PILP+ILP yhteiskäyttö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ekis
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Käyrää nyt säädelty ja minäkin ajauduin siihen klassiseen ongelmaan, että kun kylppäri tuntuu mukavan lämpöiseltä, niin muualla on sitten turhan lämmin. Laitoin nyt siis vaan termarit "nollille".

Ei nyt suoraan ehkä tähän ketjuun kuulu, mutta millaisia käyttövesiasetuksia teillä on? Ja millainen käyttöveden/lämmityksen suhde? Mulla on siinä nyt se oletus 30min/30min.
KIassinen ongelma ratkaistaan niin että käyräksi semmoinen että kylppärissä on sopiva. Voit myös pitää kylppärin ovea raollaan kun sitä ei käytetä, että ilp lämmittää sinne silloin extraa. Sun pitää sitten jakotukilta kuristaa muiden huoneiden lattiaan menevää lämmitysvettä. Termarit nollilla sulla menee muut lattiat kylmäksi ja termarit pienellä se on ihan tuurista kiinni miten mikäkin lämmittää ja kuorma on vaikeampi PILPille. Esimerkiksi siellä huoneessa missä ILP se sopiva määrä jakotukilta voi olla 1/4 - 1/6 mitä sinne menisi normaalisti virtausta ja kauimmaisen peränurkan huoneeseen ILPistä katsottuna se voi olla 1/2 normaalista. Sillä saat ilpille kuormaa ja pesuhuoneen lattia on lämmin. Ja tuloilman kun pitää jossai +15, ei mitään yli +20... ILP voi olla päällä koko ajan talvikauden, mutta ei automaatti-asetuksella. Se sammuu kyllä sitten jos on tarpeeksi lämmin.

Olen nyt yrittänyt kahlata näitä ketjuja läpi, mutta kyselenpä nyt vielä maallikkona tyhmiä ILPin ja PILPin yhteisajosta. Eli kyseessä on ensimmäinen talvi v. 2019 valmistuneessa puurakenteisessa 105 neliön yksitasoisessa paritalon puolikkaassa, jossa lämmityksen hoitaa Nibe F750 + varaava takka. Kesällä tuli hankittua lisäksi Toshiban Haori ILP viilennys- ja lämmityshommiin. Nyt kun olen pyrkinyt tarkkailemaan PILPin ja ILPin yhteistoimintaa niin on tullut mieleen, että onkohan tuosta ILPistä sittenkään energiansäästömielessä kovin merkittävää apua... lähinnä siksi, että tuo F750 näyttäisi pääsevän yllättävänkin mataliin ulkolämpötiloihin (~ -10) ilman vastusten käyttöönottoa. Sen kummemmin en ole osannut näitä tutkia, mutta termostaatteja olen hieman säädellyt ja välillä pitänyt ILPiä pois päältä samalla tarkkaillen milloin on PILPin vastukset mahdollisesti menneet päälle (=toistaiseksi harvoin).

Onko mitään nyrkkisääntöä miten noita siis kannattaisi ajaa yhdessä tällaisessa talossa? Toki kaikki on yksilöllistä, mutta koska en todennäköisesti ala tekemään mitään monimutkaisia asetuskikkailuja, niin lähinnä mietin että sammuttaisinko ILPin kokonaan sikseen, kunnes tulee isoja pakkasia? Vai laittaisinko sen päälle vain kun poltan takkaa, jotta lämpö kiertäisi paremmin? ILP on sijoitettuna takkaa vastapäätä avoimeen tilaan olohuoneeseen ja on siten hyötysuhteen näkökulmasta varmaankin optimaalisessa paikassa. Toinen puoli on se, että pientä äänihaittaa ja ilmavirtauksen tunnetta se toki välillä aiheuttaa tietyissä sijainneissa, enkä sitä siksikään ihan turhaan viitsisi päällä pitää. Takkaa tulee poltettua jonkun verran (ilmaiset puut), ja takan lämpöä se varmaan kierrättää tuolla sijainnilla ihan tehokkaasti.

