Nilan ec9, asetukset, ihmettelyä

Mitäs konsteja on, että alipaine ei imisi takasta hajuja. Tulo- ja poistoilman prosenttimääriä en mielelläni muuttaisi, kun tuntuu että ongelmaa ei ole kuin nyt ollut muutamina päivinä (vaikuttaako kelit jotenkin?). Auttaako esim. Venttiilien säätäminen enemmän auki/kiinni jostain päin kämppää?

misa64

Aktiivinen jäsen
Mitäs konsteja on, että alipaine ei imisi takasta hajuja. Tulo- ja poistoilman prosenttimääriä en mielelläni muuttaisi, kun tuntuu että ongelmaa ei ole kuin nyt ollut muutamina päivinä (vaikuttaako kelit jotenkin?). Auttaako esim. Venttiilien säätäminen enemmän auki/kiinni jostain päin kämppää?
Laita vaikka ikkuna raolleen , mutta ensin varmista että tuloilmapuhallin toimii, suodatin , sekä että ilmanotto on esteetön. Usein kosteus tuo esiin esim ulkoräppänän tukkeutumisen

Janecky

Tulokas
Heipä hei!

Olen jo yli pari vuotta asunut reilu 100 m2 uusio OKT:ssa, ja täällä on Nilan EC9 (vm. 2022 tai 2023). Lisäksi on pieni varaava takka, jota käytetään yleensä sellaisina pakkaspäivinä, kun ulkolämpö on alle -5°C. Ja sitten on Mitsubishin ILP, joka käytössä tiheästi sekä viilennykseen että lämmitykseen.

Muuttaessa sisään ei rakentaja osannut oikeastaan neuvoa Nilanista mitään, kunhan työnsi manuaalin käteen ja toivotti lykkyä. Lueskelin oppaat ja kyselin Nilanin aspasta neuvoja. Sitten hiukan myöhemmin IV-mittausmies yritti hänkin opastaa asetuksissa ja käytössä, vaikka selkeästi oli hänelle itselleenkin vieras kapistus. Ja jonkun verran olen yrittänyt imeä oppia täältä foorumeiltakin. En tiedä, miten paljon säädöistä on käyttöönottoasentajan jäljiltä ja miten paljon IV-mittaajan. Itse olen sorkkinut lähinnä huonelämpötilan ja keskuslämmityksen asetuksia mieleisekseni.

Nyt ajattelin ottaa ryhtiliikkeen ja pyytää apua, josko tuon laitteen säätöjä optimoimalla saisi ensinnäkin asuinmukavuutta paremmaksi ja ehkäpä siinä myös tulisi jotain ihan taloudellistakin säästöä sähkönkulutuksen suhteen.

Oman laitteen asetukset ja statsit tältä aamulta:

Puhallin teho 3
Huonelämpötila 22°C
Toiminta ON
Toimintatila Lämpö

Keskuslämmitys
Toiminta Käyräohjaus
Meno min. 20°C
Meno Max. 35°C
Käyrä 1
Siirtymä 0°C
Kiertovesipumppu Jatkuva

Lämminvesi
KV lisävastus 35°C
Veden lämpötila 45°C
Legionella päivä Lauantai
Legionella lämpöt. 65°C
Prioriteetti Vesi

Viilennys
Viilen. asetus De-activated
Puhallus iso De-activated

Kosteus
Puhallus pieni Teho 1
Pieni kosteus% 30 %
Puhallus iso Teho 3
Max aika 60 min

Ilmanvaihto
Ilmanvaihto Jatkuva
Kompressori Min De-activated
Talvi pien De-activated

Suodatinhälytys
Suodatinhälytys 90 päivää

Lämpötilasäätö
Min kesä 14°C
Min talvi 16°C
Kesä 12.0°C

Näytä data
Nykytila Ilmanlämmitys
T1 ulkoilma 15.0°C
T2 tulopuh 35.4°C
T5 Lauhdutin 38.7°C
T6 Höyrystin 7.5°C
T10 poistoilma 22.7°C
T11 vesi ylä 55.9°C
T12 vesi ala 48.7°C
T14 Menovesi 22.1°C
Ilmankosteus 55 %
Tulopuhallin Teho 3
Poistopuhallin Teho 3

Ja huoltovalikon takaa puhaltimien prosentit
Tulo Teho 1. 28 %
Tulo Teho 2. 37 %
Tulo Teho 3. 50 %
Tulo Teho 4. 65 %
Poisto Teho 1. 31 %
Poisto Teho 2. 39 %
Poisto Teho 3. 52 %
Poisto Teho 4. 66 %

Omia yleisiä huomioita ja kysymyksiä:
  • Ilmanvaihdon litrat on mitattu ja järjestelmä tasapainotettu puhallinteho 3:lla, joten sen takia se on meillä normisti aina käytössä.
  • IV-kanavia ei ole eristetty, jonka vuoksi viilennystä ei sovi käyttää.
  • IV-asetuksena käytössä jatkuva, koska tuntui että kesä- ja talviasetuksilla tuli alipaineongelmaa ja takasta ikävän paljon hajuja asuntoon.
  • Olen satunnaisesti koittanut lauantaisin seurata, että nouseeko lämminvesi 65 asteeseen. En ole varmaan koskaan nähnyt niin olevan juuri lauantaina. Etenkin talviaikaan olen huomannut muina viikonpäivinä, että veden lämmöt kyllä käyvät korkealla. Kesällä tuntuu, että T11 käy korkeimmillaan 58 tuntumassa. Legionellasta ei ole laite antanut hälyjä. Eikä onneksi ole tullut tartuntojakaan.
  • Toimivatko lämpötilasäätö-arvot vain, kun on IV-tilat kesä tai talvi käytössä? Eli ovat jatkuva-tilassa merkityksettömiä?
  • Sapettaa kuumina kesäpäivinä, kun käyttöveden lämmityksen yhteydessä laite puhaltaa 35+ asteista ilmaa asuntoon. Onko jotain muuta konstia estää tämä kuin laittaa ilmanvaihtoon kesä-tila?
  • Ja sitten vastavuoroisesti esim. nyt lämpimien kesäpäivien jälkeisinä viileinä öinä on ikävä, kun ilmanvaihto puhaltaa raakana 10 asteista ilmaa asuntoon. Vaikka T10 onkin korkealla, niin kyllä silti meinaa välillä aamuyöstä tulla vilu. Onko tähän jotain apukonstia?

Olen kiitollinen kaikesta avusta.
Yt. Janecky

Heipä hei!

Olen jo yli pari vuotta asunut reilu 100 m2 uusio OKT:ssa, ja täällä on Nilan EC9 (vm. 2022 tai 2023). Lisäksi on pieni varaava takka, jota käytetään yleensä sellaisina pakkaspäivinä, kun ulkolämpö on alle -5°C. Ja sitten on Mitsubishin ILP, joka käytössä tiheästi sekä viilennykseen että lämmitykseen.

Muuttaessa sisään ei rakentaja osannut oikeastaan neuvoa Nilanista mitään, kunhan työnsi manuaalin käteen ja toivotti lykkyä. Lueskelin oppaat ja kyselin Nilanin aspasta neuvoja. Sitten hiukan myöhemmin IV-mittausmies yritti hänkin opastaa asetuksissa ja käytössä, vaikka selkeästi oli hänelle itselleenkin vieras kapistus. Ja jonkun verran olen yrittänyt imeä oppia täältä foorumeiltakin. En tiedä, miten paljon säädöistä on käyttöönottoasentajan jäljiltä ja miten paljon IV-mittaajan. Itse olen sorkkinut lähinnä huonelämpötilan ja keskuslämmityksen asetuksia mieleisekseni.

Nyt ajattelin ottaa ryhtiliikkeen ja pyytää apua, josko tuon laitteen säätöjä optimoimalla saisi ensinnäkin asuinmukavuutta paremmaksi ja ehkäpä siinä myös tulisi jotain ihan taloudellistakin säästöä sähkönkulutuksen suhteen.

Puhallin teho 3
Huonelämpötila 22°C
Toiminta ON
Toimintatila Lämpö

Keskuslämmitys
Toiminta Käyräohjaus
Meno min. 20°C
Meno Max. 35°C
Käyrä 1
Siirtymä 0°C
Kiertovesipumppu Jatkuva

Lämminvesi
KV lisävastus 35°C
Veden lämpötila 45°C
Legionella lämpöt. 65°C
Prioriteetti Vesi

Viilennys

Kosteus
Puhallus pieni Teho 1
Pieni kosteus% 30 %
Puhallus iso Teho 3
Max aika 60 min

Ilmanvaihto
Ilmanvaihto Jatkuva
Talvi pien De-activated

Suodatinhälytys

Lämpötilasäätö
Min kesä 14°C
Min talvi 16°C
Kesä 12.0°C

Näytä data
Nykytila Ilmanlämmitys
T1 ulkoilma 15.0°C
T2 tulopuh 35.4°C
T5 Lauhdutin 38.7°C
T6 Höyrystin 7.5°C
T10 poistoilma 22.7°C
T11 vesi ylä 55.9°C
T12 vesi ala 48.7°C
T14 Menovesi 22.1°C
Ilmankosteus 55 %
Tulopuhallin Teho 3
Poistopuhallin Teho 3

Tulo Teho 1. 28 %
Tulo Teho 2. 37 %
Tulo Teho 3. 50 %
Tulo Teho 4. 65 %
Poisto Teho 1. 31 %
Poisto Teho 2. 39 %
Poisto Teho 3. 52 %
Poisto Teho 4. 66 %

• Ilmanvaihdon litrat on mitattu ja järjestelmä tasapainotettu puhallinteho 3:lla, joten sen takia se on meillä normisti aina käytössä.
  • IV-asetuksena käytössä jatkuva, koska tuntui että kesä- ja talviasetuksilla tuli alipaineongelmaa ja takasta ikävän paljon hajuja asuntoon.
  • Olen satunnaisesti koittanut lauantaisin seurata, että nouseeko lämminvesi 65 asteeseen. En ole varmaan koskaan nähnyt niin olevan juuri lauantaina. Etenkin talviaikaan olen huomannut muina viikonpäivinä, että veden lämmöt kyllä käyvät korkealla. Kesällä tuntuu, että T11 käy korkeimmillaan 58 tuntumassa. Legionellasta ei ole laite antanut hälyjä. Eikä onneksi ole tullut tartuntojakaan.
  • Toimivatko lämpötilasäätö-arvot vain, kun on IV-tilat kesä tai talvi käytössä? Eli ovat jatkuva-tilassa merkityksettömiä?
  • Sapettaa kuumina kesäpäivinä, kun käyttöveden lämmityksen yhteydessä laite puhaltaa 35+ asteista ilmaa asuntoon. Onko jotain muuta konstia estää tämä kuin laittaa ilmanvaihtoon kesä-tila?
  • Ja sitten vastavuoroisesti esim. nyt lämpimien kesäpäivien jälkeisinä viileinä öinä on ikävä, kun ilmanvaihto puhaltaa raakana 10 asteista ilmaa asuntoon. Vaikka T10 onkin korkealla, niin kyllä silti meinaa välillä aamuyöstä tulla vilu. Onko tähän jotain apukonstia?

Yt. Janecky
Hei, itse käytän takkaa vain alle -15° pakkasilla muistaakseni Nilanin lattialämmityksen 1 käyrä jaksaa kyllä sinne tuottaa lämpöä
ja jos sulla on Mitsun pumppu niin kannattaa pitää sitä nilanin apuna mutta ilmankin pitäs pärjätä.

3.5 vuotta tullut tota nyt säädeltyä ja uskoisin jo löytäneeni hyvät asetukset ilman että enää tarvii hirveästi tohon kajota jos ei lasketa puhallusnopeuden säätämistä ja lämpötilan pyyntiä kun niitä hoitaa automaatiot käyttäen apuna CO2, lämpötila ja kosteusmittareita.

Toki käytän Home Assistanttia ton säättämiseen mutta taitaa nämä asetukset mennä ilmankin sitä jos nyt ei pörssisähköllä sitä meinaa ajaa...

