root
Aktiivinen jäsen
Shellystä en tiedä, luultavasti ihan ok, itsellä Qubinon z-wave -pohjainen mittariKiitos! Näin vähän uumoilinkin.
Shelly Pro 3EM lienee hyvä mittaroimaan Niben kulutuksia?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Shellystä en tiedä, luultavasti ihan ok, itsellä Qubinon z-wave -pohjainen mittariKiitos! Näin vähän uumoilinkin.
Shelly Pro 3EM lienee hyvä mittaroimaan Niben kulutuksia?
Minkälainen tuo ESP32 kapistus on jolla saat pyöritettyä tuloilmaruuvia. RN1 oisi viimeinen ”manuaalinen” säätö jota joudun Nibelle tekemään, kontaten, käsi huoltoluukusta ja toivoen, että kuusiokolovipu ei tipahda ruuvin reijästäItselläni ei ole myöskään Premium-tiliä käytössä, mutta ohjailen Nibeä Home Assistantin ohjaamaan releen kautta (releet kytketty Niben AUX-tuloihin). Mulla käytössä seuraavat:
AUX1 aktivoi puhallinnop. 4 (NO) AUX2 aktivoi puhallinnop. 3 (NO) AUX3 estä lämpö AUX4 estä kompressori EP14 AUX5 estä lisäys
Mulla seuraavanlaisia virityksiä:
- Kun jäteilma alle -7 --> poistopuhallus kovalle (hatusta heittäisin, että vähentää sulatuksia ainakin puoleen), välillä ei "ehdi" koska API:n data tulee viiveellä
- Salli vastus kun käyttöveden täyttö yli 55 --> legionellien kanssa kompuralla mahdollisimman pitkälle
- Suuremman ilmanvaihdon etäkäyttö
- Niben täysi halvaannuttaminen esim. lomien ajaksi (vastus, kompura ja kiertovesipumppu) --> koko kämpän vuorokausikulutus alle 2kwh (etänä sitten päälle muutama tunti ennen kotiintuloa niin pääsee suihkuun)
- ESP32 ohjaama askelmoottori pyörittelee tuloilmaruuvia (manuaalisesti Home Assistantin kautta, ainakin toistaiseksi)
- Jos poistoilma menee turhan kylmäksi --> ILP tulee apuun
Minkälainen tuo ESP32 kapistus on jolla saat pyöritettyä tuloilmaruuvia. RN1 oisi viimeinen ”manuaalinen” säätö jota joudun Nibelle tekemään, kontaten, käsi huoltoluukusta ja toivoen, että kuusiokolovipu ei tipahda ruuvin reijästä![]()
Nyt on asiallinen setuppiOn aika viritys. Jos on riittävästi lapoja propellihatussa niin mikä ettei. Minulla pyörinyt nyt noin 2 vuotta oikeastaan yllättävän hyvin (odotuksen eivät tosin olleet korkealla haha).
Tarvitaan ainakin:
- ESP32 (tätä voi ohjata esim. Home Assistant)
- Moottori (itsellä geared versio, oikein hyvä tähän tarkoitukseen, voimaa aivan liikaa)
- Ajuri moottorille
- Sopivia virtalähteitä ESP32:lle ja moottorille
- Teline koko viritykselle
Muutamia huomioita:
- Stepperin asento kannattaa tallentaa ESP32 pysyvään muistiin, jotta sitä ei koskaan unohdeta
- Kuusiokolossa on välystä kun vaihdetaan suuntaa
Melkein suosittelisin venttiiliä jos ei ole isoa intoa säätää. Tämän etu lienee siinä että voi automatisoidusti kesällä lämmittää kylppärin lattiaa ja ottaa tuloilmasta isoimmat piikit pois (kun avaa venttiilin kun on tarpeeksi lämmin).
Ei nyt löytynyt oikein hyviä kuvia.
katso liitettä 99544
katso liitettä 99545

Mielestäni tuohon riittää aivan hyvin patteritermostaatti etäanturilla (min. 5m, 3m ei riitä). Putkarin asentamana n. 200€.
