Kaupalliset kotiakut

No mä ajattelin, että pystyisi offgrid toimintaankin sitten samalla, jos nyt kerran jotain tässä laittaa. Ja jollain teholla vaikka myyntiin, jos sattuu törkeä pörssihinta sopivasti kohdalle. En mä näistä siis ole kyllä tarpeeksi perilläkään. Kunhan nyt herättelen, josko jotain vaikka laittaisi jossain kohtaa. Seuraavaksi varmaan lisää tavaraa katoille aamu- ja ilta-aurinkoa kohti ja minimoimaan kuukausia ostosähköille vuorokausille. Kaikki oppi tännepäin luetaan hyväksi. Invertteri siis liittymän huipputehon mukaan. Sulakkeita en näillä omilla hinnoilla tule suurentamaan, kuin pakon sanelemana. Sen verran törkeä hinnoittelu tulee ensin muutoksesta ja sitten perusmaksusta, ettei ole järkevää touhua.

Ja talvikauden siirto pois kokonaan normaalihinnoista.
Kausisiirrossa talvinen päiväsiirto (1.11.–31.3. ma–la klo 7–22), eli muun ajan siirto on 1/2-hintaan.
Saattaisi olla vielä sähkön hintakin tuolla välttelyllä hieman alempaa, jos joskus pystyisi vaikka siirtymään pörssisähköön.
Mutta siis noiden luokkaa 100 kWh systeemien kasaaminen/hankinta tässä kiinnostaa hintojen ja omien kykyjen puntarointina.

Jos investoi nyt 100kwh "konttiin" niin ottaa kyllä aika paljon näkemystä sen puolesta että seuraavien vuosien aikana ei akustojen hinnat enään kehitty.
Itse en kyllä usko että nähdään ihan samaa kehitystä kuin mitä nähtiin LFP hintakehityksessä 2023-2026 jossa hinta puolittui mutta kyllä $/kWh varmasti vielä jatkaa kehittymistä jos vaan globaali kaupankäynti jatkuu about tässä muodossa.

Takaisin
Ylös Bottom