Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Erään tuttavan naapurissa kaivoivat vaakakeruupiirin keväällä. Olivat jättäneet reilut maavallit kaivannon päälle. Ilmeisesti odottelevat että maa painuisi kasaan ja tuo tasataan sitten myöhemmin uudestaan kun painuminen on tapahtunut.mulla kulkee maalämpöputki 400 metriä noin puolet suuremmaksi osaksi nykyään 50 - 60 cm syy maa painunut maa lämpöputken kohtaa eli putken kohtaa oja
Mulla tehtiin kaivuut joulukuussa ja maavallit tasattii toukokuussa. Mitään painumaa ei ole tullutErään tuttavan naapurissa kaivoivat maapiirin keväällä. Olivat jättäneet reilut maavallit kaivannon päälle. Ilmeisesti odottelevat että maa painuisi kasaan ja tuo tasataan sitten myöhemmin uudestaan kun painuminen on tapahtunut.
Korjasin hiukan viestiä. Tarkoitin peltoon kaivettua vaakaperuupiiriä.Mulla tehtiin kaivuut joulukuussa ja maavallit tasattii toukokuussa. Mitään painumaa ei ole tullut
Eihän tuohon pitäisi sanottavaa maanpainetta tulla, kun ei millään kulkupelillä ajeta päältä. Kannattaa paikka merkitä tai "paaluttaa" tarvittaessa päältä tai aivan vierestä, ettei kukaan erehdy ajelemaan päältä autolla, kuorma-autosta tai kaivinkoneesta nyt puhumattakaan ...Riittääkö tuo ja kestääkö ne liittimet yhtään painoa jos tulee maapainetta niihin.
Tossa ei ole muuta kun kävelyä eli ei ajata millään.
Ei ole, Kierukassa on lämmitysverkon vesi ja varaajassa juomavesi. Sinänsä voisi kuvitella, että varaajan voi jättää täyttämättä.Tuossa S1255 mallissa varaajassa on lämmitysverkon vesi ja käyttövesi lämpiää siinä kierukan avulla.Eli varaaja täyttyy lämmitysverkon vedella normaalilla putkikytkennällä koska lämmitysverkon ja varaajan paluuputki lauhduttimelle on yhteinen.
Varsinaista käyttövettä ei tarvitse kytkeä koska sille on varaajassa kierukka eikä käytöstä ole haittaa vaikka kierukka olisi tyhjä.

Kierukan toisessa päässä on haara ja toisessa päässä vaihtoventtiili. -> jokatapauksessa sinne menee vettä ellet tee putkimuutoksia koneen sisään.Niin olin ymmärtänyt, että kierukka lataa varaajassa olevaa käyttövettä.
Mietin vaan, että jättääkö kierukka tyhjäksi vai täytänkö lämmitysverkon vedellä samalla kun ilmaan systeemiä? Voiko sinne kieukkaan alkaa "kasvamaan" jotain jos se vesi siellä seisoo vaikka vuoden verran ennen kuin saan käyttövesipuolen rakenneltua ja lämpimän käyttöveden käyttöön (porakaivosta käyttövesi)? Mahtaako tuo laitos käännellä vaihtovenaa jumittumisen estämiseksi määräajoin, silloin ainakin tarvis olla kierukka vedellä täytetty ettei mene ilmaa sieltä lämmityspiiriin
Ja mites varaajan lähdöt, jätänkö "rakoselleen" vai tulppaanko tiiviisti, jos se on ilmaa täynnä joka saattaa lämmetä ja laajentua sitä myötä.. No tuo ei varmaan ongelma ole, tulipahan mieleen yhtäkkiä.
Ääh, niinhän se kierukka onkin paluuseen yhteydessä, ylläolevasta kuvastahan se näkee heti. Sotkee hajatuksia kun paskarrellut vaan erillisvaaraajallisen kanssa tähän asti..Kierukan toisessa päässä on haara ja toisessa päässä vaihtoventtiili. -> jokatapauksessa sinne menee vettä ellet tee putkimuutoksia koneen sisään.
No ei siitä ainakaan haittaa ole. Hyötykin voi olla melko kyseenalainen, kun painehäviöt jää pieniksi tuossa kokonaisuudessa kuitenkin.Onko hyötä/haittaa/ihansama jos teen lämmityspiirin kuitenkin 28 mm putkella jakotukeille asti?
