Aurinkopaneelit vesikatteeksi

moti

Aktiivinen jäsen
Laitetaas kuva valmiista tuotoksesta, vaimon auto kotiutui alle talveksi niin sain lämpimän tallin itselleni eli ainakin siinä mielessä projekti oli sukses.
 

Liitteet

  • IMG_9345.jpeg
    IMG_9345.jpeg
    303,4 KB · Katsottu: 154

pamppu

Hyperaktiivi
Tarkoitus olis tehdä jossain välissä terassille pieni pätkä katetta, joku 3x4 katos tms. Niinkö se nyt on, että melkein samanhintaista on nostella sinne katoksi aurinkopaneeleita kuin valokatetta…. Mihinköhän sen sähkön työntäisi…
 

Tifo

Vakionaama
Laitetaas kuva valmiista tuotoksesta, vaimon auto kotiutui alle talveksi niin sain lämpimän tallin itselleni eli ainakin siinä mielessä projekti oli sukses.
Vaakasauma on limitetty, veditkö kitit pystysaumoihin? Niin ja tuleeko tuolta sähköä? Muutaman kuvan voisi laittaa kiinnityksistä.
 

Mara

Aktiivinen jäsen
Suunnitelmissa olisi rakentaa terassin katto aurinkopaneeleista vanhan muovilevyn tilalla. Rungossa on jo vaakaruoteita riittävästi, joten näihin vain paneelit kiinni 3 x 2 paneelia, vaakasaumaan ikkunatiivistettä ja paneelit yhteen, pystysaumaan pieni vesikouru alapuolelle tai T-lista yläpuolelle.
 

Tifo

Vakionaama
Suunnitelmissa olisi rakentaa terassin katto aurinkopaneeleista vanhan muovilevyn tilalla. Rungossa on jo vaakaruoteita riittävästi, joten näihin vain paneelit kiinni 3 x 2 paneelia, vaakasaumaan ikkunatiivistettä ja paneelit yhteen, pystysaumaan pieni vesikouru alapuolelle tai T-lista yläpuolelle.
Ikkunatiiviste ja sikaflex kaikkiin saumoihin ja alta kiinnitys olisi minun valinta.
 

lmfmis

Vakionaama
Oma suunnitelma etenee ja nämä tämänhetkinen bifacial paneelin standardimitta 1134 .... tavanomainen k-1200 kattotuolijako ei mene tasan ....

mutta k-1145 jako lähtee tehtaalle 😆

Näin saan 2x5 paneelit ja reunat tavanomaisesti.

Vielä kun löytäisi läpinäkyviä järkevästi.
 

moti

Aktiivinen jäsen
Tässä pari lähikuvaa omista. Oli työläs, vaati erikoistyökaluja kun oli ahdasta ja ei nähnyt kunnolla. Aikaa meni 14 paneelin kiinnittämiseen n. 15 tuntia eli kaksi päivää yksin tehden joulukuun lämmössä, pikku sadekaan ei haitannut kun oli koko ajan paneeleiden alla. Mutta lähes hyvä tuli, 100% vesitiivis ja on kestänyt tuulet tähän asti.

Kiinnikkeet rosteria joka pitäisi olla ok alumiinille.

Jos tekisin uudestaan niin ehkä miettisin kiinnityksen eri lailla.
 

Liitteet

  • IMG_9769.jpeg
    IMG_9769.jpeg
    388 KB · Katsottu: 62
  • IMG_9771.jpeg
    IMG_9771.jpeg
    270,6 KB · Katsottu: 60
  • IMG_9772.jpeg
    IMG_9772.jpeg
    213,1 KB · Katsottu: 59

moti

Aktiivinen jäsen
Vaakasauma on limitetty, veditkö kitit pystysaumoihin? Niin ja tuleeko tuolta sähköä? Muutaman kuvan voisi laittaa kiinnityksistä.
Sähköa ei vielä tule ja sitä pitäisi miettiä seuraavaksi. Jos löydän jostain lähes ilmaisen invertterin niin onko se järkevämpi sijoittaa paneelien lähelle vai 25metrin päähän sähköpääkeskuksen viereen. Suojaputki on jo kaivettu maahan.
 

Liitteet

  • IMG_9910.jpeg
    IMG_9910.jpeg
    443,9 KB · Katsottu: 33

Tifo

Vakionaama
Sähköa ei vielä tule ja sitä pitäisi miettiä seuraavaksi. Jos löydän jostain lähes ilmaisen invertterin niin onko se järkevämpi sijoittaa paneelien lähelle vai 25metrin päähän sähköpääkeskuksen viereen. Suojaputki on jo kaivettu maahan.
Matka ei ole kovin pitkä, sen puolesta voi olla kummassa päässä tahansa.
Jos löydän jostain lähes ilmaisen invertterin
Paljonko saisi maksaa.
 

moti

Aktiivinen jäsen
Paljonko saisi maksaa.
No ei kovin paljoa jos pitää hommata asennus erikseen. Mutta toki harkitsen kaikkia vaihtoehtoja joten voit laittaa yv.

Onko suositusta millaisella johdolla (maakaapeli) olisi hyvä vetää 25 metrin pätkä invertterille? 5x25mm2? Nyt paneelitehoa 6.3kw mutta jos haluaa lisätä lähistölle myöhemmin niin ei olisi ainakaan piuhoista kiinni? Onko 5x6mm2 liioittelua?
 

Harrastelija

Hyperaktiivi
Sillä 2.5mm2:kin siirtää 11kW jos 3~
Toki matkaa on jonkin verran joten voisi olla paksumpikin. Jossain ketjussa oli taulukko jossa oli huomioitu kaapelin lämpeneminen eri ympäristöissä (vapaassa tilassa, maassa, putki, onko eristeitä). Lisäksi riippuu siitä kuinka isoksi paneeleita on tarkoitus laajentaa.

Ehkä jonkin verran turvallisempi jos DC kaapelit saisi lyhyemmiksi. Tuolla jännite taitaa nouste yli 500VDC ja jos laajentaa niin vielä korkeammaksi nousee jos samaan ketjuun tulevat.
Pitää myös varmistua invertterin IP luokasta (riippuen sijoituspaikasta.
 

Tifo

Vakionaama
Mulla tulee mökin voimalasta 6 mm2 aurinkokaapelit venevajaan, jossa invertteri. Eli + - ja kevi. Ne on ekana 110 viemäriputkessa ja dc-kaapelit on sen sisällä 28 mm vesijohdon suojaputkessa. 110 putkessa kulkee muitakin piuhoja.
 
Back
Ylös Bottom