Oho, onpas täällä huonoja kokemuksia. Olin juuri tulossa kehumaan miten tämä on toiminut viime aikoina lähes nappiin ennakko-odotusteni mukaan nyt keväällä, varsinkin viimeiset pari päivää kun aurinko ja sähkön hinta osuu juuri hyvään asentoon keskenään. Ensin yöllä parin halvimman hetken lataus jotta akku riittää varmasti aamupäivän hintapiikin yli. Sitten kun arska ohittaa paneeleja varjostavan ikimetsän noin puolen päivän maissa, minulla laite lähtee ihan AI moodissa itsekseen sitten auringolla latailemaan akkua täyteen (vaikka siinä ei luekaan että se niin tekisi - ei ole emaldossa missään aurinkopaneeliportissa kiinni vaan paneelit on ollut vuosia ennen emaldoa mutta jotenkin se osaa haistella että siellä on sellaiset), ja sitten vasta kun akku on 100% menee loput ylituotannot verkkoon. Tuota aamuyön lyhyttä latausta se ei tajua itse tehdä (osaa toki jos sähkö on tosi halpaa mutta ei nyt kun se on koko päivän aika kallista), muuten toiminut hyvin automaattisessa moodissa. Oli kyllä vuosi sitten kun tämän hankin niin aivan eri ääni kellossa, ensin ei tahtonut toimia ja sitten teki mitä lystää välillä niin päin seiniä että varmaan luojakaan ei tiedä miksi. Päivitykset on näköjään korjanneet tätä aika pitkälle. Mutta koska teillä on näitä huonoja kokemuksia niin en kehtaa enempää kehua. On selvää että minullakin tämä oli aivan rikki ja keskeneräinen raakile meille tullessaan, ja tuo emaldon sekoilu korvauksissa on käsittämätöntä munailua joka jotenkin uskomattomasti aina vaan pahenee joka kerta kun avaavat suunsa muka selventääkseen asiaa. Itsellä tuli 150e säännöllisesti paitsi viime kuussa tuli jotain 130-140 välillä. Tällä hetkellä äppi näyttää että olisi tulossa joku 90-100e jos noista päiväkohtaisista numeroista arvioi. Ihan eri numeroita millä tämä minulle aikoinaan myytiin. Toisaalta sieltä on tullut jo kolmatta tonnia, mistä toki menee sitten verot, mutta isoin juttu minulle on että tämä on tuonut hirveät säästöt, ei pelkästään nyt tällä hetkellä kun aurinko ja sähköpörssi juonittelee keskenään minun eduksi, vaan varmaan sama jatkuu niin kauan kuin sähkön hinnassa volatiliteetti pysyy korkeana. Mulla on myös käyttövaikutuksellinen sähkösopimus ja tämä on ränkännyt latauksen ja purkamisen välillä sen käyttövaikutusta alas huikean hyvin, varsinkin helmikuun huippuhintojen aikana kun käytiin välillä todella korkealla. Helmikuussa mulla oli käyttövaikutuksen ansiosta sähkön hinta 2,94 snt/kWh, ja kulutus siis kuitenkin yli 2400 kWh helmikuussa. Joo toki minulla on ekstra sähkökuormaa jota voin käsin hallita tuota auttamaan (sähköauto+hybridi+uima-altaan lämmitys+koko mörskän lattialämmitys+sauna) ja tuo ei joka kuukausi auta ihan noin paljoa, mutta en sitä sen takia hankkinut että tämä olisi jotenkin maagisesti aina halpa - vaan sen piti suojata minua jos sähkön hinta menee hulluksi, ja hulluksihan se sitten meni, ja oli ilo huomata että sehän toimi paremmin kuin uskalsin toivoakaan, repimällä minulle sen helmikuun hinnan törkeen alas. Helmikuussa olisi maksanut monta sataa enemmän pörssisähköllä. Nyt sähkölasku oli alle satasen energian osalta. No, joka tapauksessa, mahdoton laskea noita säästöjä mitä yksin ja ainoastaan vain tämän emaldon ansiosta on tullut, mutta noin lonkalta arvioituna, huomioiden paljonko romu maksoi, mitä sieltä on euroina tullut reservikorvauksina, mitä mutu-tuntumalla on nyt voinut tehdä mitä ennen ei, mitä sähkölaskulta on tullut säästettyä, ja mitä verotuksessa saatu vähennettyä, niin näyttää siltä että iso lohko koko projektista (sis. työt) ja joku ehkä neljäsosa pelkän laitteen osalta (pl. työt) on jo tullut tavalla tai toisella takaisin päin. Toki iso osa siitä on ollut sitä 150e reservikorvausta, mutta vaikka sekin putoaisi nyt jonnekin alle sataseen, niin kyllä minä uskon että tämä itsensä vielä maksaa takaisin. Kunhan sähkön hinta jatkaa heilumista. Pahinta mitä voisi tapahtua on että yhtäkkiä sähkön hinta stabiloituu. Käsi ylös joka odottaa että se tapahtuu ennen vuotta 3000. Mulla on siis lähinnä okei kokemuksia laitteesta, viime ajat ollut mitä halusin mutta silti, näitä teidän juttuja lukiessa kyllä tulee sellainen tunne että jos minulla ei tätä jo olisi, niin ei kyllä tulisikaan. No niin tässä oli tämän vuoden kontribuutio tällaisena aivopieruna.