Akkuteknologia

Tinkero

Aktiivinen jäsen
Akkualan yritykset ongelmissa, kapasiteettia olisi, mutta kysyntää ei.

Nyt ei voi puhua monikossa. Klikkiotsikoista poiketen sähköautojen myynti kasvaa ja ainakin aiempina vuosina akku valmistajat ovat tehneet keskimääräistä parempaa tulosta.
 

Mikkolan

Vakionaama
Kyä akuille kysyntää olisi, hinta vaan jarruna. Akuston kannattavuus sovelluksissa on heikko. Sähkiksen akussa ei kyse ole kannattavuudessa paitsi valmistajan näkökulmasta. Energiavarastona akut ovat aika surkeita ja sovellukset jää aika rajallisiksi.
 

maanma

Vakionaama
Onkos korjailtu Li-ion kennosarjoja ?

Onko havaintoja näitä vastaavasta?

Akkujen kennosarjat pettää sarjojen miinus päästä.

Vaikuttaisi että epätasapainotilassa myös miinus pään kennot ovat kauimpana keskijännitteestä.

Kennosarja antaa vain hetken sähköä 0,9A virralla ulos. Jännite romahtaa. Hetken kuluttua jännite palaa lähes aloitustasolle.

Kokemusta toki vasta muutamasta.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Aika tiukkoja lupauksia uudelle kiinalaiselle Zeekr 007:lle.
Näitä on Kiinasta tullut - ja jäänyt tulematta tuotantoon - ja tässäkin Geely käyttää Zeekriä eikä vaikka Volvoa, mutta luulisi ettei Geelyn tarvitse pelleillä saadakseen näkyvyyttä - eli tuo voi vaikka tullakin.
 

tuna

Vakionaama
Näitä on Kiinasta tullut - ja jäänyt tulematta tuotantoon - ja tässäkin Geely käyttää Zeekriä eikä vaikka Volvoa, mutta luulisi ettei Geelyn tarvitse pelleillä saadakseen näkyvyyttä - eli tuo voi vaikka tullakin.
Tällä siis toimitukset jo käynnissä. Tiedä sitten mikä on akun elinikä.
 

-Teme-

Vakionaama
Oiskohan ottanut käyttöön LTO (Lithium-Titanaattioksidi) kemian, sitä voi ladata nopeasti ja myös pakkasessa.
LTO akkukemiaa käytetään busseissa ja raskaassa kalustossa, koska sen energiatiheys ei ole LFP tai NMC luokkaa, mutta turvallisuuden, käyttöikänsä ja varaus/purkutehon suhteen parempi
 

kotte

Hyperaktiivi
LFP:ssä on paljon potentiaalia, kunhan katodimateriaalin heikkoa sähkönjohtavuutta onnistutaan parantamaan materiaaliin integroidun hybridijohdotuksen lisäkehityksellä.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Varmaan Na-pohjaisetkin kemiat tulevat kilpasille LFP:n kanssa. Niitähän jo nytkin on alettu asentaa kiinteisiin akkusovelluksiin.
Tehtaitakin suunnitellaan.

Markkinan arvo 16 mrd$ 2034?
 

fraatti

Hyperaktiivi
Norjaan euroopan ensimmäinen LFP tehdas

Norwegian battery cell manufacturer Morrow Batteries has opened Europe's first gigafactory for lithium iron phosphate (LFP) batteries, with an annual production capacity of one gigawatt hour, to supply the ever-growing European battery storage market. On August 16, Norwegian Prime Minister Jonas Gahr Store inaugurated the factory in Arendal, almost two years after construction began and four years after the company first unveiled plans for the facility.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Nothvolt taitaa tehdä väistyvää akkutekniikkaa - ja senkin kanssa on ollut senverran alkuvaikeuksia että jotkun isommat asiakkaat ovat jountuneet hankkimaan akkunsa muualta vaikka tuossa viitataan kysyntään. Tuotantovaikeudet eivät kannattavuutta paranna. Sitä kauanko LFP on muodissa ei vielä tiedä, mutta haussahan on aina vaan kevyempi, pienempi, halvempi.. Siinä mielessä Suomenkin akkumateriaalitehtaat ovat potentiaalisesti vähän myöhässä.
 

kotte

Hyperaktiivi
Nothvolt taitaa tehdä väistyvää akkutekniikkaa - ja senkin kanssa on ollut senverran alkuvaikeuksia että jotkun isommat asiakkaat ovat jountuneet hankkimaan akkunsa muualta vaikka tuossa viitataan kysyntään. Tuotantovaikeudet eivät kannattavuutta paranna. Sitä kauanko LFP on muodissa ei vielä tiedä, mutta haussahan on aina vaan kevyempi, pienempi, halvempi.. Siinä mielessä Suomenkin akkumateriaalitehtaat ovat potentiaalisesti vähän myöhässä.
Northvoltin natriumioniakusta on ollut paljon juttua ja ainakin paperilla tuo on erittäin mielenkiintoinen ja todellakin esimerkki ns. kestävästä ja jokseenkin täydellisesti skaalautuvasta akkuteknologiasta materiaalien osalta. En osaa sanoa, pitävätkö lupaukset käytännössä paikkansa, mutta on tuolla siis aivan uusiakin kehityssuuntia meneillään. Ongelmana taitaa pikemminkin olla perinteisen teknologian valmistuslinjaston skaalaamisyritys ylimitoitetuksi toteutuneeseen (ennusteet alittavaan) kysyntään ja siitä seuraavaan kansainväliseen kilpailuun ja hintaeroosioon. Investoinnit ja laajan linjaston puhaltaminen käyntiin onnistuneesti on valtava investointi ja takaiskuja on tullut.
 

tuna

Vakionaama
Tutkijat meinaavat että olisivat saaneet selville syyn että miksi litium akulla on rajattu käyttöikä

Suora yhteys viime viikon uutiseen jossa havaittiin väkivaltaisemman ensilatauksen parantavan akun elinikää, kun osa vapaista litiumioneista uhrautuu pysyvästi katodin pinnoitteeksi.

Mutta jotenkin hämmentää että tässä koulutuksen vaiheessa vasta hoksataan näin perustavan tason asioita.
 

mobbe

Vakionaama
Kemian tekniikan ja peosessien näkökulmaa.

Sehän tiedetään että sähköautot ei ole vihreä tuote päinvastoin vaan eräiden tahojen hinku päästä öljystä eroon ja samalla kaivaa harvinaiset maametallit hiiteen , moni pääsee myös rahastamaan.Ainoa oikea ratkaisu perustuu vetyyn ja on aidosti vihreää siirtymää.
 

anders

Vakionaama
Suora yhteys viime viikon uutiseen jossa havaittiin väkivaltaisemman ensilatauksen parantavan akun elinikää, kun osa vapaista litiumioneista uhrautuu pysyvästi katodin pinnoitteeksi.

Mutta jotenkin hämmentää että tässä koulutuksen vaiheessa vasta hoksataan näin perustavan tason asioita.

Samaa ilmiötä ollaan havaitsemassa pulssilatauksen kanssa, missä latausvirtaa moduloidaan voimakkaasti.

Jänniä aikoja.
 

anders

Vakionaama
Sehän tiedetään että sähköautot ei ole vihreä tuote päinvastoin vaan eräiden tahojen hinku päästä öljystä eroon ja samalla kaivaa harvinaiset maametallit hiiteen , moni pääsee myös rahastamaan.Ainoa oikea ratkaisu perustuu vetyyn ja on aidosti vihreää siirtymää.

Silloin kun jokin ratkaisu on ainoa oikea, se on harvain ainoa tai oikea. Vanha viidakon sananlasku.
 

anders

Vakionaama
Ei ole oikein korrektia jos esitetty väite kumotaan mutta ei anneta väitteen kumoavaa teoriaa.

Ehkä ei, mutta ei tuota voi oikein mitenkään korrektistikaan argumentoida.

Mutta sovitaan että esitin teorian ja väiteltiin siitä kymmenen viestin verran ja päädyttiin siihen että edelleen vety on ainoa oikea ratkaisu ja sähköautot eivät tule yleistymään ja totesin että näin sen on oltava, ja jo suljetut jakeluasemat tullaan avaamaan uudelleen ja kaikki patteriautot upotetaan turvesoille pysyväksi muistomerkiksi ihmisen erehtyväisyydestä.

Toisaalta taidan lukea vielä lopun pinkan mökiltä raahattuja mustanaamiota, siinä on muitakin hyviä viidakon sananlaskuja.
 

mobbe

Vakionaama
Ehkä ei, mutta ei tuota voi oikein mitenkään korrektistikaan argumentoida.

Mutta sovitaan että esitin teorian ja väiteltiin siitä kymmenen viestin verran ja päädyttiin siihen että edelleen vety on ainoa oikea ratkaisu ja sähköautot eivät tule yleistymään ja totesin että näin sen on oltava, ja jo suljetut jakeluasemat tullaan avaamaan uudelleen ja kaikki patteriautot upotetaan turvesoille pysyväksi muistomerkiksi ihmisen erehtyväisyydestä.

Toisaalta taidan lukea vielä lopun pinkan mökiltä raahattuja mustanaamiota, siinä on muitakin hyviä viidakon sananlaskuja.
Ok,sähköautoilu tulee lisääntymään se on selvää mutta on vain välivaihe kuten oli valaistuksessa siirtyminen hehkulampuista energiasäästölamppuihin vaikka ledit olisi jo pitkään ollut saatavilla mutta annettiin rahastaa se välivaihe.
 

anders

Vakionaama
Ok,sähköautoilu tulee lisääntymään se on selvää mutta on vain välivaihe kuten oli valaistuksessa siirtyminen hehkulampuista energiasäästölamppuihin vaikka ledit olisi jo pitkään ollut saatavilla mutta annettiin rahastaa se välivaihe.

Jos historiasta vetää analogioita, on tärkeää että se historiaosa on oikein.


Keskustellaan ledeistä ja niihin siirtymisen aikajanasta sekä tästä "rahastamisesta" kun olet katsonut tuon, ok?
 

mobbe

Vakionaama
Jos historiasta vetää analogioita, on tärkeää että se historiaosa on oikein.


Keskustellaan ledeistä ja niihin siirtymisen aikajanasta sekä tästä "rahastamisesta" kun olet katsonut tuon, ok?
Niin sinisen ledin keksiminen mahdollisti valkoisen värin valaistukseen samaan aikaan rahastettiin energiansäästölampuilla viime vuosiin asti vaikka valkoinen led lamppuihin oli jo olemassa.Energiansäästölamput oli aivan turha välivaihe ennen ledejä kuten sähköautot ennen vetyyn siirtymistä
 

anders

Vakionaama
Niin sinisen ledin keksiminen mahdollisti valkoisen värin valaistukseen samaan aikaan rahastettiin energiansäästölampuilla viime vuosiin asti vaikka valkoinen led lamppuihin oli jo olemassa.Energiansäästölamput oli aivan turha välivaihe ennen ledejä kuten sähköautot ennen vetyyn siirtymistä

Otetaas nyt ihan vuosilukuina.

CFL tuotiin jenkeissä markkinoille 1976 ja Euroopassa 1980.

Nakamura esitteli ensimmäisen kirkkaan sinisen ledin prototyypin 1993. Nishia toi kaupalliset, siniseen lediin ja fosforiin perustuvat valot 1996. Jätetään ensimmäisen ei fosforiin perustuvan, ts käytännöllisen, esittelyvuosi arvoitukseksi. Mutta se ei ollut ennen CFL:ää, arvatenkin.

Joten miten nuo vuosiluvut sopivat yhteen esitetyn teorian kanssa.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Mistään ledistä ei saatu pitkään aikaan erinäköisiin uudempiin loisteputkiin verrattavia lm/W -arvoja. Vähän ikävämmän värintoiston 'valkoisista' putkista sai 100lm/W - ja niitä sai vaikka kaupan katon täyteen helposti. Ledien kehitys oli hidasta - eikä niiden jäähdytystä oikein osattu ratkaista, kestävä ledivalaisinn oli melkoinen hökötys ja sirommat tuhosivat itsensä nopeasti.
 

mobbe

Vakionaama
Otetaas nyt ihan vuosilukuina.

CFL tuotiin jenkeissä markkinoille 1976 ja Euroopassa 1980.

Nakamura esitteli ensimmäisen kirkkaan sinisen ledin prototyypin 1993. Nishia toi kaupalliset, siniseen lediin ja fosforiin perustuvat valot 1996. Jätetään ensimmäisen ei fosforiin perustuvan, ts käytännöllisen, esittelyvuosi arvoitukseksi. Mutta se ei ollut ennen CFL:ää, arvatenkin.

Joten miten nuo vuosiluvut sopivat yhteen esitetyn teorian kanssa.
Olettavasti ilmoitetut vuosiluvut pitää paikkansa joten taistelu ledien ja energiasäästölampuilla välillä voi olla mahdollista vasta 1996 jälkeen näihiin päiviin asti ei ennen sitä.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom