vesi ei enää lämpene ennen uudelleen käynnistystä. Jos säädän lähtevän veden vaikka 30c tai sen yli niin kaikki tuntuisi toimivan normaalisti. Mistä kyseinen ongelma voi johtua?
Eikös se lämmitä sen tuohon ja sitten antaa viiletä vakiona sen 5 astetta ja starttaa jälleen.

Auvinen

Tulokas
Eikös se lämmitä sen tuohon ja sitten antaa viiletä vakiona sen 5 astetta ja starttaa jälleen.
Kyllä. Jos säädän lähtevän 35c niin nostaa lämmön 35c ja antaa jäähtyä 30 ja lämmittää uudelleen 35c jne. Mutta jos säädän vaikka 25c niin lämmittää hieman yli 25c ja tippuu takaisin 10c eikä lämmitä koskaan enää uudelleen.

TeacDance

Aktiivinen jäsen
Kyllä. Jos säädän lähtevän 35c niin nostaa lämmön 35c ja antaa jäähtyä 30 ja lämmittää uudelleen 35c jne. Mutta jos säädän vaikka 25c niin lämmittää hieman yli 25c ja tippuu takaisin 10c eikä lämmitä koskaan enää uudelleen.
Jaah se menee noin.. hmm mikähän siinä voi olla,,

Auvinen

Tulokas
Jaah se menee noin.. hmm mikähän siinä voi olla,,
En käsitä millään. Glycolin määrä on pieni ja matka sisäyksiköltä lattialämmitystukille on lyhyt, mutta voisiko se aiheuttaa tuon. Tuntuu siltä, että laite ei kerkeä reagoimaan veden lämpenemiseen tuolla alhaisemmalla vaikka nyt 20c lähtevän veden lämpötilalla. Yrittää kiertovesipumpun kierroksia lisäämällä saada lämpöjä pysymään säädetyssä arvossa, mutta ei kuitenkaan siinä onnistu ja lopettaa lämmittämisen. Liekkö pidempi linja ennen tukkia tai vaikka työsäiliö voisi olla ratkaisu?

Pretor

Aktiivinen jäsen
Ota se huonetermostaatti pois käytöstä ja aja pelkällä lähtevän veden käyrällä. Katso miten toimii sen jälkeen.
Mulla oli vähän samantapaisia ongelmia aikanaan tuon huonetermostaatin kanssa. Jostain syystä välillä tilttasi ja tavoitelämpötilaksi valikoitui 20'c. Joskus lähti itsestään toimimaan, joskus ei ja nimenomaan piti käyttää konetta on/off, TAI säätää kaukosäätöyksköstä asteita jompaan kumpaan suuntaan, niin taas heräsi.
Mulla oli tuossa tuon Zone1+kaukosäädin huonetermostaattina rinnalle säädetty Zone2 samoilla arvoilla/käyrällä, mutta lähtevän veden lämmön mukaan, niin tuo Zone2 piti masiinan toiminnassa normaalisti, vaikka tuo Zone1+huonetermostaatti tilttasi.

Tähän ei koskaan löytynyt mitään selitystä miksi tekee tuota, ei edes Panasonicilta, vaikka seurantadataa tuli läheteltyä.

Löysin tämmöisen vielä koneelta, kun olin ottanut ylös tilttailujen aikaan:
vilp_tiltti1.png

Tässä vielä toisenlaista dataa, kun Zone1 tiltannut ja olisi lopettanut lämmittämisen, mutta Zone2 pitänyt päällä:
VILP_tiltti_23.1.jpg

Auvinen

Tulokas
Ota se huonetermostaatti pois käytöstä ja aja pelkällä lähtevän veden käyrällä. Katso miten toimii sen jälkeen.
Mulla oli vähän samantapaisia ongelmia aikanaan tuon huonetermostaatin kanssa. Jostain syystä välillä tilttasi ja tavoitelämpötilaksi valikoitui 20'c. Joskus lähti itsestään toimimaan, joskus ei ja nimenomaan piti käyttää konetta on/off, TAI säätää kaukosäätöyksköstä asteita jompaan kumpaan suuntaan, niin taas heräsi.
Mulla oli tuossa tuon Zone1+kaukosäädin huonetermostaattina rinnalle säädetty Zone2 samoilla arvoilla/käyrällä, mutta lähtevän veden lämmön mukaan, niin tuo Zone2 piti masiinan toiminnassa normaalisti, vaikka tuo Zone1+huonetermostaatti tilttasi.

Tähän ei koskaan löytynyt mitään selitystä miksi tekee tuota, ei edes Panasonicilta, vaikka seurantadataa tuli läheteltyä.

Löysin tämmöisen vielä koneelta, kun olin ottanut ylös tilttailujen aikaan:
katso liitettä 81205

Tässä vielä toisenlaista dataa, kun Zone1 tiltannut ja olisi lopettanut lämmittämisen, mutta Zone2 pitänyt päällä:
katso liitettä 81206
Joo kokeilin ottaa tuon huonetermostaatin pois käytöstä jo aikaisemmin, mutta sama ongelma jatkuu. Jos huonetermari pois ja lähtevä säädetty 28c tai yli niin toimii normaalisti, mutta jos säädetty alle 28c niin tilttaa joka kerta. Ostin 100l puskurivaraajan ja koitan asentaa sen paikalleen ja testata onko vaikutusta.

Sammypiru

Vakionaama
Mistä tietää että onko Aquareassa lämmitys käynnissä? Tuo merkki auringon vasemmalla puolellako sen kertoo? Äänestä ei lämmitystä havaitse.

Liitteet

• IMG_0650.jpg
    IMG_0650.jpg
    25,2 KB · Katsottu: 161

Sarkari

Jäsen
Kyselin tarjousta öljy -> Panasonicin vilp asennukselle. Tällä hetkellä öljyä on mennyt noin 1500 litraa vuodessa. Tarjoukseen arvottiin 9kW Panasonicin AIO. Mitä olette mieltä onko tuo 9kW pumppu sopiva tällaiseen projektiin? 120 neliötä lämmitettävää tilaa ja kolme käyttäjää lämpimälle vedelle.

Tällä hetkellä vesikierto on toteutettu yhtenä kiertona siten, että kesän tullessa käännän patterien termostaatit kiinni ja asetan minilämpötilan 25 asteeseen pesuhuoneen lattiakiertoa varten. Onko tuo toimiva taktiikka myös vilp kanssa vai kannattaisiko noita kiertoja suunnitella uudelleen?

Espejot

Hyperaktiivi
Tällä hetkellä vesikierto on toteutettu yhtenä kiertona siten, että kesän tullessa käännän patterien termostaatit kiinni ja asetan minilämpötilan 25 asteeseen pesuhuoneen lattiakiertoa varten. Onko tuo toimiva taktiikka myös vilp kanssa vai kannattaisiko noita kiertoja suunnitella uudelleen?

Pelkäämpä että pumpun minimiteho on liian suuri --> käy hyvin lyhyttä pätkää. Korkeampi menolämpötila ja ajastus voisi olla toimivampi. Onko panassa ajastuksen mahdollisuutta?

Back
Ylös Bottom