Ei oikeastaan, LV järjestelmän voi asentaa itse ja asentajaa tarvitaan AC puolen asenuksiin. Victron erityisesti on kallis hankki avaimet käteen asenttuna mutta jos on aikaa perhtyä niin sen voi asentaa myös itse. Tuntityönä tuskin kalliimpi kuin muutkaan jos vain asentaja löytyy mutta käyttöönottoon voi olla vaikea saada tekijää. Minä huhuilin aikani ja kaksi asentajaa ja yksi firma oli halukas tekemään työn.
Eli erittäin hankala löytää asentajia.
Asennus tuskin on ongelma - siis johtojen veto - mutta käyttöönotto saattaa olla. Ja siksi näitä myydään avaimet käteen eli firmat myyvät tuotetta jonka osaavat ottaa käyttöön. Mulla oli kaksi urakkaa, AC puoli ja DC puoli joista jälkinmäinen sisälsi käyttöönoton. Muistaakseni Paneelipojilla on kokemusta vaikka mistä ja tekevät asenuksia tuntihintana asiakkaan kamoille mutta kultaisia avaimenperiä et saa etkä takuuta kokonaisuudelle vaan työllä ja raudalla on eri takuuosoitteet.
Eli LV-järjestelmä on kalliimpi asennuttaa avaimet käteen, tekijöitä on hankala löytää ja säästöt tulevat suurelta osin oman työn osuudesta.
Siksi ihmetelinkin mihin niitä hintoja piti verrata, haluat asenettuna mutta vänkäät että halvpi/kaliimpi ilman vertailukohtaa.
Olen toista sivua jo odottanut hintaa edes sille kaupalliselle LV-akustolle. Itse tarjosin jo hintaa LV-akustolle, joka osoittautui kalliimmaksi kuin HV-akusto - mikä on mielestäni jo itsessään erittäin mielenkiintoista.
Minä olen koko aika puhunut että LV akut on halvempia - yleisesti ottaen. Siis pelkät akut. Jos selvität mitä kennot, bms ja kotelo maksaa niin silloin saat selville kuinka paljon ne avaimenperät tai logo maksaa extraa. Tämä voi olla ihan mielnkiintoinen tieto ja auttaa suhteutamaan urakan edullisuutta. Jos haluaa kokonaisurakan eikä jaettu urakka sisällä tapeeksi takuuta niin sitten tarjouspyynnöt on ainoa vaihtoehto. Avaimetkäteen-urakat hintoja ei löydä Raloksen eikä kenenkään muun sivuilta koska rauta on vain osa kustannusta.
Senpä takia olen antanut pelkästään hintoja laitteille, koska sekä asennuksen hinta, että mahdollisen asentajan löytäminen vaihtelee suuresti riippuen asuinpaikasta.
En tiedä mtä "laitetoimitus" termi pitää sisällään enkä lähde arvailemaan, johtaa vain uuteen vänkäyskierrokseen. Hintoja ei voi vertailla jos ei tiedetä sisältöä. Samantyylinen keskustelu on käyty lämpöpumpujen osalta kymmeniä ellei satoja kertoja.
Pelkkä laitetoimitus tarkoittaa, että
toimitus sisältää
pelkät laitteet. En tiedä kuinka tuosta mitään muuta saa.
Mulla maksaa 14 kWh akku (280 Ah) + Victron n. 7160,16EUR. Akuston osuus koteloineen on suunilleen 2700EUR.
Noniin päästiin pihvin äärelle. Onko kyseessä itsekasattu (=koottu itse) vai kaupallinen ratkaisu (vrt. Pylontech)?
Itse ruuvasin tuotteet seinään muuten asennus tapahtuin tuntityönä... tai no, tämä sisältää jokin verran epätyypilistä kaupallista yhteistyötä mutta kustannustaso vastaa yleistä LV komponettien kustannustasoa josta on maksettu alvit jne. Mutta tosta nyt selviää hintataso suunnilleen.
Eli selvyyden vuoksi: kun annoit paketille hinnan 7160€ josta 2700€ akustoa, niin Victronin laitteiden hinnaksi jää 4460€? Ja tämä sisältää invertterin? Eli mikäli on aurinkovoimala niin se olisi kytkettävissä tähän pakettiin ilman lisäosia?
Halvemallakin pääsee. Toki rahaa saa kulumaan enemänkin. Kaikki riippuu mitä haluaa ja mikä on vaatimustaso. Ja selvyyden vuoksi: kyseessä on siis hajautettu urakka missä urakka on pilkottu osiin.
Ok, no nyt on parin sivun jälkeen vihdoin hinta kaikkine kiemuroineen tiedossa. Ja tuo ”kaupallinen yhteistyö” ei vaikuttanut hintaan millään tavalla?
Höpö köpö. Paneelipojat asentaa tutityönä, myös Victronia.
Hienoa, että etsinnän jälkeen Uudenmaan alueelta löytyy yksi asentajaporukka.
Totta kai asennus sisältää takuun... jos asennat itse niin korjaat virheet itse. Jos joku muu asentaa niin samanlainen takuu kuin kaikessa muussakin työssä eli riippuu minkälaisesta urakasta kyse. Keskustelu velloo hajautetun ja kokonaisurakan väliillä enkä minulle ole vieläkään selvinnyt mitä tässä nyt pitäis verrata.
Mikä ihme tässäkin oli?? Siis sanoin, että mikäli asennat sen itse, niin asennuksella ei ole takuuta - ja nyt toistat sen saman.
Olen noin 3-4 kertaa pyytänyt antamaan sille pelkälle kaupalliselle LV-akustolle hintaa ja vihdoin se saatiin, mutta sekin hinta on mielestäni verhottu edelleen höpinään avaimenperistä ja logoista ja haluusi tietää komponenttitason hinnanmuodostus, jolloin jää epäilys onko kyseessä tämän otsikon mukainen kaupallinen ratkaisu vai DIY-akut.