Nibe ja Home Assistant

Nikojoel

Jäsen
Kauhuissani jouduin luopumaan Nibe Uplinkistä (Nibe sammuttaa palvelun ilmeisesti lähipäivinä) ja siirtymään myUplinkiin.

Kokeilin siirtoa n. 6kk takaperin ja puolet Nibe Uplinkin tarjoamista tiedoista puuttui jonka johdosta palautin softan viimeiseen Nibe Uplink yhteensopivaan.

Eilen illalla setuppasin Home Assistantin sisällä tulevan myUplink integraation ja huomasin, että sieltä löytyy nykyisin suurin osa yksittäisistä arvoista mitä vanhasta palvelusta, Home Assistant automaatiot palautin ainoastaan vaihtamalla vanhasta integraation arvosta uuteen. Huh!

Nikojoel

Jäsen
Itselläni ei ole myöskään Premium-tiliä käytössä, mutta ohjailen Nibeä Home Assistantin ohjaamaan releen kautta (releet kytketty Niben AUX-tuloihin). Mulla käytössä seuraavat:

AUX1aktivoi puhallinnop. 4 (NO)
AUX2aktivoi puhallinnop. 3 (NO)
AUX3estä lämpö
AUX4estä kompressori EP14
AUX5estä lisäys

Mulla seuraavanlaisia virityksiä:
  • Kun jäteilma alle -7 --> poistopuhallus kovalle (hatusta heittäisin, että vähentää sulatuksia ainakin puoleen), välillä ei "ehdi" koska API:n data tulee viiveellä
  • Salli vastus kun käyttöveden täyttö yli 55 --> legionellien kanssa kompuralla mahdollisimman pitkälle
  • Suuremman ilmanvaihdon etäkäyttö
  • Niben täysi halvaannuttaminen esim. lomien ajaksi (vastus, kompura ja kiertovesipumppu) --> koko kämpän vuorokausikulutus alle 2kwh (etänä sitten päälle muutama tunti ennen kotiintuloa niin pääsee suihkuun)
  • ESP32 ohjaama askelmoottori pyörittelee tuloilmaruuvia (manuaalisesti Home Assistantin kautta, ainakin toistaiseksi)
  • Jos poistoilma menee turhan kylmäksi --> ILP tulee apuun
Minkälainen tuo ESP32 kapistus on jolla saat pyöritettyä tuloilmaruuvia. RN1 oisi viimeinen ”manuaalinen” säätö jota joudun Nibelle tekemään, kontaten, käsi huoltoluukusta ja toivoen, että kuusiokolovipu ei tipahda ruuvin reijästä :D:D

Timbe

Jäsen
Minkälainen tuo ESP32 kapistus on jolla saat pyöritettyä tuloilmaruuvia. RN1 oisi viimeinen ”manuaalinen” säätö jota joudun Nibelle tekemään, kontaten, käsi huoltoluukusta ja toivoen, että kuusiokolovipu ei tipahda ruuvin reijästä :D:D

On aika viritys. Jos on riittävästi lapoja propellihatussa niin mikä ettei. Minulla pyörinyt nyt noin 2 vuotta oikeastaan yllättävän hyvin (odotuksen eivät tosin olleet korkealla haha).

Tarvitaan ainakin:

- ESP32 (tätä voi ohjata esim. Home Assistant)
- Moottori (itsellä geared versio, oikein hyvä tähän tarkoitukseen, voimaa aivan liikaa)
- Ajuri moottorille
- Sopivia virtalähteitä ESP32:lle ja moottorille
- Teline koko viritykselle

Muutamia huomioita:

- Stepperin asento kannattaa tallentaa ESP32 pysyvään muistiin, jotta sitä ei koskaan unohdeta
- Kuusiokolossa on välystä kun vaihdetaan suuntaa

Melkein suosittelisin venttiiliä jos ei ole isoa intoa säätää. Tämän etu lienee siinä että voi automatisoidusti kesällä lämmittää kylppärin lattiaa ja ottaa tuloilmasta isoimmat piikit pois (kun avaa venttiilin kun on tarpeeksi lämmin).

