Adblue ongelman ratkaisu?

jmaja

Hyperaktiivi
Ainakin tuossa PSA kikottimessa on vain kiinteät tasosensorit nesteelle, jonka takia se ei osaa kertoa adblue nesteen määrää kuin vasta kun se alkaa loppumaan. Auto ilmaisee nesteen määrän kilometreinä ja muistaakseni 2400km tulee eka ilmoitus, jolloin autolla on tieto paljonko säiliössä on nestettä. Skanneri kertoo litroina, mutta se ei muutu ennen kuin tuo 2400km ilmoitus tulee, ja epäilen että siitä eteenpäinkin se mittaa vain urean kulutuksen.
Itse olen nyt joutunut syvällisesti tutustumaan PSA ureatankkiin. Kyllä siinä on ihan oikea tasomittaus, mutta se toimii vain siinä "taskussa", jossa ureaa lämmitetään ja josta se pumpataan. Eli ei kerro onko tankki täynnä vai puolillaan, mutta lopun mittaa tarkasti. Muistaakseni loppu oli kyllä enemmän kuin tuo 2400 km, joka olisi vain pari litraa. Oisko ollut viimeiset 6 litraa. Mun autossa kertoo checkiä painamalla yleensä, että ureaa on yli 5000 km.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Tänään otin ureatankin irti. Systeemistä on löytynyt jo kolme vikaa: Jo vaihdettu ureasuutin (solenoidi rikki, aivan väärä vastus), tankin ja suuttimen välisen putken lämmitysvastus tai kaapeli poikki jostain (pitäisi olla 2,5 ohm oli ääretön) ja tankin sisällä olevan lämmityslevyn lämpötlila-anturi rikki (pitäisi olla 10 kohm NTC, mutta vastus on 330 ohm). Tuota viimeistä ei voi korjata, kun se on tankin sisällä eli tankki pitäisi sahata auki. Mutta laitoin tilalle 10k tavallisen vastuksen johtoon, joka kuulemma toimii, mutta on epäselvää mitä tuo sitten tekee kunnon pakkasella. Eli jättääkö lämmittämättä (10 K = +25 C, mutta tankissa on toinen lämpötila-anturi), lopettaako lämmityksen kesken vai onko tuo pelkkä turvamekanismi, jotta 100 W lämmityslevy ei ylikuumene? Tuskin ylikuumenee, jos tankissa on ureaa.

Siis kaksi kolmesta korjattu ja pitää vielä yrittää korjaa tuo putken saattolämmitys. Se menee ikävää reittiä dieseltankin yläpuolelta jonnekin. Ehkä konetilassa on liitos, joka voisi olla syypää, mutta sekin on vaikeassa paikassa. Ehkä huomenna jaksan yrittää.

Autolla voi kuulemma ajaa sen laskurin verran ilman tankkia. Kohta kokeillaan.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Kyllä sillä autolla sai ajettua 2x10 km ilman ureatankkia ihan samalla lailla kuin rikkinäiselläkin. Taas meni tänään koko päivä tuota ropatessa. Todella vaikeasta paikasta koneen takaa löytyi kovan etsimisen jälkeen ureaputken liitos, josta pääsi mittaamaan, että toinen karva poikki ureatankin ja koneen takaosan putken lämmitysvastuksesta. Sellainen reitti ja liitospaikka tuolla putkella, että taitaa jäädä vaihtamatta. Pitäisi ainakin dieseltankki ja pakoputken lämpösuojaus purkaa pois sekä en keksi miten saisi tuon liitoksen irti ja kiinni.

No viritin 4 m CAT 5-kaapelista n. 4 ohmin vastuksen (kiertää edes takas pareja eli yhteenä 32 m). Lämmitystesti tuolla ei mene läpi, mutta nyt moottorivalo ei syty ja ruikkii ureaakin.

Saa nähdä mitä tapahtuu pakkasella, kun putkea ei lämmitetä ja tankin lämmityslevyn lämpötila-anturi on pelkkä 10 k vastus. Testerillä näyttää kuitenkin oikein tankin lämpötilan toisella anturilla.

Kamala systeemi!
 

jasake

Tulokas
Tuleekohan tuo tiheyshälytys itse anturista vai softallakohan se määritellään ecussa tai muulla controllerilla?
Jos jälkimmäinen niin softapäivityksellä valmistaja saisi tuosta denoxium yhteensopivan.
Vai tuleeko sitten riski että moni muukin aine (joka ei pienennä typpipäästöjä) menee spekseihin?

Softalla se on toimarin mukaan määritelty ainakin jenkkilässä, joten sen muuttamisella voi saada mahdolliseet vikailmoitukset hävitettyä.
Denoxium on muuten jopa parempi NOx poistaja kun nykyinen- erityisesti alhaisemmissa lämpötiloissa.
Ps. osaako kukaan sanoa, onnistuuko seisontalämmityksen laitto sulanapitokaapelilla (10 W/m), jos se asennetaan tankin ja putken alle. Pistoke sitten pakkasvahdin taakse. Ajatus on estää siten AdBluen jäätyminen silloin kun auto on parkissa.
 
Viimeksi muokattu:

kiisseli

Jäsen
Missä mennään selvittelyiden osalta? Itse olisin myös kiinnostunut kokeilemaan Denoxiumia tai jotain itse sekoitettua vastinetta. Onko mietitty ammoniumformaatin sijaan ammoniumasetaattia joka ei olisi niin syövyttävää?
 

kiisseli

Jäsen
Onko ammoniumformiaatin oikea CAS-numero 540-69-2 ? Puhtausasteella ei varmaankaan kovin suurta merkitystä ja rakeet tai jauho käynee yhtä lailla sekoitukseen? Ajattelin tilata tuota testiin.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Onko ammoniumformiaatin oikea CAS-numero 540-69-2 ? Puhtausasteella ei varmaankaan kovin suurta merkitystä ja rakeet tai jauho käynee yhtä lailla sekoitukseen? Ajattelin tilata tuota testiin.
Oikea numero on kyllä ja tuolta saisi sitten suuremman porukan kimppaan minimitilaus 1000 kg. Hinta alkaa olemaan varsin kohtuullinen josko tuohon vielä joutuu pakkausmenetelmästä johtuvia ja rahdin lisäämään ym kustannukset. Säkkitavaranahan tuota varmaan lähtee n 1 €/ kg. Alas rullaamalla löytyy pakkauksen vaihtoehdot säkeistä tynnyreihin.

 
Viimeksi muokattu:

kiisseli

Jäsen
Tuolta alibabasta näyttäisi saavan myös esim. 25kg säkeissä tuota ammoniumformiaattia ja ihan kelpo hintaan. Toki rahdin osuus on silloin suhteessa iso mutta 1000kg kimppatilauksen järjestelyyn saattaa mennä jonkun verran aikaa että porukka löytyy. Itse olisin toisaalta valmis ottamaan ensin pienen testierän ja maksamaan enemmän ja jos homma toimii niin sitten iso tilaus sisään Kiinaan tai Intiaan. Vai onko joku jo ehtinyt testaamaan että toimii eikä anturointi ala valittamaan?
Pari ehtoota olen itse guuglannut ja saksalaiset eivät oikein myy kuluttajille mutta Itävallasta ja ihan Suomestakin voisi saada AF. Kotimainen Penli maahantuo ja näyttäisi myyvän kuluttajille 5kg säkkiä hintaan 332€. Hinta on toki suolainen mutta tavaran saisi tästä Tampereelta heti ja minulle riittäisi 1kg testausta varten ja sillä saattaisin jopa selvitä koko talven kovien pakkasten yli koska tuo pitäisi sekoitella hieman laimeammaksi niin ettei valmiin litkun tiheys eroa merkittävästi kaupan adbluesta. Olisko lopuille neljälle kilolle ottajia? Tai jos porukasta löytyy esim. (maatalous)yrittäjiä niin af voisi varmaan saada ostettu Suomesta parempaankin hintaan.
 

kiisseli

Jäsen
Jep, oma kehonsiirrin ei ihan suhteudu tuohon jenkkiautoon mutta olen riittävän vakuuttunut ja minun puolestani laitetaan tilausta vetämään. Mulla ei vaan ole säilytystilaa kovin isolle määrälle AF mutta rahallisesti voisin venyä max. 100€
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Itse olen sitä mieltä että tuossa kiteytymisessä voi olla osa totuutta. Toki järjestelmä voi mennä rikki monesta syystä, mutta itse ainakin lorotan tuota tankkiin. Omassa autossa menekki on aivan olematon.

