Pörssisähkö vs kiinteä hintainen

Lurkus

Vakionaama
Nii i. Ja mikä on TMA sitten sähköautoinvestoinnille.

Keskustelu lähti liikkeelle siitä, että voiko sähköautolla vaikuttaa kv:en jos sulakerajalla jo pakkasilla mennään ilmankin yösähköllä. Että pitääkö lopulta ladata kovilla hinnoilla jos meinaa töihin lähteä
Voihan sitä olla lataamatta kotona ollenkaan niinkuin suuri osa sähköautoilijoista tekee. Tällähetkellä olen pärjännyt jopa 2 viikkoa lataamatta autoa ollenkaan. En tarkoita että näin olisi monesti ja kaikilla, mutta monella on se tilanne että lähimainkaan päivittäin ei tarvi ladata, tai jopa 10kwh riittää täyttämään akun täyteen.

-Teme-

Vakionaama
Syyskuu lusittu, pörssi teki loppukirin kuun lopussa ja karkasi taas pari euroa edelle. Hinnat pomppi mukavasti ja KV:ta kertyi, toivottavasti sama jatkuu lämmityskaudella, syyskuussa oli vaan pari päivää kun kompura jauhoi lattiaan lämpöä aamuyöllä.

katso liitettä 100230

On kyllä maallikon hieman hankala hahmottaa noita kv-sopimuksia käytännössä. Voisiko joku jolla on kv-sopimus tai pörssi-kiinitys, laittaa muutamalta kuukaudelta vertailu mitä olisi tullut maksamaan pörssisähköllä vs oma kv-sopimus. Sähkölaskussa olevat eurot ratkaisee. Tai jos jossain on jo hyvä postaus niin linkki siihen. Mielellään vielä ilman aurinkopaneeleja kun se sekoittaa hommaa vielä lisää. Tuleeko teillä, joilla on kv-sopimuksia tai kiinityksiä, yleensä oma sopimus halvemmaksi kuin jos olisi ollut suora pörssisähkö?
Tuossa yllä Lappasen vertailu viikon takaa ja alla mun oma seuranta Syyskuun lopusta. Itsellä ei ole tuossa paneeleja mukana
1728329201717.png

Viimeksi muokattu:

tj86430

Vakionaama
Joo, tunnin kv on nolla, jos joko tunnin kulutus on tasan sama kuin laskutuskauden keskituntikulutus tai tunnin hinta on tasan sama kuin laskutuskauden keskituntihinta.

Se mikä kuvaajassa on "neutraali" ei välttämättä ole tasan nollakv vaan joku riittävän lähellä sitä oleva luku. Jos et itse muodosta tuota kuvaajaa datasta, et välttämättä tiedä mitkä ovat minkäkin värin kriteerit.

Voin illalla laittaa vuodesta 2017 alkaen laskelman kuinka monta tasan nollakv-tuntia minulla on ollut. Luulen, että luku on aika pieni.
Vuoden 2017 alusta tähän päivään mennessä minulle on sattunut kaksi tuntia, joiden kulutusvaikutus kuukauden sähkölaskussa on ollut tasan nolla. Kaikkina muina tunteina on ollut joku, vaikka hyvin pienikin positiivinen tai negatiivinen vaikutus.

Molemmissa tapauksissa tunnin kulutus on ollut sama kuin kuukauden keskituntikulutus. Ja erikoista kyllä, molemmat ovat sattuneet samaan kuukauteen, huhtikuulle 2021. Tuolloin kuukauden tuntien keskikulutus oli 2,5500 kWh, ja sekä 27.4. klo 03-04 että 28.4. klo 06-07 tunnin kulutus sattui olemaan sama 2,5500 kWh.

Näiden lisäksi minulla olevasta hintahistoriasta löytyi yksi tunti, jona tunnin hinta on ollut sama kuin kuukauden keskituntihinta, tämä oli 24.9.2015 klo 22-23 kun tunnin hinta oli 3,93948 c/kWh mikä sattuu olemaan sama kuin syyskuun 2015 keskihinta. Tuona tuntina kaikilla kuluttajilla kulutusvaikutus oli nolla kulutuksesta riippumatta.

