Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Aki_K

Jäsen
Tämä on kyllä mainio ketju! Itselläni on Nibe Fighter 410P puksuttanut jo keväästä 2009 lähtien, ja edelleen mennään samalla laitteella. Muutama päivä sitten vaihdoin molempien puhaltimien laakerit tämän ketjun ohjeilla, ja helppohan se homma taas oli, kunhan sopivat ulosvetäjät olivat käytössä.

Kuinka vanhoja 410P-pumppuja täältä löytyy toimintakuntoisina? Omalla laitteellani on siis jo 12,5 vuotta täynnä, ja toiminta on edelleen aika lailla hyvää. Jo useampana syksynä olen murehtinut, että jokohan se tulevana talvena räjähtää, mutta toistaiseksi on toiminut hyvin. Kahteen kertaan on puhaltimien laakerit tullut vaihdettua vuosien varrella, ja pari vuotta sitten jouduin vaihtamaan höyrystimen lämpötila-anturin. Muuten on menty aika lailla huolettomasti.
 

Jape79

Jäsen
Mulla on Fighter 310P ja on porskuttanut tammikuusta 2004. Yksi kontaktori vaihdettu takuuseen ihan alussa ja sitten puhaltimen laakeri 3-4 vuotta sitten. Olen jo viitisen vuotta bongaillut seuraajaa tälle, mutta kun ei hajoa kirveelläkään. Kompurat ja kaikki ihan alkuperäisiä ja laitteen valmistusvuosi 2003. Voiko huolettomampaa laitetta ollakkaan? Kop kop:)
 
Itsellä alkanut poistopuhallin pitämään ujellusta. Laakerit pitää vaihtaa. 410p malli. En löytänyt nyt että minkälaiset laakerit siihen pitää käydä ostamassa?
 

misa64

Aktiivinen jäsen
Itsellä alkanut poistopuhallin pitämään ujellusta. Laakerit pitää vaihtaa. 410p malli. En löytänyt nyt että minkälaiset laakerit siihen pitää käydä ostamassa?
Riippuu puhaltimista (ac österberg, dc ebm paptist) ...kyllä tieto laakereista löytyy edellisiltä sivuilta Repomiehen kirjoituksista.
 

hamu

Aktiivinen jäsen
Niin varoituksen sananen. Katsoin vain edeltävän kommentin ja Repomiehen postauksen, sitten tilaukseen hyvät SKF 6000-ZZ C3 GJN laakerit.
Tänään sitten puhaltimet irti ja laakerien vaihtoon. Puhaltimet oli Österberg RFE 140 DUU S2 mallia, 170 wattiset ja laakerina 608. Joten..

Myydään paketissa olevia SKF 6000-ZZ C3 GJN -laakereita 4 kpl, yht. 36 euroa postiluluineen. Kuvaus alla:

6000-ZZ-C3-GJN. 1-Rivinen urakuulalaakeri. Peltisuojat molemmin puolin. C3 välyksellä. Kestovoideltu laakeri.
Laadukas SKF. Laakerin mitat: 10x26x8mm. Lisätietoa SKF tuotteista: www.skf.fi. Kuva viitteellinen
Esim. Ilmanvaihtokoneisiin, Ilmalämpöpumppuihin, Keskuspölyimureihin, Puhaltimet, suurinopeuksiset sähkömoottorit.
GJN erikoisrasvan ansioista laakerin käyttöikä normaalia pidempi. Laaja käyttölämpötila -30...+150C.
 
Viimeksi muokattu:

misa64

Aktiivinen jäsen
Niin varoituksen sananen. Katsoin vain edeltävän kommentin ja Repomiehen postauksen, sitten tilaukseen hyvät SKF 6000-ZZ C3 GJN laakerit.
Tänään sitten puhaltimet irti ja laakerien vaihtoon. Puhaltimet oli Österberg RFE 140 DUU S2 mallia, 170 wattiset ja laakerina 608. Joten..

Myydään paketissa olevia SKF 6000-ZZ C3 GJN -laakereita 4 kpl, yht. 36 euroa postiluluineen. Kuvaus alla:

6000-ZZ-C3-GJN. 1-Rivinen urakuulalaakeri. Peltisuojat molemmin puolin. C3 välyksellä. Kestovoideltu laakeri.
Laadukas SKF. Laakerin mitat: 10x26x8mm. Lisätietoa SKF tuotteista: www.skf.fi. Kuva viitteellinen
Esim. Ilmanvaihtokoneisiin, Ilmalämpöpumppuihin, Keskuspölyimureihin, Puhaltimet, suurinopeuksiset sähkömoottorit.
GJN erikoisrasvan ansioista laakerin käyttöikä normaalia pidempi. Laaja käyttölämpötila -30...+150C.

Onko varoituksen aiheuttaja minä , Repomies vai onko peiliin katsomisen paikka
Aika selvästi on laakerityyppi ilmoitettu Repomiehen hienossa ja monelle apua tuonneessa kirjoituksessa ja oikea laakerityyppi riippuu todellakin siitä minkämerkkiset puhaltimet masiinassa on!
 

burmanm

Vakionaama
Puhaltimet oli Österberg RFE 140 DUU S2 mallia, 170 wattiset ja laakerina 608. Joten..

Koska laitteesi on AC-puhaltimilla varustettu versio, eikä DC-puhaltimilla kuten ensimmäisessä kirjoituksessa mainittiin. Kaikki DC-mallit on toimitettu noilla ebm papstin puhaltimilla ja ohjeet pätevät siihen kyllä. Ei noita AC-puhallin 410P:tä varmaan kovin montaa enää elossa liene ole (AC-malli on huomattavasti vanhempi kuin DC-malli).
 

pertold

Tulokas
Koska laitteesi on AC-puhaltimilla varustettu versio, eikä DC-puhaltimilla kuten ensimmäisessä kirjoituksessa mainittiin. Kaikki DC-mallit on toimitettu noilla ebm papstin puhaltimilla ja ohjeet pätevät siihen kyllä. Ei noita AC-puhallin 410P:tä varmaan kovin montaa enää elossa liene ole (AC-malli on huomattavasti vanhempi kuin DC-malli).
Mulla on 2006 kone jossa ac puhaltimet. Laakerit vaihdettu mutta jotain häikkää on. Tärisee , siivet putsattu mekaanisesti , olikohan liian kovakouranen putsaus vai joku muu kasaus vika ?
 
Mulla on 2006 kone jossa ac puhaltimet. Laakerit vaihdettu mutta jotain häikkää on. Tärisee , siivet putsattu mekaanisesti , olikohan liian kovakouranen putsaus vai joku muu kasaus vika ?
Oliko siivissä tasapainotuspainoja ennen puhdistusta? Tai onko akselissa välystä?

Minulla ei ole tuosta laitteesta kyllä yhtään kokemusta, mutta tulipa vaan mieleen kun olen ihmetellyt ulkoyksikköni puhaltimen siivissä olevia klipsuja ja niiden tarkoitusta - pakko olla tasapainotuksen vuoksi koska ei niitä ole joka siivekkeessä ja muutenkin ripoteltu epäsymmetrisesti.

Akselivälys taas saa vähäisenkin epätasapainon voimistumaan.
 

pertold

Tulokas
Pitää korjata, ec puhaltimet, eikä mitään painoja löydy siipipyörästä. Akseliin kun laittaa laakerin on tiukka et ei taida olla väljä. Olisko jollain muuta ehdottaa ? Uus 570 euroo ettei ihan het lähtis tilaa
 
Back
Ylös Bottom