Kaupalliset kotiakut

Asiasta mitään ymmärtämättä kysyn tähän liittyen: eikö sähkärit osaa/halua/saa asentaa näitä? Olin kuvitellut että jos joskus tuollaisen akkujärjestelmän haluaisin asennuttaa, soittaisin sähkärille ja kysyisin tyyliin "tämmöiset vermeet meinasin tilata, tuletko asentamaan?" - mutta ehkä se ei olekaan ihan niin yksinkertaista.

e: vai pitikö tuossa lukea "asennettuna" - vain yhden kirjaimen ero, mutta iso ero merkityksessä
Yritin tätä sähköauton latausaseman asennuksen kanssa ja useammasta paikasta vastattiin, että ei ole tuttu laturi, ei tulla asentaa. Kohteessa oli vielä piuhat valmiina vedetty pihalle.

Espejot

Hyperaktiivi
2. LV-järjestelmän asennus maksaa enemmän (nykytiedolla Victronin).
Ei oikeastaan, LV järjestelmän voi asentaa itse ja asentajaa tarvitaan AC puolen asenuksiin. Victron erityisesti on kallis hankki avaimet käteen asenttuna mutta jos on aikaa perhtyä niin sen voi asentaa myös itse. Tuntityönä tuskin kalliimpi kuin muutkaan jos vain asentaja löytyy mutta käyttöönottoon voi olla vaikea saada tekijää. Minä huhuilin aikani ja kaksi asentajaa ja yksi firma oli halukas tekemään työn.

Asiasta mitään ymmärtämättä kysyn tähän liittyen: eikö sähkärit osaa/halua/saa asentaa näitä? Olin kuvitellut että jos joskus tuollaisen akkujärjestelmän haluaisin asennuttaa, soittaisin sähkärille ja kysyisin tyyliin "tämmöiset vermeet meinasin tilata, tuletko asentamaan?" - mutta ehkä se ei olekaan ihan niin yksinkertaista.

e: vai pitikö tuossa lukea "asennettuna" - vain yhden kirjaimen ero, mutta iso ero merkityksessä
Asennus tuskin on ongelma - siis johtojen veto - mutta käyttöönotto saattaa olla. Ja siksi näitä myydään avaimet käteen eli firmat myyvät tuotetta jonka osaavat ottaa käyttöön. Mulla oli kaksi urakkaa, AC puoli ja DC puoli joista jälkinmäinen sisälsi käyttöönoton. Muistaakseni Paneelipojilla on kokemusta vaikka mistä ja tekevät asenuksia tuntihintana asiakkaan kamoille mutta kultaisia avaimenperiä et saa etkä takuuta kokonaisuudelle vaan työllä ja raudalla on eri takuuosoitteet.

En ole tietääkseni antanut yhtäkään hintaa asennettuna enkä ole sitä sinultakaan pyytänyt muuta kuin esimerkkinä (koska tiedän, ettei se ole mahdollista).Toki jos luetun ymmärtäminen on hankalaa ja poimit lauseita irti kontekstista ja sitten muodostat niissä copy-pastena itsellesi jonkin (taas uuden teeman, koska jänkkääminen on niin kivkatsotaa) punaisen langan kuten nyt tuo Avaimet Käteen -teema. Täällä on se aikaisemmin todettu, että Victron erityisesti on kallis asentaa eikä asentajia löydy. Se on merkittävä tieto laitteistoa harkitsevalle, koska silloin tiedät jo lähtökohtaisesti, että:
Siksi ihmetelinkin mihin niitä hintoja piti verrata, haluat asenettuna mutta vänkäät että halvpi/kaliimpi ilman vertailukohtaa. Minä olen koko aika puhunut että LV akut on halvempia - yleisesti ottaen. Siis pelkät akut. Jos selvität mitä kennot, bms ja kotelo maksaa niin silloin saat selville kuinka paljon ne avaimenperät tai logo maksaa extraa. Tämä voi olla ihan mielnkiintoinen tieto ja auttaa suhteutamaan urakan edullisuutta. Jos haluaa kokonaisurakan eikä jaettu urakka sisällä tapeeksi takuuta niin sitten tarjouspyynnöt on ainoa vaihtoehto. Avaimetkäteen-urakat hintoja ei löydä Raloksen eikä kenenkään muun sivuilta koska rauta on vain osa kustannusta.

Antaisitko edes yhden esimerkin siitä LV-järjestelmästä, joka on merkittävästi halvempi - edelleen odotan. Ihan pelkkä laitetoimituksen hinta riittää.
En tiedä mtä "laitetoimitus" termi pitää sisällään enkä lähde arvailemaan, johtaa vain uuteen vänkäyskierrokseen. Hintoja ei voi vertailla jos ei tiedetä sisältöä. Samantyylinen keskustelu on käyty lämpöpumpujen osalta kymmeniä ellei satoja kertoja.

Mulla maksaa 14 kWh akku (280 Ah) + Victron n. 7160,16EUR. Akuston osuus koteloineen on suunilleen 2700EUR. Itse ruuvasin tuotteet seinään muuten asennus tapahtuin tuntityönä... tai no, tämä sisältää jokin verran epätyypilistä kaupallista yhteistyötä mutta kustannustaso vastaa yleistä LV komponettien kustannustasoa josta on maksettu alvit jne. Mutta tosta nyt selviää hintataso suunnilleen. Halvemallakin pääsee. Toki rahaa saa kulumaan enemänkin. Kaikki riippuu mitä haluaa ja mikä on vaatimustaso. Ja selvyyden vuoksi: kyseessä on siis hajautettu urakka missä urakka on pilkottu osiin.

Sitten päästäänkin seuraavaan ongelmaan LV-puolella inujen lisäksi: niitä ei asenna kukaan vaan sinun on tehtävä se itse,
Höpö köpö. Paneelipojat asentaa tutityönä, myös Victronia. Heiltä saat myös suunnitelmat. Kaiken jos vain pinkka on kunnossa.
jolloin myöskään asennuksen osalta ei ole takuuta.
Totta kai asennus sisältää takuun... jos asennat itse niin korjaat virheet itse. Jos joku muu asentaa niin samanlainen takuu kuin kaikessa muussakin työssä eli riippuu minkälaisesta urakasta kyse. Keskustelu velloo hajautetun ja kokonaisurakan väliillä enkä minulle ole vieläkään selvinnyt mitä tässä nyt pitäis verrata.

Viimeksi muokattu:

salasana

Aktiivinen jäsen
Ei oikeastaan, LV järjestelmän voi asentaa itse ja asentajaa tarvitaan AC puolen asenuksiin. Victron erityisesti on kallis hankki avaimet käteen asenttuna mutta jos on aikaa perhtyä niin sen voi asentaa myös itse. Tuntityönä tuskin kalliimpi kuin muutkaan jos vain asentaja löytyy mutta käyttöönottoon voi olla vaikea saada tekijää. Minä huhuilin aikani ja kaksi asentajaa ja yksi firma oli halukas tekemään työn.
Eli erittäin hankala löytää asentajia.
Asennus tuskin on ongelma - siis johtojen veto - mutta käyttöönotto saattaa olla. Ja siksi näitä myydään avaimet käteen eli firmat myyvät tuotetta jonka osaavat ottaa käyttöön. Mulla oli kaksi urakkaa, AC puoli ja DC puoli joista jälkinmäinen sisälsi käyttöönoton. Muistaakseni Paneelipojilla on kokemusta vaikka mistä ja tekevät asenuksia tuntihintana asiakkaan kamoille mutta kultaisia avaimenperiä et saa etkä takuuta kokonaisuudelle vaan työllä ja raudalla on eri takuuosoitteet.
Eli LV-järjestelmä on kalliimpi asennuttaa avaimet käteen, tekijöitä on hankala löytää ja säästöt tulevat suurelta osin oman työn osuudesta.
Siksi ihmetelinkin mihin niitä hintoja piti verrata, haluat asenettuna mutta vänkäät että halvpi/kaliimpi ilman vertailukohtaa.
Olen toista sivua jo odottanut hintaa edes sille kaupalliselle LV-akustolle. Itse tarjosin jo hintaa LV-akustolle, joka osoittautui kalliimmaksi kuin HV-akusto - mikä on mielestäni jo itsessään erittäin mielenkiintoista.
Minä olen koko aika puhunut että LV akut on halvempia - yleisesti ottaen. Siis pelkät akut. Jos selvität mitä kennot, bms ja kotelo maksaa niin silloin saat selville kuinka paljon ne avaimenperät tai logo maksaa extraa. Tämä voi olla ihan mielnkiintoinen tieto ja auttaa suhteutamaan urakan edullisuutta. Jos haluaa kokonaisurakan eikä jaettu urakka sisällä tapeeksi takuuta niin sitten tarjouspyynnöt on ainoa vaihtoehto. Avaimetkäteen-urakat hintoja ei löydä Raloksen eikä kenenkään muun sivuilta koska rauta on vain osa kustannusta.
Senpä takia olen antanut pelkästään hintoja laitteille, koska sekä asennuksen hinta, että mahdollisen asentajan löytäminen vaihtelee suuresti riippuen asuinpaikasta.
En tiedä mtä "laitetoimitus" termi pitää sisällään enkä lähde arvailemaan, johtaa vain uuteen vänkäyskierrokseen. Hintoja ei voi vertailla jos ei tiedetä sisältöä. Samantyylinen keskustelu on käyty lämpöpumpujen osalta kymmeniä ellei satoja kertoja.
Pelkkä laitetoimitus tarkoittaa, että toimitus sisältää pelkät laitteet. En tiedä kuinka tuosta mitään muuta saa.
Mulla maksaa 14 kWh akku (280 Ah) + Victron n. 7160,16EUR. Akuston osuus koteloineen on suunilleen 2700EUR.
Noniin päästiin pihvin äärelle. Onko kyseessä itsekasattu (=koottu itse) vai kaupallinen ratkaisu (vrt. Pylontech)?

Itse ruuvasin tuotteet seinään muuten asennus tapahtuin tuntityönä... tai no, tämä sisältää jokin verran epätyypilistä kaupallista yhteistyötä mutta kustannustaso vastaa yleistä LV komponettien kustannustasoa josta on maksettu alvit jne. Mutta tosta nyt selviää hintataso suunnilleen.
Eli selvyyden vuoksi: kun annoit paketille hinnan 7160€ josta 2700€ akustoa, niin Victronin laitteiden hinnaksi jää 4460€? Ja tämä sisältää invertterin? Eli mikäli on aurinkovoimala niin se olisi kytkettävissä tähän pakettiin ilman lisäosia?

Halvemallakin pääsee. Toki rahaa saa kulumaan enemänkin. Kaikki riippuu mitä haluaa ja mikä on vaatimustaso. Ja selvyyden vuoksi: kyseessä on siis hajautettu urakka missä urakka on pilkottu osiin.
Ok, no nyt on parin sivun jälkeen vihdoin hinta kaikkine kiemuroineen tiedossa. Ja tuo ”kaupallinen yhteistyö” ei vaikuttanut hintaan millään tavalla?

Höpö köpö. Paneelipojat asentaa tutityönä, myös Victronia.
Hienoa, että etsinnän jälkeen Uudenmaan alueelta löytyy yksi asentajaporukka.

Totta kai asennus sisältää takuun... jos asennat itse niin korjaat virheet itse. Jos joku muu asentaa niin samanlainen takuu kuin kaikessa muussakin työssä eli riippuu minkälaisesta urakasta kyse. Keskustelu velloo hajautetun ja kokonaisurakan väliillä enkä minulle ole vieläkään selvinnyt mitä tässä nyt pitäis verrata.
Mikä ihme tässäkin oli?? Siis sanoin, että mikäli asennat sen itse, niin asennuksella ei ole takuuta - ja nyt toistat sen saman.

Olen noin 3-4 kertaa pyytänyt antamaan sille pelkälle kaupalliselle LV-akustolle hintaa ja vihdoin se saatiin, mutta sekin hinta on mielestäni verhottu edelleen höpinään avaimenperistä ja logoista ja haluusi tietää komponenttitason hinnanmuodostus, jolloin jää epäilys onko kyseessä tämän otsikon mukainen kaupallinen ratkaisu vai DIY-akut.

Espejot

Hyperaktiivi
Noniin päästiin pihvin äärelle. Onko kyseessä itsekasattu (=koottu itse) vai kaupallinen ratkaisu (vrt. Pylontech)?

Eli selvyyden vuoksi: kun annoit paketille hinnan 7160€ josta 2700€ akustoa, niin Victronin laitteiden hinnaksi jää 4460€? Ja tämä sisältää invertterin?
Akkusto 2700EUR ja Victron 4460EUR sisältäen asenukset. Tämän voisi sanoa hybridiksi eli ei ole kaupallinen mutta ei ole myöskään itsekasattu - osat ostettu itse ja työ teetetty. Samantyyliseen LV ratkaisuun voi päästä muullakina tavalla mutta tämä hinta ei ole vertailukelponen mihinkään olemassaolevaan koska sisltää epätyypillista yhteistyötä mutta hinta kertoo realistisen hintatason. Eli mitä haluan sanoa, maaliin voi päästää monella tavalla ja LV akkuihin perustuvat syteemit ovat harvoin all-in-one tyylisiä ratkaisuja mutta ne tarjoavat modulaarisen lähestymistavan. Kaupallinen akku... no, siinä rajalla heilutaan. Minä uskon että nämä LV akut ovat ne jotka lisääntyy Suomessa kun kiinalaiset inverterivalmistajat ovat tulleet markkinoille. Ja lopuksi... LV akut ON halvempia kuin HV akut mutta lähestymistapa on erilainen, eikä täysin vertailukelponen muuten kuin energiamäärän suhteen.
Eli mikäli on aurinkovoimala niin se olisi kytkettävissä tähän pakettiin ilman lisäosia?
Kyllä, kaksi erillistä syteemiä. Aurinkovoimala on toteutettu mikroinvertereillä ja akku on liitetty AC puolelle. Paneelit toimii jo, akusto ei vielä. Neuvot/ohjeet/ajautukset olen saanut foorumilta eli täysin ummikona lähdin seikkailemaan. Kunhan ensimäinen watti on kierätetty auringolta akkuun ja taloon niin lienee kiitoksen paikka foorumille ja sen jäsenille.

Ok, no nyt on parin sivun jälkeen vihdoin hinta kaikkine kiemuroineen tiedossa. Ja tuo ”kaupallinen yhteistyö” ei vaikuttanut hintaan millään tavalla?
Jonkin verran ehkä kalliimpi kuin kiinalainen täysin kaupallinen all-in-one LV akusto.

Olen noin 3-4 kertaa pyytänyt antamaan sille pelkälle kaupalliselle LV-akustolle hintaa ja vihdoin se saatiin, mutta sekin hinta on mielestäni verhottu edelleen höpinään avaimenperistä ja logoista ja haluusi tietää komponenttitason hinnanmuodostus, jolloin jää epäilys onko kyseessä tämän otsikon mukainen kaupallinen ratkaisu vai DIY-akut.
Pitää ensin määritellä mikä on kaupallinen ja mikä DIY akku. Kuten sanoin, minä en ole kasannut akkuja mutta tuotetta ei sellaisenaan saa kaupasta, kumpi se nyt sitten on... sanoisin että hybridi. Mutta se nuolenkärki on hinta... näitä LV akkuja saa samaan hintaan kaupasta yhden logon alaisuudessa jos selaisen haluaa tai jos se on kriteeri. Minulle kriteeri oli joku muu. Jollekulle toiselle kriteeri on taas jotakin muuta. Mutta tämä jankkaus - josta on tullut kuulustelua muistuttava kekustelu - lähti hinnasta. Nyt ajatelin jäädä pois tällä pyskillä.

Viimeksi muokattu:
K

korsteeni

Vieras
.................................

Kyllä, kaksi erillistä syteemiä. Aurinkovoimala on toteutettu mikroinvertereillä ja akku on liitetty AC puolelle. Paneelit toimii jo, akusto ei vielä. Neuvot/ohjeet/ajautukset olen saanut foorumilta eli täysin ummikona lähdin seikkailemaan. Kunhan ensimäinen watti on kierätetty auringolta akkuun ja taloon niin lienee kiitoksen paikka foorumilleja sen jäsenille.
hieno homma, täällä on menty maaliskuulta lähtien aurinko/akku systeemillä, vain muutamia kilowatteja ostettu kun ukkonen pisti heinäkuussa 3 verttiä päreiksi ja vioitti neljättä
tänään iltapäivällä tuli paneleita lisää, talvipanelit ja akkuihin lisäystä lifepo4 10kW tilattu viime viikolla
suurin säästö tullut siirtomaksuissa

salasana

Aktiivinen jäsen
Akkusto 2700EUR ja Victron 4460EUR sisältäen asenukset. Tämän voisi sanoa hybridiksi eli ei ole kaupallinen mutta ei ole myöskään itsekasattu - osat ostettu itse ja työ teetetty. Samantyyliseen LV ratkaisuun voi päästä muullakina tavalla mutta tämä hinta ei ole vertailukelponen mihinkään olemassaolevaan koska sisltää epätyypillista yhteistyötä mutta hinta kertoo realistisen hintatason. Eli mitä haluan sanoa, maaliin voi päästää monella tavalla ja LV akkuihin perustuvat syteemit ovat harvoin all-in-one tyylisiä ratkaisuja mutta ne tarjoavat modulaarisen lähestymistavan. Kaupallinen akku... no, siinä rajalla heilutaan. Minä uskon että nämä LV akut ovat ne jotka lisääntyy Suomessa kun kiinalaiset inverterivalmistajat ovat tulleet markkinoille. Ja lopuksi... LV akut ON halvempia kuin HV akut mutta lähestymistapa on erilainen, eikä täysin vertailukelponen muuten kuin energiamäärän suhteen.

Kyllä, kaksi erillistä syteemiä. Aurinkovoimala on toteutettu mikroinvertereillä ja akku on liitetty AC puolelle. Paneelit toimii jo, akusto ei vielä. Neuvot/ohjeet/ajautukset olen saanut foorumilta eli täysin ummikona lähdin seikkailemaan. Kunhan ensimäinen watti on kierätetty auringolta akkuun ja taloon niin lienee kiitoksen paikka foorumilleja sen jäsenille.
Eli kyseessä on jotain kaupallisen ja DIY-ratkaisun välimaastosta - OK.

Etsin Saksan idealosta (vrt. Suomen vertaa / hintavertailu) halvimman Pylontechin 4,8 kWh paketin joka maksaa Suomen alvilla noin 1250€. 3x 4,8 kWh =14,4 kWh.
Eli ilman rahtia hinta 3750€.

Samalla tavalla etsin halvimman Dyness Tower T14 HV akuston ja alv 25,5% hinta ilman rahteja 3890€.

Eli hinta minun mittapuulla sama. Sinun akkusi 1000€ halvempi, miten ikinä sitten olikaan käytännössä toteutettu.

Espejot

Hyperaktiivi
Eli kyseessä on jotain kaupallisen ja DIY-ratkaisun välimaastosta - OK.

Etsin Saksan idealosta (vrt. Suomen vertaa / hintavertailu) halvimman Pylontechin 4,8 kWh paketin joka maksaa Suomen alvilla noin 1250€. 3x 4,8 kWh =14,4 kWh.
Eli ilman rahtia hinta 3750€.

Samalla tavalla etsin halvimman Dyness Tower T14 HV akuston ja alv 25,5% hinta ilman rahteja 3890€.
LV akkujen hinnat hilaa HV akkujen hintaa alas. Dyness Tower on edullinen HV akuksi. Suomessa hintataso on korkeahko varsinkin LV akkujen kohdalla. Mutta. LV ja HV akut eivät ole täysin vertailukelpoisa, kuten olen sanonut. Niissä on erilainen lähestymistapa ja DIY väki suosii LV akkuja. Saksassa on tarjolla myös kaupallisia LV akkupaketteja. Mutta, itse kennot ovat halpoja ja ne halpenee jatkuvasti. Hintaeroosia valuu HV akkuihin viiveellä. On makuasia mitä haluaa ja miten ominaisuuksia painottaa, en ota siihen kantaa.

salasana

Aktiivinen jäsen
LV akkujen hinnat hilaa HV akkujen hintaa alas. Dyness Tower on edullinen HV akuksi. Suomessa hintataso on korkeahko varsinkin LV akkujen kohdalla. Mutta. LV ja HV akut eivät ole täysin vertailukelpoisa, kuten olen sanonut. Niissä on erilainen lähestymistapa ja DIY väki suosii LV akkuja. Saksassa on tarjolla myös kaupallisia LV akkupaketteja. Mutta, itse kennot ovat halpoja ja ne halpenee jatkuvasti. Hintaeroosia valuu HV akkuihin viiveellä. On makuasia mitä haluaa ja miten ominaisuuksia painottaa, en ota siihen kantaa.
Vaikuttaa minun laskuissani siltä, että jos laskisi omalle työlle hinnan ja invertterin / ohjauksen osalta olisi valittavana jokin muu kuin Victron (sekä asennuksen, että laitteiston hinnan vuoksi) niin hinta alkaa olla jo lähes sama.

root

Aktiivinen jäsen
Ahaa... haluat vertailla avaimet käteen hintoja. Asiasa olisi ollut hyvä mainita joten anteeksipyyntö on kyllä paikallaan, nyt ymmärän. Keskustelussa varmaan hämäsi se että Raloksen hinta ei ole avaimet käteen hinta. Ainoa avaimet käteen hinta mihin olen törmännyt on Elisan tarjous reservi puolella. Avaimet käteen tarjous voi olla aika kallis jos vaihtoehdot rajataan tiettyihin inu ja akkukomboihin ja hyöty laajasta yhteensopivuudesta kadotetaan. Minua ei kiinosta avaimet käteen toimitukset missään muodossa joten tähän keskustelun haaraan minulla ei ole mitään tarjota.
Ottamatta hintaan/kannattavuuteen kantaa (toisaalta se onkin tarjouspyynnön takana…) niin onhan näitä avaimet käteen -toimittajia, esim. https://energiamyynti.fi/akkujarjestelma/

-Teme-

Vakionaama
Rebelvoltin PB16 16kWh akkupaketti, teen tarjouksen Deye invertterillä ja asennettuna
Kiinnostuneet voi ottaa minuun yhteyttä

Viimeksi muokattu:

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Kyssäri Espejotille,minkälainen ohjelmisto kokoonpanossasi on,mitenkä voit valita kuinka purat akkua,esim. kaikki omaan käyttöön,kaikki verkkoon tai kellonajan mukaan syötetään verkkoon,tms. ?

Espejot

Hyperaktiivi
Moro

Kyssäri Espejotille,minkälainen ohjelmisto kokoonpanossasi on,mitenkä voit valita kuinka purat akkua,esim. kaikki omaan käyttöön,kaikki verkkoon tai kellonajan mukaan syötetään verkkoon,tms. ?
Victronin Dynamic ESS olisi tarkoitus laittaa eli optimoi sähkön hinnan eli haistelee pösrssisähkön hintaa ja katsoo sääennustettas. En ole tututusnut softaan vielä. Ja ei olla ihan vielä maalissa mutta palaan tähän sitten kun homma pulkassa. Projektia on viety eteenpäin kelluvalla aikataululla muihin aikatauluihin sovitettuna.

anders

Vakionaama
Victronin Dynamic ESS olisi tarkoitus laittaa eli optimoi sähkön hinnan eli haistelee pösrssisähkön hintaa ja katsoo sääennustettas. En ole tututusnut softaan vielä. Ja ei olla ihan vielä maalissa mutta palaan tähän sitten kun homma pulkassa. Projektia on viety eteenpäin kelluvalla aikataululla muihin aikatauluihin sovitettuna.

Sama juttu rahikaisella.

Kamat olleet laatikossa lattialla odottamassa asennusta, kelluvalla aikataululla. Jos olisi kahdeksas päivä viikossa....

Testisetup pienemmällä inulla pyörii, mutta ohjaan sitä manuaalisesti automaattisesti, en dESS:n kanssa.

Espejot

Hyperaktiivi
Sama juttu rahikaisella.

Kamat olleet laatikossa lattialla odottamassa asennusta, kelluvalla aikataululla. Jos olisi kahdeksas päivä viikossa....

Testisetup pienemmällä inulla pyörii, mutta ohjaan sitä manuaalisesti automaattisesti, en dESS:n kanssa.
Mistä sinä hankit akut?

anders

Vakionaama
Mistä sinä hankit akut?

Tällä hetkellä Basengreenin 17.5kWh akkuja neljä kpl, joista yksi kasattu ja virroissansa.

En toistaiseksi käytä mukana tullutta BMS:ää, kun oli hyllyssä yksi Victron -yhteensopiva, mutta seuraavassa varmaan täytyy koska näitä BMS:iä minulla vain yksi - tai sitten kytkeä kennotasolla rinnan fuse/balance -langoilla, mikä minusta ok ratkaisu, muttei todellakaan virallisesti tuettu.

Tällöin olisi 4p16s topologia, mikä 314ah kennoilla tekisi varsin mielenkiintoiset balance -ajat muutaman ämpärin balance -virroilla :)

Nämä akut maksoivat siis 88e / kWh sisältäen kaikki rahdit tullit kotiovelle jne - alv 0%.

Espejot

Hyperaktiivi
Tällä hetkellä Basengreenin 17.5kWh akkuja neljä kpl, joista yksi kasattu ja virroissansa.

En toistaiseksi käytä mukana tullutta BMS:ää, kun oli hyllyssä yksi Victron -yhteensopiva, mutta seuraavassa varmaan täytyy koska näitä BMS:iä minulla vain yksi - tai sitten kytkeä kennotasolla rinnan fuse/balance -langoilla, mikä minusta ok ratkaisu, muttei todellakaan virallisesti tuettu.

Tällöin olisi 4p16s topologia, mikä 314ah kennoilla tekisi varsin mielenkiintoiset balance -ajat muutaman ämpärin balance -virroilla :)

Nämä akut maksoivat siis 88e / kWh sisältäen kaikki rahdit tullit kotiovelle jne - alv 0%.
Kannattaa alleviivata että kyseessä on siis kennon hinta. Kyllä noissa ALV on kun ovat EU alueella, sitä ei ole vain eritelty... mutta mikä on ALV:n määrä niin se on hämärän peitossa. Myös yrityksen / maksun saajan tiedot on syvällä piilossa.

Viimeksi muokattu:

roots

Hyperaktiivi
Sama juttu rahikaisella.

Millä ootte nuo itsellenne perustelleet, eikös nuo kokonaisuudet maksa kuitenkin maltaita ja ymmärtäisin että ainoat ansaintakeinot noissa on spottihinnalla pelailu ja ehkä paneelisähkön hyödyn lisääminen?

Oma matikka sanoo että noiden hyödyt 10 vuodessa makaisi muutamassa tonnissa €: na, eli kun uusintakuluja alkaa muodostua. Olisivat siis vain semmonen hauskuus että välttää hiukan Carunan maksuja hetkeksi kunnes nostavat yksikköhintoja ylös jotta viivan alle jää varmasti tarpeeksi pääomittajille.

Espejot

Hyperaktiivi
Millä ootte nuo itsellenne perustelleet, eikös nuo kokonaisuudet maksa kuitenkin maltaita ja ymmärtäisin että ainoat ansaintakeinot noissa on spottihinnalla pelailu ja ehkä paneelisähkön hyödyn lisääminen?

Oma matikka sanoo että noiden hyödyt 10 vuodessa makaisi muutamassa tonnissa €: na, eli kun uusintakuluja alkaa muodostua. Olisivat siis vain semmonen hauskuus että välttää hiukan Carunan maksuja hetkeksi kunnes nostavat yksikköhintoja ylös jotta viivan alle jää varmasti tarpeeksi pääomittajille.
Perustellut samalla tavalla kuin maalämmön... huonossa tapauksessa mitään ei jää viivan alle mutta jos energiamarkkinoilla paska osuu tuulettimeen niin naamavärkki on suojassa eikä tarvi hymyä peitellä. Eli ikään kuin vakuutus. Ja on tässä mukana ammatillenen kehityminen harrastuksen muodossa.

salasana

Aktiivinen jäsen
Alkaa kiinnosteleen toi Growattin laite kun sopii myös nuo Dynessin akut ja kun hankinta on joka tapauksessa vasta n. 9kk päässä niin hinta senkun laskee.

Mutta mutta… onko tietoa kuinka älykäs tuo Growattin inu on?
Yritin vähän lueskella asiasta niin siellä oli jokin ”peak hour shave off” tms toiminto, mutta ymmärsin, että kyseessä vain jokin ”lataa yöllä” toiminto.
Sitten oli mainittu jotain kolmansien osapuolien Octopus ja Wonderwatt äppejä(?)

Sen lisäksi heillä on tarjolla jokin wifi-boksi + puhelinäppi, mutta ne tiedot mitä siitä löysin oli melko negatiivista eli äppi ei toimisi hirveän hyvin jne. Sekin tietty käyttäjästä kiinni eli mitä siltä odottaa. Mulla ei oikeen muita suurempia odotuksia tällä hetkellä olisi mielessä kuin mahdollisesti pörssisähköllä pelailua ja toivottavasti jotain älyä suhteessa autolaturiin.

Jotenkin sekavalta siis kuulostaa.

Espejot

Hyperaktiivi
Alkaa kiinnosteleen toi Growattin laite kun sopii myös nuo Dynessin akut ja kun hankinta on joka tapauksessa vasta n. 9kk päässä niin hinta senkun laskee.

Mutta mutta… onko tietoa kuinka älykäs tuo Growattin inu on?
Yritin vähän lueskella asiasta niin siellä oli jokin ”peak hour shave off” tms toiminto, mutta ymmärsin, että kyseessä vain jokin ”lataa yöllä” toiminto.
Sitten oli mainittu jotain kolmansien osapuolien Octopus ja Wonderwatt äppejä(?)

Sen lisäksi heillä on tarjolla jokin wifi-boksi + puhelinäppi, mutta ne tiedot mitä siitä löysin oli melko negatiivista eli äppi ei toimisi hirveän hyvin jne. Sekin tietty käyttäjästä kiinni eli mitä siltä odottaa. Mulla ei oikeen muita suurempia odotuksia tällä hetkellä olisi mielessä kuin mahdollisesti pörssisähköllä pelailua ja toivottavasti jotain älyä suhteessa autolaturiin.

Jotenkin sekavalta siis kuulostaa.
Tämä on nyt se kolikon toinen puoli... mitä rahalla saa muutakin kuin kilowatteja. Minun polkuni lähti suunilleen samalla tavalla liikenteeseen.... ensin oli hinta ja kilowatteja. Sitten ihmeteltiin ohjelmallisia ominaisuuksia ja mahdollisuuksia, luettiin manuaaleja ja kyseltiin foorumeilta. Jossakin vaiheessa hautasin projektin kunnes eksyin kysymään somessa onko kenelläkään valmistajalla pörssisähköohjausta. Ja taas tutkittiin asiaa ja peryhdyttiin ratkaisuihin...

Viimeksi muokattu:

salasana

Aktiivinen jäsen
Tämä on nyt se kolikon toinen puoli... mitä rahalla saa muutakin kuin kilowatteja. Minun polkuni lähti suunilleen samalla tavalla liikenteeseen.... ensin oli hinta ja kilowatteja. Sitten ihmeteltiin ohjelmallisia ominaisuuksia ja mahdollisuuksia, luettiin manuaaleja ja kyseltiin foorumeilta. Jossakin vaiheessa hautasin projektin kunnes eksyin kysymän netissä onko kenelläkään valmistajalla pörssisähköohjausta. Ja taas tutkittiin asiaa ja peryhdyttiin ratkaisuihin...
Näinhän se on. Kaikki painottaa eri asioita.
Growatt ilmeisesti maailman suurin invertterivalmistaja kuluttajatasolla ja omaavat jo jonkin boksin, joten en yhtään ihmettelisi, jos sitten 9kk päästä löytyy ties mitä ohjausta.
Toisaalta pitää vielä syventyä tuohon Growattiin ennenkuin tekee mitään johtopäätöksiä.
Kaikilla ei ole sama polku.

roots

Hyperaktiivi
Perustellut samalla tavalla kuin maalämmön... huonossa tapauksessa mitään ei jää viivan
Eikös se maalämpö sentään sielläkin haukunu kohta hintansa, täällä se on sen tehnyt moneen kertaan. Tuota akkua kun ei oman käytön säästöillä saa millään näyttämään ollenkaan samalta.
Harrastuksena kuitenkin menettelee kun/jos asian ympärillä kiinnostusta piisaa ja halvemmaks jäänee vrt. esim moottorpyöräily.

salasana

Aktiivinen jäsen

Itse näen sen siirtomaksun hintakiinnityksenä sille noin 10 vuodelle, mutta hintakiinnityksen maksun saaja ei ole Caruna.
Maksaa se pitää joka tapauksessa, joten miksi maksaa monopolille ja olla käyttämättä ainoata lyömäasetta mitä siirtoyhtiötä vastaan on käytettävissä.

roots

Hyperaktiivi
Maksaa se pitää joka tapauksessa, joten miksi maksaa monopolille ja olla käyttämättä ainoata lyömäasetta mitä siirtoyhtiötä vastaan on käytettävissä.
Aina ne omansa ottaa, pientä viivettä voi saada aikaan...

Suunnittele sinne uuteen taloon Teravoiman systeemi, tuolla saat parhaan monopolisuojan, ajoituskin saattaisi osua aika hyvin!?

salasana

Aktiivinen jäsen
Aina ne omansa ottaa, pientä viivettä voi saada aikaan...

Suunnittele sinne uuteen taloon Teravoiman systeemi, tuolla saat parhaan monopolisuojan, ajoituskin saattaisi osua aika hyvin!?
Hankala ottaa jos ei ole mistä ottaa (kulutus).

Jos meinaat, että ottavat tuon takaisin kiinteissä kuluissa niin siinä vaiheessa kansa on vaatinut päättäjiä jo tarkastamaan onko ILPin ulkoyksikkö jäätynyt saunan takana. :huh2:

Olen odottanut puoli vuotta Teravoiman yhteydenottoa enkä toisaalta ole kuullut vielä yhdestäkään asennuksesta, joten ainoa mikä tuohon sopii tällä hetkellä on teknisen tilan varaus akun paikalle. Aikataulu sopii myös siihen, että jokin 25 kWh akusto maksanee ensi kesänä jotain 3000€.

roots

Hyperaktiivi
Aikataulu sopii myös siihen, että jokin 25 kWh akusto maksanee ensi kesänä jotain 3000€.
Toimintakunnossa 3000€? ja toisekseen mitä tuon hintainen setti pystyy tekemään? Olikos se 10kWp paneelisto joka oli ajatuksissa?

Ehkä on viisasta tosiaan vain varata tiloja Teravoimalle tjms akulle ja katella sitten kun on taloa olemassa jo senkin takia kun tämä maailma muuttuu melko nopsaan. Ellei sitten ole mielestään 110% varma mikä on oikea valinta tehdä se akusto jo rakennusvaheessa.
Teravoiman suhteen katselmuksiahan on tehty ja muistaakseni jotain ensi kesää kun ekaa sarjaa asenneskellaan tjsp.

Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Eikös se maalämpö sentään sielläkin haukunu kohta hintansa, täällä se on sen tehnyt moneen kertaan. Tuota akkua kun ei oman käytön säästöillä saa millään näyttämään ollenkaan samalta.
Riippuu miten MLP säästön laskee... n. 5000 kWh tippui kulutus.
Investoinnin laskukaava olisi ollut MLP + LTO - PILP +/- elinkaartikustannukset.

Paneeli+akku yhdistelmällä pästään about samaan säästöön mutta jos huomioi komponenttien elinkaaren niin laskukaavasta tulee monimutkainen joten en ole vaivautunut laskemaan. Olen tyytyväinen MLP:n ja uskon että olen tyytyväinen akustonkin tuomaan säästöön, niin kauan asiaa laskureilla vatkasin. Akuston kustannus siis 7kEUR - 25% jos uusi ryhmäkeskus jyvitetään paneeleihin. Uuden 14 kWh akuston laajennuksen nettokustannus olisi 2kEUR, sitä nyt mietin.

Viimeksi muokattu:

salasana

Aktiivinen jäsen
Toimintakunnossa 3000€? ja toisekseen mitä tuon hintainen setti pystyy tekemään? Olikos se 10kWp paneelisto joka oli ajatuksissa?
Luonnollisesti pelkän akun hinta. Ihan heitin vaan jonku hinnan ja akun kapasiteetin tähän. On tullu tähän saakka niin ryminällä alas hinnat, että en ois ihmeissään jos noin todellisuudessa käy.

En tiedä mitä toimintakuntoon saattaminen maksaa ja se lienee ekan asennuksen jälkeen suurelta osin uponnut kustannus.

Hmm… kait tuon hintainen setti voi tehdä mitä mikä tahansa akku tekee. En ehkä ymmärrä pointtia.
Nyt saa 14kWh HV-akun hintaan 3800€ (+rahti Saksasta) ja vain muutama kuukausi takaperin muistaakseni hinnat oli jossain 6000€ kieppeillä.

En ole miettinyt voimalan kokoa vielä lainkaan. Jossain vaiheessa mietin 8kWp voimalaa, mutta kait se pitää sitten energialaskennan jälkeen sovittaa mm. akun kapasiteettiin sopivaksi ym., eli ehkä jopa 10kWp - aika näyttää.

Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Luonnollisesti pelkän akun hinta. Ihan heitin vaan jonku hinnan ja akun kapasiteetin tähän. On tullu tähän saakka niin ryminällä alas hinnat, että en ois ihmeissään jos noin todellisuudessa käy.

En tiedä mitä toimintakuntoon saattaminen maksaa ja se lienee ekan asennuksen jälkeen suurelta osin uponnut kustannus.

Hmm… kait tuon hintainen setti voi tehdä mitä mikä tahansa akku tekee. En ehkä ymmärrä pointtia.
Nyt saa 14kWh HV-akun hintaan 3800€ (+rahti Saksasta) ja vain muutama kuukausi takaperin muistaakseni hinnat oli jossain 6000€ kieppeillä.
14 kWh akkukennot maksaa alle 1400EUR. Nyt.

salasana

Aktiivinen jäsen
14 kWh akkukennot maksaa alle 1400EUR. Nyt.
Ok, taas mennään.

Kerrotko mistä saat valmiiksi koteloidun kaupallisen akun tuohon hintaan. Kiitos.

Älä saivartele avaimenperistä yms. asioista vaan laita ihan linkki mistä ostan kaapelikytkentää vaille valmiin akkumoduulin.

Lisättäköön, että kannattaa eritellä puhutaanko LV vai HV akustosta. Minä peilaan tuohon mainitsemaani 14kWh HV Dyness akustoon.

Espejot

Hyperaktiivi
Ok, taas mennään.

Kerrotko mistä saat valmiiksi koteloidun kaupallisen akun tuohon hintaan. Kiitos.

Älä saivartele avaimenperistä yms. asioista vaan laita ihan linkki mistä ostan kaapelikytkentää vaille valmiin akkumoduulin.
Jospa opetelisit sisäistämään luettua tekstiä... avain sana on "akkukennot". Saivartelemisen osaat jo tarpeeksi hyvin.

Täältä lisätietoa

salasana

Aktiivinen jäsen
Jospa opetelisit sisäistämään luettua tekstiä... avain sana on "akkukennot". Saivartelemisen osaat jo tarpeeksi hyvin.

Täältä lisätietoa
Aivan. Eli tyrkytät edelleen tähän ketjuun DIY ratkaisuja.
Kannattaa aloittaa se luetun ymmärtäminen otsikosta.

Espejot

Hyperaktiivi
Aivan. Eli tyrkytät edelleen tähän ketjuun DIY ratkaisuja.
Kannattaa aloittaa se luetun ymmärtäminen otsikosta.
Ei, vaan kerroin referenssihinnan. Katso linkistä mitä maksaa kokonainen kiinavalmis akkupaketti nyt ja ihmettele sitten mikä on hinta huomenna. Toi ketju kandee muutenkin lukea niin auttaa ymmärtämään mistä akusto koostuu vaikkei haluakkaan DIY ratkaisua. Perusperiaatteet on kuitenkin samat.

salasana

Aktiivinen jäsen
Ei, vaan kerroin referenssihinnan. Katso linkistä mitä maksaa kokonainen kiinavalmis akkupaketti nyt ja ihmettele sitten mikä on hinta huomenna. Toi ketju kandee muutenkin lukea niin auttaa ymmärtämään mistä akusto koostuu vaikkei haluakkaan DIY ratkaisua. Perusperiaatteet on kuitenkin samat.
Jaksoin muutaman kommentin lukea. B-luokan kennoa yms. ja siihen kohtaan lopetin lukemisen. Jos sinun mielestä on on järkevää antaa referenssihinta markkinoiden halvimpien LV-kennojen perusteella niin voin kertoa sinulle, että tuolla hinnalla akkupaketteja kasaa ja ostaa marginaaliporukka tästä ikuisuuteen. Tuo homma ei tule ikinä lähtemään mihinkään massamarkkinoille vaan siihen tarvitaan se valmis ratkaisu.

Minulle kyse ei ole harrastuksesta vaan haluan valmiin tuotteen, jonka takuu toimii. Etkö sitä millään suostu nyt sisäistämään? Sen takia on erikseen eri ketjut.

Tuo on sama kuin antaisin sinulle referenssihinnan talon anturavalusta pelkän betonin ja harjateräksen hinnalla - enää tekijät puuttuu.

Ymmärrän mitä siellä akun sisällä on. Erona vain on se, että minua ei kiinnosta mitä siellä on.

anders

Vakionaama
Kannattaa alleviivata että kyseessä on siis kennon hinta.

Tässä tapauksessa myös kotelo ja bms, ts. koko akkupaketti.

Kyllä noissa ALV on kun ovat EU alueella, sitä ei ole vain eritelty... mutta mikä on ALV:n määrä niin se on hämärän peitossa.

Hmm... Mielestäni kauppalasku oli ihan asiallinen ja eksplisiittisesti alv 0%. Mutta en nyt muista varmaksi, tuosta jo aikaa tovi.

Espejot

Hyperaktiivi
Tässä tapauksessa myös kotelo ja bms, ts. koko akkupaketti.
Juu, luin huonosti, hinta oli kWh hinta. My bad.

Hmm... Mielestäni kauppalasku oli ihan asiallinen ja eksplisiittisesti alv 0%. Mutta en nyt muista varmaksi, tuosta jo aikaa tovi.
Omassa laskussa ei oltu ALV:tä eritelty. Eikä edes mainittu firman LY tunnusta tms, kiinalaisen firman nimi ja osoite mutta kaikki yksilöivät tiedot puuttui.

Back
Ylös Bottom