Ei nyt löytynyt oikein hyviä kuvia.

IMG_2636.jpeg

IMG_0740.jpeg

Nikojoel

Jäsen
On aika viritys. Jos on riittävästi lapoja propellihatussa niin mikä ettei. Minulla pyörinyt nyt noin 2 vuotta oikeastaan yllättävän hyvin (odotuksen eivät tosin olleet korkealla haha).

Tarvitaan ainakin:

- ESP32 (tätä voi ohjata esim. Home Assistant)
- Moottori (itsellä geared versio, oikein hyvä tähän tarkoitukseen, voimaa aivan liikaa)
- Ajuri moottorille
- Sopivia virtalähteitä ESP32:lle ja moottorille
- Teline koko viritykselle

Muutamia huomioita:

- Stepperin asento kannattaa tallentaa ESP32 pysyvään muistiin, jotta sitä ei koskaan unohdeta
- Kuusiokolossa on välystä kun vaihdetaan suuntaa

Melkein suosittelisin venttiiliä jos ei ole isoa intoa säätää. Tämän etu lienee siinä että voi automatisoidusti kesällä lämmittää kylppärin lattiaa ja ottaa tuloilmasta isoimmat piikit pois (kun avaa venttiilin kun on tarpeeksi lämmin).

Ei nyt löytynyt oikein hyviä kuvia.

katso liitettä 99544

katso liitettä 99545
Nyt on asiallinen setuppi:hattu:

Ei kyllä itsellä riitä taidot tollasen värkkäykseen. Osaatko ohjata mut johonkin suuntaan ton venttiilin osalta? Joku älyventtiili tms?

Jullikka

Jäsen
Mielestäni tuohon riittää aivan hyvin patteritermostaatti etäanturilla (min. 5m, 3m ei riitä). Putkarin asentamana n. 200€.

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Arvon propellihatut,

Nyt kun tuli kesällä asennettua HA ja löytyy P1 meteriä sekä Nibelle Shellyllä kulutusmittausta sekä AUX ohjaukseen 2-kanavainen minishelly, niin tars alkaa pohtimaan kuinka olisi paras väistellä ne tulevan talven kalleimmat pörssisähkön hinnat ilman itse tehtäviä manuaalisia muutoksia Nibelle.

Eli ehdotuksia ja vinkkejä saa laittaa automaatioista!

Mahdollisuuksia kun tuntuu olevan niin paljon, ettei oikein vielä ole auennut mikä järkevintä.

Nyt on siis mahdollisuus HA:lla:
- lämpökäyrän siirto (toimii muuten uudella MyUplink integraatiolla vain sekuntien viiveellä!).
- Käyttöveden lämpötilan muutos (Säästö, normaali, luxus)
- Asettaa Luxus-vesi (kertanosto, 3h…jne.)
- Estää vastus
- Estää kompura
- Muuttaa vastustehoa
- Muuttaa puhallinnopeuksia (tehostus esim., kun jäteilma menee enempi pakkaselle)

Olen onnistunut rakentamaan jo kesäajalle sähköautolle oikein hienosti toimivan aurinkolataus automaation sähköautolle, jolloin auton ollessa kotona ja tarvetta ladata, niin automaatio käyttää 80-90% paneeleiden omasta tuotannosta. Siitä olen oikein tyytyväinen!

Nyt vain pitäis tosiaankin pähkäillä miten ja kuinka teen Nibe F470 ja Mitsu FH35:lle järkevimmät automaatiot (Nordpool ja/tai spot.hinta-suomi.fi kanssa).

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Mielestäni tuohon riittää aivan hyvin patteritermostaatti etäanturilla (min. 5m, 3m ei riitä). Putkarin asentamana n. 200€.

Hmm…Eikös Shellyltä löydy patteritermaria ajamaan asiaa?
Mistä ja millainen etäanturi?
Itseänikin alkoi kiinnostamaan, kun turhauttaa talvella olla ruuvailemassa kelien vaihdellessa tuloilmaruuvia.

root

Aktiivinen jäsen
Arvon propellihatut,

Nyt kun tuli kesällä asennettua HA ja löytyy P1 meteriä sekä Nibelle Shellyllä kulutusmittausta sekä AUX ohjaukseen 2-kanavainen minishelly, niin tars alkaa pohtimaan kuinka olisi paras väistellä ne tulevan talven kalleimmat pörssisähkön hinnat ilman itse tehtäviä manuaalisia muutoksia Nibelle.

