Keskustelua sähköautoista

Nihan

Aktiivinen jäsen
Olisko takavetoinen standard range...

Epäilemättä. Esim. alkupään RWD standard range, SOH esim. 85% = 42kWh käytettävissä

Esilämmityksineen, isolla kuormalla, kovalla pakkasella kulutus korkea ja lataukset matkalla tehdään optimoiden nopeus eli ei lähellekään täyteen, niin helpostihan tuossa pari nopeaa hörppyä muodostuu jos ei absoluuttisen pakolliseksi niin ainakin ihan fiksuksi latausstrategiaksi.

Jule

Vakionaama
Nojaa.. Onhan noita yllättäviä tankkaustarpeitakin tullut ihmisille, kun se auto ei olekaan jostainsyysyä niellyt kilometrejä odotetusti. Toki se itse tankkaaminen on nopeampaa, kun sinne pumpulle on päässyt.

Toinen mitä olen miettinyt, että tuleeko sähköauton kanssa helpommin tilanne että sen lataustarpeen unohtaa, jos poikkeaa siitä normsslista arkirutiinista? Bensapelin kanssahan joutuu pumpulla käymään säännöllisesti ihan arkiajossakin, kun sähkärillä asiaa ei tarvitse ajatella.

ttk2

Aktiivinen jäsen
Laitoin juuri Polestar 2:n 12V akun ylläpitolaturiin. Näytti alussa 11,7V.

Ovet auenneet vähän jähmeästi (lukotkin jäässä, kuuluu ilmeisesti kuvaan) ja sivupeilit lukitusta aukaistessa liikkuu auki hyvin laiskan oloisesti. Samoin se pieni äänimerkki oli tuossa kovimpien 25-33°C pakkasten aikaan (ja heti jälkeen) sellainen vanhahkon kumiankan piipitys 🙂

Ei ole ollut juuri ajoa ja ladattukin on harvemmin. On tässä nyt vähän muutakin meneillään, mutta raportoidaan nyt tämä ensin.

Onko muilla "passiivisilla EV-autoilijoilla" ollut koskaan tarvetta 12V ylläpitolataukselle?

Jos akku on alkuperäinen, niin se on ollut käytössä vuodesta 2021. En sinänsä ihmettelisi, jos alkaa antautua näissä pakkasissa.

Arvid

Aktiivinen jäsen

Ovet auenneet vähän jähmeästi (lukotkin jäässä, kuuluu ilmeisesti kuvaan) ja sivupeilit lukitusta aukaistessa liikkuu auki hyvin laiskan oloisesti. Samoin se pieni äänimerkki oli tuossa kovimpien 25-33°C pakkasten aikaan (ja heti jälkeen) sellainen vanhahkon kumiankan piipitys 🙂

Ei ole ollut juuri ajoa ja ladattukin on harvemmin. On tässä nyt vähän muutakin meneillään, mutta raportoidaan nyt tämä ensin.

Onko muilla "passiivisilla EV-autoilijoilla" ollut koskaan tarvetta 12V ylläpitolataukselle?

Jos akku on alkuperäinen, niin se on ollut käytössä vuodesta 2021. En sinänsä ihmettelisi, jos alkaa antautua näissä pakkasissa.
Audi E-tronin (alkuperäinen fät etron / Q8 ) 12V akun ylläpitomoduuli on varmaankin repäisty suoraan polttomoottoriautosta. Se osaa pyytää virtaa vain kun HV akun kontaktorit ovat kiinni, eli "sytytysvirta" päällä.

Eli on mahdollista tilanne, jossa olet kytkenyt auton lataukseen latausasemaan, ja E-tronin 12V akku tyhjenee. Itse asiassa se ei ole pelkkä mahdollisuus, vaan se että latausluukku on auki estää auton väylän ja järjestelmien täyteen sleep modeen menemisen, ja jouduttaa 12V akun kuolemaa. Eli mihinkään lentokentän latauspisteelle ei autoa voi jättää parkkiin viikoksi. Ironista!

Etronit myös alkavat laskea ilmaa etujousituksesta kun 12V akun ohjaus alkaa säästelemään virtaa. Ja sitten alkaa tulla mitä ihmeellisempiä vikakoodeja ja herjoja joista osa ei edes lähde itsestään pois. Näihin kun ei reagoi niin seuraavaksi se ei jaksa vetää kontaktoreja kiinni. Merkittävästi kärsineen akun tunnistaa laiskasti avautuvista jäähdytyssäleiköistä joiden moottorilla on tunnistettava ääni.

Ensimmäisen kerran olisi ollut lähtö hinausauton lavalla mökiltä jos en olisi jo valmiiksi varautunut tähän ja auton keula oli riittävän lähellä 12V ylläpitolaturia.

Itse asiassa monilla valmistajilla on ongelmia 12V akkujen kanssa. Tesla korjasi omat ongelmansa pääosin softaa päivittämällä vajaa 10 vuotta sitten. Lisäksi Teslat osaavat sivistyneesti ilmoittaa että 12V akun kanssa alkaa olla ongelmaa ennen kuin ongelma näkyy käyttäjälle.

Viimeksi muokattu:

Arisoft

Hyperaktiivi
Kona ollut toinen tarkkailun alla oleva. Mitähän puutteita siinä on talvikäyttöä ajatellen?

Konassa ei saa käsin valittua akun lämmitystä. Eli kun 300km ajettuasi ajat pakkasella pikalaturille, niin se alkaa lataamaan 22 kW teholla melko pitkään ennenkuin akun lämpö nousee tarpeeksi ja latausteho palaa normaaliksi, mikä on siellä 40-50kW keskivälillä useimmiten. Siinä on lämmitin mutta se yrittää arvata milloin lämimtystä tarvii ja arvaa sen väärin.

Siinä taisikin olla kattava listaus talviongelmista.

Viimeksi muokattu:

Arisoft

Hyperaktiivi

Ei ole ollut kun oma auto lataa kyllä pikkuakkua parkissakin. Mutta akku menee nopeasti huonoksi eikä se varoita mitenkään selvästi siitä. Kerran jäin tienpäälle kun auton oltua levähdyspaikalla liian kauan (30 min) se ei enää jaksanut käynnistyä. Tänä syksynä vaihdoin jo kolmannen akun siihen. Tällä kertaa se jäi merkkihuollon parkkipaikalle. Onneksi kertoivat että tarvitsivat apuvirtaa käynnistykseen. Muuten en olisi arvannut vaihtaa akkua. Siinä originaali akku kesti kaikkein heikoimmin. Tarvikeakuilla pärjännyt kolmisen vuotta per akku. Yläpitolataus ei enää riitä siinä vaiheessa kun akku on mennyt liian heikoksi.

Lurkus

Vakionaama
Konassa ei saa käsin valittua akun lämmitystä. Eli kun 300km ajettuasi ajat pakkasella pikalaturille, niin se alkaa lataamaan 22 kW teholla melko pitkään ennenkuin akun lämpö nousee tarpeeksi ja latausteho palaa normaaliksi, mikä on siellä 40-50kW keskivälillä useimmiten. Siinä on lämmitin mutta se yrittää arvata milloin lämimtystä tarvii ja arvaa sen väärin.

Siinä taisikin olla kattava listaus talviongelmista.
Mulle tuo lämmitys on pelannut hyvin kun itse voi sitä niin hyvin hallita. 300km ajoon lähden lämmitetyllä akulla. Silloin se ei ole kamalan kylmä laturille tullessa. Toiminut hyvin ne vähät kerrat mitä on tarvinut. Nyt 72tkm mittarissa ja pikaladattu 38 kertaa, joista kyllä monet aika lyhyitä latauksia.

HelaKammo

Vakionaama
Pakkasessa hyytyneen 5 v. vanhan Leafin 12 V akun varaus oli aika heikko, 25% laturin mukaan, ladannut toista vuorokautta. En tullut jännitettä mitanneeksi, ajattelin ihan koe mielessä katsoa, että mikä akun tila on, mielestäni ehjä, mutta huonosti ladattu. Viime ajat ollut enimmäkseen nurkka-ajoa, 5-20 min välejä.

bungle

Vakionaama
Pakkasessa hyytyneen 5 v. vanhan Leafin 12 V akun varaus oli aika heikko, 25% laturin mukaan, ladannut toista vuorokautta.
Mulla oli vähän samaa sellasella pienemmällä Ctek laturilla. Ekaksi vedin normi-latauksen lumihiutaleella ja se meni läpi. Sit vedin recondin, joka kyllä jäi jumiin. Sen jälkeen vedin vähän suuremmalla Ctek laturilla ja se meni kyllä maaliin. Pitää sillä suuremmallakin kokeilla recond vetää läpi. Mutta joo, on voinut laturi jäädä jumiin. Toki akkukin varmaan vetelee viimeisiä.

