5000 EEV ja 320l varaaja asennettu

SLJK

Aktiivinen jäsen
Viestejä
777
Vs: 5000 EEV ja 320l varaaja asennettu

mc sanoi:
Kumma vekotin tuo pikku-Ulti.
Näillä pakkasilla (+9) ja maltillisella pyynnillä (35) lämmitys tapahtuu vajaan tunnin jaksoissa..
- noin 30 min, 600W, tulistus 4..5K, kk korkeimmillaan 57C
- noin 15 min, 450W, tulistus alle 0K, kk tippuu 45C paikkeille
- muutaman minuutin loppukiri, jopa 750W, tulistus hetken melkein 4K, kk jää alle 50C

Luulisi olevan tehokkaampiakin toimintatapoja, mutta jospa tuossa on joku suuri (kiinalainen) viisaus.. ::)
Pollucomien kertoman mukaan cop kuitenkin 3,6. :eek:
.. ja FD25lla yli 5. ;D

Itsellä ei ole omakohtaista kokemusta/mittausdataa 5000EV mallin sielun elämästä, mutta sitä vanhempaa kapillaariversiota 5500 olen logannut jo pari vuotta.

5500-mallissa lämpötilasäädön parametrit (PID) eivät ole kovin hyvin kohdallaan ja kompuran kierrokset lähtevät helposti soutamaan edestakaisin. Osuvissa olosuhteissa toimivat kyllä stabiilistikin.

Kuvauksesi viittaa samaan "omituisuuteen". Lämpötilasäädön toimintaparametreja pitäisi säätää/hidastaa, mutta siihen ei säätöruuveja löydy.

Saavuttamasi COP=3,6 on +9 "C lämpötilassa ihan kohdillaan ja ei tuo säädön veivaaminen sitä taida pahasti heikentää.

Pakkasella ja isommilla tehoilla säätö rauhoittuu, kun vekottimen tehot alkavat olemaan "kaakossa".
 

HooVee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
156
Vs: 5000 EEV ja 320l varaaja asennettu

Tähän väliin kysymys: onko tyhjiöinti luvanvaraista työtä?

Kävi niin, että ulkoyksikön sisällä ollut sähköjohto oli polttanut reiän kennoon ja päästänyt aineet pihalle. Ultimate kyllä hienosti tarjoaa uuden yksikön, mutta tyhjiöinti pitäisi tehdä itse heidän pumpullaan. Ei ole asiasta aiempaa kokemusta ja mieluummin antaisin ammattilaisen hoitaa. Kylmäaineet siis olisi valmiina koneessa.
 
Viestejä
752
Vs: 5000 EEV ja 320l varaaja asennettu

HooVee sanoi:
Tähän väliin kysymys: onko tyhjiöinti luvanvaraista työtä?

Kävi niin, että ulkoyksikön sisällä ollut sähköjohto oli polttanut reiän kennoon ja päästänyt aineet pihalle. Ultimate kyllä hienosti tarjoaa uuden yksikön, mutta tyhjiöinti pitäisi tehdä itse heidän pumpullaan. Ei ole asiasta aiempaa kokemusta ja mieluummin antaisin ammattilaisen hoitaa. Kylmäaineet siis olisi valmiina koneessa.
Niillä ultilla ei 5000eev ole ollut myynnissä vähään aikaan, 9000eev on. Mistähän ne sen tempasee sulle? Vaihtoon mennyt korjattu ulkoyksikkö?
 

HooVee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
156
Vs: 5000 EEV ja 320l varaaja asennettu

Vielä en tiedä tarkemmin, kuin heidän laittamansa viestin jossa luki vaihdettava uuteen.

Mutta kuka sen vaihdon saa tehdä ja maksaa?
 

kouman

Okt 100m² - 9330kWh
Viestejä
400
Vs: 5000 EEV ja 320l varaaja asennettu

HooVee sanoi:
Tähän väliin kysymys: onko tyhjiöinti luvanvaraista työtä?

Kävi niin, että ulkoyksikön sisällä ollut sähköjohto oli polttanut reiän kennoon ja päästänyt aineet pihalle. Ultimate kyllä hienosti tarjoaa uuden yksikön, mutta tyhjiöinti pitäisi tehdä itse heidän pumpullaan. Ei ole asiasta aiempaa kokemusta ja mieluummin antaisin ammattilaisen hoitaa. Kylmäaineet siis olisi valmiina koneessa.
Voisitko laittaa ko. tapahtumasta kuvia. (mikä johto..?)
Josko 5000EEVin omistajat voisivat välttää saman tapahtumasta omille koneilleen.
(tuskin.. ultilta tulee mitään "tiedonantoa", jos suunnitteluvirhe/ym.. tehdasvika)
 

HooVee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
156
Vs: 5000 EEV ja 320l varaaja asennettu

Piti laittaa selontekoa vasta, kun asia on pihvi, mutta kyllähän nuo kuvat tietysti hyödyttää muitakin. Eli katto irti ulkoyksiköstä ja koneen takaa katsoen toiseksi ylin kennolenkki. Sen vierestä menevä johtonippu.

 

HooVee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
156
Vs: 5000 EEV ja 320l varaaja asennettu

Noniin. Uusi ulkoyksikkö (käyttämätön siis, ymmärtääkseni 2011 valmistunut) asennettu ja taas pumpataan.

Uudessakin koneessa yksi johdin meni noin millin päästä kennon lenkeistä, pistin heti varmuuden vuoksi nippusiteitä johtoihin.

Ensimmäisellä ajolla varaajan keskiosan lämpötilan nosto noin kymmenellä asteella ja kuumakaasu täydellä teholla yli 80 astetta. Mielestäni aikaisemmin ei koskaan olla päästy tällaisiin lukemiin. Pitkän käynnin aikana kone kävi muutaman kerran ykkösteholla "huilimassa", olisiko kompressorin suojausta kun kaasu noin kuumana? Olisiko mahdollista, että liian vähän ainetta?

Toisaalta konehan tuntuu tehokkaammalta kuin koskaan, mutta epäilyttää noin kova kk-lämpö. Seurataan.
 

HooVee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
156
Vs: 5000 EEV ja 320l varaaja asennettu

Kun olisikin laitteistot mittaamiseen, nyt voisi tulla hyviä lukuja.
Mulla on vain yksittäisiä mittareita putkien pinnoissa, eikä mitään loggausta. Eikä näillä näkymin ole aikaa&rahaa tähän harrastukseen.
 

kouman

Okt 100m² - 9330kWh
Viestejä
400
Vs: 5000 EEV ja 320l varaaja asennettu

lmfmis sanoi:
Olikos se 56 asteen jälkeen kaikki on tulistusta ja 120 astetta on liian kuumaa :) Eli anna palaa vain.

Äkkiä koppia mittaamaan.
5000EEVi käyttäytyy aivan toisin kuin 9000e, jos "tulistus" olis 120°C niin "pikku-EEVi" olis kaput... (tahi vähintään... "vakava" ..vaurio..??)
Viimme tiimat:
 

Liitteet

mc

Aktiivinen jäsen
Viestejä
499
Vs: 5000 EEV ja 320l varaaja asennettu

Joskus tuli moitittua pikku-EEVin säätötoimia, mutta ehkä 'hänelläkin' on hetkensä.
Tuoretta pikkupakkaskäppyrää ohessa. ;)
 

Liitteet

Viestejä
60
Vs: 5000 EEV ja 320l varaaja asennettu

Eipä ole juuri pahaa sanottavaa tästä uudemmasta 5000EEV mallista. Jos verrataan edelliseen 5500-malliin niin tämä tekee osatehoilla huomattavasti tehokkaammin töitä. Jopa niin hyvin että pitää pitkiä taukoja näillä -5 - +5 keleillä. Vanhempi 5500-malli teki vastaavilla keleillä lähes taukoamatta töitä. Osasyy tähän on varmasti 5000-mallin pienempi hystereesi. Se aloittaa lämmityksen aikaisemmin, ennen kuin on liian myöhäistä. Vanhalla 5500-mallilla piti pyynti pitää lähes aina maksimissa ettei varaaja vaan päässyt jäähtymään liikaa.

Kuumakaasun lämpötila huitelee tällä 5000-mallilla maksimi ottotehoilla (1300-1500W) yli 80 asteessa. Vanhemmassa 5500-mallissa 80 astetta oli raja jolloin kompuran tehoja rajoitettiin. Kylmäaineen määrä on mulla tässä uudemmassa 5000-mallissa vakio. Kuumakaasukierukasta puolen metrin päähän asennetussa nestelasissa näkyy aikamoista kuohuntaa mutta höyrystin huurtuu silti tasaisesti silloin kun laite käy maksimi ottotehoilla. Osatehoilla huurtuminen alkaa asteittain alhaalta käsin. Kylmäainetta oli tarkoitus lisätä asennuksen ja koekäytön jälkeen mutta eipä taida kannattaa kun se noin hyvin pelaa.

Ainoa mikä tässä kuten edellisessäkin mallissa on syvältä on ulkoyksikön pohjan muotoilu! Sulatusvedet valuvat ainakin kuudesta hajasijoitetusta reiästä laitteen alle. Mulla on ulkoyksikön alla rännikaivoon johdettu putki ja suppilo jossa on sulanapitovastus. Nyt vain osa sulatusvesistä valuu oikeaan osoitteeseen. Ultin myymä 12 Pro invertterin pohjan muoto olisi ollut ihanteellinen tähän malliin. Siinä on kunnollinen sulanapitovastus kolmessa rivissä pohjalla ja pohjan muoto ohjaa sulatusvedet yhden reilun kokoisen aukon kautta ulos.
 

HooVee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
156
Vs: 5000 EEV ja 320l varaaja asennettu

Viime syksynä laitettiin kylmäaineet uusiksi, eikä toiminta ole mielestäni ollut niin tehokasta sen jälkeen. Kuumakaasut eivät kohoa yli 70 ja muutenkin vaivalloista tuntuu olevan lämpöjen pito.

Kenno huurtuu alaosastaan ainoastaan ja kerää jäätä "takakaareen". Olisiko kuitenkin ylitäyttöä? Muutaman kerran huomannut, että kompuran kierrokset humppaa vähän ylös-alas, eikä kuumaa synny toivotusti.

Sitten ihan vaan mieleen tullut hypoteettinen ja mitään todellisuuspohjaa vailla oleva kysymys: minkälaisessa ajassa mikäkin määrä ainetta karkaa, jos esim täyttöyhteen tulppa tärinän johdosta hetkeksi pääseekin löystymään?
 

Andres

Aktiivinen jäsen
Viestejä
249
Vs: 5000 EEV ja 320l varaaja asennettu

HooVee sanoi:
Viime syksynä laitettiin kylmäaineet uusiksi, eikä toiminta ole mielestäni ollut niin tehokasta sen jälkeen. Kuumakaasut eivät kohoa yli 70 ja muutenkin vaivalloista tuntuu olevan lämpöjen pito.

Kenno huurtuu alaosastaan ainoastaan ja kerää jäätä "takakaareen". Olisiko kuitenkin ylitäyttöä? Muutaman kerran huomannut, että kompuran kierrokset humppaa vähän ylös-alas, eikä kuumaa synny toivotusti.

Sitten ihan vaan mieleen tullut hypoteettinen ja mitään todellisuuspohjaa vailla oleva kysymys: minkälaisessa ajassa mikäkin määrä ainetta karkaa, jos esim täyttöyhteen tulppa tärinän johdosta hetkeksi pääseekin löystymään?
Jos kylmäaine laidettin uusiksi sitten oli asentajalla varmasti myös vaaka.
Jos vaaka oli, sitten on turha puhua että silloin oli ainetta väärä määrä.

Tämä halu tutkia paisuntaventtiilin toiminta on kummastanut jo vuosia. Kuvittelisi joku että lähtee "ruuvimeisselilla" bemarin bensan ruiskutusta säätämän?

Ota vesiletku, laida vesi auki. Tavoite on mahdollisen iso virtavan veden määrä. Jos nyt laittaa peukalon putken päähän sitten paine putkessa nouse. Sama on kylmäaineen kanssa. Jos laittaa paineen päälle sitten myös kaasun lämpötila nousee. Siitä puhutaan..... Mutta jos ajattele veden virtausta tai virran kanssa kulkevaa energia sitten on peukalo putken suulla sekä virtaus jumissa.
Siis tämä että kuumakaasun lämpötila on mahdollisen korkea ei aina merkitsee hyvä.
 

HooVee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
156
Vs: 5000 EEV ja 320l varaaja asennettu

Joku asia kuitenkin on muuttunut, koska ei jaksa pitää pikku pakkasillakaan samoja lämpöjä varaajassa kuin ennen. (42 astetta pyynti, todellisuus jotain 36-37 kun suntti on vähän auki)

Mutta saattaa tietysti olla, että samoihin aikoihin on hajonnut joku anturi. Täytyy hutkia lisää kun kelit lämpenee, nyt saa mennä vastuksilla.
 

Andres

Aktiivinen jäsen
Viestejä
249
Vs: 5000 EEV ja 320l varaaja asennettu

Jos anturi on rikki sitten tulee vikailmoitus.
Laidettu 2011, veden lämpötila varaajassa 48C?. Kuudes talvi, suhteellisen korkea lauhtumislämpötila- kompressorin teho on kuluumisen vuoksi pienempi kuin uudella laitteella.
 

HooVee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
156
Vs: 5000 EEV ja 320l varaaja asennettu

Ulkoyksikkö uusittu kaksi ja puoli vuotta sitten, pyynti ollut 42 astetta. Kun ulkoyksikkö vaihdettiin, kuumakaasun lämmöt nousivat noin 80 asti. Nyt aineiden vaihdon jälkeen jää yleensä alle 60 ja pumppu ei saa tehtyä 42 asteista vettä.
 

Andres

Aktiivinen jäsen
Viestejä
249
Vs: 5000 EEV ja 320l varaaja asennettu

Jos on vajaa kaasua sitten kompressori ylikuumene että myös kompressorin osat ovat rasituksen alla, vaikka kompressori sen jälkeen toimii.
Toinen asia on että tämä Amitimen ohjelma pysähtää kompressorin jos on malista riippuen ulkolämpötila -20C tai -25C, mutta sen lisäksi rajoitetaan sitä ennen ulkolämpötilasta riippuen myös kompressorin kierroksia että öljy olisi varmaasti kompressorissa. Siksi et saa verrata tilannetta aikaisemman kanssa paitsi että ulkoilma on myös samaa kuin aikaisemmin oli.
 

HooVee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
156
Vs: 5000 EEV ja 320l varaaja asennettu

No, laite toimi ennen hyvin, nyt käytännössä hyödytön. Mutta tarvii käydää anturit ja muut paremmin läpi kun lämpenee.
 

HooVee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
156
Vs: 5000 EEV ja 320l varaaja asennettu

Onko ehdotuksia ja tietoa, minkä koneen voisi laittaa mahdollisimman pienin muutostöin tämän tilalle? Eli kuumakaasukierukkaan. Andresin tarjoama Amitime ainakin varteenotettava vaihtoehto, mutta joku edullisemman pään merkkikonekin kiinnostaisi.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
24 676
Valvoja #269
Vs: 5000 EEV ja 320l varaaja asennettu

HooVee sanoi:
Onko ehdotuksia ja tietoa, minkä koneen voisi laittaa mahdollisimman pienin muutostöin tämän tilalle? Eli kuumakaasukierukkaan. Andresin tarjoama Amitime ainakin varteenotettava vaihtoehto, mutta joku edullisemman pään merkkikonekin kiinnostaisi.
Fujitsun ulkoyksikön saisi kiinnin Impromatin ohjauksella. ;)
 

kouman

Okt 100m² - 9330kWh
Viestejä
400
Vs: 5000 EEV ja 320l varaaja asennettu

HooVee sanoi:
Viime syksynä laitettiin kylmäaineet uusiksi, eikä toiminta ole mielestäni ollut niin tehokasta sen jälkeen. Kuumakaasut eivät kohoa yli 70 ja muutenkin vaivalloista tuntuu olevan lämpöjen pito.
... jne..
Onko HooVee saanut ongelmaan ratkaisun..?

Täällä "painittiin" samanlaisen ongelman parissa, nyt täytyy todeta se facta!!
Ultimate 5000EEVi:ssä ei ole uutenakaan 1,45Kg (R410A):ta sisällä... (Asiakkaalle toimitettuna).. , jos = "laite on T.I.I.N.E.E.N.Ä.!!" (normi putkivedolla). Kuumakaasut ei nouse R410A - 1,45Kg:lla -> yli 40°C ..mutta kun vähetää kylmäainetta, jo rupeaa tapahtumaan..!!
MIKÄ ON OPTIMAALINEN KK:n LÄMPÖTILA? (..kas siinä pulma::?)
Täällä -> täyttö -> 1,50Kg = 38°C KK (maxim).. Huomasin EVI ..ruosteessa (7v. käyttöä) -> "napsunta puuttui" -> EI LÄMPÖÄ!!
Ruosteen puhdistus sekä "Viinipullon"- aukaisia -> avuksi (kuva)!! sekä huoltoventtiilin "aukaisu"..
VÄHENNÄ KYLMÄAINETTA !!(LogTemp) -apuna!!
TAAS LÄMMITTÄÄ!! (koputtaa puuta.. "päätä" /a080)

p.s. nyt ei vain muista "Dipp":en "asetuksia"??
 

Liitteet

HooVee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
156
Vs: 5000 EEV ja 320l varaaja asennettu

On ja ei. Otin tilalle Amitimen 6kW koneen, mutta odotuttaa vielä uutta piirikorttia ulkoyksikköön. Yritän muistaa raportoida kun laitan uuden kortin, että miltä vaikuttaa. Ollaan vaan jo muutettu pois siitä talosta, joten en voi jäädä seuraamaan toimintaa.
 

HooVee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
156
Vs: 5000 EEV ja 320l varaaja asennettu

Jep, eli eilen laitoin ulkoyksikön uuden piirikortin. Sen lyhyen aikaa mitä pystyin seuraamaan, kone näytti toimivan mallikkaasti. Kuumakaasu oli kolmosteholla vielä kierukkaan mennessään noin 75-asteista ja varaajan lämpötila alkoi nousemaan kivasti. Tästä eteenpäin se on muiden ilona, toivottavasti toimii pitkään.
 

mc

Aktiivinen jäsen
Viestejä
499
Vs: 5000 EEV ja 320l varaaja asennettu

Täällä edelleen otsikon mukainen laitteisto käytössä.. Yleensä kk-lämpötila vaikuttaa aivan liian maltilliselta. Hyvä jos 40 asteeseen varaajan päästä putken pinnasta mitattuna. Sitten kun talven pakkasviikko koittaa, alkaa kk olla 65 astetta, ja melko hyvin siellä pysyykin, vaikka pakkanenkin helpottaisi. Toinen talvi meneillään tällä käytöksellä. Keksisikö joku tietävämpi selitystä EEVin toiminnalle?
 

Liitteet

Andres

Aktiivinen jäsen
Viestejä
249
Vs: 5000 EEV ja 320l varaaja asennettu

EEV (elctronic expansion valve) on venttiili. Venttiili ruiskuttaa kylmäainetta. Venttiilin aukaise tässä tapauksessa pieni sähkömoottori.
EEV ohjaus tapahtuu ohjelman mukaan. Ohjauslaide on "säädin". Tämä säädin on vakio-ohjauksella.
Vakio-ohjaus merkitsee että konessa on ohjaus jatkuvasti toiminnassa. Vakio-ohjaus vaihtaa kompressorin kierroksia tarpeen mukaan. Jos tarvitaan enemmän tehoa sitten on kompressorissa enemmän kierroksia. Vastaavasti aukea EEV enemmän.
Kompressorin kierrosten ohjaus on lämpötilaeron perustella. Jos todellisen huonelämpötilan Rt että taulussa toivotun lämpötilan St ero on isompi sitten kone antaa enemmän tehoa.
Vakio-ohjauksella on säätimen toiminnassa myös vaikutus että tulos tapahtuu myöhemmin. Esimerkiksi jos polkaiksee autolla kaasua sitten tapahtuu, mutta jos ohjattavana on talo sitten heti ei tapahtuu kuinka paljon. Siksi on myös olennaista miten VILP on asennettu. Jos VILP on varaajassa kiinni sitten ohjauksen tavoite on varaajan lämpötila.Jos VILP on vaikka talon paluuputksessa sitten ohjattavana on koko talon lämmitys. Silloin voi muutoksen kulua tunteja.

Vertauksena auton käyttö. Jos kaasuttaa jatkuvasti sitten on bensan kulutus isompi. Jos ajaa maltillisesti sitten on kulutus pienempi.
 

mc

Aktiivinen jäsen
Viestejä
499
Vs: 5000 EEV ja 320l varaaja asennettu

mc sanoi:
Sitten kun talven pakkasviikko koittaa, alkaa kk olla 65 astetta, ja melko hyvin siellä pysyykin, vaikka pakkanenkin helpottaisi. Toinen talvi meneillään tällä käytöksellä. Keksisikö joku tietävämpi selitystä EEVin toiminnalle?
Pitkästä aikaa lueksin pari viestiketjua, ja soveltaen tulkitsen havaintoni niin, että kovemman pakkaskauden alkaessa kylmäaine alkaa viimein lauhtumaan varaajan kk-kierukassa riittävästi, josta johtuen kyseinen lämmityslaite pääsee toimimaan suunnitellusti(?).
 

Andres

Aktiivinen jäsen
Viestejä
249
Vs: 5000 EEV ja 320l varaaja asennettu

mc sanoi:
Pitkästä aikaa lueksin pari viestiketjua, ja soveltaen tulkitsen havaintoni niin, että kovemman pakkaskauden alkaessa kylmäaine alkaa viimein lauhtumaan varaajan kk-kierukassa riittävästi, josta johtuen kyseinen lämmityslaite pääsee toimimaan suunnitellusti(?).
Ajatus on oikean suuntan mutta jos on kuumakaasukierukka sitten kukaan ei ole mitään suunittellut.
Ultimate myi kierukkan että lämpöpumpun. Tämä oli Innoros OY kuka "suunitteli". Amitime tehtaan mallistossa ei ole sellaista mallia.

Amitime aikaisemman malliston vikailmoitus on F6 jos kylmäainetta on vähään. Sitten kuitenkin kuumakaasun lämpötila nousee.
Foorumilla on erittäin hyvää opastusta kuinka veden lämpötila vaikuttaa COPin.
http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,2207.0.html
Mikä on ohjaimen säätö? onko huonelämpötila tai varaajan (veden) lämpötila?
Tässä on usein ollut väärinkäsitys että VILP tuotanto on mahdollisen korkea kuumakaasun lämpötila. VILP tuottaa lämpöenergia ei lämpötila. Jos kuumakaasun lämpötila on korkeampi kuin veden lämpötila sitten energia poistuu kaasulta vedelle.
Esimerkiksi jos veden lämpötila on vaikka 35C sitten kuumakaasuputki voi olla vaikka 45C mutta COP on parempi.Vesi on 50C sekä kuumakaasu 60C on COP huonompi.
 

mc

Aktiivinen jäsen
Viestejä
499
Vs: 5000 EEV ja 320l varaaja asennettu

Amitimen Tony (muistaakseni) kertoi muutama vuosi sitten, että he luopuvat varaajan kk-kierukkaan liitettämisestä, koska joissain tilanteissa ongelmia, joten on Amitime ollut ainakin tietoinen Innoros 'suunnittelusta'.
Lämpötila-asetus on 35. Kuumakaasu on yleensä ollut noin 39 ja neste 35 kk-kierukan päistä mitattuna.
Nyt kuumakaasu on 65 ja neste 28. Asetus edelleen 35.
 

Andres

Aktiivinen jäsen
Viestejä
249
Vs: 5000 EEV ja 320l varaaja asennettu

Kyllä Amitime piti olla tietoinen.
Kyllä tämä kierukkamalli myös toimii mutta aina voi olla joku väärinkäsitys tai vaihtoehto että lisäksi on joku asiakkan oma suunittelu (pieni virhe).

Ultimate eev on herkkä varoituksille. Jos taulussa ei ole vikailmoitusta sekä ohjaustaulun vasemassa alakulmassa on 1..3 tolppaa kompressorin toiminnasta sitten laite on ok.

Jos kylmäaine olisi nestemäisenä kierukkassa sitten kompressori ei saa riittävästi kylmäainetta. Kylmäaine myös jäähdyttää kompressoria. Jos kompressorin jäähdytys on vajaa sitten kompressorin runkon lämpötila nousee että myös kuumakaasun lämpötila nousee hälytysrajan (F6) asti.
Koska sellaista ei tapahdu sitten kylmäaine kiertaa.
Koska kuumakaasu on lämmin vasta jos sää on kylmä sitten veikkaus on että kompressorin teho on isompi. Teho on isompi koska varaajasta lähtee enemmän lämpöä talolle vaikka varaajassa on sama lämpötila, 35C.
 

pjr

Aktiivinen jäsen
Viestejä
510
Vs: 5000 EEV ja 320l varaaja asennettu

mc sanoi:
Keksisikö joku tietävämpi selitystä EEVin toiminnalle?
Tietävämmästä en tiedä, mutta tästä taitaa olla useampikin keskustelu, että tuo Amitimen logiikka pitää EEV:n turhan auki suurimman osan ajasta.

Sullahan tais olla jossain vaiheessa oma EEV-ohjaus tuossa(vai edellisessä) pumpussa?

Tuolta löytyy dokumentti tuosta logiikasta jota pumppu käyttää. Dokumentti on "isoveljestä" eli tuosta AVH-24:sta, mutta tuo EEV:n ohjaus tuskin eroaa mitenkään. Tai ainakin omalla kohdalla näyttää toimivan tämä 5000 EEV logiikka kuvauksen mukaan.

Jossain vaiheessa mietin tuon EEV:n laittamista oman ohjauksen taakse. Toisena vaihtoehtona vois olla valmis ohjain:
Bowa eev controller modbus (EEV-C1a)
Bowa eev valve (EEV-B1003)

Itsellä on tuo pumppu viritettynä modbussin perään(Tony lähetti maaliskuussa 2015 tuon uuden modbussin sisältävän firmiksen) ja sieltä saa ihan kivasti tietoa:
Setting Run Mode
Setting Temperature for run mode 1
Setting Temperature for run mode 2
Setting Temperature for run mode 3
Setting Temperature for run mode 4
Setting Temperature for run mode 5
Compressor operation mechanical frequency
Wired controller temperature
Indoor outlet water temperature
Indoor inlet water temperature
Indoor coil temperature
Outdoor air temperature
Outdoor coil temperature
Outdoor exhausting temperature
Input current value
Input AC voltage value
Expansion Valve Openness
DC Bus Voltage
 

mc

Aktiivinen jäsen
Viestejä
499
Vs: 5000 EEV ja 320l varaaja asennettu

Kun ulkoyksikkö vaihtui, oli jo enin viritysinto hiipunut.
Kateellisena olen seuraillut kun muiden amitimet antaa kuumakaasua reippaasti, mutta oma pikku-EEVi ei paljoakaan.
Tyypillinen tilanne: pyynti 35, kk 38 ja neste 34. Mittaukset voi olla sinne päin (kk-kierukan päistä), mutta silti..
Vuosicoppi hieman yli 2.
Nyt ikään kuin huomasin, että kun palaavan nesteen saa keinolla millä hyvänsä viilenemään riittävästi (varaajan kerrostumaan), niin 'prosessi' käynnistyy.
Pyynti 35, kk 65..70 ja neste 20..25. Ja tämä uusi tapa toimia jää päälle, kunnes jostakin syystä palaava neste pääsee liian lämpimäksi.

Menisikö noin?
 
Ylös Bottom