Voidaan siis todeta, että oikeasti neutraaleja tunteja ei juurikaan ole.

tj86430

Vakionaama
Jos olisi nyt helmikuussa sellainen tilanne että joka toinen päivä sähkö on 0snt/kwh joka tunnilta ja joka toisena päivänä 20snt/kwh joka tunnilta. Lisäksi sinulla olisi kv, jossa pohjahinta 10snt.

Kämppä kuluttaa 10kwh jokaisen vuorokauden aikana. Eli pörssin keskihinta on 10snt/kwh ja sinun toteutunut keskihinta olisi saman 10snt/kwh. Jos lataat autoon joka 0snt/kwh päivänä 20kwh sähköä ja muuten kulutus on joka päivä sen saman 10kwh/päivä.

Ilman autoa kulutusvaikutus on 0snt. Eli maksat 10snt/kwh. Mikäs tilanne Auton kanssa?

Tai jos lyhennetään ajanjakso kahteen tuntiin, toisena sähkö maksaa -50snt/kwh ja toisena 50snt/kwh. Kumpanakin tuntina kämppä kuluttaa 1kwh, kv-pohja hinta on taas se 10snt. Kulutusvaikutus tuolla on 0snt/kwh. Lyöt sähköauton halvempana tuntina lataamaan 1kwh. Kulutusvaikutus on negatiivinen, pyöreästi -16.67snt/kwh. Eli sähkölaskusi menee miinukselle n. 20snt. (10 - 16.67)*3. Sama tosin pätee jos hinnat olisivat 0snt/kwh ja 100snt/kwh

Edit. Laskettu pikaisesti päässä kun lämmitän saunaa, saattaa sisältää virheitä
Noinhan se menee (ainakin suunnilleen, en jaksa tarkistaa yksityiskohtia). Mutta se, että sähkölasku menee miinukselle, ei tarkoita etteikö se kämpän kuluttama sähkö maksaisi saman sähköautolla tai ilman. Kun sähköauton kuluttaman sähkön hinta on se -50c/kWh ja kämpän kuluttaman sähkön hinta on 0c/kWh niin keskiarvoksi tulee jotain negatiivista. Mutta ei se sähköauto tee siitä muusta sähköstä halvempaa, se vaan laskee keskihintaa, koska sitä ladataan niin paljon muuta käyttöä halvemmalla hinnalla.

Mutta saahan sitä toki ajatella, että kun lataa sähköautoa halvalla sähköllä, niin todellisuudessa se sähkö ei olekaan ihan niin halpaa, mutta kaikki muu sähkö vähän halpenee.

Samalla logiikalla kun ostaa kilon sisäfilettä kuudella kympillä ja kilon jauhelihaa kympillä voi ajatella ostaneensa sen sisäfileen tosi halvalla, vain 35,-/kg.

root

Aktiivinen jäsen
Jep, halvempi tunti (10kWh peruskulutusta + 20kWh autoa) on 5c/kWh, ja kalliimpi tunti (10kWh peruskulutusta) on 9c/kWh. Kiinnityshinta on näiden keskiarvo eli 7c/kWh ja koko laskutuskauden sähkön hinnaksi tulee 10*0,09 + 30*0,05 = 2,40. Kulutusvaikutus on siten tuo mainittu 1 sentti (2,40 / 40 = 0,06 ja 0,06 - 0,07 = 0,01)

@mokin et al, näkökulmahan tässä riippuu siitä mitä kysytään / halutaan tietää. Jos halutaan tietää kaiken sähkön keskimääräinen hinta, niin se oli esimerkin tapauksessa 6 c/kWh, mutta jos halutaan tietää pelkästään auton latauksen hinta, niin se taas oli 5 c/kWh

tet

Hyperaktiivi
Yksinkertaisesti kulutusvaikutus optio sopimuksissa on ainut mahdollisuus saada sähköä pörssihintaa halvemmalla

On se teoreettisesti mahdollista. Se vain edellyttää, että sen kulutusvaikutteisen sopimuksen tarjonnut taho on laskenut homman itselleen tappiollisesti. Tai jos ovat käyttäneet suojauksia, niin suojauksen myynyt rahoituslaitos on laskenut itselleen tappiollisen diilin. Ihan hirveästi en itse luottaisi tuollaiseen vaihtoehtoon, vaikka toki ihmisiähän tuollakin alalla on töissä, ja ihmiset tekevät (kalliita) virheitä.