Mahdollisuuksia kun tuntuu olevan niin paljon, ettei oikein vielä ole auennut mikä järkevintä.

- lämpökäyrän siirto (toimii muuten uudella MyUplink integraatiolla vain sekuntien viiveellä!).
- Estää vastus
- Estää kompura
- Muuttaa vastustehoa
- Muuttaa puhallinnopeuksia (tehostus esim., kun jäteilma menee enempi pakkaselle)

Olen onnistunut rakentamaan jo kesäajalle sähköautolle oikein hienosti toimivan aurinkolataus automaation sähköautolle, jolloin auton ollessa kotona ja tarvetta ladata, niin automaatio käyttää 80-90% paneeleiden omasta tuotannosta. Siitä olen oikein tyytyväinen!

Nyt vain pitäis tosiaankin pähkäillä miten ja kuinka teen Nibe F470 ja Mitsu FH35:lle järkevimmät automaatiot (Nordpool ja/tai spot.hinta-suomi.fi kanssa).
Samaa pohdintaa, ajattelin tehdä HA:lla lämmistyskäyrän nostoa/laskua pörssihinnan mukaan, esim. kun pörssihinta alhainen käyrää nostettaisiin normaalista ja erittäin kalliiden tuntien ajaksi sitten lasketaan normaalista. "Keskihinnalla" sitten ajellaan normikäyrällä. Katsotaan miten käy, onhan tässä vielä aikaa pakkasiin...

root

Aktiivinen jäsen
Puhallinnopeuden näyttämisessä on pieni käpy. Minulla on F470 ja 43108 -entity näyttää nopeutta. Ei kuitenkaan prosentteina, kuten numeroarvon yksikkö väittää, vaan 0=normaalinopeus ja 1-4 ovat sitten muita ennalta määriteltyjä nopeusvaihtoehtoja.katso liitettä 98187
Nyt enabloin tuon 43108:n ja sieltä saa tosiaan numeroarvona nopeuden F750:llekin

Jullikka

Jäsen
Hmm…Eikös Shellyltä löydy patteritermaria ajamaan asiaa?
Mistä ja millainen etäanturi?
Itseänikin alkoi kiinnostamaan, kun turhauttaa talvella olla ruuvailemassa kelien vaihdellessa tuloilmaruuvia.

Tuommoinen se on itsellä asennettuna, säädetty noin 15 asteeseen. Toimii OK, etäanturi on teipattu Armaflex-teipillä tuloilmakanavan kylkeen. Putkari tosiaan paikoilleen laittoi, toimintaan tyytyväinen. Ainut mikä tulee ongelmaksi, on se, että jos säätöä muuttaa kovilla pakkasilla, on suuri hystereesi ennen asettumista. Esisäätö patteritermostaatin alta on säädetty suurimmalle mahdolliselle virtaukselle, riitti hyvin koko viime talven, pakkasta oli enimmillään 39,7 astetta.

1726170873991.jpeg

EDIT: Kuva asennuksesta

Viimeksi muokattu:

juhamat

Aktiivinen jäsen
Arvon propellihatut,

- Estää vastus
- Estää kompura
- Muuttaa vastustehoa

Unohdit listasta käyttövesi pois asetuksen. Nyt kun otin pörssisähkön niin oon huomannut että on paljo fiksumpaa ohjelmoida käyttövesi pois tilaan, kun alkaa blokkaamaan kompuraa ainakaan, tai vastuksiakaan jos kunnolla kylmää. Käyttöveden pois asetuksella ei kuitenkaan hajoa mitään, kuten liian innokkaalla kompuran tai lisäyksen blokkauksella voi tapahtua pakkasilla.

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Unohdit listasta käyttövesi pois asetuksen. Nyt kun otin pörssisähkön niin oon huomannut että on paljo fiksumpaa ohjelmoida käyttövesi pois tilaan, kun alkaa blokkaamaan kompuraa ainakaan, tai vastuksiakaan jos kunnolla kylmää. Käyttöveden pois asetuksella ei kuitenkaan hajoa mitään, kuten liian innokkaalla kompuran tai lisäyksen blokkauksella voi tapahtua pakkasilla.
Juu unohdin sen laittaa ja olen sitä käyttänyt myös.
Tuo kompura ja vastus estot on toki niitä lämpimämmän ajan estoja, mutta kylmemmillä keleillä lähinnä vastusta. Tästä mulla on jo useamman talven kokemus ja olen sitä käyttänyt aamun sekä alkuillan kalliille tunneille.

Eilen muuten jäätiin plussalle korkeasta pörssihinnasta huolimatta ja siis siirrot+verot myös huomioituna.

1726231024365.jpeg

juukeli

Aktiivinen jäsen
Tässä nyt miettinyt automaatioita jos sattuisi vaihtamaan pörssisähköön (ja ilmankin). Ainakin käyttöveden kertakorotuksen voisi sitoa poistoilman lämpöön, eli esim. automaattisesti kun saunaa lämmitetään, tekisi PILP kuumempaa käyttövettä. Samoin aamuyölle voisi ajoittaa ainakin pörssisähkömielessä kertakorotuksen - ja miksei muutenkin jos talon lämpöä pidetään hieman matalampana yöaikaan. Riittäisi paremmin sitten kompurassa teho lämmitykseen kun vesi olisi valmiiksi "ylikuumaa".

juukeli

Aktiivinen jäsen
Tässä nyt miettinyt automaatioita jos sattuisi vaihtamaan pörssisähköön (ja ilmankin). Ainakin käyttöveden kertakorotuksen voisi sitoa poistoilman lämpöön, eli esim. automaattisesti kun saunaa lämmitetään, tekisi PILP kuumempaa käyttövettä. Samoin aamuyölle voisi ajoittaa ainakin pörssisähkömielessä kertakorotuksen - ja miksei muutenkin jos talon lämpöä pidetään hieman matalampana yöaikaan. Riittäisi paremmin sitten kompurassa teho lämmitykseen kun vesi olisi valmiiksi "ylikuumaa".

Tilapäinen luksus tarkoittaakin että käytetään myös sähkövastusta, eli ei sitä. Mitähän tarkoittaa tuo "aktivoi taloudellisuus" joka myös valittavana tuolla 5.4-valikossa? Ei kai se ole veden säästömoodi?

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Tilapäinen luksus tarkoittaakin että käytetään myös sähkövastusta, eli ei sitä. Mitähän tarkoittaa tuo "aktivoi taloudellisuus" joka myös valittavana tuolla 5.4-valikossa? Ei kai se ole veden säästömoodi?
Kyllä mä käytän Pörssisähköllä tuota kertakorotusta automaatiossa, vaikka käyttääkin vastustaa. Pelkällä kompuralla ei vaan tahdo saada sinne 60C.
Ja kun sen käyttöveden nostaa yöllä halvoilla tunneilla sinne, niin sillä pärjää koko vuorokauden meillä.

ttk2

Aktiivinen jäsen
Ongelmia lilygo t-can485:n asennuksen kanssa. Esphome-konfiguraatio kopioitu suoraan esimerkistä, johdot useamman kerran tarkistettu (ja Tx/Rx vaihdettu keskenään parikin kertaa), mutta aina vaan päätyy pumppu (Jämä Star Inverter 12, eli sama kuin F1255) vikatilaan, kun pumpun valikoista enabloi modbus40:n. Tämä ilmeisesti tarkoittaa, että nibegw ei kuittaa sanomaa vastaanotetuksi?

Sen lisäksi, että nibegw ei tee ack:ia oikein, lilygo ei herää henkiin ja liity wifiin, jos yritän antaa sille jännitteen suoraan pumpulta (pumpun kortilla muistaakseni outputit 9 ja 12). Jos taas henki puhalletaan usb-c:n kautta, niin liitytään wifiin ja HA:n esphome-näkymän kautta pääsee kiinni lilygon esphome logiin. Voiko tuo lilygo olla rikki? Vai mistä ihmeestä tämä oikein voi kiikastaa, kun ei tuo nyt mitään rakettitiedettä ole?

Tämän asennus kiinnostaa, koska myUpwayhin meidän pumppua ei saa kiinni. Tai saisi, jos päivittäisi softan, mutta uudemmat softat saavat pympun säädön toimimaan huonosti (pelkkää katkokäyntiä ennen kunnon pakkasia) siinä missä vanhempi softa säätää hienosti invertterin kierroksia ja asteminuutit pysyvät käyntirajan tuntumassa.

Alkaa hiukan turhauttamaan, että pumpun sielunelämää ei pääse nyt seuraamaan etänä mitenkään. Minulla on pumpussa kiinni kaksi Shelly Unia ja säädöt on tehty jo aiempina vuosina siten, että käyttövesi lämpenee halvimmilla tunneilla ja lämmitystä ohjataan myös halvemmille tunneille sen minkä pystytään. Sikäli mitään akuuttia pakkoa jatkuvalle seurannalle ei ole, mutta vaikealta tuntuu elämä ilman, kun on tottunut vähintäänkin siihen vanhaan pilvipalveluun. Ja taustalla väijyy vielä pelko siitä, kun viime talvena (ilmeisesti) kompressori leipoi kiinni ja mentiin vastuksella kylmimmän ja kalleimman ajan yli.

Sen verran on tullut seurailtua jo aiemmin, että näen suunnilleen mitä talossa tapahtuu jo P1-HAN mittarin antamista lukemista reaaliajassa, mutta talveksi haluaisin silti ihan oikeaa seurantaa muutenkin kuin usb-lokista jälkikäteen tutkimalla.

Tieto lisää tuskaa. Nyt ei näy tietoa, joten ei pitäisi olla tuskaakaan. Ei tunnu pitävän paikkaansa.

hanuri

Jäsen
Sen lisäksi, että nibegw ei tee ack:ia oikein, lilygo ei herää henkiin ja liity wifiin, jos yritän antaa sille jännitteen suoraan pumpulta (pumpun kortilla muistaakseni outputit 9 ja 12). Jos taas henki puhalletaan usb-c:n kautta, niin liitytään wifiin ja HA:n esphome-näkymän kautta pääsee kiinni lilygon
Oletko mitannut paljonko pumpun 12v jännite näyttää? Tuo lilygo ei kestä juurikaan yli 12V jännitettä. En nyt löytänyt missä tämä oli mainittu. Itse en uskaltanut laittaa sitä pumpun 12V linjaan kiinni kun mittari näytti reilusti suurempaan jännitettä.

Opcode

Tulokas
Onkohan kukaan täällä törmännyt tuoreimpien ohjelmistopäivitysten jälkeen ongelmiin F1255:n (tai jonkin Niben muun mallin) hälytysten resetoimisessa modbusin yli (esimerkiksi Home Assistantin NibeGW-integraatiolla)?

Hälytysten kuittaus etänä (modbusin yli) ole toiminut minulla enää sen jälkeen, kun päivitin firmiksen ensimmäiseen MyUplink-kykyiseen versioon. Myöskään uusin saatavilla oleva versio (9699R7) ei korjaa tilannetta. En tunnu olevan yksin tämän murheen kanssa, githubissa tuon NibeGW-integraation kehittäjä ja useampi käyttäjä ovat samassa veneessä. Osalla on Niben oma modbus-interface, osalla (kuten minulla) ESP32 tms. sitä emuloiva toteutus.

MyUplinkistä käsin hälytyksen nollaaminen toimii normaalisti.

juukeli

Aktiivinen jäsen
Mietiskelin tuossa jos loisi automaation joka käynnistäisi ILPin avuksi lämmittämään jos uhkaa F750 mennä lisävastuksille. Mitähän Niben sensorin arvoa tuossa kannattaisi käyttää triggerinä, ideoita?

omaonkiva

Jäsen
Asennus meni helposti mutta täälläkin on mainittu tuota LOG.SET asiaa. Koitin tätä Googletella mutta ei oikein irtoa mitä se tarkoittaa vai koskeeko se edes F470 laitetta? Jotenkin olen ymmärtänyt, että tuo bufferoisi dataa ja sallisi siten reaaliaikaisen seurannan.

lzlofi

Tulokas
Melko vanha ketju mutta valistakaa silti tyhmää. Oon jo pitkään miettiny tuon RN1 säätöä tuollai stepperillä kuten yllä, koska menee hermo aina lämmittää tuloilmalla kun venttiili liikaa auki ja sisällä valitettaan että on kuuma. Oonkohan ymmärtäny homman jotenkin ihan väärin, mutta kai systeemin pitäis ensisijaisesti lämmittää lattiasta ja silloin kun ei tarvi niin sit ei lämmitetä? Paitsi et sillä tuloilmalla aina :D. Olen täältä yrittänyt opiskella tuota säätöä ja sen automaatiota, mutta jotenkin aina putoon riviltä :D? Pumppu on F470 ja lattiakierto, ei mitään jäähdytystä kämpässä.

juhamat

Aktiivinen jäsen
Melko vanha ketju mutta valistakaa silti tyhmää. Oon jo pitkään miettiny tuon RN1 säätöä tuollai stepperillä kuten yllä, koska menee hermo aina lämmittää tuloilmalla kun venttiili liikaa auki ja sisällä valitettaan että on kuuma. Oonkohan ymmärtäny homman jotenkin ihan väärin, mutta kai systeemin pitäis ensisijaisesti lämmittää lattiasta ja silloin kun ei tarvi niin sit ei lämmitetä? Paitsi et sillä tuloilmalla aina :D. Olen täältä yrittänyt opiskella tuota säätöä ja sen automaatiota, mutta jotenkin aina putoon riviltä :D? Pumppu on F470 ja lattiakierto, ei mitään jäähdytystä kämpässä.
Näillä keleillä pelkällä lattialämmityksellä on aina välillä liian kuuma, vaikka tuota ruuvia säätäisi koko ajan. Ongelma on se ku yöllä on pakkasta niin lattialämmitys lämmittää ihan kybällä yön ajan ja päivällä kun alkaa olla lämmintä lattian lämmitys loppuu, mutta se hohkaa kyllä koko päivän lämpöä auringon lämmön päälle kun se lattia varaa lämpöä, niin sulla on sitten kuuma. Osta ILP ja lämmitä sillä tämmöisillä keleillä yön ajan, niin se lattia ei hohkaa päivällä lämpöä ja sitten ei ole niin kuuma.

Jamboa

Jäsen
Näillä keleillä pelkällä lattialämmityksellä on aina välillä liian kuuma, vaikka tuota ruuvia säätäisi koko ajan. Ongelma on se ku yöllä on pakkasta niin lattialämmitys lämmittää ihan kybällä yön ajan ja päivällä kun alkaa olla lämmintä lattian lämmitys loppuu, mutta se hohkaa kyllä koko päivän lämpöä auringon lämmön päälle kun se lattia varaa lämpöä, niin sulla on sitten kuuma. Osta ILP ja lämmitä sillä tämmöisillä keleillä yön ajan, niin se lattia ei hohkaa päivällä lämpöä ja sitten ei ole niin kuuma.
Siinä on juurikin tuo "ongelma". Itse olen valitellut samasta asiasta, mutta kukaan muu ei ole tuota tunnustanut naapureista tai tuttavista. Nykyisellään lattiat lämpeää vain laattalattioiden osalta ja puupäällysteellä olevat tilat lämmittää ILP. On kyllä mukavaa, kun lämpötila pysyy vakiona.

Tuota tuloilmaruuvia itse vääntelen niin, että kun yön alin alkaa olemaan +5 pysyvästi, niin ruuvi kiinni ja syksyllä sitten taas avaa. Pysyy aika hyvin tuloilma tuolla ja oikeanlaisella niben käyrällä, tuloilman asteet 10-17c välillä

spqr

Jäsen
Tää on ihan paras ketju! Laitoin itse kans Lilygo:n tässä keväällä ja nyt virittelen HA automaatioita kuntoon vähän kerrallaan. Ilman tätä ketjua ei taatusti olisi tullut lähdettyä koko hommaan.

