240m2 täystiilitalo vilpin valinta lämmitys+ käyttövesi

Ottttooo

Jäsen
Hei.

Ostin 2 kerroksisen täystiilitalon mihinkä olen vaihtanut ison peruskorjauksen myötä jokapaikkaa vesikiertoisen lattialämmityksen.

Lämmitettävää alaa noin 240m2

Olisiko suositella jotain pumppua näillä spekseillä

Kiitos.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Tästä vaikkapa pumppu:

Ja varaajaksi vaikka:

Tuon perään sitten käyttövesivaraaja tavallinen sähkövaraaja 300l niin ei vesi lopu.

Otsikossa muuten sanotaan että 300m2 ja tekstissä 240m2. Aika iso ero.
 
Viimeksi muokattu:

Wespa

Aktiivinen jäsen
Ja siinäkin on vähän eroa onko ns. oikea wanhan ajan täystiilitalo eli tiili-ilmarako-tiili vaiko sittenkin uudempaa tuotantoa jossa ilman sijaan eristeenä villa.
 

Ottttooo

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
Tästä vaikkapa pumppu:

Ja varaajaksi vaikka:

Tuon perään sitten käyttövesivaraaja tavallinen sähkövaraaja 300l niin ei vesi lopu.

Otsikossa muuten sanotaan että 300m2 ja tekstissä 240m2. Aika iso ero.
Kiitos.


Mitäpäs veikkaat kun putkimies oli kovasti sitä mieltä että 8kw kone riittäisi, 10 varmasti ja 12kw aivan ylimitottamista. Mutta itse kyllä lähtisin mieluiten tuohon 12kw.

Toinen mitä parikin putkaria sanonut että sisäyksikkö riittänee ettei puskurivaraajaa tarvita, tätä olen kyseenalaistanut myös.
 

Ottttooo

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #7
Tästä vaikkapa pumppu:

Ja varaajaksi vaikka:

Tuon perään sitten käyttövesivaraaja tavallinen sähkövaraaja 300l niin ei vesi lopu.

Otsikossa muuten sanotaan että 300m2 ja tekstissä 240m2. Aika iso ero.
Kiitos.


Mitäpäs veikkaat kun putkimies oli kovasti sitä mieltä että 8kw kone riittäisi, 10 varmasti myös ja 12kw aivan ylimitottamista. Mutta itse kyllä lähtisin mieluiten tuohon 12kw.

Toinen mitä parikin putkaria sanonut että sisäyksikkö riittänee ettei puskurivaraajaa tarvita, tätä olen kyseenalaistanut myös.
Onko tuommoisen lämmittämisestä mitään kulutusarviota kWh/vuodessa ja missä päin Suomea talo sijaitsee.
Keskisuomessa sijaitsee

Energiatodistuksessa energiatarve arvio oli 34tuhatta kilowattia.
Alkuperäisillä sähköpattereilla
 

Mikki

Hyperaktiivi
Täysin sekopäistä olisi ostaa 8kw VILP 240m2 taloon keskisuomessa. Ellei siis tarkoiteta, että VILP antaa sen 8kW tehoa hyvällä COP:lla -20C:ssä. Mikä tosin välttämättä ei riitä ison vanhemman talon lämmitykseen.

Tässä kuva toisella kotimaisella miten mallinumeroltaan noin 8KW laitetta vastaava Niben laadukas VILP tuottaa. Kovemmalla pakkasella teho on 3-4kW ilman vastuksia. Väittäisin että tuolla laitteella sinulla menisi lämmitys osin vastuksille jo -5C luokassa. Jos se riittää, niin siitä vain... :)

Putkari on nyt vähän pihalla jos tarkoittaa tosiaan että nimellisteholtaan (+7C lämmössä) 8kW tai 10kW laite on sopiva 240m2 taloon.

1545336954040.png
 

Karga

Aktiivinen jäsen
En luottaisi myöskään putkariin näissä mitoitusasioissa. Huonoja kokemuksia heidän fysiikan osaamisestaan ja tässä yksi varoittava esimerkki lisää.
 
