VILP monoblock 2000-luvun kaukolämpötaloon - tulee Panan J-sarjan 9 kW monoblock

Ilmavesi

Aktiivinen jäsen
Meillä on lämmönvaihdin erillisessä autotallissa ja vesi kulkee kanaalia pitkin taloon kääntymään, ehkä sen takia termostaateilla ei saa maksimihyötyä?
Ymmärrän kohdallasi oikein hyvin autotallin viileämmän lämpötilan. Minulla autotalli on talon kivijalassa, eli sen yläpuolella (ja vieressäkin) on asuintiloja. Tällöin autotalli lämmittää muitakin tiloja. Siitä huolimatta pyrin laskemaan sen lämpötilaa merkittävästi.

Ilmavesi

Aktiivinen jäsen
Olen päätymässä tähän Ultimaten ilmalämpöpumppuun, jolla voisi sekä lämmittää että viilentää yläkertaa. Minulla on ollut Ultimaten 09 Alfa -malli lämmittämässä talon ulkopuolista 20 m2 tilaa viime syksystä lähtien.

Viimeksi muokattu:

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Tästä ketjusta katosi useampia viestejä sivuston varmuuskopion palautuksessa. Liitteessä on ennen palautusta otettu tuloste uusimmista. Valitettavasti kuvittelin että saamme palautuksessa talteen eilisestä klo 16 alkaen kaikki ja todellisuudessa palattiinkin keskiviikkoillan tilanteeseen, niin tästä voi nyt välistä kuitenkin jotain puuttua.

Liitteet

• VILP monoblock 2000-luvun kaukolämpötal...pdf
    2,2 MB · Katsottu: 25

Ilmavesi

Aktiivinen jäsen
Tästä ketjusta tosiaankin puuttuu jonkin verran viestejä.

Olen ajatellut tällaista pumpun kiinnitystä ja värinänvaimennusta. Erikoista on, että videon värinänvaimenninta ei kiinnitetä mitenkään betoniin. Pumpun pohjan ja betonilaatan etäisyys on arviolta 10-15 cm. Minun tapauksessani betonilaatan läpi menisi 100 mm putki, johon kondenssivesi valuu.

Naapurimaassakin (ajassa 20.30) on käytetty kiskollisia värinänvaimentimia, ja pumpun ja maan etäisyys on pieni.

Arisoft

Hyperaktiivi
Olen ajatellut tällaista pumpun kiinnitystä ja värinänvaimennusta. Erikoista on, että videon värinänvaimenninta ei kiinnitetä mitenkään betoniin.

Kerrostaloissakaan pumppuja ei kiinnitetä mihinkään. Seisovat jaloillaan maassa. Kuvasta ei tosin näe onko siellä joku piikki tulossa kumiin alhaaltapäin estäen sen liikkumisen sivuttain. Ylös se ei nostamatta nouse.

En tiedä onko tuo kuinka tehokas värinän vaimennin. Riippuu ihan kumin joustavuudesta. Kunhan se jalusta on irti talon rungosta niin se vaimentaa jo tosi paljon. Itsellä on pienet kumiset vaimentimet pumpussa eikä siitä kyllä siirry mitään värinöitä rakennukseen.

Ilmavesi

Aktiivinen jäsen
Betonilaatta ei tule koskettamaan talon runkoa. Tämän videon kohdassa 5.05 on asennettu ohut kumilevy pumpun ja betonin väliin, ja pumppu on pultattu betoniin. Kenties toteutan omani vastaavalla tavalla. Eli 135 x 80 x 10 betonilaatan ulkoreunoihin valetaan esimerkiksi 20 cm korkeat pilarit, joiden päälle pumppu lasketaan ja kiinnitetään pulteilla betoniin upotettuihin proppuihin. Asennusohjeessa (kohta 2) ei mainita värinänvaimennuksesta, vaan kiinnitys on suoraan betoniin.

Viimeksi muokattu:

Ode

Aktiivinen jäsen
En halua sekoittaa @Ilmavesi pakkaa, mutta laitan nyt tähän, kun tuli vastaan. Tässä ketjussa on käsitelty 3-tieventtiilin ongelmia ja vaihdettu/säädetty käyttöveden esilämmitykseen + tulistusvaraajaan. Tässä jää hintavat (ja vikaantuvat) venttiilit pois ja asennuksesta tulee yksinkertaisempi. https://lampopumput.info/foorumi/threads/panasonic-vilp-ja-vaihtoventtiiliongelma.39566/

Olin itse 3-tieventtiilin kannalla ja käyttöveden tekemisen pääosin pumpulla. Toi ketju antoi kuitenkin ajattelemisen aihetta ja helpompi + kokonaistaloudellisempi ratkaisu voisikin olla esilämmitys kierukalla + käyttövesivaraajassa loput.

Arisoft

Hyperaktiivi
kokonaistaloudellisempi ratkaisu voisikin olla esilämmitys kierukalla + käyttövesivaraajassa loput

Mutta tuo ei tee mitään pääongelmalle eli jatkuvalle lämmön vuotamiselle kv-kiertoon. Esilämmitys vaatii että vettä valutetaan pois ja se on tässä vain murto osa kulutuksesta.

Ode

Aktiivinen jäsen
Mutta tuo ei tee mitään pääongelmalle eli jatkuvalle lämmön vuotamiselle kv-kiertoon. Esilämmitys vaatii että vettä valutetaan pois ja se on tässä vain murto osa kulutuksesta.
No niin, unohdin koko kierron. Ehdotin aiemmin, että sitä pidetään päällä vain tarvittaessa, mutta ehkä se ei onnistu? Tai sitten tuplakierukka, jossa toisessa lkv-kierto. :oops:

kotte

Hyperaktiivi
Itse olen sitä mieltä, että käyttöveden kierron lämmitys kannattaisi suosiolla tehdä suoralla sähköllä. Luokkaa parilla megawattitunnilla vuodessa ainakin itse selviän moisesta ja kulutushan on hyvin tasaista. Kiertoa varten kannattaisi olla oma pieni varaajansa tai läpivirtauslämmitin vain kiertoa varten. Jos kiertoon lähtee 55-asteista vettä (mikä sekin on rakennusmääräysten perusteella liian vähän), paluukin on yli 50-asteista (mikä puolestaan on rakennusmääräysten mukaan ehdottomasti liian vähän). Ei tuollaisten vesivirtojen kanssa pärjää kannattavasti vilpin lämmittämä kuin korkeintaan keskikesällä, jos silloinkaan. Ilman kiertoa käyttövesivaraajan keskimääräinen lämpötila yli lämmitys- ja lämmittämättömyyssyklien sekä mahdollisen varaajan kerrostuman suhteen ratkaisee tuottosuhteen, mikä on vilpin kannalta ratkaisevsti parempi tilanne.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Itse olen sitä mieltä, että käyttöveden kierron lämmitys kannattaisi suosiolla tehdä suoralla sähköllä. Luokkaa parilla megawattitunnilla vuodessa ainakin itse selviän moisesta ja kulutushan on hyvin tasaista.
Niinpä, juuri tuosta syystä itse moisesta luovuin heti kättelyssä. Ei vaimokaan koskaan edes ole hoksannut kaivata - tosin eipä tullut raportoitua muutokseksesta. Esilämmitettyä kylmää vettä tarjosin keittiöönkin mutta se ei mennyt läpi. Onneksi tämän voi valita mutta jos joku tälle tielle lähtee niin ehkä voi suosiolla vetään ihan kiinteästi kylmän veden keittiön hanalle.

kotte

Hyperaktiivi
Vähimmällä kulutuksella saattaisi päästä, kun lisäisi jokaisen vesipisteen luo hyvin pienen priimausvaraajan lämpimän tulon ja hanan kuumaliitännän väliin, missä nyt lämmintä vettä heti haluaankin. Noita näkyy olevan kaupan luokkaa 100 eurolla liitäntälaitteineen (tilavuus esim. 6 litraa, vastus 1,5kW, rosterinen ja paineenkesto 10 bar). Silloin kierron voisi ainakin unohtaa.