Samaa pohdintaa, ajattelin tehdä HA:lla lämmistyskäyrän nostoa/laskua pörssihinnan mukaan, esim. kun pörssihinta alhainen käyrää nostettaisiin normaalista ja erittäin kalliiden tuntien ajaksi sitten lasketaan normaalista. "Keskihinnalla" sitten ajellaan normikäyrällä. Katsotaan miten käy, onhan tässä vielä aikaa pakkasiin...Arvon propellihatut,
Nyt kun tuli kesällä asennettua HA ja löytyy P1 meteriä sekä Nibelle Shellyllä kulutusmittausta sekä AUX ohjaukseen 2-kanavainen minishelly, niin tars alkaa pohtimaan kuinka olisi paras väistellä ne tulevan talven kalleimmat pörssisähkön hinnat ilman itse tehtäviä manuaalisia muutoksia Nibelle.
Eli ehdotuksia ja vinkkejä saa laittaa automaatioista!
Mahdollisuuksia kun tuntuu olevan niin paljon, ettei oikein vielä ole auennut mikä järkevintä.
Nyt on siis mahdollisuus HA:lla:
- lämpökäyrän siirto (toimii muuten uudella MyUplink integraatiolla vain sekuntien viiveellä!).
- Käyttöveden lämpötilan muutos (Säästö, normaali, luxus)
- Asettaa Luxus-vesi (kertanosto, 3h…jne.)
- Estää vastus
- Estää kompura
- Muuttaa vastustehoa
- Muuttaa puhallinnopeuksia (tehostus esim., kun jäteilma menee enempi pakkaselle)
Olen onnistunut rakentamaan jo kesäajalle sähköautolle oikein hienosti toimivan aurinkolataus automaation sähköautolle, jolloin auton ollessa kotona ja tarvetta ladata, niin automaatio käyttää 80-90% paneeleiden omasta tuotannosta. Siitä olen oikein tyytyväinen!
Nyt vain pitäis tosiaankin pähkäillä miten ja kuinka teen Nibe F470 ja Mitsu FH35:lle järkevimmät automaatiot (Nordpool ja/tai spot.hinta-suomi.fi kanssa).
Nyt enabloin tuon 43108:n ja sieltä saa tosiaan numeroarvona nopeuden F750:llekinPuhallinnopeuden näyttämisessä on pieni käpy. Minulla on F470 ja 43108 -entity näyttää nopeutta. Ei kuitenkaan prosentteina, kuten numeroarvon yksikkö väittää, vaan 0=normaalinopeus ja 1-4 ovat sitten muita ennalta määriteltyjä nopeusvaihtoehtoja.katso liitettä 98187
Hmm…Eikös Shellyltä löydy patteritermaria ajamaan asiaa?
Mistä ja millainen etäanturi?
Itseänikin alkoi kiinnostamaan, kun turhauttaa talvella olla ruuvailemassa kelien vaihdellessa tuloilmaruuvia.
Unohdit listasta käyttövesi pois asetuksen. Nyt kun otin pörssisähkön niin oon huomannut että on paljo fiksumpaa ohjelmoida käyttövesi pois tilaan, kun alkaa blokkaamaan kompuraa ainakaan, tai vastuksiakaan jos kunnolla kylmää. Käyttöveden pois asetuksella ei kuitenkaan hajoa mitään, kuten liian innokkaalla kompuran tai lisäyksen blokkauksella voi tapahtua pakkasilla.Arvon propellihatut,
Nyt kun tuli kesällä asennettua HA ja löytyy P1 meteriä sekä Nibelle Shellyllä kulutusmittausta sekä AUX ohjaukseen 2-kanavainen minishelly, niin tars alkaa pohtimaan kuinka olisi paras väistellä ne tulevan talven kalleimmat pörssisähkön hinnat ilman itse tehtäviä manuaalisia muutoksia Nibelle.
Eli ehdotuksia ja vinkkejä saa laittaa automaatioista!
Mahdollisuuksia kun tuntuu olevan niin paljon, ettei oikein vielä ole auennut mikä järkevintä.
Nyt on siis mahdollisuus HA:lla:
- lämpökäyrän siirto (toimii muuten uudella MyUplink integraatiolla vain sekuntien viiveellä!).
- Käyttöveden lämpötilan muutos (Säästö, normaali, luxus)
- Asettaa Luxus-vesi (kertanosto, 3h…jne.)
- Estää vastus
- Estää kompura
- Muuttaa vastustehoa
- Muuttaa puhallinnopeuksia (tehostus esim., kun jäteilma menee enempi pakkaselle)
Olen onnistunut rakentamaan jo kesäajalle sähköautolle oikein hienosti toimivan aurinkolataus automaation sähköautolle, jolloin auton ollessa kotona ja tarvetta ladata, niin automaatio käyttää 80-90% paneeleiden omasta tuotannosta. Siitä olen oikein tyytyväinen!
