Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onko panelit lumessa, mulla tullut helmikuussa 36 kWh 4,2 kWp:llä laskurin mukaan ja oikeasti vielä enemmän kun mulla ei ole kiinteää nettiä mökillä eli kaikki tuotanto ei näy tabletilla.Helmikuun tuotto 1,4kWh. Tuplaten tullut tammikuun 0,7kWh verrattuna. Järjestelmä 3kWp
kyllähän ne pääosin lumessa ovat kun sitä koko ajan tuppaa taivaalta tulemaan. En ole puhdistanut kuin kerran. Nyt lauhempien kelien aikaan olivat pääosin paljaan. Ei niissä nytkään paksua lumivaippaa ole, mutta vähäkin riittääOnko panelit lumessa, mulla tullut helmikuussa 36 kWh 4,2 kWp:llä laskurin mukaan ja oikeasti vielä enemmän kun mulla ei ole kiinteää nettiä mökillä eli kaikki tuotanto ei näy tabletilla.
Joo, äsken kävin putsaamassa huomista varten, pitäis olla aurinkoista. Äkkiä se pieni jääkerros lähtee siitä sulamaan, kun ottaa enimmät pois ja saa vähän aurinkoa. Uima-altaan haavin varressa harja kiinni ja sillä ylettää hyvin maasta käsin puhdistaa, kun ulkorakennuksen räystäs on aika matalalla. Melkein suoraan etelään on lape.Lumenpuhdistuksen vaiva kannattanee, jos paneelit suoraan etelään.
Kannatti. 0,9 kW antaa, sillä jo talon lämmitys hoituu (ILP). Vielä vähän lumenrippeitä on, mutta sulaa kokoajan ja teho nousee.Joo, äsken kävin putsaamassa huomista varten, pitäis olla aurinkoista. Äkkiä se pieni jääkerros lähtee siitä sulamaan, kun ottaa enimmät pois ja saa vähän aurinkoa. Uima-altaan haavin varressa harja kiinni ja sillä ylettää hyvin maasta käsin puhdistaa, kun ulkorakennuksen räystäs on aika matalalla. Melkein suoraan etelään on lape.
Mulla ei 16:sta paneelista ollut yksikään täysin puhdas. Kyllä se siitä sitten nousi 3kW:in kun puhdistuivat. Mutta onhan näissä eroja. Tähän aikaan vuodesta alkaa iltapäivällä vielä muutama puu varjostaa. Eikä hallitus anna kaatolupaa1,4 kWh antaa tällä hetkellä 10:47 vaikka neljä paneelia täysin lumen peitossa ja neljä osittain…
1,26kW oli 10.47 ;-)1,4 kWh antaa tällä hetkellä 10:47
Täällä 20 sentin sopimus 12 kk joka tehty syksyllä. Onneks on paneelit..Tuli muuten mieleen tällainen juttu että sellainen reppana, joka syksyllä teki kiinteän kahden vuoden sopimuksen hintaan 40 senttiä/kWh, niin sen kannattaisi investoida aurinkosähköön. Tulee ainakin takuutuotto itsekulutetusta sähköstä.
Täällä tuotto nyt 2,2 kW.
Ei pitäisi. Sähköyhtiön mittari mittaa vain sen läpi kulkevaa sähköä. Koska tuotanto ja samanaikainen kulutus ovat mittarin suhteen talon sisäpuolella niin mittari ei "näe" tuotannolla katettua kulutusta. Jos haluat nähdä koko tuotannon erikseen niin tarvitset siihen erillisen mittauksen. Yksinkertaisimmillaan tuo mittaus on DIN kiskoon asennettu lisämittari kytkentä, minkä läpi sähkö kulkee invertteriltä.Sähkömittarinhan pitäisi mitata kaikki sähkö mikä tulee paneeleista meni se sitten omaan käyttöön tai myyntiin. Eikö? Vai onko nämä väärin kytketty?
Invertteriltä näen kyllä tuotannon äpillä ja selaimella.Norgon mittarista näkee kulutuksen, mut se taitaa näyttää sitten väärin, jos menee verkkoon päin eli ei ole kovin luotettava. Mutta huvitti tuo Helenin äpin ominaisuus yleensäMyös inverttereissä on omia mittausratkaisuja, jotka vievät tiedot pilveen.
Pitää! Puhelimesta seurasin koko päivänpitääkö näitä joka päivä valvoa onko tehot päällä
@Luukku kyllä se näyttää siinä Helenin apissa nollakulutusta tuolle tunnille ja vihreää myynnin merkiksiPäivällä kulutus yleensä 1,5-2,5kW/h. Siltikin sähkömittarin myyntilukema näyttää nollaa. Kai sinne edes 1kWh olis pitäny ilmestyä?