Arisoft

Hyperaktiivi
Itse olen sitä mieltä, että käyttöveden kierron lämmitys kannattaisi suosiolla tehdä suoralla sähköllä.

Tässä tapauksessa se on jatkuva 1 kW lämmitysteho. Vuodessa se on 9 Megawattittuntia. Vilpillä sen saa ainakin puoleen.

Jos kiertoon lähtee 55-asteista vettä (mikä sekin on rakennusmääräysten perusteella liian vähän)

Suositus on 55-60. Tähän ajateltu Pana pitäisi sitä pystyä tekemään.

kotte

Hyperaktiivi
Vilpillä sen saa ainakin puoleen.
Tuskin saa edes kesällä, kun kierrosta palaa 50-asteista vettä, mikä pitäisi lämmittää takaisin 55-asteiseksi (tai rakennusmääräyksiä noudattaen paluun pitäisi olla 55 asfetta, mikä sitten pitäisi lämmittää jonnekin 56...58 asteen haarukkaan).

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Oma päätelmäni tuosta kuumavesikierrosta on, että se on ajalta kun lämmitys oli joko öljyllä, sähköllä tai kaukolämmöllä. Eihän sillä silloin ole merkitystä, kun lämmittää pitää kuitenkin. Tulee jopa pieni säästö siitä kun ei mene sitä huoneenlämpöistä vettä viemäriin. Joku voisi sitä vastoin pohtia, kuinka paljon tuo kierrättely tekee veden kulutuksessa ja sitä kautta rahassa. Meillä vesi maksaa vain vesipumpun sähkön kulutuksen, olisiko noin ~1 kWh/kuutio eli tältä momentilta ei säästöjä löydy.

Arisoft

Hyperaktiivi
Tuskin saa edes kesällä, kun kierrosta palaa 50-asteista vettä, mikä pitäisi lämmittää takaisin 55-asteiseksi (tai rakennusmääräyksiä noudattaen paluun pitäisi olla 55 asfetta, mikä sitten pitäisi lämmittää jonnekin 56...58 asteen haarukkaan).

Panasta en tiedä, mutta kesällä oma kiinaihme tuottaa yli 60 asteista kun sille syöttää 55 asteista.

Käytännössä vilpeissä on tämä riittävä kuumuus toteutettu niin että määräajoin se nostaa veden sähkövastuksella hyvin kuumaksi ja muullloin vesi on sitten viileämpää. En tiedä onko normien mukaista mutta noin ne toimii ja on opastettu asennettavaksi.

Ilmavesi

Aktiivinen jäsen
Asentaja, jota aion hyödyntää soveltuvin osin järjestelmäni asennuksessa, on sitä mieltä, että pumppua käytetään käyttöveden lämmitykseen, mutta kovalla pakkasella käytetään lv-varaajan vastusta. Hänellä on omassa vilp-järjestelmässään lv-varaajan vastus käsikäytöllä eli suko-pistotulpalla.

Maatelineeksi olen suunnitellut tätä.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Mitä sitten "kovalla pakkasella" tarkoitetaan? Jos kaikki lämpö tai osakin siitä tulee joka tapauksessa suoralla sähköllä, onkos tällä nyt sitten enää mitään merkitystä juuri tuolloin.

Tokko kenelläkään ole heittää mitään arviota, kuinka paljon tuo kuumavesikierto esim. säästää vesimaksuissa vuodessa? Mitään muuta säästöähän siitä ei käsittääkseni oikein tule.

kotte

Hyperaktiivi
Käytännössä vilpeissä on tämä riittävä kuumuus toteutettu niin että määräajoin se nostaa veden sähkövastuksella hyvin kuumaksi ja muullloin vesi on sitten viileämpää. En tiedä onko normien mukaista mutta noin ne toimii ja on opastettu asennettavaksi.
Tuollainen toiminto ei sitten auta kiertoon kuin välttävästi, jollei pidä varaajan yläosaa jatkuvasti yli 55-asteisena. Itse olen sitä mieltä, että 55-asteisen paluuveden syöttäminen jatkuvasti vilpille saattaa sen varsin koville, jos lämpö tehdään lämpöpumpulla. Kiertohan tulisi palauttaa lähelle varaajan yläosaa. Jos vilppi ei tuota lämpöpumpulla moisat yli 55-asteista vettä, sittenpähän se lämmittänee käyttövedenkin aina lämmitysjakson loppupuolella vastuksilla, mikä voi jopa lisätä sähkön kulutusta verrattuna tilanteeseen, että kierron pitäisi lämpimänä suosiolla vastuksen avulla.

Arisoft

Hyperaktiivi
Itse olen sitä mieltä, että 55-asteisen paluuveden syöttäminen jatkuvasti vilpille saattaa sen varsin koville, jos lämpö tehdään lämpöpumpulla

Panan esitteestä: "16 kW:n malli pystyy lämmittämään veden 55 °C:n lämpötilaan ja on erittäin tehokas jopa -27 °C:n lämpötilassa."

Jos ne tuohon käyttöön myydään niin en minä osaa mennä sanomaan että laite olisi liian kovilla. Minkä osan kulumista/hajoamista tässä lähinnä epäilet?

Arisoft

Hyperaktiivi
Kompressoriöljyn krakkautumista ja käämien eristeiden vanhenemista korkean kuumakaasun lämpötilan takia. Erikoisesti korkea paluuveden lämpötila kuumakaasun lämpötilaa nostaa.

Oman R32 laitteen kuumakaasu on järjestään 80-90 asteista. En tiedä onko se valmistajan suunnitteluvirhe. Alemmaksikin sen saisin säädettyä. Tämä siis jo 30 asteisella paluuvedellä. Nuo Panan T-CAP mallit on varta vasten tehty kuumaa tuottamaan. Kaipa valmistaja osaa sen rakentaa siihen käyttöön kestäväksi.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Jos tuota lämpötilatasoa voi alentaa, siitä ei ainakaan ole mitään haittaa. Tuottolämpötilan aletessa alenee myös painetaso ja samalla mekaaniset rasitusvoimat, joskin mekaanista rasitusta tulee varmaan myös jonkin verran pyörimisen hyrrävoimista ihan ilman painettakin.

Ilmavesi

Aktiivinen jäsen
Päälaitteisto on tilattu:
Panasonic WH-MXC09J3E8 T-CAP 9 kW
Lämminvesivaraaja 200 l (sisällä 2.1 m2 kierukka), 2 kW termostaatillinen vastus suko-pistotulpalla
Puskurivaraaja 100 l, 4.5 kW termostaatillinen vastus

Ode

Aktiivinen jäsen
Päälaitteisto on tilattu:
Panasonic WH-MXC09J3E8 T-CAP 9 kW
Lämminvesivaraaja 200 l (sisällä 2.1 m2 kierukka), 2 kW termostaatillinen vastus suko-pistotulpalla
Puskurivaraaja 100 l, 4.5 kW termostaatillinen vastus
Mistä tilasit? Ja laita nyt vielä tarkemmat speksit laitteista. :) Tilasitko samalla pohjavastuksen, kumit, jäätymisenestoventtiilin, ym. tilpehöörit samalla?

Ilmavesi

Aktiivinen jäsen
Varaajat ja vastukset ovat Kospel-merkkisiä:
SWP-201
SVH-100
GRW-2.0 kW/230V
GRW-4.5 kW/400V

En asentane kumeja pumpun ja maatelineen väliin, sillä asennusohjeessa ei ole kumeja ja tälläkin foorumilla on menestyksekkäästi pärjätty ilman ainakin vastaavan 7 kW pumpun osalta.

Pohjan sulanpitokaapelin ja vaihtoventtiilin hankin Onniselta. Uudet jäätymisenestoventtiilit (tarvitaan 2) löysin Torista edullisesti. Se oli hankkeen ensimmäinen hankinta. :D

• Tykkää
Reactions: Ode

Ilmavesi

Aktiivinen jäsen
Vesiputkien kytkennästä pumppuun on ainakin kahdenlaisia näkemyksiä: toiset kiinnittävät 22 tai 28 mm kupariputket (tai PEX) (kierre on 1 1/4) suoraan laitteeseen, mutta toiset suosivat kytkentäletkua putken ja pumpun välissä. Kytkentäletkut ovat varsin arvokkaita.

Arisoft

Hyperaktiivi
Vesiputkien kytkennästä pumppuun on ainakin kahdenlaisia näkemyksiä: toiset kiinnittävät 22 tai 28 mm kupariputket (tai PEX) (kierre on 1 1/4) suoraan laitteeseen, mutta toiset suosivat kytkentäletkua putken ja pumpun välissä. Kytkentäletkut ovat varsin arvokkaita.

Lopputuloksan kannalta ne kaikki toimivat. Itsellä on liitos PEX-putkella. Ajattelin että se joustavana estää värinöiden siirtymistä. Se lienee letkujenkin käytön syynä. Putket pitää vielä eristää.

Amigo

Aktiivinen jäsen
28mm kupariputkea noin 12 metriä, 12 kapillaarimutkaa (ei kulmia) ja pumpussa helmiliittimillä. Virtausta täysillä yli 3500L/h. Suodattimet taitaa yleensä eniten virtausta rajoittaa, oma magneettisuodatin allekirjoituksessa (on iso). Ei joustoja mutta putkien kannakointi seinään vähän kauempana pumpusta jos betonilaatta vähän muljaa.

Ei tule ääniä putkia pitkin. Putkien kannakointi https://www.puuilo.fi/wurth-c-putkipidin-m8-25-28mm

Ilmavesi

Aktiivinen jäsen
Lopputuloksan kannalta ne kaikki toimivat. Itsellä on liitos PEX-putkella. Ajattelin että se joustavana estää värinöiden siirtymistä. Se lienee letkujenkin käytön syynä. Putket pitää vielä eristää.
Meneekö PEX-putkesi seinän läpi vai liittyykö se kupariputkeen?
PEX-putkea ei taida saada valmiina 1 1/4 mutterilla.

Ilmavesi

Aktiivinen jäsen
28mm kupariputkea noin 12 metriä, 12 kapillaarimutkaa (ei kulmia) ja pumpussa helmiliittimillä. Virtausta täysillä yli 3500L/h. Suodattimet taitaa yleensä eniten virtausta rajoittaa, oma magneettisuodatin allekirjoituksessa (on iso). Ei joustoja mutta putkien kannakointi seinään vähän kauempana pumpusta jos betonilaatta vähän muljaa.

Ei tule ääniä putkia pitkin. Putkien kannakointi https://www.puuilo.fi/wurth-c-putkipidin-m8-25-28mm
Vaikuttaa hyvältä ja toimivalta!👍 Onko toteutuksesta kenties valokuvia? 🤔

Amigo

Aktiivinen jäsen
En ole näköjään paljon kuvia asennuksesta ottanut. Ollut varmaan kiire saada toimintaan. Tuossa nyt joku kuva putkien sovittelusta. Näitä oikein kehtaa tänne laittaa... On niin itsetehtyä.😅

1774297212436.png

Back
Ylös Bottom