IP kamerat ulkovalvontaan

Harrastelija

Hyperaktiivi
Tässä kohtaa tuossa on kyllä huono ohjeistus.
Onkohan kameramalleissa eroja?

Jälkikäteen kun katsoo asetuksia niin aika selkeä tuo jako on
1732406134426.png

Eli erikseen on lähettäjä ja vastaanottaja.

En muista miten asennus meni. Muutama vuosi aikaa.

Edit: mulla siis eri malli reolinkistä.

Viimeksi muokattu:

pamppu

Hyperaktiivi
Lähtevä posti (SMTP) joko vaatii tai ei vaadi tunnuksia. Gmailit sun muut antaa tunnistettuna lähettää nimissäsi postia mistä tahansa päin maailmaa. Yleensä se nettioperaattori tarjoaa samanlaisen palvelun. Mutta kyllä operaattoreilla,edelleen on se normaali suojaamaton SMTP, josta laitteet voivat lähettää posti ilman tunnistautumista.

Eli arvatenkin noissa kameravehkeissä on paikka SMTP serverille ja siihen liittyen VOI laittaa tunnuksen, mutta ei ole pakko, kun käyttää sitä oman operaattorin avoimta SMTP relayta, eikä mitään googlemailia.

Esim Elisa: https://elisa.fi/asiakaspalvelu/palvelut/sahkopostin-asetukset/

markok

Aktiivinen jäsen
Miten välttämätön tuo sähköpostiin tiedon lähetys Reolinkissä on? Tuleeko puhelin app:iin ilmoitus kun liikettä havaitaan? Jos näin on niin onko tuo ominaisuus edes kovin tarpeellinen?

pAy

Vakionaama
uuden Gmailin perustaminen edellyttää ohjeen mukaan vanhan tilin poistamista ensin, no johan nyt. Jää kyllä tekemättä toinen gmail, oliko

Kyllä google tilejä saa tehtyä niin monta kuin haluaa, tillin tekemisen ajaksi vain kirjautuu ulos toiselta tililtä tai avaa selaimella vaikka incognito-ikkunan niin sillä ei ole kirjautuneena.

Miten välttämätön tuo sähköpostiin tiedon lähetys Reolinkissä on? Tuleeko puhelin app:iin ilmoitus kun liikettä havaitaan? Jos näin on niin onko tuo ominaisuus edes kovin tarpeellinen?

Ei ole itselläni ainakaan käytössä sähköposti ilmoitukset, eikä ole tarvetta. Puhelimen app:n tulee ilmoitukset jos laittanut päälle.

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Reolinkissä on toimivan oloinen tuon eläimen, ihmisen ja ajoneuvon tunnistus. Minulla tallentaa kortille aina pätkän tunnistuksesta, kylläkin vain ilta-yö-aamu välillä, päiväksi pois. Tuossa on tosi hyvä HomeAssistant integraatio myös. Ei tyyppiset sensorit on tarjolla ja paljon muuta. Eli jos haluat liipaista jonkin toiminnon kun auto ajaa pihaan, mutta et pyöräilijästä/kävelijästä niin onnistuu ;) Kuvakin päivittyy HA:lla nopeasti jos sitä suoraan siellä johonkin haluaa. Alla mm. CPU käyttö, WLAN signaalivahvuus, SD kortin tila, erilaisia viiveasetuksia, reboot nappi yms. tietoja minulla piilotettuna.

1732436838851.png

Viimeksi muokattu:

Husky

Hyperaktiivi
Ehkä moni käyttää tätä vain muistikortilla eikä käytä pilveä.
Kait se kamera joskus sposteja lähettelee (joku liikkuu alueella) = tiliä on käytetty = tili ei katoa?
Ajattelin aluksi, että ei laittaisi päälle, kun tuo tulee paikkaan missä on paljon kulkua, niin meiliboksi varmaan täynnä äkkiä. Ja pitääkö laittaa tulemaan ykköspostiin jos Reolink lähettää sinne jotakin ns tärkeätä myös?
Lähtevä posti (SMTP) joko vaatii tai ei vaadi tunnuksia. Gmailit sun muut antaa tunnistettuna lähettää nimissäsi postia mistä tahansa päin maailmaa. Yleensä se nettioperaattori tarjoaa samanlaisen palvelun. Mutta kyllä operaattoreilla,edelleen on se normaali suojaamaton SMTP, josta laitteet voivat lähettää posti ilman tunnistautumista.

Eli arvatenkin noissa kameravehkeissä on paikka SMTP serverille ja siihen liittyen VOI laittaa tunnuksen, mutta ei ole pakko, kun käyttää sitä oman operaattorin avoimta SMTP relayta, eikä mitään googlemailia.

Esim Elisa: https://elisa.fi/asiakaspalvelu/palvelut/sahkopostin-asetukset/
Ei anna ottaa käyttöön pilvipalvelua ellei anna meilin salasanaa. Eli pakko antaa.
Ei ole ollenkaan tarpeellinen mutta pakko antaa
Kyllä google tilejä saa tehtyä niin monta kuin haluaa, tillin tekemisen ajaksi vain kirjautuu ulos toiselta tililtä tai avaa selaimella vaikka incognito-ikkunan niin sillä ei ole kirjautuneena..
Mitenkähän on. Googlen ohjeessa kyllä varsin selvästi sanotaan että edellinen tili on poistettava. Laitoin kuvakaappauksen asiasta eilen illalla.

Varmasti ennen on ollut erilailla. Tuossahan saa 15gigaa ilmaista säilytystilaa yhdellä iskulla

pamppu

Hyperaktiivi
Ei anna ottaa käyttöön pilvipalvelua ellei anna meilin salasanaa. Eli pakko antaa.

Mulla oli jo Reolinkitmoatoskorissa, mutta nyt näyttää niidenkin toiminta olevan niin paksua shaibaa, että pistää vielä miettimään.

Ilmeisesti onviffillä pärjää ilman? Mitään pilvijuttuja en itse muutenkaan ottaisi.

Hyvät vaihtoehdot tuntuu häviävän valllan olemattomiin…

pAy

Vakionaama
Mitenkähän on. Googlen ohjeessa kyllä varsin selvästi sanotaan että edellinen tili on poistettava. Laitoin kuvakaappauksen asiasta eilen illalla.

Varmasti ennen on ollut erilailla. Tuossahan saa 15gigaa ilmaista säilytystilaa yhdellä iskulla

Jos ohjeita tarkasti noudattaa niin ei saa tehdä, mutta tehtyä saa samoin kun ennenkin. Miten ajattelit googlen tuon estävän?

Husky

Hyperaktiivi
Jos ohjeita tarkasti noudattaa niin ei saa tehdä, mutta tehtyä saa samoin kun ennenkin. Miten ajattelit googlen tuon estävän?
Olen varma, että vanha tili ei saa olla auki jos perustaa uutta. Ja ohje sanoo, että uutta perustettaessa ei saa vanha olla auki (tämä varmasti pystytään estämään) => oletko katsonut puhelintasi? Et mistään löydä vaihtoehtoa, että kirjaudu ulos, koska sitä ei ole => ainoa vaihtoehto ohjeen mukaan on poistaa koko tili

pAy

Vakionaama
Olen varma, että vanha tili ei saa olla auki jos perustaa uutta. Ja ohje sanoo, että uutta perustettaessa ei saa vanha olla auki (tämä varmasti pystytään estämään) => oletko katsonut puhelintasi? Et mistään löydä vaihtoehtoa, että kirjaudu ulos, koska sitä ei ole => ainoa vaihtoehto ohjeen mukaan on poistaa koko tili

Tein juuri uuden tilin ilman ongelmia. Yritätkö tehdä uuden tilin Android puhelimeesi asetuksista vai mitä? Jos puhelimella olet tiliä tekemässä niin avaa chromen incognito-ikkuna ja kirjoita sinne google, sitten vain luomaan uutta tiliä.

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Ei Reolinkiin ole pakko antaa mitään tilejä jos sitä käyttää lokaalisti. En ole itsekään antanut. Tallennus on muistikortille, josta videoita voi katsoa puhelimen apilla ja ladata luuriin. Kun ollaan kotoa pidempään pois, niin käynnistän eilisen NVR liinuksin.

Itse asiassa en ole tehnyt Reolink tiliäkään. Appi toimii hyvin myös kirjautumatta.

edit: itse asiassa apilla pääsen kyllä mistä tahansa verkosta tuohon omaan kamerakuvaan kiinni. Eli jotenkin se kiertää jostain pilven kautta, mutta en ole tosiaan appiin edes kirjautunut. Toki vähän epäilyttävä toiminnallisuus, mutta voin tuon helposti kyllä halutessani palomuurilla blokata. Kamera on siihen aikoinaan liitetty muistaakseni skannaamalla jokin QR koodi laitteesta.

Viimeksi muokattu:

Husky

Hyperaktiivi
Tein juuri uuden tilin ilman ongelmia. Yritätkö tehdä uuden tilin Android puhelimeesi asetuksista vai mitä? Jos puhelimella olet tiliä tekemässä niin avaa chromen incognito-ikkuna ja kirjoita sinne google, sitten vain luomaan uutta tiliä.
Tietsikalla. Kirjauduin ulos tietsikan tililtä ja aloin tehdä uutta tiliä, niin ohje sanoo, että on suljettava kaikilta laitteilta (tai saattaa ehkä sulkea automatic) ja tosiaan puhelimen tililtä ei voi kirjautua ulos ja ohje sanoo että tili on suljettava.

Epäilyttää vähän alkaa säätää, kun ohjeet on noin selkeät ja tuonnehan on pakko antaa toimiva puhelinnumero, niin näkeehän google että sama numero kahteen tiliin :hmm:

Onko sinulla android-puhelimessa tili siis auki kun teit uuden?

Husky

Hyperaktiivi
Ei Reolinkiin ole pakko antaa mitään tilejä jos sitä käyttää lokaalisti. En ole itsekään antanut. Tallennus on muistikortille, josta videoita voi katsoa puhelimen apilla ja ladata luuriin. Kun ollaan kotoa pidempään pois, niin käynnistän eilisen NVR liinuksin.

Itse asiassa en ole tehnyt Reolink tiliäkään. Appi toimii hyvin myös kirjautumatta.
Olen riistakameran kanssa joskus pitänyt tuota muistikorttirumbaa ja ei oikein ole hyvä.
Onko siinä (lähinnä tässä E1:ssä) toimiva looppitallennus, eli että alkaa korvata vanhoja kun täyttyy?

PS nuo muistikortit ovat suht epäluotettavia. Ja toisaalta tuo johtaa siihen, ettei varmaan ikinä tule katseltua kuvia yhtään, niin sitten kun on tarve kerran per 10v niin takuulla ei ole toiminut. Pilvestä olisi helppo katsoa että on tolkuissaan systeemi. Ei mielestäni tällä kameralla muistikortin kuvia voi kännykällä katsoa :hmm:

pAy

Vakionaama
Tietsikalla. Kirjauduin ulos tietsikan tililtä ja aloin tehdä uutta tiliä, niin ohje sanoo, että on suljettava kaikilta laitteilta (tai saattaa ehkä sulkea automatic) ja tosiaan puhelimen tililtä ei voi kirjautua ulos ja ohje sanoo että tili on suljettava.

Epäilyttää vähän alkaa säätää, kun ohjeet on noin selkeät ja tuonnehan on pakko antaa toimiva puhelinnumero, niin näkeehän google että sama numero kahteen tiliin :hmm:

Onko sinulla android-puhelimessa tili siis auki kun teit uuden?

On tili auki, onnistuu tietokoneella tai puhelimella, oletko siis yrittänyt Chrome selaimen incognito tilassa painaa kirjaudu ja sieltä luo tili? Ei pitäisi kyllä valitella mitään. Mulla on ollut jo vuosia monta tiliä samalla palautus puhelinnumerolla.

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Olen riistakameran kanssa joskus pitänyt tuota muistikorttirumbaa ja ei oikein ole hyvä.
Onko siinä (lähinnä tässä E1:ssä) toimiva looppitallennus, eli että alkaa korvata vanhoja kun täyttyy?

PS nuo muistikortit ovat suht epäluotettavia. Ja toisaalta tuo johtaa siihen, ettei varmaan ikinä tule katseltua kuvia yhtään, niin sitten kun on tarve kerran per 10v niin takuulla ei ole toiminut. Pilvestä olisi helppo katsoa että on tolkuissaan systeemi. Ei mielestäni tällä kameralla muistikortin kuvia voi kännykällä katsoa :hmm:
Oma malli on RLC-510WA ja se ainakin poistaa kortilta aina vanhimmat. Muistikortti ei toki ole mikään luotettavin mahdollinen ratkaisu, mutta pelannut nyt toistaiseksi ja riittää käyttötarkoitukseen. Tässä kuitenkin tuon apin kautta voi suoraan katsella tallenteet ja ladata kännykkään. Hyvin selkeä tuo aikajana ja klipin kohdalla on aina merkintä onko havainnut ihmisen, eläimen tai ajoneuvon.
1732440638300.png

Itse tosiaan käynnistelen erillisen NVR:n kun ollaan reissun päällä. Lähinnä siksi se on normaalisti nykyisin pois kun nuo kamerat kuormittavat silloin koko ajan verkkoa kohtalaisen paljon kun lähettävät koko ajan kuvaa NVR:lle. Ei tuo nyt varsinaisesti ole ongelma ollut, mutta kaikki turha kuorma on turhaa kuormaa. Huomaan kyllä suht nopsaan jos muistikortti hajoaa ja osaisikohan tuo jopa siitä hälyttää? (ei tietoa)

Mutta en tosiaan itsekään menisi ainakaan omaa toimivaa sähköpostiosoitetta mihkään heidän palveluun antamaan salasanan kera. Enkä tosiaan ole tiliäkään tehnyt ylipäätään. Eli minun käyttötarkoitukseen tämä on ollut hinta-laadultaan loistava kun ei tarve pilvitoiminnoille, mutta ei välttämättä sovellu johonkin muuhun käyttötarpeeseen.

Viimeksi muokattu:

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
On tili auki, onnistuu tietokoneella tai puhelimella, oletko siis yrittänyt Chrome selaimen incognito tilassa painaa kirjaudu ja sieltä luo tili? Ei pitäisi kyllä valitella mitään. Mulla on ollut jo vuosia monta tiliä samalla palautus puhelinnumerolla.
Minullakin on auton Android pohjaisessa soittimessa erillinen gmail tili "auton nimissä". Tehty reilu vuosi sitten, eikä ollut kyllä mitään ongelmia tuon teossa. Oma puhelinnumero on niin tuossa soitintilissä kuin omassa henk.koht.tilissä molemmissa palautusnumerona.

Husky

Hyperaktiivi
En ole Incognitolla kokeillut. Tuo saman puhelinnumeron kytkeminen kahdelle tilille ei tullut mieleen/en olisi uskonut, kappas

Husky

Hyperaktiivi
Oma malli on RLC-510WA ja se ainakin poistaa kortilta aina vanhimmat. Muistikortti ei toki ole mikään luotettavin mahdollinen ratkaisu, mutta pelannut nyt toistaiseksi ja riittää käyttötarkoitukseen. Tässä kuitenkin tuon apin kautta voi suoraan katsella tallenteet ja ladata kännykkään. Hyvin selkeä tuo aikajana ja klipin kohdalla on aina merkintä onko havainnut ihmisen, eläimen tai ajoneuvon.
katso liitettä 101945
Itse tosiaan käynnistelen erillisen NVR:n kun ollaan reissun päällä. Lähinnä siksi se on normaalisti nykyisin pois kun nuo kamerat kuormittavat silloin koko ajan verkkoa kohtalaisen paljon kun lähettävät koko ajan kuvaa NVR:lle. Ei tuo nyt varsinaisesti ole ongelma ollut, mutta kaikki turha kuorma on turhaa kuormaa. Huomaan kyllä suht nopsaan jos muistikortti hajoaa ja osaisikohan tuo jopa siitä hälyttää? (ei tietoa)

Mutta en tosiaan itsekään menisi ainakaan omaa toimivaa sähköpostiosoitetta mihkään heidän palveluun antamaan salasanan kera. Enkä tosiaan ole tiliäkään tehnyt ylipäätään. Eli minun käyttötarkoitukseen tämä on ollut hinta-laadultaan loistava kun ei tarve pilvitoiminnoille, mutta ei välttämättä sovellu johonkin muuhun käyttötarpeeseen.
Kiitos paljon hyvästä infosta.

Minkähän kokoinen muistikortti sinulla on ja kauanko käytännössä kestää?
No riippuu tietysti paikasta, mutta meillä tulisi koko pihan liikenne kuvattua ja esim joku lumenkolaus saa aikaan varmaan satoja kuvia, hmmm siitähän saakin laskettua kyllä, itsellä näkyy olevan valmiina joku vuosikymmenen tai kahden vanha 4GB kortti (mitä lie nykyään nuo)

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Minulla on 32GB kortti ja kuvaa pelkkää videoklippiä aina liipaisusta. Näyttää olevan kuukauden verran taaksepäin historiaa, mutta minulla ei tosiaan päiväaikaan tallenna. Lisäksi tuo kuvaa minulla aina vuoden pätkissä timelapsea. Ottaa muistaakseni puolen tunnin välein aina kuvan ja lisää videoon. Timelapsen voi katsoa kesken kuvauksenkin (alusta katsomishetkeen asti) ja sen kuvaustiheyttä voi säätää. Ihan mukava katsoa pikakelauksena pihapiirin muutos vuoden aikana ;)

Tuossa apin tallentimessa on suodatinkin tyypin mukaan (ihminen, eläin, auto tai kaikki liike). Eli jos haluaa kaikki eläimien liikkeet bongata niin suodattaa vain ne videot näkyviin.

ps. pyöräilijän tunnistaa hyvin usein eläimeksi

Viimeksi muokattu:

grendy

Vakionaama
Kokeilin jatkuvaa tallennusta myös, samoin kun liikehälytyksessäkin, janalla 5min pätkissä tallennus ja jos ollut liikettä on kuvan yläkulmassa merkintä mitä liikettä ollut, ihminen, eläin, auto tai muu liike. Esikatsellessa kelaa janalla myös näitä 5min pätkiä ja näkee pätkittäin mitä tuona aikana tapahtunut.
Joo toi on huono kun siinä 5min janalla pitää etsiä se liike erikseen, eikä pääse suoraan havaittuun liikkeeseen.
Miten muut Reolinkin ostaneet ovat tuon hoitaneet/mitä laittaneet vai ovatko perustaneet dummyn?
Ei oo ollut tarvetta lähetellä maileja kameralla. Ja selvennettäkööt siis että tuo ei ole mikään pilvi toi sähköpostin alert-lähetys mitä oot konffaamassa, se on siis että lähetät itsellesi sähköpostihälytyksiä.

grendy

Vakionaama
Nykyäänhän muistikortit ei maksa käytännössä mitään. Just ostin eilen Prismasta 9,90€ 128gb kortin. Mun Reolinkeissä on 128-256gb muistikortteja riippuen kamerasta.

Husky

Hyperaktiivi
Ei oo ollut tarvetta lähetellä maileja kameralla. Ja selvennettäkööt siis että tuo ei ole mikään pilvi toi sähköpostin alert-lähetys mitä oot konffaamassa, se on siis että lähetät itsellesi sähköpostihälytyksiä.
Ai, kovasti näytti siltä että on edellytys pilvitallennuksen käyttöönottoon. Kun klikkaa ylävalikon pilvitallennuskohtaa, niin heti edellyttää kirjautumista sähköpostiin ja vaatii salasanan.
No katson vielä uudestaan myöhemmin.

En tarvii meilejä juu mutta jos ei saa pilveä käyttöön ilman...

Eli tuo liitteen kohta

Liitteet

• Screenshot_20241124_140327_Reolink.jpg
    Screenshot_20241124_140327_Reolink.jpg
    28,7 KB · Katsottu: 78

grendy

Vakionaama
Ai, kovasti näytti siltä että on edellytys pilvitallennuksen käyttöönottoon. Kun klikkaa ylävalikon pilvitallennuskohtaa, niin heti edellyttää kirjautumista sähköpostiin ja vaatii salasanan.
No katson vielä uudestaan myöhemmin.

En tarvii meilejä juu mutta jos ei saa pilveä käyttöön ilman...

Eli tuo liitteen kohta
Okei en oo perehtynyt tohon pilveen kun sehän on maksullinen? Mulla ainakin tarjoo 4,19€/kk ja kameramallien tuettu lista on tosi pieni eikä omat kamerat ainakaan edes oo tuettuja :D

Husky

Hyperaktiivi
Okei en oo perehtynyt tohon pilveen kun sehän on maksullinen? Mulla ainakin tarjoo 4,19€/kk ja kameramallien tuettu lista on tosi pieni eikä omat kamerat ainakaan edes oo tuettuja :D
Se tarjoaa maksullista, mutta sivun alalaidassa on pienellä ja harmaalla "find more" ja sieltä löytyy ilmainen 7vrk looppi.
Sen takia ostin tämän kun tosiaan korttipuljaus alkoi kyllästyttää. No katsotaan nyt, ehkä tämä kortin kanssa hoituu.

Aikalailla ihmettelen silti tuota pilveen kirjautumista, mutta täytyy vielä selata noita valikoita jos sinne pääsee muualta. Tosin tuo pääsivun pilvi nyt luulisi olevan tarkoitettu siihen mikä edell. viestini kuvassa.

Husky

Hyperaktiivi
Gmail tiliä olen käyttänyt kamerassa laitesalasanalla
Hmmm, kiitos, hyvä tietää. Enpä ole moisesta kuullutkaan. Täytyy tsekta että mikä homma, mutta ehkä saisi siis ensin gmailissa luotua "toisen salasanan" ja antaisi sen vain Reolinkille sen :hmm:

Edit: googlen ohjeissa sanotaan näin "Tärkeää: Sovelluksen salasanan käyttöä ei suositella, ja useammissa tapauksissa se on tarpeetonta. Varmista tilisi turvallisuus yhdistämällä sovellukset Google-tiliin "Kirjaudu Google-tilillä" ‐ominaisuudella."

Reolinkin sovelluksessa onkin tuo kirjaudu google-tilillä. Viitsisikö vaikka @Siler sanoa vähän, että miten se nyt on turvallista, eikö siinä siis mene salasana Reolinkille? Miten tuo oikein toimii, eli onko tietoturvallista?

Edit2: googlen mukaan salasanaa ei jaeta tuolla tilikirjautumisella, että jaetaan vain muuta. No tämä vaikuttaakin hyvältä hommalta

Viimeksi muokattu:

haraldh

Vakionaama

edit: itse asiassa apilla pääsen kyllä mistä tahansa verkosta tuohon omaan kamerakuvaan kiinni. Eli jotenkin se kiertää jostain pilven kautta, mutta en ole tosiaan appiin edes kirjautunut. Toki vähän epäilyttävä toiminnallisuus, mutta voin tuon helposti kyllä halutessani palomuurilla blokata. Kamera on siihen aikoinaan liitetty muistaakseni skannaamalla jokin QR koodi laitteesta.
Just näin minullakin on. Onkohan tuossa jokin hubi välissä joka osaa yhdistellä streamit kamerasta sisäverkosta kännykän äppiin vähän kuten H.323 tai SIP toimi? Mitään tiliä tai sähköpostia minulla ei ole, mutta kännyyn tulee notifikaatiot.

haraldh

Vakionaama
Mikä NVR sinulla on? Kokeilin Shinobia mutta ei se oikeasti antanut mitään Reolinkin appiin verrattuna paitsi se että voi palomuurata kamerat netistä.
Samaa mieltä, en ikinä antaisi tunnusta tuohon käyttöön.

haraldh

Vakionaama
Reolinkissä on toimivan oloinen tuon eläimen, ihmisen ja ajoneuvon tunnistus. Minulla tallentaa kortille aina pätkän tunnistuksesta, kylläkin vain ilta-yö-aamu välillä, päiväksi pois. Tuossa on tosi hyvä HomeAssistant integraatio myös. Ei tyyppiset sensorit on tarjolla ja paljon muuta. Eli jos haluat liipaista jonkin toiminnon kun auto ajaa pihaan, mutta et pyöräilijästä/kävelijästä niin onnistuu ;) Kuvakin päivittyy HA:lla nopeasti jos sitä suoraan siellä johonkin haluaa. Alla mm. CPU käyttö, WLAN signaalivahvuus, SD kortin tila, erilaisia viiveasetuksia, reboot nappi yms. tietoja minulla piilotettuna.

katso liitettä 101941
Minullakin on nuo kamerat Home Assistantissa, harmi että siinä ei ole suoraan nauhoitusmahdollisuutta. Minulla on RLC-501WA joka on hyvä kiinteä wifikamera, RLC-830A joka on 4k kääntyvä ilman zoomia. Näissä molemmissa toimii ONVIF ja saa TPZ-ohjaukset Homeassistantiin tehtyä. Sitten on yksi Lumus 4P mutta tämä on vähän tyhmä laite kun ei tue ONVIF:iä, RSTP:tä eikä siinä ole webiserveria pyörimässä että voisi suoraan surffaamalla saada kuvaa. Sen Lumuksen kanssa pitää käyttää vain Reolinkin appia. Oli onneksi halpa, mutta ennemmin ottaisin kameran joka toimii ONVIF:issä.

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Mikä NVR sinulla on? Kokeilin Shinobia mutta ei se oikeasti antanut mitään Reolinkin appiin verrattuna paitsi se että voi palomuurata kamerat netistä.
Tarve on ollut sen verran vähäistä että minulla tuo on käytännössä Debian virtuaalikone, jossa Zoneminder softa. Ajaa asiansa, mutta esim. tuo liiketunnistus tuossa häiriöalttiimpi kuin reolinkin oma, en ole saanut aikaiseksi perehtyä ja hankkia parempaa.

Husky

Hyperaktiivi
Reolinki E1/540:stä täytyy tuon salasanaviestittelyn jälkeen painottaa, että kameran käyttöönotto ja pilvipalvelun käyttöönotto olivat todella helppoja.

Tuo viestittely/selvittely vain liittyi siihen, kun ei meinannut viitsiä antaa kiinalaisille googletilin salasanaa, mutta nyt kun huomasi googlen ohjeen, että tuon tilikirjautumisen kautta kun antaa Reolinkille käyttöoikeuden, niin ei pitäisi olla tietoturvariskiä.

Nyt kun sen teki, niin Reolink on tilillä käyttäjälistassa maininnalla suojattu yhteys. Tilillä lukee, että Reolink saisi tilin turvallisuusilmoitukset, mikä vähän outoa, mutta ota tästä nyt selvää. Reolink kaiketi "osallistuu tilin suojaukseen" eli ei ole sellainen taho joka ei osallistu.

Ja tosiaan nuo oikeudet piti antaa, jotta sai pilven käyttöön. Sitä jotkut tuossa aiemmin epäili ettei tarvisi.

Husky

Hyperaktiivi
Reolink E1/540:stä:
Ollut nyt viikon käytössä ja todella hyvä laite!
Miten kerrankin vehje joka vastaa hintaansa eikä ole absolut ääliömäistä toteutusta/automaatiota.

Tietenkin parannettavaa on, mutta ei sitä että normaali käyttö on pilattu vaikka saisi 5min työllä kuntoon.

Jos joku on tietoinen, niin mitä lle tarkoittaa "hälytys"? En ole saanut selkoa tarkoittaako että alkaa tallentaa kuvaa, sytyttää kohdevalon vai kenties jotakin tekstaria/meiliä/äänimerkkiä. Olen tuota hälytysvalikkoa säädellyt jotta saisi hienosäädön kohdilleen, mutta ei nyt ihan 100%:sti toimi (mutta riittävän hyvin silti).

Tuo hälytys on päällä ihmiselle ja eläimelle ja pois ajoneuvoista. Ongelma lähinnä, että kuvaa lumisadetta ihan pirusti ja pimeällä kuvaa paljon, kun 100m päässä risteyksessä autot kääntyvät niin että valot pyyhkäisevät pihaa (ei kuvaa valoisassa ko. autoja eli tosiaan vain valoja).

Ajoneuvojen "hälytysherkkyys" aika matalalla. "Havaintoalueella" jos liikkuu auto, niin ei sytytä kohdevaloa yleensä (tai ehkä ei ikinä), mutta kuvaa.
Miksi kuvaa lumihiutaleita, muttei sytytä kohdevaloa? Ei sytytä myöskään tuosta autonvalojen pyyhkäisystä. Jos tunnistaa liikkeen mielestään, niin miksei sytytä? Ihmisestä aina syttyy kohdevalo.

Mielestäni ei toteuta kuvaamisen asetuksia, kun ei tee 15sec jälkitallennusta eikä yleensä 10sec etukäteistallennusta.

(Enpä tätä ennen tiennytkään, että ihan täysi lumisade pyörii autokatoksessa, kamera päädystä 3m päässä ja toisesta sivusta 5m päässä ja kaksi muuta sivua umpiseiniä. Lunta tuonne ei kuitenkaan kasaannu ollenkaan eli jotenkin pyörähtävät nuo hiutaleet sieltä. Tämä voi saada aikaan ettei pilveen mahdu kuin 1.5-2 päivää)

EDIT: mainittakoon, että valoisassa tunnisti oravan, joka oli 1m matkan ehkäpä sekunnin kameran näkökentässä n 7m päässä eli todella hyvä kapine.

Viimeksi muokattu:

jed

Jäsen
Itselläni on Reolinkin malleja CX410 ja CX810
Tonttini kahdella reunalla kulkee katu, joten katuvalojen hajavaloa on pihalla niin paljon, että AI tunnistus (ihminen itselle tärkein) toimii täysin ilman kameran omaa kohdevaloa. Ihmisen havaitessa sytytän laitteen kohdevalon Home Assistantin avustuksella ja sen ansiosta on toive saada videota, josta ihmisen vielä tunnistaakin. Vielä on hienosäätöä menossa, jotta kirkkausasetukset ovat sopivat naaman tunnistukseen.

Itselleni vanhoissa kameroissa ja niiden IR ledeissä oli juuri haasteena jatkuva kuvaus sumussa, sateessa yms. Nyt läpikäytäviä tallenteita tulee hyvin rajattu määrä; laitteet tallentavat ne omalle SD kortilleen ja lähettävät myös FTP serverille.

Mikki

Hyperaktiivi
Lähti nyt sitten kaksi Reolink E1stä tilaukseen. PoE injektorin kanssa hintaa tuli 90€/kpl, mikä aika sopuhinta on.

Sen verran kiinnostaa mitä liikennettä tontilla on, kun elukoiden jälkiä on niin penteleesti. Ja miksei tietty muutkin vierailijat voisi jäädä filmille.

Husky

Hyperaktiivi
Lähti nyt sitten kaksi Reolink E1stä tilaukseen. PoE injektorin kanssa hintaa tuli 90€/kpl, mikä aika sopuhinta on.

Sen verran kiinnostaa mitä liikennettä tontilla on, kun elukoiden jälkiä on niin penteleesti. Ja miksei tietty muutkin vierailijat voisi jäädä filmille.
Onko vedetty siimahäntää perässä :)
Tosiaan tämä E1 pyydystää oravanvilahduksen, että kova peli on.
(Veisin muuten rotanlokut tämän kameran ulottuville, mutten viitsi niitä opettaa pyörimään tuolla autokatoksessa. Kiinnostaisi tietää miten joku p*rkeleen houdini huijaa kaikkia loukkuja, mutta se kuuluu toiseen ketjuun se. Riistakameralla ei saa touhuilusta selvää)

markok

Aktiivinen jäsen
Tuossa Reolink E1:ssä ei taida olla ulkoista antennia? Onko kukaan päässyt testaamaan miten kauas wifi tukiasemasta tuon voi laittaa? Entä miten tuo kohteen seuranta toimii, kun kohde poistuu kameran näkökentästä? Kääntyykö kamera takaisin aikaisemmin asetettuun suuntaan ja kuinka nopeasti tämä tapahtuu?

pAy

Vakionaama
Tuossa Reolink E1:ssä ei taida olla ulkoista antennia? Onko kukaan päässyt testaamaan miten kauas wifi tukiasemasta tuon voi laittaa? Entä miten tuo kohteen seuranta toimii, kun kohde poistuu kameran näkökentästä? Kääntyykö kamera takaisin aikaisemmin asetettuun suuntaan ja kuinka nopeasti tämä tapahtuu?
Ei ole ulkoista antennia. Ulkona antennimastossa Wlan tukiasema, kamera 135m päässä, näköyhteys melkein, välissä vain puden latvoja, toimii yleensä, joskus ollut katkoksia ehkä sää syynä. Asetuksista saa laittaa ajan jonka jälkeen palaa seurantapisteeseen (10-300s)

Back
Ylös Bottom