Meniköhän VILP-mitoitus pieleen?

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Ei, 3kw riittää ihan hyvin.

Meidän kummankin ilmoittamalla lukemalla on ihan sama pohja, eli ihan stetsonista heitetty arvaus.
Aloittaja tietänee itse mitä on halunnut...

Minun laskentapohja näyttää 6,1 kW 0 °C:ssa Suomen 1 ilmastossa 32 000 kWh lämmöntarpeella. Tähän sisältyy vesi normi kulutuksella. Jos sitä vettä ei ylipäänsä ole tarkoitus pumppaamalla lämmittää ollenkaan niin lämmöntarve pienenee noin 0,5 kW:lla. En nyt viitsi sitä tähän läiskästä, kun siinä on COP arviotkin eikä noista lämpötiloista ole mitään käsitystä eikä tuo koneen tehokaan riitä oikeastaan mihinkään niin menee COPien osalta kovin hypoteettiseksi suhteessa aloittajan tilanteeseen.

Tuolla on nyt mahdollisesti jotain kellarin lämmitystä kuten itsellänikin, että voi hiukan pienentää tuota talviajan tehontarvetta jos on jotain lämmitystarpeita kesälläkin kuten minulla. Joskushan noissa kellareissa on ~kaksi normaalia ulkoseinää eikä semmoista kesällä tarvitse lämmittää. Tämä nyt ei tuossa nollakelillä vaikuta suuntaan eikä toiseen.

@Adamooppeli voisi antaa myös oman arvionsa. Muistelen että jotain peukalosääntöjä on ollut käytössä.

pamppu

Hyperaktiivi
Eilen tarkistin ko. firman pyynnöstä Vilpin kokonaiskulutusta sen käyttöönoton alusta asti. Hieman piti valikon kanssa kikkailla mutta sieltähän se löytyi ja luvut olivat melkoisen suuret, mitä olette näistä mieltä:

Syyskuu 2022 - Toukokuu (25. päivä) 2023 eli n. 9 kk => n. 26.000 kWh. Tuosta kylmin 6 kk-jakso eli loka-maaliskuu yli 21.000 kWh ja kylmimmät 3-4 kk n. 3.600-3.800 kWh per kk.

Mitähän se talouden sähkömittari näyttää? Tuossa sanotaan että kulutus, mutta varmaan puhutaan koneen tuoton arviosta, ei kulutuksesta? Tai sitten se on käyttänyt vastuksia, mitkä pitäisi olla estettynä, jos kerran öljyllä halutaan tehdä loput.

Tässä siis vaan se että tuon kokoluokan koneen kompressori ei edes teoriassa kykene kuluttamaan 21000kWh 6kk aikana.Se tekis lähes 5kW jatkuvan tehon kellotaulun ympäri ja tuon ottoteho lienee maksimissaan 2-3kW välissä.

Markush

Aktiivinen jäsen
Viessmanin valikkoja en tunne, mutta muistan että joku aikaisemmin pävitellyt tällä palstalla kovia kulutuksia, ja siinä oli väärinkäsitys kai ollut niin että oli vahingossa ymmärretty väärin tuotettu lämpöteho, vs ottoteho. Mutta siis en tunne valikkoa itse.

Miten vain, olen silti sitä mieltä että näin isolle talolle pitäisi kyllä mitoittaa kunnolla tehoa pumpulle kun kerran lähdetään tekemään.

pamppu

Hyperaktiivi
Viessmanin valikkoja en tunne, mutta muistan että joku aikaisemmin pävitellyt tällä palstalla kovia kulutuksia, ja siinä oli väärinkäsitys kai ollut niin että oli vahingossa ymmärretty väärin tuotettu lämpöteho, vs ottoteho. Mutta siis en tunne valikkoa itse.

Miten vain, olen silti sitä mieltä että näin isolle talolle pitäisi kyllä mitoittaa kunnolla tehoa pumpulle kun kerran lähdetään tekemään.

Joo, on se varmasti alimittainen kun ei kerran halutuista keleistä selviä, mutta epäselväksi jäi mitä se nyt oikeasti on kuluttanut ja säästänyt.

Henkka

Jäsen
Muistakaa nyt että on alunperinkin tilattu tarkoituksella osatehoinen järjestelmä, se että lämmitystehoa on puolet mitoitustarpeesta on ihan linjassa sen kanssa mitä on tilattu.

Todennäköisesti noin.

No sitä en tiedä missä lämpötiloissa tuo oikeasti tuottaa 8kw lämpötehon, kun en noita weissmanneja sen paremmin tunne, mutta tarkoitin kyllä että 8kw lämpöteho on ihan linjassa sen kanssa mitä on alunperin pyydetty.

Jos pyydetään osatehoinen maalämpö, niin eiköhän se -9°C olisi ihan hyvä kohta alkaa toimia täysillä.

Myöskään veden lämmitystä vilpillä ei tilattu, joten olisihan sekin ollut virhe jos se siitä huolimatta olisi tehty.
Tähän sellainen korjaus että tilausvaiheessa ei millään tavoin ollut puhetta "osatehoisesta" järjestelmästä, vaan öljylämmityksen korvauksesta vilpillä, kuitenkin niin, että öljylämmitys tulisi apuun -20 pakkasasteessa jottei menisi sähkövastukselle. Toimittaja nosti myös esille sen, että jos luovutaan öljykattilasta kokonaan, saan valtiontukea muistaakseni 4000 euroa(?). Minä halusin kuitenkin pitää öljylämmityksen backupina varmuuden vuoksi, etten olisi pelkän vilpin varassa (olikohan tämä yksi harvoja fiksuja tekemiäni päätöksiä tässä projektissa?). Ja lopulta myyntiedustaja totesi että valtiontukea hakeneet kuulemma odottelevat sitä 6-12 kk ja jos sitä hane en saa kotitalousvähennystä joten suositteli etten hae tukea vaan otan vähennykset samantien (näin muistan keskustelun, itse toki tein päätöksen). Summa summarum, kaikille osapuolille oli selvää, että haluan korvata öljylämmityksen vilpillä mutta jättää öljyn käyttövettä varten ja siltä varalta että mitä jos tulee 20 pakkasastetta, ettei mene vilp sähkölle. Mitä tulee keskusteluuni toimittajan kanssa, se on vielä auki. Ovat laskeneet toimittamieni lukujen perusteella että vilp on tuonut minulle säästöjä, mikä on totta, öljyä on viplin asennuksen jälkeen kulunut vähemmän. Mutta viimeisimmässä viestissään toimittaja, joka ensin lupasi minulle isomman pumpun ja sitten otti takapakkia, ja sitten ehdotti uusia pattereita sopuhintaan, nyt vain toteaa että tämä pumppu on heidän laskelmiensa mukaan ok ja voisin harkita uusien pattereiden hankkimista. Vastasin taas että he kokonaan ohittavat tosiasioita kuin esim. että 1) laskivat lämmitettävän pinta-alan 200 m2 vaikka ilmoitin talon olevan kolmine kerroksineen ml. kellari 300 m2 (ja heidän edustajansa kävi täällä paikan päällä), 2) he eivät ole toimittaneet mitä lupasivat koska pumppu ei jaksa yksin edes kohtuullisessa pakkasessa (8-9 astetta), 3) viime talvi oli huomattavasti edellistä leudompi jolloin öljynkulutus olisi ollut muutenkin alhaisempaa vaikka en olisi vilpiä hankkinut ylipäätään jne. Toki öljyä on vilpin käyttöönoton jälkeen kulunut paljon vähemmän, vuositasolla nyt noin 1100 l (vs n 3500 l), mutta jos pumppu olisi mitoitettu oikein (jos pinta-ala olisi laskettu oikein), oltaisiin varmaan päästy lähemmäs asiakaslupausta. Tärkein pointti tässä on se. että en ole saanut sitä mitä tilasin; olen saanut jotain sinnepäin, joka toki on parempaa kuin ei mitään, mutta olisi ollut fiksumpaa ostaa hieman kalliimmalla isompi pumppu mutta sitä ei tarjottu (kysyin silloin, ja edustaja sanoi että olisi muistaakseni 3K kalliimpi eikä antaisi verrattavia hyötyjä, tällä pitäisi pärjätä...)

Viimeksi muokattu:

Henkka

Jäsen
Mitähän se talouden sähkömittari näyttää? Tuossa sanotaan että kulutus, mutta varmaan puhutaan koneen tuoton arviosta, ei kulutuksesta? Tai sitten se on käyttänyt vastuksia, mitkä pitäisi olla estettynä, jos kerran öljyllä halutaan tehdä loput.

Tässä siis vaan se että tuon kokoluokan koneen kompressori ei edes teoriassa kykene kuluttamaan 21000kWh 6kk aikana.Se tekis lähes 5kW jatkuvan tehon kellotaulun ympäri ja tuon ottoteho lienee maksimissaan 2-3kW välissä.
Joo kyllä tuo on tuotto, ei kulutus. Sähkövastus on ollut pois päältä. Olen vaan tarkistanut valikon kautta toimittajan pyynnön mukaisesti kWh-arvoja viikkotasolla näytön graafin kautta ja ehkä ilmaisin asian huonosti kun kerroin nuo luvut täällä foorumissa, pahoittelut siitä (en ole tottunut arvioimaan mitä kWh tarkoittaa käytännön kannalta kun aikaisemmassa elämässä ei ole tarvinnut ja "sähköä saa seinästä", mutta tämän projektin ongelmien kautta joutunut hieman perehtymään näihin laskelmiin ja huomaan nyt että varmaan aiheutti tuo hämmennystä).

Viimeksi muokattu:

jmaja

Hyperaktiivi
Noilla lukemilla tuon koneen kutsuminen 8,5kW tehoiseksi voidaan kyllä katsoa huijaukseksi, ainakin jos suomen markkinoilla on myynnissä.
Noinhan on suurimmassa osassa VILPejä. Tuo sentään tuottaa joskus nimellistehonsa. Vaikkapa Niben monoblokit eivät pääse plussallakaan nimellistehoonsa.

jmaja

Hyperaktiivi
Ei, 3kw riittää ihan hyvin.
Ei 3 kW riitä millään 300 m2 vanhan talon lämmitykseen nollassa. 6 kW on paljon lähempänä. Meillä meni suorasähköllä 28 000 kWh kokonaisuudessaan vuodessa ja nollassa n. 5 kW. 165 m2 -76 talo Espoossa.

Täysin naurettava tuon VILPin mitoitus. Tuplateho olisi tarvittu, jos sekään riittää.

Henkka

Jäsen
Ei 3 kW riitä millään 300 m2 vanhan talon lämmitykseen nollassa. 6 kW on paljon lähempänä. Meillä meni suorasähköllä 28 000 kWh kokonaisuudessaan vuodessa ja nollassa n. 5 kW. 165 m2 -76 talo Espoossa.

Täysin naurettava tuon VILPin mitoitus. Tuplateho olisi tarvittu, jos sekään riittää.
Kiitos tuesta!

Arviosi on linjassa monen muun kommentoijan kanssa tällä foorumilla ja painotin tätä kun laitoin taas eilen viimeisimmän palautteeni ko. toimittajalle. Ennen kun avasin tämän keskustelun soitin viime talvena myös erääseen toiseen kokemusta ja osaamista omaavaan firmaan ja kerroin heti kättelyssä että en ole ostamassa heidän palveluitaan tällä erää, mutta pyysin lonkka-arviota millainen pumppu tarvittaisiin meidän spekseillä. Sieltäkin sanottiin että aivan varmasti isommasta pumpusta olisi tässä tapauksessa hyötyä ja säästöä tulisi verrattuna nykytilanteeseen jossa pieni pumppu vetää jo nollakeleillä ja minimaalisella pakkasella kaasu täysillä.

Jos vaan alkuperäinen toimittaja suostuisi asentamaan isomman pumpun ja voitaisiin siinä samassa päivittää patteritkin uudempiin ja tehokkaampiin. Olen ehdottanut heille jo muutaman kerran että olen valmis tulemaan kustannuksissa vastaan isomman pumpun osalta vaikka tosiaan lupasivat jo isomman ilman lisäkustannuksia koska ovat tehneet mitoitukset väärin (heillä tosiaan oli laskelmissaan 33% todellista pienempi pinta-ala). Ja tottakai tiedostan senkin että uusilla pattereilla pärjäisi alhaisemmalla vedenlämpötilalla enkä ole vaatinut uusia pattereita ilmaiseksi, vaan olen niistäkin valmis maksamaan järkevän korvauksen. Toivottavasti alkavat kohta näkemään kuinka helposti tämän tilanteen voisi saada yhteistyöllä kuntoon ja vaikka siitä hieman kustannuksia tulisikin molemmille osapuolille niin tämä on nyt lose-lose ja tästä voisi saada win-win. Tietävät myös että olen valmis ottamaan yhteyttä kuluttajariitalautakuntaan mutta toivon ettei tarvitse siihen lähteä.

Laitoin muuten heille myös tämän keskustelun linkin tiedoksi eilen, juuri teidän kaikkien asiantuntijuuteen ja arvioihin viitaten. En usko että lähtevät "trollaamaan" mutta pitäkää toki silmät auki jos tulee uusia osallistujia tähän keskusteluun mukaan joiden näkökannat poikkeaisivat siitä linjasta mitä tässä tähän asti on nähty. Toki sananvapaus kunniaan ja jos joku on jostain eri mieltä se ei aina heti tarkoita että trollaa tai valehtelee ;)

Jule

Vakionaama
Tähän sellainen korjaus että tilausvaiheessa ei millään tavoin ollut puhetta "osatehoisesta" järjestelmästä, vaan öljylämmityksen korvauksesta vilpillä, kuitenkin niin, että öljylämmitys tulisi apuun -20 pakkasasteessa jottei menisi sähkövastukselle. Toimittaja nosti myös esille sen, että jos luovutaan öljykattilasta kokonaan, saan valtiontukea muistaakseni 4000 euroa(?). Minä halusin kuitenkin pitää öljylämmityksen backupina varmuuden vuoksi, etten olisi pelkän vilpin varassa (olikohan tämä yksi harvoja fiksuja tekemiäni päätöksiä tässä projektissa?). Ja lopulta myyntiedustaja totesi että valtiontukea hakeneet kuulemma odottelevat sitä 6-12 kk ja jos sitä hane en saa kotitalousvähennystä joten suositteli etten hae tukea vaan otan vähennykset samantien (näin muistan keskustelun, itse toki tein päätöksen). Summa summarum, kaikille osapuolille oli selvää, että haluan korvata öljylämmityksen vilpillä mutta jättää öljyn käyttövettä varten ja siltä varalta että mitä jos tulee 20 pakkasastetta, ettei mene vilp sähkölle. Mitä tulee keskusteluuni toimittajan kanssa, se on vielä auki. Ovat laskeneet toimittamieni lukujen perusteella että vilp on tuonut minulle säästöjä, mikä on totta, öljyä on viplin asennuksen jälkeen kulunut vähemmän. Mutta viimeisimmässä viestissään toimittaja, joka ensin lupasi minulle isomman pumpun ja sitten otti takapakkia, ja sitten ehdotti uusia pattereita sopuhintaan, nyt vain toteaa että tämä pumppu on heidän laskelmiensa mukaan ok ja voisin harkita uusien pattereiden hankkimista. Vastasin taas että he kokonaan ohittavat tosiasioita kuin esim. että 1) laskivat lämmitettävän pinta-alan 200 m2 vaikka ilmoitin talon olevan kolmine kerroksineen ml. kellari 300 m2 (ja heidän edustajansa kävi täällä paikan päällä), 2) he eivät ole toimittaneet mitä lupasivat koska pumppu ei jaksa yksin edes kohtuullisessa pakkasessa (8-9 astetta), 3) viime talvi oli huomattavasti edellistä leudompi jolloin öljynkulutus olisi ollut muutenkin alhaisempaa vaikka en olisi vilpiä hankkinut ylipäätään jne. Toki öljyä on vilpin käyttöönoton jälkeen kulunut paljon vähemmän, vuositasolla nyt noin 1100 l (vs n 3500 l), mutta jos pumppu olisi mitoitettu oikein (jos pinta-ala olisi laskettu oikein), oltaisiin varmaan päästy lähemmäs asiakaslupausta. Tärkein pointti tässä on se. että en ole saanut sitä mitä tilasin; olen saanut jotain sinnepäin, joka toki on parempaa kuin ei mitään, mutta olisi ollut fiksumpaa ostaa hieman kalliimmalla isompi pumppu mutta sitä ei tarjottu (kysyin silloin, ja edustaja sanoi että olisi muistaakseni 3K kalliimpi eikä antaisi verrattavia hyötyjä, tällä pitäisi pärjätä...)
Okei, jos pyyntö ei ollutkaan osatehoinen, niin joo, tuo olisi uudessakin 300m2 talossa nafti lämmitin. Mä tosiaan ymmärsin että tarkoituksena oli nimenomaan osatehoinen, joka on toisinaan ihan perusteltu ratkaisu myös.

Siis vaikka siellä olisi 9kw sähkökattila se ei ainakaan laskennallisesti ole riittävä tuollaiseen taloon.

Adamooppeli

Vakionaama
Jos laskee karkeasti nimimerkki "SON" kaavaa käyttäen. Lämmön tarpeella 32000 kWh / v. 300 m3 lämmitettävää 3. kerroksessa joista alin osittain maan sisässä. Sisälämpötila pyynti 21 C. Sain SON kaavalla laskemalla -> ulkona 0 C tehoa tarvitaan 7.4 kW, ulkona -15 C tehoa tarvitaan 10.8 kW, ulkona -26 C tehoa tarvitaan 13.4 kW.

Viimeksi muokattu:

Lampari

Jäsen
Henkka jaksaa vielä itse painia.

Itse useampi vuosi takaperin ostin Lämpöykköseltä ILPin, joka veti kennon jäähän. Se 24/7 apunumero on aivan perseestä, sillä ei tee mitään. Parin viikon odottelun jälkeen asentaja kävi paikalla ja totesi että välimatka Sisä ja ulkoyksikön välillä on tälle pumpulle liian pitkä.

Kirjallisesti laitoin Lämpöykköselle reklamaation että pumppu vaihtoon heti. Sieltä tuli vastike että ei, kokeillaan täyttää kylmä ainetta ja älä käytä liian kovalla teholla.

Laitoin suoraan asian kuluttajaneuvojalle ja olisin edennyt niin pian kuin mahdollista kuluttajariitalautakuntaan, mutta Lämpöykkönen kävi vaihtamassa pumpun.

Se on tuon kuluttajaneuvonnan työ, että vääntävät päivät pitkät firmojen kanssa. Älä Henkka liian pitkään tuota itse väännä, kuluttajaneuvojaan vain yhteyttä ja sitten kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn. Muista laittaa vaatimukseen myös täydet korvaukset käsittelyajan kuluista jos eivät pumppua heti vaihda.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Toki öljyä on vilpin käyttöönoton jälkeen kulunut paljon vähemmän, vuositasolla nyt noin 1100 l (vs n 3500 l)

Oliko tuosta koneesta täsmällistä tyyppiä, mikä sinne on toimitettu?
Talon sähkönkulutustakin oli kyselty jo ajat sitten, mitä se mahtaa olla ja mitähän se on ollut aikaisemmin?

Tuo öljynkulutus vaikuttaa suhteettoman suurelta vaikka veden lämmitys onkin yksin kattilalla. Viime talvi ei tosiaan ollut pakkastalvi mutta ainakin täällä se oli pitkä. Sinällään hyvät kelit VILPin toiminnalle.

Henkka

Jäsen
Oliko tuosta koneesta täsmällistä tyyppiä, mikä sinne on toimitettu?
Talon sähkönkulutustakin oli kyselty jo ajat sitten, mitä se mahtaa olla ja mitähän se on ollut aikaisemmin?

Tuo öljynkulutus vaikuttaa suhteettoman suurelta vaikka veden lämmitys onkin yksin kattilalla. Viime talvi ei tosiaan ollut pakkastalvi mutta ainakin täällä se oli pitkä. Sinällään hyvät kelit VILPin toiminnalle.

VILPin tarkka nimi/malli: Viessmann 200-S AWB-M-E NEW (8,5 kW)

Tässä sähkönkulutuksen kasvu vertailukelpoiselta jaksolta (Vilpin käyttö alkoi syyskuussa 2022 mutta muutimme tänne asumaan vasta marraskuussa 2021 joten laskin vertailun 7 kuukauden kaudelle marraskuu-toukokuu viime talvi (VILPlämmitys) vs edellinen talvi (ÖLJYlämmitys). Tuo prosenttikasvugraafi on nimenomaan prosentteina, eli kovimmillaan yli 200% :(

En ole asiantuntija, mutta vaikuttaa kyllä siltä että VILP on "ajanut kaasu pohjassa" (ihan niin kuin toimittajan edustajat ovat itse sanoneet) ja epätoivoisesti yrittänyt suoriutua tehtvästä johon se on liian pieni, mitä olette mieltä? Vai onko normaalia että sähkönkulutus kasvaa noin paljon?

1686728729900.png

Viimeksi muokattu:

Mikki

Hyperaktiivi
Talvi 2021-2022 oli vielä reippaasti kylmempi kuin tämä viime talvi. Kyllähän tuossa jos on mennyt sekä tammi että helmikuussa 2000kWh enemmän, viittaisi siihen että vastukset ovat rallattaneet aikalailla pajon kuukauden aikana.

Järkyttävää ammattitaidottomuutta myyjäfirmalta!

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Voisitko vielä tarkistaa mitä lukee ulkoyksikössä tyyppinä (tuo yllä oleva ei kerro ulkoyksikön tyyppiä/kokoa)? Valokuva?
Pitäsi olla jotain 201.Dxx => mitä ovat nuo xx

Jule

Vakionaama
Imo, ei tuo sähkönkulutuksen kasvu nyt mielestäni kovin ihmeellinen ole, selvähän se on jos öljylämmityksestä siirtyy sähköperusteiseen lämmitykseen sähkön kulutus lisääntyy.

Se tarkasteltava suure olisi sekä sähkön kulutuksen lisääntyminen että öljyn kulutuksen vähentyminen. Eihän tuo laite määräänsä enempää sähköä voi käyttää vaikka ajaisikin täysillä 247.

Jule

Vakionaama
Talvi 2021-2022 oli vielä reippaasti kylmempi kuin tämä viime talvi. Kyllähän tuossa jos on mennyt sekä tammi että helmikuussa 2000kWh enemmän, viittaisi siihen että vastukset ovat rallattaneet aikalailla pajon kuukauden aikana.

Eipä se ulkolämpötila juurikaan vaikuta sähkönkulutukseen öljylämmitteisessä tslossa, kun sähkö on käytännössä pelkkää "käyttöaähköä".

Mikki

Hyperaktiivi
Eipä se ulkolämpötila juurikaan vaikuta sähkönkulutukseen öljylämmitteisessä tslossa, kun sähkö on käytännössä pelkkää "käyttöaähköä".
Ei... tietenkään, mutta jos kulutus nousi 2000kWh ja jos VILP COP olisi 2, tarkoittaisi että noin 4000kWh olisi tuotettu öljyllä per talvikuukausi.

Hmm... tuolla yllä sanottiin että öljynkulutus olisi tippunut 3500 --> 1100 litraan. Että onhan toki tuo VILP tehnyt kovasti töitäkin. Tuo tiputus vastannee noin 20 000kWh energiaa. Ja jos kulutuksia katsoon, niin ehkä se VILP sen 10 000kWH on hörpännyt... eli "COP" voisi olla kahden luokkaa.

No joo... ehkä tämä laskelma voi päätyäkkin siihen, että laite oikeastaan toimii ihan hyvin. Mutta 1100 litraa öljyä vain tarkoittaa, että laitteen potku loppuu menoveden lämpötilan suhteen aivan liian aikaisin. Talvihan oli leuto... 2021-2022 talvena kulutus olisi ollut selvästi kovempi sekä sähkössä että öljyssä.

Henkka

Jäsen

Olen siis nimenomaan kytkenyt sähkövastuksen pois päältä jo viime syksynä niin että kun Vilp ei jaksa yksin tai ollenkaan, lämmitän öljyllä. Eli nämä kovat sähkönkulutusluvut eivät sisällä sähkövastuksella lämmittämistä, vaan tämän sähkönkulutuksen lisäksi olen käytännössä lämmittänyt myös öljyllä. Näin siksi että Vilp pyytää öljyä heti kun ei jaksa, ja kylminä päivinä ja öinä öljyä tosiaan paloi enemmän kuin olisin odottanut (toki vähemmän kuin ennen Vilpiä). Öljyä pitääkin nykyratkaisulla kulua, mutta vain käyttöveden lämmittämiseen (meitä on 2 aikuista ja 3 lasta, en nyt muista paljonko aikoinaan laskin että olisi oletus lämpimän käyttövedenmäärästä vuodessa). Ottaen huomioon kuinka leuto viime talvi oli ja ottaen huomioon toimittajan lupaukset että Vilp jaksaa yksin 20:een pakkasasteeseen asti, öljyä ei olisi pitänyt kulua talon lämmittämiseen ollenkaan, paitsi silloin kun Vilp ymmärtääkseni sulattaa ulkoyksikköään aina välillä mutta sen ei pitäisi kestää kauaa.