Arisoft

Hyperaktiivi
Mulle tuo lämmitys on pelannut hyvin kun itse voi sitä niin hyvin hallita.

Sulla onkin uudempi malli.

Uudemmassa on myös lämmitettävä latausluukku, joka vanhemmassa saattoi jäätyä niin että piti kuumalla vedellä avata jos ajoi sopivan jäätävällä säällä. Ja saattaa latauskykykin olla parempi kuin 7,2 kW mitä tämä vanhempi lataa.

wannabe

Aktiivinen jäsen

Uudemmassa on myös lämmitettävä latausluukku, joka vanhemmassa saattoi jäätyä niin että piti kuumalla vedellä avata jos ajoi sopivan jäätävällä säällä. Ja saattaa latauskykykin olla parempi kuin 7,2 kW mitä tämä vanhempi lataa.

Missä vuosimallissa tuo raja menee?

Lurkus

Vakionaama

Epäilen kyllä että mulla olis lämmitettävää luukkua.

Arisoft

Hyperaktiivi
Mulla 2022 ja akun esilämmitys ja sileä keula.

On mullakin 2019 mallissa akun lämmitys mutta sitä ei pysty ohjaamaan itse. Jossain vaiheessa sille tuli kai nappula tms. josta saa itse käynnistää lämmityksen. Vanhemissa on vain "Winter mode" valinta, joka lämmittää akkua vasta kun se alkaa olla tyhjä. Pidän sen pois päältä koska se vähentää vain rangea. Lämmitys ei kumminkaan osu siihen kohtaan kun olen menossa laturille.

Lurkus

Vakionaama
On mullakin 2019 mallissa akun lämmitys mutta sitä ei pysty ohjaamaan itse. Jossain vaiheessa sille tuli kai nappula tms. josta saa itse käynnistää lämmityksen. Vanhemissa on vain "Winter mode" valinta, joka lämmittää akkua vasta kun se alkaa olla tyhjä. Pidän sen pois päältä koska se vähentää vain rangea. Lämmitys ei kumminkaan osu siihen kohtaan kun olen menossa laturille.
Kerroin tuolla aikaisemmin miten se lämmitys toimii ja miltä osin sitä voi ohjata itse.

vmakela

Vakionaama
Kroonistunut autokuume täällä. Tekis mieli vaihtaa 21 Kona 64kWh, MG4 2023 64kWh. Jyväskylässä olis sopivasti jos ajoittaisi muihin reissuihin. Saisi reippaasti lisää lataustehoa ja akuston esilämmityksen.

puuteknikko

Vakionaama
Mulla 2022 ja akun esilämmitys ja sileä keula.
Taisi tosiaan tulla uusi versio Konastakin jossain tuossa vuoden 2022 aikana. Minulla on aika loppuvuoden e-Niro ja se on vielä vanhaa DE-mallia.

Tuossa autossa Winter mode ilmeisesti saattaa lämmitellä akkua silloin kun sen varaus on alle 33%, näin luin jostain. En ole vielä kertaakaan tarvinnut pikalatausta, joten ei ole tullut testattua miten se toimii. Jos ajaisin pidempää reissua niin luultavasti kytkisin tuon sellaisen ajaksi päälle (on ikävän syvällä valikoissa jos en muista väärin).

Esäätäjä

Vakionaama
Taisi tosiaan tulla uusi versio Konastakin jossain tuossa vuoden 2022 aikana. Minulla on aika loppuvuoden e-Niro ja se on vielä vanhaa DE-mallia.

Tuossa autossa Winter mode ilmeisesti saattaa lämmitellä akkua silloin kun sen varaus on alle 33%, näin luin jostain. En ole vielä kertaakaan tarvinnut pikalatausta, joten ei ole tullut testattua miten se toimii. Jos ajaisin pidempää reissua niin luultavasti kytkisin tuon sellaisen ajaksi päälle (on ikävän syvällä valikoissa jos en muista väärin).
Luin kanssa netistä että (lainauksia ohjekirjasta) että konan Winter Mode on akunlämmittimellä varustetuissa malleissa ja ottaa 2kW akun lämmittämiseen ajon aikana jos kytketty päälle.
Muuten akunlämmitin on käytössä aina kun auto kytketty lataukseen riippumatta onko Wniter Mode päällä vai ei.
Eli käsitin että Winter Modea ei kannata pitää päällä ellei halua pikaladata.
Tekeekö tuo toiminto jotain muuta että sitä kannattaa pitää kytkettynä?

Tuo että olisi päällä ALLE 33% varauksella tuntuu järjettömältä, yleensähän näitä toimintoja kytketään pois alhaisemmilla varauksilla.

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Erehdyppä koikalle niin se voi olla menoa sen jälkeen :)
No tähän mennessä en ikinä ole koeajanut uusia autojani, mutta toisaalta eipä noita ole vasta kuin 2 tähän mennessä tullut hommattuakaan, kaikki muut tulleet käytettyinä ja silloin toki myös koeajettu. Vaan kyllä tuosta PV5 nyt täytyy vähintään ne kylmätyypit ainakin käydä ottamassa.

Tuossa tänä aamuna koiralenkillä katselin erästäkin jamppaa parkkiksella -20 pakkasessa, kun otti pakustaan lumiharjan, huiteli sillä hetken ympäriinsä ja lähti tod.näk. töihin. Ei pörinää, ei savua, ei käryä, ei lämpimäksi käyttämistä. Ai niin mutta sehän olikin sähköpaku. Perskules että meni homma tyylikkäästi, tahtoo kans!

puuteknikko

Vakionaama
Luin kanssa netistä että (lainauksia ohjekirjasta) että konan Winter Mode on akunlämmittimellä varustetuissa malleissa ja ottaa 2kW akun lämmittämiseen ajon aikana jos kytketty päälle.
Muuten akunlämmitin on käytössä aina kun auto kytketty lataukseen riippumatta onko Wniter Mode päällä vai ei.
Eli käsitin että Winter Modea ei kannata pitää päällä ellei halua pikaladata.
Tekeekö tuo toiminto jotain muuta että sitä kannattaa pitää kytkettynä?

Tuo että olisi päällä ALLE 33% varauksella tuntuu järjettömältä, yleensähän näitä toimintoja kytketään pois alhaisemmilla varauksilla.
Olisiko tuossa se olettama, että alhaisella varauksella ollaan todennäköisesti menossa laturille. Tuosta kun luin aiemmin, sain sellaisen käsityksen, että yksi käyttötarkoitus olisi saada tiristettyä akusta enemmän sähköä ulos lämmittämällä sitä, mutta se kuulostaa järjenvastaiselta kun lämmitys kuitenkin syö huomattavasti tehoa.

Hidaslatauksessa ei ainakaan Niro lämmittele akkua lainkaan, mikä on oikein hyvä juttu kun työpaikalla latausvirran maksimi on käytännössä 1x10A.

Tässä oli se ketju, jossa tuota lämmitysasiaa oli selvitelty.

Arvid

Aktiivinen jäsen
Kroonistunut autokuume täällä. Tekis mieli vaihtaa 21 Kona 64kWh, MG4 2023 64kWh. Jyväskylässä olis sopivasti jos ajoittaisi muihin reissuihin. Saisi reippaasti lisää lataustehoa ja akuston esilämmityksen.
MG4 suosittelisin myös niille jotka Kona, Leaf, ID.3 luokasta autoa etsivät. Pykälän modernimpi ja käytettynä aliarvostettu. 3 vuotta vanhassa on 4 vuotta takuuta (rajauksin).

3 vuotta sitten koeajoimme Konan, ID.3, e208, Ioniq 40kWh ja Leafin käytettyinä. Mustana hevosena testattiin juuri myyntiin tullut MG4, jonka sai uutena halvemmalla kuin osan koeajetuista. Oli helppo valinta koska se oli noista myös paras. Kaikki koeajetut olivat kuitenkin hyviä ja mikä tahansa noista olisi valittu jos vaihtoehtona olisi ollut polttomoottoriauto. Kona oli vaimon suosikki.

Hempuli

Töllintunaaja
No tähän mennessä en ikinä ole koeajanut uusia autojani...

Kahdeksan ykkösautoa ja yhden kakkosauton olen ostanut 40 vuoden aikana. Yksi piti koeajaa, kun autoliikkeen myyjä pakotti. Kaksi on ollut alle satkun, mutta seassa on kaksi ja kolmekin satkua ajettuakin. Myös kolmesta prätkästä kaksi tuli koeajamatta, eka tuli perheestä ja sillä ajelin ennen ostoa. Ymmärtämättömälle koeajo ei kerro mitään.

Muut oli yli viisivuotiaita, mutta sähkis tuli parivuotiaana. Tyylin mukaisesti sähköpostilla ja kaupan sähköisellä allekirjoituksella. Ensimmäistä kertaa ajoin sähköautolla, kun ajoin sen liikkeen ovesta ulos. Kulkee tuo siinä kuin polttiskin ja toiminnanjohtajakin on tykännyt.

HiTec

Ensimmäistä kertaa ajoin sähköautolla, kun ajoin sen liikkeen ovesta ulos.
Toi on kyllä todella wänkä fiilis lähteä liikkeestä ulos ihan kylmiltään koeajamati sillä uudella omalla autollaan, jota ei ole kuin korkeintaan siellä myyntihallissa /c alle sovitellut :sormet:

Arisoft

Hyperaktiivi
Tuossa autossa Winter mode ilmeisesti saattaa lämmitellä akkua silloin kun sen varaus on alle 33%

Jep, näin se jotenkin toimii. Olen kerran nähnyt kulutusmittarissa "battery maintenance" tms. kohdassa kulutusta. Se lienee se lämmitin. Yleensä lataus tulee tehtyä korkeammassa varaustilanteessa, mikä vuoksi lämmitin jää hyödyttömäksi. Kaipa se sitä kuitenkin käyttää silloin kun akkua alkaa pikalataamaan.

tet

Hyperaktiivi

Jos Pole kakkosessa on sama akku kuin Volvon sisarmalleissa, eli 70 Ah AGM, niin veikkaan että ikääntyminen on tehnyt tehtävänsä. Kyllä tuossa kapasiteettia pitäisi riittää, vaikka vähän harvemmin saisi latausta. Itselläni 2-vuotias volle samalla tekniikalla, eikä mitään ongelmia vielä 12 V akun suhteen. Auto toki on liikenteessä oikeastaan päivittäin, mutta arkena hyvin lyhyitä matkoja. Yleensä joka yö latauksessa, ja silloinhan tuo pikkuakkuakin lataa, samoin kuin tietysti aina "käynnissä" ollessaan.

Husky

Hyperaktiivi
Noh, saako sähköautoissa ladata itse 12V akkua ja jos saa, niin saako olla kaapelit kiinni ja ellei onko sallittua irrottaa kaapelit itse?

Tiedän ettei yleensä mitään hajoa, eli tarkoitan tehtaan ohjetta.

Mielenkiintoinen kuvio jos sähköauton akkua ei saa ladata (vaikkakin siis 12V), mutta toisaalta osa kiellon syistä pätee myös sähköautoon.

Tuon takia polttiksia lähtenyt lavetilla kotipihasta tai takuuseen vaihdettu kotipihassa. Osan kanssa olis varmaan vuosia toiminut akku jos olisi hirmupakkasilla kerran tehnyt kotilatauksen, mutku ei

Ton1A

Vakionaama
Olen useamman kerran ladannut hybridi-Amperan 12V akkua. Kenkä irti ja laturi kiinni. Samaten ainakin vanhemman Teslan kanssa ei pitäisi olla mitään ongelmia, kenkä irti ja lataukseen. Ei sekään vaadi mitään koodauksia edes akun vaihtoon, jos vaan akkutyyppi pysyy samana.

Samaten pojan Pösö e-208:n akkua ladattiin noin, ja vaihdettiinkin vanha ja jo vähän väsynyt akku itse.

Ihan samanlaisilta nuo näyttävät kuin perinteisetkin autot tuon 12V akun suhteen.

HiTec

Tuossa omassa (polttis) ranskattaressani vm. -20 on tälläinen tarra akun päällä = lataus tehdään ulkoisella laturilla akun kengät paikoillaan, mutta minus-napaa varten on tuotu runkoon oma erillinen pisteensä, johon tuo laturi (tai apuvirta) kytketään. No käytännössä tuo minus on muutoinkin tässä autossa tungettu tuonne sellaiseen koloon pyyhkijäkaukalon alle, ettei sinne ilman gynekologin papereita kyllä mitään laturin hauenleukoja kiinni laiteta muutenkaan.

1770387256614.png

mimique

Tekninen taiteilija
Ymmärtämättömälle koeajo ei kerro mitään.
Tätä komppaan, kun ei (meikä) autolla ajamisesta mitään ymmärrä, niin uutta autoa ostaessa koeajo ei oikein tomppelille anna mitään informaatiota. Kiinnostava parametri olisi MTBF-arvo, mutta kun niitä eivät valmistajat julkituo.

Arvid

Aktiivinen jäsen
Miinusnapa kannattaa muutenkin laittaa muualle kuin suoraan akkuun kiinni - sopivaan korvakkeeseen lohkossa tms. Voi kuulemma muutoin käräyttää 12V BMS:n jos sellainen on. E-tronissa on myös latausnavat tuotu akulta erilliseen kohtaan pellin alla ja niistä on onnistuneesti annettu lisävirtaa kärsivälle pari kertaa.

TDI Golfissa kärähti parkkitutkan moduuli ja moni muu meni mitä ihmeellisimpiin vikatiloihin ihan tavallisessa ja ohjekirjan mukaan suoritetussa akun vaihdossa. Tämä oli mysteeri, koska uusi akku toimi kuitenkin ihan normaalisti. Ehkä kuitenkin joku oikosulku pääsi syntymään huomaamatta.

HiTec

Tätä komppaan, kun ei (meikä) autolla ajamisesta mitään ymmärrä, niin uutta autoa ostaessa koeajo ei oikein tomppelille anna mitään informaatiota.
Uusi on uusi, ei alustassa nivelet vielä kolise tai jarrut jumissa vingu. Jokaisessa on mustaa pyöreää alla ja ratti jolla kertoa sen haluamansa liikesuunnan. Tälläiselle ei-niin-fiilistelijälle tuo uuden koeajo ei tosiaan anna yhtään mitään uutta, mikä ei jo siellä myyntihallissa kylmätyypeillä selviäisi. Toki jos haluaa kokeilla autoa perheen käytössä ja kuunnella myös heidän mielipiteitään siitä, niin silloinhan se on "pakko" koeajaa koska se on usein helpompaa kuin raahata koko poppoota sinne autoliikkeeseen.

Hempuli

Töllintunaaja
Vaikka en koeajanut, niin toki kävimme kaffereissulla paikallisessa liikkeessä katsomassa vastaavaa autoa. Pitihän hallintojohtajan leima saada ennen hankintaa, kun hän autoa enimmäkseen tarvitsee. :)

Jule

Vakionaama
Miinusnapa kannattaa muutenkin laittaa muualle kuin suoraan akkuun kiinni - sopivaan korvakkeeseen lohkossa tms. Voi kuulemma muutoin käräyttää 12V BMS:n jos sellainen on. E-tronissa on myös latausnavat tuotu akulta erilliseen kohtaan pellin alla ja niistä on onnistuneesti annettu lisävirtaa kärsivälle pari kertaa.

TDI Golfissa kärähti parkkitutkan moduuli ja moni muu meni mitä ihmeellisimpiin vikatiloihin ihan tavallisessa ja ohjekirjan mukaan suoritetussa akun vaihdossa. Tämä oli mysteeri, koska uusi akku toimi kuitenkin ihan normaalisti. Ehkä kuitenkin joku oikosulku pääsi syntymään huomaamatta.
Nuo akunvaihdossa kuolevat moduulit hajoavat yleensä siksi että niistä otetaan sähkö pois juuri kun se on esim kirjoittamassa jotain muistiinsa. Eli eivät varsinaisesti kärähdä.

Tuohon auttaa kun ei koske autoon 15min, ja sitten yllättäen ottaa akunkengän irti. Okei, no ei se auto ylläty, vaan ne moduulit ehtivät mennä rauhassa lepotilaan. Tai sitten jättää jonkun ulkoisen sähkönsyötön päälle.

Back
Ylös Bottom