Miten noilla liitytään kupariin? Messinkiliitos muovikierteeseen ja siitä sitten kuparilla?Mä laitoin kaikki keruuputkiliitokset näillä muoviliittimillä. Ei tuu korroosiota eikä ole kalliita! Ei mitään ongelmia noiden kanssa toistaiseksi.
![]()
PE-Verschraubungen Kunststoff
duggmbh.de
Kai siniraidasta joku jos ei montakin tapaa päästä kupaariin on. Minulla ei ole juuri noita liittimiä, mutta moniaita vuosia sitten kun rakensin kesävesijohdon niin oli messinkinen siniraitaliitos jossa toisessa päässä oli putkikierre.Miten noilla liitytään kupariin? Messinkiliitos muovikierteeseen ja siitä sitten kuparilla?
On joo mutta harvemmin muoviliitimissä on messinkiliitosta.Kai siniraidasta joku jos ei montakin tapaa päästä kupaariin on. Minulla ei ole juuri noita liittimiä, mutta moniaita vuosia sitten kun rakensin kesävesijohdon niin oli messinkinen siniraitaliitos jossa toisessa päässä oli putkikierre.
Noita saa usealla eri tuumakierteella. Kupariputkeen päähän sopiva kierre vaikkapa helmiliitoksella ja kierteeseen teflonteippiä. Varmaankin myös joku tiivisteaine toimii, mutta ei hamppu.Miten noilla liitytään kupariin? Messinkiliitos muovikierteeseen ja siitä sitten kuparilla?
Varmaan toimii mutta muovikierteiden tiivistys metalliin ei ole suoranaisesti mistään oppikirjasta.Noita saa usealla eri tuumakierteella. Kupariputkeen päähän sopiva kierre vaikkapa helmiliitoksella ja kierteeseen teflonteippiä. Varmaankin myös joku tiivisteaine toimii, mutta ei hamppu.
Tämä ei oikeastaan kerro mistään mitään. Pitäisi katsoa valmistajan asennusohjeet. Mutta @jmaja varmaan katsonut ja tietää mitä tekee. Eli manuaali esille jos ei halua olla somen varassa... siellä kyllä kerrotaan hyväksytyt asenustavat.Kyllä noita @jmaja osia saa ja pitääkin liittää metalliosiin, siksi noita kierteitä tehdään.
Minulla on nuo samat muoviliittimet messingissä kiinni.
En ole sellaisia tuohon löytänyt.Pitäisi katsoa valmistajan asennusohjeet.
Meinaatko että kun kerran jostain aletaan muovilla tehdä niin sen jälkeen ei enää muuta materiaalia samaan linjaan tule?Tämä ei oikeastaan kerro mistään mitään. Pitäisi katsoa valmistajan asennusohjeet. Mutta @jmaja varmaan katsonut ja tietää mitä tekee. Eli manuaali esille jos ei halua olla somen varassa... siellä kyllä kerrotaan hyväksytyt asenustavat.
On ja itselläni on vesipumpun imuputkessa oma helmiliittimensä, päässä on putkijenga. Tähän sitten käy mikä tahansa putki tai vastaava helmiliitin kuparille.Kai siniraidasta joku jos ei montakin tapaa päästä kupaariin on. Minulla ei ole juuri noita liittimiä, mutta moniaita vuosia sitten kun rakensin kesävesijohdon niin oli messinkinen siniraitaliitos jossa toisessa päässä oli putkikierre.
Meinaan että hyvään rakenustapaan pääsee esimerkiksi noudatamalla valmistajan asennusohjeita. Siellä on varmasti mainittu miten kierre tiivistetään ja mihin materiaaliin. Kauppahallien teflonia epäluotettavampaa tiivistystapaa ei löydy ihan helpolla IMO. Mutta minä katson niin että asennusohjeet/säännöt on vain perälauta. Ja jokainen osaa itse tehdä päätöksen. Ei synny isoa vahinkoa jos kastelee kukkia viinalla.Meinaatko että kun kerran jostain aletaan muovilla tehdä niin sen jälkeen ei enää muuta materiaalia samaan linjaan tule?
Minulla maalämmön kupari-muoviliitokset ovat paikassa johon ei todellakaan päivä paista - talon alla maapohjaisessa matalahkossa pimeässä tilassa johon pääsee muutaman metrin luukusta eteenpäin könyämällä.. En todella tiedä miksi asentajat halusivat liitokset sinne, koska alle metrin päässä liitoksista on pannuhuone jonne joka tapauksessa tehtiin reiät kuparille.Meinaan että hyvään rakenustapaan pääsee esimerkiksi noudatamalla valmistajan asennusohjeita. Siellä on varmasti mainittu miten kierre tiivistetään ja mihin materiaaliin. Kauppahallien teflonia epäluotettavampaa tiivistystapaa ei löydy ihan helpolla IMO. Mutta minä katson niin että asennusohjeet/säännöt on vain perälauta. Ja jokainen osaa itse tehdä päätöksen. Ei synny isoa vahinkoa jos kastelee kukkia viinalla.
Niin, rakentaminen on oikomisen optimointa. Lupasin useampi vuosi sitten kaverille - joka infrapuolella - kopan olutta jos dokumentoi asennusohjeiden mukaisen muovihitsauksen. Päävoitto on edelleenkin kaupassa.Minulla maalämmön kupari-muoviliitokset ovat paikassa johon ei todellakaan päivä paista - talon alla maapohjaisessa matalahkossa pimeässä tilassa johon pääsee muutaman metrin luukusta eteenpäin könyämällä.. En todella tiedä miksi asentajat halusivat liitokset sinne, koska alle metrin päässä liitoksista on pannuhuone jonne joka tapauksessa tehtiin reiät kuparille.
En 100% vanno, mutta mulla käyttöveden painesäiliö komposiittia ja siinä muovinen putkiliitäntä sisäkierteellä.Meinaan että hyvään rakenustapaan pääsee esimerkiksi noudatamalla valmistajan asennusohjeita. Siellä on varmasti mainittu miten kierre tiivistetään ja mihin materiaaliin. Kauppahallien teflonia epäluotettavampaa tiivistystapaa ei löydy ihan helpolla IMO. Mutta minä katson niin että asennusohjeet/säännöt on vain perälauta. Ja jokainen osaa itse tehdä päätöksen. Ei synny isoa vahinkoa jos kastelee kukkia viinalla.
Nuo muovihitsaukset taitava kyllä sietää jonkinverran "väärinasennusta". Mulla valui wiinaa välistä mutta hyvin tuntui pitävän. Putket siis olivat "käytetyt" ja lämpö sai wiinan entistä liukkaammaksi putken seinämillä ja hitsatessa huomasin että välistä tuli tippa tai pari vaikka putki oli pyritty tyhjentämään parhaansa mukaan.Niin, rakentaminen on oikomisen optimointa. Lupasin useampi vuosi sitten kaverille - joka infrapuolella - kopan olutta jos dokumentoi asennusohjeiden mukaisen muovihitsauksen. Päävoitto on edelleenkin kaupassa.
Se on se josta ei sillä hetkellä syyllistetä. Oliko se hyvä selviää myöhemmin.Mikä se hyvä rakennustapa on?
Hyvä rakennustapa on perälauta, vähimmäisvaatimus. Kukaan ei pakota ylitämään aitaa rimaa hipoen.Hyvä rakennustapa on hiukan vaarallinen asia - koska se on ei mittaa sitä sopiiko rakennustapa juuri siihen, vaan se on vapaudu vankilasta -kortti jonka saa jos tekee jollain yleisesti hyväksytyllä tavalla - vaikka paremminkin voisi tehdä. Näin varmaan siksi, että harkintavaraa ei uskalla jättää suoritusportaalle.
Tämän takia tulee sitten esmes kerrostalokatastrofeja jos arkkitehti on tehnyt vähänkin erilailla kuin bulkkituotannossa.
Ei sinua, mutta tavallisia rakennusurakkaa tekeviä kyllä pakotetaan alittamaankin rima niinkauan kuin temppu pysyy riittävän kauan piilossa. Jos poikkeaa siitä minimistä kannattaa dokumentoida miksi se on tehty näin - ja miksi se on parempi.Hyvä rakennustapa on perälauta, vähimmäisvaatimus. Kukaan ei pakota ylitämään aitaa rimaa hipoen.