Henkka

Jäsen
Voisitko vielä tarkistaa mitä lukee ulkoyksikössä tyyppinä (tuo yllä oleva ei kerro ulkoyksikön tyyppiä/kokoa)? Valokuva?
Pitäsi olla jotain 201.Dxx => mitä ovat nuo xx

Saako tästä selvää? Kuva siis ulkoyksikön takapuolelta. Ylärivillä on erilaisia tyyppinumeroita, mutta eivät ole ruksanneet mikä niistä on se relevantti.

Liitteet

• Viessmann Vitocal 200-S.jpg
    Viessmann Vitocal 200-S.jpg
    249,2 KB · Katsottu: 192
Viimeksi muokattu:

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
No niin. Tuo VILPin kulutus on melko tarkaan sama kuin itselläni. On se jotain saanut aikaan.
Öljykattilan kulutuksesta mainittu 600 litraa saattaisi mennäkin veden lämmittämiseen, sisältäen kattilan vuotuiset häviöt pannuhuoneeseen. Jäljelle jäisi 500 litraa "tukilämmitykseen", joka sekin on aika paljon. Lienee jo saman verran kuin kylmimmän kuukauden koko kulutus pelkällä öljylämmityksellä.

Muistelen, että muinoin edellisessä talossa öljypolttimen mittariin kertyi kesäaikaan noin tunti päivässä kun oltiin paikalla ja noin puoli tuntia / vrk, kun ei oltu paikalla. Kattilan häviöt siis luokkaa 10 kWh päivä, joskin ne tulivat eduksi alakertaan. Joka tapauksessa öljykattila on täällä osoitettu vähän turhan järeäksi peliksi veden lämmitykseen. Sähkövaraajan häviöt olisivat pienemmät ja lisäksi sen kulutuksen voisi ajastaa vuorokauden halvimmalle ajalle, jos sähkö tulee pörssisähkönä. Jos vesi esilämpenisi VILPillä (vaikkapa kattilan kierukassa) ja tulistettaisiin loppuun tulistusvaraajassa, sähköä voisi mennä ~1500 kWh tulistukseen ja 500-700 kWh lisää pumppaukseen. Joka tapauksessa paljon vähemmän kuin öljykattilalla. Hommassa on nyt sitten tämä mitoitus ongelma, koska tuo ei kummoiseen pakkaseen jaksa. Jos kattilan kierukkaa käyttäisi veden esilämmittämiseen, kattilan pitäisi olla niissä VILPin lämpötiloissa eikä poltinta voisi silloin käyttää apuna VILPin rinnalla vaan ainostaan sen asemasta.

jmaja

Hyperaktiivi
Yllättävän paljon korkeampia ja korkeita ovat nuo joulu- ja tammikuun sähkönkulutukset öljylämmityksen aikana. Saunottu paljon? Korkea sähkönkulutus selittää osaltaan talon kokoon ja ikään nähden alhaista öljynkulutusta.

Käyttösähköhän on menmyt enemmän kuin joissain lämpöpumpputaloissa kokonaissähkö.

Voiko edes olettaa, että edelleen menee saman verran käyttösähköä?

Henkka

Jäsen
No niin. Tuo VILPin kulutus on melko tarkaan sama kuin itselläni. On se jotain saanut aikaan.
Öljykattilan kulutuksesta mainittu 600 litraa saattaisi mennäkin veden lämmittämiseen, sisältäen kattilan vuotuiset häviöt pannuhuoneeseen. Jäljelle jäisi 500 litraa "tukilämmitykseen", joka sekin on aika paljon. Lienee jo saman verran kuin kylmimmän kuukauden koko kulutus pelkällä öljylämmityksellä.

Muistelen, että muinoin edellisessä talossa öljypolttimen mittariin kertyi kesäaikaan noin tunti päivässä kun oltiin paikalla ja noin puoli tuntia / vrk, kun ei oltu paikalla. Kattilan häviöt siis luokkaa 10 kWh päivä, joskin ne tulivat eduksi alakertaan. Joka tapauksessa öljykattila on täällä osoitettu vähän turhan järeäksi peliksi veden lämmitykseen. Sähkövaraajan häviöt olisivat pienemmät ja lisäksi sen kulutuksen voisi ajastaa vuorokauden halvimmalle ajalle, jos sähkö tulee pörssisähkönä. Jos vesi esilämpenisi VILPillä (vaikkapa kattilan kierukassa) ja tulistettaisiin loppuun tulistusvaraajassa, sähköä voisi mennä ~1500 kWh tulistukseen ja 500-700 kWh lisää pumppaukseen. Joka tapauksessa paljon vähemmän kuin öljykattilalla. Hommassa on nyt sitten tämä mitoitus ongelma, koska tuo ei kummoiseen pakkaseen jaksa. Jos kattilan kierukkaa käyttäisi veden esilämmittämiseen, kattilan pitäisi olla niissä VILPin lämpötiloissa eikä poltinta voisi silloin käyttää apuna VILPin rinnalla vaan ainostaan sen asemasta.
Tuo on hyvä pointti, kiitos. Eli sitten kun tämä nykyinen ongelma on saatu ratkaistua, niin voisi koittaa löytää sen edullisimman tavan lämmittää käyttövesi. Mutta tosiaan, ensin pitää saada tämä kokonaistilanne järkevämmäksi; jos/kun saadaan isompi pumppu ja vaihdetaan myös patterit uudempiin niin öljyä kuluisi vähemmän ja varmaan sähköäkin kuluisi vähemmän.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Saako tästä selvää? Kuva siis ulkoyksikön takapuolelta. Ylärivillä on erilaisia tyyppinumeroita, mutta eivät ole ruksanneet mikä niistä on se relevantti.
Kyllä, eli se on D08 kuten aiemmin arvelinkin

1686737140351.png
1686737046925.png

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
On siinä olleet ammattilaiset asialla mitoittamassa. Voi järkky. Ilmeisesti leudon (joskin pitkän) talven ansiosta se on selvinnyt noihin hyvin. Öljylämmitystä ei ole todellaan korvattu, sitä on vain tehostettu VILPillä.

Edit: Nyt kannattaa todella panostaa siihen että saa sen koneen vaihdettua isompaan, kuten @Lampari vihjeitä antoikin. Tuo vetelee siellä puoli vuotta kaasu pohjassa, särppien kattilasta lämmintä sekaan. Kone ei tule vanhaksi jaksamaan. Tuon nyt saavutetun osittaisen menestyksen salaisuus piilee tuossa kattilan rinnakkaiskäytössä. Jos tuo olisi ollut joko/tai kuten minulla, talo olisi lämmennyt pääosin öljykattilalla edelleen. Tuon reppanan teho on kuitenkin tullut koko talven sinne pohjalle ja se on onnistunut pienentämään öljyn kulutusta noinkin paljon.

Viimeksi muokattu:

Henkka

Jäsen
Yllättävän paljon korkeampia ja korkeita ovat nuo joulu- ja tammikuun sähkönkulutukset öljylämmityksen aikana. Saunottu paljon? Korkea sähkönkulutus selittää osaltaan talon kokoon ja ikään nähden alhaista öljynkulutusta.

Käyttösähköhän on menmyt enemmän kuin joissain lämpöpumpputaloissa kokonaissähkö.

Voiko edes olettaa, että edelleen menee saman verran käyttösähköä?
Saunottu ei olla, saunaa kun ei ole, kellarissa kyllä sitä varten sopiva tila mutta budjettia ei ole ollut kun olen priorisoinut muita investointeja kuten Vilp, ikkunaremontti, tiilikaton pesu ja pinnoitus yms.

En oikein ymmärrä tätä kysymystä: "Voiko edes olettaa, että edelleen menee saman verran käyttösähköä?"

Sähkönkäyttömme on ollut samanlaista siitä asti kun muutimme tänne lokakuussa 2021, ei tule mieleen mitään mikä olisi muuttunut eli kyllä tuo kasvu (vihreä palkki) menee suurimmilta osin Vilpin kontolle. Tosin kellarin kodinhoitohuoneessa meillä on öljytäytteinen lämmitin (siis ihan erillinen ns. öljypatteri joka ei liity öljylämmitykseemme mitenkään) ja se teki varmaan enemmän töitä edellisenä talvena kuin viime talvena ottaen huomioon kuinka edellisenä talvena oli paljon kylmempää.

Henkka

Jäsen
Tuossa lukee, että +2 C ulkolämpötilassa tehoa on vain 7 kW maksimissaan. Eli pikkupakkasilla jää jo alitehoiseksi, kuten olet huomannut.

Tuo on arvokas tieto! Laite siis ei vastaa ollenkaan sitä mitä tilasin ja mitä myyntiedustaja aivan satavarmasti tiesi että haluan.

Kerrotko vielä, miten näen tuosta kuvasta että "+2 C ulkolämpötilassa tehoa on vain 7 kW maksimissaan"?

Henkka

Jäsen
On siinä olleet ammattilaiset asialla mitoittamassa. Voi järkky. Ilmeisesti leudon (joskin pitkän) talven ansiosta se on selvinnyt noihin hyvin. Öljylämmitystä ei ole todellaan korvattu, sitä on vain tehostettu VILPillä.

Edit: Nyt kannattaa todella panostaa siihen että saa sen koneen vaihdettua isompaan, kuten @Lampari vihjeitä antoikin. Tuo vetelee siellä puoli vuotta kaasu pohjassa, särppien kattilasta lämmintä sekaan. Kone ei tule vanhaksi jaksamaan. Tuon nyt saavutetun osittaisen menestyksen salaisuus piilee tuossa kattilan rinnakkaiskäytössä. Jos tuo olisi ollut joko/tai kuten minulla, talo olisi lämmennyt pääosin öljykattilalla edelleen. Tuon reppanan teho on kuitenkin tullut koko talven sinne pohjalle ja se on onnistunut pienentämään öljyn kulutusta noinkin paljon.

Kiitos taas sinulle ja kaikille muillekin keskusteluun osallistuville tuesta ja asiantuntijuuden jakamisesta!

Otan yhteyttä Kuluttajaneuvontaan, nyt alkaa olla jo sen verran faktaa pöydässä että tarvittavat toimenpiteet ovat selkeät.

Ilmoittelen sitten taas täällä miten asia etenee.

Jule

Vakionaama
Kyllä, eli se on D08 kuten aiemmin arvelinkin

katso liitettä 87181katso liitettä 87178
Joo, tuo pumppu vaikuttaa itsessään noiden käyrien valossa ihan asialliselta laitteelta, ja se ilmeisesti myös toimii ihan oikein. Esimerkiksi uudessa n. 100m2 lattialämmitystalossa tuo olisi mielestäni erinomainen vaihtoehto, mutta 300m2 70-luvun talo öljylämmityspatterein? Todella reilusti pielessä tuo mitoitus.

SON

Vakionaama
Yleistä
Edellä eräs kollega kirjoitti käyttämästäni laskukaavasta jollla toteutuneen vuoden lämmitysenergian käytön perusteella voidaan laskea rakennuksen vaatima lämmitysteho mitoituslämpötiloilla. Kaava on peräisin 1970 -1980 luvulta kun tein tuolloin erilaisia mitoituslaskelmia. Kaava pitää suuruusluokkaa ajatellen hyvin paikkansa.

Kaava
Pmlt=W*(Tsisä-Tulko)/Apl/24, jossa:

Pmlt=tarvittava teho mitoituslämpötiloilla
W= vuoden toteutunut tai laskettu rakennuksen energian tarve (voi sis myös Lkv:n)
Tsisä=mitoitussisälämpötila oC (21 oC)
Tulko=mitoitusulkolämpötila oC (-26 oC)
Apl= Vuoden astepäiväluluku oC Vrk (3500)
24 = vuorokauden tunnit h

Kun kaavaan sijoitetaan suurinpiirtein aloittajan ilmoittamia lukuja ja asuin seudun Apl niin lasku voidaan suorittaa. Pö vuotuinen kulutus on muutettu kWh:si ja huomioitu häviöt n 6 000 kWh jolloin vuotuinen lämmitysenergian tarve sis Lkv:n, on arviolta n 30 000 kWh/a.

Pmit= 30000 kWh* 47 oC/3500 oC vrk/24 h=16,7 kW

Grafiikka
Kun on selvillä mitoitusteho, voidaan piirtää rakennuksen ulkolämpötilan mukaan muuttuva tehosuora ABD. Lisäksi voidaan tähän samaan piirtää eri VILP valmistajien ilmoittamia suoritysarvoja eri ulkolämpötiloilla. Huomionarvoista on se että suoran ABD yläpuolella olevilla suoritusarvoilla ei ole merkitystä koska käyttö johtaisi rakennuksen ylilämmitykseen. Kolmion BCD alue tarkoittaa sitä milloin tarvitaan lisälämmitystehoa. C Piste on tässä tosin epämääräinen tiedon puuttueessa.

Musta pistekatkoviiva ABC on Vilp X kuvaaja mutta saattaa olla aika lähellä aloittajan laitteen suoritusta ilmoitettujen tietojen ja käyttökokemusten perusteella. Kolmio ABC kuvaa siis VILP:n suorituskykyä ja toimintakykyä. Muiden laitteiden viivat ovat esimerkkinä suuntaa antavia.

Lisäys! Jos ja kun aloittajan ilmoittamat tiedot tarkentuvat rakennuksen kulutustietojen ja tai laitteen suoritusarvojen osalta niin yllä olevan perusteella voi helposti tarkentaa grafiikkaa.

Muuta
En ota suoranaisesti kantaa aloittajan mitoitusongelmaan koska siitä on edellä todettu jo riittävästi. Totean vain tilanteen olevan valitettava mutta korjattavissa tehokkaammalla laitteella.

Huom
Tuli kiire saunaan ja ylläolevassa on puute ja virhe. Lisäsin kaavan selostukseen tekijan W joka oli jäänyt kiireessä pois ja korjailtu kirjoitusvirheitä. Kuvan viivan tekstissä pitäisi olla 25 MWh/a tilalla 30 MWh/. Itse kuva on oikein. Yritin poistaa virheellisen kuvan ja korvata sen oikealla. Ei onnistunut tai en osannut? Onnistuuko vaihto ilman ylläpidon apua?

Lpf.140523.teho.png

Viimeksi muokattu:

Henkka

Jäsen
Yleistä
Edellä eräs kollega kirjoitti käyttämästäni laskukaavasta jollla toteutuneen vuoden lämmitysenergian käytön perusteella voidaan laskea rakennuksen teho mitoituslämpötiloilla ja toteutuneen energian käytön perusteella. Kaava on peräisin 1970 -1980 luvulta kun tein tuolloin erilaisia mitoituslaskelmia. Kaava pitää suuruusluokkaa ajatellen hyvin paikkansa.

Kaava
Pmlt=W*(Tsisä-Tulko)/Apl/24, jossa:

Pmlt=tarvittava teho mitoituslämpötiloilla
Tsisä=mitoitussisälämpötila oC (21 oC)
Tulko=mitoitusulkolämpötila oC (-26 oC)
Apl= Vuoden astepäiväluluku Oc Vrk
24 = vuorokauden tunnit h

Kun kaavaan sijoitetaan suurinpiirtein aloittajan ilmoittamia lukuja ja asuin seudun Apl niin lasku voidaan suorittaa. Pö vuotuinen kulutus on muutettu kWh:si ja huomioitu häviöt n 6 000 kWh jolloin vuotuinen lämmitysenergian tarve sis Lkv:n, on arviolta n 30 000 kWh/a.

Pmit= 30000 kWh* 47 oC/3500 oC vrk/24 h=16,7 kW

Grafiikka
Kun on selvillä mitoitusteho, voidaan piirtää rakennuksen vaatima tehosuora ABD. Lisäksi voidaan tähän samaan piirtää eri VILP valmistajien ilmoittamia suoritysarvoja eri ulkolämpötiloilla. Huomionarvoista on se että suoran ABD yläpuolella olevilla suoritusarvoilla ei ole merkitystä koska käyttö johtaisi rakennuksen ylilämmitykseen. Kolmion BCD alue tarkoittaa sitä milloin tarvitaan lisälämmitystehoa. C Piste on tässä tosin epämääräinen tiedon puuttueessa.

Musta pistekatkoviiva ABC on Vilp X kuvaaja mutta saattaa olla aika lähellä aloittajan laitteen suoritusta ilmoitettujen tietojen perusteella. Muiden laitteiden viivat ovat esimerkkinä suuntaa antavia.

Muuta
En ota suoranaisesti kantaa aloittajan mitoitusongelmaan koska siitä on edellä todettu jo riittävästi. Totean vain tilanteen olevan valitettava mutta korjattavissa tehokkaammalla laitteella.

katso liitettä 87189

Kiitos loistavasta analyysista! Perehdyn tarkemmin hieman myöhemmin ja hyödynnän sitten näitä arvioita kun perustelen keissiäni kuluttajaneuvonnan ja vilp-toimittajan kanssa.

Keskustelun alussa ehkä 2-3 viikkoa sitten joku täällä foorumilla ehdotti (vitsillä mutta kuitenkin) että tarvitaan lakimuutos jonka mukaan tällaisia VILP-päätöksiä ei saisi tehdä konsultoimatta ensin tätä foorumia. Vitsihän se oli tottakai mutta olisi ollut fiksua jos olisin silloin tarjousvaiheessa kysellyt täältä neuvoja...

Näin jälkikäteen harmittaa että liikaa luotin siihen että firma tietää mitä tekee; myyntiedustaja vetosi mm. siihen että firma on toiminut markkinoilla jo monta vuotta ja monia muita toimittajia pidempään sekä takuu (7 v) kuulemma parempi kuin monella muulla. Varmaan tuokin totta ja oletan että heillä on tyytyväisiäkin asiakkaita mutta ala-arvoisesti ovat tämän tapauksen hoitaneet.

Edelleen sitä mieltä että näin ei saisi kuluttajalle tässä maassa tapahtua; ainahan virhearvioita voi tulla mutta sitten pitäisi firman heti suoraselkäisesti kantaa vastuunsa eikä vältellä ja selitellä. Tämän foorumin neuvot ovat kullanarvoisia - kiitos kaikille taas ja palataan asiaan!

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Kaava pitää suuruusluokkaa ajatellen hyvin paikkansa.

Joo, kyllä tuo suuruusluokkana hehtaarilla on.

Koska kaavasi sisälsi tuon tuntimäärän, laskin viereen saman perustuen yösähkön (8 h) tehotarpeeseen. Varaavassa sähkölämmityksessä yösähköllä 3x25A liittymät jäävät helposti nafteiksi ja normi on tainnut olla 3*35A, joka riitti keskikokoiselle talolle ja pienet rakennettiin yleensä suoralle sähkölämmitykselle, jolloin se 3*25A taas piisasi hyvin. Vasta todella suurissa taloissa on sitten ollut suurempia liittymiä ~60 A saakka. Lähtöarvoissa on myös varjolaskelmana kaavan antama näkemys lämmitysteholle @-20 °C, jos ajattelisi että VILPillä siihen saakka ja sitten jollakin muulla siitä kylmempään.

