Akkuteknologia

fraatti

Hyperaktiivi
Akkujen hinnat ovat pudonneet enemmän kuin kertaakaan 2017 vuoden jälkeen.

1734088454499.png

 

kotte

Hyperaktiivi
Washington Postissa on juttu virtausakusta. Japanissa Hokkaidossa on moinen jo käytössä.

Tuo on näköjään vanadiumin eri valensseihin perustuva (sinällään pitkään tunnettu teknologia). Vanadiumin päälähde taitaa olla raskaan polttoöljyn polttamisen jäännöstuhka, mikä voi hiukan rajoittaa saatavuutta tulevaisuudessa. Onhan moista saatavissa kaivoksistakin (Suomenkin maaperästä), mutta öljyn polttojätteeseen verrattuna tuo on paljon kalliimpi lähde (ja vanadiumilla on teräksen seosaineena muutakin käyttöä).
 

fraatti

Hyperaktiivi
Kappas,

Yhdysvaltain puolustusministeriö määritteli eilen maailman suurimman akkuvalmistajan CATL:n (Contemporary Amperex Technology Co., Ltd.) kiinalaiseksi sotilasalan yritykseksi.Vuonna 2017 CATL osti reilun 23% osuuden Valmet Automotivesta.
1736247173655.png


https://edition.cnn.com/2025/01/07/...-china-military-companies-intl-hnk/index.html

Panasonicin liikkeet.

Tesla supplier Panasonic Energy says cutting China supply for US business a 'No.1 objective'

 

fraatti

Hyperaktiivi
"Hieman" tuhdimpi Battery Report 2024

Hintoja on polkenut alas ylikapasiteetti
katso liitettä 105018
katso liitettä 105019
Kustannustaso Kiinassa ja muualla
katso liitettä 105020
4/5 viidestä valmistetusta akusta oli sähköauton akku
katso liitettä 105021
katso liitettä 105022
 

fraatti

Hyperaktiivi

fraatti

Hyperaktiivi
LFP-kennojen koot senkun kasvavat. Kiinassa on esitelty 472 Ah kenno joka haukkaa karkeasti 1,5kWh sisäänsä.

 

anders

Vakionaama
Joo käytännössä tuo "uusi" 1,5kwh kenno on vaan lisäkapasiteettinsa verran isompi ja painavampi.

Aivan.

Ja käsittääkseni nuo kontit ovat jo nyt paino, ei tilavuusrajoitettuja. Siitä syystä ne ovat 20ft laatikoita, kun muuten olisi tietty optimaalista tehdä 40ft lodjuilla - niitä ei vaan enää täyteen lastattuina voisi normisti kuljettaa.

En siis ymmärrä miten isompi kennokoko kontin sisällä tuota muuttaisi. No voihan siinä olla muut kennon osat enemmän paino-optimoitu jotta menisi jonkin verran enemmän samaan konttiin...
 

fraatti

Hyperaktiivi
Mikä tässä on siis niin keksinnöllistä?

Winstonilla ainakin ollut 1000Ah kennoja jo vuosikausia, ellei jopa kymmentä?
Ehkä winstoneiden energiasisältö tilavuuteen nähden on kuitenkin jotain muuta kuin noissa kennoissa?

Käytännössä suuremman kapasiteetin kennot ovat kuitenkin energiatiheydeltään aikaisempia parempia, vaikka myös fyysinen koko kasvaisi. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että 20ft kontteihin saadaan ängettyä entistä enemmän MWh. Aikaisemman muutaman MWh sijaan näitä kennoja saa ängettyä sinne 7MWh ja suunta lienee ylöspäin.... Samoin kennojen kehittyessä saattaapi olla että myös ne kotiakut ovat entistä suurempia kapasiteeltiltaan.

The 1,510.4 Wh nominal energy per cell marks a 50% surge over the 314 Ah model, driven by a 195 Wh/kg gravimetric energy density and 420 Wh/L volumetric density, figures that edge tantalizingly close to the theoretical ceiling for LFP chemistry.

1744291096647.png
 

anders

Vakionaama
Käytännössä suuremman kapasiteetin kennot ovat kuitenkin energiatiheydeltään aikaisempia parempia, vaikka myös fyysinen koko kasvaisi. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että 20ft kontteihin saadaan ängettyä entistä enemmän MWh. Aikaisemman muutaman MWh sijaan näitä kennoja saa ängettyä sinne 7MWh ja suunta lienee ylöspäin....

Juurikin nuo kontit taitavat olla pitkälti painorajoitteisia. Mutta ehkä sitten 20ft kontissa on vielä painomarginaalia kasvattaa akkumassaa?
 

fraatti

Hyperaktiivi
Catl nokittaa kennon koossa 430Wh/l ja 587Ah kenno


Myös toiselta valmistajalta vastaava kenno
 

fraatti

Hyperaktiivi
Kiinalaiset vaativat jatkossa autojen akuilta enemmän. Isku akun pohjaan pitää kestää ja oikosulussa akku ei saa alkaa palamaan.

The most significant change in the new standard is the thermal diffusion test requirement. While the previous standard only required a warning signal five minutes before fire or explosion, the updated regulation mandates that batteries must not catch fire or explode, even during thermal runaway events. Additionally, any smoke generated must not harm vehicle occupants.
The standard also introduces new tests, including:

  • Bottom impact testing to evaluate battery protection capabilities when the underside experiences a collision
  • Fast-charging cycle safety testing requires batteries to withstand 300 fast-charging cycles without fire or explosion during subsequent short-circuit tests
 

mobbe

Vakionaama
Northvolt joka oli itselle hieman mysteeri miten akkutehdas voisi menestyä Ruotsissa kun kiinalaiset jyrää ja konkursiin se sitten menikin.Ilmeisesti perustajat oli liian vihreitä ja tehdasta suunniteltiin myös akkujen kierrätyksen hyödyntämiseen ja joka liian hankalaa ja tehotonta.

 
K

korsteeni

Vieras
en yksinkertaisesti ymmärrä miksi kilowatit on muuttuneet kilometreiksi.
perustelen:
matkaan vaikuttaa lämpötila, maaston muoto, keliolosuhteet, ajoneuvon paino, kuljettajan oikean jalan kouristukset jne.
millä nuo kilometrit perustellaan?
 

Jule

Vakionaama
en yksinkertaisesti ymmärrä miksi kilowatit on muuttuneet kilometreiksi.
perustelen:
matkaan vaikuttaa lämpötila, maaston muoto, keliolosuhteet, ajoneuvon paino, kuljettajan oikean jalan kouristukset jne.
millä nuo kilometrit perustellaan?
Kilowatit ei käännyt mitenkään kilometreiksi, mutta kilowattitunnit kääntyy tietysti kilometreiksi jakamalla se kapasiteetti vaan keskikulutuksella.

Yksilökohtaiset erothan ovat tietysti kiinni yksilöstä, ja yleensä se eniten vaikuttava yksilö on se ratin ja penkin välissä oleva.
 
K

korsteeni

Vieras
Kilowatit ei käännyt mitenkään kilometreiksi, mutta kilowattitunnit kääntyy tietysti kilometreiksi jakamalla se kapasiteetti vaan keskikulutuksella.

Yksilökohtaiset erothan ovat tietysti kiinni yksilöstä, ja yleensä se eniten vaikuttava yksilö on se ratin ja penkin välissä oleva.
tarkoitin että on harhaanjohtavaa kun voisinhan ostaa kennot kotikäyttöön tai veneeseen tai teolliseen käyttöön.
yhä olen mieltä että autokäytössäkin se on naisia ja lapsia varten.
ei polttoainettakaan tankata kilometrejä, vai tankataanko?
 

Jule

Vakionaama
tarkoitin että on harhaanjohtavaa kun voisinhan ostaa kennot kotikäyttöön tai veneeseen tai teolliseen käyttöön.
yhä olen mieltä että autokäytössäkin se on naisia ja lapsia varten.
ei polttoainettakaan tankata kilometrejä, vai tankataanko?
No ei nyt varsinaisesti harhaanjohtavaa, mutta vähän liian yksinkertaistettua viestintää. Ei akkuvalmistajan tekemisistä ole kiinnostuneet ihmiset joille sähköauton akkukapasiteetti pitäisi kertoa kilometreinä kWh sijaan..

Ehkä tuo on toimittajien takia. Uutisoinnista vastaavat toimittajat ei yleisesti ymmärrä tekniikkaa, ja jos lehdistötiedote ei tee toimittajaan vaikutusta sitä ei julkaista.
 
Back
Ylös Bottom