Aurinkosähkön ylijäämän perusteella lataustehoa ohjaavat s.autojen latauslaitteet

sundanic

Aktiivinen jäsen
Froniuksen Wattpilotista muutama kymysys Vaatiiko em laite mitää muuta, tällä hetkellä aurinkosetissa Datamanager ja Smartmeteri? Joissain kuvissa on valmiiksi tuohon Wattipilottiin laitettu 3-vaihepistoke. riittääkö että asentaa vastaavan ja tokkää sen sähkökaapissa olevaan pistokkeeseen ja ruvvaa laitteen seinään? Lähinna kun kaapissa alkaa rimassa tila loppumaan.
 

Ton1A

Vakionaama
myEnergin yhdistelmä Zappi + Harvi + Hub hoitaa homman, kaverille just tuli tuollaiset 8 kW aurinkovoimalan kaveriksi. EU-alueen nettikaupasta saa ilman tulleja jne, tämähän on muuten brittifirma.

 

fraatti

Hyperaktiivi
Froniuksen Wattpilotista muutama kymysys Vaatiiko em laite mitää muuta, tällä hetkellä aurinkosetissa Datamanager ja Smartmeteri? Joissain kuvissa on valmiiksi tuohon Wattipilottiin laitettu 3-vaihepistoke. riittääkö että asentaa vastaavan ja tokkää sen sähkökaapissa olevaan pistokkeeseen ja ruvvaa laitteen seinään? Lähinna kun kaapissa alkaa rimassa tila loppumaan.
Smartmeterin tuo vaatii invertterin(siis datamanagerin) lisäksi että osaa ladata ylijäämän mukaan. Ei muuta.
 

roots

Hyperaktiivi
myEnergin yhdistelmä Zappi + Harvi + Hub hoitaa homman, kaverille just tuli tuollaiset 8 kW aurinkovoimalan kaveriksi. EU-alueen nettikaupasta saa ilman tulleja jne, tämähän on muuten brittifirma.

Onkos tietoo... tuo Harvi (+ehkä Hub) osaakos se käyttäytyä pelkkänä 'mittarina' jota voi lukea esim ModbusTCP:llä?
 

fraatti

Hyperaktiivi
Tuli vastaan Sveitsiläinen tutkimus missä on tutkittu auton lataamista omalla aurinkosähköllä.

Tuossa on todettu että ilman että käyttäjä tekee mitään vaan lataa "normaalisti", vain 15% autoon käytetystä energiasta on peräisin sieltä omalta katolta. Käyttämällä "fiksua" latauslaitetta joka lataa vain kuin ylituotantoa on, prosentti nousee 56%. Akun kanssa sitten valtosa energiasta voi olla peräisin sieltä omalta katolta. Toki tässä on lukemattomia muuttujia, mutta tuo on joku yleistys tyyppikäyttäjästä eteläisemmässä euroopassa. Suomessa tilanne on tietysti hiukan synkempi varsinkin talven osalta.


 

fraatti

Hyperaktiivi
Jahas, sitten tarvisi laittaa Froniuksen Wattpilot, Smartmeter tilaukseen. Saatavuushaasteita näyttäisi olevan.

Mietin tuossa myös toisen type 2 kaapelin ostamista mutta nuokin näyttävät olevan varsin kalliita näin pikaisesti katsottuna. Onko kenelläkään vinkkiä mistä kannattaisi ostaa edullinen ja laadukas type2 kaapeli? Vai onko hyvä ja halpa näissäkin kaksi eri asiaa? Mielellään pitäisin tuon toisen kaapelin tuossa kotilaturin vierellä ja yhtä johtoa sitten autossa.
 

Phoca

Jäsen
Jahas, sitten tarvisi laittaa Froniuksen Wattpilot, Smartmeter tilaukseen. Saatavuushaasteita näyttäisi olevan.

