Sähkön tarjoushinta NYT! - Keskustelut ja tarjoukset

Husky

Hyperaktiivi
No jopas on taas markkinat. Luulin perehtyneeni ja että ei ole talveksi kulutusvaikutteisia alle 9.3s/kWh.
Nyt näistä viesteistä on ymmärrettävissä, että PKS:llä onkin pari senttiä alempi. Olikohan tuolleinen PKS soppari olemassa 3-4 viikkoa sitten? Että jäikö vain huomaamatta itsellä
Paitsi jos tämä on jotenkin erilainen kuitenkin tämä PKS kun puhutaan jostakin "kiinnityksestä"... mikä se sitten on nimeltään noissa muissa kulutusvaikutteisissa...

TJAP

Aktiivinen jäsen
Kuten jo kirjoitin, minulla on Lumpeella plakkarissa 19.1.2024 alkava vuoden sopimus. Kun kaiketi joskus 19.10.2023 paikkeilla vahvistavat sopimuksen, niin käsittääkseni siitä laskien on se 14 päivää aikaa vielä perua. Silloin vielä uusi hintojen tarkistus. Mitään vahvistusta en ole Lumpeelta saanut, mutta soppari siis näkyy OmaLumpeessa.

roots

Hyperaktiivi
Kuten jo kirjoitin, minulla on Lumpeella plakkarissa 19.1.2024 alkava vuoden sopimus. Kun kaiketi joskus 19.10.2023 paikkeilla vahvistavat sopimuksen, niin käsittääkseni siitä laskien on se 14 päivää aikaa vielä perua. Silloin vielä uusi hintojen tarkistus. Mitään vahvistusta en ole Lumpeelta saanut, mutta soppari siis näkyy OmaLumpeessa.
Kyllä tuo aika lähtee omasta mielestä juoksemaan siitä kun olet sopparin tilannut, ei kyllä perustu omaan kokemukseen kun en ole tuota testannut!

Jo ennestään nuukalla käyttäjällä on kulutusvaikutus suunnilleen välillä -1.... +1... Eli eipä sillä paljoa pääse rikastumaan, tai köyhtymään...
Vaikka ainoa yölle ohjattu toimenpide on lämminvasivaraajan lämmityksen lupa klo 2-6.

TJAP

Aktiivinen jäsen
Kyllä tuo aika lähtee omasta mielestä juoksemaan siitä kun olet sopparin tilannut, ei kyllä perustu omaan kokemukseen kun en ole tuota testannut!
Niin taitaa ollakin. Olin jotenkin siinä uskossa, että lähtisi juokseman siitä kun olen vastaanottanut tilausvahvistuksen. Tänään on se 14 päivä. Peruin Lumpeen sopparin. Ei se niin edullinen ollut ja olisi ollut lukittu vuodeksi. Futuuritkin ainakin nyt laskussa.

Leo

Aktiivinen jäsen
Itse otin tuon 24kk 10c sopimuksen ikään kuin vakuutukseksi, kun alkaa jo vähän liikaa tuntua nämä maailman pomput omassa elämässä. Ja kun ei tiedä onko siellä nurkan takana vielä ässä hihassa jollain.

dbwarrior

Vakionaama
Itse kans peruin eilen 9.3sent/6kk diilin.
Kiinnittikö kukaan huomiota siihen että lähtökohtaisesti kiinnityksessä ei ole 14vrk katuma aikaa?
Minun mielestä ainut katuma aika koskee itse sopimusta pks kanssa eli niitä jotka juuri hyppäävät heidän kelkkaan ja kiinnittää heti

TJAP

Aktiivinen jäsen
Kun ENOFUTBLQ4-23 --> ENOFUTBLQ2-24 hinnat ovat noinkin paljon laskeneet, niin meikäläisen logiikan mukaan pitäisi näkyä aika pian myös kuluttajille tarjottavissa sopimuksissa. Vai onko niin, kun halvimmat määräaikaiset sopimukset ovat noin 10 snt. ja kauppa käy niin hyvin, että ei ole mitään tarvetta laskea hintaa?
Market Prices

vetelin_pumppaaja

Aktiivinen jäsen
Itse kans peruin eilen 9.3sent/6kk diilin.
Kiinnittikö kukaan huomiota siihen että lähtökohtaisesti kiinnityksessä ei ole 14vrk katuma aikaa?
Minun mielestä ainut katuma aika koskee itse sopimusta pks kanssa eli niitä jotka juuri hyppäävät heidän kelkkaan ja kiinnittää heti
Näin minäkin olen käsittänyt että 14vrk peruutusoikeus koskee uuden sähkönmyyntisopimuksen tilausta siitä hetkestä kun saa sopimusvahvistuksen, ja jos sinä aikana tekee kiinnityksiä niin silti se 14vrk oikeus pätee koska sehän olisi sama asia jos tilaisi esim. vuoden määräaikaisen sopimuksen.

14vrk jälkeen kiinnitykset tekevät sopimuksesta määräaikaisia kiinnitysjaksolle.

Luukku

Vakionaama
Mitähän niille kuluu, jotka viimevuonna kiirehtivät tekemään niitä n.30 sentin 2 vuoden sopimuksia? Ei ole mediassa muisteltu. Ei ole aina luottaminen noihin hintaennusteisiin, varsinkaan median luomiin.

TJAP

Aktiivinen jäsen
Niin taitaa ollakin. Olin jotenkin siinä uskossa, että lähtisi juokseman siitä kun olen vastaanottanut tilausvahvistuksen. Tänään on se 14 päivä. Peruin Lumpeen sopparin. Ei se niin edullinen ollut ja olisi ollut lukittu vuodeksi. Futuuritkin ainakin nyt laskussa.

Näin minäkin olen käsittänyt että 14vrk peruutusoikeus koskee uuden sähkönmyyntisopimuksen tilausta siitä hetkestä kun saa sopimusvahvistuksen,

Näin itsekin ajattelin, mutta kun ainakin Lumpeen sivuilla on teksti: "Kuluttajalla on oikeus peruuttaa sopimus viimeistään 14 päivän kuluttua sopimuksen tekemisestä." niin tuo voikin tarkoittaa sitä päivää kun asiakas on sen sopimuksen netin kautta sinne sähköfirmaan lähettänyt. Oman Lumpeen peruin 14 päivän sisällä, enkä koskaan saanut sopimuksesta mitään tilausvahvistusta.

TJAP

Aktiivinen jäsen
14vrk aika alkaa siitä kun sähkönmyyjä saa tilauksen asiakkaalta. Eli siitä kun tulee se automaattivastaus.
Se automaattivastaus tuleekin ainakin Lumpeelta välittömästi, sitten onkin hiljaista. Jos on perumassa sopimuksen kannattaa se laskea juuri tuosta automaattivastauksen päivämäärästä.

hemaris

Aktiivinen jäsen
Sama täällä. Halpa sopimus loppuu syyskuun lopussa ja ovat useamman viikon tarjonneet tuota rawpowerin mainitsemaa tarjousta. Ihan samalla kannalla olen että 24kk sitoutuminen on liian pitkä tässä tapauksessa. Pörssisähköön on tarkoitus siirtyä. Tässä on onneksi ollut koko kevät aikaa viritellä HA:n kautta toimivaa LVV:n ja kosteiden tilojen lattialämmityksen pörssisähköohjausta. ILPisssä on ollut pitkään oma automaattisäätö, täytyy vaan lisätä siihen pörssisähköohjaus.

Lumpeen 24 kk:n sopparin tarjous (9.92 c/kWh, 3.99 €/kk) meni umpeen eilen ja kun en ollut reagoinut siihen millään tavalla niin tänään tuli tarkalleen sama tarjous uudestaan. Sulkeutuu elokuun puolivälissä. Ei siis näytä olevan kovin suurta painetta nostaa noita hintoja. Edelleen on tarkoitus siirtyä pörssisähköön lokakuun alussa, mutta nyt taas kuukausi lisää aikaa seurata tilannetta.

roots

Hyperaktiivi
Lumpeen 24 kk:n sopparin tarjous (9.92 c/kWh, 3.99 €/kk) meni umpeen eilen ja kun en ollut reagoinut siihen millään tavalla niin tänään tuli tarkalleen sama tarjous uudestaan. Sulkeutuu elokuun puolivälissä. Ei siis näytä olevan kovin suurta painetta nostaa noita hintoja.
Samantyylisesti pysyi samana omakin 2 tarjouskierrosta Lumpeelta, 9.92 muistaakseni, valitsin kuitenkin pohjaksi pörssin ja harkitsen tätä kiinnitysmallia talveksi, pörssistä pääsee pois 2viikossa.

kakesa

Aktiivinen jäsen
Määräaikaisesta kvarttaalista pörssiin sitten minäkin! 9,82snt/kwh syyskuun loppuun asti ei tyydyttänyt joten katotaan päästäiskö "börsällä" alle tuon hinnan? Ihan outo juttu ei pörssi itelle ole kun tyttärellä ollu jo pörssi opiskelijakämpässä talvesta lähtien. Onneksi vanhaan soppariin pääsee näppärästi takaisin mikäli tarvis.

Noniin. Vihdoin sain sopimuksen näkymään palvelussa ja nyt näkyy priimalivekin.
Antaisi kiinnittää nyt 1.1.-31.3.24 hintaan 9.568. Mitä mieltä kannattaa lyödä kiinni?

Näyttäisi olevan 0,5snt kalliimpi kuin sammypirulla eilen.

Humppaa ylös ja alas hinnat. Vähän on noussut siitä kun löin lukkoon.
Täällä 8,762 snt/kWh + marginaali, ja Liukurilla laskettu kulutusvaikutus tammi-maaliskuulle: +0,26 c/kWh, eli kokonaishinta NOIN 9,472 c/kWh.
Löytyykö markkinoilta halvempaa "kiinteää" sopimusta tammi-maaliskuulle, taitaa olla vähän niin ja näin.

rawpower

Aktiivinen jäsen
Humppaa ylös ja alas hinnat. Vähän on noussut siitä kun löin lukkoon.
Täällä 8,762 snt/kWh + marginaali, ja Liukurilla laskettu kulutusvaikutus tammi-maaliskuulle: +0,26 c/kWh, eli kokonaishinta NOIN 9,472 c/kWh.
Löytyykö markkinoilta halvempaa "kiinteää" sopimusta tammi-maaliskuulle, taitaa olla vähän niin ja näin.
Näin näkyy tekevän. Lukitsin nyt 9,165snt/kwh + marginaali +0,45snt + kulutusvaikutus. (2022 tammi-maalis oli +0,59snt)
Mennää nyt tuolla tammi helmi maalis ja sitten pörssiin.
Marras ja joulu taidan mennä pörssillä ja katsotaan mitä tulee.

-Teme-

Vakionaama
Nyt olis galluppi paikallaan, kuka jatkaa talven pörssillä, kuka kiinniittää, kenellä on kiinteä voimassa jne.
Pörssillä mennään. Viikolla tehty PKS soppari on peruttu, koska kesken Q4 kauden ei saanut kiinnitystä tehtyä ja en TODELLAKAAN usko että 2024Q1 on 10snt keskihinnalla joka PKS kiinnityksessä nyt tarjolla (n.9.5+0.45snt/kwh + 4.5€/kk). Tietty omilla optimoinnilla saa sen n.17% pois kulutusvaikutuksella mutta silti korkea hinta kun vuoden 2023Q1 oma toteutunut keskihinta oli 7.19snt/kwh alv10% (8.11snt/kWh alv24) kun yleinen keskihinta oli 8.54snt/kWh alv10 (9.62snt/kWh alv24)

Viimeksi muokattu:

-Teme-

Vakionaama
Kiinnityksellä tottakai, sen viime talvi, ja osin kesäkin opetti monille, ei pidä luottaa siihen että pörssisähkö pysyisi kurissa.
mikä kesän hinnoissa on yllättänyt? Mielestäni toteutuneet kk keskihinnat ovat olleet ihan maltilliset
Heinäkuu 1-14.7 5.56snt/kWh
Kesäkuu 5.37snt/kWh
Toukokuu 3.3snt/kWh
Koko vuoden 2023 keskihinta 6.71snt/kWh
Hinnat ilman kulutusvaikutusta.
SPOT hinnoittelu ei tietenkään sovi kaikille, esim senioreille (ikä 80+) en lähtisi suosittelemaan. Onneksi on vaihtoehtoja joista valita

mikä kesän hinnoissa on yllättänyt? Mielestäni toteutuneet kk keskihinnat ovat olleet ihan maltilliset
Heinäkuu 1-14.7 5.56snt/kWh
Kesäkuu 5.37snt/kWh
Toukokuu 3.3snt/kWh
Koko vuoden 2023 keskihinta 6.71snt/kWh
Hinnat ilman kulutusvaikutusta.
SPOT hinnoittelu ei tietenkään sovi kaikille, esim senioreille (ikä 80+) en lähtisi suosittelemaan. Onneksi on vaihtoehtoja joista valita

Onko viime elokuu jo unohtunut.
Lasken elokuun kesään kuuluvaksi. Eikä syksykään oikein juhlava ollut.

K

korsteeni

Vieras
miksei? ikärasismia
meillä otettiin pörssisähkö kolmivuotisen sopparin päätyttyä keväällä, hengissä ollaan .........vielä
enkä edes kuvittele "sijoittamista" kiinteään

Vuoden kulutus eilisestä taaksepäin 4270 kWh,paneelit tuottaneet samassa ajassa 4384 kWh josta myyntiin 3359 kWh.Tammikuun alusta mennyt sähköä 1947 kWh ja paneeleista tullut 3017 kWh josta myyntiin 2366 kWh.Sähköenergiasta olen maksanut vuoden alusta 68 € eli 3,49 kWh,siirtoihin mennyt perusmaksuineen ja veroineen n.220 € joista perusmaksuja reilu 60 €,eli siirtoineen ja perusmaksuineen joku 14,7 snt/kWh kai tulee kaikelle pörssisähkölle hintaa,noita myyntisähkön hyvityksiä en laskenut tuohon mukaan kun siirtyvät tuleviin energialaskuihin kun jää jotain maksettavaa.Viime vuodelta tuli noita hyvityksiä ruhtinaallisesti mutta nythän tuo on vähän heikompaa.Pörssisähköllä aion jatkaa,jos haluaa enempi säästää pitää vain olla tuhlaamatta sähköä,sen verran iso on noiden siirtojen ja perusmaksun osuus,nyt ei oo tullut juuri kikkailtua mutta kulutuksen voin pudottaa helposti johonkin 2,3 kWh vuorokaudessa eli kallista saa olla että vaihdan pois pörssisähköstä.

tet

Hyperaktiivi
Onko viime elokuu jo unohtunut.
Lasken elokuun kesään kuuluvaksi. Eikä syksykään oikein juhlava ollut.

Eivät ne pörssihinnat mistään lottokoneesta tule, kyllä niille aina joku syy löytyy. Nyt ei ole näkyvissä mitään viime vuoden kaltaista tilannetta, mikä nostaisi hinnat tuolle tasolle. Toki mikään ei ole varmaa tässä maailmassa. Jos hyväksyy vain sen, että mitään riskiä ei saa olla ja hinnan pitää pysyä järkähtämättä samalla tasolla, niin silloinhan asia on harvinaisen selvä - vain määräaikainen kiinteä on vaihtoehtona. Turha on muita edes miettiä, koska kaikki muut hinnat voivat muuttua, paitsi kiinteä määräaikainen ilman kulutusvaikutusta.

Duudson

Jäsen
Pörssillä mennään. Viikolla tehty PKS soppari on peruttu, koska kesken Q4 kauden ei saanut kiinnitystä tehtyä ja en TODELLAKAAN usko että 2024Q1 on 10snt keskihinnalla joka PKS kiinnityksessä nyt tarjolla (n.9.5+0.45snt/kwh + 4.5€/kk). Tietty omilla optimoinnilla saa sen n.17% pois kulutusvaikutuksella mutta silti korkea hinta kun vuoden 2023Q1 oma toteutunut keskihinta oli 7.19snt/kwh alv10% (8.11snt/kWh alv24) kun yleinen keskihinta oli 8.54snt/kWh alv10 (9.62snt/kWh alv24)
Etkös tuolla nyt voisi nimenomaan kiinnittää saman hinnan kuin tänä vuonna (alv24). Eikös tuon kiinnityshinnan voi suoraan ajatella niin että kiinnittää pörssin keskihinnan, ja siitä sitten omalla kulutuksella suuntaan tai toiseen.

kotte

Hyperaktiivi
Ikäihmiset eivät vältämättä omaa kaikkia taitoja mitä vaaditan pörssisähkötaloudessa asumiseen. Koko kWh käsite voi olla kovin hämärä ja atk taidot puutteelisia. Itse en suositelisi omalla 94 vuotiaalle isälleni ja 85v äidilleni pörssisähköä.
Paljon on nuorempiakin, joilla ei ole kunnon ymmärrystä energian, tehon ja talouden käsitteistä (olisikohan koululaitos sosiaalisen kanssakäymisen ja nyttemmin sosiaalisen median myötävaikutuksella kasvattanut inhon edes yrittää ymmärtää, vaan pitäytyä tyhmyyden ylistyksessä?). Ymmärryksen puutteen liittäminen ikään on omasta mielestäni tyypillistä ikärasismia, mutta erilaiset dementiat ja sairaudet, jotka kieltämättä yleistyvät iän myötä on vaihtelevan haitallinen vaikutus kaikenlaiseen päätöksentekoon ja harkintaa edellyttävään toimintaan. Suoranainen rasismihan perustelee itseään aivan vastaavilla matemaattisena korrelaationa näyttäytyvänä riippuvuutena, jonka syy-seuraussuhteet ovat kuitenkin aivan muut ja laajalti tiedossa.

-Teme-

Vakionaama
Etkös tuolla nyt voisi nimenomaan kiinnittää saman hinnan kuin tänä vuonna (alv24). Eikös tuon kiinnityshinnan voi suoraan ajatella niin että kiinnittää pörssin keskihinnan, ja siitä sitten omalla kulutuksella suuntaan tai toiseen.
Tammi-Helmikuu ovat sellaisia joissa se toteutunut 8.5snt/kWh keskihinta on OK, joka siis 10snt-15% kulutusvaikutus, mutta maaliskuu on jo kulutuksen osalta joulukuuhun verrattavissa jolloin hinta pitäisi olla 6-6.5 paikkeilla eli koko Q1 ajaksi 10 on korkea

-Teme-

Vakionaama
miksei? ikärasismia
Ikäihmiset eivät vältämättä omaa kaikkia taitoja mitä vaaditan pörssisähkötaloudessa asumiseen. Koko kWh käsite voi olla kovin hämärä ja atk taidot puutteelisia. Itse en suositelisi omalla 94 vuotiaalle isälleni ja 85v äidilleni pörssisähköä.
Ei rasismia mutta realismia
Juuri Espejotin mainitsemista syistä ja omista kokemuksista avustaessani lähisukulaisia (82-86v) miten mediaan uutisointi loi paniikin ja stressin, lisäksi tekniset valmiudet omaksua uutta ohjatakseen kulutusta aiheuttavat haasteita. Huomattavasti inhimillisempää on kiinteä sopimus jolloin pappa ja mamma saa paremman mielenrauhan

Back
Ylös Bottom