Katotaas mitä tuo konehuoneen näyttö antaa dataa koska Home assistantissa asiat on erilailla että menee hetki kirjottaa kaikki kuvista ylös, palaan asiaan kun ehdin

Hegsa

Aktiivinen jäsen
Kannatta varmistaa miten takkakytkimen + muiden tehojen ohjelmointi on toteutettu. Fiksuin tapa olisi 1 on poissa, 2 on normaali, 3 tehostus ja 4 takka/liesituuletinasento (tätä ei saa käyttää muulloin). Jos sinulla 3 on normaali herää kysymys miten muut stepit on suunniteltu. Vastausten pitäisi löytyä IV-säätöpöytäkirjasta.
Kannattaa varmistaa myös että toimintatila on Lämmitys eikä Auto niin ei mene vahingossa päälle
Jatkuva on oma suosikki ja erityisesti talvella muuta ei kannata edes harkita ainakaan energiatehokkuuden takia. Eristämättömillä kanavilla ongelmaksi tulee pakkolämmitys kun LVV:ä lämmittäessä tuloilmaa tulee joko lämmittää (ei kiva) tai jäähdyttää (ei hyvä eristämättömilä kanavilla).
Legionellakuumennus käynnistyy 00 tai 01 eli jos ei yöllä seuraa tai aamulla ennen käyttöä niin voi helposti mennä ohi. Laite tuottaa aina lämmintä vettä lämmittäessään niin talvella varmasti näkyy korkeita lämpöjä jos LVV kulutus on pientä ja kompressori käy 24/7. Kompuralla saa kyllä halutessaan nostettua lämmöt 80C asti kun oikein riittävän pitkään käyttää ilman kulutusta.
Jatkuva/Kesä/Talvi asetukset vaikuttaa vain (tulo-)puhaltimen ohjaukseen, ei mihinkään muuhun. Ulkomuistista jatkuvassa tulo pysyy samassa asennossa kuin poisto, kesä-asetus pysäyttää tulopuhaltimen kun lämmitetään vettä ja talvi-asetus hidastaa tulopuhallusta kylmillä keleillä, jolloin rakenteiden läpi (tai takan kautta) imetään raakaa ulkoilmaa.
Kesä tai jäähdytys, ei muuta. Vaihtoehtoisesti ei käytä kompressoria LVV:n lämmitykseen vaan ajaa pelkällä vastuksella, jolloin jatkuva IV ei lämpene kun käyttövettä ei tehdä kompressorilla. Jos sattuu olemaan reilusti aurinkopaneeleja niin ei välttämättä huono idea.
Tähän pitäisi olla Komp min ulkolämpötila-asetus, jolla kompressori käynnistetään aina ulkolämpötilan tippuessa asetuslämpötilan alle.

grendy

Vakionaama
Heipä hei!

Puhallin teho 3
Huonelämpötila 22°C
Toiminta ON
Toimintatila Lämpö

Keskuslämmitys
Toiminta Käyräohjaus
Meno min. 20°C
Meno Max. 35°C
Käyrä 1
Siirtymä 0°C
Kiertovesipumppu Jatkuva

Lämminvesi
KV lisävastus 35°C
Veden lämpötila 45°C
Legionella lämpöt. 65°C
Prioriteetti Vesi

Viilennys

Kosteus
Puhallus pieni Teho 1
Pieni kosteus% 30 %
Puhallus iso Teho 3
Max aika 60 min

Ilmanvaihto
Ilmanvaihto Jatkuva
Talvi pien De-activated

Suodatinhälytys

Lämpötilasäätö
Min kesä 14°C
Min talvi 16°C
Kesä 12.0°C

Näytä data
Nykytila Ilmanlämmitys
T1 ulkoilma 15.0°C
T2 tulopuh 35.4°C
T5 Lauhdutin 38.7°C
T6 Höyrystin 7.5°C
T10 poistoilma 22.7°C
T11 vesi ylä 55.9°C
T12 vesi ala 48.7°C
T14 Menovesi 22.1°C
Ilmankosteus 55 %
Tulopuhallin Teho 3
Poistopuhallin Teho 3

Tulo Teho 1. 28 %
Tulo Teho 2. 37 %
Tulo Teho 3. 50 %
Tulo Teho 4. 65 %
Poisto Teho 1. 31 %
Poisto Teho 2. 39 %
Poisto Teho 3. 52 %
Poisto Teho 4. 66 %

Yt. Janecky
Onpas kyllä ollut rakennuttajalta huikea valinta olla eristämättä iv-kanavia! Voisikohan tästä vähän jälkikäteen haastaa rakennuttajaa? Miksi on asentanut koneen missä on IV-viilennys jos sitä ei voi käyttää? Riski kuitenkin että joku tulevaisuudessa tulee pistään laitteen jäähdytykselle on iso. Ja varsinkin toi veden lämmitys! Aivan järjetön tilanne että vettä lämmitettäessä helteillä kone lämmittää taloa entisestään ja samalla sitten joutuu viilentään ILPillä. Mutta @Hegsa tossa yllä tosiaan ratkaisi tuon ongelman sillä, että lämmittää sitten vain vastuksilla.

Itse kans konffasin koneen niin että puhallinteho 3 on se normi ja on ollut hyvä ratkaisu. Talveksi voi pudottaa sitten 2:lle tai 1:lle riippuen kuinka kylmä ulkona on.

Muistankohan nyt oikein että toi "Kosteus, Puhallus pieni, Teho 1, Pieni kosteus% 30 %" tarkoittaa että ilmankosteuden ollessa alle 30% puhallin menee 1 teholle? Ehkä vähän omaan korvaan tyhmä asetus.

Ja muuten jos haluaa sähköä ja rahaa säästää niin yksinkertainen neuvo: Käytä niin vähän kuin mahdollista Nilanin lattialämmitystä ja lämmitä niin paljon kuin mahdollista ILPillä.

Lappanen

Hyperaktiivi
^ Ylläolevien perusteella, tuohon rakennukseen olisi sopinut paremmin normi IV-kone, lämminvesivaraaja vastuksilla ja ILP, ehkä mukavuuslämmöt lattiaan suorasähköllä :D

Hegsa

Aktiivinen jäsen
Onpas kyllä ollut rakennuttajalta huikea valinta olla eristämättä iv-kanavia! Voisikohan tästä vähän jälkikäteen haastaa rakennuttajaa? Miksi on asentanut koneen missä on IV-viilennys jos sitä ei voi käyttää?
Haastaahan aina voi, mutta ei se Nilania toiseksi vaihda taikka kanavia eristä. Tuohon voi olla enemmän tai vähemmän hyviä syitä grynderin paksummista katteista laiskuuteen tai kuten naapurille kävi ja Niben F470 vaihtui lennosta IV-kanavien asennuksen jälkeen Nilaniksi kun asennusvalmiit F470:t varastettiin työmaalta ja uusia ei vaan saanut.

Janecky

Tulokas
Suurenmoinen kiitos avuliaista kommenteista.

Hei, itse käytän takkaa vain alle -15° pakkasilla muistaakseni Nilanin lattialämmityksen 1 käyrä jaksaa kyllä sinne tuottaa lämpöä
ja jos sulla on Mitsun pumppu niin kannattaa pitää sitä nilanin apuna mutta ilmankin pitäs pärjätä.
No meilläkin se todellinen takanlämmityksen raja saattaa hyvinkin mennä siinä miinus kymppiasteen tienoilla. Toisinaan riippuu fiiliksestä ja viitseliäisyydestä.

Kannatta varmistaa miten takkakytkimen + muiden tehojen ohjelmointi on toteutettu.
Takkakytkintä ei ole käytössä, mutta on se ollut mielessä askarrella, kunhan ehtii paneutua aiheeseen. Kenties nyt syksyllä...

Legionellakuumennus käynnistyy 00 tai 01 eli jos ei yöllä seuraa tai aamulla ennen käyttöä niin voi helposti mennä ohi.
Harvemmin tuohon aikaan jalkeilla, mutta pidetään mielessä josko sattuisin tuon päästä omin silmin todistamaan.

Jatkuva/Kesä/Talvi asetukset vaikuttaa vain (tulo-)puhaltimen ohjaukseen, ei mihinkään muuhun.
En tarkoittanut noita IV-tiloja, vaan näitä säätöjä:
Lämpötilasäätö
Min kesä 14°C
Min talvi 16°C
Kesä 12.0°C

Kesä tai jäähdytys, ei muuta. Vaihtoehtoisesti ei käytä kompressoria LVV:n lämmitykseen vaan ajaa pelkällä vastuksella, jolloin jatkuva IV ei lämpene kun käyttövettä ei tehdä kompressorilla. Jos sattuu olemaan reilusti aurinkopaneeleja niin ei välttämättä huono idea.
Täytyypi laittaa kokeiluun ainakin kesäajalle ja katsoa, miten vaikuttaa sähkönkulutukseen.
Legionellakuumennuskin tapahtuu sitten pelkällä sähkövastuksella?
Ilmeisesti tuo KV lisävastus asetetaan vaikkapa sinne 45 asteeseen ja veden lämpötila -arvo pistetään offille?
(Muilla tuntuu lukevan ne T11 ja T12, mutta mulla näkyvät nuo kursivoidut tekstit.)

Tähän pitäisi olla Komp min ulkolämpötila-asetus, jolla kompressori käynnistetään aina ulkolämpötilan tippuessa asetuslämpötilan alle.
- Onpas mulla hölmö olo, kun en tuota Kompressori Min -asetusta ole ymmärtänyt kokeilla ilmanvaihdon asetuksista. Nyt siihen naputeltu 15 astetta ja katsotaan, miten se palvelee ensi yönä.

Onpas kyllä ollut rakennuttajalta huikea valinta olla eristämättä iv-kanavia! Voisikohan tästä vähän jälkikäteen haastaa rakennuttajaa? Miksi on asentanut koneen missä on IV-viilennys jos sitä ei voi käyttää? Riski kuitenkin että joku tulevaisuudessa tulee pistään laitteen jäähdytykselle on iso.
- Meillä kävi juurikin niin, että Nibe (ilman viilennysominaisuutta) sieltä piti olla tulossa. IV-kanavat jäivät eristämättä. Sitten Covid ja Ukrainan kriisi sotkivat toimitukset eikä Nibeä saanutkaan enää mistään. Piti kiireessä vaihtaa Nilaniin, jotta päästiin muuttamaan sovittuun aikaan.

Nilan vaihtoon
- Meillä kävi juurikin niin, että Nibe (ilman viilennysominaisuutta) sieltä piti olla tulossa. IV-kanavat jäivät eristämättä. Sitten Covid ja Ukrainan kriisi sotkivat toimitukset eikä Nibeä saanutkaan enää mistään. Piti kiireessä vaihtaa Nilaniin, jotta päästiin muuttamaan sovittuun aikaan.
Nilan vaihtoon ja siitä saaduilla rahoilla(+vähän lisää) Nibe tilalle tai kanavat eristetyksi, ei tuossa muuten ole mitään järkeä.

Jotta saat kesällä lämmintä käyttövettä niin joudut nostamaan kesällä käyttöveden sähkövastuksella (KV lisävastus) ainakin sinne +60° ihan jo sen legionella riskin takia kun ei se kompura kesällä mitään tee kun jos se ei pääse viilentämään niin se on pelkällä tuuletuksella (lämpötila pyynti 21 tai 22) ja käyttövesi jää tällöin liian kylmäksi.

Olen pahoillani mutta mitään hyötyä et Nilanista kesällä saa muuten kuin korkean sähkölaskun ja se ei ole hyvä juttu koska se haukkaa talvellakin ihan kivasti lattiaveden sähkövastuksien takia.

Janecky

Tulokas
Fiksuin tapa olisi 1 on poissa, 2 on normaali, 3 tehostus ja 4 takka/liesituuletinasento (tätä ei saa käyttää muulloin). Jos sinulla 3 on normaali herää kysymys miten muut stepit on suunniteltu. Vastausten pitäisi löytyä IV-säätöpöytäkirjasta.
IV-pöytäkirjassa on mainittuna oikeastaan vain se, että mittaukset on tehty puhallinasetuksella 3.

Eikö tähän voisi vaikka näppäillä huoltovalikosta nykyisen 3-puhaltimen prosentit 2-puhaltimelle? Ja ottaisin normikäyttöön sen kakkosen. Prosentit vaikka näin:
1) 30/32
2) 50/52
3) 60/62
4) 70/72

Toki eihän noi muut asetukset pohjaudu sitten yhtään mihinkää muuhun kuin omaan arvioon. Niin noudattaispa sitten ainakin joltain osin ns. normilinjaa...

IV-pöytäkirjassa on mainittuna oikeastaan vain se, että mittaukset on tehty puhallinasetuksella 3.

Eikö tähän voisi vaikka näppäillä huoltovalikosta nykyisen 3-puhaltimen prosentit 2-puhaltimelle? Ja ottaisin normikäyttöön sen kakkosen. Prosentit vaikka näin:
1) 30/32
2) 50/52
3) 60/62
4) 70/72

Toki eihän noi muut asetukset pohjaudu sitten yhtään mihinkää muuhun kuin omaan arvioon. Niin noudattaispa sitten ainakin joltain osin ns. normilinjaa...
Ei meilläkään IV-pöytäkirjassa ole kirjattu kuin 3 teholla tehdyt mittaukset.
Voi toki olla mitattu. 3-5% erot meillä.

Ja kyllä, voit muokata kakkostehollekkin nuo kolmosen lukemat. Ei varmaan hirveästi mene vikaan. Seuraavassa IV-nuohouksessa sitten mittaukset taas.

grendy

Vakionaama
Kyllä se Nilanilla enemmän tarve on useammalle pienen prosentin asetukselle kuin useammalle ison prosentin asetukselle :D.. Eli 3 asetus on hyvä perusasetus niin sitten on yksi isompi asetus olemassa tehostuksille/takkakytkimelle jne. Ja pienemmille asetuksille on tosiaan itellä ainakin tarvetta kun laitteesta loppuu tehot kuitenkin pakkasilla.

Jos säädöt on talotoimittajan jäljiltä niin on todennäköisesti tasapainotettu 0 paine erolla.

itse jouduin ulkopuolisen tahon kehoituksesta ja mittauksen jälkeen nostamaan poiston tehoa noin 1%
Ne prosentit siellä näkyy ja erotuksen tulon ja poiston välillä pitäs olla aina sama niin silloin siinä ei hirveesti vikaan voi mennä.

Talotoimittaja jättää myös ne iv venttiilien lautaset lukitsematta niin ne olisi hyvä seuraavassa puhdistushuollossa/mittauksessa lukita paikalleen.

Myös huoneiden ovien raot olisi hyvä pysyä samana jos huoneessa ei erikseen ole omaa tuloa ja poistoa tämä monesti unohtuu kun aletaan itse ovia säätämään.

Se CO2 mittari talossa on hyvä indikaattori kertomaan että vaihtuuko ilma kunnolla.

Kuvista näkyy (12.8.25) mun automaatiosta miten hankalaa Nilanin on pitää talon lämmöt optimaalisena kun joutuu 1 ja 4 tehon välillä puhaltamaan jotta talossa on tasainen +21° tai 22° myös CO2 pysyy kurissa

Tulo:
20%
46%
68%
100%

Poisto:
23%
49%
71%
100%

Liitteet

• Screenshot_2025-08-13-10-40-41-960_io.homeassistant.companion.android.jpg
    Screenshot_2025-08-13-10-40-41-960_io.homeassistant.companion.android.jpg
    77,1 KB · Katsottu: 26
  • IMG_20250813_110126.jpg
    IMG_20250813_110126.jpg
    95,7 KB · Katsottu: 24

Hegsa

Aktiivinen jäsen
Takkakytkintä ei ole käytössä, mutta on se ollut mielessä askarrella, kunhan ehtii paneutua aiheeseen. Kenties nyt syksyllä...
Takkamoodi on melko simppeli tehdä (jos ei ole ulos puhaltavaa liesituuletinta), kunhan pistää yhden asennon riittävän paljon ylipaineiseksi ja muistaa ettei se saa olla montaa minuuttia päällä.
Täytyypi laittaa kokeiluun ainakin kesäajalle ja katsoa, miten vaikuttaa sähkönkulutukseen.
Legionellakuumennuskin tapahtuu sitten pelkällä sähkövastuksella?
Legionellakuumennus on aina vastuksella. Kompressorilla max asetus on 60C ja yli sen mennään vain riittävän pitkissä jäähdytys-/lämmitysjasoissa kun LVV kulutus on vähäistä.
1) 30/32
2) 50/52
3) 60/62
4) 70/72
Prosenttien kanssa kannattaa muistaa ettei virtaukset käyttäydy lineaarisesti eli 10 %-yks pois molemmista voi siirtää tasapainoa yli- tai alapaineiseksi. Omassa laitteessa IV-pöytäkirja sanoo:
1755075468837.png

Viimeksi muokattu:

Hegsa

Aktiivinen jäsen
Eli 3 asetus on hyvä perusasetus niin sitten on yksi isompi asetus olemassa tehostuksille/takkakytkimelle jne.
Tästä on vähän väännetty ennenkin, mutta tuolla setupilla 4 on joko tehostus tai takka/liesituuletin, ei molemmat. Takka/liesituuleinasento vetää kämpän ylipaineikseksi mikä on no-no tehostuksen aikana kun painaa kosteuden rakenteisiin.
Jos säädöt on talotoimittajan jäljiltä niin on todennäköisesti tasapainotettu 0 paine erolla.
Ei välttämättä kannata yleistää, omasta pöytäkirjasta näkyy kakkosteholla laskennallinen 0,64 Pa alipaine, mitattu 0,2 Pa alipaine ja laite seis 0,0 Pa. Liesituuletinasento on vielä erikseen mitattu "Liesituulettimen kompensoinnilla kompensoidaan liesituulettimen 1-nopeutta. Kompensoituna alipaine ulkoilmaan nähden on 2 Pa."
Se CO2 mittari talossa on hyvä indikaattori kertomaan että vaihtuuko ilma kunnolla.
CO2 kertoo vaihtuuko ilma vai ei, mutta ei ota kantaa ali-/ylipaineeseen.

grendy

Vakionaama

itse jouduin ulkopuolisen tahon kehoituksesta ja mittauksen jälkeen nostamaan poiston tehoa noin 1%
Ne prosentit siellä näkyy ja erotuksen tulon ja poiston välillä pitäs olla aina sama niin silloin siinä ei hirveesti vikaan voi mennä.

Talotoimittaja jättää myös ne iv venttiilien lautaset lukitsematta niin ne olisi hyvä seuraavassa puhdistushuollossa/mittauksessa lukita paikalleen.

Myös huoneiden ovien raot olisi hyvä pysyä samana jos huoneessa ei erikseen ole omaa tuloa ja poistoa tämä monesti unohtuu kun aletaan itse ovia säätämään.

Kuvista näkyy (12.8.25) mun automaatiosta miten hankalaa Nilanin on pitää talon lämmöt optimaalisena kun joutuu 1 ja 4 tehon välillä puhaltamaan jotta talossa on tasainen +21° tai 22° myös CO2 pysyy kurissa

Tulo:
20%
46%
68%
100%

Poisto:
23%
49%
71%
100%
Eikö nyt oletus pitäisi olla että talotoimittaja tekee sen pienen alipaineen? Tänhän tietää about jokainen kadun mieskin niin miksi kukaan tekisi nollapaineeroa?

Sun automaatio siis säätää 1-4 IV:tä lämpötilaa säädelläkseen ja kompressori sitten käyttäytyy miten käyttäytyy siinä sivussa? Eli normisti ilman automaatiota kun lämpötila laskee niin IV pysyy tietysti samalla asetuksella, mutta kompura menee päälle, niin sulla se laskeekin IV-tehoa? Miten se ottaa huomioon tuloilman lämpötilan vai ottaako?

grendy

Vakionaama
Tästä on vähän väännetty ennenkin, mutta tuolla setupilla 4 on joko tehostus tai takka/liesituuletin, ei molemmat. Takka/liesituuleinasento vetää kämpän ylipaineikseksi mikä on no-no tehostuksen aikana kun painaa kosteuden rakenteisiin.
Meillä on oma nappi takka/liesituuletinkytkimelle ja se pistää vain 4 tehon tuloilmalle, ei nelostehoa tulo JA poistoilmalle. Eli 4 asetus normisti on vain IV-tehostus (jota nyt ei ihan hirveästi tuu käytettyä edes, ehkä saunan jälkeen kosteutta poistaan. Mutta kun takkakytkimestä painaa niin menee 4 tehon tuloilma ja poistoilmana pysyy 3 teho. (talvella sitten tosi kylmillä kun normiasetuksena on 1-2 tehot niin muutan takkakytkimen asetuksen tietysti 2-3 tehoille, ettei nyt rupea täysillä puhkumaan :D)

Hegsa

Aktiivinen jäsen
Meillä on oma nappi takka/liesituuletinkytkimelle ja se pistää vain 4 tehon tuloilmalle, ei nelostehoa tulo JA poistoilmalle. Eli 4 asetus normisti on vain IV-tehostus (jota nyt ei ihan hirveästi tuu käytettyä edes, ehkä saunan jälkeen kosteutta poistaan. Mutta kun takkakytkimestä painaa niin menee 4 tehon tuloilma ja poistoilmana pysyy 3 teho. (talvella sitten tosi kylmillä kun normiasetuksena on 1-2 tehot niin muutan takkakytkimen asetuksen tietysti 2-3 tehoille, ettei nyt rupea täysillä puhkumaan :D)
Nopealla vilkaisulla etäkytkinkäyttö triggeröi joko koko IV-asetuksen tai poiston tai tulon, mutta ei anna asettaa tuloa ja poistoa eri tehoille (ellei samasta katkaisemesta tule signaali sekä etäkäyttö 1 että etäkäyttö 2 mitä epäilen). Tarkoittaa siis että poistopuhallin pysyy missä asennossa sattui olemaan ja 1 tai 2 asennosta etäkäytölle mentäessä puhkuu kämppä oikein kunnolla ylipaineiseksi ja liesituulettimen kompensointi on pielessä jos lähtötilanne oli mikään muu kuin 3.

grendy

Vakionaama
Nopealla vilkaisulla etäkytkinkäyttö triggeröi joko koko IV-asetuksen tai poiston tai tulon, mutta ei anna asettaa tuloa ja poistoa eri tehoille (ellei samasta katkaisemesta tule signaali sekä etäkäyttö 1 että etäkäyttö 2 mitä epäilen). Tarkoittaa siis että poistopuhallin pysyy missä asennossa sattui olemaan ja 1 tai 2 asennosta etäkäytölle mentäessä puhkuu kämppä oikein kunnolla ylipaineiseksi ja liesituulettimen kompensointi on pielessä jos lähtötilanne oli mikään muu kuin 3.
Juuri näin. Eli etäkytkin pitää olla aina konffattuna yhtä pykälää isommalle kuin sen hetkinen IV-asetus on, tai muuten siitä ei oo mitään iloa. Ei se nyt hirveästi haittaa vaikka olisi kaksi pykälää isommallakin, kunhan vaan on ylipainetta mitä takka/liesituuletin sitten imee. Meillä on ainakin aivan järjetön liesituuletin jonka kun pistää ykkösteholle ja ei ole takkakytkintä muistanut pistää päälle (tai avata ovea/ikkunaa) niin sen kirjaimellisesti kuulee nurkissa! :D

Sun automaatio siis säätää 1-4 IV:tä lämpötilaa säädelläkseen ja kompressori sitten käyttäytyy miten käyttäytyy siinä sivussa? Eli normisti ilman automaatiota kun lämpötila laskee niin IV pysyy tietysti samalla asetuksella, mutta kompura menee päälle, niin sulla se laskeekin IV-tehoa? Miten se ottaa huomioon tuloilman lämpötilan vai ottaako?
Automaatio säätyy CO2 ja ilmankosteus sekä raitisilman mukaan.

Jos CO2 tippuu pudottaa tällöin puhalluksen tehoa alemmas ja taas jos ilmankosteus nousee niin nostaa puhallusta ylemmäs.
Raitisilma taas määrittää automaatioon min ja max puhalluksen, pakkasilla ei mene 4 teholle kuin ainoastaan kovilla kosteuksilla tai jos CO2 pitoisuus on liian suuri.

Nilan vain yrittää omalla logiikalla pitää lämmön 21° +-1° joko viilennyksellä tai lämmityksellä sekä välillä vain pelkkä tuuletus.

Tällä automaatiolla ilma on ainakin toistaiseksi pysynyt raikkaana ja lämmöt sekä ilmankosteus tasaisena.

grendy

Vakionaama
Automaatio säätyy CO2 ja ilmankosteus sekä raitisilman mukaan.

Jos CO2 tippuu pudottaa tällöin puhalluksen tehoa alemmas ja taas jos ilmankosteus nousee niin nostaa puhallusta ylemmäs.
Raitisilma taas määrittää automaatioon min ja max puhalluksen, pakkasilla ei mene 4 teholle kuin ainoastaan kovilla kosteuksilla tai jos CO2 pitoisuus on liian suuri.

Nilan vain yrittää omalla logiikalla pitää lämmön 21° +-1° joko viilennyksellä tai lämmityksellä sekä välillä vain pelkkä tuuletus.

Tällä automaatiolla ilma on ainakin toistaiseksi pysynyt raikkaana ja lämmöt sekä ilmankosteus tasaisena.
Not bad! Testaisin jos oma Nilan olisi wifissä kiinni :)

misa64

Aktiivinen jäsen
Haastaahan aina voi, mutta ei se Nilania toiseksi vaihda taikka kanavia eristä. Tuohon voi olla enemmän tai vähemmän hyviä syitä grynderin paksummista katteista laiskuuteen tai kuten naapurille kävi ja Niben F470 vaihtui lennosta IV-kanavien asennuksen jälkeen Nilaniksi kun asennusvalmiit F470:t varastettiin työmaalta ja uusia ei vaan saanut.
Siis eikö ilmanvaihto kanavia ole mitenkään eristetty?
Ja kyseessä Pilp?
EI voi olla totta!!

Jule

Vakionaama
Takkamoodi on melko simppeli tehdä (jos ei ole ulos puhaltavaa liesituuletinta), kunhan pistää yhden asennon riittävän paljon ylipaineiseksi ja muistaa ettei se saa olla montaa minuuttia päällä.

Jos talo on tiivis, niin se takkakytkin on oltava päällä niin kauan kun tulet palaa.

Tietysti jos talo on ihan harakanpesä se takka kyllä imee korvausilman rakenteidenkin läpi.

Sellaisena semimutuna sanon että noita on kahta tyyppiä, toisessa etäkytkimellä voi ohjata esim tulopuhaltimen täysille, toisessa etäkytkimellä valitaan esim IV nopeus 4, johon on sitten määritelty epätasapainoiset puhallin nopeudet. Sanoisin että uudempi nilan toimi tällä jälkimmäisellä tavalla.

Rakensin muutaman nilanin kytkennän niin että liesituulettimen putkessa oli paine-erokytkin, joka konffittiin niin että LT 1. nopeudella se ei vielä kytkenyt, vasta 2. nopeus aktivoi "takkamoodin", jolloin nilanin tulopuhallin tuotti saman verran lisäilmaa mitä LT poisti. LT 3. nopeus poisti enemmän mitä nilanin tulopuhallin jaksoi puhaltaa vaikka nilanin poisto olisi ollut kokonaan pois.

Itse takkakytkin laitettiin kytkimeksi, eli pysyi päällä vain sen ajan kun kytkin oli päällä. Laitettiin tosin merkkivalo siihen ettei niin herkästi unohtuisi päälle.

Hegsa

Aktiivinen jäsen
Jos talo on tiivis, niin se takkakytkin on oltava päällä niin kauan kun tulet palaa.
Miksi ihmeessä olisi? Modernissa takassa paloilman voi tuoda esim piipun kautta tai alapohjasta. Jo lämmitetyn sisäilman käyttö erityisesti EC9:n kanssa ei ole kovin fiksua energiatehokkuuden osalta eikä takkavalmistajien ohjeistuksen mukaista (Tulikivi):
Ilmanvaihtokoneissa on usein takkakytkin toiminto, joka tuo taloon ylimääräistä ilmaa hetkellisesti. Tällöin sytyttäminen ja puiden lisääminen onnistuu hyvin. Mutta ilmanvaihtokonetta ei ole suunniteltu toimimaan kuitenkaan niin, että se pitäisi takan toimintaa yllä. Tähän on syynä se, että poistoa suurempi tuloilma voi jäähdyttää liikaa ilmanvaihtokoneen lämmönsiirrinkennoa ja tällöin automatiikka pienentää tuloilmavirtaa tai jopa pysäyttää sen. Paloilma muulloin kuin sytyttäessä tai lisätessä, on tuotava takalle muulla tavoin.
Sellaisena semimutuna sanon että noita on kahta tyyppiä, toisessa etäkytkimellä voi ohjata esim tulopuhaltimen täysille, toisessa etäkytkimellä valitaan esim IV nopeus 4, johon on sitten määritelty epätasapainoiset puhallin nopeudet. Sanoisin että uudempi nilan toimi tällä jälkimmäisellä tavalla.
Uudempi Nilan toimii juuri niin kuin se on ohjelmoitu IV-asentajan/-säätäjän toimesta, löytyy suoraan huoltovalikosta. Mahdollisuus on asettaa joko IV-nopeus, tulopuhaltimen nopeus tai poistopuhaltimen nopeus.
Itse takkakytkin laitettiin kytkimeksi, eli pysyi päällä vain sen ajan kun kytkin oli päällä. Laitettiin tosin merkkivalo siihen ettei niin herkästi unohtuisi päälle.
Mulla takkakytkin on jousikuormitteisena ja laukaisee 4-asennon vajaaksi minuutiksi. Siinä ajassa ehtii hyvin heittämään lisää puuta takkaan tai sytyttämään.

Jule

Vakionaama
Siis eikö ilmanvaihto kanavia ole mitenkään eristetty?
Ja kyseessä Pilp?
EI voi olla totta!!
Lähinnä kai sieltä puuttuu ne solukumieristeet jotka pitää olla jäähdyttävällä. Johtuu sitten muusta toteutuksesta missämäärin tärkeää se f470 kanavien eristäminen on, jos putket kulkevat "sisällä" se eristys ei tee oikeastaan mitään ja silloin kun ne ovat perinteiseen tapaan välikatolla ja siellä villaa kunnolla niiden putkien eristäminen ei tuota mitenkään valtaisaa hyötyä, tai jotkut käyttävät niitä sturox kaaria vain putken yläpuolella.

misa64

Aktiivinen jäsen
Lähinnä kai sieltä puuttuu ne solukumieristeet jotka pitää olla jäähdyttävällä. Johtuu sitten muusta toteutuksesta missämäärin tärkeää se f470 kanavien eristäminen on, jos putket kulkevat "sisällä" se eristys ei tee oikeastaan mitään ja silloin kun ne ovat perinteiseen tapaan välikatolla ja siellä villaa kunnolla niiden putkien eristäminen ei tuota mitenkään valtaisaa hyötyä, tai jotkut käyttävät niitä sturox kaaria vain putken yläpuolella.
Kyllä ilmanvaihtokanavat pitää aina eristää jo normi ilmanvaihtokoneellakin ja erityisesti silloin kun kyseessä on Pilp

kotte

Hyperaktiivi
Kyllä ilmanvaihtokanavat pitää aina eristää jo normi ilmanvaihtokoneellakin ja erityisesti silloin kun kyseessä on Pilp
Poistoilmaputkia ei tarvitse eristää, jos ne kulkevat höyrysulun sisäpuolella kuten tyypillisesti liikerakennuksissa lasketun sisäkaton yläpuolella. Sama koskee myös tuloilmakanavia, jos niissä tulevaa ilmaa ei jäähdytetä merkittävästi, vaan tarkoituksena on vain tarjota huoneenlämpöistä kuivatettua tuloilmaa ja mahdollinen varsinainen jäähdytys on toteutettu muutoin. Höyrysulun ulkopuolella ja esimerkiksi yläpohjassa tilanne on tietenkin toinen.

misa64

Aktiivinen jäsen
Poistoilmaputkia ei tarvitse eristää, jos ne kulkevat höyrysulun sisäpuolella kuten tyypillisesti liikerakennuksissa lasketun sisäkaton yläpuolella. Sama koskee myös tuloilmakanavia, jos niissä tulevaa ilmaa ei jäähdytetä merkittävästi, vaan tarkoituksena on vain tarjota huoneenlämpöistä kuivatettua tuloilmaa ja mahdollinen varsinainen jäähdytys on toteutettu muutoin. Höyrysulun ulkopuolella ja esimerkiksi yläpohjassa tilanne on tietenkin toinen.
En alkanut erittelemään kaikkia mahdollisuuksia/rakennuksia ...mutta ,normi omakotitalon ilmanvaihto putket lähes pääsääntöisesti kyllä eristetään , ja etenkin Pilpin ollessa kyseessä

kotte

Hyperaktiivi
En alkanut erittelemään kaikkia mahdollisuuksia/rakennuksia ...mutta ,normi omakotitalon ilmanvaihto putket lähes pääsääntöisesti kyllä eristetään , ja etenkin Pilpin ollessa kyseessä
Normi-omakotilassa putket kulkevat yläpohjassa alttiina talven pakkasille ja kesän ulkoilman kosteuden kondenssiriskille, joten ne on tuossa tapauksessa ehdottomasti eristettävä ja jäähdytysoptiolla varustetun pilpin tapauksessa lisäksi kondenssitiivisti eristyksen ulkopuolelta.

Jule

Vakionaama
Joo, useimmiten, mutta jos ei puhuta siitä solukumieristeestä jonka tärkein ominaisuus on se että se on veden ja höyrynpitävä ja eristeenä itseasiassa melko kehno, niin se 50mm kivivilla putken ympärillä lisää lämmöneristävyyttä sen 50mm matkalla n. 0,007W/mk, onhan tuo nyt toki mitattavissa oleva ero, mutta ei se nyt kovin valtava ole, ja kokonaistaloudellisesti on todennäköisesti järkevämpää lisätä koko katon alalle 50mm ylimääräsitä puhallusvillaa niiden kanavien eristämisen sijaan.

Tietysti jos ne putket joutuu asennusteknisistä syistä kulkemaan ylempänä, tai kokonaan puhallusvillan yläpuolella, ne on pakko eristää.

Humm

Jäsen
Jahas taas olisi neuvot tarpeen nilan vp18 kanssa…kotiin tullessa lattiat tuntui kuumalta, ja anturi näytti lattiakierron lämpötilaksi 32 astetta vaikka rajoissa maksimina 24. Laitoin koko lattialämmön pois päältä, mutta nyt tuli ylimämpö-ilmoitus ja anturi näyttää lämpötilaksi 69 astetta. Lattia sinänsä tuntuu kyllä nyt viilenevän, mutta anturi on varmaan aika pahasti solmussa. Missähän tuo sijaitsee ja onko itse mitään tehtävissä ensiapuna?

Edit: Tuo lämpötila näytti hetken jo menevän alemmas, nyt 75 astetta. Lämpötilan muutokset tapahtuvat kyllä niin nopeasti ettei vesi oikeasti noin lämmintä voi olla. Lämpömittarilla myös lattian pinnasta mitattuna lattian lämpö on n. 25 astetta niissä tiloissa, missä huonetermostaatilla tuota ei säädellä.

Edit2: jaa oliskohan sitten kuitenkin kyseessä releongelmainen vastus - sulakkeiden kanssa poissulkemista testanneena näyttäisi siltä, että yksi näistä kolmesta kun on päällä, lämpö alkaa kipuamaan.

Viimeksi muokattu:

Janecky

Tulokas
Moni on tuossa ihmetellyt eristämättömien kanavien mysteeriä. Minä mukaan lukien.
Kaivelin kuva-arkistoja siltä ajalta, kun kämppä oli vielä vaiheessa... ne pilpistä lähtevät kanavat ja eristykset näkyy kuvista.

pilp piiput2.png
pilp piiput.JPG

edit:
Ja vielä asunnon IV-suunnitelmista poimittua tekstiä tuossa alla... Siitä en tiedä, että miten hyvin noita suunnitelmia on noudatettu.
Täytyy varmaan käydä könyämässä puhallusvillojen seassa ja tutkia tilanne.

"KAIKKI TULO- JA POISTOILMAKANAVAT ERISTETTÄVÄ ULLAKKOTILASSA 50mm.
1 x ILMASTOINTIMATTO ALUMIINIKALVOLLA 50mm

KAIKKI RAITIS- JA JÄTEILMAKANAVAT ERISTETTÄVÄ ULLAKKOTILASSA LE100mm
2x50mm ILMASTOINTIMATTO ALUMIINIKALVOLLA SAUMAT LIMITETTYNÄ!

KAIKKI JÄTEILMAKANAVAT ERISTETTÄVÄ ULLAKKOTILASSA
1x19mm SOLUKUMI + 1x50mm ILMASTOINTIMATTO ALUMIINIKALVOLLA SAUMAT LIMITETTYNÄ!

KAIKKI RAITIS- JA JÄTEILMAKANAVAT ERISTETTÄVÄ HÖYRYNSULUN SISÄPUOLELLA LE19SK ARMAFLEX 19mm

LIESITUULETTIMEN KANAVA ERISTETTÄVÄ ULLAKKOTILASSA EI30+LE50 60mm PAROC VERKKOMATTO +
1x50mm ILMASTOINTIMATTO ALUMIINIKALVOLLA"

Viimeksi muokattu:

grendy

Vakionaama
Hei te joilla on NIlanissa etäyhteys niin mitä sillä pystyy tekeen? Pystyykö esim säätään asetuksia lämminvesivalikosta, että mikä on kompressorin käynnistymisen minimilämpötila käyttövedellä jne?

Hei te joilla on NIlanissa etäyhteys niin mitä sillä pystyy tekeen? Pystyykö esim säätään asetuksia lämminvesivalikosta, että mikä on kompressorin käynnistymisen minimilämpötila käyttövedellä jne?
Home assistant tietokoneeseen ja siihen USB RS-485 adapteri kiinni
Loppu on omista taidoista kiinni.

Joutuu hyödyntämään useita eri lähteitä ja myös käyttämään chatgpt apuna mutta noin vuosi siinä asennuksessa itsellä meni jotta sai kaiken tehtyä oman perheen ja parisuhteen ohessa
rankka prosessi mutta jos haluaa vähän rahalla oikoa niin ostaa sen valmiin etäohjauspalikan ja yhdistää sen Home assistanttiin mutta en tiedä toimiiko veistan integraatiossa viisaammat voi kertoo

Back
Ylös Bottom