Toivottavasti nyt sitten naputtelin kaavasi tähän oikein.

Teho kWh vs APL.JPG

Jos tämä on alun perin vähän niin kuin ajateltu pohjaksi sähkölämmitteisiin taloihin, arvelisin, että pohjana voisi lämmöntarpeen asemasta kokonaiskulutus, jolloin tuo menisi jo oleellisesti lähemmäksi. Piikkitehoksi pienillä kulutuksilla tuo ei sitten kokonaiskulutuksen käsitteellä riitä. Tuo yösähkö on tässä vain omana kokeiluna mukana ja niin rajalliselle ajalle tuo ei taas selvästi mitenkään riitä.

Tuossa kun katselin omaa vanhaa mlp tarjousta, niin siinä on pohjana 51 000 kWh vuositarve (lämpöenergian tarpeena) ja sille on laskettu täällä 19 kW max tehontarve. Ei käy selville missä lämpötilassa (tai että onko kellaria mitenkään huomioitu) mutta voisikohan olla täällä -33 °C. Suosituksena on 16 kW pumppu, joka olisi varmasti ollut sinällään hyvä ja suorastaan erityisen hyvä, koska lämmöntarve on ainakin mittareiden mukaan osoittautunut pienemmäksi.

Kattilan käynnin ja polttimen oletetun tehon perusteella päädyin aikanaan arvioon, että -27 °C pakkasella lämmitysteho ilman veden lämmitystä olisi ollut 10,9 kW. Jos kattilan hyötysuhde olisi ollut oletettua 90% parempi, 95% hyötysuhteella teho olisi ollut ~11,5 kW. En osaa yhtään sanoa, kuinka tarkasti nuo suuttimet antavat polttimessa sen ilmoitetun määrän. Kokonaan maan alla olevan kellarin lämmitysteho oli tuolloin pakkasella vain 3,5 kW + kattilan häviöt pannuhuoneeseen vaikka sen pinta-ala on sama kuin asuinkerroksen. Jos laskee 2 x asuinkerroksen lämmitystehon niin tulisi 14,8 kW. Nämä on mitattu 18.1.2016 illalla eli tuon pakkasjakson 3. päivänä.

Celder

Jäsen
Minulle tarjottiin joulukuussa täsmälleen samaa laitetta, samalla hinnalla ja todennäköisesti samasta firmasta, mutta lämmitettäviä neliöitä vain reilu 100. (Sähkölämmitteinen talo keski-Suomessa, mutta silti hassua tarjota samaa laitetta kolme kertaa isompaan kämppään.)
[…] 13K maksanut tuotteesta joka ei tee sitä mitä luvattiin

Ville-Veikko

Aktiivinen jäsen
Minulle tarjottiin joulukuussa täsmälleen samaa laitetta, samalla hinnalla ja todennäköisesti samasta firmasta, mutta lämmitettäviä neliöitä vain reilu 100. (Sähkölämmitteinen talo keski-Suomessa, mutta silti hassua tarjota samaa laitetta kolme kertaa isompaan kämppään.)
Mielenkiintoista, sillä tuo Viessmannin pumppu oli minullekin lokakuussa tyrkyllä, mutta se todettiin heti osatehoiseksi ja olisi vaatinut pellettilämmityksen jättämisen käyttökuntoon kovien pakkasten tukilämmöksi. Myyntiargumenttina oli halvempi hankintahinta, mutta miksi sijoittaa mitään, jos jo enne käyttöäkin tiedetään että ongelmia tulee? Hylkäsin ajatuksen heti, koska olisi mennyt turhan monimutkaiseksi ja jokatalvinen tappelu käytön puutteesta jumiutuneiden pelettirojujen kanssa ei todellakaan kiinnostanut. 18 Kw koneella + käyttöveden tulistusvaraajilla koetetaan pitää mökit lämpiminä. Ensi talvi näyttää miten kävi...

petrikov

Jäsen
Tuossa olisi oma laskelma, tosin ikkunoidesi neliöitä en tiedä joten ne muuttavat hiukan laskelmia. Nyt arvioitu 25 m2. elkkä öljyn kulutus ei määritä energian ja tehontarvetta vaan rakennus itsessään. Sille rakennusvuoden ja muiden ominaisuuksien kautta muodostuu oma ominaiskulutus ja lämmönlähteen käyttötottumukset määrittelevät kulutuksen. Kuten sanottu aivan liian pieni pumppu taloosi.

Tuolta allekirjoituksen vierestä löydät linkin ja voit ladata ohjelman joka antaa arvion kun syötät oikeat talon ominaisuudet

1688489135523.png

Ode

Aktiivinen jäsen
Meillä mitoitus n. 300 m2 vm 72. taloon, jossa uudet radiaattorit Lämpöykkösen tarjouksen mukaan:

Lämmönjakotapa: Patteri
Lämmitysjärjestelmän lämpötilat: 55 - 45 C (meno - paluu)
Kohteen mitoitusteho: 19-21,99 kW
Järjestelmän toimintaperiaate: KUVAUS 8, Täysjärjestelmä vanhan lämmitysjärjestelmän tilalle
Lämpöpumpun tuotemerkki: Viessmann
Ilma-vesilämpöpumppu
Viessmann 222-S AWBT-M-E-AC NEW (14,2 1
kW)

Kysyin, että eikö ole vähän pieni pumppu näin energiasyöppöön (50mWh+ p.a.)taloon? Sanoi, että ei ole isompaa tarjolla ja pieni osa vuodesta voi mennä vastuksilla. Tarjouksessa on myös varaaja ja siihen 9 kWh lisävastus, siltä varalta että pumppu hyytyy/ulkona on helvetin kylmä. Myyjä sanoi, että laittaa vastuksia niin että niillä saa tarvittaessa koko talon lämpimäksi. Oli ihan asiantunteva ja laskelma on mielestäni oikea.

pökö

Kaivo jäässä
Sanoi, että ei ole isompaa tarjolla ja pieni osa vuodesta voi mennä vastuksilla
Merkkiä vaihtamalla olisi saanut isomman koneen.

Missä lämpötilassa viesmanni antaa sen 14 kW ja kuinka kylmässä se riittää tuon talon lämpimänä pitämiseen?

Back
Ylös Bottom