Espejot
Hyperaktiivi
Asiaa muuten syventymättä niin iän karttuessa uuden oppiminen vaikeutuu. Keskimäärin. Ja siksi pörssisähkä ei keskimäärin sovi ikäihmisille. Realisimia. Itse ole meidän suvun tekniikkan tukihenkilö ja nuori sukupolvi ymmärtää yllätävän vähän muusta kuin tiktokist (ja sanoo että minä olen tippunut kärryiltä) mutta heidän etunsa on se että he alkavat tekemään päätöksiä itsenäisesti kun taas ikähaitarin ääripäissä olevat tarvitsevat usein tukea ja ohjausta. Ja ohjaaminen on vaikeaa jos toinen ei ymmärrä. Äitini ei esim käytä enään tietokonetta saati älykännykkää.Paljon on nuorempiakin, joilla ei ole kunnon ymmärrystä energian, tehon ja talouden käsitteistä (olisikohan koululaitos sosiaalisen kanssakäymisen ja nyttemmin sosiaalisen median myötävaikutuksella kasvattanut inhon edes yrittää ymmärtää, vaan pitäytyä tyhmyyden ylistyksessä?). Ymmärryksen puutteen liittäminen ikään on omasta mielestäni tyypillistä ikärasismia, mutta erilaiset dementiat ja sairaudet, jotka kieltämättä yleistyvät iän myötä on vaihtelevan haitallinen vaikutus kaikenlaiseen päätöksentekoon ja harkintaa edellyttävään toimintaan. Suoranainen rasismihan perustelee itseään aivan vastaavilla matemaattisena korrelaationa näyttäytyvänä riippuvuutena, jonka syy-seuraussuhteet ovat kuitenkin aivan muut ja laajalti tiedossa.