Viimeksi muokattu:

SJT

Aktiivinen jäsen
Täysin sekopäistä olisi ostaa 8kw VILP 240m2 taloon keskisuomessa. Ellei siis tarkoiteta, että VILP antaa sen 8kW tehoa hyvällä COP:lla -20C:ssä. Mikä tosin välttämättä ei riitä ison vanhemman talon lämmitykseen.

Tässä kuva toisella kotimaisella miten mallinumeroltaan noin 8KW laitetta vastaava Niben laadukas VILP tuottaa. Kovemmalla pakkasella teho on 3-4kW ilman vastuksia. Väittäisin että tuolla laitteella sinulla menisi lämmitys osin vastuksille jo -5C luokassa. Jos se riittää, niin siitä vain... :)

Putkari on nyt vähän pihalla jos tarkoittaa tosiaan että nimellisteholtaan (+7C lämmössä) 8kW tai 10kW laite on sopiva 240m2 taloon.

katso liitettä 73483
Eipä ole Niben käyriä kauheasti tullut katsottua mutta ompas kovin eri näköistä meno kuin Mitsuilla (mikä on merkittävästi heikentynyt uusien mallien kohdalla myös), kenties tässä on ajateltu Mitsun konetta jolloin tuo "8kW" kone voisi olla jopa riittävä:

1633548825414.png

Tai sitten pykälää isompi:

1633549503252.png


COP:llahan ei tässä tapauksessa ole merkitystä vaan sillä että se todellakin sen tarvittavan tehon tuottaa. Mikäli ääriolosuhteissa loppuu teho kesken, mitä lienee kuitenkin kovin harvoin, vastukset tulee avuksi. Se on toki kallista siinä kohtaa, mutta itse en siksi lähtisi ylimitoittamaankaan kovin hurjasti.

Itse näkisin että puskuri lattialämmitystalossa ainakin Mitsun kanssa on melkeinpä turha, etenkin jos voidaan käyttää sisämittausta ja riittävästi kiertoja auki kelillä kuin kelillä. Tämä varmasti jakaa mielipiteitä. :)

Oliko takkaa millä pystyisi auttamaan jos sattuu tulemaan pidempiä kylmiä ajanjaksoja?
 

Mikki

Hyperaktiivi
Niinpä... Pitää katsoa mitä tehoja koneet antaa. Ja pitäisi päättää miten täydellä teholla konetta haluaa ajaa.

Tuosta Mitsun luvuista on sanottava että ne tuotot on tosiaan sitten kun konetta ajetaan kaasu pohjassa.

VILPeissä ei hinta hurjasti nouse siitä että on isompi kone. Minimi antoteho ei tietty liian suuri kannata olla etenkin jos ei ole varaajaa mihin ajaa lämpöä.

Tuo talo on kuitenkin aika suuri ja sijainti keskisuomessa tarkoittaa myös jonkun verran pakkasia. En usko että olisi liioittelua jos kone antaisi -15C lämmössä sen 8kW ajamatta konetta täysillä.

En usko että edes MLPtä laitettaisiin 8kW koneella noin isoon kiinteistöön. MLP foorumilta mitoituslaskelmaa voi kysellä, aika hyviä laskelmia siellä tehdään.
 
Viimeksi muokattu:

Ottttooo

Jäsen
Eipä ole Niben käyriä kauheasti tullut katsottua mutta ompas kovin eri näköistä meno kuin Mitsuilla (mikä on merkittävästi heikentynyt uusien mallien kohdalla myös), kenties tässä on ajateltu Mitsun konetta jolloin tuo "8kW" kone voisi olla jopa riittävä:

katso liitettä 73491
Tai sitten pykälää isompi:

katso liitettä 73492

COP:llahan ei tässä tapauksessa ole merkitystä vaan sillä että se todellakin sen tarvittavan tehon tuottaa. Mikäli ääriolosuhteissa loppuu teho kesken, mitä lienee kuitenkin kovin harvoin, vastukset tulee avuksi. Se on toki kallista siinä kohtaa, mutta itse en siksi lähtisi ylimitoittamaankaan kovin hurjasti.

Itse näkisin että puskuri lattialämmitystalossa ainakin Mitsun kanssa on melkeinpä turha, etenkin jos voidaan käyttää sisämittausta ja riittävästi kiertoja auki kelillä kuin kelillä. Tämä varmasti jakaa mielipiteitä. :)

Oliko takkaa millä pystyisi auttamaan jos sattuu tulemaan pidempiä kylmiä ajanjaksoja?
Löytyy pari uutta varaavaa takkaa onneksi.

Mä kyllä kyseenalaistin myös tuon putkarin arvion ja sanoin että 12kw kone minimissään

Näillä näkymin olisi tulossa jäspin tehowatti air split 12kw miltä tuo kone kuulostaa?
 

Mikki

Hyperaktiivi
No Jäspi itse sanoo että laite on 50-200m2 taloon. Ja tehokäyrät näyttää tältä kuten kuvassa. Ja muistutan että silloin kun konetta ajetaan täysillä.

En minä mitään päätä, mutta ihan vain vinkkaisin että kyllä 240m2 vanhempi talo vaatii pakkasilla jonkun verrankin energiaa. Unohtamatta että käyttövettäkin kuluu.

Tuo -15C antoteho noin 7kW on perstuntumalta vähän nafti että saattaapi vastukset tässä kohtaa jo olla pelissä. Jos ei haittaa niin eipä siinä.

Riittääkö laitteen 9kW vastus pitämään talon lämpimänä sitten KUN on se -30C pakkanen? Takat tietysti auttaa jos ollaan kotona silloin.

925A1025-2329-4FAB-9042-8F1A940B513B.jpeg
 

Mikki

Hyperaktiivi
Ja vielä jatkan.... Käyttöveden teko on tuskaista jos sitä joudutaan tekemään raskaan lämmityskuorman lisäksi. Eli jos päädyt tuohon Tehowatti Splitiin niin laita sen perään käyttövesivaraaja 200-300l. Esilämmität veden VILPssä.

Sitten voi jättää enemmän pelivaraa lämmitykseen alentamalla käyttöveden lämmityksen ylärajaa ja laitat käynnistyksen alarajankin aika alas.
 

kaihakki

Vakionaama
Ei se putkari nyt ihan väärässä ole. Aloittajan lämmitystarve n. 34000 kwh vuodessa. Taloussähköstä osa lämmittää myös kämppää. Jos vertaan meidän tilanteeseen, jossa lähtötilanne oli n. 35000 kwh vuodessa (kaikki sähköt), niin 5 kW Ulti VILP on tuottanut reilun 9 vuoden aikana n. 10000 kwh vuodessa. Ja kyseessä on todella huonolaatuinen VILP. Karkeasti arvioiden 8 kW nykyaikainen VILP tuottaa varmasti vähintään 15000 kwh vuodessa hyvällä copilla. 12 kW laite ei kovin paljoa lisää pysty tuottamaan, koska suurin osa vuodesta on aikaa, jolloin kumpikin käy katkokäyntiä. Näillä spekseillä, jotka nyt on tiedossa lähtisin liikkeelle n. 10 kW VILPIstä. Kannattaa myös tsekata laitteiden melutasot. Mitä tuossa kuuntelen meidän alueella olevia laitteita, niin melkoista meteliä jotkut ulkoyksiköt pitää.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Siitähän se meteli tulee @kaihakki, että koneita ajetaan täydellä teholla kun valittu liian pieni VILP.

Ja kyllä... "10kW" VILP voisi olla hyvä jos mittarina on, että antaa sen siinä -15-20C nurkilla. Eikä +7C:ssä.

Kokonaisuuteen vaikuttaa myös asukasluku ja sitäkautta vedenkulutus. Ja onko teinityttöjä :)
 
Viimeksi muokattu:

Wespa

Aktiivinen jäsen
Kylmälaiteasentajat mahtavat olla tällä hetkellä aivan ylityöllistettyjä, eli siinä mielessä joku monoblock olisi kyllä fiksumpi kuin split, sellainen asentuisi ihan perus putkimieheltäkin. Aika moni täälläkin liputtaa (itseni mukaanlukien) enemmän monoblockien puolesta, vaikka pumppukauppiaat monesti mieluummin noita splittejä myisivätkin. :)
 

jmaja

Hyperaktiivi
Energiatodistuksessa energiatarve arvio oli 34tuhatta kilowattia.
Noitahan voi tehdä vasemmalla kädellä ja kunnolla sekä kaikkea siltä väliltä. Lisäksi perusjuttu on laskea energistehokkuus vakio-olosuhteissa eli Helsinki-Vantaan säätiedoilla.

Tulisijat vähentävät energiatodistuksessa vuosikulutusta 3000 kWh/kpl oletusarvoisesti. Halutaanko olla niiden varassa vai mitoittaa ilman?

Pitää myös muistaa, että sähköpattereilla lämmitys on tehokasta, varsinkin todennäköisesti huonosti eristettyn alapohjan lattialämmitykseen verrattuna.

Paljonkos tuolla on villaa seinissä? Alapohjan rakenne?

Talon ikä?

Noin nopeasti pääteltynä peruskunnostettava eli vanha 240 m2 talo Keski-Suomessa vaatii enemmän kuin 34 000 kWh ja paljon enemmän kuin 8 kW.

Itse laitan ullakkotilojen kanssa 185 m2 -76 Siporex+villat taloon 12 kW MLP:n. Se on vienyt suoralla sähkölämmityksellä 28-35 000 kWh Espoossa. Vaikka on ollut poikkeuksellisen hyvin eristetty ikäisekseen. Alapohjastakin löytyi 100 mm styroxia +100 villaa ja seinissä 150 mm Siporex +100 mm villa. Ikkunat 3-lasiset lämpöelementit.

Peruskunnostuksen jälkeen taloon olisi kyllä riittänyt 8 kW MLP, mutta tuossa on autotallivaraus laskettu mukaan.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Näillä integoiduilla sisäyksiköillä varustettuja pienempiä VILP:ejä suositaan kun keskimäärin ne ihan hyvin sopiikin pienempiin ja uudempiin taloihin. Mutta se että niitä työnnetään 240m2 saneerauskohteisiin keski-suomessa ei ole enää ihan ok.

Melkein omassa suosituksessani edelleen seison sen takana, että ensimmäisen vastauksen paketti olisi selvästi parempi kuin Jäspi Tehowatti Air 10 -paketti. Enemmän tehoa pakkasille ja 200 litran "puskurivaraajalla" saisi pidemmät käyntiajat varsinaisen lämmityskauden ulkopuolella kun koneen minimiteho on noin 4kW.

Ja sitten käyttöveden reipas riittävyys kun erillinen tulistusvaraaja hoitaisi sitä puolta. Eikai 240m2 taloa yksi tai kaksi ihmistä kuitenkaan asuta?
 

Suunnittelija75

Aktiivinen jäsen
No Jäspi itse sanoo että laite on 50-200m2 taloon. Ja tehokäyrät näyttää tältä kuten kuvassa. Ja muistutan että silloin kun konetta ajetaan täysillä.

Tulkkaan nuo tehokäyrät sinulle:
- Max teho on hetkellinen suoritusarvo, kun sulatus on juuri tehty ja laite saa vielä lämpimästä kennosta lisäpotkua ohjelmistoinsinöörin pakottaessa sen tietokoneeltaan välittömään 100% kierrosnopeuteen. Siksi sen teho kasvaa pakkasen alkaessa vastoin fysiikan lakeja.
- "COP" on Copeland taulukkolaskennan tulos, kun ajetaan nominaalikierroksilla (esim. 50%) ja mitataan vain invertterin piirikortin ottama sähkö.

Todista väite vääräksi.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Tulkkaan nuo tehokäyrät sinulle:
- Max teho on hetkellinen suoritusarvo, kun sulatus on juuri tehty ja laite saa vielä lämpimästä kennosta lisäpotkua ohjelmistoinsinöörin pakottaessa sen tietokoneeltaan välittömään 100% kierrosnopeuteen. Siksi sen teho kasvaa pakkasen alkaessa vastoin fysiikan lakeja.
- "COP" on Copeland taulukkolaskennan tulos, kun ajetaan nominaalikierroksilla (esim. 50%) ja mitataan vain invertterin piirikortin ottama sähkö.

