Kellarinlämmittäjä
Oppimiskäyrällä
Aloittaja tietänee itse mitä on halunnut...Ei, 3kw riittää ihan hyvin.
Meidän kummankin ilmoittamalla lukemalla on ihan sama pohja, eli ihan stetsonista heitetty arvaus.
Minun laskentapohja näyttää 6,1 kW 0 °C:ssa Suomen 1 ilmastossa 32 000 kWh lämmöntarpeella. Tähän sisältyy vesi normi kulutuksella. Jos sitä vettä ei ylipäänsä ole tarkoitus pumppaamalla lämmittää ollenkaan niin lämmöntarve pienenee noin 0,5 kW:lla. En nyt viitsi sitä tähän läiskästä, kun siinä on COP arviotkin eikä noista lämpötiloista ole mitään käsitystä eikä tuo koneen tehokaan riitä oikeastaan mihinkään niin menee COPien osalta kovin hypoteettiseksi suhteessa aloittajan tilanteeseen.
Tuolla on nyt mahdollisesti jotain kellarin lämmitystä kuten itsellänikin, että voi hiukan pienentää tuota talviajan tehontarvetta jos on jotain lämmitystarpeita kesälläkin kuten minulla. Joskushan noissa kellareissa on ~kaksi normaalia ulkoseinää eikä semmoista kesällä tarvitse lämmittää. Tämä nyt ei tuossa nollakelillä vaikuta suuntaan eikä toiseen.
@Adamooppeli voisi antaa myös oman arvionsa. Muistelen että jotain peukalosääntöjä on ollut käytössä.