Mietin tuossa myös toisen type 2 kaapelin ostamista mutta nuokin näyttävät olevan varsin kalliita näin pikaisesti katsottuna. Onko kenelläkään vinkkiä mistä kannattaisi ostaa edullinen ja laadukas type2 kaapeli? Vai onko hyvä ja halpa näissäkin kaksi eri asiaa? Mielellään pitäisin tuon toisen kaapelin tuossa kotilaturin vierellä ja yhtä johtoa sitten autossa.
Itsellä sama mielessä. Smart Meter löytyy jo, mutta Wattpilotia kahtellut. Saksasta joutunee tilaamaan. Itse asun Kokkolassa, yhteistilausta voisi miettiä jos asustelet lähellä?
 

VesA

In Memoriam
Jahas, sitten tarvisi laittaa Froniuksen Wattpilot, Smartmeter tilaukseen. Saatavuushaasteita näyttäisi olevan.

Mietin tuossa myös toisen type 2 kaapelin ostamista mutta nuokin näyttävät olevan varsin kalliita näin pikaisesti katsottuna. Onko kenelläkään vinkkiä mistä kannattaisi ostaa edullinen ja laadukas type2 kaapeli? Vai onko hyvä ja halpa näissäkin kaksi eri asiaa? Mielellään pitäisin tuon toisen kaapelin tuossa kotilaturin vierellä ja yhtä johtoa sitten autossa.
Eikös se toinen voi olla kiinteä siitä laturin päästä ja tulla vaikka laturin mukana. Itse lataan kiinalaisella 112e sukovehkeellä jossa on type2 johto kiinni, siitä saa 16A yhteen vaiheeseen, mutta 10A olen sitä käyttänyt kun riittää päivän ajoihin sekin. Pitää tuota tehomaksuakin vähän kartella.

Type2 kaapeli on vähän kuin usb-c - siinä voi olla eri asioita sisällä. Eli sillä on joku virrankesto jonka se osaa kertoa syöttövälle laitteelle - ja sitten siinä voi olla 1-3 vaihetta.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Itsellä sama mielessä. Smart Meter löytyy jo, mutta Wattpilotia kahtellut. Saksasta joutunee tilaamaan. Itse asun Kokkolassa, yhteistilausta voisi miettiä jos asustelet lähellä?
Mitä mallia olet kaavaillut? Kiinteällä johdolla(HOME) vai irtopistokkeella(GO, voimavirtatöpseli) olevaa? Pirkanmaalla tässä itse vaikutetaan.

Tilasin just smartmeterin, tuntui olevan todellakin kivenalla. Ne on jokapaikasta euroopasta loppu(saatavuus enskuusta aina elokuuhun saakka) ja onnenonkijat myy niitä viidellä huntilla maailmalla. Löysin oman suomesta hiukan huokeammalla mutta kallis se oli siltikin. Tämä tulee mittaamaan ainoastaan sähköauto(-jen) latureiden sähkökulutusta.
 

Phoca

Jäsen
Mitä mallia olet kaavaillut? Kiinteällä johdolla(HOME) vai irtopistokkeella(GO, voimavirtatöpseli) olevaa? Pirkanmaalla tässä itse vaikutetaan.

Tilasin just smartmeterin, tuntui olevan todellakin kivenalla. Ne on jokapaikasta euroopasta loppu(saatavuus enskuusta aina elokuuhun saakka) ja onnenonkijat myy niitä viidellä huntilla maailmalla. Löysin oman suomesta hiukan huokeammalla mutta kallis se oli siltikin. Tämä tulee mittaamaan ainoastaan sähköauto(-jen) latureiden sähkökulutusta.
Olen katsellut Go:ta. En keksi mitään syytä Home:n hommaamiseen, pairsi että se on hieman vaikeampi nyysiä.

Mistä tilastit Smart Meterin, ja paljonko maksoi?
 

fraatti

Hyperaktiivi
Eikös se toinen voi olla kiinteä siitä laturin päästä ja tulla vaikka laturin mukana. Itse lataan kiinalaisella 112e sukovehkeellä jossa on type2 johto kiinni, siitä saa 16A yhteen vaiheeseen, mutta 10A olen sitä käyttänyt kun riittää päivän ajoihin sekin. Pitää tuota tehomaksuakin vähän kartella.

Type2 kaapeli on vähän kuin usb-c - siinä voi olla eri asioita sisällä. Eli sillä on joku virrankesto jonka se osaa kertoa syöttövälle laitteelle - ja sitten siinä voi olla 1-3 vaihetta.
Ostan itse tuon Wattpilotin joka ohjailee lataustehoa aurinkosähkön ylijäämän mukaan.
Siinä ei ole mahdollisuutta kiinteälle johdolle. Johto sen sijaan saisi olla pääsäätöisesti tuossa laitteessa kiinni ja jonkinlaisella kelalla laitteen vieressä seinällä.
1648925097574.png


Olen katsellut Go:ta. En keksi mitään syytä Home:n hommaamiseen, pairsi että se on hieman vaikeampi nyysiä.

Mistä tilastit Smart Meterin, ja paljonko maksoi?
Tuo vähän riippuu miten laitteen haluaa kytkeä, kokonaan kiinteäksi vai voimavirtarasiaan. Taidan itse asentaa tuon mahdollisimman huomaamattomasti eli ainoastaan pieni reikä seinään ja siitä johto. Voimavirtarasia löytyy sitten tarvittaessa melko lähellä olevan mittauskeskuksen sisältä. Sille ei ole ollut vielä käyttöä raksa-ajan jälkeen koskaan.

Täytyy pöyhiä vähän mistä löytyy edullisin ostopaikka. Moni ostospaikka Saksassa näyttää olevan ruuhkautunut ja on lopettanut tilapäisesti tilauksien vastaanottamisen.

Mittarin otin täältä. Vaikka oli aseeton ryöstö niin ei mahda mitään. Tuota on saanut pariin satkuun Saksasta kun markkinat ei ole sekaisin.
 

Phoca

Jäsen
Ostan itse tuon Wattpilotin joka ohjailee lataustehoa aurinkosähkön ylijäämän mukaan.
Siinä ei ole mahdollisuutta kiinteälle johdolle. Johto sen sijaan saisi olla pääsäätöisesti tuossa laitteessa kiinni ja jonkinlaisella kelalla laitteen vieressä seinällä.
katso liitettä 77787


Tuo vähän riippuu miten laitteen haluaa kytkeä, kokonaan kiinteäksi vai voimavirtarasiaan. Taidan itse asentaa tuon mahdollisimman huomaamattomasti eli ainoastaan pieni reikä seinään ja siitä johto. Voimavirtarasia löytyy sitten tarvittaessa melko lähellä olevan mittauskeskuksen sisältä. Sille ei ole ollut vielä käyttöä raksa-ajan jälkeen koskaan.

Täytyy pöyhiä vähän mistä löytyy edullisin ostopaikka. Moni ostospaikka Saksassa näyttää olevan ruuhkautunut ja on lopettanut tilapäisesti tilauksien vastaanottamisen.

Mittarin otin täältä. Vaikka oli aseeton ryöstö niin ei mahda mitään. Tuota on saanut pariin satkuun Saksasta kun markkinat ei ole sekaisin.
Joo ihan totta tuo asennuksen siisteys. Tallin sisälle tuon tapainen asennus olisi ehdottomasti siistein. Itse kuitenkin arvostan monikäyttöisyyttä, eli tässä tilanteessa se, että voin ottaa tehokkaamman latausaseman reissuun mukaan (vrt. suko-matkalaturi). Toki yksilöllisesti täytyy jokaisen pohtia, tuleeko tällaisia tilanteita kovin usein vastaan. Itselläni se tilanne tulee mahdollisesti silloin, kun ajelen talvella mökille, jolloin range ei enää riitä takaisin kotiin suko -laturilla ladaten sen muutaman tunnin. Tämä vain pohdintaa, sillä sähköautoa vielä odotellaan toimitettavaksi.

Olen kyllä ajatellut vetää myös tallin sisälle piuhat voimavirtarasialle. Ei se niin ruma / iso ole, etteikö viitsisi. Talvella lataus kuitenkin on tehokkaampaa tallissa.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Joo ihan totta tuo asennuksen siisteys. Tallin sisälle tuon tapainen asennus olisi ehdottomasti siistein. Itse kuitenkin arvostan monikäyttöisyyttä, eli tässä tilanteessa se, että voin ottaa tehokkaamman latausaseman reissuun mukaan (vrt. suko-matkalaturi). Toki yksilöllisesti täytyy jokaisen pohtia, tuleeko tällaisia tilanteita kovin usein vastaan. Itselläni se tilanne tulee mahdollisesti silloin, kun ajelen talvella mökille, jolloin range ei enää riitä takaisin kotiin suko -laturilla ladaten sen muutaman tunnin. Tämä vain pohdintaa, sillä sähköautoa vielä odotellaan toimitettavaksi.

Olen kyllä ajatellut vetää myös tallin sisälle piuhat voimavirtarasialle. Ei se niin ruma / iso ole, etteikö viitsisi. Talvella lataus kuitenkin on tehokkaampaa tallissa.
Juu, kaikilla on omat tarpeensa latauslaitteille. Mulla tuo saa hävetä samassa paikassa aina.

Tilasin tuon Wattpilotin täältä. Tuosta näkyy summa ja tuonne kelpasi näemmä vain 19% alvikin. Postikulut oli vain kympin niin se on yhtä helppo tilata molempien laitteet suoraan kotiin. Suomessa hinta näyttää olevan noin tonnin.

1648933586445.png

 

repomies

Hyperaktiivi
Ostan itse tuon Wattpilotin joka ohjailee lataustehoa aurinkosähkön ylijäämän mukaan.
Siinä ei ole mahdollisuutta kiinteälle johdolle. Johto sen sijaan saisi olla pääsäätöisesti tuossa laitteessa kiinni ja jonkinlaisella kelalla laitteen vieressä seinällä.
katso liitettä 77787


Tuo vähän riippuu miten laitteen haluaa kytkeä, kokonaan kiinteäksi vai voimavirtarasiaan. Taidan itse asentaa tuon mahdollisimman huomaamattomasti eli ainoastaan pieni reikä seinään ja siitä johto. Voimavirtarasia löytyy sitten tarvittaessa melko lähellä olevan mittauskeskuksen sisältä. Sille ei ole ollut vielä käyttöä raksa-ajan jälkeen koskaan.

Tuossa näyttäisi olevan tarvittavat vikavirtasuojat sisuksissaan. Kiinteästi asentamalla riittää johdonsuojat keskukseen. Jos laittaa uuden kolmivaiherasian, niin sille pitää sitten änkeä oma vikavirtasuojansa.
 

pamppu

Vakionaama
Kuvan perusteella sama laite kuin go-echarger, mutta vissiin Froniuksen softat sitten sisällä. Otin myös Go mallin ja nytkin se on mukana reissussa. Voimavirtapistorasioita on joka paikassa, missä enempi aikaa vietetään.
 
K

korsteeni

Vieras
kui tuo auton lataus poikkeaa esmes käytössäni olevasta portaattomasta veteenohjauksesta
luulisi nykytekniikalla autolle kelpaavan kaikki mitä töpselistä työnnetään tyyliin tuulimyllyn tuotto
auton erotiikka sitten tekee kulloinkin tarpeen mukaisen latauksen kuten paneleista tai tuulimyllystä lopputulos on se tepselivirta
 

fraatti

Hyperaktiivi
kui tuo auton lataus poikkeaa esmes käytössäni olevasta portaattomasta veteenohjauksesta
luulisi nykytekniikalla autolle kelpaavan kaikki mitä töpselistä työnnetään tyyliin tuulimyllyn tuotto
auton erotiikka sitten tekee kulloinkin tarpeen mukaisen latauksen kuten paneleista tai tuulimyllystä lopputulos on se tepselivirta
Tuo latauslaite katselee paljonko omalla katolla tuotetusta sähköstä menisi myyntiin ja kertoo autolle kuinka suurella teholla autoa voi ladata ilman että mennään ostosähkön puolelle. Auton latauslaite hoitaa sitten tehonsäädön näin elektroniikan kantilta katsottuna. Ellei auton lataustehoa muutella aktiivisesti niin sitten autoa ladataan sillä kiinteällä teholla mitä laturi sille kertoo tai auto rajaa. Piuhasta, autosta ja latauslaitteesta riippuen latausvirta on tyypillisesti 5 - 16 A kotitalouksissa.

Usein vielä autoissa ja/tai latauslaitteissa saattaa olla ominaisuuksia millä voidaan vaikuttaa siihen että koska lataus tapahtuu. Joka kerta kuin töpseli laitetaan kiinni vai johonkin eri kellonaikaan. Vaihtoehtoja on paljon.
1648969183181.png

Auton oma appi tarjoaa moisia vaihtoehtoja.
 

Phoca

Jäsen
Juu, kaikilla on omat tarpeensa latauslaitteille. Mulla tuo saa hävetä samassa paikassa aina.

Tilasin tuon Wattpilotin täältä. Tuosta näkyy summa ja tuonne kelpasi näemmä vain 19% alvikin. Postikulut oli vain kympin niin se on yhtä helppo tilata molempien laitteet suoraan kotiin. Suomessa hinta näyttää olevan noin tonnin.

katso liitettä 77801
Onko kokemuksia ko. liikkeestä? Hinta ei ole enää kovin paha tuolta.
 

Phoca

Jäsen
Ei ole vielä, yleisesti ottaen toimitus Saksasta on pelannut aina moitteetta. Voin ilmoittaa kun laite on saapunut.
Kiitos, arvostaisin! Näytti tuollakin olevan Go:n varastosaldo nolla, ja tulossa toimittajalta jossain vaiheessa. Sen sijaan täällä olisi tuo Go vielä vähän halvempi ja heti toimitukseen. Idealo.de:ssä hyviä arvosteluja.

 

Nihan

Aktiivinen jäsen
Onko kokemuksia ko. liikkeestä? Hinta ei ole enää kovin paha tuolta.

Tilasin just elektromaxista aurinkopaneelien asennuskamoja, koukut, kiinnikkeet yms. Tuli varsin nopeasti, kympin postikuluilla joku 20kg pompsi, kolmessa paketissa. Saksan alveilla myös. Yksi välikiinnike puuttui mutta enpä jaksa reklamoida kun tilasin kaikkia pikkupalikoita yhden extran :D.
 

Nihan

Aktiivinen jäsen
Wattpilot näyttää olevan elektromaxissa inhimillisellä extrahinnalla go-echargeriin verrattuna. Go-eChargeria en ole nähnyt Saksassa mainittavasti halvemmalla kuin Suomessa, 649e näkyy nyt olevan 11kW go-Echarger täällä.

Olen ajatellut omaa ratkaisua siten että laitan Shelly 3EM mittauskeskukseen ja Fronius Symosta käsittääkseni saan reaaliaikaisesti tuotannon? Näistä pystyn laskemaan kotiautomaatiossa ylijäämän ja säätämään go-eChargerin rajapinnan kautta lataustehoa. Mitään näistä ei ole vielä tullut tutkittua tarkemmin joten vähän oletusten varassa tämä suunnitelma on. Wattpilotin avulla homma onnistunee ilman suurempaa tarvetta omalle säätämiselle?
 

VesA

In Memoriam
Osaakohan nuo vehkeet säätyä kuinka alas - kummassakin päässä - se säätöhän on 1kHz kanttiaalto jonka pulssisuhde sanoo montako A auton laturi saa käyttää. Eli jos se menee 6A asti niin onko pienin latausteho sitten 3x6A jos sattuu koko systeemi olemaan kolmivaiheinen ?

Laaja säätöalue voisi olla aika tarpeen Auringon kanssa.
 

Phoca

Jäsen
Osaakohan nuo vehkeet säätyä kuinka alas - kummassakin päässä - se säätöhän on 1kHz kanttiaalto jonka pulssisuhde sanoo montako A auton laturi saa käyttää. Eli jos se menee 6A asti niin onko pienin latausteho sitten 3x6A jos sattuu koko systeemi olemaan kolmivaiheinen ?

Laaja säätöalue voisi olla aika tarpeen Auringon kanssa.
Tuo osaa myös automaattisesti kytkeä latauksen yksivaiheiseksi, jolloin tuo teho saadaan vaihtelemaan 1.38-11kw välille. Vaihenetotus tekee tuostakin järkevän.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Kävinkin niin että mulle pitäisi tulla tukusta viimeinen smart meteri. Toimitusaika on monessa paikassa elokuu -22.
Pääsee sitten katsomaan millainen hyötysuhde auton omassa laturissa on ja paljonko esilämmitys yms vie sähköä. Esilämmityksessä käy melkoinen puhallus kun tuossa laitteessa on lämpöpumppu. Huomattavasti äänekkäämpi tuo on kuin webasto.
 

Phoca

Jäsen
Tilasin elektromax24:lta Go:n, ja kyselin toimitusajan perään. Froniuksella ongelmia komponenttipulan vuoksi, eikä toimitusaikaa ole tällä hetkellä tiedossa. Pitänee katsoa jostain muualta
 

fraatti

Hyperaktiivi
Tilasin elektromax24:lta Go:n, ja kyselin toimitusajan perään. Froniuksella ongelmia komponenttipulan vuoksi, eikä toimitusaikaa ole tällä hetkellä tiedossa. Pitänee katsoa jostain muualta
Katoppa, näköjään eri malleissa on erilainen saatavuus. Onko home ja go mallien välissä mitään muuta eroa kuin se että toisessa on 3-vaihe töpseli päässä? Laadukas 3-vaihepistoke näyttää maksavan 5 €. :hmm: Paikoilleen ruuvaaminen ei kestä kauaa jos sikseen tulee. Saksassa on käsittääkseni tukiaisia sähköautojen latauslaitteille ja ne pitää asentaa kiinteäksi. Siksi tuollainen "home" malli lienee olemassa.

 

Phoca

Jäsen
Katoppa, näköjään eri malleissa on erilainen saatavuus. Onko home ja go mallien välissä mitään muuta eroa kuin se että toisessa on 3-vaihe töpseli päässä? Laadukas 3-vaihepistoke näyttää maksavan 5 €. :hmm: Paikoilleen ruuvaaminen ei kestä kauaa jos sikseen tulee. Saksassa on käsittääkseni tukiaisia sähköautojen latauslaitteille ja ne pitää asentaa kiinteäksi. Siksi tuollainen "home" malli lienee olemassa.

No tuota asiaa tänään pohdin, että ei tuon pistokkeellisuuden takia kannata jäädä nuolemaan näppejään. Täältä myös katsoin, että saisi vielä suoraan varastosta:

 

tepa

Aktiivinen jäsen
Katoppa, näköjään eri malleissa on erilainen saatavuus. Onko home ja go mallien välissä mitään muuta eroa kuin se että toisessa on 3-vaihe töpseli päässä? Laadukas 3-vaihepistoke näyttää maksavan 5 €. :hmm: Paikoilleen ruuvaaminen ei kestä kauaa jos sikseen tulee. Saksassa on käsittääkseni tukiaisia sähköautojen latauslaitteille ja ne pitää asentaa kiinteäksi. Siksi tuollainen "home" malli lienee olemassa.

En ainakaan keksi mitä eroa voisi olla, sain hommattua vielä viime viikolla ihan Onniselta Home mallin. Pahvilaatikossakin on pistokkeen paikka vaikka se johdosta puuttuu :)
 

fraatti

Hyperaktiivi
Tuolla somessa eräs kaveri oli kysellyt Froniuksen Wattpilotin kuormanohjauksen perään. Pitäisi ilmeisesti olla aivan pian tuloilla softapäivityksenä joten sitten ei ole niin näpönnuukaa vaikka auto on töpselissä ja meinaa vaikka käyttää sitä 10 kW sähkökiuasta. Tuo laskee sitten automaattisesti lataustehoa jottei ampeerit mene yli ennelta määritellystä rajasta. Oli se sitten pääsulakkeiden koko tai voihan sitä käyttää vaikka huipputehon leikkurinakin jos verkkoyhtiöllä sattuu olemaan laskutus huipputehon mukaan...

Solarweb integraatiota ja pörssisähkön hinnan mukaan toimivaa ohjausta odotellessa....
 

Phoca

Jäsen
Tuolla somessa eräs kaveri oli kysellyt Froniuksen Wattpilotin kuormanohjauksen perään. Pitäisi ilmeisesti olla aivan pian tuloilla softapäivityksenä joten sitten ei ole niin näpönnuukaa vaikka auto on töpselissä ja meinaa vaikka käyttää sitä 10 kW sähkökiuasta. Tuo laskee sitten automaattisesti lataustehoa jottei ampeerit mene yli ennelta määritellystä rajasta. Oli se sitten pääsulakkeiden koko tai voihan sitä käyttää vaikka huipputehon leikkurinakin jos verkkoyhtiöllä sattuu olemaan laskutus huipputehon mukaan...

Solarweb integraatiota ja pörssisähkön hinnan mukaan toimivaa ohjausta odotellessa....
Taidan seurata samaa sivustoa Piti laittaa heti tilaukseen tuo Froniuksen Go Jakobilta. Jos komponenttipula ei helpota, seuraavan kerran ko. laitetta tulee tehtaalta ulos "syssymmällä". Elektromax24 tilauksen peruin.
 

tepa

Aktiivinen jäsen
Solarweb integraatiota ja pörssisähkön hinnan mukaan toimivaa ohjausta odotellessa....
Tässä on ollut noiden ohjausten osalta erikoinen tilanne. Logiikkahan on ollut, että jos sähkö on kallista, käytetään vain ylijäämä, jos se on halpaa niin ladataan täysillä. Nyt kuitenkin ollaan välitilassa (ehkä jatkuu pitkäänkin) jossa ostosähkö on kiinteällä hinnalla, ja ylijäämä myydään pörssihinnalla. Useina päivinä tuo pörssihinta on pyörinyt 20-30snt/kwh välissä, ei siinä mitään kannata ladata :) Myöskään halvan sähkön aikaan ei juuri kannata ladata täysillä, silloin käy niin että akku on liian nopeasti täynnä eikä ole minne laittaa.

Pitäisi olla hieman erilainen systeemi, ladataan ylijäämällä kun sähkö on halpaa, eikä ollenkaan kun on kallista. Täyttä tehoa vain pyydettäessä...
 

fraatti

Hyperaktiivi
Tässä on ollut noiden ohjausten osalta erikoinen tilanne. Logiikkahan on ollut, että jos sähkö on kallista, käytetään vain ylijäämä, jos se on halpaa niin ladataan täysillä. Nyt kuitenkin ollaan välitilassa (ehkä jatkuu pitkäänkin) jossa ostosähkö on kiinteällä hinnalla, ja ylijäämä myydään pörssihinnalla. Useina päivinä tuo pörssihinta on pyörinyt 20-30snt/kwh välissä, ei siinä mitään kannata ladata :) Myöskään halvan sähkön aikaan ei juuri kannata ladata täysillä, silloin käy niin että akku on liian nopeasti täynnä eikä ole minne laittaa.

Pitäisi olla hieman erilainen systeemi, ladataan ylijäämällä kun sähkö on halpaa, eikä ollenkaan kun on kallista. Täyttä tehoa vain pyydettäessä...
Joo, onhan tuossa muuttujia ihan riittävästi. Ehkä joku kaunis päivä jonkinsortin softaguru on räplännyt softaa niin että tälläiset asiat on otettu huomioon. Vieläkun se tietäisi että koska se kuski meinaa sillä autolla lähteä....

Mutta siitä integraatiosta. Tulossa on. Pianhan tuossa on jo kaikki mitä tässä on osannut toivoa ja kaavailla ilman että koko laitetta on edes vielä omistanut. :) Kyselin noiden perään Froniuksen suunnalta jo kun laitteesta tuli ensimmäinen webinaari ulos. Saattapi olla että tuo tilaamani smart meteri vapautuu muuhun käyttöön aikaisemmin kuin olin arvellutkaan. Tuossa Wattpilot laturissa on sähkölle mittaus itsessään mutta integraatio solarwebiin on uupunut. Kulutustiedot yms on nähnyt ainoastaan kännykkäsoftasta.

1649350631604.png
 

roots

Hyperaktiivi
Onko tämä sama kuin Froniuksen wattpilot laturit, samat kuoret mutta onko eri softat, onko joku penkonut?
Tekevät varmaan alihankintana Froniukselle...

 

pamppu

Vakionaama
Kyl se ihan samalta vaikuttaa. Itsellä tuo echarger. Routteri kertoo Espressif Inc, sama kuin Wemos D1. Eli joku espi siellä on, varmaan Froniuksella oma firmis.

Tuossa eChargerissakin on ihan kiva API, sen laittaa tarvittaessa kotiautomaation voimalla vaikka heittämään volttia ja hyppäämään narua.

Eli jos tulee itelle pörssisähköä ja solaria, niin ei muuta kuin säännöt automaatioon vaan.
 

roots

Hyperaktiivi
Kyl se ihan samalta vaikuttaa. Itsellä tuo echarger. Routteri kertoo Espressif Inc, sama kuin Wemos D1. Eli joku espi siellä on, varmaan Froniuksella oma firmis.

Tuossa eChargerissakin on ihan kiva API, sen laittaa tarvittaessa kotiautomaation voimalla vaikka heittämään volttia ja hyppäämään narua.

Eli jos tulee itelle pörssisähköä ja solaria, niin ei muuta kuin säännöt automaatioon vaan.
Joo sitä katoinkin että tuon saa tanssimaan ihan omaa peliä noilla liitynnöillä ja voi olla että Fronikan malli on heidän toiveiden mukainen firmis ja ei samoja mahdollisuuksia suoraa käskyttää...tiedä häntä vielä hyvin vähän tullut pengottua.
 
K

korsteeni

Vieras
minkä takia pitää olla juuri fronius smartmeter?, sehän on ihan tavallinen kaksisuuntainen kolmivaiheinen modbus sähkömittari mitä saa keskimäärin puolet halvemmalla
esimerkkinä solax myi aikanaan m111 huomattavasti kalliimmalla mitä se oli vapailla markkinoilla
solaxilla sdm320 voi hankkia myöskin mistä vain kun tarkistaa että malli on juurikin sama mutta nykyisin siellä on laitteessa jo valikko useammalle mittarille, järjetön rahastus kun pitkällä sihdillä osuu aina omaan nilkkaan
 

fraatti

Hyperaktiivi
minkä takia pitää olla juuri fronius smartmeter?, sehän on ihan tavallinen kaksisuuntainen kolmivaiheinen modbus sähkömittari mitä saa keskimäärin puolet halvemmalla
esimerkkinä solax myi aikanaan m111 huomattavasti kalliimmalla mitä se oli vapailla markkinoilla
solaxilla sdm320 voi hankkia myöskin mistä vain kun tarkistaa että malli on juurikin sama mutta nykyisin siellä on laitteessa jo valikko useammalle mittarille, järjetön rahastus kun pitkällä sihdillä osuu aina omaan nilkkaan
Jos haluaa että nuo kilkkeet ovat kaikki samassa paketissa, samojen appien käytettävissä ja data putkahtaa samaan portaaliin itekseen niin on käytettävä laitteita jotka ovat keskenään yhteensopivia. Tämä tarkoittaa Froniuksen laitteiden ympärillä sitä että on melkein käytettävä smart meteriä. Muissa ympäristöissä sitten eri juttu. Muut mittarit eivät ole yhteensopivia Froniuksen laitteiden kanssa. S0 mittari on toki vaihtoehto smart meterille mutta silloin niitä ei saa järjestelmään kuin yhden. Modbusiin liittyviä smartmetereitä voi sitten laittaa useampia tähän samaan järjestelmään.

Kaikilla ei ole joko osaamista tai halua rassata omien tietokantojen ja laitteiden yms kanssa vaan he haluvat ratkaisun mihin ei juuri käyttäjänimeä kummempaa tarvi keksiä.

Hain eilen mittarin postista. Tämä on rakenteeltaan huomattavasti vahvemman oloinen kuin se vanha mittari. Liekö tuo myös sitten jonkinsortin kosketusnäytöllä kun erillisiä nappeja ei näytä olevan. Latauslaitekin näyttäisi tulleen suomeen, saa nähdä tökkääkö se viikonlopuksi postiin vai saisiko sen jo viikoloppuna näppeihin hypisteltäväksi.
1649399111596.png
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom