Jos aurinkopaneelien/akkujen optimointi on mielessä niin pitäisin yhtä tai jopa kahta ladattavaa autoa normitaloutena. Kun talon pohjakulutus on 20 kWh ei autoon jää kuin 10-20 kWh päivässä hyvätuottoisinakaan päivinä. Auto seisoo katoksessa valtaosin päivisin ja siltikin tekee tiukkaa täyttää koko kulutus tämän kokoisista paneeleista.Auto ilmeisesti, tuokin vaatii sen että sille on ajoa reiluuhkosti jotta tuota 30-40kWh/vrk saa kulumaan, parisataa kilsaa per vrk pelkästään tuolla huitelee.
Lasketaanko tuommonen 80kWh akku jo normitaloudeksi nykyään, pitäisin sitä vähän ei niin normina.
Kuumaan kesäaikaan ~5-10 kWh on ihan riittävästi lämmitettävälle alalle. Akustoon/autoon/muualle jää pohjakulutuksen jälkeen enää 0-10 kWh ja tämä on parhaissa olosuhteissa.Tuonne en kyllä kesäkaudella laittais muuta kuin mikä on juuri tarpeellista, joku kosteat tilat, ~touko-syyskuu... muuten seuraa tukaluus.
No tuolla sais taas jäähdyttelyyn kulumaan sähköä.![]()
Laitathan tarkammat laskennat meille muillekin nähtäväksi? Yllä löytyy omat laskelmat millä tuottoa tulee useampi sata € jo ilman paneeleja.Pari € satkua hyötyä akustosta vuodessa arviot näyttää jos alkais sähköenergia puolella viimosen päälle säätämään, joskin ei ihan loppuun asti ole omaa tullut vielä laskettua... tarkempi pörssipeli puuttuu.
Edit: se että jollakin on lähes valmis ohjelma on ainoa syy miksi olen kiinnostunut akuista. Ilman spotin hyödyntämistä TMA on liian pitkä ja vaikka spotin hyödyntäminen toimisi täydellisesti niin kyse aika marginaalisesta hyödystä että siinä ja siinä kannattaako riskiä ottaa. Ellei sitten taas jostakin ilmesty musta joutsen. Eli ei maksa minulle vaivaa ohjelmoida koska pitäisi opetella liikaa. Opeteltavissa. Kaverin jos saisin houkuteltua mukaan niin onnistuisi mutta se paskat välitää viherhörhöilystä, paremman katteen saa rahalle osakkeista. Se tekee mitä vaan jos innostuu koodin haasteesta. Olen yritänyt innostaa sitä ladderiin mutta ei kuulema ole oikea ohjelmoiti kieli niin ei.