Lämpimän veden automaatiot on jo tehtynä. Kun aurinkopaneeleista tulee tuottoa, laitetaan hot_water_comfort_mode_47041 LUXURY-asentoon. Ja jos pörssisähkö on yli kipurajan, laitetaan hot_water_comfort_mode_47041 ECONOMY asentoon sekä hw_production_47387 pois päältä. Tilanteen normalisoituessa normalisoidaan säädöt. Toimii kybällä!

Ensi talvelle sitten lämpökäyrän siirtoa ja muuta kivaa!

Vähän on noi HA:ssa näkyvät sadat entiteetit ja niiden tarkoitusperät vielä hakusessa, mutta kyllä se tästä, tietämys lisääntyy jokaisella ihmettelykerralla.

mikiz

Aktiivinen jäsen
Osaisiko joku sanoa, millä entityllä saisi määriteltyä sen, saako kompressori olla päällä vai ei? Minulla F470 tekee kompressorilla pientä nypytystä yöaikaan lämmityksen takia. Haluaisin ohjelmoida laitteen siten, että kompressorin käyttö olisi sallittua vasta sitten kun käyttöveden täyttö laskee tietyn asteen alle. Se, ettei lämmitysvesi olisi aivan tavoitteessaan, ei ole minulle tärkeää. Näin säädettynä kompressori tekisi samalla kertaa tarvittavat lämmitys- ja käyttövedet, eli kävisi kerralla paljon pidempään.

mikiz

Aktiivinen jäsen
Mielestäni kaikista luotettavin esto saadaan tehtyä kompuralle (ja vastukselle) AUX-pinnien kautta.
En laiskuuttani viitsi lisätä laitteeseen johtoja tai rautaa. Yksi lilygo saa riittää.

Taitaa olla niin, ettei kompressorin pysäyttävää entityä ole. Lämmityksen ja sähkövastuksen pysäyttävät entityt olen löytänyt.

mimique

Tekninen taiteilija
TCP/IP Modbusin kautta voi myös ohjata kompuraa. Ensin menusta 7.2 valinta "Aux modbusista" asetetaan vaikka arvoon "Tariffiesto (NO)". Sitten Modbusin kautta voi vaikka seuraavanlaisella kikkareella ohjailla kompuraa, ei tarvitse johtoja viritellä lainkaan.
C++:
namespace Nibe {
    const int aux(2741);
}

/* set VILP heating mode on/off */
void Vilp::vilpOnOff(bool fOn) {
    int vilpInhibit;

vilp.readHolding(Nibe::aux, vilpInhibit);            // Note: 0 - on, 1 - off
    if ((vilpInhibit != 0) == fOn) {
        vilp.write(Nibe::aux, fOn ? 0 : 1);
        log("VILP switched " + string(fOn ? "on" : "off"));
    }
}

mikiz

Aktiivinen jäsen
TCP/IP Modbusin kautta voi myös ohjata kompuraa. Ensin menusta 7.2 valinta "Aux modbusista" asetetaan vaikka arvoon "Tariffiesto (NO)". Sitten Modbusin kautta voi vaikka seuraavanlaisella kikkareella ohjailla kompuraa, ei tarvitse johtoja viritellä lainkaan.
C++:
namespace Nibe {
    const int aux(2741);
}

/* set VILP heating mode on/off */
void Vilp::vilpOnOff(bool fOn) {
    int vilpInhibit;

vilp.readHolding(Nibe::aux, vilpInhibit);            // Note: 0 - on, 1 - off
    if ((vilpInhibit != 0) == fOn) {
        vilp.write(Nibe::aux, fOn ? 0 : 1);
        log("VILP switched " + string(fOn ? "on" : "off"));
    }
}
Nyt joudun kysymään lisäapua, sillä en keksi mihin tuo koodi pitäisi laittaa, ja miten vilpOnOff:a käskytetään HA:n automaatiossa.

mimique

Tekninen taiteilija
Tuota koodia ei voi sellaisenaan laittaa HA:n automaatioon (se on pätkä omasta ohjausohjelmistostani). Minulla ei ole HA:ta, enkä sitä tunne, mutta tuosta koodinpätkästä näkee sen idean, että kirjoittamalla Modbus-rekisteriin 2741 luvun 0, kompura sammuu (ja samalla asteminuutit nollataan), ja kirjoittamalla luvun 1, kompura saa luvan käynnistyä.

root

Aktiivinen jäsen
En laiskuuttani viitsi lisätä laitteeseen johtoja tai rautaa. Yksi lilygo saa riittää.

Taitaa olla niin, ettei kompressorin pysäyttävää entityä ole. Lämmityksen ja sähkövastuksen pysäyttävät entityt olen löytänyt.
Toimisikohan jos "max comp freq" asettaisi nollaksi?

spqr

Jäsen
Täytyy tunnustaa, että vaikka minulla on Nibe F470 ollut kohta 10 vuotta, niin en ole kovinkaan intiimisti selvillä koneen sisuskaluista ja niiden toiminnasta. Suodattimet on vaihdettu, tuloilmaruuvia on pyöritelty ja lämpökäyrää säädetty, ja siinäpä se.

Nyt kun on tämä LilyGO ja asetuksia voi muutella sohvalta, myös intoa säätämiselle on eri tavalla kuin niska kenossa koneen vieressä kykkiessä. Pitäisi vain ymmärtää, että mitä säätimet tekee. Suurin osa Home Assistantin tarjoamista entiteeteistä on varsin mystisiä. Osasta sentään ainakin luulee tietävänsä, mitä ne tekee. Vaan mikä on "Additive heating"? Mitä käytännön eroa on "BT6 HW Load" ja "BT7 HW Top"? Asteminuutit on ihan hepreaa.

Tämä on selkeästi RTFM-tasoinen kysymys. Vaan mikä olisi se "Nibe for dummies" -manuaali, josta asiaa olisi kaikkein kätevintä opiskella? Itse koneen käyttöohjeet ja asennusohjeet on toki tavattu läpi. Googlekin on ystävä, mutta vie ihan pahuksen paljon aikaa ja helposti väärille raiteille. Mahtaako esim. HA:n entiteettejä olla listattu ja niiden käyttötarkoitusta selitetty jossain kootusti?

root

Aktiivinen jäsen
Nyt kun on tämä LilyGO ja asetuksia voi muutella sohvalta, myös intoa säätämiselle on eri tavalla kuin niska kenossa koneen vieressä kykkiessä. Pitäisi vain ymmärtää, että mitä säätimet tekee. Suurin osa Home Assistantin tarjoamista entiteeteistä on varsin mystisiä. Osasta sentään ainakin luulee tietävänsä, mitä ne tekee. Vaan mikä on "Additive heating"? Mitä käytännön eroa on "BT6 HW Load" ja "BT7 HW Top"? Asteminuutit on ihan hepreaa.
HW load = käyttöveden lämpötila lataus, HW top = käyttöveden lämpötila yläosa

specialist

Aktiivinen jäsen
Joo, mutta mitä tarkoittaa "lämpötila lataus" ja mitä tarkoittaa "yläosa" ihan käytännössä?

Yläosasta otetaan lämmin käyttövesi eli käytännössä sen lämpö määrää kuinka lämmintä vettä varaajasta lähtee hanoihin.

Lataus on alaosan lämpö, kun lämmintä vettä käytetään niin tilalle tulee kylmää vettä ja alaosan lämpö laskee ensin. Jos lämmintä vettä edelleen käytetään alkaa yläosankin lämpö laskea ja lopuksi varaajassa on jäljellä pelkkää kylmää ”uutta” vettä.

omaonkiva

Jäsen
Itse näitä lukuja vertailin myUplinkin tietoihin niin sai paremmin ymmärrettyä mikä on mitäkin. Siellä on myös näiden antureiden numerot jne. niin osaa sen mukaan ymmärtää.

Back
Ylös Bottom