Ehkä olennaisin kysymys tässä vaiheessa on se, että saako ILPillä energiansäästöä tilanteisiin, jossa myös PILP käy vielä ilman sähkövastuksia (jolloin PILPin kompura ei ehkä kävisi niin kovalla teholla)? Vai onko se ja sama sammuttaa ILP kokonaan niin kauaksi aikaa, kunnes olettaa saavansa sillä estettyä sähkövastusten käytön (eli suurimmaksi osaksi talvea, olettaisin)? Tarvetta ei ole optimoida asioita eurolleen, vaan kehittää joku nyrkkisääntö miten näitä jatkossa ajaisi suunnilleen sinnepäin järkevästi yhdessä.

Minä en ole saanut ILP:llä oikein mitään mainittavia säästöjä F750 kanssa. Luulen että homma on siitä kiinni, että vaikka F750 vähän vastuksia käyttäisi, menee ne 500W tai 1kW vastustehot kokonaan 100% hyötyyn.

Sen sijaan jos ILP:iä pyörittää tukemassa lämmitystä, niin se ei paljon töitä tee ja sitten sulatukset, lämmityskaapelit, yms. syö mahdollisesta hyödystä ison osan. En kyllä takallakaan mitään ihme tiputuksia kulutuksiin saa :-)

Kun tässä Etelä-rannikolla asuu, niin kovien pakkasten testaukset on niin lyhyitä jaksoja, että ei ole päässyt kunnolla testaamaan mikä yhdistelmä olisi paras.

Kun tässä Etelä-rannikolla asuu, niin kovien pakkasten testaukset on niin lyhyitä jaksoja, että ei ole päässyt kunnolla testaamaan mikä yhdistelmä olisi paras.
Eikös tuossa about vuosi sitten päässyt näitä testaamaan ihan kunnolla kun oli pikkasen kovemmat, pitkät pakkasjaksot myös täällä Hki. Itse ainakin "hyödynsin" tuon ja hain ne oikeasti toimivat asetukset noille vermeille, kirjasin ylös ja nyt taas talven tultua oli helppo muuttaa asetukset kesä>talvi ja homma jopa ihan oikeasti toimii, ei ole kylmä tahi kuuma ja silti sähköä ei tuhlata.

Olen nyt yrittänyt kahlata näitä ketjuja läpi, mutta kyselenpä nyt vielä maallikkona tyhmiä ILPin ja PILPin yhteisajosta. Eli kyseessä on ensimmäinen talvi v. 2019 valmistuneessa puurakenteisessa 105 neliön yksitasoisessa paritalon puolikkaassa, jossa lämmityksen hoitaa Nibe F750 + varaava takka. Kesällä tuli hankittua lisäksi Toshiban Haori ILP viilennys- ja lämmityshommiin. Nyt kun olen pyrkinyt tarkkailemaan PILPin ja ILPin yhteistoimintaa niin on tullut mieleen, että onkohan tuosta ILPistä sittenkään energiansäästömielessä kovin merkittävää apua... lähinnä siksi, että tuo F750 näyttäisi pääsevän yllättävänkin mataliin ulkolämpötiloihin (~ -10) ilman vastusten käyttöönottoa. Sen kummemmin en ole osannut näitä tutkia, mutta termostaatteja olen hieman säädellyt ja välillä pitänyt ILPiä pois päältä samalla tarkkaillen milloin on PILPin vastukset mahdollisesti menneet päälle (=toistaiseksi harvoin).

Onko mitään nyrkkisääntöä miten noita siis kannattaisi ajaa yhdessä tällaisessa talossa? Toki kaikki on yksilöllistä, mutta koska en todennäköisesti ala tekemään mitään monimutkaisia asetuskikkailuja, niin lähinnä mietin että sammuttaisinko ILPin kokonaan sikseen, kunnes tulee isoja pakkasia? Vai laittaisinko sen päälle vain kun poltan takkaa, jotta lämpö kiertäisi paremmin? ILP on sijoitettuna takkaa vastapäätä avoimeen tilaan olohuoneeseen ja on siten hyötysuhteen näkökulmasta varmaankin optimaalisessa paikassa. Toinen puoli on se, että pientä äänihaittaa ja ilmavirtauksen tunnetta se toki välillä aiheuttaa tietyissä sijainneissa, enkä sitä siksikään ihan turhaan viitsisi päällä pitää. Takkaa tulee poltettua jonkun verran (ilmaiset puut), ja takan lämpöä se varmaan kierrättää tuolla sijainnilla ihan tehokkaasti.

Ehkä olennaisin kysymys tässä vaiheessa on se, että saako ILPillä energiansäästöä tilanteisiin, jossa myös PILP käy vielä ilman sähkövastuksia (jolloin PILPin kompura ei ehkä kävisi niin kovalla teholla)? Vai onko se ja sama sammuttaa ILP kokonaan niin kauaksi aikaa, kunnes olettaa saavansa sillä estettyä sähkövastusten käytön (eli suurimmaksi osaksi talvea, olettaisin)? Tarvetta ei ole optimoida asioita eurolleen, vaan kehittää joku nyrkkisääntö miten näitä jatkossa ajaisi suunnilleen sinnepäin järkevästi yhdessä.
Itsellä hyvin samantapainen kokemus kun Miikkillä. Eka talvi myös menossa 30m2 isommassa asunnossa kuin sinulla ja kwh esim joulukuulta oli n ~1000 luokkaa. Vastukset aika harvoin käytössä ollut. Nyt tammikuussa tainut olla vain kaksi päivää yli -10c pakkasia. Koitin jossain vaiheessa ilppiä päälle ja kwh seurannan mukaan nuo päivät veivät enemmän sähköä. Menen koko tämän talven ilman ilppiä (takkaa polttelen kun lähestytään -10). Ensi talvena pidän päällä vaikka joulu-helmikuun ja vertaan sitten kulutuksia. Uskon että ero niin mitätön 750 kanssa ettei siitä kannata murehtia.

Sama homma myös täällä. Pieni otanta toki mutta alle -10 niin kuluttaa F750 yksin vähemmän kuin yhteyskäytöllä. Yhteyskäytöllä tarkoitan PILP+ILP ja keskeneräisen saunan lisälämmitys (Lämpötilan pito 20 asteessa). Vaikka poistoilma putoaa ilman yhteyskäyttöä tosia alas saunan takia niin sähkönkulutus on pienempää (Kompuralla ei tarpeeksi ruokaa).

Lisäksi tässä testiajossa kävi sillein että uplink hävitti yhteyden ja jouduin samuttaamaan laitteen että saan dataa. Pakkanen alkoi kiristymään ja asteminuuteissa jäätiin jälkeen normaalia enemmän. Eli ero olisi ollut suurempi jos ei olisi tarvinnut samuuttaa PILP:ä.

PILP ja saunan lisälämmitys shellyjen takana. ILP mecloudin kautta data, foorumin mukaan mecloud näyttää todellista suurempaa kulutusta. Pitäisi tilata siihenkin oma shelly kiinni.

Olen vain miettinyt että ILP varmasti on fiksu vähän kovemmissa pakkasissa, pakkasrajaa en ole vielä päättänyt. Mutta fiksummat kertovat että ilppiä ei mielellään saisi käynnistää vasta kovilla pakkasilla. Mites muut asian hoitavat?

Sama homma myös täällä. Pieni otanta toki mutta alle -10 niin kuluttaa F750 yksin vähemmän kuin yhteyskäytöllä. Yhteyskäytöllä tarkoitan PILP+ILP ja keskeneräisen saunan lisälämmitys (Lämpötilan pito 20 asteessa). Vaikka poistoilma putoaa ilman yhteyskäyttöä tosia alas saunan takia niin sähkönkulutus on pienempää (Kompuralla ei tarpeeksi ruokaa).

Lisäksi tässä testiajossa kävi sillein että uplink hävitti yhteyden ja jouduin samuttaamaan laitteen että saan dataa. Pakkanen alkoi kiristymään ja asteminuuteissa jäätiin jälkeen normaalia enemmän. Eli ero olisi ollut suurempi jos ei olisi tarvinnut samuuttaa PILP:ä.

PILP ja saunan lisälämmitys shellyjen takana. ILP mecloudin kautta data, foorumin mukaan mecloud näyttää todellista suurempaa kulutusta. Pitäisi tilata siihenkin oma shelly kiinni.

Olen vain miettinyt että ILP varmasti on fiksu vähän kovemmissa pakkasissa, pakkasrajaa en ole vielä päättänyt. Mutta fiksummat kertovat että ilppiä ei mielellään saisi käynnistää vasta kovilla pakkasilla. Mites muut asian hoitavat?
Eikös tuokin riipu vähän vuosimallista? Luulisi sanotaan nyt max ~5 vuoden ikäiset, jossa sanotaan,,että pyörii jopa -25 -30 pakkasilla niin hyvin voi pamauttaa päälle. Energiaa tuo toki vie enemmän, mutta en usko laitetta vahingoittavan. Ohjekirja ei ainakaan mainitse mitään tuosta.

Mimmosia sisäyksiköiden sähkönkulutus mahtaa olla? Mulla on multi-split ja yläkerrassa ilp on aina päällä joka tapauksessa. Alakerrassa olen pitänyt sammutettuna, mutta pitäisikö tuo rykäistä päälle ns. samaan rahaan, saisiko pilp siitä jotain hyötyä?

Itse ajattelin vielä kokeilla tuota ILP:n ja PILP:n yhteyskäyttöä (Nibe F750&SAM41+LN35) . Huomasin että lisävastuksia ottaa herkemmin käyttöön kun aikaisemmin, kuitenkaan Uudellamaalla ei niin kylmää ole ollut tänä vuonna. Shellyä kun vilkaisin niin kuukauden otannalla on tullut 2 kpl yli 60 kw kulutuksia ja mittaa ainoastaan Nibeä. Sulatukset olleet n. 2-2,5h välein. Asteminuuttiasetukset poimittu foorumilta, vastukset käyntiin 900 kohdalla, portaat 100 välein ja suodatusaika 24h

Toki olen tehnyt hieman muutoksia edelliseen talveen: Tuloilma 16->18, Minimi menolämpö 27->28 ja ehkä erillisen saunarakennuksen kierto kovemmalla (käsisäädöllä).

Ajatuksena olisi että kylpyhuoneseen,kodariin,eteiseen ja saunarakennukseen jää käsikäytöllä lattialämmitys. Ehkä myös yhteen makuuhuoneeseen kun viileämpi kuin muut huoneet. Eli Nibe hoitaisi käyttöveden, tuloilman ja edellä mainitut lattiat. Säädin hieman Nibeä: Tuloilman pyynti 17, minimi menolämpötila 27 ja lämpökäyrä 2+2. Kannattaako muokata pienemmälle?

Tuolla lämpökäyrällä kylpyhuone pysynyt 22 asteessa ja poistoilma n. 20,7 C. Haasteena voi olla että saunarakennuksessa putoa sisälämpö kun pakkanen kiristyy, tarvittaessa pystyy lämmittämään sähköpatterilla jos jäähdyttää poistoilmaa liikaa.

ILP laitettu tällä hetkellä pyynti 22 astetta, puhallus Automaatille ja siivekkeet levittävät lämpöä sivuille. Kannattaako laittaa pyyntiä isommalle? ILP:ssä shelly mittaamassa kulutusta, tällä hetkellä näyttää vievän 300w. Huomenna saan mitshun oman kulutusdatan ja luulen että näyttää 2-3 isompaa lukemaa. En sitten tiedä että kumpaan luottaa:)

Ei haittaa että lattiat kylmät, kunhan kylppärinlattia lämmin. Saunallakaan ei niin väliä lämmön kanssa (vielä kesken), lähinnä ettei hirveästi häiritse poistoilmaa.

Onko mitään järkeä?

Hei!
Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta laiteparista kuin Nilan VGU 180 EK ja Alpicair 3,6 kW ilmalämpöpumppu? Malli on ehkä vähemmän merkittävä, mutta minua kiinnostaa erityisesti Nilanin asetukset ja sen yhteispeli ilmalämpöpumpun kanssa.

Nilan hoitaa meillä lattialämmityksen ja tietysti käyttöveden. Talo on 110 m² kokoinen ja yksikerroksinen. Miten olette säätäneet Nilanin toimimaan optimaalisesti ilmalämpöpumpun rinnalla?

Itse ajattelin vielä kokeilla tuota ILP:n ja PILP:n yhteyskäyttöä (Nibe F750&SAM41+LN35) . Huomasin että lisävastuksia ottaa herkemmin käyttöön kun aikaisemmin, kuitenkaan Uudellamaalla ei niin kylmää ole ollut tänä vuonna. Shellyä kun vilkaisin niin kuukauden otannalla on tullut 2 kpl yli 60 kw kulutuksia ja mittaa ainoastaan Nibeä. Sulatukset olleet n. 2-2,5h välein. Asteminuuttiasetukset poimittu foorumilta, vastukset käyntiin 900 kohdalla, portaat 100 välein ja suodatusaika 24h

Toki olen tehnyt hieman muutoksia edelliseen talveen: Tuloilma 16->18, Minimi menolämpö 27->28 ja ehkä erillisen saunarakennuksen kierto kovemmalla (käsisäädöllä).

Ajatuksena olisi että kylpyhuoneseen,kodariin,eteiseen ja saunarakennukseen jää käsikäytöllä lattialämmitys. Ehkä myös yhteen makuuhuoneeseen kun viileämpi kuin muut huoneet. Eli Nibe hoitaisi käyttöveden, tuloilman ja edellä mainitut lattiat. Säädin hieman Nibeä: Tuloilman pyynti 17, minimi menolämpötila 27 ja lämpökäyrä 2+2. Kannattaako muokata pienemmälle?

Tuolla lämpökäyrällä kylpyhuone pysynyt 22 asteessa ja poistoilma n. 20,7 C. Haasteena voi olla että saunarakennuksessa putoa sisälämpö kun pakkanen kiristyy, tarvittaessa pystyy lämmittämään sähköpatterilla jos jäähdyttää poistoilmaa liikaa.

ILP laitettu tällä hetkellä pyynti 22 astetta, puhallus Automaatille ja siivekkeet levittävät lämpöä sivuille. Kannattaako laittaa pyyntiä isommalle? ILP:ssä shelly mittaamassa kulutusta, tällä hetkellä näyttää vievän 300w. Huomenna saan mitshun oman kulutusdatan ja luulen että näyttää 2-3 isompaa lukemaa. En sitten tiedä että kumpaan luottaa:)

Ei haittaa että lattiat kylmät, kunhan kylppärinlattia lämmin. Saunallakaan ei niin väliä lämmön kanssa (vielä kesken), lähinnä ettei hirveästi häiritse poistoilmaa.

Onko mitään järkeä?
Jokainen kohde on erillainen , mutta mun mielestä kannattaa tehdä kaikki voitava jottei F750 käyttäisi vastuksia.
Ei ole mitään järkeä kiljuttaa F750 ä täysillä herzeillä ja lisävastuksilla jos on käytettävissä lisälämmityslähde kuten ilppi joka tekee lämpöä hyvällä hyötysuhteella.

Ei ole mitään järkeä kiljuttaa F750 ä täysillä herzeillä ja lisävastuksilla jos on käytettävissä lisälämmityslähde kuten ilppi joka tekee lämpöä hyvällä hyötysuhteella.

Samoilla linjoilla. Minulla on itseasiassa F750 rajoitus päällä että kompura ottaa max. 60Hz. Tuolla asetuksella ja poistoilman määrällä, menee jäteilma luokkaa -8°C asti.

Se että jos sallisin suuremmat herzit voisi tarkoittaa esim. -13C jäteilmaa. Tuo extra 5°C tiristys ei ole mielestäni "hintansa" väärti, kun esim. 90Hz taajuudella kone on paljon äänekkäämpi ja toki sulattaa tiheämmin.

Ja väittäisin että COP noille viimeisille tiristetyille asteille on huono. Eli suurin osa annetusta lisälämmöstä olisi kompuran kulutusta.

Viimeksi muokattu:
Samoilla linjoilla. Minulla on itseasiassa F750 rajoitus päällä että kompura ottaa max. 60Hz. Tuolla asetuksella ja poistoilman määrällä, menee jäteilma luokkaa -8°C asti.

Se että jos sallisin suuremmat herzit voisi tarkoittaa esim. -13C jäteilmaa. Tuo extra 5°C tiristys ei ole mielestäni "hintansa" väärti, kun esim. 90Hz taajuudella kone on paljon äänekkäämpi ja toki sulattaa tiheämmin.

Ja väittäisin että COP noille viimeisille tiristetyille asteille on huono. Eli suurin osa annetusta lisälämmöstä olisi kompuran kulutusta.
Jep ....samoilla asetuksilla about , kompura rajoitettu 69 Hz ja jäteilmakin menee oikein reilusti yli -10.
Haen Hz rajoituksella järkevämpää sulatus käyttäytymistä etenkin kun mulla ei ole sitä sulatus vastusta , alhaisempaa kuumakaasun lämpötilaa , hiljaisempaa äänimaailmaa ...ja ehkäpä masiina kestää paremmin kun ei siitä ihan kaikkea revitä irti :)

Itse en vielä uskalla rajoittaa mitään mutta selkeesti Hz laskenut ja asteminuutit. Pitää nyt hetken seurailla tilannetta ja asumismukavuutta, ILP kyllä pitäisi jaksaa 150m2 toki leviääkö tarpeeksi huoneisiin. Nyt kävin ostamassa shellyn mittaamaan ulkolämpötilaa niin saa vähän luotettavampaa dataa kuin sähköfirmalta. Toki Nibessä on oma mittari mutta tallentaa sen verran typerästi etten jaksanut siitä tietoa hakea.

Ääntähän tuo pitää kun täysillä kieroksilla käy, toki teknisentilan nurkasta puuttuu liukuovet. Liukuovet teen kun saa kaikki talon ja saunan sähkötyöt tehtyä, tarkoitus oli lyödä villaa oven väliin. Tekninentila on kodarissa, olen miettinyt myös desibeliovea. Ei niinkään Niben takia vaan pesukoneiden. Onko teillä ääni kantautunut putkia pitkin?

Onko edessä jotain joka estää suoraanpuhalluksen?
Jos ei niin suoraanpuhalluksella leviää lämpö paljon pidemmälle , siivekkeet vain vievät voiman puhallukselta ja lämpö jää pumpun lähelle aiheuttaen helpommin katkokäyntiä ym
Eli reilu manuaali puhallus suoraan ja pitkälle jos se vaan on mahdollista.

Onko edessä jotain joka estää suoraanpuhalluksen?
Jos ei niin suoraanpuhalluksella leviää lämpö paljon pidemmälle , siivekkeet vain vievät voiman puhallukselta ja lämpö jää pumpun lähelle aiheuttaen helpommin katkokäyntiä ym
Eli reilu manuaali puhallus suoraan ja pitkälle jos se vaan on mahdollista.
Ei ole mitään estettä, kuvittelin että olisin saanut lämpöä paremmin makuuhuoneisiin. Voi olla myös mahdotonta. Liitteenä kuva pohjasta ja punainen viiva kertoo pumpun sijainnin, eli on keittiön alaslaskussa.

Liitetiedostot

• ILP.jpg
    ILP.jpg
    71 KB · Lukukerrat: 62
Onko @misa64 tai @Mikki käytössä ILP+PILP ? Miten teillä käyttäytyy PILP 10-15 asteen pakkasessa? Itselläni vastuksille mennään, toki ei varmasti mitenkään estettävissä noissa lämpötiloissa (ilman estoja). Itselläni vastukset pyörineet 1-1,5kw välissä, keskiarvo varmaan lähempänä 1kw. Nibe käyttänyt KA 1,9 kWh ja ILP KA 0,5 kWh (viimeiset 24h).

Onko teillä millaiset asetukset Nibessä, lähinnä Tuloilma,käyrä ja min menolämpö.

Takkaa on nyt lämmitetty ja ulkona -12C. Ei ole vastuksia käytössä tai ILP päällä.

Raitisilmakanavassa toki on lyhyt maapiiri ja ulkoilman lämpötila SAM41 yksikölle on -2C.

Hyvää uutta vuotta kaikille 🥂

Viimeksi muokattu:
Hyvää uutta-vuotta tai siis tätä vuotta :)
Takasta otettu kaik irti ja ilppi puhaltelee kevyehköllä , sisälämpö yli 23,
Pakkasta -16 ja asteminuutit tapissa... kohta vastuksia tarvitaan

Hyvät uudet vuodet ja kiitos edellisestä, hieno paikka tämä foorumi.

Meillä ei takka ole, varaus vain. Hirveän suurta ei varmasti edes mahdukkaan. Luulen että ei hetkeen sitä asenneta, kuitenkin puhutaan tuhansien eurojen sijoituksesta. Pitäisi löytää jokin pieni takka josta olisi myös hieman hyötyä tunnelman lisäksi.

Onko puun hinnat tulleet jo alas? Ei takan polttaminenkaan ilmaista ole. Paljos PILP jaksaa käyttää höydyksi korkeaa poistoilmaa? Lähinnä mietin tulevaa puulämmitteistä saunaa. En usko (kutina) että pystyy kokonaan käyttämään hyödyksi saunan lämpöä.

Muistelinkin että Mikki:llä oli tuohon tuloilmaan jokin viritys, mietin itsellekkin vastaavaa mutta rakentamiskustannukset olevat kovat. Lisäksi tuloilmaputki on lämpöisellä puolella eikä yläpohjassa. Olen ruvennut pohtimaan että oliko virhe toteuttaa se tuolla tavalla.

Kuinka alas sisälämpötilan uskaltaa tai kannattaa päästää F470 kanssa? Onko jotain "kriittistä" rajaa olemassa, kokemukseen tai valmistajan spekseihin perustuen?

Kuinka alas sisälämpötilan uskaltaa tai kannattaa päästää F470 kanssa? Onko jotain "kriittistä" rajaa olemassa, kokemukseen tai valmistajan spekseihin perustuen?
Eikös siinä ollut jokin 16°C tjsp se raja jossa se sammutta sen lämpöpumpun?

Käytännössä asuinkäytössä se alaraja lienee kuitenkin se ihmisen sieto, eikä Nibe, mutta jokin tyhjillään oleva talo voi olla edullisempi pitää sähköllä sulana kuin niben minimilämmössä?

Takaisin
Ylös Bottom