Tuossa oli ihan mielenkiintoinen papru nimenomaan kiteytymiseen liittyen.
Mä lorotin vastaavaan tarpeeseen KENT liuosta pumpun korjauksen jälkeen kohtuu väkevänä sekoituksena ja se putsasi selvästi myös kaikki muutkin anturit pakoputkesta. DPF polttojen määrä oli 800 km ajossa nolla kertaa, kun oli muutama tuhat kilometriä ajeltu. Kulutus putosi omissa ajoissa 700 km ajetuilla lukemaan 6,8 L/100 km. 2,8 L kone ja jatkuvalla nelivedolla varustettu Land cruiseri siis kyseessä. Kulutus alkoi pudota kun jyystin Hki Roi pätkän ja hidasti reippaahkon ajelun jälkeen asemalle, niin näytti 7,1 L lukemaa. Toista litraa lähti kulutuksesta siinä kohtaa kun tolkuttoman Urearuiskutuksen jäljet rupesi lähtemään putkiston antureista. Kiteytyminen on vain yksi noista ongelmista ja jäätyminen tuottaa kalliimpia ongelmia rikkoessaan paikkoja. Tuo ammoniumformiaatti taas poistaa ihan luonnostaan tuon kiteytymisen ja se on siinä mukava lisäominaisuus jäätymisen ehkäisyn lisäksi. Huomasin kyllä konkreettisesti tuon KENTin toimivan erinomaisesti ja itte kyllä käyttäisin tuota ihan puhtaanapitoon, jos muutoin vielä joskus uskaltaisin kusi dieselin ottaa ja saisi tuon Denoxium soossin hyväksyttyyn käyttöön.
Edit: Mullahan oli siis 225 000 km ajetussa Land cruiserissa kusisuutin täydellisen puhdas ja kuin suoraan tehtaan paketista otettu. Putki taas oli peräreikään asti valkoista pinnoitetta selvästi näkyvillä, joka oli jo diagnoosin ensimmäinen merkkikin, kun putken päässä valkoista.
 
Viimeksi muokattu:

jasake

Tulokas
En ole edelleenkaan saanut tietoa USA:ssa myytävän Denoxiumin toimituksesta/hinnasta Suomeen kyselyistä huolimatta. Ilmeisesti varovat mahdollisia vastuita täällä. Näyttää siis siltä, että pitää unohtaa se mahdollisuus ja alkaa tekemään omia sekoituksia, valitettavasti.
 

kiisseli

Jäsen
Perussekoitukseen voi laittaa laskennallisesti, refraktometrillä mitatusti ja pakkasessa testatusti 25 m-% akkuvettä jolloin menee sopivasti standardin toleransseihin eikä jäädy -22C. Maksimi kylmänkesto jäi selvittämättä koska siihen tarvittaisiin jo luontoäidin pakastinta.
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Aikamoinen parannus on jo tuo testattu -22 toistaiseksi. Saattaa hyvinkin olla, että lähellä ollaan tuota punaista viivaa. Ja tietysti siitä hyvä olisi tuon litkun kanssa, että melkoisen hövelit rajat, missä voi liikkua ja kuitenkin tuon typen pelkistys reaktio toimii liki samassa haarukassa oli sitten ureaa, tai ammoniumformiaattia kyseessä. Ota pieni muovinen näytepullo ulos odottamaan oikeita pakkasia ja kokeile miten tuo litku käyttäytyy, kun jäätyy.
IMG_4381.png
 

kiisseli

Jäsen
Pakastimessa oli sattumalta juuri tuo n. -22C kun käänsi säädöt melkein täysille ja odotteli aikansa mutta sekään ei jäädyttänyt eli pakkasenkesto voi olla tuota parempikin. Voisi ajatella että ilman akkuvedellä lantrausta lähentelisi varmasti jopa -30C. Tarkoitus oli lisäillä akkuvettä niin kauan että alkaisi lopulta jäätyä mutta kun tuli jo tuo haluttu Adbluen tiheys vastaan niin se tieto riitti. Tänä talvena voi olla että ei tule etelään kunnon pakkasia niin saattaa jäätymispiste jäädä testaamatta ilman erikoisjärjestelyjä mutta jos kävisi toisin niin purkki lähtee toki ulos. Adblue ja lisäaineistettu Adblue (kristallisoitumisenesto) vetivät hyhmään jo n. -9..-10C kohdalla ja jäätyivät heti perään vaikka lisäaineen piti kuulemma alentaa jäätymispistettä.
 

oho_hups

Tulokas
Mulle ei ihan avautunut... Siis mitä sekoitit ja kuinka paljon?
Sait siis tuota ammoniumformiaattia jostain ostettua ja sitä sekoitit adbluehun, kuinka paljon? Ja tähän cocktailiin laitoit akkuvettä neljäsosan verran, eli perus tislattua vettä, ymmärsinkö oikein?
Ja tämä kesti ainakin pakastimesi verran -22C?
 

kiisseli

Jäsen
Ensin AF:ia 26 m-% eli massaprosenttia, ei pysty mittaamaan tilavuuden kautta eli siksi m-%. Sen jälkeen akkuvettä lisätään sen verran että tiheys ja refraktometrin osoittama mittaustulos on adbluen toleranssin yläreunassa. Ainetta saa jo edellä mainituista verkkokaupoista. Kestää nyt ainakin -22C, katsotaan tuleeko kylmiä pakkasia niin saisi testattu maksimin.
 

Jule

Vakionaama
työkaveri väitti että norjassa käytettävä "ad blue" kestää -20˚C pakkasta. Jos tuo pitää kutinsa, se voisi olla tuota jenkkileintä, ja hankkiminen olisi kertaluokkaa helpompaa.
 

kiisseli

Jäsen
Itse uhrasin parikin iltaa netissä mutta en löytänyt viitteitä että Norjassa olisi tuota. Toki jos löytyy niin laitan kyllä heti tilauksen vetämään tai tuotatan/haen Norjasta. Onko tietoa että millä nimellä se kulkee Norjassa?
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Ottaa tuollaisen 10 L Adblue kanisterin ja lyö sinne pari kiloa Ammoniumformiaattia ja antaa litkun virrata loput yli, niin saa jo melko hyvän aloituspanoksen, jos ei kykene 20/26 %, tai tarkempaa saamaa aikaiseksi. Melko hövelit toleranssit on kuitenkin ja litkuja voi sekoittaa keskenään, kun tuo Formiaatti toimii muutoinkin kuin Urea Typen pelkistysreaktiossa. Liukeneminenkin pitäisi olla hyvää, koska Formiaatti on ainakin hygroskooppista, josko sitten myös perso liukenemaankin ilman lämpöä tms. Keväällä kaataa suoraan taas Adblueta säiliöön ja joskus joulukuussa taas oikeaa tavaraa.
Norjasta ei saa mitään erikoistavaraa ja ei oo saanut muualtakaan. Laatusensoreita epäilen olevan vain raskaan kaluston vehkeissä. Mitään tietoa ei tosin asiasta ole.
Mahtavahan tuolla Land cruiserilla oli ajella kusipumppu korjattuna. Ja kun ajeli pelkästään tankkaamalla MY dieseliä 180 000 km, niin DPF oli myös oikeasti toimiva. Tuossa huomasi jo selvästi harventuneet poltot ja puhdistukset anturit, kun tuli ajeltua kusematta pidemmälle. Tuo on hyvä kulutus 4WD maasturille, vaikka se heittääkin sen 0,2 L/100 km yleensä todellisesta tankilla.

IMG_4281.png
 

kiisseli

Jäsen
Jos haluat 1001ml valmista ainetta niin tarvitset minun tietojeni mukaan
838g AB
296g AF
Tiheys 1,1323 g/cm3

Jos haluat 1028ml ainetta joka menee Adbluen toleransseihin ja kestää silti enemmän kuin -20C pakkasta
605g AB
214g AF
306g tislattua vettä
Tiheys 1,0929 g/cm3

Adblue tiheys 1,087-1,093g/cm3, taitekerroin 1,3814-1,3843
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Jos kaataa 10 L Adblue tonkasta ulos 2 L ja laittaa sinne liukenemaan tuollaisen 2,5 kg ostoerän, niin ei se varmaan kovin kauaksi mene, että olisi hyvää ainetta pakkasjaksolle. Liuottelee jo hyvissä ajoin soossin valmiiksi hyllyyn ja odottelee kun ”kuse tankkiin” valo syttyy, tai kelit pakottaa, niin valmista litkua sopivasti tankkiin odottamaan ja taas odottelemaan uutta kevättä. 25 kg säkillä pärjäisi aika pitkälle näissä karvalakki ajelemisissa.
 

Ripatti69

Tulokas
Onkohan joku perillä miten Kiisselin ja Euroshopperin edelläkuvaamien liuosblandisten johtukyky on suhteessa kaupan ADBlue liuokseen, eli mitenkähän AdBlue- säiliön pinnanmittaus toimii noilla sotkuilla? Jos ei toimi menee järjestelmä häiriöön...
 

BBF

Vakionaama
AdBlue pinnanmittaus- ja laatusensorit toimii yleensä ultraäänellä, äänennopeus liuoksessa pitää vastata virallista liuosta.
 

Ripatti69

Tulokas
Juurikin noin, mutta jos näiden kahden eri liuoksen ominaisuudet poikkeaa riittävän paljon toisistaan ultraääniaallon kulkunopeus/kulkuaika poikkeaa niin paljon että systeemi havaitsee tämän ja menee vikatilaan. Mutta toivottavasti nämä olisivat riittävän lähellä toisiaan, minäkin olisin halukas tekemään oman pakkasenkestävän blandiksen kusitankkiin
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Onkohan joku perillä miten Kiisselin ja Euroshopperin edelläkuvaamien liuosblandisten johtukyky on suhteessa kaupan ADBlue liuokseen, eli mitenkähän AdBlue- säiliön pinnanmittaus toimii noilla sotkuilla? Jos ei toimi menee järjestelmä häiriöön...
Land cruiserin kusipumpun kyljessä taisi olla ihan kellukekoho ja uskoisin, että tuon litkun laboratorio tasoinen tarkkailu on näissä pienmoottoreissa ihan toissijainen asia. Liuoksen suihkutuslämpö ja paine taitaa olla mittaroituja, kun niistä löytyi listatut arvot testauksessa. Uskoisin että joku isompi työdiesel voi tarkemmin säädeltyä ja olosuhteiden mukaan adaptoituvaakin. Tasokoho kuitenkin löytyi kusipumpun kyljestä ja melko simppeliä vehjettä koko laitos. Kusisuutin pakoputkeen oli pienesti huolitellumman näköistä ja hienomekaanisesti jo ihan koneen osan näköinen. Siellä täällä kusiston säiliön sisällä ja pumpun ympäristössä näkyi kiteytyneitä valkoisia ureajäämiä, eikä tuo sisusta nyt kyllä näyttänyt miltään absoluuttisen vakaalta kemian laboratotiotason ympäristöltä, jossa hengityssuojaimet päällä atomitasoisia liuostarkkuuksia saadaan äärimmäisiin pakoputki olosuhteisiin tehtyä.
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Tuossa näkyy tuo äärimmäisen tarkkaa kusitason mttaustavedellyttävä anturi Toyotan kusipumpun kyljessä. Kun koho laskee, niin syttyy merkkivalo ja teksti: Tankkaa Adblue/ jäljellä 2400 km. Siitä lähtee kilometrit sitten laskemaan näyttämässä, kunnes tankkaat. En usko mitään tuon hienompia vehkeitä tarvittavan henkilöautoille, tai pakuluokallekaan.

IMG_4479.png
 

Jule

Vakionaama
Kun tiedetään että autovalmistajan intresseissä on kuitenkin tehdä mahdollisimman edullinen systeemi, niin pidän hyvin epätodennäköisenä että tuota ureanestettä analysoidaan mitenkään.

Siellä on jokatapauksessa käytännössä pakko olla nox anturi pakoputkistossa, ja tuon nox anturin arvojen perusteella voidaan tehdään tarvittavia hienosäätöjä urean ruiskutukseen, ja jos hienosäädöt ei auta, mennään vikatilaan, oli syynä sitten vääränlainen ureaneste tai varsinainen laitteistovika.

Siten sen itse nesteen analysoinnille ei ole erityistä tarvetta, pinnantason arviointiinkin käytettävien ultraääniantureiden ei ole mitään tarvetta olla äärimmäisen tarkasti viritetty juuri tietynpaksuiselle nesteelle, jos sitä pintaa nyt ylipäätään mitataan ultraäänellä.. Käytännössä se tietysti voi olla halvin tapa toteuttaa yksinkertainen raja-anturi, mutta ne perus ultraäänianturit eivät välitä käytännössä lainkaan millaista nestettä siellä on takana, vaan tajuavat eron vain ilman ja ei-ilman välillä.
 

BBF

Vakionaama
Kun tiedetään että autovalmistajan intresseissä on kuitenkin tehdä mahdollisimman edullinen systeemi, niin pidän hyvin epätodennäköisenä että tuota ureanestettä analysoidaan mitenkään.
Onko tämä nyt tietoa vai pelkkää mutua? Kun kaikki saatavilla olevat dokumentit sanoo että laatusensori siellä on, ainakin saksalaismerkeissä. Mutta sen kun koitat, blandaa AdBlue vaikka puoliksi akkuvedellä ja kaada tankkiin. Tuleeko herjaa vai ei, veikkaan että tulee.
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Kyllähän tuolla löytyy noista konsernin autoista noita consentration prosentteja löytyvän noiden testiliuskoilta. Audi ja VW ongelmista printtejä löytyy netistä. Tuon voi joutua sitten testaamaan tuolla AF/Urea sekoituksella, että mitä sanoo auton tietokone. Sekoitus ei varmuudella vastaa mitään veden lisäämistä, vaan tuo liuos vissiin hieman tihenee AF vaikutuksesta ja voi joutua tinkimään hieman pakkasrajaa ylemmäs ja pienentää AF pitoisuutta.
 

Jule

Vakionaama
Onko tämä nyt tietoa vai pelkkää mutua? Kun kaikki saatavilla olevat dokumentit sanoo että laatusensori siellä on, ainakin saksalaismerkeissä. Mutta sen kun koitat, blandaa AdBlue vaikka puoliksi akkuvedellä ja kaada tankkiin. Tuleeko herjaa vai ei, veikkaan että tulee.
Varmasti tulee herjaa, koska eihän vesi mitään noxeja nitistä. Se nox sensori pakoputkessa on käytännössä pakko olla, ja se kyllä kertoo samalla toimiiko urealiuos oikein.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Ylöjärveläinen yritys kehittelee liuosta joka kestäisi -30 pakkasta
Eipä taideta tälläkään yrittämällä kyllä lähteä AdBlue:n EU-patenttia rikkomaan, sen verran kallista tuppaa tuo oikeudenkäynti olemaan ja siitä seuraavat korvaukset, jotta tälläisen pikkuyrityksen rahkeet loppuu jo välittömästi sen haastelapun saatuaan siihen. Sinne vaan samaan sumppuun hiljaa haudattuihin AdBlue-keksintöihin Kemiran Denoxiumin kanssa, ei voi mitään :confused:

 

Jule

Vakionaama
Eipä taideta tälläkään yrittämällä kyllä lähteä AdBlue:n EU-patenttia rikkomaan, sen verran kallista tuppaa tuo oikeudenkäynti olemaan ja siitä seuraavat korvaukset, jotta tälläisen pikkuyrityksen rahkeet loppuu jo välittömästi sen haastelapun saatuaan siihen. Sinne vaan samaan sumppuun hiljaa haudattuihin AdBlue-keksintöihin Kemiran Denoxiumin kanssa, ei voi mitään :confused:

Eihän tuo patenttia riko, sehän on eri ainetta. Ja jos sitä ei myy adblue nimellä, ei itse nesteessä ole ongelmaa.

Sen käyttäminen adblue sijasta on kyllä periaatteessa laitonta, mutta käytännössä tuota ei valvota mitenkään, eikä siitä käytännössä ole kiinnostunutkaan kukaan muu kuin korkeintaan joku äärimmäisen virkaintoinen byrokraatti.

Uudessa takuunalaisessa autossa valmistaja voi tietysti kieltäytyä takuukorjauksista jos hoksaa että tankissa ei ole aitoa adblue nestettä.
 
Back
Ylös Bottom