Nyt vain pitäis tosiaankin pähkäillä miten ja kuinka teen Nibe F470 ja Mitsu FH35:lle järkevimmät automaatiot (Nordpool ja/tai spot.hinta-suomi.fi kanssa).
Juu unohdin sen laittaa ja olen sitä käyttänyt myös.Unohdit listasta käyttövesi pois asetuksen. Nyt kun otin pörssisähkön niin oon huomannut että on paljo fiksumpaa ohjelmoida käyttövesi pois tilaan, kun alkaa blokkaamaan kompuraa ainakaan, tai vastuksiakaan jos kunnolla kylmää. Käyttöveden pois asetuksella ei kuitenkaan hajoa mitään, kuten liian innokkaalla kompuran tai lisäyksen blokkauksella voi tapahtua pakkasilla.
Tässä nyt miettinyt automaatioita jos sattuisi vaihtamaan pörssisähköön (ja ilmankin). Ainakin käyttöveden kertakorotuksen voisi sitoa poistoilman lämpöön, eli esim. automaattisesti kun saunaa lämmitetään, tekisi PILP kuumempaa käyttövettä. Samoin aamuyölle voisi ajoittaa ainakin pörssisähkömielessä kertakorotuksen - ja miksei muutenkin jos talon lämpöä pidetään hieman matalampana yöaikaan. Riittäisi paremmin sitten kompurassa teho lämmitykseen kun vesi olisi valmiiksi "ylikuumaa".
Kyllä mä käytän Pörssisähköllä tuota kertakorotusta automaatiossa, vaikka käyttääkin vastustaa. Pelkällä kompuralla ei vaan tahdo saada sinne 60C.Tilapäinen luksus tarkoittaakin että käytetään myös sähkövastusta, eli ei sitä. Mitähän tarkoittaa tuo "aktivoi taloudellisuus" joka myös valittavana tuolla 5.4-valikossa? Ei kai se ole veden säästömoodi?
Oletko mitannut paljonko pumpun 12v jännite näyttää? Tuo lilygo ei kestä juurikaan yli 12V jännitettä. En nyt löytänyt missä tämä oli mainittu. Itse en uskaltanut laittaa sitä pumpun 12V linjaan kiinni kun mittari näytti reilusti suurempaan jännitettä.Sen lisäksi, että nibegw ei tee ack:ia oikein, lilygo ei herää henkiin ja liity wifiin, jos yritän antaa sille jännitteen suoraan pumpulta (pumpun kortilla muistaakseni outputit 9 ja 12). Jos taas henki puhalletaan usb-c:n kautta, niin liitytään wifiin ja HA:n esphome-näkymän kautta pääsee kiinni lilygon
AsteminuuttejaMietiskelin tuossa jos loisi automaation joka käynnistäisi ILPin avuksi lämmittämään jos uhkaa F750 mennä lisävastuksille. Mitähän Niben sensorin arvoa tuossa kannattaisi käyttää triggerinä, ideoita?
Näillä keleillä pelkällä lattialämmityksellä on aina välillä liian kuuma, vaikka tuota ruuvia säätäisi koko ajan. Ongelma on se ku yöllä on pakkasta niin lattialämmitys lämmittää ihan kybällä yön ajan ja päivällä kun alkaa olla lämmintä lattian lämmitys loppuu, mutta se hohkaa kyllä koko päivän lämpöä auringon lämmön päälle kun se lattia varaa lämpöä, niin sulla on sitten kuuma. Osta ILP ja lämmitä sillä tämmöisillä keleillä yön ajan, niin se lattia ei hohkaa päivällä lämpöä ja sitten ei ole niin kuuma.Melko vanha ketju mutta valistakaa silti tyhmää. Oon jo pitkään miettiny tuon RN1 säätöä tuollai stepperillä kuten yllä, koska menee hermo aina lämmittää tuloilmalla kun venttiili liikaa auki ja sisällä valitettaan että on kuuma. Oonkohan ymmärtäny homman jotenkin ihan väärin, mutta kai systeemin pitäis ensisijaisesti lämmittää lattiasta ja silloin kun ei tarvi niin sit ei lämmitetä? Paitsi et sillä tuloilmalla aina. Olen täältä yrittänyt opiskella tuota säätöä ja sen automaatiota, mutta jotenkin aina putoon riviltä
? Pumppu on F470 ja lattiakierto, ei mitään jäähdytystä kämpässä.
Siinä on juurikin tuo "ongelma". Itse olen valitellut samasta asiasta, mutta kukaan muu ei ole tuota tunnustanut naapureista tai tuttavista. Nykyisellään lattiat lämpeää vain laattalattioiden osalta ja puupäällysteellä olevat tilat lämmittää ILP. On kyllä mukavaa, kun lämpötila pysyy vakiona.Näillä keleillä pelkällä lattialämmityksellä on aina välillä liian kuuma, vaikka tuota ruuvia säätäisi koko ajan. Ongelma on se ku yöllä on pakkasta niin lattialämmitys lämmittää ihan kybällä yön ajan ja päivällä kun alkaa olla lämmintä lattian lämmitys loppuu, mutta se hohkaa kyllä koko päivän lämpöä auringon lämmön päälle kun se lattia varaa lämpöä, niin sulla on sitten kuuma. Osta ILP ja lämmitä sillä tämmöisillä keleillä yön ajan, niin se lattia ei hohkaa päivällä lämpöä ja sitten ei ole niin kuuma.
En laiskuuttani viitsi lisätä laitteeseen johtoja tai rautaa. Yksi lilygo saa riittää.Mielestäni kaikista luotettavin esto saadaan tehtyä kompuralle (ja vastukselle) AUX-pinnien kautta.
namespace Nibe {
const int aux(2741);
}
/* set VILP heating mode on/off */
void Vilp::vilpOnOff(bool fOn) {
int vilpInhibit;
vilp.readHolding(Nibe::aux, vilpInhibit); // Note: 0 - on, 1 - off
if ((vilpInhibit != 0) == fOn) {
vilp.write(Nibe::aux, fOn ? 0 : 1);
log("VILP switched " + string(fOn ? "on" : "off"));
}
}
Nyt joudun kysymään lisäapua, sillä en keksi mihin tuo koodi pitäisi laittaa, ja miten vilpOnOff:a käskytetään HA:n automaatiossa.TCP/IP Modbusin kautta voi myös ohjata kompuraa. Ensin menusta 7.2 valinta "Aux modbusista" asetetaan vaikka arvoon "Tariffiesto (NO)". Sitten Modbusin kautta voi vaikka seuraavanlaisella kikkareella ohjailla kompuraa, ei tarvitse johtoja viritellä lainkaan.
C++:namespace Nibe { const int aux(2741); } /* set VILP heating mode on/off */ void Vilp::vilpOnOff(bool fOn) { int vilpInhibit; vilp.readHolding(Nibe::aux, vilpInhibit); // Note: 0 - on, 1 - off if ((vilpInhibit != 0) == fOn) { vilp.write(Nibe::aux, fOn ? 0 : 1); log("VILP switched " + string(fOn ? "on" : "off")); } }
Toimisikohan jos "max comp freq" asettaisi nollaksi?En laiskuuttani viitsi lisätä laitteeseen johtoja tai rautaa. Yksi lilygo saa riittää.
Taitaa olla niin, ettei kompressorin pysäyttävää entityä ole. Lämmityksen ja sähkövastuksen pysäyttävät entityt olen löytänyt.
HA:n "Nibe heat pump" -integraatiossa ei ole tuollaista parametria. Minulla on kaiken lisäksi F470 jossa taajuuksia ei säädellä.Toimisikohan jos "max comp freq" asettaisi nollaksi?
HW load = käyttöveden lämpötila lataus, HW top = käyttöveden lämpötila yläosaNyt kun on tämä LilyGO ja asetuksia voi muutella sohvalta, myös intoa säätämiselle on eri tavalla kuin niska kenossa koneen vieressä kykkiessä. Pitäisi vain ymmärtää, että mitä säätimet tekee. Suurin osa Home Assistantin tarjoamista entiteeteistä on varsin mystisiä. Osasta sentään ainakin luulee tietävänsä, mitä ne tekee. Vaan mikä on "Additive heating"? Mitä käytännön eroa on "BT6 HW Load" ja "BT7 HW Top"? Asteminuutit on ihan hepreaa.
HW load = käyttöveden lämpötila lataus, HW top = käyttöveden lämpötila yläosa
Joo, mutta mitä tarkoittaa "lämpötila lataus" ja mitä tarkoittaa "yläosa" ihan käytännössä?