Todista väite vääräksi.

Siis enhän ole eri mieltä. Nuo tehokäyrät pitää ehkä lukea niin että niissä on lapinlisää ja siksi etenkin VILP kanssa alimittaista konetta on aika hölmöä ostaa kun isompi kone ei maksa paljoa enempää.

Pätkäkäynneistä on aika vähän loppujenlopuksi harmia. Sen sijaan puoli talvea täysillä ajavasta VILP:stä voi olla.
 

Ottttooo

Jäsen
Noitahan voi tehdä vasemmalla kädellä ja kunnolla sekä kaikkea siltä väliltä. Lisäksi perusjuttu on laskea energistehokkuus vakio-olosuhteissa eli Helsinki-Vantaan säätiedoilla.

Tulisijat vähentävät energiatodistuksessa vuosikulutusta 3000 kWh/kpl oletusarvoisesti. Halutaanko olla niiden varassa vai mitoittaa ilman?

Pitää myös muistaa, että sähköpattereilla lämmitys on tehokasta, varsinkin todennäköisesti huonosti eristettyn alapohjan lattialämmitykseen verrattuna.

Paljonkos tuolla on villaa seinissä? Alapohjan rakenne?

Talon ikä?

Noin nopeasti pääteltynä peruskunnostettava eli vanha 240 m2 talo Keski-Suomessa vaatii enemmän kuin 34 000 kWh ja paljon enemmän kuin 8 kW.

Itse laitan ullakkotilojen kanssa 185 m2 -76 Siporex+villat taloon 12 kW MLP:n. Se on vienyt suoralla sähkölämmityksellä 28-35 000 kWh Espoossa. Vaikka on ollut poikkeuksellisen hyvin eristetty ikäisekseen. Alapohjastakin löytyi 100 mm styroxia +100 villaa ja seinissä 150 mm Siporex +100 mm villa. Ikkunat 3-lasiset lämpöelementit.

Peruskunnostuksen jälkeen taloon olisi kyllä riittänyt 8 kW MLP, mutta tuossa on autotallivaraus laskettu mukaan.
Tulisijoja tullaan polttamaan aktiivisesti.

Talo on onnekseen aikoinaan rakennettu ns" vähän laadukkaammin mitä jotkut muut tän aikakauden (76vuosimallin) talot on tehty.

Villaa on seinissä 180mm
Yläpohjassa 400mm
Ja alapohjan piikkasin kokonaan veks mihin laitoin villan tilalle 150mm finfoamia

Ikkunat ja ulkoovet uusitaan.

Taloon tulee koneellinen ilmanvaihto lämmöntalteenotolla (swegon casa smart7)

Lisäksi talossa on jo ilppi fujitsu mallia en muista, miettiny että tällä lähinnä hoidetaan viilennys. Tai vaihtoehtoisesti sitten iv koneella viilennys saa nähdä?

Taloon tulee alkuunsa kaksi asukkia minä ja rouva mutta perheenkasvua tiedossa joskus sitten
 

HotZone

Vakionaama
Joskus laskin kaikki vaipat, ikkunat, IV ym. talostani joka on 1.5 kerroksinen 180m2 ja 200mm seinäeristeillä oleva. LTO on Enervent eli korkealla hyötysuhteella. Lämpötehoa talo vaatii -20 pakkasella 6kW jos mitään ylimääräisiä häviöitä ei ole ja niitä on aina.

Jos haluaa välttää 240m2 vataavastaavasti eristetyssä sähkön käyttöä niin kyllä Mitsun 10kW malli lienee oikea. Lämpöä menee käsittääkseni lisäksi käyttöveteen.


Itelle kyllä yllätys jos tosiaan Mitsun VILP kykenee noin hyvään tehoon ja kokonaishyötysuhteeseen jopa 45 asteen syöttölämmöllä.
Voisiko olla mahdollista että tuo hyötysuhde ja teho on ilman sulatuksia?
 

Ottttooo

Jäsen
Noitahan voi tehdä vasemmalla kädellä ja kunnolla sekä kaikkea siltä väliltä. Lisäksi perusjuttu on laskea energistehokkuus vakio-olosuhteissa eli Helsinki-Vantaan säätiedoilla.

Tulisijat vähentävät energiatodistuksessa vuosikulutusta 3000 kWh/kpl oletusarvoisesti. Halutaanko olla niiden varassa vai mitoittaa ilman?

Pitää myös muistaa, että sähköpattereilla lämmitys on tehokasta, varsinkin todennäköisesti huonosti eristettyn alapohjan lattialämmitykseen verrattuna.

Paljonkos tuolla on villaa seinissä? Alapohjan rakenne?

Talon ikä?

Noin nopeasti pääteltynä peruskunnostettava eli vanha 240 m2 talo Keski-Suomessa vaatii enemmän kuin 34 000 kWh ja paljon enemmän kuin 8 kW.

Itse laitan ullakkotilojen kanssa 185 m2 -76 Siporex+villat taloon 12 kW MLP:n. Se on vienyt suoralla sähkölämmityksellä 28-35 000 kWh Espoossa. Vaikka on ollut poikkeuksellisen hyvin eristetty ikäisekseen. Alapohjastakin löytyi 100 mm styroxia +100 villaa ja seinissä 150 mm Siporex +100 mm villa. Ikkunat 3-lasiset lämpöelementit.

Peruskunnostuksen jälkeen taloon olisi kyllä riittänyt 8 kW MLP, mutta tuossa on autotallivaraus laskettu mukaan.
Tulisijoja tullaan polttamaan aktiivisesti.

Talo on onnekseen aikoinaan rakennettu ns" vähän laadukkaammin mitä jotkut muut tän aikakauden (76vuosimallin) talot on tehty.

Villaa on seinissä 180mm
Yläpohjassa 400mm
Ja alapohjan piikkasin kokonaan veks mihin laitoin villan tilalle 150mm finfoamia

Ikkunat ja ulkoovet uusitaan.

Taloon tulee koneellinen ilmanvaihto lämmöntalteenotolla (swegon casa smart7)

Lisäksi talossa on jo ilppi fujitsu mallia en muista, miettiny että tällä lähinnä hoidetaan viilennys. Tai vaihtoehtoisesti sitten iv koneella viilenny

Taloon tulee alkuunsa kaksi asukkia minä ja rouva mutta perheenkasvua tiedossa joskus sitten
 

Mikki

Hyperaktiivi
Kyllä vain.... todella isosta projektista puhutaan ja selkeästä parannuksesta kaikinpuolin talotekniikkaan. Noilla muutoksilla tuo vastaa semi-uutta taloa, joten hommaappa muuten ehdotukseni vehkeet mutta vaihda 16kW laite Panasonicin 12kW vehkeeseen. Se vetää 12kW tuotolla sinne -20C asti ja lopettelee lämmityksen vasta -28C:ssä kokonaan.

Jos ei mene 12kW niin ei tee huonoa laitteen kestolle jos sitä ajellaan kevyellä kaasulla.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Aika samanlaisia muutoksia siis ole tekemässä kuin minä, tosin en alapohjaa purkanut, vaan roilotin 30 m2 lattialämmitystä. Tarkasti olen yrittänyt laskea tehontarvetta. Ilman autotallia pitäisi tehontarve olla Espoon -26 C MUTissa 8,8 kW ja MLP:n pitäisi tuottaa 25 000 kWh sisältäen käyttöveden (5 000 kWh). Mutta alaa on sen verran vähemmän, että autotalli (56 m2) on syytä ottaa mukaan. Silloin tehontarve 11,3 kW ja MLP:n pitää tuottaa 31 000 kWh. Jos tuon siirtää vaikkapa Kuopioon, nousee tehontarve 12,5 kW ja MLP:n tuotto 37 000 kWh. Tuosta voi sitten ottaaa jotain pois tulisijoilla, joita meillä ei ole.

Tuolla viimeisellä tehontarve on -5 C:ssä 7 kW, -10 8 kW, -15 9 kW, -20 10 kW, -25 11 kW ja-30 12 kW. Siitä voi sitten arpoa kuinka pitkälle VILP pärjää ja kuinka paljon on halukas käyttämään vastuksia ja tulisijoja.
 

Ottttooo

Jäsen
Aika samanlaisia muutoksia siis ole tekemässä kuin minä, tosin en alapohjaa purkanut, vaan roilotin 30 m2 lattialämmitystä. Tarkasti olen yrittänyt laskea tehontarvetta. Ilman autotallia pitäisi tehontarve olla Espoon -26 C MUTissa 8,8 kW ja MLP:n pitäisi tuottaa 25 000 kWh sisältäen käyttöveden (5 000 kWh). Mutta alaa on sen verran vähemmän, että autotalli (56 m2) on syytä ottaa mukaan. Silloin tehontarve 11,3 kW ja MLP:n pitää tuottaa 31 000 kWh. Jos tuon siirtää vaikkapa Kuopioon, nousee tehontarve 12,5 kW ja MLP:n tuotto 37 000 kWh. Tuosta voi sitten ottaaa jotain pois tulisijoilla, joita meillä ei ole.

Tuolla viimeisellä tehontarve on -5 C:ssä 7 kW, -10 8 kW, -15 9 kW, -20 10 kW, -25 11 kW ja-30 12 kW. Siitä voi sitten arpoa kuinka pitkälle VILP pärjää ja kuinka paljon on halukas käyttämään vastuksia ja tulisijoja.
Mielenkiinnosta kysyn kun itse roilotin 680m putkea yläkerran paikallavalettuun laattaan että millä roilosit putken.

Itsellä oli sellainen voimavirta laite mikä söi kerrasta 20mm leveä 25mm syvän uran ja päät pystyi ajaa pyöreiksi.

Oli melkoinen savotta.
 

jmaja

Hyperaktiivi
2-teräisellä 1800 W käsiroilokoneella vedettiin. Luulin, että olisi tullut reilut 200 m, mutta niukasti alle meni putkea. Viikon homma 30 m2. Aika sama oli urakoko, ehkä vähän kapeampi eli melko tiukka 16 mm putkelle.

Kova homma tuo oli!
 

kakesa

Aktiivinen jäsen
En laittais minäkään tuon kokoiseen taloon 8kw kampetta. Vähintään se 12kw 3-vaihe ja ehkäpä käyttövedelle oma varaaja niin saa Vilppi rauhassa keskittyä lämmityshomiin. Varmasti toimii ilman puskurivaraajaa, varsinkin lattialämmityksessä.
 

SON

Vakionaama
Sattui silmään tämä aihe ja luin jutun läpi. Sinällään mielenkiitoinen ja jopa klassinen tapaus lämmitysjärjestelmän muuttamisesta mutta kysyjä lienee jäänyt vastausta vaille. Oheisessa grafiikassa olen laskenut tapausta esillä olleiden tietojen perusteella. En minäkään osaa suositella mitään esillä olleista laitteista koska ne ovat mielesäni alitehoisia tarpeeseen ja Panasonikin kohdalla ei ollut tietoja miten laite toimi kylmissä olosuhteissa. On myös huomattava että todennäköisesti valmistajat ovat ilmoittaneet suoritusarvot optimiolosuhteissa ja sulatus voi heikentää suoritusarvoja ilmoitetusta. Lisäksi suoritusarvoissa ei ole sanottu sitä miten Lkv on mahdollisesti huomioitu joten lisäsin Lkv:tä 1 kW teholla mukaan kuvaan rakennuksen lisätehontarpeena . Eco Air 520 arvot ovat muusta prosyristä jossa valmistaja ilmoittaa -15 oC/45 0C/7,66 kW ja -7 oC /45 oC/10,5 kW.

Tehontarve on laskettu kahdella vaihtoehtoisella vuotuisella kulutuksella ( ennen remonttia ja sen jälkeen) ja jos oikein käsitin niin talossa on alkuaan painovoimainen ilmanvaihto ja se korvataan koneelliseksi ja Lto:lla. Tämä voi vaikuttaa lopulta siihen että tuo 34 MWh/a + (ehkä Lkv) olisi aika lähellä oikeaa vuotuisena kulutuksena.

Monestakin syystä laittaisin 200- 300 l boillerin jolla VILP:llä esilämmitetty Lkv lämmitettäisiin valmiiksi.

:grandpa:
 

Liitteet

  • lpf.Ot.241021.1.png
    lpf.Ot.241021.1.png
    181,4 KB · Katsottu: 192
Viimeksi muokattu:

SON

Vakionaama
Tuo tieto T-Cap ominaisuudesta ei vakuuttanut, eikä foorumilta löytynyt mitään uskottavaa tietoa tuosta -15 oC ulkolämpötilalla ja kylmemmässä toimivuudesta. Sensijaan löysin Nibe F2120-16 valmistajan ilmoittamaa tietoa ja lisäsin sen kuvaan ja korjasin kuvassa olleita kirjoitusvirheitä. Nibe ja Mitsubishi valmistajana uskaltavat laittaa laitteidensa tietoa näkyviin - 25 oC ulkolämpötilalla toimisesta ja se on sinäsä hyvä asia.

VILP asia kiinnostaa sikäli että kaiken varalta tutkin vahtoehtoja pois öljystä VILP:iin.
 

Liitteet

  • lpf.tehovertailua.251021.1. .png
    lpf.tehovertailua.251021.1. .png
    208,8 KB · Katsottu: 146
Viimeksi muokattu:

eliel

Aktiivinen jäsen
Tuo tieto T-Cap ominaisuudesta ei vakuuttanut, eikä foorumilta löytynyt mitään uskottavaa tietoa tuosta -15 oC ulkolämpötilalla ja kylmemmässä toimivuudesta. Sensijaan löysin Nibe F2120-16 valmistajan ilmoittamaa tietoa ja lisäsin sen kuvaan ja korjasin kuvassa olleita kirjoitusvirheitä. Nibe ja Mitsubishi valmistajana uskaltavat laittaa laitteidensa tietoa näkyviin - 25 oC ulkolämpötilalla toimisesta ja se on sinäsä hyvä asia.

VILP asia kiinnostaa sikäli että kaiken varalta tutkin vahtoehtoja pois öljystä VILP:iin.
En tiedä sammuvatko edes? Oma 16kw t-cap ei ainakaan viime talvena huilinut vaikka jossain -28 nurkilla oli pakkaset kovimmillaan ja koneessa ei ole lisävastukset kytkettynä, ehkä sillä vaikutusta tai sitten ei.
katso liitettä 72799

Edit: -29 näköjään
No kyllä ne panatkin toimii alle -15 pakkasilla
 

jmaja

Hyperaktiivi
Nibe ja Mitsubishi valmistajana uskaltavat laittaa laitteidensa tietoa näkyviin - 25 oC ulkolämpötilalla toimisesta
Niben F2120-sarjan vehkeitä kyllä sammui viime talvena ennen -25 C:tä. Olikohan -20- -22C, kun menivät pelkille vastuksille? Useampi tapaus oli täällä raportoituna.
 

SON

Vakionaama
No kyllä ne panatkin toimii alle -15 pakkasilla
Hieno homma. Jos saisin sellaista dataa tai grafiikka panasta jossa osoitetetaan laitteen toimvuutta laajemmin tehoarvoin eri ulkolämpötiloilla niin olisin siitä kiitollinen.
Niben F2120-sarjan vehkeitä kyllä sammui viime talvena ennen -25 C:tä. Olikohan -20- -22C, kun menivät pelkille vastuksille? Useampi tapaus oli täällä raportoituna.
Hyvä tieto tämäkin. Pitää lukea foorumia tarkemmin Nibestä tai anna joitain linkkejä.
 

Hempuli

Töllintunaaja
Niben F2120-sarjan vehkeitä kyllä sammui viime talvena ennen -25 C:tä. Olikohan -20- -22C, kun menivät pelkille vastuksille? Useampi tapaus oli täällä raportoituna.
Tuo johtuu siitä, että lämpöanturi on ulkoyksikön kennon vieressä mittaamassa ja anturi näyttää ulkoyksikön käydessä 2-3K kylmempää kuin ulkoilma. Niinpä -22/-23C ulkoilmassa F2120 sammuttaa itsensä, kun sen oma anturi näyttää -25C.
 
Back
Ylös Bottom