Aquarea H-sukupolvi, 9kW T-CAP kokemuksia

Tonttila

Tulokas
Jotain en nyt ymmärrä, to 30.5 yhdeksän jälkeen aamulla sammutin vilpin, pimeäksi turvakytkimeltä. Tänään käytin päällä ja yllätys oli kun historiasta viikon koko kulutus/tuotto/COP? Ei kai olis pitänyt olla mitään tapahtumia kun koko mylly pimeänä.

Liitteet

• 20240606_124611.jpg
    20240606_124611.jpg
    271,8 KB · Katsottu: 139
  • 20240606_124546.jpg
    20240606_124546.jpg
    295,7 KB · Katsottu: 136
  • 20240606_124521.jpg
    20240606_124521.jpg
    258,5 KB · Katsottu: 126

Sipuli

Jäsen
Hojo, Splitin mukana tullut kondenssiveden poistokulma, joka tulee ulkoyksikön pohjaan kiinni vaikuttaa melko naftilta. Olisiko mitään hyvää vinkkiä miten tuohon poistoreikään / koneen pohjaan saisi nätisti suoraan 32mm viemärin tai viemärikulman kiinni? Pääsisin siitä noin 20cm ulkona olevalla viemärin pätkällä seinän läpi pannuhuoneeseen ja saisin myös eristettyä sen hyvin 20mm armalla. Voisi näin selvitä pelkästään tuolla pohjan lämmitysvastuksella. Noihin muihin reikiin pohjassa oleviin reikiin tökin kumitulpat paikoilleen.

Ton1A

Vakionaama
Mä jätin koko poistokulman pois, reiän alla on pienellä ilmaraolla suppilona 50mm -> 32mm supistus ja loppu on 32mm putkea. Lämmityskaapelin klipsujen reiät pitää myös tiivistää jollakin tiivistemassalla, muuten nekin tiputtavat vettä.

Sipuli

Jäsen
1000013596.jpg

Noo tekkiin sen nyt näin. Jätin poistokulman kokonaan pois. Eristettä tuossa on 32mm viemärin päällä 21mm ihan tuohon koneen pohjaan asti ja putki menee pannuhuoneessa suoraan kaivoon. Eristeen sisällä on 32mm 90° kulmayhde, jonka leikkasin vähän lyhyemmäksi ja kuumailmapuhaltimella ja kartiolla levitin päätä vähän sellaseksi suppilon malliseksi, että menee nätisti pohjaa vasten ja reilusti poistoreiän ympärille. Kannake pitää myös tuon kohdallaan ja vähän "painaa" kulmaa koneen pohjaa vasten. Talvellahan sen sitten näkee toimiiko.

kotte

Hyperaktiivi
katso liitettä 99115
Noo tekkiin sen nyt näin. Jätin poistokulman kokonaan pois. Eristettä tuossa on 32mm viemärin päällä 21mm ihan tuohon koneen pohjaan asti ja putki menee pannuhuoneessa suoraan kaivoon. Eristeen sisällä on 32mm 90° kulmayhde, jonka leikkasin vähän lyhyemmäksi ja kuumailmapuhaltimella ja kartiolla levitin päätä vähän sellaseksi suppilon malliseksi, että menee nätisti pohjaa vasten ja reilusti poistoreiän ympärille. Kannake pitää myös tuon kohdallaan ja vähän "painaa" kulmaa koneen pohjaa vasten. Talvellahan sen sitten näkee toimiiko.
Jos tuon kanssa kaikesta huolimatta tulee vaikeuksia jäätymisen kanssa kaikkein kovimmilla pakkasilla, asiaa voi luultavasti auttaa järjestämällä mahdollisimman vähäisellä paineella toimiva ilman puhallus pannuhuoneesta tuon eristetyn putkenosan kautta ulos päin. Puhalluksen ei tarvitsis edes olla jatkuvaa, vaan sulattaa ajoittain mahdollista jäänmuodostusta (jota voi tulla, jos ilma virtaakin tuota kautta pannuhuoneeseen päin). Tietenkin sulatusvesi yleensä sulattaa jäät, ellei mihinkään pääse kehittymään suurempaa jääkakkua, mutta jatkuva kylmä ilmavirtakin ulkoa sisään päin kykenee kasvattamaan ihmeellisiä jääkökkäreitä, jos ilmavirta ulkoa sisään on jatkuvaa.

Toki saattolämmityskaapeli on toinen ja vakiintunut korjausmahdollisuus.

Sipuli

Jäsen
Jos tuon kanssa kaikesta huolimatta tulee vaikeuksia jäätymisen kanssa kaikkein kovimmilla pakkasilla, asiaa voi luultavasti auttaa järjestämällä mahdollisimman vähäisellä paineella toimiva ilman puhallus pannuhuoneesta tuon eristetyn putkenosan kautta ulos päin. Puhalluksen ei tarvitsis edes olla jatkuvaa, vaan sulattaa ajoittain mahdollista jäänmuodostusta (jota voi tulla, jos ilma virtaakin tuota kautta pannuhuoneeseen päin). Tietenkin sulatusvesi yleensä sulattaa jäät, ellei mihinkään pääse kehittymään suurempaa jääkakkua, mutta jatkuva kylmä ilmavirtakin ulkoa sisään päin kykenee kasvattamaan ihmeellisiä jääkökkäreitä, jos ilmavirta ulkoa sisään on jatkuvaa.

Toki saattolämmityskaapeli on toinen ja vakiintunut korjausmahdollisuus.
Ajatus oli silleesti kokeilla, jos alkaa tuon ilmavirran vuoksi jäätymään, että sisälle vesilukko estämään ilman virtausta ja sitten jos se ei toimi niin lyhyt kaapeli sisään. En vaan nyt vielä tehnyt sitä vesilukkoa kun saattaahan se toimia niinkin päin, että ulkoyksikkö sen verran imee ilmaa tuon kautta, että ilmavirta olisikin sisältä ulos.

Sipuli

Jäsen
Seuraava kysymys: Sisäyksikössä oleva automaattinen ilmanpoistin. Oletteko pitäneet sen jatkuvasti "auki" vai kääntäneet kiinni täytön ja ilmojen poistumisen jälkeen? Ohjekirja kertoo pikaisella lukemisella, että täyttäessä pitää avata yksi kierros, mutta mitään ei sulkemisesta taieta puhua.

Tommoset perinteiset lämmityspiiriin asennettavat automaattiset ilmanpoistimet on ainakin sen verran vuotoherkkiä, että niitä en ole kehannut jättää auki, vaan olen ilmauksen jälkeen pistänyt edessä olevan sulun kiinni.

Karvakuono

Aktiivinen jäsen
Seuraava kysymys: Sisäyksikössä oleva automaattinen ilmanpoistin. Oletteko pitäneet sen jatkuvasti "auki" vai kääntäneet kiinni täytön ja ilmojen poistumisen jälkeen? Ohjekirja kertoo pikaisella lukemisella, että täyttäessä pitää avata yksi kierros, mutta mitään ei sulkemisesta taieta puhua.

Tommoset perinteiset lämmityspiiriin asennettavat automaattiset ilmanpoistimet on ainakin sen verran vuotoherkkiä, että niitä en ole kehannut jättää auki, vaan olen ilmauksen jälkeen pistänyt edessä olevan sulun kiinni.
Meillä monoblock, mutta käsittääkseni sama ilmanpoistin ja se tuli väännettyä kiinni. VILP:n pumppu pyörittää vettä sellaisella vauhdilla ettei ilmakuplat ainakaan pumppuun pitkäksi aikaa jää.

Juha1964

Aktiivinen jäsen
Mulla kans poikkesi tänään alkuillasta. Paisuntaventtiilin softaa. .
Lainaantuota omaa viestiä 5.1.24.

Tänään Panan maahantuojan asentaja soitteli, että kiertää ennen pakkasia asentamassa uuden päivityksen. Tehdas on pitkään tutkinut asiaa ja vika ei ollut paisuntaventtiileissä, joita vaihettu vaan tämä päivitys joka viime tammikuulla asennettiin ei toiminut. Nyt vaihdellaan toimiva päivitys paisuntaaventtiiliin... :)

Sammypiru

Vakionaama

Tänään Panan maahantuojan asentaja soitteli, että kiertää ennen pakkasia asentamassa uuden päivityksen. Tehdas on pitkään tutkinut asiaa ja vika ei ollut paisuntaventtiileissä, joita vaihettu vaan tämä päivitys joka viime tammikuulla asennettiin ei toiminut. Nyt vaihdellaan toimiva päivitys paisuntaaventtiiliin... :)
Ohhoh. Luovuin jo toivosta kun viime talvena tekemääni reklamaatioon ei ole kuulunut mitään vastausta.

Sipuli

Jäsen
Yritin tuossa sähkömiestä varten vähän valmiiksi kattoa, mutta en löytänyt ohjeista oikeen mitään kohtaa että miten vai saako edes, mutta siis haluaisin, että panasonikki ohjaa myös varaajassa olevia vastuksia tarpeen mukaan kun ne on nyt vaan yksinkertasen termostaatin takana niin saakohan tuota silleen kytkettyä?

Kyseessä siis 9kW t-cap split ja lisäkortti ja tankkianturi löytyy.

Tämä siis ois lähinnä siks, että jos sitten joskus sattuu pömpelistä loppumaan oikeasti kovilla pakkasilla paukut ja pumpun 3kW sisäinen vastus ei jaksa pitää tarpeeksi lämpöä, nii pana osaisi sitten ottaa noita varaajan vastuksia kaveriksi mukaan. Mulla siis varaajassa taitaa olla 3x4,5 kW vastuksia, mutta niistä on suoralla sähköllä ollut vaan 2 käytössä ja yksikin riittäisi, jos sen saisi tuon panasonikin oman 3kW vastuksen kaveriksi pumpun pysähtyessä.

Tämä siis kävi vain itsellä mielessä mutta tietty jos on joku muu järkevämpi tapa asia toteuttaa, niin saapi ehottaa!

Mikey

Aktiivinen jäsen

Mihin ongelmaan päivityksen pitäisi tepsiä?

tjani

Aktiivinen jäsen
saakohan tuota silleen kytkettyä?
Kyllä vastuksen saa Panan taakse kytkettyä, ns. bivalent. Siihen on kolmekin eri ohjausvaihtoehtoa.
  • Vuorottelu: Voit valita ulkolämpötilan jonka jälkeen Pana sammuu ja vastus kytkeytyy (taitaa myös sisäinen vastus tällöin tippua pois)
  • Rinnakkain: Voit valita ulkolämpötilan jonka jälkeen vastus otetaan Panan rinnalle käyttöön
  • Rinnkkain, edistynyt: Voit valita paljonko buffer temp pitää olla jälessä targettia ennen kuin säädetyn viiven jälkeen vastus lähtee päälle sekä toisen buffer temp arvon sille koska vastus tiputetaan pois (vaatii lisäpiirilevyn)
Vastuksen oma termostaatti jää käyttöön laitat vain vastuksen virran kulkemaan kontaktorin kautta jota Pana ohjaa.
Jos haluaa varman päälle pelata niin laittaa kontaktorin jossa vipu että saa manuaalisesti myös päälle niin saa Panan ohjauksen ohitettua.

Ei ole itsellä käytössä, vain ohjeesta tulkinnut. Harkinnut kyllä käyttöönottoa.

Juha1964

Aktiivinen jäsen
Mihin ongelmaan päivityksen pitäisi tepsiä?
Tuo on ongelman korjausta sille ulinalle, jota Pana ajoittain pitää pitää kovilla pakkasilla... taisi tietty komurantaajuus korostaa tuota. Ajetaan uusi ohjelma paisuntaventtiiliin niin olen ymmäränyt. Kävi nopeasti tuo toimenpide. Sama päivitys on kuulemma ajettu nohin joka on maahantuojan varastossa, ettei niitä tarvii erikseen myöhemmin päivittää.

Mikey

Aktiivinen jäsen
Tuo on ongelman korjausta sille ulinalle, jota Pana ajoittain pitää pitää kovilla pakkasilla... taisi tietty komurantaajuus korostaa tuota. Ajetaan uusi ohjelma paisuntaventtiiliin niin olen ymmäränyt. Kävi nopeasti tuo toimenpide. Sama päivitys on kuulemma ajettu nohin joka on maahantuojan varastossa, ettei niitä tarvii erikseen myöhemmin päivittää.
Tämä oli siis sulatuksen aikaiseen vinkumiseen?

Juha1964

Aktiivinen jäsen
Tuosta äänestä on moni kertonut tämän säikeen sivuilla 43 ja 44 ainakin, ehkäpä myöhemminkin. En muista nyt riippuiko tuo niinkään sulatuksesta. Mutta tosi ärsyttävä on. Kovien pakkasten jälkeen äänikin vaimeni.
Hyvä että korjaus etenee koska moni on asiasta rekkulaa laittanut maahantuojan suuntaan.

Mikey

Aktiivinen jäsen
Itse olen reklamoinut ulkoyksikön erittäin kovasta käyntiäänestä kovalla pakkasella. Se ei ole kuitenkaan lainkaan vinkunaa vaan kovaa pärinää/hurinaa, joka lähinnä muistuttaa muuntajan ääntä. Viime viikolla huoltofirma ilmoitti, että tuo ukko olisi jossain vaiheessa tulossa ohjelmoimaan, mutta eihän se minun meteliini vaikuta.