Tuossa yllä Lappasen vertailu viikon takaa ja alla mun oma seuranta Syyskuun lopusta. Itsellä ei ole tuossa paneeleja mukana
Kiitos näistä. Olen näköjään sittenkin edes vähän kartalla näistä. Näyttäisi että kv-sopimus on halvempi vakuutus hintapiikkejä vastaan kuin kiinteä, mutta pitkällä tähtäimellä kuitenkin usein vähän kalliimpi kuin pörssisähkö. Näin olin sen ajatellutkin. Menee vaan aivot solmuun kun yrittää ymmärtää noita kinaamisia sähkön hinnasta jollain tietyllä hetkellä joissain teoreettisessa tilanteesta:D. Itsellä nyt Tammikuun loppuun asti 6kk kiinteä 7,89snt, mutta kun on kerran lähtenyt pörssisähkön kelkkaan niin kyllä tuohon sähkön hinnan seurailuun jää koukkuun.

RauskiH

Vakionaama
On se teoreettisesti mahdollista. Se vain edellyttää, että sen kulutusvaikutteisen sopimuksen tarjonnut taho on laskenut homman itselleen tappiollisesti. Tai jos ovat käyttäneet suojauksia, niin suojauksen myynyt rahoituslaitos on laskenut itselleen tappiollisen diilin. Ihan hirveästi en itse luottaisi tuollaiseen vaihtoehtoon, vaikka toki ihmisiähän tuollakin alalla on töissä, ja ihmiset tekevät (kalliita) virheitä.
Ja tuskin monesti tekee tai markkinavoimat poistaa tällaisen tarjoajan. Tästä syystä olen itse pysynyt pörssissä enkä ole lähtenyt kv-kelkkaan kun pitkässä juoksussa tuossa pörssin kuukausikeskihinnan veikkauksessa ei voi olla kuin yksi voittaja ja se ei ole asiakas

kotte

Hyperaktiivi
Se vain edellyttää, että sen kulutusvaikutteisen sopimuksen tarjonnut taho on laskenut homman itselleen tappiollisesti. Tai jos ovat käyttäneet suojauksia, niin suojauksen myynyt rahoituslaitos on laskenut itselleen tappiollisen diilin.
Noilla edellytyksillä saattaa saada kiinteästikin hinnoiteltua sähköä pörssisähköä halvemmalla. Tietenkin moinen on epätodennäköisempää silloin, koska kulutusvaikutteisten sopimusten perushintataso on tyypillisesti täysin kiinteitä halvempi.

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Noilla edellytyksillä saattaa saada kiinteästikin hinnoiteltua sähköä pörssisähköä halvemmalla.
Yep. Tähän mennessä tämä 1.9. alkanut aidosti kiinteä sopparini on maksanut minulle 74€, kun pörssillä laskua olisi kertynyt 111€, joten olen tähän mennessä säästänyt jo 37€ :sormet:

mokin

Aktiivinen jäsen
Kiitos näistä. Olen näköjään sittenkin edes vähän kartalla näistä. Näyttäisi että kv-sopimus on halvempi vakuutus hintapiikkejä vastaan kuin kiinteä, mutta pitkällä tähtäimellä kuitenkin usein vähän kalliimpi kuin pörssisähkö. Näin olin sen ajatellutkin. Menee vaan aivot solmuun kun yrittää ymmärtää noita kinaamisia sähkön hinnasta jollain tietyllä hetkellä joissain teoreettisessa tilanteesta:D. Itsellä nyt Tammikuun loppuun asti 6kk kiinteä 7,89snt, mutta kun on kerran lähtenyt pörssisähkön kelkkaan niin kyllä tuohon sähkön hinnan seurailuun jää koukkuun.
Riippuu kulutusprofiilista ja tietysti sattumasta. Niinä kuukausina kun kv:n pohjahinta on pienempi kun pörssin, teet "voittoa", muina kuukausina "tappiota".

