Aurinkosähköjärjestelmien päivittäiset tuotot / teho

Luukku

Vakionaama
Repaleista oli tuotanto tänään, mutta aika mukavan tuloksen teki automaatiorenki.

Liitteet

• IMG_5657.jpeg
    IMG_5657.jpeg
    86,8 KB · Katsottu: 50
  • IMG_5655.jpeg
    IMG_5655.jpeg
    84,8 KB · Katsottu: 47
  • IMG_5654.jpeg
    IMG_5654.jpeg
    58 KB · Katsottu: 45

dbwarrior

Vakionaama
Iltaa kohti parani ja onnistuipa taas aurinko sähkö saunakäyntikin.
Aika olematon olisi tuo akustolla kuitattava osuus tähän aikaan vuodesta.
Screenshot_2025-06-08-19-41-11-59_3aea4af51f236e4932235fdada7d1643.jpg

dbwarrior

Vakionaama
Hyvä kysymys.
"Verkoon päin" on mun setissä auringon kokonaistuotto(kuvassa 21.1kwh)
Esitystapa vähän hassu, mutta tuollaisenaan "piirtää" kivasti tuntitaossa mielestäni sen, että onko tunnista tullut ostoa ja onko tuotannosta livahtanut myyntiin/lahjoitukseen.
Eli yhdellä silmäyksellä näkee harrastajalle tärketä asiat :)

Ulkopuoliselle toki kuva aiheuttaa aina yhtä paljon hämmennystä :)

Luukku

Vakionaama
Mulla on tämmönen. Sininen osto, keltainen omakäyttö ja violetti myynti. Jos tarkat lukemat haluaa niin pitää tökätä tunnin kohdalta. Verkkoon menneen näyttää myyntinä, kun netottaa valmiiksi.

Liitteet

• IMG_5658.png
    IMG_5658.png
    91,2 KB · Katsottu: 36

Luukku

Vakionaama
Johan se lupaa loppuviikoksi aurinkoa. Alkaakin "paikat" oleen tyhjänä ja tulee tarpeeseen näin kovien hintojen jälkeen.

Helkoo

Aktiivinen jäsen
Nyt on paneelit huuhdeltu ja alkaa pilvipeite ohentua. Kolme päivää mentiin niukistellen alle 2 kWh päivittäisellä kulutuksella. Silti eilinen oli kuukauden kallein, 33 snt. Toisaalta hämärästä päivästä lypsettiin 1,10 € myynti, kesäkuun ennätys sekin.

Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Nyt on paneelit huuhdeltu ja alkaa pilvipeite ohentua. Kolme päivää mentiin niukistellen alle 2 kWh päivittäisellä kulutuksella. Silti eilinen oli kuukauden kallein, 33 snt. Toisaalta hämärästä päivästä lypsettiin 1,10 € myynti, kesäkuun ennätys sekin.
Kieltämättä, kesäkuu on ollut jo nyt 11.6. lähes yhtä hyvä myynnin kannalta kuin ennätyshalpa toukokuu. Akkujen kohdalla näytää toteutavan että kallis tulee halvemmaksi joten kun puhun halvasta voin tarkkoittaa oikeasti kallista. Ymmärän hyvin sähköntuottajien mielipiteen että liian halpaa tulee kalliiksi.

Tekniikkatulitaloon

Aktiivinen jäsen
Aika mukavasti meni päivä vaikka juurikin negatiivisten tuntien aikaan auto ei ollut piuhassa. Sen verran manuaalista kulutusta joutui tekemään, että laitettiin tiskari, pesukone, kuivausrumpu pyörimään ja vieläpä saunakin muhimaan kun lähdettiin pehmiksiä nautiskelemaan.

Screenshot_20250614_203734_Home Assistant.jpg

Luukku

Vakionaama
Tänään lipsahti oston puolellekin enemmän kuin suunnittelin, kun auton lataus jäi liian suurelle teholle.

Liitteet

• IMG_5707.jpeg
    IMG_5707.jpeg
    53,4 KB · Katsottu: 20
  • IMG_5706.jpeg
    IMG_5706.jpeg
    57,5 KB · Katsottu: 26
  • IMG_5705.jpeg
    IMG_5705.jpeg
    83,8 KB · Katsottu: 21

dbwarrior

Vakionaama
Kysymys oli aseteltu yksikkö muodossa mutta kahdella sähkiksellä 100%:iin vielä onnistuin nippa nappa pääsemään.
Mutta jos ois vielä yhden päivän paistanut niin sitten ois pitänyt alkaa myyntihommiin :)

Luukku

Vakionaama
Tiedän tunteen :)
Noinkun käy riittävän monta kertaa niin kummasti löytyy pommin kestäviä automaatio ratkaisuja...
Joo, muutin rajoitusta, kun akku oli aika tyhjä ja näytti, että pitää kauppareissulla ottaa varoiksi sähköä, mutta ei tarvinnutkaan ja unohdin tuon maksimi asetuksen päälle. Yleensä kotona lataa 4kW teholla.

Luukku

Vakionaama
Oliko sulla vielä lataus virta HA:n kontrollissa?
Sitä voi säätää vaan autosta tai sitten laturin sisällä on säätöpotikka. Laturi (max 11kW) rajattu 8kW ja autossa on kolme asetusta jolloin saa 4,6 ja 8kW lataustehot.
HA:lla en pysty säätämään mitenkään eikä mitään kontrolliakaan ole laitettu. Vois laittaa tietysti jonkin hälytyksen.

pökö

Kaivo jäässä
Meillä oli toukokuun omakäyttö 49 %. Tuo tulee normaalilla elämisellä mutta en kyllä löydä keinoja millä tuo nousee ilman investointeja

K

korsteeni

Vieras
Mikä on ns turhin kulutus johon pitkällä paiste putkella aletaan ajamaan tehoa vai rajaako solaxit tuossa erikois tilanteessa tehoa?
Itsellä loppuu kuormat aika nopeasti siinä kohtaa kun autot täynnä ja pyykit pesty ja ruuat valmiit
en tiedä mikä mielestäsi on turhaa, just nyt varaajaan mahtuisi vielä yli 150kWh verran, auto 70% ja kotiakut samoin, cml akut täynnä, 100%

edelleenkään en myymisessä näe mitään järkeä, mitä jäi myymyyjiltä käteen tänään?

1750010385898.png

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

kaihakki

Vakionaama
Meillä oli toukokuun omakäyttö 49 %. Tuo tulee normaalilla elämisellä mutta en kyllä löydä keinoja millä tuo nousee ilman investointeja
Tämä oli minullakin viime syksynä tilanne kun mietiskelin aurinkopaneelien hankintaa. Selvisi heti alussa, että tarvitaan uutta sähkönkulutusta ja siksi joulukuussa tuli taloon Renault Zoe sähkis.
Nyt olen aika hyvin saanut hyödynnettyä aurinkosähkön, mutta en kaikkea. Tuo luonnon tapa konfiguroida aurinkopäiviä ei mätsää meikäläisen systeemeihin. Synkronoinnissa on puutteita.
Tämän vuoden luvut älyenergian mukaan ovat: Aurinkotuotanto 1550 kwh, josta myyntiin meni 280 kwh, eli 18 %. Tosin siitä osa oli tietoista myyntiä, kun oli korkeat pörssihinnat.
Tilanne on kyllä erinomaisen hyvä. Rellulla ajelu on melkein ilmaista, kun kesäkautena suurin osa sähköstä tulee auringosta. Eikä tuossa kiesissä ole ollut mitään ongelmia, eikä siinä ole mitää säännöllistä huollettavaakaan.

Espejot

Hyperaktiivi
Joo, pieni kulutus luo kummallisen ongelman, ei se ole oikea ongelma mutta epämielyttävä ääni korvien välissä. Kesäkuussa 2025 on mennyt myyntiin 216 kWh kun tuotto on ollut 510 kWh per 14.6. Eli 58% omakäyttöaste. Kaksi viikkoa vaille puolen vuoden ostosähkö on 2852 kWh eli ollaan menossa 6000 kWh vuosikulutuksen vauhtia, rahass 105,08 EUR. Päälle sitten siirto 6,22 snt. Jos kustannustaso pysy samana niin pystään jossain 664EUR vuositasolla. Eli jäähän tohon vielä nipistettävää. Tavoite oli 500EUR/v. Mukava pyöreä luku.

Viimeksi muokattu:

Luukku

Vakionaama
Tuo luonnon tapa konfiguroida aurinkopäiviä ei mätsää meikäläisen systeemeihin. Synkronoinnissa on puutteita.
Mulla synkassa hyvin. Just sitä ihastelin, että kuinka hyvin on sattunut menemään, että silloin paistanut hyvin, kun autoon on tarvinnut latausta. Mutta tuurin peliähän se on.

Tekniikkatulitaloon

Aktiivinen jäsen
Kuinka korkeaa omakäyttöasteeseen te pääsette kun on sähköauto ja aktiivisuutta muutenkin?
Monena päivänä päästy 99 % omakäyttöaateeseen jos vain auto on pihassa piuhassa akku tyhjänä ja jos automaatio toimii. Eilen täyttyi akku niin myyntiinhän sitä väkisin menee. Toukokuussa omakäyttöosuus 79 %. Vanhempainvapaa helpottaa nyt auton kotoiluun toisaalta ajotkin ovat epäsäännöllisiä.
Screenshot_20250616_071505_Home Assistant.jpg
Screenshot_20250616_073347_Home Assistant.jpg

K

korsteeni

Vieras
...... jos automaatio toimii. Eilen täyttyi akku niin myyntiinhän sitä väkisin menee.
..........................
tämä seikka minua ihmetyttää. kyllä ensimmäinen automaation "virittelyn" kohde tärkeysjärjestyksessä pitää olla ettei verkkoon syötetä nollahintaista sähköä. siitä ei hyödy kukaan pidemmän päälle, haittaa kylläkin. ausseissa homma hoidossa osimmoilleen.
luulen että automaatiot kehittyvät vasta kun siihen tulee kunnon sakkokerroin.

Tekniikkatulitaloon

Aktiivinen jäsen
tämä seikka minua ihmetyttää. kyllä ensimmäinen automaation "virittelyn" kohde tärkeysjärjestyksessä pitää olla ettei verkkoon syötetä nollahintaista sähköä. siitä ei hyödy kukaan pidemmän päälle, haittaa kylläkin. ausseissa homma hoidossa osimmoilleen.
luulen että automaatiot kehittyvät vasta kun siihen tulee kunnon sakkokerroin.
Jos minun eriävä tärkeysjärjestys ihmetyttää niin vastasitkin siihen jo itse eli tällä hetkellä ei ole mitään rahallisia kannustimia tuhlata väkisin 0 hintaista sähköä. Jos tulisi sakko tai vastaava käytäntö niin minulla olisi välittömästi rakennuslämmitin automatisoitu "puhaltamaan yhteen hiileen".

maanma

Vakionaama
Kun energian hinta on 0snt, niin myynnin päälle tulee myyjän marginaali. Silloin verkkoon toimittaminen maksaa sen marginaalin verran "sakkoa"

Oma käyttöaste oli viime kuussa 05/25 87%. Myyntiin meni siis 13% johtuen 2,7snt ylittävästä hinnasta. Tuo 13% tuli siis myös minun hyväkseni myynnin muodossa. Eli todellisuudessa oma hyötyaste oli 100%

vmakela

Vakionaama
Kaksiaikatariffi vähän sekoittaa tuota omakäytön maksimointia, ja riippuu toki mitä myynnistä saa. Pieni 2,2kWp voimala, joten esim eilen tuotto liitteen mukainen, niin siitä jos ylikuluttaa ja lataa autoa kovin isolla teholla, saa maksaa 10c/kWh + Vattenfall 3*25A yösiirron päivähinnan. Joten, rajoitetusti voi tavoitella oman käytön maksimointia. Hyundai saa saa vielä autosta 60/90/100% lataustehon, ja sukosta 8/10/12A. Ei jaksa aina kikkailla. Eilen ladattiin polkupyörien akut, pestiin pyykkiä yms. Autossa oli tarpeeksi ennestään.

Liitteet

• Screenshot_2025-06-16-10-38-20-68_0a98e06d273b71ff2aec05e125d20a33.jpg
    Screenshot_2025-06-16-10-38-20-68_0a98e06d273b71ff2aec05e125d20a33.jpg
    44,9 KB · Katsottu: 24
Back
Ylös Bottom