Blackie

Jäsen
Onko suosituksia 300l puskurivaraajaksi? Jos tuon oman 50l puskurisäiliön nyt päivittäisi ennen talvea isompaan niin varmaan pätkäkäynti vähenisi jo aikalailla. Isompaa ei pannuhuoneeseen oikein mahdu ja sekin tarvii suht matala malli olla ja mieluiten sivulähdöillä. Suosituksia asentavasta firmasta saa myös antaa Satakunnan alueella.

kaihakki

Vakionaama
Itse olen reklamoinut ulkoyksikön erittäin kovasta käyntiäänestä kovalla pakkasella. Se ei ole kuitenkaan lainkaan vinkunaa vaan kovaa pärinää/hurinaa, joka lähinnä muistuttaa muuntajan ääntä. Viime viikolla huoltofirma ilmoitti, että tuo ukko olisi jossain vaiheessa tulossa ohjelmoimaan, mutta eihän se minun meteliini vaikuta.
Meillä pana pärisi myös kovilla pakkasilla. Syynä oli muoviritilän resonointi peltikoteloa vasten. Laitoin ritilän reunan ja kotelon väliin muovisuikaleita ja pärinä hävisi. Pitää nyt lämpimänä aikana parantaa pärinäherkkyyttä.

Päivitin nyt pärinän poistoa. Laitoin ritilän ja kotelon väliin keinonahkasuikaleet. Katsotaan talvella, miten toimii.

Liitteet

• IMG_20240902_183600.jpg
    IMG_20240902_183600.jpg
    95 KB · Katsottu: 84
Viimeksi muokattu:

Sipuli

Jäsen
Kyllä vastuksen saa Panan taakse kytkettyä, ns. bivalent. Siihen on kolmekin eri ohjausvaihtoehtoa.
  • Vuorottelu: Voit valita ulkolämpötilan jonka jälkeen Pana sammuu ja vastus kytkeytyy (taitaa myös sisäinen vastus tällöin tippua pois)
  • Rinnakkain: Voit valita ulkolämpötilan jonka jälkeen vastus otetaan Panan rinnalle käyttöön
  • Rinnkkain, edistynyt: Voit valita paljonko buffer temp pitää olla jälessä targettia ennen kuin säädetyn viiven jälkeen vastus lähtee päälle sekä toisen buffer temp arvon sille koska vastus tiputetaan pois (vaatii lisäpiirilevyn)
Vastuksen oma termostaatti jää käyttöön laitat vain vastuksen virran kulkemaan kontaktorin kautta jota Pana ohjaa.
Jos haluaa varman päälle pelata niin laittaa kontaktorin jossa vipu että saa manuaalisesti myös päälle niin saa Panan ohjauksen ohitettua.

Ei ole itsellä käytössä, vain ohjeesta tulkinnut. Harkinnut kyllä käyttöönottoa.
No mutta löytyhän se tuolta ohjekirjastakin kun osasi lukea. Kiitoksia.

Oman ajatuksen mukasesti kytkentä olis siis joko niin, että laitteen oma 3kW vastus + yksi 4,5kW vastus varaajasta panan ohjaukseen tai sitten kaksi 4,5kW vastusta varaajasta panan ohjauksen alle ja panan sisäinen vastus kokonaan pois käytöstä. Ohjaus joko tuolla normaalilla tai edistyneellä rinnan moodilla. Edistynyt varmaankin parempi, niin tunnistaa sitten sen mikäli pana ei tavoitteeseensa pääse ulkolämpötilasta riippumatta.

Ehkä ajatuksena parempi olisi, että ne vastukset olisi siellä varaajassa mistä se tavoitelämpökin tankkianturilla mitataan niin silloin ei panasonikin kiertovesipumppukaan kävisi turhaa ja sekottaisi varaajaa kun se tippuu pois pelistä

Ja pistäis tietty silleen että jos pana kärähtää niin saa nuppia kääntämällä vastukset omanaan käyttöön.

Muutenhan nuo vastukset voisi siis jättää ihan omikseenkin tuohon varaajaan, mutta jos panasonikkia ajetaan ja varaajaa ladataan käyrällä, niin mihin arvoon pitäisi pistää vastusten termostaatti kun oletettavasti niitä tarvittaisiin vasta siellä yli -30 pakkasissa kun pana pysäyttää ittensä, eikä sen sisänen 3kW vastus jaksa pitää kämppää lämpimänä? Silloin menoveden tarttis olla kuumempaa kuin mitä se on silloin ku vastuksia ei tarvi käyttää.

Nikon

Aktiivinen jäsen
Ehkä ajatuksena parempi olisi, että ne vastukset olisi siellä varaajassa mistä se tavoitelämpökin tankkianturilla mitataan niin silloin ei panasonikin kiertovesipumppukaan kävisi turhaa ja sekottaisi varaajaa kun se tippuu pois pelistä
kyllä se panan kiertovesipumppu käy käytännössä koko ajan kun sen täytyy saada paluu vedestä mittaustieto ja ei se kyllä vie edes kovin paljoa energiaa..
Itse kyllä näkisin että ensisijaisesti käyttäisin panan sisäisiä vastuksia jotka tulee portaittain mukaan viiveillä ja vasta sitten jos 9kW riitä niin varaajan vastuksia ohjataan esim. pääpiirikortilta saatavalla kärkitiedolla (vaatii sen rele ja kontaktori hässäkän) :hmm:

Sipuli

Jäsen
kyllä se panan kiertovesipumppu käy käytännössä koko ajan kun sen täytyy saada paluu vedestä mittaustieto ja ei se kyllä vie edes kovin paljoa energiaa..
Itse kyllä näkisin että ensisijaisesti käyttäisin panan sisäisiä vastuksia jotka tulee portaittain mukaan viiveillä ja vasta sitten jos 9kW riitä niin varaajan vastuksia ohjataan esim. pääpiirikortilta saatavalla kärkitiedolla (vaatii sen rele ja kontaktori hässäkän) :hmm:
9kW laitteessa on vain 3kW sisäisiä vastuksia. Ja jos mulla on lisäkortti ja tankkianturi niin kai se sillon siitä tankkianturista sen lämpötilatiedon lukee? Tai eihän sillä tankkianturilla tee mitään jos se ei siitä lämmöntarpeen lämpötilatietoa ota

Mutta joo, olen myös kallistumassa kuitenkin siihen, että antaisi panan touhuta siihen asti kun siinä paukut riittää ja vasta sen jälkeen varaajan vastuksia mukaan. Kytkentä vaan on vielä vähän epäselvä, että jos pistän sen tuolla "edistyneellä rinnan" moodilla, niin käyttäytyykö se niin, että ensin ottaa panan oman sisäisen vastuksen kaveriksi ja siinä vaiheessa kun sekään ei enää riitä (eli oletettavasti siinä vaiheessa kun lämpöpumppu sammuu liiallisen pakkasen takia) vasta tuon ulkoisen vastuksen mukaan.

Nikon

Aktiivinen jäsen
9kW laitteessa on vain 3kW sisäisiä vastuksia. Ja jos mulla on lisäkortti ja tankkianturi niin kai se sillon siitä tankkianturista sen lämpötilatiedon lukee? Tai eihän sillä tankkianturilla tee mitään jos se ei siitä lämmöntarpeen lämpötilatietoa ota

Mutta joo, olen myös kallistumassa kuitenkin siihen, että antaisi panan touhuta siihen asti kun siinä paukut riittää ja vasta sen jälkeen varaajan vastuksia mukaan. Kytkentä vaan on vielä vähän epäselvä, että jos pistän sen tuolla "edistyneellä rinnan" moodilla, niin käyttäytyykö se niin, että ensin ottaa panan oman sisäisen vastuksen kaveriksi ja siinä vaiheessa kun sekään ei enää riitä (eli oletettavasti siinä vaiheessa kun lämpöpumppu sammuu liiallisen pakkasen takia) vasta tuon ulkoisen vastuksen mukaan.

eh, mun luki häiriö, tosiaan 3kW vastukset / 9kW laitteessa. mutta sama perusidea, mene niillä panan vastuksilla niin pitkälle kun riittää.
pääpiirikortilta saa ohjauksen olikohan se "boiler contac" liittimistä sille releelle joka sitten antaa luvan käyttää ulkoisia vastuksia joissa oma termari tms.
muistaakseni just tuo edistynyt rinnan moodi,

pumpisti

Aktiivinen jäsen
Pystynköhän mistään tietämään onko tuota päivitystä ajettu omaan laitteeseeni muuta kuin odottamalla pakkasia? Sain laitteen vajaa kuukausi sitten kotipihaan.

Juha1964

Aktiivinen jäsen
Kai siitä on merkintä ja tieto maahantuojalla minkä numeroista laitteita on päivitetty ja mitä tarvii vielä päivittää. Kun ei tiedä onko laite ollut jonkin firman varastossa ja tavallaan maahantuojan ulottumattomissa.
Mulle jäi avoimeksi koska tehtaan väki oli käynyt maahantuojan varaston päivittämässä.

Juha1964

Aktiivinen jäsen
Mulla ei kyllä näillä lämpötiloilla oo pitänyt meteliä. Tosin sekin vaikuttaa, että oon pitänyt Qm3 päällä nyt kun ei paljon tarvii lämpöä mut jotain kuitenkin.

Back
Ylös Bottom