Jos katsoo tämän vuoden tilastoa, otettu erään toisen käyttäjän kv alkuvuodelta ja oma huhtikuusta alkaen. Niin kv on voitolla reilu 60e. Jos katsoo huhti-syys (oma kv), kv on tappiolla reilu 31e.

Kaverilla 12kk (elo23-elo24) eroa oli kv:n hyväksi 80e. Se että vaikka tämän foorumin kirjoittajat tekisivät "voittoa" kv:lla ei tarkoita vielä mitään, jos keskimääräinen kv on +1snt ja yhtiölle virtaa noista enemmän rahaa kuin niihin menee rahaa.

Sitten taas löytyy tältäkin foorumilta sellaisia kulutusprofiileja että pörssi on halvempi. Riippuu niin monesta tekijästä, yksi isoimmista on aurinkopaneelit, niillä saa kesän halvat kuukaudet (tai niiden vaikutuksen) minimoitua. Itsellä meni paneelien kanssa 5kk aikana n. 1.25kk sähköt, kun vertaa kesäkulutukseen ennen paneeleja.

Matti1965

Aktiivinen jäsen

Molemmissa tapauksissa tunnin kulutus on ollut sama kuin kuukauden keskituntikulutus. Ja erikoista kyllä, molemmat ovat sattuneet samaan kuukauteen, huhtikuulle 2021. Tuolloin kuukauden tuntien keskikulutus oli 2,5500 kWh, ja sekä 27.4. klo 03-04 että 28.4. klo 06-07 tunnin kulutus sattui olemaan sama 2,5500 kWh.
Taitaa olla bugi laskennassa
Samalla logiikalla kun ostaa kilon sisäfilettä kuudella kympillä ja kilon jauhelihaa kympillä voi ajatella ostaneensa sen sisäfileen tosi halvalla, vain 35,-/kg.
Ei, jos ostat kilon sisäfilettä kuudellakympillä, ja kilon myös sisäfilettä kympillä, voi ajatella ostaneensa sisäfilettä 35€/kg.

Matti1965

Aktiivinen jäsen
@mokin et al, näkökulmahan tässä riippuu siitä mitä kysytään / halutaan tietää. Jos halutaan tietää kaiken sähkön keskimääräinen hinta, niin se oli esimerkin tapauksessa 6 c/kWh, mutta jos halutaan tietää pelkästään auton latauksen hinta, niin se taas oli 5 c/kWh
Mutta, kun yleensä ihmisillä tulee se lasku, ja siinä lukee tarvittu kWh määrä, siis ostettu. Eikö silloin ole normaaliihmisen kannalta, vai pitäisikö nytkin käyttää sanontaa keskimääräisen ihmisen, normaalia laskea keskihinta?

kotte

Hyperaktiivi
Mutta, kun yleensä ihmisillä tulee se lasku, ja siinä lukee tarvittu kWh määrä, siis ostettu. Eikö silloin ole normaaliihmisen kannalta, vai pitäisikö nytkin käyttää sanontaa keskimääräisen ihmisen, normaalia laskea keskihinta?
Tuo siis on tieto sinällään, mutta jos haluaisit käyttää tietoa jotenkin eduksesi vaikkapa kysymykseen sitä, miten paljon häviät, jos lataat auton aina aamusta tai alkuilllasta sen sijaan, että lataisit aamuyöstä, et keskihinnalla pelkästään pääse puusta pitkään. Kysymyshän on tietenkin relevantti vain pörssisähköä tai kv-sopimusta käytettäessä.

Aamulla ja alkuillasta lataamalla auton lataamisessa koituva kulu yleensä kasvaa huomattavasti suhteessa ladattuun sähkömäärään verrattuna lataukseen aamuyöstä, jos käytetään kv- tai etenkin pörssisähköä. Samoin kasvaa kaikkinensa kulutetun sähkön keskihinta, mutta ei yhtä paljon, jos muun kulutuksen määrässä ja ajoituksessa mikään ei muutu. Sen sijaan muun kulutuksen aiheuttama osuus laskusta ei muutu yhtään aivan riippumatta siitä, käytettiinkö pörssisähköä, kv-sopimusta tai täysin kiinteäksi hinnoiteltua sopimusta.

Toki eroa saa laskennallisesti aikaan, jos jyvittää vaikkapa kiinteitä kuukausimaksuja mukaan suhteessa kulutettujen sähköosuuksien muuttuviin energiakustannuksiin, mutta niin päin, että muilla kuin täysin kiinteällä sähkön energianhinnalla muun kulutuksen sähkön hinta laskee, mitä enemmän kohdistat auton lataamisen kaikkein kalleimman sähkön hetkiin. Tällainen ajattelu ei omasta mielestäni ole ollut aivan vierasta kaikille kirjoittajille perustellessaan tässä ketjussa näkemyksiään. Nettotulos merkitsee, eivät kaikenlaiset johdetut toisen käden suureet.

tj86430

Vakionaama
Taitaa olla bugi laskennassa
En kyllä taaskaan löytänyt bugia.

SQL-lause on:

SQL:
select 
  day, hour, kulutus 
from 
  sahko_kulutus, 
  (select 
    year(d) as y, 
    month(d) as m, 
    round(avg(k),4) as kk 
  from 
    (select 
      day as d, 
      hour(hour) as h, 
      sum(kulutus) as k 
    from 
      sahko_kulutus 
    group by 
      day, 
      hour(hour)
    ) tk 
  group by 
     year(d), 
     month(d)
  ) kkk 
where 
  month(day) = m 
  and 
  year(day) = y 
  and 
  kulutus = kk;

Otin varmuudeksi vielä koko kuukauden tuntikulutukset exceliin ja laskin siellä keskiarvon, ja vertasin jokaista tuntia keskiarvoon, ja kyllä nuo kaksi tuntia olivat sama kuin koko kuukauden keskiarvo.

Vai meinaatko, että tunteja pitäisi olla enemmän?

Viimeksi muokattu:

Tekniikkatulitaloon

Aktiivinen jäsen
Musta tuntuu, että mediaani-ihmiseltä kun kysyy sähkönkulutuksesta niin se on euroja tai ehkä woltteja. Kilowattitunnit voi suoraan lyhentää kilowateiksi koska nehän on täysin sama asia eli joku hienompi sana sähkölle.;D

Matti1965

Aktiivinen jäsen
En kyllä taaskaan löytänyt bugia.

SQL-lause on:

SQL:
select
  day, hour, kulutus
from
  sahko_kulutus,
  (select
    year(d) as y,
    month(d) as m,
    round(avg(k),4) as kk
  from
    (select
      day as d,
      hour(hour) as h,
      sum(kulutus) as k
    from
      sahko_kulutus
    group by
      day,
      hour(hour)
    ) tk
  group by
     year(d),
     month(d)
  ) kkk
where
  month(day) = m
  and
  year(day) = y
  and
  kulutus = kk;

Otin varmuudeksi vielä koko kuukauden tuntikulutukset exceliin ja laskin siellä keskiarvon, ja vertasin jokaista tuntia keskiarvoon, ja kyllä nuo kaksi tuntia olivat sama kuin koko kuukauden keskiarvo.

Vai meinaatko, että tunteja pitäisi olla enemmän?
Ehkä sittenkin on ok.

Matti1965

Aktiivinen jäsen
Tuo siis on tieto sinällään, mutta jos haluaisit käyttää tietoa jotenkin eduksesi vaikkapa kysymykseen sitä, miten paljon häviät, jos lataat auton aina aamusta tai alkuilllasta sen sijaan, että lataisit aamuyöstä, et keskihinnalla pelkästään pääse puusta pitkään
Täällä taitaa olla näkemys että ostettu kWh-määrä voidaan eritellä mihin se on kohdistunut. Minun maailmassa näin ei ole.

Arisoft

Hyperaktiivi
Täällä taitaa olla näkemys että ostettu kWh-määrä voidaan eritellä mihin se on kohdistunut. Minun maailmassa näin ei ole.

Ei se ole näkemys vaan lähes kaikilla on ihan harrastuksen vuoksi mittauksen alla melkein jokainen talon sähkölaite. Voi siinä sitten iltaisin katsella mikä laite tänään on syyllinen suureen sähkölaskuun.

Auton lataaminen kuitenkin on helpommasta päästä kun siinä autossa on se mittari, josta voi arvioida paljonko meni ladatessa akkuun.,

Viimeksi muokattu:

Matti1965

Aktiivinen jäsen
Ei se ole näkemys vaan lähes kaikilla on ihan harrastuksen vuoksi mittauksen alla melkein jokainen talon sähkölaite. Voi siinä sitten iltaisin katsella mikä laite tänään on syyllinen suureen sähkölaskuun.

Auton lataaminen kuitenkin on helpommasta päästä kun siinä autossa on se mittari, josta voi arvioida paljonko meni ladatessa akkuun.,
Kuukauden, tai kolmen kuukauden sähkölaskun summa sitten erittelee kuinka iso osa meni autoon.

Matti1965

Aktiivinen jäsen

Lähes kaikilla mittauksen alla mitä?

huugo

Vakionaama
Sinun maailmassasi varmasti noin.

Minun maailmassa jokainen sähkölaite kuluttaa itsenäisesti sähköä ja kulutusta voidaan laitekohtaisesti ajastaa ja mitata. Jos niin haluaa.

Jännä että näin - ainakin minulle - päivänselvästä asiasta on näköjään tullut mielipide. Minun maailmassa kysymys on faktasta- ei mielipiteestä.

Arisoft

Hyperaktiivi
Siihen auton mittariin ei kannata uskoa.

EIkä tarvitse. Kaikilla on siihen jo tarkempi mittari kytkettynä. Tieto löytyy nimittäin Datahubista. Auton lataus näkyy oikein hyvin kulutuskäyrässä. Itsellä se näkyy myös sähkömittarin tuottamassa kulutuskäyrässä, jota tallennan minuutin välein.

Juha1964

Aktiivinen jäsen
Moni meistä foorumilaisista nyt tuntee viehtymystä mittarointiin.. osa harrastusta tavallaan. Jotakuta taas ei vois vähempää kiinnostaa - ja hyvä niinkin :)

VesA

In Memoriam
EIkä tarvitse. Kaikilla on siihen jo tarkempi mittari kytkettynä. Tieto löytyy nimittäin Datahubista. Auton lataus näkyy oikein hyvin kulutuskäyrässä. Itsellä se näkyy myös sähkömittarin tuottamassa kulutuskäyrässä, jota tallennan minuutin välein.
Minä talletan sitä tahtia kuin tulee, eli 10s välein tekstitiedostoon raakana, mutta en ole kovin syvällisesti analysoinut. Mitenkään on/off ei näytä tuo AC-latauskaan toimivan, selin hidastuu akun täyttyessä.

Osaiskohan sitä tehdä softan joka tunnistaa laitteet HAN-portin datasta..

Arisoft

Hyperaktiivi
Osaiskohan sitä tehdä softan joka tunnistaa laitteet HAN-portin datasta..

Isot kuluttajat on helppo tunnistaa, mutta jääkaappi televisio tms. on eri juttu elleivät ole eri vaiheissa jostain syystä.

1728414259801.png

Auto, VILP, käyttövesivaraaja ja sähköliesi tuosta on tunnistettavissa.

VesA

In Memoriam
Täytyy tutkia. Meillä on samassa tilassa ( ja vaiheessa ) kaksi jääkaappia ja kaksi pakastinta. Niistä saisi käyntirytmin vaikkapa Ruuvilla bluetoothin yli. Katsoin joskus näkeekö sieltä ledivalaisimet - periatteessa kyllä, mutta niiden erottaminen toisisytaan ( jos sillä nyt väliä on) on varmaan hankalaa. Yhtenä lisäkoordinaattina olisi loistehon muutos yhdistettynä tehonmuutokseen - se voisi olla yksilöllinen myös.

Husky

Hyperaktiivi
Isot kuluttajat on helppo tunnistaa, mutta jääkaappi televisio tms. on eri juttu elleivät ole eri vaiheissa jostain syystä.

katso liitettä 100449
Auto, VILP, käyttövesivaraaja ja sähköliesi tuosta on tunnistettavissa.
Mikä on iso...kun on näitä taloja, joissa pakkasilla 0-3kW tehoja tulee ja menee solkenaan, ettei sieltä mitään erota kovin helposti edes vaihekohtaisista datoista.

Matti1965

Aktiivinen jäsen
Tuo siis on tieto sinällään, mutta jos haluaisit käyttää tietoa jotenkin eduksesi vaikkapa kysymykseen sitä, miten paljon häviät, jos lataat auton aina aamusta tai alkuilllasta sen sijaan, että lataisit aamuyöstä, et keskihinnalla pelkästään pääse puusta pitkään
Miksi ei? Se 7 c/kWh keskihinta johtuen auton lataamisesta, sen sijaan että maksat koko laskutuskauden aikana 8 c/kWh ilman autoa. Olet tarvinnut tietty määrä sähköä, et ole sähköä ostanut turhaan sen takia että saisit keskimäärin halvemman hinnan.

Arisoft

Hyperaktiivi
Mikä on iso...kun on näitä taloja, joissa pakkasilla 0-3kW tehoja tulee ja menee solkenaan, ettei sieltä mitään erota kovin helposti edes vaihekohtaisista datoista.

Laitteilla on omanlaisensa kulutusprofiilet esim. itsellä 6kW lämmitin toimii yleensä vain hetkellisesti niin se erottuu kun se osuu kaikkiin vaiheisiin. Isoksi määrittelisin juuri tuollaisen kilowattiluokkaa olevan laitteen.

Matti1965

Aktiivinen jäsen
Jos minulla olisi sähköauto, ei sitä erikseen näkyisi kulutuksessa. Eikä myöskään sähkömittarin käyrästä.

RauskiH

Vakionaama
Jos minulla olisi sähköauto, ei sitä erikseen näkyisi kulutuksessa. Eikä myöskään sähkömittarin käyrästä.
No meillä kyllä mielestäni näkyy kulutuksessa milloin sähkäri on ollut latauksessa ja myös milloin lvv lämmitys päällä.

Ko. vuorokauden keskihinnaksi tuli 4,55 vs pörssin 9,54. Jos olisi ladannut sähkäriä ja varaajaa huolimattomammin niin toteutuneeksi keskihinnaksi olisi saanut helposti 15 jopa yli 20c

Liitteet

• Screenshot_20241008_224204.jpg
    Screenshot_20241008_224204.jpg
    72,8 KB · Katsottu: 62
Viimeksi muokattu:

Matti1965

Aktiivinen jäsen
No meillä kyllä mielestäni näkyy kulutuksessa milloin sähkäri on ollut latauksessa ja myös milloin lvv lämmitys päällä.

Ko. vuorokauden keskihinnaksi tuli 4,55 vs pörssin 9,54. Jos olisi ladannut sähkäriä ja varaajaa huolimattomammin niin toteutuneeksi keskihinnaksi olisi saanut helposti 15 jopa yli 20c
Ei tuosta näe sähköauton osuutta, siinähän on muutakin kulutusta samaan aikaan. Tästä on kyse.

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom